Sabtu, 26 Mei 2012

PENTADBIRAN KERAJAAN THAI DI KEDAH.




Contoh cap pos yang pernah digunakan perkhidmatan pos sepanjang di bawah pemerintahan Kerajaan Siam.
Kedah Sebelum Pemerintahan Thai
Negeri Kedah sepertimana negeri-negeri lain di Tanah Melayu telah mengalami pentadbiran Inggeris yang paling lama. Selain dari Inggeris, Jepun juga telah menjalankan pentadbiran tentera di Tanah Melayu dan Singapura. Pemerintahan Jepun berjalan selama lebih kurang tiga tahun lapan bulan. Tetapi di Kedah pemerintahan Jepun menjadi makin kurang apabila Jepun menyerahkan Negeri Kedah bersama-sama tiga buah negeri lain iaitu Perlis, Kelantan dan Terengganu kepada Siam. Setelah menguasai negeri-negeri itu selama 21 bulan.
Pentadbiran corak tentera oleh pihak Jepun meliputi ke semua negeri di Tanah Melayu. Jawatan-jawatan penting di peringkat atas telah di ambil oleh pegawai-pegawai tentera Jepun dan sejumlah kecil anak-anak tempatan. Dalam penyusunan jawatan di Kedah terdapat beberapa keanehan dimana orang-orang tak berkelayakan telah diberi jawatan penting. Terutama mereka yang berbuat baik dengan Jepun akan mendapat kedudukan istimewa di dalam pentadbiran. Namun begitu, tidaklah meluas berlaku di seluruh Kedah. Tidak banyak jawatan-jawatan baru yang di adakan. Kebanyakan pegawai meneruskan kerja lama mereka. Terdapat juga pegawai-pegawai yang kehilangan jawatan mereka diwaktu itu.
Dalam masa pentadbiran Jepun, semua kegiatan yang bercorak hiburan telah dihentikan. Kawalan keselamatan yang rapi dijalankan di merata tempat. Aturan kerja tidak dipentingkan sangat. Pembangunan tidak dijalankan. Pemerintah lebih menumpukan usaha ke arah pertahanan dan keselamatan.
Oleh kerana negeri berada dalam keadaan darurat, banyaklah berlaku kejadian di luar undang-undang. Boleh dikatakan rakyat sentiasa berada dalam ketakutan, ini disebabkan tentera Jepun kerapkali bertindak mengikut undang-undang sendiri. Kejadian mencuri agak kurang di zaman Jepun, ini mungkin disebabkan orang ramai sentiasa mengawal harta sendiri. Selain dari penjagaan yang rapi hukuman yang berat kepada pencuri-pencuri telah dapat menyekat kecurian berleluasa. Keadaan tidak tenteram sentiasa menyelubungi hati tiap-tiap rakyat di zaman pentadbiran Jepun.
Seseorang itu mungkin ditangkap dan diseksa oleh tentera Jepun tanpa sebab. Ada orang yang mengambil kesempatan membalas dendam dengan membuat fitnah kepada Jepun mengatakan sesorang itu menjadi ahli dalam pergerakan anti-Jepun. Dalam keadaan itu kita tidak dapat mengetahui siapakah kawan dan siapakah lawan.
Bidang ekonomi menerima nasib yang paling buruk sekali dalam masa pentadbiran Jepun, keadaannya menjadi sungguh teruk. Getah tidak lagi dipotong kerana tidak ada orang yang akan membelinya. Tanaman padi tidak menjadi disebabkan kemarau yang kuat menyerang Negeri Kedah. Tambahan pula rakyat berada dalam ketakutan, daya usaha untuk bertani seperti biasa menjadi kurang. Beras menjadi salah satu catuan. Simpanan beras dihadkan. Pemerintah akan mengambil tindakan kepada mereka yang menyimpan dari yang dihadkan.
Inflasi menyerang dengan cara yang meluas di Kedah. Barang-barang keperluan seperti makanan dan pakaian sangat berkurangan di masa ini. Kalau ada pun harganya terlalu tinggi. Sepasang kain sutera dapat ditukarkan dengan dua ekor kerbau. Ramai orang berebut-rebut untuk mendapatkan makanan dan pakaian. Di waktu inilah ramai orang-orang Melayu menjadi peniaga. Orang yang mencebur diri dalam perniagaan tidak begitu susah hidupnya seperti orang yang makan gaji. Perbandingan antara hidup di bandar dan di luar bandar adalah lebih baik dari segi bahan makanan, tempat tinggal dan keselamatan diri.
Akibat kekurangan barang telah menyebabkan harga melambung begitu tinggi. Pihak Jepun telah mengambil langkah untuk menghadapi masalah ini dengan melancarkan gerakan menanam bahan makanan sendiri. Di kawasan perkampungan ubi kayu di tanam dengan banyak. Bahan ini menjadi pengganti kepada beras.
Pentadbiran Jepun mengadakan pertandingan bercucuk tanam juga mengadakan pertunjukan bahan pertanian serta memberi nasihat teknik kepada mereka yang menjalankan rancangan bercucuk tanam.
Perubahan Kuasa
Pihak pentadbiran tentera Jepun telah menyerah Negeri Kedah kepada Siam atau Thai pada bulan Ogos 1943. Negeri-negeri lain yang terlibat dalam penyerahan ini termasuklah Perlis, Kelantan dan Terengganu. Penyerahan Negeri Kedah serta tiga negeri yang lain ini dilakukan memandangkan pada pertolongan yang diberi oleh Thai sewaktu tentera Jepun datang ke Tanah Melayu. Pemerintah Thai membenarkan tentera Jepun menggunakan negeri mereka untuk datang ke sini. Cara begini dibuat oleh pemimpin Thai sebagai menghindar dari ancaman Jepun.
Penduduk Kedah menyambut baik perubahan kuasa ini. Sudah tentu mereka merasa senang kerana pentadbiran telah kembali pada pihak awam. Perubahan kuasa ini telah memberi kebebasan begerak yang lebih kepada rakyat dimana mereka tidak lagi diancam oleh pihak tentera. Pegawai-pegawai Thai yang datang ke Kedah telah memberi perintah supaya menjalankan pentadbiran masing-masing seperti sebelum Jepun. "Carry on as before". Maksud mereka supaya mengikut cara Inggeris.
Penyerahan kuasa oleh Jepun kepada Thai ini dilakukan di antara ketua-ketua mereka. Satu acara rasmi untuk memberitahu orang ramai tentang penyerahan ini diadakan oleh Jepun.
Walaupun pihak telah menyerah kuasa pentadbiran kepada Thai tetapi polis tentera Jepun (Kampetai) masih lagi berada di Kedah. Tugas mereka seperti biasa mengawal negeri. Kali ini mereka bersama-sama tentera Kerajaan Thai mengawal ketenteraman di Kedah. Segala gerak geri orang ramai terutama mereka yang datang dari luar. Perhubungan polis tentera Jepun (Kempetai) dan askar Thai ini tidak begitu mesra. Tetapi tidak berlaku pergaduhan diantara keduanya. Kalau ada pun hanya perselisihan-perselisihan kecil sahaja.
Tugas polis tentera Jepun yang benar ialah mengawal kegiatan komunis dan gerakan anti-Jepun. Orang-orang Cina masih dijaga rapi oleh Kempetai kerana ramai orang-orang Cina yang terlibat dalam kegiatan anti-Jepun.
Penyerahan kuasa kepada pihak Thai ini memberi makna yang besar pada penduduk Kedah. Mereka benar-benar telah terlepas dari suatu bala yang sentiasa mencengkam hidup. Mereka telah terlepas dari keadaan yang serba mengecam dengan seribu tandatanya. Datangnya kuasa Thai menandakan bermula kembali pentadbiran awam yang memberi kelegaan pada rakyat.
Pentadbiran Thai Di Kedah (Syburi)
Selepas mengambil alih kuasa dari kerajaan tentera Jepun, Kerajaan Thai membentuk satu administrasi awam di Kedah. Pegawai-pegawai yang bertugas dengan Jepun terus berkhidmat dengan Thai pula selepas perubahan kuasa ini. Negeri Kedah diubah nama menjadi Syburi.
Gabenor general Thai yang bertanggunjawab bagi keempat-empat buah Negeri Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu ialah KhunRongchat (Khun ertinya Encik dalam bahasa Thai). Gabenor Kedah ialah Khun Pramot Chongcharem, Penolong Gabenor ialah KhunChat. Gabenor General menetap di Alor Star, dan bandar ini dijadikan sebagai pusat empat buah negeri di Utara Tanah Melayu.
Pihak Thai menghidupkan semula pentadbiran Majlis Negeri yang dipanggil Muntri Spa. Ianya diketuai oleh seorang presiden yang dilantik oleh Sultan. Bagaimana pun pihak Thai tidak begitu mengambil berat tentang perjalanan Muntri Spa ini. Semua resolusi yang diambil oleh Muntri Spa mestilah diluluskan oleh High Commissioner Thai. Didalam Muntri Spa ini terdapat anggota-anggota yang dipilih terdiri dari wakil-wakil Melayu, India dan Cina. Ada seorang penasihat undang-undang Muntri Spa waktu itu. Beliau ialah Encik Ismail Marican. Muntri Spa akan bersidang bersama-sama dengan Gabenor atau wakil Gabenor General ketika membincangkan perkara-perkara besar terutamanya berkenaan politik pemerintah.
Di bidang pentadbiran awam setiausaha kerajaan adalah jawatan yang paling tinggi sekali selepas Gabenor. Jawatan ini dipegang oleh Tuan Haji Muhamad Shariff. Ketua-ketua jabatan banyak yang dipegang oleh orang-orang Thai. Setiausaha menjadi pegawai yang penting bagi mengendalikan pentadbiran. Terdapat juga pegawai-pegawai tempatan memegang jawatan di peringkat atas.
Ketua-ketua jabatan berkuasa penuh menjalankan pentadbiran mereka. Pihak Thai tidak selalu membuat arahan baru dalam pentadbiran. Semuanya berjalan mengikut cara yang sedia ada. Pegawai-pegawai memegang amanat pihak Thai supaya meneruskan pentadbiran cara British.
Jika ada apa-apa arahan yang hendak diberitahu kepada pegawai, Gabenor Thai akan mengadakan suatu perjumpaan ramai. Di dalam perjumpaan inilah mereka akan bertukar-tukar pendapat. Pegawai-pegawai diminta supaya memberi pendapat mereka tentang sesuatu tindakan yang hendak dilakukan di Kedah. Mereka yang hadir adalah terdiri dari pegawai-pegawai yang bekerja di sekitar Alor Star saja. Pegawai-pegawai dari daerah lain jarang menghadiri perjumpaan ini disebabkan kesusahan pengangkutan. Jika ada apa-apa arahan baru pegawai-pegawai di daerah luar ini akan menerima dari Setiausaha Kerajaan. Pegawai Daerah akan menyampai kepada Penghulu seterusnya kepada rakyat jelata.
Setiausaha kerajaan paling berkuasa di waktu itu, kebanyakan usul yang dikemukakan oleh beliau diterima oleh Gabenor General Thai. Kebolehan Tuan Haji Mohd. Shariff sebagai Setiausaha Kerajaan mendapat pujian dari pihak Thai. Gabenor Thai bertugas sebagai penasihat kepada Setiausaha. Di zaman pemerintahan Thai ini tidak terdapat pengubahan undang-undang secara besar-besaran. Perjalanan undang-undang tidak begitu tegas, banyak kesalahan-kesalahan kecil dimaafkan.
Tentang perjalanan undang-undang Islam keadaannya seperti biasa. Bidang ini diserahkan kepada orang-orang Melayu sendiri. Sultan merangkap sebagai Ketua Agama. Begitu juga tentang adat istiadat Melayu, pihak Thai tidak pernah mengganggu. Kedudukan hak-hak istimewa orang Melayu seperti 'Tanah Simpanan Melayu' dihormati oleh Thai. Sultan masih di anggap Ketua Negeri.
Walaupun pentadbiran diserahkan kepada Thai tetapi bidang keselamatan masih dibawah Jepun. Polis tentera Jepun (Kempetai) masih mengawal Negeri Kedah. Tentera Thai juga ada di Kedah. Kedudukan mereka sebagai penjaga keamanan di samping polis tentera Jepun. Dengan adanya tentera Thai di Kedah, Kampetai Jepun tidak lagi bertindak sewenang-wenang hati mereka terhadap orang awam.
Kawalan keselamatan di Alor Star berada di bawah pihak Thai dan Jepun, di daerah-daerah luar terdapat pengawal-pengawal kampung bekerja bergilir-gilir dari petang hingga ke pagi. Keselamatan boleh dikatakan terkawal apabila tiap-tiap daerah berusaha mengawal keselamatan sendiri.
Sewaktu pentadbiran Thai tidak ramai pegawai-pegawai baru yang dilantik. Pegawai-pegawai tadbir lama dibiar terus berkhidmat. Kecuali jika ada kematian barulah perlantikan baru dibuat. Pegawai-pegawai baru ini dilantik dari pegawai-pegawai peringkat rendah yang telah lama berkhidmat.
Layanan pemerintah terhadap rakyatnya dari segi bangsa tidak ada perbezaan. Cuma rakyat Kedah yang berketurunan Siam merasa lebih beruntung. Kalau dalam pentadbiran awam pegawai-pegawai Siam tempatan mendapat layanan yang lain dari pegawai-pegawai Thai.
Keadaan disiplin tidak begitu kukuh di kalangan pentadbir-pentadbir Thai. Dari Gabenor hinggalah ke peringkat bawah pegawai-pegawai itu bebas menjalankan perniagaan sendiri sebagai menambahkan pendapatan mereka.
Di daerah-daerah luar pegawai-pegawainya terdiri dari anak tempatan. Bagi kawasan yang berpendudukan lebih dari 15 ribu orang, Pegawai Daerah akan ditempatkan disitu. Hubungan pegawai-pegawai Thai dengan pentadbir di Bangkok dipercayai ada tetapi ini tidak terdapat bukti yang lengkap. Kalau ada pun hubungan ini lebih kepada soal-soal besar yang bersangkutan dengan pemerintahan. Banyak hal-hal pentadbiran diselesaikan oleh pegawai-pegawai Thai di Alor Star.
Rancangan-rancangan pembangunan baru tidak dijalankan di Kedah. Mereka cuma meneruskan susunan yang telah sedia ada. Pentadbiran menjadi semakin malap. Kadang-kadang tidak ada kerja yang hendak di buat oleh pegawai-pegawai itu.
Tidak ada orang yang akan menyiasat kerja mereka. Perlaksanaan begini terus-menerus seolah-olah mereka menerima gaji percuma. Jabatan Kewangan adalah satu-satunya pejabat yang paling sibuk di waktu itu. Setiausaha Kewangan Negeri dipegang oleh Encik Lee Ewe Boon seorang anak tempatan.
Jabatan Kewangan bertanggungjawab mengutip cukai dan membayar gaji pegawai. Hasil pendapatan Negeri Kedah keseluruhannya dibelanja di dalam negeri. Tentang pegawai-pegawai Thai, mereka menerima gaji dari pemerintah Thai di Bangkok. Pemerintah Thai tidak membawa modal dari Bangkok. Dalam memajukan Negeri Kedah, pentadbiran di Kedah boleh dikatakan terasing dari Bangkok.
Kedudukan penduduk luar bandar tidak banyak berubah. Tidak ada projek besar memajukan bidang pertanian di luar bandar. Barang-barang makanan dan sedikit pakaian dibawa dari Thailand. Dipercayai Negeri Kedah mendapat bekalan makanan yang agak mencukupi sewaktu pentadbiran Thai. Di negeri-negeri lain kekurangan makanan menjadi satu ancaman yang serius. Selain dari bahan makanan yang diimport dari Thailand, Negeri Kedah sendiri merupakan pengeluar beras yang utama di Tanah Melayu.

Khamis, 17 Mei 2012

PENDUDUK SABAH SETUJU MEMASANG PARABOLA.

99% PENDUDUK SABAH BERSETUJU PRINSIP KEBEBASAN PEMASANGAN PARABOLA

Ramai setuju pemasangan parabola: Yee
KOTA KINABALU Dec 18, 2011: Ramai penduduk di negeri ini bersetuju agar prinsip kebebasan untuk mendapatkan maklumat melalui pemasangan parabola besar perlu dijalankan.
Timbalan Ketua Menteri, Datuk Dr Yee Moh Chai berkata daripada undian yang dibuat melalui internet, hampir 99 peratus undian setuju terhadap perkara berkenaan.
Pihaknya mendapati keputusan itu memberikan satu mesej penting yang mana mereka perlu menyalurkannya kepada pihak berkuasa.
“Saya akan memaklumkan kepada kerajaan negeri mengenai pentingnya penggunaan piring parabola di negeri ini termasuk membincangkan perkara berkaitan pengawalan pengedaran perkhidmatan terbabit,” katanya.
Beliau yang juga Menteri Pembangunan Sumber dan Teknologi Maklumat berkata demikian kepada media selepas merasmikan majlis Pelancaran Karnival ‘Siok Bah Broadband’ Peringkat Negeri Sabah 2011 di sini kelmarin.
Yee berkata, pihaknya juga akan memaklumkan mengenai perkara itu kepada pihak lain yang berkenaan.
Mengenai undang-undang berkaitan kawalan pengedaran khidmat parabola, beliau akan pastikan ia dipinda mengikut keperluan dan keadaan di Sabah dan Sarawak.
Selain itu, tambahnya, tidak dinafikan Sabah sememangnya menjadi fokus utama pembangunan industri komunikasi terutamanya dalam meningkatkan kadar penembusan jalur lebar agar setara dengan negeri-negeri lain.
Justeru, beliau berharap Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dan para syarikat pemberi perkhidmatan akan terus berusaha melaksanakan projek-projek pembangunan prasarana Komunikasi Teknologi Maklumat (ICT) di Sabah.
“Usaha itu bagi membantu agar liputan dan capaian perkhidmtan telekomunikasi dan jalus lebar akan terus meningkat.
“Kerajaan turut melaksanakan beberapa pelan tindakan untuk menjayakan usaha ini termasuklah penambahan infrastruktur telekomunikasi, mewujudkan Pusat Jalur Lebar Komuniti dan Kampung WiFi,” jelasnya.
Tambahnya, SKMM bersama industri telekomunikasi juga sedang membuat migrasi stesen-stesen selular daripada yang berteknologi 2G kepada 3G.
Karnival anjuran SKMM itu turut mendapat kerjasama Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) dan kerajaan negeri.
Yee berkata, karnival itu turut menyampaikan komputer riba 1Malaysia kepada penduduk yang layak.
Katanya, kini hampir 60,000 komputer riba diedarkan kepada pelajar dan golongan sasar di negeri ini sekaligus turut mendapat kemudahan capaian internet.
Ia katanya, memberi potensi yang besar dalam penambahbaikan status pendidikan, ekonomi dan sosial mereka yang menggunakannya untuk tujuan positif.
-----------------------
Sabah mulls amending law on satellite info services
KOTA KINABALU Dec 18, 2011: Deputy Chief Minister Datuk Dr Yee Moh Chai said yesterday he would look into amending the law to enable the people access information through satellite services.
Dr Yee, who is Minister of Resource Development and Information Technology , said an opinion poll his ministry conducted showed that 99 per cent of the people wanted freedom of access to information, especially through satellite services.
There is a growing need for the use of satellite services, through satellite dishes, in the remote areas of Sabah where telecommunications signals were weak, he told reporters after launching the ‘Siok Bah Broadband’ carnival, here.
Earlier, at the event, Malaysian Communications and Multimedia Commission (MCMC) chairman Datuk Mohamed Sharil Tarmizi said that as of Nov 30, the Internet broadband household penetration in Sabah was at 32.7 per cent while Internet broadband subscription reached 293,400.
“This year, 19 community broadband centres (CBC), 23 mini CBCs and 131 WiFi villages were successfully established in Sabah,” he said. The text of his speech was delivered by MCMC Service and Support Chief Officer Tengku Zaib Raja Ahmad.
Mohamed Sharil also said that 246 telecommunications towers were built and about 60,000 laptops were distributed under the Netbook 1Malaysia Programme in Sabah.

KERAJAAN MALAYSIA ADALAH SIFAT YANG ZALIM DAN TIDAK DI BENARKAN KEPADA RAKYAT SATU MALAYSIA MENGGUNAKAN PARABOLA ANTARABANGSA DI MALAYSIA

Secara faktanya, penggunaan parabola di Malaysia masih lagi salah di sisi undang-undang, sedangkan maklumat dan hiburan pada masa kini sudah tiada sempadan. Sudah jauh…..ke hadapan. Dan, apa alasan kerajaan tidak benarkan penggunaan parabola di Malaysia antara sebabnya adalah :
  • Golongan muda yang mudah terpengaruh apabila menonton siaran televisyen yang mengandungi unsur lucah
  • Siaran yang berbentuk hasutan
Kenapa ramai memasang parabola di Malaysia?
  1. Bayar sekali seumur hidup, kemudian dah boleh terus guna. Tak perlu nak fikir bayar bulan-bulan macam………
  2. Begitu banyak siaran luar negara boleh diperolehi, anda yang tentukan. Samada kualiti atau tidak, anda yang tentukan.
  3. Tiada masalah lagi untuk mendapat siaran terkini sedangkan siaran berbayar yang ada sekarang ini pun, bayar bulan-bulan tetapi kandungannya? Ketinggalan zaman. Siaran rancangan daripada luar negara sudah sampai season 6,7 apabila dibawa masuk baru season 2,3? Kemudian pusing-pusing rancangan tersebut sampai pening penonton dibuatnya
  4. Anda yang tentukan isyarat visual dan audio
  5. Ada modal sekitar RM400, RM500, anda dah boleh pasang parabola di Malaysia. Walaubagaimanapun, kerajaan mengharamkan penggunaan parabola di Malaysia. kalau nak pasang parabola juga, ada aduan diterima bersedia dengan tindakan undang-undang
  6. Lebih 60 siaran dari negara asing boleh diperolehi
Ini pula semakan bagi jawapan rasmi Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi & Kebudayaan berdasarkan hansard Parlimen Malaysia baru-baru ini merujuk kepada persoalan larangan penggunaan parabola di Malaysia :
parabola di malaysia1 Parabola di Malaysia Diharamkan Kerana Nak Jaga Kepentingan ASTRO? Di Mana Kebenarannya?
Pendapat kami, undang-undang mengharamkan penggunaan parabola di malaysia sudah tidak relevan lagi. Kalau kandungan lucah menjadi “ketakutan kepada kerajaan” tak payah susah-susah guna satelit, di internet berlambak ada. Tak pun CD haram yang di jual di pasar malam….
  • Adakah menteri tidak tahu apa yang berlaku di Internet dan apa yang berlambak di internet sekarang?
  • Adakah menteri masih tidak sedar apa yang dah disebarkan melalui telefon bimbit sekarang ini?
  • Adakah ketika menteri turun menemui rakyat dengan pergi ke pasar malam, hanya beli mertabak & cincau sahaja? Sehingga tidak menyedari “disebalik” DVD cerita Karipap-karipap Cinta ataupun The Twilight Saga: Breaking Dawn Part 1, adanya DVD yang lebih lucah daripada siaran yang ada melalui parabola?
  • Adakah menteri sudah membuat homework yang mana lebih 95% kandungan siaran melalui parabola tidak berunsur lucah. Cukup sedikit. Kadang-kadang kami fikir rancangan yang disiarkan di Malaysia “lebih hebat” daripada ini. Lagipun, semua siaran porno tersebut hanya boleh didapati melalui siaran premium sahaja (kena bayar langganannya) bukannya boleh didapati dengan mudah melalui penggunaan parabola
parabola di malaysia 4 Parabola di Malaysia Diharamkan Kerana Nak Jaga Kepentingan ASTRO? Di Mana Kebenarannya?
Ada orang Sabah & Sarawak di sini? Betul apa yang dikatakan oleh Ahli Parlimen Kalabakan ini, Datuk Seri Abdul Ghapur Salleh. Terus terang-terang kami katakan “pendedahan” yang orang Sabah Sarawak terima silap-silapnya lebih advance daripada penduduk di Semenanjung disebabkan penggunaan meluas parabola di Sabah & Sarawak. Bersepah rumah guna parabola, malah dah lama dah ia berlaku. Penguatkuasaannya?
Kalau penggunaan parabola di Malaysia dibenarkan, agak-agak siapa yang akan terkesan? Samada ada banyak atau sedikit kesannya, itu subjektif. Tetapi memang ada kesannya. Adakah itu yang “ditakuti mereka”?
parabola di malaysia 5 Parabola di Malaysia Diharamkan Kerana Nak Jaga Kepentingan ASTRO? Di Mana Kebenarannya?
Sebenarnya siaran rancangan melalui parabola bukannya best (dalam erti kata lain kuantiti sahaja lebih, kualiti kurang) walaupun ada beribu channel di dalamnya kerana parabola hanya boleh tengok tv free dari seluruh dunia tetapi tak boleh tengok TV cable seperti ESPN, CNN, MTV, HBO dan banyak lagi sebab rangkaian tersebut hanya diberi kepada pelanggan mereka sahaja. Walaubagaimanapun, biarkanlah jika itu yang rakyat mahukan. Berikan mereka peluang “untuk memilih” & buat pilihan.
Akhirnya kalau tanya kami setujukah penggunaan parabola di Malaysia “dihalalkan”? Setuju, jawapan kami. Sebab? Secara umumnya, apa beza parabola dengan internet yang ada sekarang ini?
P/S : Walaubagaimanapun, Internet TV juga menjadi pilihan kami setakat ini. Jauh lebih baik daripada apa yang Astro tawarkan sekarang ini. Apatah lagi kualitinya…
PP/S : Jika anda merasakan kurang senang dengan beberapa ayat di atas, kami minta maaf. Tetapi kami perlu katakan sejelas-jelas mungkin. Sebab? Sebab…itulah realiti dunia dan realiti di Malaysia hari ini.

KISAH SEJARAH PENDEKAR MELAYU PADA ZAMAN LAMPAU




Sebelum saya meneruskan cerita mengenai pendekar tersebut , perlu rasanya untuk saya menjelaskan satu istilah yang penting.Kunlun adalah sebutan atau gelaran orang cina terhadap orang yang berkulit gelap. Jika kita cari didalam kamus-kamus cina lama maka akan dijumpai perkataan ini. Namun demikian, perkataan Kunlun ini pada awalnya bukanlah umum bermaksud orang yang berkulit gelap. Hal ini kerana perkataan tersebut terbit daripada sebutan cina terhadap raja yang memerintah kerajaan Funan dan kerajaan-kerajaan di Semenanjung tanah Melayu yakni di bahagian timur.



Tidak diketahui bila bermulanya perkataan Kunlun ini digunakan untuk menggambarkan setiap bangsa yang berkulit gelap menggantikan bangsa Melayu. Sememangnya Kunlun adalah khas panggilan orang china terhadap bangsa Melayu yang kemudiannya termasuk sekali bangsa Khmer. Ada pihak-pihak tertentu yang ingin menafikan perkara ini dengan mengatakan bahawa Kunlun merujuk kepada bangsa Negrito atau Afrika. Pada saya pernyataan ini adalah tidak tepat, malahan kurang hujah serta bukti yang kukuh. Orang Melayu sebagai Kunlun telah saya jelaskan sebelum ini bahawa ia bermula daripada pelat orang-orang Cina menyebut gelaran raja-raja purba Melayu di Indochina yang dipercayai sesetengah sejarawan sebagai kurung atau kulun atau gunung! Iching dan Su Kung dalam buku pengembaraannya pernah menyatakan bahawa bunga cengkih banyak ditanam di negeri Kunlun. Jadi tak mungkin Kunlun itu Afrika. Manakala dalam kamus sanskrit China pada zaman Tang Kunlun bermakna Dvipantara yakni Semenanjung Asia Tenggara!



Mengukuhkan lagi hujah ini, masyarakat cina melalui catatan-catatan pengembara mereka turut merekodkan tentang aktiviti pelayaran dan perkapalan serta perdagangan yang dijalankan oleh orang-orang Kunlun. Turut direkodkan kehebatan kapal-kapal buatan orang-orang Kunlun yang dipanggil sebagai Kunlun po. Perkara ini mengesahkan lagi bahawa Kunlun adalah orang Melayu kerana orang Melayu memang mengamalkan aktiviti kelautan sejak dari awal lagi. Pada zaman dinasti Tang juga ada direkodkan bahawa seorang pedagang Kunlun yang membunuh gabenor Guangzhou kerana gabenor itu cuba menipu dalam urusan perdagangan dengannya. Pada zaman dinasti Yuan pula ada tercatat dalam buku sejarah China bahawa lokasi Kunlunguo atau kerajaan Kunlun terletak di laut selatan dan lebih selatan dari Lin yi atau Champa. Ternyata pernyataan ini menunjukkan Kunlun itu terletak di Semenanjung Melayu.


 

Penuntut kung fu aliran Wudang dikatakan mampu melakukan teknik terbang melayang seperti yang dilakukan oleh hamba Kunlun. Adakah teknik Wudang ini berasaskan dari hamba Kunlun tersebut yang merupakan seorang pendekar Melayu?


 
Namun tidak saya nafikan bahawa memang pernah wujud orang-orang Afrika yang dijadikan hamba dibawa ke China untuk dijual. Kebanyakan hamba-hamba ini dimiliki oleh orang-orang asing yang berniaga di China seperti di Xian dan Canton yang memang terdapat banyak penempatan orang asing seperti Arab dan Parsi. Untuk mengatakan bahawa orang negrito ini datang sendiri dan menetap di China adalah agak mustahil kerana diketahui bahawa mereka adalah agak primitive berbanding bangsa lain terutama dalam soal pelayaran dan perdagangan antarabangsa berbanding orang Melayu dan Arab. Walaubagaimanapun mereka tetap digelar sebagai Kunlun oleh orang-orng cina dan hal ini menyebabkan perkataan Kunlun bukan lagi khusus untuk bangsa Melayu. ini menyukarkan dan mengelirukan ahli-ahli sejarah yang ingin mengkaji tentangnya.



Perkataan Kunlun juga dikatakan berasal daripada banjaran gunung yang berada di Tibet yakni Kunlun shan. Namun ada pengkaji mendapati Kunlun juga panggilan orang-orang china bagi gunung yang berada di Pulo Condor (baca pulau kundur). Sejak beratus tahun yang lampau pulau ini telah dikenali para pedagang dengan nama tersebut yang terang-terang adalah bahasa Melayu. Para pedagang china juga sering menamakan Asia Tenggara terutama kepulauanya sebagai kunlun. oleh itu tidak dapat disangkal lagi bahawa orang kunlun merujuk kepada orang-orang Asia Tenggara.



Berbalik kepada persoalan pendekar Melayu di china itu tadi sebenarnya tidak ada record sejarah yang betul-betul dapat mengesahkan bahawa lelaki ini memang wujud pada zaman tersebut. Namun demikian wujudnya Novel Kunlun Nu atau The Kunlun Slave yang dikarang pada zaman dinasti Tang menunjukkan bahawa masyarakat China telah terdedah dengan kedatangan atau kehadiran orang-orang bangsa Kunlun atau Melayu.




Dalam novel tersebut yang berlatarbelakankan Kerajaan China dinasti Tang, wujud sebuah keluarga bangsawan yang mempunyai seorang hamba berbangsa Kunlun. Dipendekkan cerita. Pada suatu hari anak lelaki daripada keluarga bangsawan telah tertarik hati dengan salah seorang perempuan istana atau puteri raja. Mereka telah tertearik hati diantara satu sama lain dan jatuh cinta. Untuk bertemu dengan sang puteri atau gundik tersebut si pemuda bangsawan terpaksa memanjat kota yang tinggi melebihi 20 kaki.



Dengan bantuan hambanya si orang Kunlun, beliau telah berjaya melepasi tembok tersebut. Si pemuda telah membawa lari perempuan istana tersebut dengan dibantu oleh hamba Kunlun. Hamba Kunlun ini digambarkan mempunyai kuasa mistik. Dia dikatakan telah menggunakan kuasa mistiknya bagi membunuh para pengawal Istana dan membawa lari si puteri dengan cara terbang melepasi tembok dan melompat dari satu bumbung ke satu bumbung bangunan yang lain (seperti dalam cerita-cerita kung fu). Si hamba juga dikatan boleh menghilangkan diri dan mempunyai kuasa untuk menyembuh dan mempunyai pengetahuan yang luas dalam perubatan.



Apa yang menariknya ciri-ciri hamba Kunlun ini sama seperti gambaran orang Cina terhadap orang-orang Asia tenggara atau Melayu. Orang cina menggelarkan orang-orang Kunlun sebagai bangsa yang gasar dan berkulit gelap dengan rambut yang beralun atau kerinting. Seperti yang telah kita bincangkan sebelum ini, Kunlun merujuk kepada orang Melayu. Jadi persoalannya adakah hamba ini seorang Melayu? Saya berkesimpulan bahawa dia memang seorang Melayu. Seperti yang kita tahu pada zaman dahulu lagi bangsa Melayu memang mempunyai kehebatan dalam ilmu beladiri yang mistik. Kehebatan untuk terbang dari satu pokok ke pokok oleh pendekar-pendekar Melayu pada zaman dahulu sehinggalah zaman jepun kasih bermain di bibir masyarakat Melayu. Tetapi adakah orang Afrika mempunyai kemahiran sebegitu. Jawapannya tentulah tidak. Tidak ada dalam sejarah mereka ilmu mistik dan pertahanan diri sebegitu rupa. Tetapi ilmu persilatan orang Melayu memang ada sejak beribu tahun lagi. Ilmu-ilmu kebatinan orang Melayu memang sangat kuat diamalkan pada zaman Hindu-buddha. Jadi adalah tidak mustahil jika saya katakan bahawa hamba Kunlun tersebut adalah seorang Melayu yang tinggi ilmu kebatinannya.



 
Menurut sejaraawan China, novel tersebut adalah diantara novel Wushia atau kependekaran yang terawal di China yang membuka ruang kepada novel-novel dan cerita-cerita kependekaran yang lain di china. Hal ini menunjukkan bahawa ilmu terbang melayang seperti yang kita sering lihat dalam filem-filem China sebenarnya berasas daripada cerita pendekar Melayu yang tinggi ilmu batinnya. Dalam novel tersebut si hamba Kunlun kemudiannya menghilangkan diri dan beberapa tahun kemudian dilihat menjual ubat-ubatan di pasar. Jika kita telitikan dapat diketahui bahawa sebahagian besar daripada rempah ratus dan ubat ubatan China adalah bersumberkan dari hutan-hutan Asia Tenggara jadi tidak mustahil si hamba tersebut balik semula ke kepulauuan Melayu dan menjadi pedagang. Satu lagi ciri yang dapat memberikan gambaran bahawa si hamba Kunlun adalah seorang Melayu ialah nama beliau. Namanya dalam pelat cina ialah Mole atau Mohe. Jika kita cuba padankan dengan bahasa Melayu boleh jadi Molek atau Mula atau Malin. Tambahan lagi beliau juga dikatakan sering membawa sejenis dagger atau pisau yang menjadi satu-satu hartanya yang dibawa kemana-mana. Mungkinkah ianya keris?



Nampaknya kemisteriusan kisah ini hampir sama seperti Kisah Henry The Black atau Panglima Awang. Namun persamaan kedua-dua cerita ini adalah mereka tidak lain tidak bukan adalah dari kepulauuan Melayu. Terpulang kepada anda samaada untuk menyetujui kesimpulan saya yang meletakkan si hamba sebagai melayu atau tidak. Diharapkan anda memberikan komen masing-masing dan mungkin pandangan lain tentang topik ini. Sekian wallah hu a’lam.


SEJARAH KEDATANGAN IMINGRAN KE TANAH MELAYU

Dalam abad ke-19, Malaysia telah mengalami perubahan komposisi etnik yang ketara.

Ini berlaku berikutan kedatangan penjajah British dan pemodenan ekonomi yang dijalankan oleh mereka.

Perkembangan perusahaan bijih timah dan getah di Perak dan Selangor telah membawa kepada kedatangan beramai-ramai orang Cina dan India ke Malaysia.

Sultan Ali Iskandar Shah dan Sultan Abu Bakar Shah, Sultan Johor, juga amat bertanggungjawab membawa orang Cina dan India ke Malaysia untuk menjayakan perusahaan getah, gambir dan lada hitam di negeri Johor.

Orang Cina.

Sejak abad pertama, orang Cina telah datang ke Malaysia. Empayar Johor menjalankan hubungan perdagangan dengan negara China dan pedagang Cina telah menetap di Johor. Tetapi kemasukan orang Cina ke Malaysia menjadi ketara selepas British menjajah Pulau Pinang dalam tahun 1786 dan Singapura dalam tahun 1824.

Orang Cina berhijrah ke tanah besar Johor dari Singapura pada zaman pemerintahan Sultan Ali Iskandar Shah dan Sultan Abu Bakar Shah (1835-1895) untuk membuka ladang gambir dan lada hitam.

Orang Cina juga menjadi buruh lombong bijih timah di Perak dan Selangor.

Bencana alam di China seperti kemarau dan banjir menyebabkan penduduknya menderita. Pertambahan penduduk China yang mendadak menyebabkan kekurangan tanah pertanian untuk sekumpulan besar penduduk desa, dan mereka terpaksa berhijrah ke Malaysia untuk mencari kehidupan baru.

Kedatangan orang Cina telah menggalakkan perkembangan perusahaan bijih timah di Malaysia terutamanya di Taiping, Ipoh, Kuala Lumpur dan Seremban.

Orang Cina juga telah menjayakan industri koko di Sabah, lada hitam di Johor dan Sarawak dan sayur-sayuran di Cameron Highlands, Ipoh, Johor Baru, George Town dan Kuala Lumpur.

Mereka turut terlibat dalam penanaman padi di Sabak Bernam dan perikanan di Pulau Pangkor, George Town dan Klang.

Buruh Cina dibawa masuk ke Malaysia melalui agen yang merupakan pedagang Cina yang kaya. Mereka terikat dengan perjanjian untuk bekerja di Malaysia sehingga hutang tambang perjalanan yang diberikan oleh agen berjaya dijelaskan.

Orang Hokkien - Orang Hokkien ialah golongan dialek Cina yang pertama dan teramai menetap di Malaysia. Mereka kebanyakannya menetap di Pulau Pinang, Singapura dan Melaka dan menjadi pedagang, buruh dan pekebun kecil.

Kumpulan kecil Teochew (Swatow) iaitu Hokkien dari bandar Swatow di Kwangtung (wilayah orang Kantonis) kebanyakannya menetap di Pulau Pinang, Singapura, Melaka, Johor, dan pesisir Selangor dan Perak.

Kumpulan kecil Hainan iaitu Hokkien dari Pulau Hainan di Kwangtung membuka kedai kopi dan juga menjadi buruh ladang.

Orang Kantonis dan Hakka - Orang Kantonis dan Hakka bekerja di lombong bijih timah dan juga menjadi pedagang dan pekebun kecil. Mereka menetap di pedalaman Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang.

Pada tahun 1921, orang Hokkien merangkumi 52 peratus orang Cina di Malaysia [termasuk Teochew 11 peratus dan Hainan 6 peratus] diikuti orang Kantonis (29 peratus) dan Hakka (19 peratus).

Pada tahun 1941, orang Cina merupakan kaum terbesar di Semenanjung Malaysia, dan membentuk 43 peratus penduduk Semenanjung berbanding orang Melayu yang membentuk 41 peratus penduduk Semenanjung.

Menjelang tahun 1921, 22 peratus daripada orang Cina di Semenanjung adalah anak kelahiran Semenanjung.

Dalam tahun 1957, 75 peratus daripada mereka adalah anak kelahiran Semenanjung.

Orang India.

Orang India datang ke Malaysia sejak abad yang pertama. Seperti orang Cina, mereka berdagang dengan empayar Johor serta negeri Kedah dan Kelantan.

Mereka berhijrah secara beramai-ramai pada abad ke-19 akibat perkembangan perusahaan getah.

Buruh India amat berjasa memajukan sistem jalan raya dan keretapi di Semenanjung Malaysia.

Kebanyakan penghijrah dari India berketurunan Tamil dan Punjabi.

Seperti di China, bencana alam dan pertambahan penduduk di India menyebabkan sebahagian besar orang India berhijrah ke seberang laut untuk memulakan kehidupan baru.

Ramai orang Tamil memasuki Malaysia sebagai buruh kontrak di ladang getah, tebu (di Pulau Pinang) dan kopi (di Johor). Mereka dibawa masuk oleh agen yang merupakan pedagang India yang kaya. Mereka bekerja di bawah seorang majikan di Malaysia untuk tempoh yang ditetapkan oleh kontrak.

Orang Tamil membentuk 82 peratus daripada penduduk India di Malaysia pada tahun 1931 dan mereka bekerja di estet getah dan kelapa sawit selain menjadi pegawai kerajaan dan golongan profesional seperti peguam dan doktor.

Orang Malayali membentuk 6 peratus daripada penduduk India di Malaysia pada tahun 1931 dan turut bekerja di bidang yang sama dengan orang Tamil.

Orang Telugu membentuk 5 peratus daripada penduduk India di Malaysia pada tahun 1931 dan kebanyakannya bekerja sebagai buruh estet.

Orang Punjabi (termasuk Gujarati, Bengali, Marathi, Orissa, Kashmir, dan Sindhi) membentuk 7 peratus daripada penduduk India di Malaysia pada tahun 1931 dan kebanyakannya menjadi peniaga, polis dan askar.

Pada tahun 1921, 12 peratus penduduk India dilahirkan di Semenanjung. Pada tahun 1957, 62.1 peratus penduduk India dilahirkan di Semenanjung.

Walaupun ekonomi moden (perladangan, perlombongan dan pembinaan) didominasi oleh orang Cina dan India, orang Melayu tidak menjauhkan diri darinya.

Ramai orang Melayu berketurunan Jawa bekerja di ladang kelapa sawit serta getah, serta menjaga kuda lumba dan berniaga di Singapura.

Orang Batak Mandailing iaitu sejenis Melayu Asli bekerja di lombong bijih timah di Perak.

SEJARAH KEDATANGAN CINA KE TANAH MELAYU

Photobucket. Pembangunan dan kepesatan ekonomi Tanah Melayu telah menggalakkan kedatangan buruh-buruh asing untuk bekerja di kawasan perlombongan bijih timah, estet-estet getah dan kawasan pertanian ladang.
2. Faktor ekonomi merupakan pendorong utama kemasukkan imigran ditambah lagi dengan pemerintahan kuasa British di Pulau Pinang dan Singapura yang telah memudahkan lagi kemasukan imigran.
3. Kemasukan imigran ini adalah dipengaruhi oleh faktor-faktor penolak iaitu yang mendorong mereka untuk meninggalkan negara masing-masing seperti peperangan, kebuluran dan lain-lain.
4. Kerajaan British juga telah menggalakkan agar imigran ini berhijrah ke Tanah Melayu.
5. Orang-orang Melayu juga tidak menentang kedatangan kaum imigran ini.
6. Imigran China dan India telah lama mengenali Tanah Melayu sebagai salah satu pusat perdagangan yang penting suatu masa dahulu, ini telah mendorong mereka untuk berhijrah ke Tanah Melayu.
7. Keadaan ekonomi Tanah Melayu yang sedang pesat membangun melalui perusahaan Getah dan bijih timah telah membuka banyak peluang pekerjaan.
8. Politik di Tanah Melayu juga berada dalam keadaan stabil di bawah penjajah British, dan ini telah menarik lebih ramai golongan pemodal dan imigran asing ke Tanah Melayu
Kedatangan Buruh Cina
1. Kedatangan Buruh dari China secara besar-besaran bermula sejak awal abad ke-19 yangkebanyakkan berasal dari wilayah selatan China seperti Kwangtung, Kwangsi dan Fukien.
2. Kedatangan buruh ini ke Tanah Melayu adalah melalui beberapa cara seperti sistem tiket kredit, sistem pengambilan kakitangan, dan sistem pengambilan rumah kongsi.
1. Ramai dikalangan imigran Cina telah datang ke Tanah Melayu melalui sistem tiket Kredit.
2. Imigran Cina yang ingin datang ke Tanah Melayu akan dikumpulkan oleh Kheh-thau ( Ketua ), orang yang bertanggunjawab mengumpulkan masyarakat tempatan di China sebelum di bawa ke Pelabuhan.
3. Kheh-thau ini akan dibayar sejumlah wang bagi setiap imigran China yang dibawa oleh mereka.
4. Imigran yang datang ini dipanggil Sin Kheh dan diletakkan dibawah pengawasan nahkoda kapal atau agensi buruh yang biasanya telah menerima bayaran daripada bakal majikan imigran berkenaan.
5. Imigran yang datang dengan cara ini terikat dengan perjanjian untuk bekerja bagi satu tempoh masa sehinggalah hutang tambang mereka dijelaskan.
6. Selepas itu mereka bebas berkhidmat dengan sesiapa sahaja yang merek suka.
7. Mereka akan dibekalkan dengan tiket yang menunjukkan pelabuhan yang mereka akan tuju serta keterangan sama ada mereka bebas atau berhutang.
8. Mereka akan dibawa oleh orang tengah atau pemborong buruh dengan bayaran tertentu kepada pihak majikan.
9. Kerajaan British di Tanah Melayu telah mewujudkan jawatan pegawai pelindung buruh dari China pada bulan Mac 1872.
10. Ia adalah bertujuan untuk mengawasi kemasukan buruh dan imigran dari China.
11. Beberapa undang-undang telah dilaksanakan bagi membaiki sistem pengambilan buruh.
12. Pada 30 Jun 1914, sistem tiket kredit ini telah digantikan dengan dengan sistem pengambilan Kakitangan ataupun pengambilan rumah kongsi.
Sistem Pengambilan Kakitangan
1. Melalui sistem ini, majikan yang memerlukan buruh akan menghantar pegawainya ke China bagi mendapatkan tenaga buruh.
2. Segala tambang dan perbelanjaan buruh tersebut akan dibiayai oleh majikan.
3. Pegawai yang dihantar tersebut adalah bertanggungjawab untuk mengiringi buruh-buruh tersebut sehigga mereka sampai di tempat majikannya.
Sistem Pengambilan Rumah Kongsi
1. Di bawah sistem ini, pemgambilan buruh adalah dilakukan oleh pegawai dinegara China yang dilantik oleh sesebuah rumah kongsi.
2. Pegawai tersebut akan membaiyai segala perbelanjaan buruh-buruh tersebut sehingga mereka sampai di rumah kongsi.
3. Pembawa buruh tadi akan dibayar oleh tuan punya rumah kongsi dengan kadar yang telah dipersetujui bagi setiap buruh yang dibawanya.
Secara Berkumpulan ( Foochow )
1. Pada awal abad ke-20, cara kedatangan imigran ini telah berubah terutamanya di Sarawak.
2. Charles Brooke melalui syarikatnya di Singapura telah menaja kemasukan buruh ke Sarawak.
3. Buruh ini masuk ke Sarawak secara berkumpulan seperti yang dianjurkan oleh orang Foochow di Sarawak.
4. Kumpulan pertama dibawa masuk selepas adnya persetujuan di antara Wong Nai Siong, seorang ketua Foochow di Sibu, dengan Charles Brooke untuk menjemput petani Cina menerokai Lembah Rajang.
5. Lebih kurang 570 orang Foochow telah dibawa masuk ke Sibu pada bulan Januari 1901 dan bulan Mac.
6. Kaum imigran ini amat diperlukan untuk mengusahakan tanah dan membangunkan sektor pertanian gambir dan lada hitam.

PENTADBIRAN KERAJAAN SIAM KE TANAH MELAYU

Sejarah administrasi Thai di Kedah bermula dari Ogos 1943 hingga September 1945. Pentadbiran yang mengambil masa selama 25 bulan ini merupakan satu jangkamasa yang pendek. Pihak pentadbiran Thai sejak memegang kuasa di Kedah cuba mewujudkan suasana sebelum perang. Pentadbiran dijalankan secara British. Pegawai-pegawai yang ada meneruskan kerja-kerja mereka, semua jentera pentadbiran dihidupkan semula .
Kerajaan Thai lebih merupakan 'caretaker' sahaja. Tidak terdapat pembaharuan yang diusahakan. Tetapi dalam soal menyediakan makanan dan pakaian kepada rakyat pemerintah Thai lebih berjaya. Bahan makanan seperti beras dan gula dibawa dari Thailand. Oleh kerana bahan makanan senang didapati di Kedah, ramai penduduk dari negeri-negeri lain datang untuk mendapatkan makanan. Ramai di antara mereka datang dari Pulau Pinang, Perak dan dari selatan tanahair terus menetap di Kedah.

Gambar yang dirakamkan pada tahun 1906 di hadapan Balai Besar sempena perkahwinan Tunku Mahmud - bersama pembesar negeri Kedah dan jemputan dari Thai.
Pemerintah Thai tidak menjalankan apa-apa rancangan kemajuan di Kedah. Ini mungkin disebabkan jangkamasa 25 bulan itu terlalu pendek untuk mereka memulakan sesuatu rancangan. Kewangan tidak menjadi masalah di kala itu. Pejabat Kewangan Negeri Kedah mendapat lebihan belanjawan hasil dari kutipan cukai.
Mungkinkah pemerintahan Thai telah menyedari tentang kedudukan mereka di Kedah hanya sementara? Hal ini berkemungkinan kerana mereka dapat mengikuti kemenangan awal pihak berikat di Pasifik melalui siaran radio All-India. Pihak Thai telah mengagakkan kedudukan mereka tidak akan berpanjangan di Kedah. Berdasar pada hal ini mereka tidak begitu berminat untuk menjalankan rancangan kemajuan.
Pegawai-pegawai Thai yang dihantar ke Kedah tidak ramai yang berkelayakan dalam bidang pentadbiran. Setengahnya mengambil kesempatan dengan kedudukkan mereka itu bagi mendapatkan keuntungan diri sendiri. Walaupun pemerintah Thai tidak membawa apa-apa kemajuan di Kedah tetapi boleh dikatakan keseluruhan rakyat bersyukur dengan kedatangan mereka. Kedatangan Thai telah membebaskan mereka dari ketakutan lantaran pemerintahan tentera Jepun, suatu keadaan yang penuh prasangka dan was-was mungkinkah esok mereka akan diseret dan dihukum tanpa melakukan apa-apa kesalahan.
Kekalahan Pihak Berikat dalam Perang Dunia 11 telah dengan sendirinya menamatkan administrasi Thai di Kedah. Apabila Inggeris datang, mereka memulakan pemerintahan corak tentera iaitu B.M.A. (British Military Administration). Pentadbiran corak tentera ini tidak lama, setelah keadaan kembali aman pentadbiran awam British dimulakan kembali di Kedah.

SEJARAH RAJA SIAM ISLAM TERAKHIR




 

KHALIFAH SYARIF ABU BAKAR SYAH
YANG DI PERTUAN YANG MAHA MULIA BENUA ISLAM SIAM KEDAH
BERGELAR BOROMORAJA V EKATAAT MAHA DAMMAIYAZA
Boromoraja” di dalam terjemahan bahasa Siam Islam Kedah bermaksud “puak berpengetahuan penyebar dakwah agama Islam” dan ekataat bermaksud, “beta taat kepada allah dan rasul”. Gelaran Raja Siam Cau Pija Sitammarat Maha Tammaraja (Boromokot) Raja Siam Islam Dinasti Ayutia Ke-31 pula telah diberikan pada tahun 1758 selepas kemangkatan ayahandanya di Pulau Langkawi Kedah iaitu Sultan Maulana Muhiyuddin Mansor Syah (rujuk UUK ms16,17) suami kepada Puteri Raja China Hang Li Poh.
“Maha Dammaiyaza” pula bermaksud “pembesar darah dari berlainan raja”. Ini adalah disebabkan ayahanda Syarif Yang Di Pertuan Kedah adalah raja siam Islam dan ibunya pula adalah berlainan darah dek kerana bondanya adalah Puteri Raja China Hang Li Poh berasal dari Dinasti Yuan yang berketurunan Raja China Khaisar Indo-China tahun 1294. Baginda digelar Dammaiyaza sewaktu menjadi Raja Siam Toung Oo di Burma (Myanmar) dan pada masa itu baginda tinggal di Istana Mandalay (rujuk artikel kami sebelum ini mengenai nama Raja Mandalika, tercatat pada Batu Bersurat Trengganu).
Terdahulu, Istana Mandalay ini telah dibina oleh nenek baginda yang bernama Aishah Begum Puteri Siputeh Bawinnoung, Puteri kepadaRaja Siam Dinasti Ayutia Rama Tibodi II Parameswara Melaka Sultan Rijaluddin (ibni) Mohammad Syah. Aishah Begum adalah permaisuri kepada Khalifah Zahiruddin Mohd Bahador Syah Babur India Monghul yang bergelar Maha Tammaraja Chief Dinasti Ayutia 1559.

Istana Aishah Begum diperbuat keseluruhannya dari kayu masih ada di Myanmar hingga ke hari ini.


Inilah peta Empayar Islam Benua Siam Kedah dalam tahun 1686 masihi (Ayuthia diserang Sukhothai tahun 1767) menurut rekod Perancis yang membuat perhubungan perdagangan dengan Siam di zaman Narai Tun Saaban memerentah di Ayuthia sebagai Syah Alam Yang Maha Mulia. Narai Tun Saaban menurut waris adalah adinda Khalifatullah Akhirul Zaman Syah Alam Yang Maha Mulia Sultan Mahmud Syah Melaka. Kalau harapkan Inggeris atau kerajaan Thailand hari ini jangan mimpi mereka akan mendedahkan peta sebegini kepada umum.(click untuk besarkan)
“As to history, the Malays had occupied a lot of land in Southeast Asia since time immemorial. Today, much of our land has become part of neighbouring countries, having been conquered or because of treaties entered into by the British. We should really go to war to regain our land especially as there are Malays living there.” Tun Dr Mahathir Mohammad,dari Blog Che Det, perkara 9, jawapan kepada Saudara Hanan.
Selepas serangan keatas Mandalay, baginda Maha Dammaiyaza telah diusir oleh tentera penjajah Raja Buddha Aluang Phraya Burma Chakri Sokho Thai yang mana pada masa itu telah mula menubuhkan Kerajaan Buddha Lanna Thai di Luang Phra Bang, dalam negeri Siam sekitar tahun 1736. Baginda telah berpindah bersama pengikut-pengikutnya dari Istana Mandalay Toung Oo Siam ke Kota Ayuthia Shahrul Nuwi. Bukti pengusiran dapat dilihat di dalam buku sejarah “A history of South East Asia; 1995; DGE Hall”. Manakala gelaran Syarif Yang Dipertuan Yang Maha Mulia Benua Siam Islam Kedah pula boleh dilihat catatannya dalam buku transliterasi Teks Undang- Undang Kedah yang diselenggarakan oleh Mariyam Salim Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur 2005 pada muka surat 42 dan 43 dan Sejarah Kerajaan Melayu Patani dimana baginda disebut sebagai Raja Bakar @ Raja Nambang.
Raja Bakar @ Raja Nam-bang bermaksud air telok jelas disebut sebagai penguasa yang melantik beberapa orang raja daerah di Patani dalam Hikayat Patani.
Pada tahun 1767 pula, Boromoraja V Ekataat Raja Siam Islam Dinasti Ayutia Ke-33 telah diserang kali kedua oleh tentera Raja Buddha Burma Aluang Phaya dari Kota Ayuthia dan baginda berundur ke Istana Kota Raja Siam Cau Pija Si Tamrat Na Khun Si Tamrat Kota Ligur Nambang Siam di Semenanjung Melaka. Beribu-ribu tentera telah terkorban dalam serangan ke atas Ayuthia yang dikepung selama beberapa hari untuk memutuskan bekalan makanan. Terdahulu, Kota Istana Cau Pija Si Tammarat di Ligur Nambang Na Khun Si Tamrat ini telah dibina oleh Raja Siam Cau Pija Si Tamrat Mahatamaraja (Boromokot) Dinasti Ayutia Ke-31, Maulana Sultan Muhiyuddin Mansor Syah.
“Dalam tahun Masehi 1767 Kota Ayuthia pusat pemerintahan Siam pada masa itu telah dapat ditawan oleh orang-orang Burma menyebabkan sentisa berlaku kacau-bilau yang hebat dan orang-orang Burma telah masuk memerintah Kota Ayuthia itu.” di petik dari Sejarah Kerajaan Melayu Patani.
Di Nambang Na Khun Si Tammrat baginda Boromoraja Ekataat V di kenali dengan nama sebenarnya iaitu Raja Bakar @ Raja Nambang (bermaksud air telok). Ayahanda baginda, Maulana Syah Alam Sultan Muhiyuddin Mansor Syah juga pernah tinggal di Istana Kota Palas Gunung Raya Pulau Langkawipada tahun 1668 Masihi. Catitan yang berkaitan boleh dilihat di dalam Buku Undang-Undang Kedah di muka surat 16 dan 17.
“Sekalian kerabat diraja dan orang-orang besarnya telah bermesyuarat mencari persetujuan untuk memilih siapa yang patut dan layak menaiki takhta kerajaan. Pada masa itu telah ada seorang pembesar yang tertua bernama Raja Bakar duduknya di kampung Teluk yang layak sekali menjadi pemerintah itu. Di dalam permesyuaratan yang tersebut masing-masing telah bersetuju melantik Raja Bakar ini menjadi pemerintah lalu dijemputnya menaiki takhta kerajaan Patani tetapi tiada berapa tahun sahaja Raja Bakar memerintah di atas takhta kerajaan itu pun mangkat.”
Sila rujuk di sini,   History Of Patani tapi awas Siam Islam di sebut sebagai thai Buddha,
Kota Palas hari ini telah ditukar namanya ke Padang Madsirat bertempat di Pulau Langkawi Kedah. Istana Kota Palas ini asalnya dibina oleh Raja Siam Islam Dinasti Ayutia Khun Wara Wangsa (1548) Sultan Yaakob Jalil Syah yang dikenali juga sebagai Raja Siam Langkasuka Benua Siam Islam Kedah. Hari ini, Makam Almarhum Sultan Yaakob Jalil Syah ini berada di Kepala Titi Limbung Kapal (pejabat TDC) Bandaraya Alor Setar Kedah Darulaman dalam keadaan terbiar. Nama Almarhum Sultan Yaakob Jalil Syah ini ada tercatit di dalam Buku Undang-Undang Kedah pada muka surat xi iaitu di bahagian pendahuluan. Ketika Sultan Rijaluddin Mohammad Johan Syah menetap di Kota Naga, Raja Jalil Putera menjawat jawatan Syahbandar di Kota Setar Kedah. Catatan Naka dalam UUK Kedah sebenar nya adalah Naga dan sekali gus mengesahkan bahawa Bandaraya Alor Setar telah pun lama wujud dari yang telah diwartakan.
Sebagai tambahan di sini, di dalam peta semenanjung Siam Melaka pada tahun1754 dari Perancis, ada ditandakan tiga Kota Siam Melaka yang telah dibina oleh Raja Siam Islam Cau Pija Sitamrat Maulana Sultan Muhiyuddin Mansor Syah. Kota yang pertama adalah Kota Ligur Na Khun SiTamrat (asalnya Tammaraja), kota kedua adalah Kota Kuala Kedah dan yang ketiga adalahKota Pagoh di Johor yang berada didalam wilayah Johor Riau Lingga, Empayar Islam benua Siam Kedah.
Berdasarkan bukti catitan dari Buku Undang-Undang Kedah pada muka surat 43 dan 44, ianya menunjukkan bahawa Syarif Yang Dipertuan Yang Maha Mulia Benua Islam Siam Kedah adalah penguasa di Semenanjung Siam Melaka. Pemerintah Raja Siam Islam muthlak kemudiannya telah bertitah kepada semua jemala Datuk Bendahara agar bermuafakat dengan semua pegawai serta mengatur adat pada fasal aduran @ aduan hamba allah iaitu pada hijrahnya Nabi Muhammad s.a.w 1199 bersamaan 1778 Masihi bertempat di Kota Istana Ligur Nambang Na Khun Si Tamrat. Kota Istana ini masih wujud lagi di Na Khun Sitammarat (asalnya tammaraja) berdekatan Segenting Kra, Thailand.
Datuk Bendahara pula pada ketika itu adalah Raja Siam Islam Negeri Champa @ Kemboja Pho Chan Koya Long Sultan Mad Zafar Syah III Kedah yang mana juga adalah anak lelaki sulung Syarif Yang Dipertuan Yang Maha Mulia. Paduka Seri Maharaja Jalil Raja Siam Negeri Bangkok Koya Ngah Sultan Megat Terawis pula anak lelaki kedua Syarif Yang Dipertuan Yang Maha Mulia. Anak ketiga baginda ialah Raja Siam Negeri Chang Mai Koya Shuib Sultan Megat Shuib Syah. Datuk Paduka Maharaja Koya Nai Chau Megat Manja Abu Kasim Raja Siam Negeri Tenasirim pula adalah anak lelaki keempatnya. Negeri Tenasirim yang dimaksudkan di sini sekarang ini berada di dalam Negara Burma (Myanmar).
“Keturunan Megat menguasai jawatan Orang besar Empat, diantara nama penyandang gelaran Bendahara ialah Megat Terawis, Megat Shuib, Megat Manja, Megat Iskandar,…”. Rujuk Cempaka Sari, Sejarah Kesultanan Negeri Perak, M.A Fawzi Basri,ms140.
Datuk Paduka Maharaja anak lelaki keempat Syarif Yang Dipertuan Yang Maha Mulia ini dan Datuk Ku Raja Cenak Raja Siam bagi Negeri Songkhla Sultan Syed Alang Alauddin Panglima Bukit Gantang (anakanda Datuk Bendahara Sultan Mad Zafar Syah III Kedah). Datuk Paduka Raja Sultan Raja Siam Negeri Johor Riau Koya Fai Sultan (Megat Iskandar)Iskandar pula adalah anak lelaki kelima baginda Syarif Yang Dipertuan Yang Maha Mulia. Manakala Raja Seri Bongsu adalah adik ipar kepada Syarif Yang Dipertuan Yang Maha Mulia ini. Gelaran untuknya adalah Raja Seri Bongsu Sultan Mohammad Jiwa Nainal Adil Perdana Menteri Benua Siam Islam Kedah. Datuk Seri Raja Putera ialah Raja Siam Negeri Legeh Sultan Tengku Long Putera Ibni Sultan Mohammad Jiwa Nainal Adilin.
Bentara Seri Dewa Raja Siam Negeri Perlis pula adalah Nai Ta Syed Mohammad Hatta Ibni Datuk Bendahara Sultan Mad Zafar Syah III Kedah iaitu anak lelaki kedua kepada Syed Alang Alauddin (keturunan Raja Perlis sekarang). Bentara Seri Indera Raja Siam Kota Setar Kedah Sultan Syed Yahya Tajuddin Syah pula adalah anak lelaki ketiga kepada Datuk Bendahara. Sejarah diputar belitkan dengan mengatakan bahawa Ahmad Tajuddin Halim Syah (marhum Melaka) adalah Sultan Kedah, mungkin tercelaru dengan nama Syed Yahya Tajuddin Syah seperti diatas. Pada muka surat 40 dan 47 Buku Undang-Undang Kedah, jika diteliti dengan jelas, Datuk Paduka Seri Bongsu hanyalah Datuk Paduka Seri Perdana Menteri Anak Bukit. Paduka Seri Sultan Mohammad Jiwa Nai Nal Adilin jelasnya, bukanlah Sultan Negeri Kedah (Paduka Seri Sultan adalah gelaran bagi raja-raja daerah). Siapa pula yang menjadi raja ketika itu kalau sudah ada Perdana Menterinya? Tak lain tak bukan ialah Yang Di Pertuan Kedah, Khalifah Syarif Abu Bakar Syah.
Sebagai penambahan lagi di sini, Tun Pekerma Dewa Raja Siam Albani Australia Nai Long Ena Sultan Dili Tengku Ali Ibni Sultan Mad Zafar Syah III Kedah adalah Tun Pekerma Dewa Putera yang keempat. Sang Setia Lela Raja Siam Manila Filipina Sultan Ismail Ibni Sultan Mad Zafar Syah III Kedah adalah Sang Setia Lela Sultan Ismail Manila Filipina Putera yang kelima.
Mengikut rujukan di muka surat 26 dan 27 Buku Undang-Undang Kedah, jelas dikatakan bahawa Perdana Menteri Kedah iaitu Sultan Mohammad Jiwa Nai Nal Adilin telah menghantar bunga emas kepada Raja Siam Dinasti Ayutia Ke-33 iaitu Boromoraja V Ekataat Syarif Yang Dipertuan Yang Maha Mulia Benua Siam Islam Kedah di Benua Siam Kota Ligur Nambang Na Khun Sitamrat pada tahun1778 Masihi. Empat tahun selepas itu iaitu pada tahun 1782, Kota Raja Ligor Nambang Na Khun Sitammarat telah diserang oleh Raja Buddha Burma Aluang Phraya yang diketuai oleh General Chula Luak Rama I Dinasti Chakri Sokho Thai iaitu selepas mereka berjaya merampas kuasa daripada General Taksin di Ayutia Siam.
Serangan tentera musuh Chakri Sukho Thai tersebut telah ditewaskan tentera Islam siam yang diketuai oleh Panglima Bukit Gantang Datuk Ku Raja Cenak Syed Alang Alauddin, Raja Siam Songkhla. Kawasan tentera Islam siam yang terkorban telah digelar “cherat” dalam bahasa siam yang bermaksud “tanah perkuburan para syuhada di Na Khun Sitamrat Thailand” dalam bahasa siam. Makam-makam mereka masih ada lagi hingga ke hari ini.
Pada tahun 1782 Masihi pula, Raja Siam Islam Kota Ligur Na Khun Sitammarat telah membina Kota Meang Kuang @ Kota Negara Luas Benua Siam Kedah di mukim Wang Tepus daerah Kubang Pasu Kedah Darulaman Malaysia. Pada tahun 1788 Masihi pula, tentera penjajah inggeris telah menyerang Raja Siam Albani Australia iaitu Sultan Nai Long Ena Tengku Ali @ Sultan Dili Ibni Raja Siam Kamboja Pho Chan Koya Long Sultan Mad Zafar Syah III Kedah.
Disebabkan peristiwa itu, Sultan Dili berundur bersama- sama umat Islam Albani Australia ke Pulau Timor, Timor Leste Benua Siam Islam Kedah. Australia Benua Siam Islam Kedah telah dijajah oleh penjajah inggeris bermula pada tahun1788 dan Australia itu seperti dinyatakan sebelum ini adalah sebagai tempat buangan banduan dari England, juga pada zaman Raja Siam Dinasti Ayutia Ke-33 Boromoraja V Ekataat Syarif Yang Dipertuan Yang Maha Mulia tinggal di Istana Benua Siam Kedah Kota Meang Kuang mukim Wang Tepus daerah Kubang Pasu Kedah Darulaman Malaysia.
Jelas dari bukti peta Tallis bertarikh 1851 di atas, puak sukhothai yang menjajah negeri Siam tidak menguasai Selatan Thailand hari ini. Ketika itu dari Sergenting Kra ke bawah masih berada di bawah jajahan Raja Siam Islam, Yang Di Pertuan Kedah Syed Alang Alauddin Panglima Bukit Gantang (1825-1862). Peta di atas telah mula menyebut BANGKOK sebagai ibu negeri Siam kerana setelah menawan Ayuthia mereka tidak lagi menjalankan pemerentahan dari situ. Sekiranya begitu, raja siam manakah yang berjaya ditipu muslihat oleh Tunku Anum kalau bukan raja siam Islam. Kenapa pengkhianat kepada Raja Maha Besar diakui dan dikatakan wira dalam Sejarah Kedah?, dinamakan sekolah atas namanya?, di mana pengiktirafan kita hari ini terhadap Khalifah Syarif Abu Bakar Syah?(click untuk besarkan)
Peta tahun 1851 ini membuktikan bahawa mereka ketika itu sibuk merampas semula wilayah siam Islam di Champa yang enggan bernaung di bawah Raja thai Buddha. Mereka menangkap, menyiksa dan membunuh raja-raja Islam yang enggan tunduk kepada mereka dan berjaya berkuasa di sana sahaja, tidak di selatan Siam. Wilayah di Champa, Laos ini kemudiannya dirampas oleh Perancis. Manakala Inggeris pula sudah menguasai Semenanjung Melaka dan menukar nama semenanjung ini kepada Semenanjung Tanah Melayu atau Malaya. Proses memelayukan pelbagai masyarakat di sini pun bermula. (click untuk besarkan).
Pada tahun 1819 pula, pihak tentera raja inggeris telah menyerang Timor Leste dan kemudiannya membunuh Sultan Riau Lingga Sultan Dili dan juga membunuh adik Sultan Riau Lingga iaitu Sultan Manila Filipina yang mana mereka berdua ini adalah cucu kepada Raja Besar Benua Siam Kedah Syarif Yang Dipertuan Yang Maha Mulia. Pada tahun 1819 ini juga, penjajah inggeris telah bekerjasama dengan pengkhianat untuk mengusir Sultan Iskandar dari Istana Raja Pagoh, Johor.
Selain itu, di dalam Buku Undang- Undang Kedah di muka surat 27 dan 28 telah tercatat “maka pada zaman Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah Ibni Sultan Abdullah Mukaram Syah naik kerajaan pada tarikh 1222 tahun alif, dilebihkan tinggi bunga emas dan bunga perak sebab baginda sendiri mengadap Raja Maha Besar Benua Siam”. Dari catitan tersebut, ia telah membuktikan Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah telah diberikan pangkat di dalam kerajaan oleh Raja Maha Besar Benua Siam Kedah Syarif Yang Dipertuan Yang Maha Mulia iaitu pada tahun 1812. Beliau telah dilantik sebagai Pemerintah Angkatan Laut Kedah yang berjawatan Laksamana dan (bukanlah sebagai Sultan Kedah) bertugas di Kota Kuala Kedah untuk memungut cukai perdagangan.
Berkenaan dengan cukai perdagangan ini, cukai tersebut telah disampaikan sendiri oleh Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah ke Benua SiamKota Meang Kuang mukim Wang Tepus daerah Kubang Pasu Kedah. Ini adalah disebabkan kedudukkan Kota Kuala Kedah dan Kota Meang Kuang melalui jalan sungai dan laut adalah berdekatan. Malah nama-nama tempat seperti Tanjung Pauh, Pedu, Anak Bukit, Naga yang disebut dalam UUK di ms 25 masih ada lagi hingga ke hari ini di Kedah.
Pada tahun 1821, Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah telah belot dan membawa masuk tentera-tentera musuh Chakri Sokho Thai Raja Buddha Rama II secara senyap dan menyerang Kota Meang Kuang Benua Siam Islam Kedah secara serang hendap. Khalifah Syarif Abu Bakar Syah telah dibunuh di Istana Kota Meang Kuang. Dek kerana itulah tahun serangan tahun 1821 digelar “tahun musuh bisik”, ibaratkan musuh dalam selimut. Ini juga ada dicatit sebagai bukti oleh ahli sejarah inggeris iaitu Robert Adison. Tentera-tentera Thai telah mencuri harta khazanah Syarif Yang Di Pertuan seperti Bunga Emas dan membawa balik ke Bangkok. Dengan itu, hari ini sejarah kita mengatakan bahawa Bunga Emas di hantar kepada mereka di Bangkok, pada hal ia di rampas di Istana Kota Meang Kuang dalam tahun 1821.
Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah telah mengikut jejak langkah ayahnya Sultan Abdullah Mukarram Shah iaitu Raja Pulau Pinang (bukan Sultan Kedah) menjadi pembelot Syarif Yang Di Pertuan Kedah. Terdahulu, Sultann Abdullah telah membuat perjanjian sulit dengan penjajah Inggeris untuk menyerahkan Pulau Pinang kepada penjajah Inggeris Francis Light pada tahun1786 Masihi. Dia berbuat demikian adalah kerana tamak dan inginkan pihak penjajah inggeris mengiktiraf dirinya sebagai Sultan Kedah iaitu di zaman Raja Maha Besar Benua Siam Islam Kedah masih ada dan tinggal di Kota Meang Kuang Benua Siam Islam Kedah di mukim Wang Tepus daerah Kubang Pasu Kedah.
Antara yang menjadi mangsa musuh bisik oleh tentera Raja Buddha Chakri Sokho Thai Rama II pada tahun 1821 adalah seperti Raja Maha Besar Benua Siam Islam Kedah Boromoraja V Ekataat Dinasti Ayutia Ke-33 Syarif Yang Dipertuan Yang Maha Mulia yang dimakamkan di Makam Diraja Siam Kampung Tualang mukim Tualang Kota Setar Kedah bersama anak lelaki keduanya iaitu almarhum Raja Siam Negeri Bangkok Koya Ngah Sultan Megat Terawis. Kedua, makam Permaisuri Maha Raja Siam Tengku Suria Ibni Sultan Tengku Marin Langkat Sumatera Pasai(makamnya digelar makam Tok Jame berada di Alor Rambai Kota Meang Kuang Kubang Pasu Kedah).
Ketiga adalah makam Sultan Marin Langkat Sumatera Pasai yang makamnya berada di Jeti Kuala Kedah yang digelar makam Tok Pasai. Sultan Marin ini adalah cucu kepada Tun Saaban yang bergelar Iskandar Mahkota Alam semasa menjadi Raja Acheh (sebagai Laksemana ketika muda bergelarHang Tuah dan ketika menjadi Raja Ayuthia baginda bergelar Narai).
Kemudiannya makam Sultan Johor Riau iaitu Sultan Iskandar Koya Faiyang berada di Kota Meang Kuang mukim Wang Tepus Kubang Pasu Kedah. Makam Raja Siam Tenasirim Burma (Myanmar) iaitu Sultan Koya Nai Chau Abu Kasim @ Sultan Datuk Maharaja Megat Manja Abu Kasim yang berada di Kampung Kubang Lintah Langgar Kedah pun menjadi mangsa musuh bisik. Antaranya termasuk makam Raja Siam Chang Mai Sultan Koya Shuib @ Megat Shuib yang berada di Alor Raja Langgar mukim Langgar Kota Setar Kedah.
Seterusnya, makam Raja Legeh Kok Nanas Jeli Kelantan Sultan Tengku Long Taha Ibni Sultan Tengku Long Putera yang berada di Kampung Kota Sarjana Alor Ganu Anak Bukit Kedah. Antara lain lagi adalah makam Raja Bang Nara Yala Sultan Tunku Nong Chik Ibni Sultan Tunku Long Putera yang berada di Kampung Kota Sarjana juga. Makam Raja MindanaoSultan Koya Tunku Ali Ibni Sultan Tunku Long Putera berada di Kampung Kubang Besar mukim Tualang Kedah juga menjadi mangsa dan juga makam Perdana Menteri Benua Siam Islam Kedah Sultan Tunku Long Putera Laksemana Datu Ibni Sultan Mohammad Jiwa Nainal Adilinyang berada di Kampung Kepala Bendang mukim Tualang Kota Setar Kedah.
Selain itu ialah makam Laksamana Mad Sirat Tunku Mohammad Chan Keramat Tok Tekai Ibni Sultan Legeh Tunku Long Taha yang berada di Permatang Harimau mukim Lesong Kedah. Kemudiannya makam cucu Sultan Idris Jammu Patani Almarhum Radin Megat Mad Ibni Radin Megat Tam Tunggal dan makam isterinya Tunku Puteri Dayang Ibni Sultan Tunku Long Putera Laksemana Datu.
Terdapat juga lain-lain yang terlibat dalam perang dan mati syahid seperti makam Putera Sultan Idris Jammu Patani Radin Megat Tam Tunggal yang berada di Tanjung Inggeris Pekan Langgar Kedah, makam Raja Siam Perlis Nai Ta Sultan Syed Mohd Hatta Ibni Sultan Mad Zaffar Syah III Kedahyang turut berada di Tanjung Inggeris Langgar juga dan makam Sultan Idris Jammu Patani dan Puteri Majapahit yang berada di Masjid Kampung Sena Mukim Tobiar Pendang Kedah serta makam Raja Siam Kota Setar Sultan Syed Yahya Tajuddin Syah yang berada di Kampung Alor Siam, Mukim Tajar.
Pada tahun 1821 ini lah juga tentera Raja Buddha Rama II Chakri Sokho Thai telah diserang balas dan diusir keluar dari Negeri Kedah oleh  Panglima Bukit Gantang Datuk Ku Raja Chenak Sultan Syed Alang Alauddin Panglima Bukit Gantang yang mana ketika itu baginda menjadi Raja Siam Songkhla. Baginda telah mendapat bantuan tentera china Manchu memandangkan baginda adalah menantu kepada Maharaja itu. Kemudiannya angkatan tentera China Manchu ini telah belayar ke Istana Bukit Chandan Perak untuk menjemput Raja Champa Kamboja Pho Chan Koya Long Sultan Mad Zafar III Kedah (juga disebut Putera Raja Siam Ligor) untuk datang bersemayam ke Kota Sarjana Alor Ganu Kedah.
Sultan Mad Zafar Syah III Kedah adalah ayahanda kepada Datuk Panglima Bukit Gantang Raja Siam Songkhla Sultan Syed Alang Alauddin. Selepas itu Sultan Mad Zafar Syah III Kedah telah ditabalkan menjadi Yang Dipertuan Yang Maha Mulia Benua Siam Kedah. Wilayah pemerentahan baginda adalah seperti peta semenanjung di atas. Pada ketika inilah Ahmad Tajuddin Halim Syah melarikan diri ke Pulau Pinang dan dihantar oleh Inggeris ke Melaka. Di sana sebagai penaung penulisan sejarah dan dengan bantuan kewangan dari penjajah Inggeris (mereka membawa agenda freemason), Ahmad Tajuddin Halim Syah telah bertindak menulis semula Sejarah Melayu (agenda inggeris, tanpa pengarang), Hikayat Hang Tuah dll. Beginilah kita semua mengetahui sejarah bangsa melayu hari ini, tersasar dari hakikat sejarah Islam sebenarnya.
Antara senarai nama-nama bagi raja- raja negeri yang dilantik oleh Sultan Mad Zafar Syah III Kedah adalah Ku Din Ku Meh bagi menjadi Raja Negeri Setoi (atau negeri Satun, bersebelahan Perlis hari ini). Kedua adalah Tunku Mohammad Diah Kerabat Tok Bai yang dilantik menjadi Sultan Kelantan dan Terengganu atau dikenali sebagai Raja Legeh Kok Nanas Jeli Kelantan dengan gelaran Sultan Mohammad I Kelantan. Antara lainnya adalahSyed Harun Ibni Sultan Syed Mohd Hatta yang dilantik menjadi Raja Negeri Perlis, Nai Doi Ibni Sultan Datuk Maharaja dilantik menjadi Raja Kubang Pasu, Nai Moreh (Tok Moreh) Ibni Sultan Syed Mohd Hatta yang dilantik menjadi Sultan Kota Setar, Tunku Ibrahim Tunku Meh dilantik menjadi Raja di Kuala Muda, Nai Long Abu Taha Ibni Sultan Syed Alang Alauddin Raja Siam Songkhla dilantik menjadi Raja Selama termasuk Pulau Pinang, Nai Long Jaafar Ibni Sultan Syed Alang Alauddin Raja Siam Songkhla yang dilantik menjadi Raja Siam di Larut Matang. Kemudiannya Nai Long Ismail @ Sultan Ismail Kinta Ibni Sultan Syed Mohd Hatta yang dilantik sebagai Raja di Kinta dan Raja Lumu anak saudara kepada permaisuri baginda Puteri Raja Bugis Sri Andalas pula telah dilantik sebagai Raja Negeri Selangor.
Sultan Mad Zafar Syah III Kedah telah mangkat pada tahun 1825 di Berahman Indera Balai Besar Alor Setar Kedah setelah memerentah selama 4 tahunsahaja. Jenazah baginda telah dimakamkan di Makam Diraja Siam Kampung Tualang mukim Tualang Kota Setar Kedah. Kemudian selepas kemangkatan baginda, anak lelaki baginda iaitu Sultan Syed Alang Alauddin Datuk Ku Raja Chenak Syed Alang Alauddin Panglima Bukit Gantang ketika itu menjadi Raja Siam Songkhla ditabal menjadi Yang Dipertuan Yang Maha Mulia Benua Siam Islam Kedah. Baginda menetap di Istana Kuning Berahman Indera Alor Setar Kedah pada tahun 1825 dan memerentah sehingga tahun 1862 dan dimakamkan di Makam Diraja Siam Kampung Tualang Mukim Tualang Kota Setar Kedah. Anak lelaki baginda Nai Long Jaafar kemudiannya kembali dari menjadi Raja Larut Matang dan ditabal menjadi Raja Besar Benua Siam Islam Kedah bergelar Sultan Jaafar Mad Azam Syah dan baginda pula melantik Che Ngah Ibrahim menjadi menteri di Larut Perak pada tahun yang sama menggantikan tempatnya.
Pada tahun 1875, penguasa penjajah inggeris, J.W.W. Birch yang mula menguasai negeri Perak telah dibunuh di Sungai Pasir Salak oleh Datuk Maharajalela. Fikirkan lah saudara pembaca budiman, arahan siapakah yang menyebabkan Datuk Maharajalela berani bertindak sedemikian rupa? Penguasaan Inggeris di Perak bermula semenjak Perjanjian Pangkor 1874yang mengenepikan peranan Yang Di Pertuan Kedah. Penjajah kemudiannya telah memohon bantuan tentera penjajah Raja Rama V Chakri Sokho Thai Chula Luang Khun agar menyerang Nai Long Sultan Jaafar Mad Azam Syah yang pada masa itu berada di Istana Pulau Tiga Sungai Merbuk Kuala Muda Kedah. Istana ini asalnya adalah istana lama milik Raja Iskandar Zulkarnain Raja China Siamen. Selepas itu pada tahun 1876 Masihi, Nai Long Sultan Jaafar Mad Azam Syah telah dibunuh oleh tentera Raja Rama V Chakri Sukho Thai Chula Luang Khun di Gurun Kedah. Makam almarhum kini berada di Makam Diraja Siam Kampung Tualang mukim Tualang Kedah.
Mayat baginda telah dibawa di dalam dulang besar (dalam keadaan berkecai dipijak gajah) oleh tentera China Manchu dari Gurun ke Kampung Tualang untuk dikebumikan. Penglibatan tentera China Manchu yang beragama Islam adalah disebabkan ibu kepada Nai Long Sultan Jaafar Mad Azam Syah adalah Puteri Raja China Manchu Siamen China dan tentera Manchu Islam ini dihantar oleh Maharaja Cina Manchu untuk mengawal baginda. Merekalah yang mengorek terusan Alor Cina di Kg Tualang Kedah untuk tujuan pengairan air ke sawah padi. Keturunan tentera China Manchu Islam hari ini masih ada di Kedah, tetapi hari ini mereka dikenali sebagai Melayu kerana berkahwin dengan orang tempatan, dengan paras rupa berwajah bujur sireh, berkulit putih kemerah-merahan. Kekecohan yang dilakukan oleh Inggeris di China untuk menjatuhkan Maharaja China Manchu itu kemudiannya tidak memungkinkan lagi Maharaja itu menghantar bantuan ke Benua Siam.
Ahli sejarah Inggeris Colonel James Low diminta menjadi pencatat sejarah fantasi (dia bukan pakar) dengan bayaran lumayan atas arahan Raja Thai Rama V Chakri Sokho Thai Thailand Chula Luang Khun supaya tentera buddha Thailand dapat memusnahkan bahan bukti Empayar Islam Benua Siam Kedah. Raja Thai ketika itu telah menjalankan pemerintahan Tentera Buddha Thai dibawah seorang Raja Perempuan Thai, Mak enche Manjalara di negeri Kedah selama lima tahun dari 1876 sehingga 1881. Mak Enche Manjalara ini kemudiannya berkahwin dengan Sultan Abdul Hamid dan beliau pun dilantik menjadi Sultan Kedah.
Tentera-tentera thai telah ditempatkan di seluruh negeri kedah untuk memastikan tiada siapa yang berani membuat penentangan terhadap wakil Raja Thai, Sultan Abdul Hamid dan Mak Enche Manjalara. Pada masa ini waris Raja-raja Siam Islam terpaksa mendiamkan diri bimbang ditangkap dan dibunuh oleh tentera thai, hinggalah ke hari ini mereka bangun menyuarakan wasiat yang dituntut oleh agama Islam. Keturunan tentera thai ini masih ada di Kedah dan dikenali sebagai orang siam (beragama Buddha) kerana orang siam Islam di Kedah sudah di Melayukan oleh penjajah Inggeris. Lagi pun tentera-tentera ini datang dari negeri Siam yang tidak ditukar namanya setelah dijajah oleh raja Thai dengan sebab itu mereka masih lagi dipanggil orang-orang siam. Malahan di Kedah dan Malaysia amnya, rakyat negara ini masih memanggil Thailand sebagai Siam. Situasi yang sama berlaku di Patani di mana orang-orang Melayu Patani begitu marah dengan tentera siam (pada hal mereka ini thai) kerana mereka pun sudah pun di melayukan sepertimana kita yang berada di Malaysia.
Antara yang dimusnahkan tentera thai sewaktu zaman penjajahan ini (1876-1881) adalah istana-istana Ayutia Raja Siam Islam Kedah, makam-makam dan juga masjid-masjid yang bersejarah dan tinggalan sejarah di sekitar Lembah Bujang, Kedah. Kebijaksanaan orang-orang kedah dahulu pula antara lainnya mereka telah bertindak menimbus makam Sultan Syeikh Abdul Kadir ibni Hussein Syah Alirah bertarikh 904 masihi di Tanjong Inggeris, makam Maulana Sultan Muhiyuddin Mansur Syah di Kota Palas Pulau Langkawi.
Malangnya, makam Maulana Sultan Muhiyuddin Mansur Syah kini dikenali sebagai “makam purba milik seorang perempuan” walaupun nama baginda ada disebut dalam Undang-Undang Kedah dan dimaklumkan kedudukkan makam tersebut oleh warisnya hari ini melalui penulisan di blog ini. Terkini, saudara pembaca sakelian para penyelidik dari USM, Pulau Pinang menjumpai lagi 3 tapak kesan tinggalan bangunan sejarah yang diterbalikkan dan dikambus di zaman dahulu oleh penjajah Inggeris dan thai sewaktu Kedah dijajah. Lokasinya hanya 2-3km saja dari makam Raja Merong Mahawangsa yang bergelar Sultan Madzaffar Syah I.
Istana Ayutia dan masjid- masjid yang dibina di zaman Raja Iskandar Zulkarnain Raja China Saimen di Pulau Tiga Sungai Merbuk daerah Kuala Muda Kedah Darulaman telah diletupkan dan dicampak ke dalam Sungai Merbok. Yang tinggal hanyalah candi kubu tentera China Siamen Raja Iskandar Zulkarnain (lihat artikel kami sebelum ini) yang dikelilingi gok membuat arang daripada kayu-kayu bakau dari zaman Raja Maha Besar Benua Siam Kedah Nai Long Sultan Jaafar Mad Azam Syah untuk kegunaan kapal- kapal. Tempat-tempat bersejarah lain yang hanya tinggal nama di Kedah antaranya, Kota Sarang Semut, Kota Meang Kuang, Kota Sarjana, daerah Kota Kuala Muda, Kota Aur dll.
Pembaca yang dihormati semua, bukan lah tujuan kami untuk mengaibkan sesiapa. Sejarah harus diceritakan semula dengan niat kebenaran mengatasi segalanya. Sejarah realiti ini hanya boleh diriwayatkan semula oleh waris-warisnya yang menanggung pelbagai kesusahan, siksaan, dihina dan dikeji, tohmahan termasuk dipadam langsung dari sejarah bangsa Melayu hari ini, mereka hilang pengiktirafan oleh sejarawan dan pentadbiran kerajaan Malaysia semenjak negara kita mula merdeka lagi.
Kami sebagai waris tidak perlu takut disebut derhaka kerana kami kini ada manuskrip Undang Undang Kedah, kami dari golongan yang melantik mereka-mereka dahulu sebagai raja-raja daerah walaupun kemudiannya mereka belot dan bersubahat dengan penjajah untuk mendapatkan kuasa dan kekayaan lantas mengenepikan undang-undang Islam. Orang kebanyakkan tidak menerima wasiat dan kefahaman sejarah mereka amatlah terhad (dengan maaf) jadi amat sukar untuk mereka meriwayatkan semula sejarah realiti, mungkin dituduh derhaka dsbnya. Raja-raja daerah zaman dahulu telah bertindak megenepikan Maharaja Benua Islam Siam yang bergelar Khalifah, Kaifa dan Maulana sepertimana tercatat dalam Undang-Undang Kedah. Sehingga hari ini, sejarah negara kita masih ditulis dalam acuan penjajah dan mereka-mereka yang engkar terdahulu. Jadinya, sejarah bangsa Melayu hari ini hanya mengikut betul mereka sajalah.