Rabu, 31 Oktober 2012

SEJARAH BALING,KEDAH



Baling merupakan salah sebuah daerah daripada kesebelasan daerah di Negeri Kedah Darul Aman. Daerah ini mempunyai keluasan 1,530 kilometer persegi atau 590.32 batu persegi ( 152,900.65 hektar ) yang merupakan daerah kedua terbesar di Negeri Kedah Darul Aman selepas Daerah Sik. Ianya terletak di selatan Negeri Kedah Darul Aman pada garis lintang 539’U.

Daerah Baling adalah bersempadan dengan Negara Thailand ( Betong ) dan negeri Perak di sebelah timurnya bersempadan dengan Daerah Sik dan Daerah Kuala Muda di sebelah baratnya manakala Daerah Kulim di sebelah selatannya. Sempadan antara Daerah Baling dengan Daerah Kulim bermula dari Kuala Sungai Sedim hingga ke sempadan Hutan Simpan Gunung Inas mengikut tebing kanan Sungai Sedim. Sempadan antara Daerah Baling dengan Daerah Kuala Muda pula adalah bermula dari Sungai Sedim mengikut pertengahan Sungai Muda ke utara hingga ke sempadan Daerah Baling dengan Daerah Sik. Keadaan muka bumi Daerah Baling adalah tanah pamah di kawasan tengah manakala berbukit bukau di kawasan sempadan Negara Thailand di mana kawasannya melebihi ketinggian 1,000 kaki.

Daerah Baling menerima sebanyak 2,750 mm hujan setahun. Walau pun taburan hujannya tinggi namun taburan hujannya tidaklah sekata sepanjang tahun. Secara umumnya bentuk taburan hujan daerah ini mempunyai 2 puncak iaitu Musim Hujan Lebat yang pertama berlaku di antara bulan Mac hingga bulan April dan diikuti oleh Musim Hujan Lebat kedua yang berlaku di antara bulan Ogos hingga bulan November. Musim hujan kedua ini akan diikuti oleh musim kemarau iaitu di antara bulan Disember hingga bulan Mac.

Daerah Baling mempunyai 8 buah mukim iaitu Mukim Siong, Mukim Baling / Bongor, Mukim Pulai, Mukim Kupang, Mukim Tawar, Mukim Bakai dan Mukim Teloi Kanan. Pola penempatan penduduk adalah mengikut keadaan geografi, arah aliran perhubungan yang sedia ada adalah kesesuaian tempat tinggal dengan sumber pencarian. Sebelum merdeka, kepadatan penduduk adalah tertumpu kepada arah aliran perhubungan. Penduduk adalah lebih padat di kawasan yang berdekatan dengan sungai kerana ia adalah punca perhubungan utama. Selepas merdeka, didapati penempatan penduduk di Daerah Baling ini mula tertumpu ke tepi-tepi jalan apabila banyak jalan-jalan baru di buka oleh pihak kerajaan. Mengikut bancian tahun 1980, Daerah Baling mempunyai penduduk seramai 107,926 orang. Pada tahun 1991, jumlah penduduk Daerah Baling seramai 114,489 orang. Pada tahun 2000, jumlah penduduk Daerah Baling seramai 124,830 orang.

Daerah Baling mempunyai pola kepelbagaian kaum dimana di samping kaum-kaum Melayu, Cina, India dan Thai terdapat juga kaum Orang Asli yang tinggal di Kampung Legong Mukim Siong iaitu satu-satunya perkampungan Orang Asli di Negeri Kedah Darul Aman ini. Menurut kajian Major P.D.R. Williams-Hurt, Advisor On Aborigines, Federation Of Malaya pada tahun 1952, Orang Asli ini adalah daripada keturunan Negritos.

Kawasan sempadan pentadbiran daerah yang diketuai oleh Pegawai Daerah Baling adalah sama dengan sempadan daerah Polis yang diketuai oleh Ketua Polis Daerah. Tetapi sempadan ini adalah berbeza dengan sempadan daerah pilihan raya. Daerah Baling meliputi kawasan pilihan raya bagi seluruh kawasan Parlimen Baling yang mengandungi kawasan Dewan Undangan Negeri Kawasan Bayu dan Kupang. Manakala, Dewan Undangan Negeri Kawasan Kuala Ketil walaupun terletak di Daerah Baling tetapi ianya di bawah Parlimen Padang Serai.

 
BALING ANTARA UNSUR METOS DAN KATA-KATA THAI

Panggilan ‘Baling’ boleh dikategorikan kepada dua. Pertama, berdasarkan metos Hikayat Merong Mahawangsa ( HMM ) dan yang kedua berdasarkan kata-kata Siam iaitu ‘Ban Ling’.

Kata ‘Baling’ untuk kategori pertama dan kedua memang menjadi satu cerita warisan yang dipertuturkan daripada dahulu hingga kini. Walau bagaimanapun rencana ini bertujuan untuk memberi gambaran yang sebenarnya bagaimana nama Baling muncul iaitu berdasarkan kategori pertama atau kedua.

Fakta-fakta lisan agak sukar untuk diterima dalam hakikat sebenarnya berhubung nama Baling. Sumber yang bersandarkan kepada HMM yang bermetoskan Raja Bersiong hanya wujud dalam tradisi lisan. Lebih-lebih lagi HMM diklasifikasikan sebagai salah satu karya historiografi yang mengandungi cerita-cerita khayalan.

Walau bagaimnapun, kewujudan tradisi lisan tersebut tidak boleh dinafikan dalam masyarakat Melayu. Ismail Hamid dalam Dewan Sastera Jun 1986 menyatakan walaupun unsur metos dan lagenda yang terkandung dalam karya tersebut dicatat sebagai suatu kebenaran menurut nilai-nilai masyarakat Melayu tradisional.

Dengan itu asal-usul Baling yang didasarkan kepada Raja Ong Maha Perita Deria ( Raja Bersiong ) yang mencabut dan membaling giginya adalah metos dalam masyarakat Melayu. Lebih-lebih lagi hikayat tersebut tidak disebut dalam HMM, namun perkembangannya melalui tradisi lisan.

Masyarakat Melayu hidup secara kolektif, sebagai perintang waktu kemungkinan episode HMM dikaitkan dengan cerita lisan Raja Bersiong kerana kebetulan nama-nama yang wujud di Daerah Baling mempunyai kaitan dan boleh dihubungkaitkan di antara satu tempat dengan tempat yang lain.

Selain daripada itu tidak dapat dinafikan bahawa tingkah laku Raja Bersiong sebabai lagenda untuk menggambarkan kelaziman yang dilakukan oleh Raja Bersiong. Lebih-lebih lagi pada zaman dahulu hal-hal yang berkaitan dengan istana tidak boleh dicatat atau dibicarakan oleh golongan marhain.

Hasrun Haron dalam Dewan Bahasa Disember 1971 menyatakan imej Raja Bersiong sebagai lagenda untuk menggambarkan kisah seorang raja yang zalim dan disingkirkan. Mlah, R.O. Winstedt dalam buku Sejarah Kesusasteraan Melayu Klasik HMM adalah sebuah hasil sastera sejarah yang menyimpang.

Justeru, berdasarkan tulisan Abdul Rahman Ismail Warta Darulaman Julai 1992, penulis berpendapat bahawa Baling mendapat nama berdasarkan kata-kata Siam yang bermaksud Kampung Kera ( Ban Ling ). Oleh itu untuk melihat asal-usul Baling mengikut konteks disiplin sejarah, penulis berpendapat kata-kata dari Siam boleh diyakini jika dibandingkan dengan metos HMM.

Ini disebabakan penduduk Baling pada waktu ini terdiri daripada pelbagai kaum dan masyarakat. Kaum Siam merupakan golongan yang agak ramai yang tinggal di beberapa buah kampong sejak dari dahulu lagi. Antara kampung-kampung yang kini didiami oleh penduduk berketurunan Siam ialah Kampung Simpang Empat, Kampung Sirako, Kampung Watt, Kampung Tass dan sebagainya.

Kedatangan orang Siam tidak dapat dipastikan tarikhnya dengan tepat. Mohd Shabarani Ghazali dalam Jurnal Purba Bil. 2 1983 menyatakan peringkat awal kedatangan orang Siam ke Baling terlalu sukar untuk dilihat dengan jelas, terutamanya tidak dapat dikesan bila dan oleh siapa satu-satu petempatan didirikan.

Hubungan Siam ( rakyat dan kerajaan ) dengan Negeri-Negeri Melayu khususnya Kedah hanya dapat dijelaskan apabila berlakunya hubungan antara kerajaan dengan kerajaan. R.Bonney dalam bukunya Kedah 1771-1821. The Search For Security and Independence menyatakan orang Siam pernah memerintah Tanah Melayu tetapi sejarah kedudukan Siam di Semenanjung masih tidak begitu jelas, yang nyata hanyalah hubungan dengan kerajaan.

Jelas menunjukkan bahawa kajian dan penulisan terdahulu mendapati bahawa asal-usul Baling lebih menepati dengan kedatangan orang Siam berdasarkan perkataan yang wujud. Seorang ahli bahasa dari Kedah, Dr. Asmah Haji Omar dalam tulisannya Kedah : Aspek Kebudayaan seperti yang terdapat dalam Sejarah dan Bahasa telah menulis bahawa nama-nama tempat di Kedah terutama sebelah Utara kebanyakan menunjukkan kesan pengaruh Thai zaman dahulu.

Namun begitu persoalan yang timbul, bilakah nama Baling wujud?. Catatan bertulis hingga kini menyatakan kedatangan orang Siam hanya bermula pada awal abad ke-19. Penghijrahan ke Negeri-Negeri Melayu termasuk Kedah bermula apabila peperangan Burma-Siam berlaku pada akhir abad ke-18.

Hal ini perlu dikaji oleh pakar-pakar sejarah atau sejarawan tempatan. Petempatan awal di Baling, bermula lebih awal dari tarikh kemasulan Siam. Berdasarkan artifak yang ditemui di Baling, manusia pertama tinggal di sini pada Zaman Neolitik apabila tinggalan seperti kapak persegi dan kapak bahu ditemui di gua-gua batu kapur sekitar Baling. Kajian lanjut boleh dibaca dari Bulletin Of The Raffles Museum-I-3-1936-1937, khusus tentang penemuan kapak dan artifak lain di Baling.

Oleh itu, Lin dalam bahasa Thai yang bermaksud kera memang ada kaitan dengan bidang pertanian. Sememangnya kera merupakan musuh utama hasil-hasil tanaman pada masa itu mahupun masa kini. Justeru, memang benar kedatangan orang Siam berkait rapat dengan bidang tersebut. Pertanian tradisional secara kekampungan masih diamalkan oleh masyarakat Siam di Baling hingga kini. Sebuah jurnal JMBRAS Part II 1970 menyebut secara jelas bidang pertanian mempunyai kaitan rapat dengan orang Siam di Kedah. Dengan itu tulisan Abdul Rahman Ismail, asal-usul Baling lebih tepat dengan pengarauh kedatangan Siam. Manakala cerita kera putih yang ditandatangani oleh Penghulu Nai Sinon lebih berbentuk metos dikalangan masyarakat.

Kesimpulannya asal-usul Baling boleh disandarkan kepada unsure metos dalam kesusasteraan historiografi rakyat tempatan. Manakala Baling yang berdasarkan sebutan Siam lebih mendekati nilai sejarah dengan berpandukan kajian dan tulisan lalu.

KEDATANGAN PORTUGIS DI MELAKA PADA TAHUN 1511-1624 MASIHI



https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiVTn9mdY3AFZNWjrWxvjssPk0VNyFnrrVo9pO5AVIhXz6f6Kak8budyjo3HhW0p4yezcQTaRL8MviZJmoI2hc1NVqc88yUMFbeDnKrg7BUs6oUGnuu-YhSvKlgKxeMMKG6MKUYN0J0Iz8/s1600/Storyboard.jpg
(Gambaran Ringkas Kedatangan Portugis Ke Melaka)
Setelah menakluki Goa, Portugis mendapati bukan India tetapi sebaliknya Asia Tenggara yang boleh memberi kekayaan kepada mereka. Mereka telah mengumpul maklumat daripada setiap pelaut yang datang ke Goa dan akhirnya membuat kesimpulan bahawa sesiapa yang memerintah Melaka akan mempunyai kuasa untuk menggegarkan Venice.
Bagi mengukur kekuatan Melaka, Portugis telah menghantar sepasukan peninjau dengan lima buah kapal yang diketuai oleh Diego Lopez de Sequeira. Angkatan itu tiba di Melaka pada 11 Ogos 1509 dan de Sequeira menghantar salah seorang nakhodanya mendarat dengan membawa warkah dan hadiah dari Raja Portugis kepada Sultan. Penduduk Melaka tidak pernah melihat orang Eropah sebelum ini dan apabila kelasi-kelasi Portugis itu medarat, orang-orang Melayu mula mengerumuni mereka. Mereka amat terpegun dengan paras rupa serta warna kulit orang-orang Portugis ini. Mereka mula menyentuh janggut perang orang Portugis, mengusap kepala dan memegang tangan mereka dan menggelar mereka sebagai Benggali Putih.
Setibanya angkatan Portugis, Bendahara Melaka telah menerima kiriman warkah dan hadiah yang dibawa untuk dipersembahkan kepada Sultan. Pada mulanya, tetamu ini dilayan dengan baik tetapi keadaan berubah apabila orang-orang India dan Arab Muslim mendesak Sultan dan Bendahara agar tidak mempercayai pihak Portugis. Mereka mendakwa bahawa pihak Portugis tidak akan berpuas hati dengan hanya sekadar berkongsi keuntungan perniagaan tetapi akan merampas keseluruhannya untuk diri mereka sendiri. Justeru, satu perancangan telah dibuat untuk menangkap orang-orang Portugis dan menyerang angkatan laut mereka. Bagaimanapun, perancangan tersebut telah terbongkar apabila seorang gadis Jawa yang sedang dilamun cinta dengan salah seorang kelasi Portugis telah memaklumkan mereka. Setelah mendapati rancangan mereka telah terbongkar, pihak Melayu bertindak menangkap Ruy de Aranjo, salah seorang nakhoda Portugis bersama dua puluh kelasinya yang tidak bersenjata yang sedang membeli barang keperluan. De Sequeira gagal membebaskan tahanan tersebut dan terpaksa berlayar meninggalkan mereka.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjr4A0IicAKpCxsJRGOyJnY9hej1bs77bBdH3uHI8CUsjgvNEFAx2lwIM3Mcmyt7Jq4S1PKUxfSSv9nket4DsKTx1-CbrieEG4mpD0uqnuN__kdPHqGUeqDiqDIQS9ZAgPOqujsP7668NA/s320/Alfonso+de+Albuquerque.JPG
Apabila Alfonso D’ Albuquerque, Gabenor dan Ketua Nakhoda Portugis di Timur mendapat berita tentang penangkapan orang-orangnya, dia telah mempersiapkan sebuah angkatan yang mengandungi lapan belas buah kapal dengan 1,400 anggota yang terdiri daripada 800 orang Portugis dan 600 orang India Malabar, lalu menuju ke Melaka. Angkatan D’ Albuquerque tiba di pelabuhan Melaka pada 1 Julai 1511 dengan tujuan untuk menaklukinya dan menubuhkan sebuah kerajaan baru. Setelah mendapat berita yang D’ Albuquerque dan angkatannya telah melepaskan tembakan meriam ke atas Melaka, Sultan Mahmud Syah menuntut penjelasan tentang tindakan Portugis ini. D’ Albuquerque menuntut pembebasan orang-orangnya yang ditawan dan bayaran pampasan ke atas kerugian yang mereka tanggung. Sultan Mahmud Syah menggunakan pelbagai helah dan melengah-lengahkan masa bagi memperkukuhkan lagi kubu pertahanan serta mempersiapkan segala bekalan di kedua belah bahagian Melaka yang dipisahkan oleh sungai. Pihak Portugis hilang sabar dan mengambil keputusan untuk membakar sebahagian rumah yang terletak di persisiran pantai serta kapal-kapal perdagangan yang sedang berlabuh kecuali tongkang-tongkang China dan kapal-kapal India dari Tanjung Kormorin.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgmsT7iKGCFD6cvSDhKD4cWntA2erOsrzsXXQw7yaaNsarYtBcrabEZwsW808xhKD8T_CB1SPYH70Tw1iCDReuz0wkG6aLvmO8zuIBtFe20EuScvj0SORjXGNp-Z-5vPIAqM9NqUotjpn4/s400/4.jpg
Justeru, Melaka membebaskan semua tawanan akan tetapi D’ Albuquerque masih belum berpuas hati. Dia mengarahkan satu serangan dilakukan ke atas kota Melaka. Kota Melaka terbahagi kepada dua bahagian iaitu bahagian utama kota dan bahagian pinggir kota di seberang sungai di mana para pedagang menetap. D’ Albuquerque merancang untuk menguasai jambatan yang menghubungkan kedua bahagian kota ini bagi menghalang mereka daripada saling bantu membantu di antara satu sama lain. Serangan tersebut dilancarkan pada 25 Julai 1511. Beliau sendiri mengetuai sepasukan beberapa ratus anggota tentera ke bahagian utara kota manakala sepasukan lagi bertindak menyerang jambatan. Maka berlakulah pertempuran sengit di antara tentera Portugis dengan tentera Melayu dan Jawa, yang mengakibatkan ramai yang cedera parah atau terbunuh. Pihak Portugis akhirnya terpaksa mengundurkan diri kembali ke kapal mereka dengan membawa askar yang tercedera. Serangan pertama mereka gagal.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiB8rz65NTpJCKgdMtNV9B5N3J15mor10bfQmiQnzxgz3ggK-a4fj2PzoyhO_4MtiPSg3ZIUOVqxQxSufqa5O9y5fXDgMymACFAtPEzWW81s6hT3HAJGIeesa9RuW77K64ItIhgBLGIwgY/s400/serang+kota+lama+1+-+webpage.JPG
Selang beberapa hari kemudian, D’ Albuquerque menyerang Melaka sekali lagi dan akhirnya Melaka telah jatuh ke tangan Portugis pada tanggal 10 Ogos 1511. Justeru, Sultan Mahmud Syah dan keluarganya berundur ke Ulu Bertam, Pahang. Pengunduran Sultan ke Ulu Bertam membolehkan pihak Portugis melenyapkan saki-baki tentangan dari tentera diraja yang terdiri daripada orang-orang Melayu, Gujerat dan India. Tentera Portugis menawan setiap penjuru kota serta membunuh sesiapa sahaja yang disyaki menentang mereka, tidak kira lelaki, perempuan atau kanak-kanak. Orang-orang dari Pegu, Burma dan orang-orang Hindu dari Tanjung Kormorin dibenarkan meninggalkan Melaka tetapi terpaksa menyerahkan segala harta benda mereka kepada Portugis.
Pada 24 Ogos tahun 1511, Alburqueque telah mengarahkan askar-askarnya merampas semua harta benda dan barang-barang bernilai milik Sultan dan rakyat Melaka. Di antara barang-barang yang dirampas adalah pasu, jongkong emas, barang kemas, batu permata, kain sutera, wangian dan dua ribu meriam tembaga. Kubu dan istana Kesultanan Melayu Melaka akhirnya musnah dan kesemua barangan bernilai habis dirampas. Keagungan dan keunggulan Kerajaan Melayu Melaka hilang akibat serangan Portugis.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhMQw2tSLohYMN0Pz5UDivIRiMsy2lUlvJNKsKKm-5ziBbg4fxQ6xmCeT80trFsISI9X99fcsvXLNVoWzOAIesV7777EHfqjQLWYr8ju9m9raijOJTeUqEWUBMu9gjnH-aNPEOVu-dlqWA/s320/afamosaplan.jpg
Bagi mempertahankan dan memperkuatkan lagi pengkalan Portugis, Alburquerque telah membina sebuah kubu yang terletak di antara kawasan tanah tinggi dan Sungai Melaka. Kubu tersebut dikenali sebagai A Farmosa. Beratus-ratus pekerja, hamba dan tawanan perang telah dikerah untuk membina kubu tersebut. Batu-batu daripada masjid-masjid yang telah musnah dan makam-makam diraja telah digunakan untuk membina tembok tebal kubu ini. Di dalam kubu tersebut dibangunkan pula Istana Gabenor dan istana Paderi Besar, kamar Dewan Kerajaan, beberapa gereja, berek-berek, dua buah hospital, biara dan sebuah penjara.
Alburquerque juga telah berjaya menghapuskan tentangan dari Utimutiraja, Sultan Ahmad dan orang-orang Jawa yang ingin merampas Melaka kembali dari tangan Portugis. Beliau telah melantik Rui de Brito sebagai Gabenor dan Nina Chattu sebagai Perdana Menteri. Beliau kemudiannya memastikan keamanan serta aktiviti perdagangan dipulihkan dengan menggalakkan pedagang-pedagang membuka kembali perniagaan mereka. Selain itu, beliau juga telah menghantar beberapa misi persahabatan ke Siam, Jawa, China dan Kepulauan Maluku. Magellan, yang merupakan orang pertama belayar ke seluruh dunia dari tahun 1519 hingga ke tahun 1522, adalah salah seorang pegawai Albuquerque ketika penawanan Melaka.
Bagi memastikan perdagangan berjalan lancar, Albuquerque telah memperkenalkan mata wang yang baru di Melaka. Walaupun aktiviti perdagangan secara amnya dijalankan secara barter, terdapat juga beberapa urus niaga yang dijalankan dengan menggunakan wang timah Melayu. Wang baru yang diperkenalkan oleh Portugis adalah dalam bentuk timah atau tembaga, perak dan emas.
Apabila beliau telah berpuas hati dengan keadaan di Melaka, Albuquerque pun kembali ke markasnya di Goa. Beliau meninggalkan Melaka pada Januari 1512, membawa bersamanya kesemua khazanah Melaka untuk dipersembahkan kepada Raja dan Permaisuri Portugal. Walau bagaimanapun, kapalnya, Flora de la Mar, telah dilanda badai di perairan barat Sumatra. Hampir kesemua barang-barang yang dibawanya hilang, namun beliau bernasib baik kerana terselamat dari bencana tersebut.

SEJARAH AGAMA BUDDHA DI THAILAND


  1. A.  Pendahuluan ( Sejarah Agama Buddha )
Sejarah agama Buddha bermula dari riwayat kelahiran Sidharta Gautama. Beliau merupakan seorang putera raja Sudhodana dan ratu Dewi Mahamaya yang dilahrikan ke dunia ini tanpa mengetahui hal duniawi. Saat umur 29 tahun, pangeran sidharta telah keluar dari istana dan telah melihat empat peristiwa penting yaitu orang tua, orang sakit, orang mati dan pertapa suci. Untuk mencari jalan menghindari penderitaan, pangeran keluar dari istana dan meninggalkan segala-gala yang dimilikinya termasuklah anak, isteri, ibu dan bapak serta segala kemewahannya.
 Setelah mengembara selama 6 tahun dan bertapa selama 48 hari di bawah pohon Bodhi dan pada hari ke-49 pada malam purnama Wesak, pertapa gautama telah menyadari dan memahami bahwa penderitaan selalu ada di kehidupan manusia. Beliau mengajarkan tentang jalan mulia berunsur delapan yaitu ucapan benar, perbuatan benar, pencarian benar, usaha benar, perhatian benar, kosentrasi benar, pikiran benar, pandangan benar.
Buddha Gautama berkelana menyebarkan Dharma selama empat puluh lima tahun lamanya kepada umat manusia dengan penuh cinta kasih dan kasih sayang, hingga akhirnya mencapai usia 80 tahun, saat ia menyadari bahwa tiga bulan lagi ia akan mencapai Parinibbana.
Sang Buddha dalam keadaan sakit terbaring di antara dua pohon sala di Kusinagara, memberikan khotbah Dharma terakhir kepada siswa-siswanya, lalu Parinibbana (versi Buddhisme Mahayana, 486 SM pada hari ke-15 bulan ke-2 kalender Lunar. Versi WFB pada bulan Mei, 543 SM).
  1. B.  Isi ( Sejarah Perkembangan Agama Buddha di Thailand )
Perkembangan populasi penduduk di Thailand adalah 25.519.965.  Dari jumlah ini 94% adalah Buddha (sisanya kebanyakan Muslim dan Kristen). 90 % dari penduduknya adalah umat Buddha Theravada.  Sekolah agama Buddha Theravada lebih didasarkan murni pada ajaran-ajaran Siddartha Gotama (Buddha). Dalam sejarah panjang keberadaan Thailand tampaknya telah didominasi umat Buddha, setidaknya sejak mereka datang dengan ajaran agama Buddha.  Semua raja Thailand dalam sejarah tercatat Thailand saat ini telah menganut agama Buddha.  Konstitusi negara menetapkan bahwa Raja Thailand harus menjadi Buddhis dan penegak agama Buddha. Beberapa ahli mengatakan bahwa Buddhisme diperkenalkan ke Thailand selama pemerintahan Asoka, kaisar India yang mengutus misionaris Buddha ke berbagai penjuru dunia.
Bentuk pemerintahan Thailand saat ini menjadi monarki konstitusional, yang mewarisi tradisi Asia Tenggara yang kuat. Kerajaan Buddha yang mengikat legitimasi negara untuk perlindungan serta dukungan untuk lembaga-lembaga Buddhis.  Pemerintahan ini telah dipertahankan di era modern, dengan institusi Buddha dan pendeta manfaat khusus yang diberikan oleh pemerintah, serta menjadi sasaran sejumlah pengawasan pemerintah.  Selain kepemimpinan rohaniawan dari Sangha , departemen pemerintah yang mengawasi kuil Buddha dan biksu.  Keadaan hukum sekte Buddha dan gerakan reformasi telah menjadi isu pertentangan dalam beberapa kasus, terutama dalam kasus Santi Asoke , yang secara hukum dilarang dirinya menamakan sebuah denominasi Buddha, dan dalam hal pentahbisan perempuan biarawan mencoba untuk menghidupkan kembali Theravada bhikkhuni keturunan namun telah dituntut seolah-olah mencoba untuk meniru anggota ulama.
Buddhisme di Thailand Utara adalah Animisme sebuah keyakinan bahwa segala sesuatu, seperti pohon, batu dan sungai, memiliki jiwa yang hidup, roh rumah-rumah. Kristen baru-baru ini diperkenalkan oleh para misionaris, karena telah banyak mengubah suku-suku bukit. Suku bukit Kebanyakan orang animis, dengan mengkonversi beberapa agama Buddha dan Kristen. Banyak orang Yao, yang berasal dari Cina Selatan. Tao adalah orang yang mempraktekkan bentuk primitif dari Taoisme yang dikenal di Cina 600 tahun lalu.
Agama Buddha yang berkembang di Siam (sekarang disebut Thailand) sudah sejak awal abad pertama atau kedua Masehi. Hal ini diketahui berdasarkan hasil penggalian arkeologi di Phra Pathom (kira-kira 50 kilometer sebelah barat Bangkok) dan Pong Tuk (sebelah barat Phra Pathom) berupa rupaṁ Buddha serta lambang agama Buddha yaitu dhammacakka.
Dijumpai reruntuhan bangunan serta pahatan bagus yang oleh para ahli diduga berasal dari pengaruh jaman Gupta (India) serta diduga merupakan peninggalan dari Dvaravati. Dvaravati adalah suatu kerajaan yang makmur pada jaman Huang Tsang, yaitu bagian pertama abad ke-7 M.
Pada abad ke-8 atau 9, Thailand dan Laos secara politis merupakan bagian dari Kamboja serta dipengaruhi oleh keadaan kehidupan beragama dari kerajaan Kamboja, dimana agama Brahmana dan agama Buddha hidup berdampingan. Pada pertengahan abad ke-13, terjadi perubahan politik sehingga Thailand yang menguasai seluruh wilayah Thailand dan Laos serta mengakhiri supremasi politik Kamboja di wilayah tersebut. Di bawah penguasaan Thailand, agama Buddha Theravāda dan bahasa PāỊi kembali berjaya di Thailand dan Laos.
Raja Thailand, Sri Suryavamsa Rama Maha Dharmikarajadhiraja, bukan hanya sebagai seorang penguasa yang mendorong pengembangan agama Buddha, tetapi beliau juga adalah seorang bhikkhu yang aktif menyebarkan Dhamma ke seluruh negeri. Pada tahun 1361, Raja Thailand mengirim sejumlah bhikkhu dan ācariya ke Ceylon serta mengundang Mahasami Sangharaja dari Ceylon untuk berkunjung ke Thailand. Atas prakarsa dan kegiatan raja, maka agama Buddha dan bahasa PāỊi berkembang luas mencakup kerajaan-kerajaan kecil Hindu di wilayah Laos seperti Alavirastra, Khmerrastra, Suvarnagrama, Unmargasila, Yonakarastra, dan Haripunjaya. Sejak saat itu, agama Buddha mulai menyebar dan agama Hindu mulai memudar.
Meskipun Thailand mendapatkan pengaruh agama Buddha yang mendalam dari Cyelon, namun hal tersebut telah dibayar kembali oleh Thailand, dimana raja Thailand mengirimkan rupaṁ Buddha dari emas dan perak, salinan kitab-kitab suci agama Buddha serta sejumlah bhikkhu ke Ceylon. Dari peristiwa tersebut, dapat diartikan bahwa pada waktu itu Ceylon mengakui Thailand sebagai negeri yang memiliki agama Buddha dalam wujud yang murni.
Pada masa pemerintahan raja Rama I (1789) telah ditulis sebuah kitab tentang sejarah pembacaan kitab suci (History of Recitals) oleh seorang bhikkhu dari kerajaan, yaitu Somdej Phra vanarat (Bhadanta Vanaratana). Dalam kitab tersebut, Bhikkhu Bhadanta Vanaratana menyebutkan sembilan Saṅghayāna dalam agama Buddha (Theravāda). Sidang saṅgha tersebut diselenggarakan tiga kali di India ( tiga sidang yang pertama), empat kali di Ceylon (sidang yang ke-4, 5, 6, dan 7) serta dua kali di Thailand (sidang yang ke-8 dan 9).
Saṅghayāna ke-8 di Thailand berlangsung pada masa pemerintahan Raja Sridharmacakravarti Tilaka Rajadhiraja, penguasa Thailand bagian utara, diselenggarakan di Vihāra Mahābodhi Ārāma, Chiengmai, selama satu tahun penuh antara tahun 1457 dan tahun 1483, sedangkan Saṅghayāna ke-9 (menurut versi Thailand) berlangsung pada tahun 1788 setelah terjadi perang antara Thailand dengan negeri tetangganya. Dalam peperangan tersebut ibukota Ayuthia (Ayodhya) hancur terbakar, banyak kitab dan kitab suci Tipiṭaka telah menjadi abu. Raja Rama I dan saudaranya sangat prihatin atas keadaan saṅgha.
Setelah mendengar pendapat para bhikkhu, kemudian diselenggarakan Sidang Saṅgha (Saṅghayāna) yang dihadiri oleh 218 Thera dan 32 Ācariya dan selama satu tahun membacakan kembali kitab suci Tipiṭaka. Selama dan sesudah Sidang Saṅgha, dilakukan rehabilitasi bangunan vihāra dan pagoda, serta dibangun juga bangunan-bangunan baru.
Dari  temuan arkeologis dan bukti sejarah, Bahwa Buddhisme pertama adalah Thailand.  Ketika  negara itu dihuni oleh (paham rasional) orang yang dikenal sebagai Mon-Khmer Dvaravati dikenal sebagai Nakon Pathom, Sekitar 50 kilometer sebelah barat Bangkok.  Pagoda besar di Nakon Pathom adalah Phra Pathom Chedi (Prathama Cetiya).
Dalam bentuk bervariasi Ajaran Buddha, mencapai empat periode yang berbeda, yaitu:
  1. Buddhisme Theravada
  2. Buddhisme Mahayana
  3. Buddhisme Burma (Pagan)
  4. Buddhisme Ceylon (Lankavamsa)
Pada orde Buddha di Thailand terdapat dua sekte atau Nikaya yaitu: Mahanikaya, dan Nikaya Dhammayuttika. Mahanikaya adalah lebih tua dan sejauh ini satu lebih banyak, rasio jumlah biarawan dari dua sekte yaitu 35-1.  Nikaya Dhammayuttika didirikan pada tahun 1833 Masehi oleh Raja Mongkut, penguasa keempat dari Dinasti Chakri sekarang yang memerintah Thailand pada 1851-1868 Masehi. Setelah dirinya menghabiskan 27 tahun sebagai Bhikkhu, sang Raja fasih di dalam Dhamma, selain cabang pengetahuan, juga termasuk Pali, bahasa kanonik Buddhisme Theravada.
Terdapat tiga kekuatan besar telah mempengaruhi perkembangan agama Buddha di Thailand.  Pengaruh yang pertama adalah bahwa dari sekolah agama Buddha Theravada , diimpor dari Sri Lanka.  Walaupun ada variasi lokal dan regional yang signifikan, tetapi sekolah Theravada menyediakan sebagian besar tema utama dari Buddhisme Thailand.  Menurut tradisi Pali, adalah bahasa agama di Thailand.  Kitab Suci dicatat dalam Pali, baik menggunakan script Thailand modern atau yang lebih tua Khom dan skrip Tham.  Pali juga digunakan dalam liturgi agama, meskipun  banyak fakta bahwa orang Thailand mengerti sangat sedikit dari bahasa kuno. Tipitaka Pali adalah teks agama utama Thailand, meskipun teks lokal yang telah disusun untuk merangkum sejumlah besar ajaran ditemukan dalam Tipitaka.  Kode monastik ( Patimokkha ) diikuti oleh biarawan Thailand diambil dari-Theravada Pali telah memberikan titik kontroversi selama upaya terakhir untuk menghidupkan kembali bhikkhuni garis keturunan di Thailand.
Pengaruh besar kedua di Thailand Buddha adalah agama Hindu, keyakinan ini diterima dari Kamboja, khususnya selama periode Sukhothai. (Veda) Hindu memainkan peran yang kuat dalam institusi kerajaan Thailand awal, sama seperti yang terjadi di Kamboja, dan pengaruh yang dalam penciptaan hukum serta agama masyarakat Thailand.  Ritual merupakan praktek tertentu yang dipraktekkan di Thailand modern, baik oleh para rahib atau dengan spesialis ritual Hindu, baik secara eksplisit diidentifikasi sebagai awal atau mudah terlihat berasal dari praktek Hindu.  Sementara visibilitas Hindu dalam masyarakat Thailand telah berkurang secara substansial selama dinasti Chakri. Pengaruh  Hindu, terutama kuil untuk dewa Brahma, terus terlihat di sekitar lembaga Buddha dan upacara. Seorang Biksu Buddha doa malam di dalam bini biara yang terletak dekat kota Kantharalak, Thailand.
Sedangkan pengaruh yang lebih kecil dapat diamati berasal dari kontak dengan Mahayana Buddhisme.  Awal Buddhisme di Thailand diduga berasal dari tradisi Mahayana yang tidak diketahui.  Sementara Mahayana Buddhisme secara bertahap hilang cahayanya di Thailand, fitur tertentu dari Thailand. Seperti munculnya Buddhisme Bodhisattva Lokesvara dalam beberapa arsitektur religius Thailand, dan keyakinan bahwa raja Thailand adalah Bodhisattva yang mengungkapkan pengaruh konsep Mahayana.  Phra Sangkrachai, Wat Phra Chao Don, Yasothon, hanya Bodhisattva terkemuka di Thailand adalah agama Maitreya, sering digambarkan dalam bentuk Budai, dan sering bingung dengan Thai. Salah satu atau keduanya dapat ditemukan di mant kuil Buddha Thailand, dan pada jimat juga. Penduduk  Thailand mungkin berdoa untuk dilahirkan kembali selama masa Maitreya, atau jasa dari kegiatan ibadah itu untuk didedikasikan.
Bentuk pemerintahan Thailand saat ini menjadi monarki konstitusional, yang mewarisi tradisi Asia Tenggara yang kuat. Kerajaan Buddha yang mengikat legitimasi negara untuk perlindungan serta dukungan untuk lembaga-lembaga Buddhis.  Pemerintahan ini telah dipertahankan di era modern, dengan institusi Buddha dan pendeta manfaat khusus yang diberikan oleh pemerintah, serta menjadi sasaran sejumlah pengawasan pemerintah.  Selain kepemimpinan rohaniawan dari Sangha itu, departemen pemerintah yang mengawasi kuil Buddha dan biksu.  Keadaan hukum sekte Buddha dan gerakan reformasi telah menjadi isu pertentangan dalam beberapa kasus, terutama dalam kasus Santi Asoke , yang secara hukum dilarang dirinya menamakan sebuah denominasi Buddha, dan dalam hal pentahbisan perempuan biarawan mencoba untuk menghidupkan kembali Theravada bhikkhuni keturunan namun telah dituntut seolah-olah mencoba untuk meniru anggota ulama.
Ada tiga gerakan reformasi dithailand yaitu :
}  Thammayut Nikaya (Pali) ( Thai ) harfiah “Mereka mengikuti secara ketat dengan disiplin monastik, Buddha Theravada. Biarawan di thailand didirikan pada abad ke-19 oleh Raja Mongkut, anak dari Raja Rama II sebagai gerakan reformasi yang kemudian menjadi denominasi independen yang diakui oleh Sangha Thailand.
}   Dhammakaya didirikan di Thailand pada 1970-an.  Hal itu dikritik menjadi kultus kepribadian daripada gerakan Buddha, dan diteliti oleh pemerintah Thailand pada 1990-an tapi masih tumbuh dengan cepat dan tidak ada yang ditentukan tidak sah walaupun pandangan konsumeris mereka disukai oleh beberapa orang, sedangkan yang lain mungkin hanya melihat kekayaan materi sebagai berkat yang akan diterima dan dirayakan secara bebas.
}  Santi Asoke ( Thai) secara harfiah Damai Asoke didirikan oleh Phra Bodhirak setelah dia “mendeklarasikan kemerdekaan dari Dewan Gerejawi (Sangha) pada tahun 1975.
Posisi perempuan dithailand tidak seperti di Myanmar, Burma dan Sri Lanka, di thailand perempuan (bhikkhuni) keturunan tidak pernah ada.  Akibatnya, ada persepsi yang luas di kalangan orang Thai yang perempuan tidak dimaksudkan untuk memainkan peran aktif dalam kehidupan monastik, melainkan, mereka diharapkan untuk hidup sebagai umat awam, hidup berumah tangga dengan harapan lahir dalam peran yang berbeda dalam kehidupan mereka berikutnya.  Sehingga, banyak umat awam terutama perempuan berpartisipasi dalam kehidupan beragama baik sebagai peserta berperan di kolektif jasa pembuatan ritual, atau dengan melakukan pekerjaan rumah tangga di sekitar candi.  Ada sebagian perempuan memilih untuk menjadi Mae Ji, non-religius yang ditahbiskan spesialis permanen amati baik dalam delapan atau sepuluh aturan.  Mae Ji umumnya tidak menerima tingkat dukungan yang diberikan kepada para bhikkhu yang ditahbiskan, melainkan posisi mereka dalam masyarakat Thai adalah sebagai subyek dari beberapa diskusi.
Baru-baru ini, ada upaya untuk mencoba memperkenalkan bhikkhuni garis keturunan di Thailand sebagai langkah untuk memperbaiki posisi perempuan di Thailand. Tetapi tidak seperti upaya-upaya serupa di Sri Lanka, upaya tersebut sudah sangat kontroversial di Thailand. Perempuan mencoba untuk menahbiskan tetapi mereka telah dituduh mencoba untuk meniru bhikkhu (suatu pelanggaran sipil di Thailand), dan tindakan mereka telah dikecam oleh banyak anggota rohaniwan hirarki.  Kebanyakan penduduk keberatan untuk membangkitkan kembali peran perempuan monastik  yang bergantung pada fakta bahwa aturan monastik mengharuskan kedua lima bhikkhu ditahbiskan dan lima bhikkhuni ditahbiskan hadir untuk pentahbisan bhikkhuni baru.  Tanpa kuorum, ada kritikus yang mengatakan bahwa tidak ada penahbisan untuk bhikkhuni baru di Theravada.  Hirarki Thailand menolak untuk mengakui pentahbisan dalam tradisi Taiwan (garis keturunan yang ada saat ini hanya pentahbisan bhikkhuni) sebagai pentahbisan Theravada sah, dengan alasan perbedaan dalam ajaran filosofis, dan (lebih kritis) disiplin monastik.
  1. C.  Kesimpulan
Sejarah agama Buddha berasal dari Sidartha gautama seorang anak raja dan ratu yang penuh dengan kemewahan, namun Sidharta gautama rela meninggalkan kemewahan, istri maupun anaknya untuk mencari jalan menghakiri penderitaan semua makhluk. Ia bertapa selama enam tahun dan akhirnya mencapai penerangan sempurna, ia menjadi Buddha yaitu orang yang telah bebas dari penderitaan dan bebas dari hawa nafsu. Beliau mengajarkan dhmma yaitu ajaran kebenaran. Sehingga ajaran kebenaran yang disebut Dhmma menyebar diberbagai daerah dan diyakini oleh umat Buddha.
 Penyebaran agama Buddha dithailand dipelopori berkat  Raja Thailand, Sri Suryavamsa Rama Maha Dharmikarajadhiraja, ia yang mendorong pengembangan agama Buddha, walaupun ia seorang bhikkhu yang aktif menyebarkan Dhamma ke seluruh negeri. Atas prakarsa dan kegiatan raja, maka agama Buddha dan bahasa PāỊi berkembang. Semangat dan kegigihan rajalah sehingga agama Buddha dapat berkembang pesat dithailand.

KEDATANGAN ISLAM DI ASIA




TEORI KEDATANGAN ISLAM
(Buku Teks, hlm. 175)
TEORI KEDATANGAN ISLAM DARI SEMENANJUNG TANAH ARAB

i. Dikemukakan oleh John Crawford
ii. Disokong oleh Proffesor Muhammad Naquib al-Attas
iii. Menurut John Crawford, Islam berkembang menerusi aktiviti para pedagang
iv. Bukti catatan China : Orang Arab dan Parsi mempunyai pusat peniagaan dan petempatan di Canton atau Amoy sejak tahun 300M
v. Pedagang Arab menguasai perdagangan laut dari pelabuhan Iskandariah di Mesir hingga ke China
vi. Pedagang Arab berdagang secara berterusan di Asia Tenggara setelah kemunculan Islam di Makkah abad 7M
vii. Pedagang Arab yang berdagang di China telah singgah di pelabuhan utama di Asia Tenggara
viii. Sebahagian besar daripada mereka membina perkampungan di AT contohnya Ta Shih di Sumatera utara
ix. Terdapat pedagang Arab yang berkahwin dengan wanita tempatan
x. Menurut Prof Naquib al-Attas mengemukakan kewujudan persamaan bahan penulisan,sastera,adab resam dan kebudayaan orang Melayu yang sama seperti orang Arab
xi. Pengislaman raja di Asia Tenggara dilakukan oleh sheikh di Semenanjung Tanah Arab.

TEORI KEDATANGAN ISLAM DARI CHINA

i. Dikemukakan oleh Emanuel Gadinho Eredia dan S.Q Fatimi
ii. Peniaga Arab mula mengunjungi Canton sebagai pusat perniagaan sejak abad ke 19
iii. Peniaga China yang berdagang ke AT menyebarkan Islam kepada masyarakat AT
iv. Perpindahan beramai-ramai peagang Islam yang tinggal di Canton ke AT sekitar 876M
v. Penemuan Batu Bersurat Trengganu di Kuala Tersat
vi. Sepasang batu nisan bertarikh 1928 M ditemui di Pekan Pahang membuktikan Islam dibawa oleh mubaligh China Islam menerusi Laut China Selatan ke IndoChina sebelum sampai ke Pahang
vii. Persamaan unsur seni bina di China dengan unsur seni bina pada masjid- masjid di nusantara seperti Kelantan, Melaka dan Pulau Jawa

TEORI KEDATANGAN ISLAM DARI INDIA

i. Dikemukakan oleh sejarawan Belanda,Snouck Hurgronje
ii. Islam tersebar ke Asia Tengaara menerusi hubungan perdagangan yang telah lama wujud antara India dan AT
iii. Terdapat batu marmar pada batu nisan yang mempunyai ciri buatan India seperti pada batu nisan di perkuburan Malik Ibrahim di Gerisik,Jawa dan batu Malik al-Salih di Pasai
iv. Perkaitan rapat antara masyarakat AT dengan India dari segi budaya

MASYARAKAT CINA

Orang Cina di Malaysia merupakan kaum yang kedua besar di negara ini. Malaysia dan China telah mempunyai hubungan politik dan perdagangan sejak berabad dahulu. Pada zaman Kesultanan Melaka, China pernah berperanan sebagai pelindung Melaka daripada ancaman Siam. Pemindahan rakyat Cina ke Malaysia adalah kerana desakan pada zaman Dinasti Manchu ( 1644 – 1911 ) kerana Manchu merupakan kerajaan asing dan menimbulkan perasaan tidak puas hati di kalangan rakyat. Kedatangan orang Cina ke Malaysia jelas kelihatan pada pertengahan abad ke 19. Fukien dikenalpasti merupakan kawasan memberontak kerajaan Manchu dan juga yang paling hampir dengan Asia Tenggara.

Kehidupan yang lebih baik di Tanah Melayu juga merupakan faktor yang menggalakkkan kemasukan orang Cina. Kebanyakan orang Cina datang sebagai buruh dan tukang kraf. Mereka datang seorang diri tanpa keluarga kerana berharap untuk memperolehi gaji yang tinggi supaya dapat hantar balik ke China atau membawa ahli keluarga datang ke Tanah Melayu. Kedatangan orang Cina ke Tanah Melayu juga secara tidak langsung membawa masuk budaya, agama dan bahasa mereka.
Agama yang dipegang oleh masyarakat Cina ialah agama Buddha. Walaubagaimanapun, ajaran Konfuciunisme dan Taoisma juga penting kepada masyarakat Cina.
Tema utama dalam ajaran Konfuciunisme ialah “preservatuon of the state and the preservation of the family” atau dalam perkataan ialah “Hao”. Hal ini jelas dilihat daripada beberapa perayaan yang masih kekal sehingga hari ini iaitu Ching Meng. Oleh kerana dalam ajaran Konfuciunisme amat mementingkan Hao, maka untuk mendapatkan anak adalah penting supaya menjadi warisan keluarga. Dengan ini perkahwinan adalah digalakkan supaya mendapat anak secara sah.
Taosima merujuk kerada “Tao” yang bermakna “way” atau “Principle” iaitu jalan kepada yang wujud. Daripada “Tao” wujud dua prinsip “Yin” dan “Yang”.
Dalam ajaran Taoisme, percaya bahawa seseorang itu boleh menjadi dewa selepas mati sekiranya dia mati mengikut jalan kehidupan yang betul sebelum mati.
Agama Buddha pula di bawa oleh Gautama Buddha dari India. Prinsip agama Buddha, kesengsaraan dalam hidup dunia adalah disebabkan oleh kejahilan dalam fikiran yang salah dan tindakan yang salah. Untuk mengelakkannya, manusia mesti menghapuskan keinginan dan membuatnya dengan berjaya supaya mencapai apa yang disebut oleh Buddha sebagai Nirvana. Manusia mesti memadamkan keinginan dan kewujudan sekiranya berjaya membuat demikian maka akan bebas dari kejahilan dan mencapai kegembiraan. Agama Buddha juga ada menyentuh kepada “cycle of life” iaitu manusia akan terus lahir, mati dan lahir semula.
Lawatan dan Kunjungan
Semasa mengunjungi rumah orang – orang Cina, tetamu sebaik – baiknya duduk di sebelah kiri tuan rumah sebagai tanda penghormatan kepada tuan rumah.
Minuman ringan selalunya dihidangkan kepada tetamu secepat mungkin yang boleh. Dalam pada itu tetamu janganlah hendaknya segera minum kecuali sudah dipersilakan oleh tuan rumah berulang kali. Adalah dianggap kurang elok mengunjungi rumah keluarga Cina sewaktu mereka makan malam melainkan kunjungan itu dibuat oleh sebab – sebab yang sangat penting.
Kelahiran
Keluarga Cina mempunyai beberapa kepercayaan semasa ibu mengandung. Misalnya di dalam bilik ibu, perabot tidak boleh diubah, terutamanya katil, memaku dinding rumah tidak dibernarkan sama sekali.

Ibu yang mengandung mesti berjaga – jaga supaya tidak terperanjat dengan benda – benda yang tidak baik. Pantang larang itu diamalkan selama kira – kira sebulan selepas bersalin.
Orang Cina tidak suka bayi mereka itu dipuji “berat badannya”. Sebaliknya kata – kata pujian seperti “gemuk” atau “gemuk macam babi” dapat diterima.
Kelahiran seseorang anak biasanya diraikan apabila ia berumur sebulan. Saudara mara dan sahabat handai memberi hadiah yang boleh digunakan bayi. Hadiah – hadiah itu dibungkus dengan kertas merah. Sesetengah keluarga meraikan bagi keduanya apabila anak itu berumur satu tahun.
Perkahwinan
Perkahwinan adalah perkara yang amat penting dalam kehidupan kaum Cina mahupun keluarganya. Ia merupakan peralihan yang banyak mempengaruhi perubahan bagi seseorang lelaki. Pada umumnya, perkahwinan adalah cara yang sah untuk mendapatkan seseorang isteri. Institusi ini memberikan kebenaran untuk menyambung zuriat nenek moyangnya serta memulakan zuriat sendiri. Di samping itu, Cina lelaki akan menghadapi banyak tanggungjawab baru sebagai suami dan sebagai seorang bapa kemudiannya.

Dalam masyarakat Cina, pada masa dahulu pertunangan boleh dilakukan apabila kanak – kanak itu berumur di antara 7 dan 14 tahun. Selanjutnya tidak terikat lagi dengan peraturan tradisional bagi seseorang perempuan Cina untuk berkahwin.
Pada waktu dahulu sesuatu perkahwinan adalah diatur oleh kedua ibu bapa. Tetapi keadaan itu telah berubah pada hari ini. Walaubagaimanapun ibu bapa masih mempunyai kuasa dalam mencampuri hal perkahwinan anak – anak mereka. Walaupun kini perkahwinan tidak diatur oelh ibu bapa tetapi peringkat ramalan nasib masih dijalankan dan ia merupakan peringkat yang sangat penting. Penetapan masa dan tarikh untuk perkahwinan juga penting.
Terdapat tiga upacara yang dijalankan oleh masyarakat Cina di Malaysia semasa sesuatu perkahwinan diadakan iaitu :
  • Perkahwinan sivil dimana bakal perngantin itu perlu berdaftar dahulu sebagai suami isteri yang sah dari segi undang – undang.
  • Upacara minum teh - Ia merupakan satu budaya tradisional Cina di mana pengantin baru memberi teh kepada ahli – ahli keluarga yang lebih tua untuk minum sebagai tanda pengenalan antara satu sama lain.
  • Jamuan makan - Pada jamuan ini semua saudara mara dan kawan – kawan akan dijemput.
Pada kebiasaannya upacara perkahwinan sivil dan upacara minum teh adalah untuk dihadiri oleh saudara mara yang rapat sahaja.
Perkara yang dianggap mustahak dalam perkahwinan kaum Cina ialah pengumuman perkahwinan itu kepada kawan – kawan dan dan saudara mara mereka dengan mengadakan jamuan. Besar kecilnya jamuan ini bergantung kepada kemampuan seseorang. Oleh kerana majlis ini penting maka tetamu – tetamu yang hadir eloklah memakai pakaian yang cantik dan berwarna merah. Sebaiknya – baiknya hendaklah dielakkan daripada memakai baju yang berwarna hitam, biru atau kelabu kerana warna – warna ini biasanya dikaitkan dengan peristiwa sedih dalam masyarakat Cina.
Apabila tetamu berjumpa dengan kedua pengantin baru itu mereka haruslah mengucapkan tahniah kepada mereka. Tetamu janganlah menceritakan atau menyebut perkataan – perkataan yang sedih seperti kematian, sakit, bencana atau hantu apabila bertutur dengan kedua pengantin itu.
Warna merah dikalangan masyarakat Cina bererti tanda baik dan gembira. Oleh kerana itu, sekiranya tetamu memberi hadiah eloklah dibungkus dengan kertas berwarna merah.
Kematian
Pelawat – pelawat seharusnya tidak memakai pakaian yang berwarna – warni sewaktu pergi ke rumah orang mati. Sebaiknya – baiknya pelawat itu memakai baju berwarna muram seperti hitam atau kelabu dan sebagainya.
Apabila seseorang itu memasuki rumah si mati dia hendaklah membawa sepasang lilin putih “ duit kertas “ dan lain – lain alat sembahyang untuk diberikan kepada keluarga si mati yang kurang berada. Sekarang lazimnya pelawat memberikan derma atau menghantar kalungan bunga kepada si mati. Kadang kala sekumpulan sahabat atau sesuatu persatuan menyediakan panji – panji yang ditulis dengan kata – kata pujian kepada si mati.
Ketika meninggalkan rumah si mati, pelawat biasanya diberikan seutas benang merah atau gula – gula berikat benang merah sebagai tanda terima kasih. Warna merah itu warna yang membawa nasib baik dan menghalang hantu syaitan yang cuba mengacau. Gula – gula yang diberi itu boleh dimakan.

SEJARAH PEMBANGUNAN MASJIDIL HARAM





Satu di antara bangunan suci yang bersifat artistik dan bersejarah adalah Masjidil Haram. Masjid yang terletak di tengah-tengah kota Mekah dan dikelilingi beberapa bukit ini merupakan pembentukan kembali dan ikhtisar dari keselarasan, ketertiban, kedamaian alam semesta yang telah ditetapkan Allah SWT sebagai rumah peribadatan abadi kaum Muslim.



Konon, pada masa Rasulullah saw hingga Khalifah Abu Bakar, Masjidil Haram belum memiliki dinding di sekelilingnya. Besarnya pun belum sebesar sekarang ini, dan belum diberi penerangan lampu-lampu dari bahan bakar minyak zaitun di sekitar Baitullah (Ka'bah). Keadaan ini sudah sejak Nabi Ibrahim As, sampai suatu ketika Umar bin Khathab yang menjabat sebagai khalifah kedua membeli rumah-rumah yang ada dan berserakan di sekeliling Ka'bah. Oleh Umar rumah-rumah yang telah dibelinya itu, diruntuhkan untuk memperluas Masjidil Haram tersebut. Dan dibuatnya dinding pada sekeliling masjid, dengan ketinggian lebih rendah dari manusia. Di atas dinding-dinding masjid itu, diletakan lampu-lampu oleh Atabah bin Azrak untuk menerangi Masjidil Haram tersebut.



Pelebaran dan perluasan Masjidil Haram inipun dilanjutkan pula oleh Utsman bin Affan, karena semakin bertambah banyak dari tahun ke tahun orang yang melakukan shalat di masjid itu. Oleh Utsman bin Affan, Masjidil Haram itu dibuatkan kamar-kamar bilik (ruang), yang dinamakan ruak, pada sekeliling masjid, untuk digunakan sebagai asrama.



Perluasan Masjidil Haram oleh Utsman bin Affan terjadi pada tahun 26 Hijriah, dan diteruskan oleh Abdullah bin Zubair cucu dari Abu Bakar pada tahun 75 Hijriah. Kemudian oleh Abdul Malik bin Marwan ditambah ketinggian masjid tersebut dengan perhiasan emas 50 karat pada tiap-tiap tiangnya.



Oleh Al-Walid, Masjidil Haram diperindah dengan ukiran yang terjalin antara kalimah dengan motif bunga. Pada beberapa tempat diberi dinding dari batu marmer dan batu pualam yang dipahat dengan seni yang tinggi. Maka Masjidil Haram pun menjadi tempat peribadatan yang ideal laksana gambaran nuansa Surgawi, karena dalam arsitektur Islam tak terdapat ketegangan. Bahkan, bangunan suci Islam selalu meletakan ketenangan dan kemuliaan sesuai dengan sifat batin alamiahnya ketimbang sesuatu yang bertentangan dengan sifat material yang ada.


Arsitektur Islami 



Arsitektur Islam memanfaatkan sepenuhnya cahaya dan bayangan, kehangatan dan kesejukannya, angin dan sirkulasinya, air dan efek penyejukannya, tanah dan ciri-ciri isolatifnya serta sifat-sifat protektifnya terhadap cuaca. Jauh dari adanya percobaan untuk melawan dan menantang alam dan irama-iramanya, arsitertur Islam selalu selaras dengan lingkungan. Arsitektur Islam senantiasa melakukan perubahan sedikit mungkin untuk menciptakan lingkungan yang manusiawi, menjauhi pengingkaran titanis dan karya-karya artistiknya.



Kota Islami berkembang secara perlahan dari bumi, mempergunakan semaksimal mungkin sumber-sumber alam itu sendiri. Dan apabila ditinggalkan biasanya secara perlahan akan kembali lagi ke perut bumi. Arsitektur Islam ini bukan hanya menyatukan diri dalam paduan harmoni dan keutuhannya. Selain itu keselarasan ekologis dalam arsitektur Islam tradisional bukanlah kebijaksanaan ekologis yang asal-asalan, dan juga tidak berdasarkan pertimbangan ekonomis dalam pengertian modern, melainkan merupakan konsekuensi dan alam spiritualitas Islam.



Pada kenyataannya, harus ditekankan bahwa arsitektur suci Islam adalah sebuah kristalisasi dari spiritualitas Islam dan kunci untuk memahami spiritualitas ini. ruang yang terdapat di Masjidil Haram dan masjid-masjid lainnya dalam wilayah kota Islami telah diciptakan untuk memberikan perlindungan dan tempat manusia dapat menikmati, melalui ke-agungan spiritualitas itu juga. Kedamaian serta keselarasan alam yang suci sebagai refleksi surga. Yaitu, surga yang terkandung dalam lubuk dan pusat keberadaan manusia yang menggemakan kehadiran Tuhan. Ini karena hati orang yang beriman adalah singgasana yang Maha Penyayang.



Dan semua ciri serta filosofi arsitektur Islam mewujud lewat kehadiran Masjidil Haram yang dibangun secara terus menerus oleh tokoh-tokoh umat Islam dari seluruh Dunia.



Tokoh Pembangun



Bila dirunut, beberapa tokoh yang terlibat dalam pembangunan Masjidil Haram adalah :



Ziad bin Abdullah Al'Harasith, pada 137 Hijriah, dan dia pula-lah yang mendirikan menara Bani Sahm.



Abu Ja'far Al'Mansyur, pada 140 Hijriah. Dialah yang menutup kembali dengan batu marmer saat Hajar Aswad agak sedikit keluar dari tempatnya semula, yang diselesaikan dengan hanya dalam satu malam saja.



Al'Mahdi, pada 161-167 Hijriah. Dia-lah yang menjadikan posisi Ka'bah terletak di tengah-tengah Masjidil Haram, dan membuat masjid tersebut dalam bentuk kebudayaan Islam yang sangat indah.



Harun Al'Rasyid Khalifah Mu'tadhid Al'Abbasi. Dia-lah yang memasukkan gedung bersejarah (Darun Nadwah) ke dalam Masjidil Haram.


Khalifah Al'Muktadir Billah yang memperluas bagian sebelah barat Masjidil Haram, dan pintu Ibrahim pada 376 Hijriah.


An'Nasir Hasan bin Nasir Muhammad bin Khalawun pada 760 Hijriah, dialah yang membuat tempat air minum.


Ali bin Umar, melakukan perbaikan pintu besar yang bernama : As-Salam, dan ia pulalah yang mewakafkan kitab-kitab untuk perpustakaan Masjidil Haram, pada 781 Hijriah.


Amir Zainal Abidin Al'Utsmani, mengadakan pembuatan pintu masjid dan perhiasannya, pancuran air dan perbaikan atap Ka'bah. Pada tanggal 28 Syawal 802 Hijriah (malam Sabtu) Masjidil Haram terbakar api (terjadi kebakaran), api berasal dari Rubat Nazir Al'Khas, letaknya dekat pintu Azurah di sebelah barat Masjidil Haram. Api membakar seluruh bagian barat masjid, kemudian pada 803 Hijriah diperbaiki oleh Amir Bessak Az-zahiri sampai 804 Hijriah.


Salim Khan, pada 979 Hijriah memperbaharui loteng dan kubah-kubah yang bundar dan indah seperti sekarang ini. kemudian dilanjutkan oleh Ahmad Bey, Muallim Muhammad Al'Mis'ri dan Sultan Murad.


Pada 1072 Hijriah dilanjutkan oleh Sulaiman Bey, yang saat itu menjabat sebagai Wali Jeddah dengan dana yang diberikan oleh Sultan Mesir, yakni Muhammad Kizlar Agha.


Setelah itu secara terus menerus, Masjidil Haram mengalami perbaikan dan penyempurnaan dari hampir semua penguasa Muslim dunia. Hingga akhirnya ketika keluarga Ibnu Saud berkuasa di Arab Saudi, tradisi menyempurnakan masjid ini pun ditangani langsung keluarga kerajaan tersebut.


Keutamaannya


Salah satu bentuk keutamaan dari Masjidil Haram terungkap lewat sabda Rasulullah saw: Shalat di masjidku ini lebih baik dari pada seribu kali shalat yang dilakukan di tempat lain, yang selain Masjidil Haram (HR Bukhari-Muslim). Maka seorang muslim yang melakukan shalat di Masjidil Haram ini di ibaratkan seperti pantulan sinar matahari di permukaan air.


Masjid menjadi penting bukan sekadar karena menjadi tempat berdoa orang-orang yang beriman, tetapi masjid juga merupakan lantai tempat mereka menundukan diri. Dengan demikian juga menyucikan lantai masjid dan mengembalikan lantai ini ke kesucian yang murni sebagaimana bunyi semula pada permulaan penciptaanya. Nabi Muhammad saw pertama kali menunaikan di depan Singgasana Tuhan (Al-Arsy) sebelum beliau mengerjakan shalat di atas tanah (farsy). Maka dengan penyucian kembali farsy sebagai refleksi arsy mengembalikan bumi ke kondisi primordialnya sebagai cermin dan pantulan surga.

UMAT ISLAM DI SERANG PENJURU


Baru-baru ini umat islam diseluruh dunia mengencam dan mengutuk atas tindakan penerbitan filem Innocence Of Muslims, yang menghina Nabi Muhammad SAW. Pelbagai tindakan dilakukan, hattakan sehingganya berlaku penyerangan ke atas kedutaan Amerika Syarikat di negara timur tengah, misalnya di yaman. Sehingga berlaku kematian, keatas kakitangan kedutaan disana. Juga tidak terlepas di Malaysia yang melakukan demontrasi membantah filem tersebut di hadapan kedutaan Amerika Syarikat.

Selain itu, kes yang baru diperkatakan lagi, seorang bangsa india yang bernama Gopinath Jayaratnam yang menghina Allah dan Rasulullah di lama muka bukunya. Dia sudah menafikan dengan menyatakan dia terlupa daftar keluar semasa melayari di siber kafe, sehingga
facebooknya di hack oleh orang lain untuk menghina Allah dan Rasul.

Dan juga semalam rumahnya diserang, akibat kemarahan orang ramai berkenaan penghinaan tersebut. Saya tidak mahu mengulas panjang, kerana kes ini dalam siasatan, benar atau salah semuanya terserah kepada pihak berkenaan.


Dari kes yang saya nyatakan tadi, mari kita fikirkan! Mengapa umat islam diserang dari segenap penjuru? Dan apakah semenjak baru-baru sahaja ini kita diserang? Persoalan yang timbul di minda saya ini dan sering tertanya-tanya, juga memikirkan untuk mencari konkulsi yang betul.


Mengapa umat islam diserang dari segenap penjuru?


Perkara ini selalu saya bertanya kepada diri saya sendiri, agama islam adalah agama yang suci dan murni. Juga agama yang membawa keharmonian di dalam hidup. Islam tidak mengajar umatnya berlaku zalim dan sebagainya, malahan islam menekankan umatnya berakhlak mulia dengan menuruti teladan Nabi Muhammad SAW. Tetapi mengapa umat islam diserang dari segenap penjuru dunia?


Persoalan yang dinyatakan itu, saya melihat kembali umat islam pada hari ini. Benar, agama islam itu agama yang suci dan murni, agama yang membawa keharmonian juga agama yang di redhai oleh Allah SWT. Dengan jelas firman Allah SWT,

إِنَّ ٱلدِّينَ عِندَ ٱللَّهِ ٱلۡإِسۡلَـٰمُ‌ۗ
Sesungguhnya agama yang (benar dan diredhai ) disisi Allah ialah islam. (Ali-Imran 19)
Serta agama yang melarang umatnya berlaku zalim dan melakukan kerosakkan, serta mengajak umatnya untuk berakhlak mulia. Tetapi apakah umat islam hari ini mengerjakan apa yang disuruh oleh Allah dan Rasul? Sebab itu apabila melihat kembali umat islam pada hari ini, perasan geram berbaur sedih juga terasa. 

Hari ini kita lihat kembali, kelalaian kita semakin tinggi dengan dunia. Merebak dengan pantas sekali, mengejar harta sehingga lupa untuk beribadat kepada Allah SWT. Malahan itu juga, kemaksiatan bermaharaja lela, kes penzinaan juga melambung tinggi pada saban hari, paling menyedihkan kebanyakkan umat islam dan berbangsa melayu yang melakukan sedemikian. 

Juga seperti dinegara Arab sekalipun, saya melihat dengan mata kepala saya sendiri, bagaimana sikap orang Arab yang mereka terlalu jauh ketinggalan, mereka masih di awan-awangan, sikap tidak perduli kepada persekitara mereka menyebabkan negara mereka mundur, serta akhlak yang teruk  juga teruk semakin serasi mereka lakukan. 

Walaupun tidak semua orang arab mahupun melayu melakukan begitu. Tetapi saya juga tetap merasa geram berbaur sedih. Kesian melihat umat islam hari ini, kemudian melihat diri saya sendiri yang masih mentah, banyak lagi yang perlu saya perlajari. Disamping musuh-musuh islam tidak jemu menyerang umat islam disegenap penjuru. Yang pasti mereka mahu melihat kehancuran umat islam diatas muka bumi ini.

Maka dengan itu saya tidak hairan jika kita mudah diserang, kerana sikap umat islam sendiri yang jauh meninggalkan seruan Allah dan mengerjakan larangan Allah tanpa merasa malu dengan-Nya kerana hak milik bumi ini adalah Allah SWT. Kita angkuh dan takabur, pemimpin islam yang kuropsi pun semakin menjadi-jadi, ianya menambah lagi ketenatkan umat islam pada hari ini. 

Apakah umat islam diserang hanya baru-baru ini?

Sebenarnya umat islam diserang, dari zaman Nabi Muhammad SAW lagi. Pelbagai peperangan terjadi antara orang kafir dengan orang islam pada zaman Rasulullah. Pada zaman itu juga, zaman untuk bermulanya menegakkan agama islam. Para sahabat berjuang mati-matian untuk melihat kemenangan umat islam sehingga tertegaknya sampai kehari ini. 

Juga tidak terlepas umat islam diserang pada zaman khulafa' Al Rashidin, serta zaman khalifah selepasnya, umat islam tidak henti-henti diserang dari segenap penjuru. Sehinggakan sekarang negara Palastien pun dijajah oleh mereka yang sudah lama bertahun lalu. Baik diserang secara peperangan  juga secara pemikiran, semuanya umat islam diserang dengan musuh melihat pelbagai ruang dan peluang. 

Di zaman Rasulullah pun umat islam sudah diserang, apatah pula pada zaman globalisasi ini. Dengan pelbagai tipu helah musuh memperdaya umat islam, atas sebab kelemahan diri kita sendiri. Hormatnya musuh-musuh islam pada zaman Rasulullah sudah tentu ada, dan gerun dengan umat islam juga pasti ada, tetapi agaknya sekarang, bagaimana tanggapan musuh-musuh islam kepada kita? Tepuk dada tanya iman!

Apa yang perlu kita lakukan?

Tertanya-tanya di dalam diri, apa yang perlu kita lakukan? Jawapanya mudah, iaitu dengan kita memperbetulkan diri kita dahulu, sebelum kita memperbetulkan umat islam disekeliling kita. Bagaimana? Dengan menekan kefahaman dan ajaran islam yang sebenarnya di dalam diri sendiri, bergerak dengan bidang-bidang masing, tidak perlu memakai jubah ataupun serban baru nak bergerak memperbetulkan.

Cukuplah kita berdiri atas bidang kita, dan kemampuan kita dengan memperbetulkan diri kita, untuk kembali kepada islam dengan sebenar-benar. Secara itu ianya akan merebak sedikit demi sedikit sehinggalah terbentuknya masyarakat yang berilmu, juga negara yang maju, dan islam lebih dihormati.

Ada orang kata, nak pulihkan semula ketenatan umat islam ini dengan berjuang menaikkan sistem khalifah. Iaitu dengan meletakkan seorang pemerintah seperti zaman sebelum ini dan mengawal sepenuh negara-negara islam yang lain. Saya setuju, tetapi saya melihatkan, sekarang ini belum sesuai, sempat saya berdiskusi dengan teman-teman disini. Menyatakan bahawa sistem khalifah itu bagus, tetapi perlu juga melihat keadaan sekarang.

Umat islam sekarang bukanlah sekuat umat islam terdahulu, yang ada pun tidak ramai seperti zaman terdahulu. Justeru itu pembinaan generasi berilmu itu perlu terlebih dahulu, apabila kita kembali dalam keadaan kuat dan stabil barulah kita berjuang. Biar kita lakukan satu persatu dari kita terus melonjak naik akhirnya hasilnya tidak lama. Kerana perlu di ingat wahai umat islam, musuh-musuh islam ini mereka tidak lena. 

Akhir kata dari saya,

Sedikit ulasan saya ingin berikan, terutama berkenaan bantahan tentang filem Inoncence Of Muslims, apabila melihat kembali bagaimana umat islam membantah sampai terlibatnya kematian di kedutaan Amerika di timur tengah ini, saya merasa sedih diatas tindakan sedemikian. Sememangnya benar, apabila kita diperangi maka wajib semula kita berperang mempertahankan. 

Cumanya perlu di ingat itu kita diperangi secara psikologi, jadi umat islam juga perlu memerangi semula dengan cara psikologi, misalnya membuat video semula menunjukkan dan menceritakan keperibadian Nabi Muhammad SAW, supaya masyarakat diseluruh dunia dapat berfikir dan membezakan. Bagi saya pula, buatlah sesuatu yang perlu dalam membantah itu, asalkan bagilah nampak berilmu. 

Jika nak mengadakan demontrasi pun, silakan! Asalkan kita jaga adab dan akhlak, tunjukkan contoh islam yang terbaik, barulah umat islam lebih dihormati dan disegani. Ini hanyalah ulasan saya yang tak seberapa, mungkin ramai diluar sana yang mampu bergerak membuka mata dunia, dengan berjuang untuk memberi kemenangan kepada islam. Jadi sama-sama kita bergerak mengikut posisi, janji islam disanjungi dan di hormati.

BUANG BAYI ADALAH SALAH SATU PETANDA KIAMAT SEMAKIN HAMPIR



Isu buang bayi yang semakin menular hari ini, kononnya mendapat perhatian sesetengah pihak. Namun, ia tidak seperti yang diwar-warkan. Ia hanyalah gimik semata-mata. Ia berdasarkan beberapa bukti :

1. Isu buang bayi diambil perhatian, sedangkan isu penzinaan tidak pula dilihat.

2. Isu buang bayi diambil perhatian, sedangkan isu pembunuhan manusia tidak diselesaikan dengan cara Islam.

3. Isu buang bayi diambil perhatian, sedangkan undang-undang Islam masih lagi diketepikan.

4. Isu buang bayi diambil perhatian, sedangkan institusi pelacuran masih hidup

5. Dan banyak lagi.

Di dalam artikel ini, suka untuk saya ketengahkan tentang pengharaman buang bayi, dan perkara-perkara yang berkaitan dengannya. Antara yang boleh dijelaskan di sini ialah :

1. Penzinaan atau pelacuran diharamkan oleh Islam
2. Kes penzinaan tidak diselesaikan dengan undang-undang Islam
3. Undang-undang Islam ditolak
4. Pusat-pusat pelacuran underground masih berkembang biak
5. Pembuangan bayi terhasil daripada amalan-amalan haram yang disebutkan ini

Sebelum Buang Bayi...

1. Penzinaan atau pelacuran yang diharamkan oleh Islam, semakin berleluasa.

a. Islam mengharamkan zina dengan dalil yang jelas di dalam al Quran, Surah al Isra, ayat 32 :

Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan)

b. Telah disebut di dalam ayat ini bahawa zina tersebut akan membawa kerosakan. Antara kerosakan yang dapat dilihat ialah “pembuangan bayi” yang terjadi hari ini. Maka, Islam melarang sebarang kerosakan, tetapi sekular mempromosikan “zina” melalui serangan pemikiran sekularisme ( Mahyuddin Mokthar, Intisari Diskusi Buku Kenapa Kita Menolak Sekularisme, terbitan Pustaka Alaf Azhari, MANHAL PMRAM, ms 2 )

c. Kajian Nationwide telah menyiarkan statistik pada 2006, menunjukkan bahawa Malaysia berada di tangga ke 63, bilangan pengidap Aids yang teramai. Disebut bahawa pengidap Aids di Malaysia seramai 52 000 orang. Sepertimana yang kita ketahui, faktor terbesar Aids ialah disebabkan “zina”.

2. Kes Penzinaan tidak diselesaikan dengan cara Islam

a. Islam menggariskan bahawa hukuman bagi penzina terbahagi kepada dua jenis, iaitu samada sudah berkahwin, atau belum berkahwin. Orang yang berkahwin dikenakan hukuman rejam sehingga mati, manakala orang yang belum berkahwin dikenakan sebat sebanyak 100 kali, dan dibuang negeri. ( Dr Mustafa al Khin, Dr Mustafa Bugho, Dr Ali asy Syarbaji, al Fiqhul Manhaji, cet. ke 8, 2007, Darul Qalam, jil. 3, ms 417-420 )

b. Maka, apabila zina tidak dapat diselesaikan melalui cara sekular, akan menyebabkan berlakunya kes pembuangan bayi yang berleluasa. Pemerintah sepatutnya bertanggungjawab dalam melaksanakan hukuman Islam bagi penzina. Pemerintah yang tidak melaksanakannya dianggap sebagai satu jenayah. Allah SWT berfirman

Maksudnya : dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah, maka mereka itulah orang-orang yang kafir (Surah al Ma’idah : 44)

Di dalam ayat 45 menyebut dengan perkataan “zalim”, dan ayat 47 menyebut dengan perkataan “fasiq”. Jelas menunjukkan bahawa undang-undang Allah ini adalah satu kewajipan yang wajib dilaksanakan.

c. Undang-undang sekular, menjatuhkan hukuman denda beberapa ribu ringgit, sebatan (tidak sama dengan cara Islam) dan sebagainya, yang tidak sesuai untuk membasmi kes penzinaan. Bahkan pihak mahkamah terikat dengan undang-undang ini, yang jelas bercanggah dengan Islam.

3. Undang-undang Islam ditolak

a. Antara perkara yang menyebabkan lagi pembuangan bayi, ialah penolakan terhadap undang-undang Islam. Lihatlah firman Allah SWT di dalam Surah al Maidah, ayat 44 yang telah disebutkan sebelum ini. Manusia hari ini inginkan keamanan, sedangkan mereka menolak undang-undang Allah.

Sesudah itu, patutkah mereka berpandukan lagi kepada undang-undang Jahiliyah? Siapakah yang lebih baik undang-undangnya berbanding undang-undang Allah, bagi mereka yang yakin? (Surah al Ma’idah : 50)

b. Undang-undang Islam bukan sahaja ditolak, bahkan dipersenda dan dihina. Sedangkan mereka mendakwa bahawa inginkan keamanan dan kesejahteraan. Mereka yang mempersenda undang-undang Allah boleh membatalkan akidahnya. ( Dr Mustafa al Khin, Dr Mustafa Bugho, Dr Ali asy Syarbaji, al Fiqhul Manhaji, cet. ke 8, 2007, Darul Qalam, jil. 3, ms 466-467 )

Allah SWT berfirman :-

Itulah batas-batas larangan Allah, maka janganlah kamu menghampirinya. Demikian Allah menerangkan ayat-ayat hukumnya kepada sekalian manusia supaya mereka bertakwa.(Surah al Baqarah : 187)

4. Pusat-pusat pelacuran underground

a. Pusat-pusat pelacuran yang masih lagi wujud di beberapa tempat yang sedia makruf, kurang dikenakan tindakan yang sewajarnya. Bapa-bapa ayam masih lagi beroperasi dan bebas menjalankan “perniagaan anak dara”. Pelacur-pelacur merasa seronok apabila mendapat habuan setiap malam, sedangkan mereka lupa bahawa mereka telah dibinatangkan.

b. Kenapakah pusat pelacuran ini boleh berkembang biak walaupun telah digariskan undang-undang? Jawapannya ialah, undang-undang yang digariskan tersebut tidak selari dengan Islam. Firman Allah SWT :

Itulah aturan-aturan hukum Allah maka janganlah kamu melanggarnya; dan sesiapa yang melanggar aturan-aturan hukum Allah, maka mereka itulah orang-orang yang zalim (Surah al Baqarah : 229)

FirmanNya lagi

Dan itulah aturan-aturan hukum Allah, diterangkan kepada kaum yang (mahu) mengetahui dan memahaminya (Surah al Baqarah : 30)

Mempersoalkan tentang buang anak, seharusnya melihat kepada pelaksanaan undang-undang Islam yang semakin hari dinafikan oleh pemerintah.

c. Menghapuskan pusat-pusat pelacuran bagi pemerintah adalah satu perkara yang wajib. Sekiranya ia tidak dilakukan, maka pemerintah tersebut akan menanggung dosa sehinggalah terlucut jawatannya. ( Dr Mustafa al Khin, Dr Mustafa Bugho, Dr Ali asy Syarbaji, al Fiqhul Manhaji, cet. ke 8, 2007, Darul Qalam, jil. 3, ms 537-539 )

Pembuangan Bayi Terhasil Daripada Amalan-amalan Haram Ini

1. Sebelum ini telah disenaraikan beberapa perkara sebelum terhasilnya bayi yang terbuang. Kesemuanya adalah amalan haram, lalu menghasilkan anak haram, dan seterusnya berlakukan kes pembuangan bayi secara haram. Ia terhasil daripada perbuatan-perbuatan haram. Iaitu :

a. Penzinaan yang diharamkan
b. Pemerintah yang tidak melaksanakan undang-undang Islam
c. Penzinaan tidak diselesaikan dengan cara Islam
d. Pusat pelacuran yang diharamkan berkembang pesat

2. Maka, pembuangan anak ini disebabkan beberapa punca, samada pemerintah dan perempuan yang berzina. Pemerintah yang tidak melaksanakan undang-undang Islam, turut menerima dosa yang setimpal atas perbuatan mereka yang tidak melaksanakan undang-undang Islam.

3. Di dalam al Quran sudah menyebutkan bahawa zina itu akan membawa kerosakan, dan di antara kerosakan tersebut ialah jangkitan aids, pembuangan bayi, membunuh bayi dan banyak lagi. ( Dr Wahbah Zuhaili, at Tafsir al Munir, Fil Aqidah Wasy Syari’ah Wal Manhaj, cet. 9 Darul Fikr, jilid 8 ms 75 )

4. Pemerintah yang tidak melaksanakan undang-undang Islam juga akan menimbulkan kerosakan dan kezaliman. Ini kerana mereka sendiri sudah dikatakan sebagai zalim. Perkara ini telah diakui oleh Allah SWT :

Maksudnya : dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah, maka mereka itulah orang-orang yang zalim (Surah al Ma’idah : 44)

Dalil Pengharaman Buang Bayi

Hukum buang bayi diharamkan di dalam Islam. Berdasarkan kepada dalil-dalil berikut :

1. Allah SWT berfirman di dalam Surah al An’am, ayat 151

Maksudnya : Katakanlah: “Marilah, supaya aku bacakan apa yang telah diharamkan oleh Tuhan kamu kepada kamu, iaitu janganlah kamu sekutukan dengan Allah sesuatupun; dan hendaklah (kamu) membuat baik kepada ibu bapa; dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana kepapaan, (sebenarnya) Kamilah yang memberi rezeki kepada kamu dan kepada mereka; dan janganlah kamu hampiri kejahatan-kejahatan (zina) - yang terang daripadanya dan yang tersembunyi; dan janganlah kamu membunuh jiwa yang telah diharamkan Allah (membunuhnya) melainkan dengan jalan yang hak (yang dibenarkan oleh syarak). Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu memahaminya.

a. Daripada ayat ini, terdapat dua ayat yang menjelaskan tentang pengharamannya ( Dr Wahbah Zuhaili, at Tafsir al Munir, Fil Aqidah Wasy Syari’ah Wal Manhaj, cet. 9 Darul Fikr, jilid 4 ms450-451). Iaitu :

Pertama : Dilarang membunuh anak, kerana khuatirkan kemiskinan

Maka, apabila diharamkan membunuh anak kerana bimbangkan kemiskinan, apatah lagi sekiranya membunuh anak tanpa sebab, dengan membuang anak contohnya.

Kedua : Dilarang daripada menghampiri penzinaan

Iaitu larangan daripada menghampiri kejahatan atau penzinaan. Samada secara terang-terangan, ataupun secara sembunyi.

Ketiga : Dilarang daripada membunuh jiwa

Iaitu larangan membunuh jiwa. Samada anak sendiri, atau sesiapa sahaja. Buang anak adalah salah satu bentuk pembunuhan yang diharamkan.

b. Ayat-ayat di atas saling berkaitan di antara satu sama lain. Pada mulanya disebut tentang larangan membunuh anak, kemudian ayat melarang penzinaan, dan disusuli pula dengan larangan membunuh jiwa.

2. Allah SWT berfirman di dalam Surah al Isra’, ayat 31-33

Maksudnya : Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takutkan kepapaan; Kamilah yang memberi rezeki kepada mereka dan kepada kamu. Sesungguhnya perbuatan membunuh mereka adalah satu kesalahan yang besar. Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan). Dan janganlah kamu membunuh diri seseorang manusia yang diharamkan oleh Allah membunuhnya kecuali dengan alasan yang benar. Dan sesiapa yang dibunuh secara zalim, maka sesungguhnya Kami telah menjadikan warisannya berkuasa menuntut balas. Dalam pada itu, janganlah ia melampau-lampau dalam menuntut balas bunuh itu, kerana sesungguhnya ia adalah mendapat sepenuh-penuh pertolongan (menurut hukum Syarak).

a. Ayat di dalam Surah al Isra ini berkaitan dengan ayat sebelumnya, iaitu bermula daripada ayat 22 sehingga 33. Kesemuanya menceritakan tentang dosa-dosa besar.

b. Membunuh anak khuatirkan kefakiran di antara dosa-dosa besar. Apatah lagi membunuh anak disebabkan alasan yang lebih ringan daripada itu. Ia juga berdasarkan hadis Nabi SAW yang akan disebutkan selepas ini. ( Dr Wahbah Zuhaili, at Tafsir al Munir, Fil Aqidah Wasy Syari’ah Wal Manhaj, cet. 9 Darul Fikr, jilid 8 ms 73-74 )

3. Hadis Nabi SAW

Daripada Ibnu Mas’ud RA, beliau bertanya kepada Rasulullah SAW : Apakah dosa yang paling besar? Baginda SA menjawab : Sekiranya kamu menjadikan tuhan yang setanding dengan Allah, sedangkan Dialah yang mencipta kamu. Aku bertanya lagi : Kemudian dosa apa? Baginda SAW menjawab : Sekiranya kamu membunuh anak kamu kerana takut dia berkongsi makanan bersama kamu (kemiskinan). Aku bertanya lagi : Kemudian? Baginda SAW menjawab : Sekiranya kamu berzina dengan jiran kamu.

( Ibnu Hibban, Shahih Ibnu Hibban, cet. Mu’assasah ar Risalah bah. 10, ms 263 no. 4415 / Imam Bukhari, Shahih Bukhari bah. 13, ms 394 no. 4117 / ibid. bah. 14, ms 420 no. 4389 dan banyak lagi )

a. Jelas di dalam hadis ini, larangan membunuh anak, dan ia di antara dosa yang besar, yang tersenarai. Apatah lagi membunuh anak tanpa sebarang alasan, dan anak tersebut hasil daripada penzinaan.

b. Maka, berzina adalah dosa besar, kemudian anak hasil penzinaan tersebut dibuang. Ini juga merupakan dosa yang besar. Maka, terdapat dua dosa besar yang ditanggung oleh penzina yang membuang anaknya.

Kesimpulan

1. Maqasid syariah (tujuan pensyariatan) menjaga 5 perkara, iaitu Agama, jiwa (maruah atau nyawa), harta, akal dan keturunan. ( Dr Jamaluddin Atiah, Nahwa Taf’il Maqasid asy Syariah, cet. pertama 1422, Darul Fikr, fasal 1, bah. 2, ms 28 - 48 )

a. Penzinaan akan merosakkan Agama, jiwa dan keturunan, sedangkan Islam menjaga perkara-perkara tersebut dengan mengharamkan penzinaan dan menghalalkan perkahwinan.

b. Pembunuhan akan merosakkan jiwa, harta dan keturunan. Sedangkan Islam menjaga kesemuanya dengan mengharamkan pembunuhan, melainkan berperang untuk menegakkan kebenaran.

c. Buang anak yang merosakkan jiwa, keturunan, Agama, sedangkan Islam menjaga perkara tersebut dengan mengharamkan buang anak.

2. Tiada sebarang alasan untuk membolehkan buang anak. Walaupun ada yang beralasan dengan alasan-alasan berikut :

a. Tiada duit untuk sara hidup, maka terpaksa membuang anak kerana keperluan peribadi.

Ia telah dijawab oleh Allah SWT di dalam ayat sebelum ini ( Surah al An’am : 151, Surah al Isra : 32 dan hadis-hadis Shahih ). Iaitu rezeki itu adalah milik Allah. Bukan disebabkan anak. Bahkan di dalam ayat tersebut juga menjawab bahawa anak itu adalah rezeki yang sebenar.

b. Menjaga maruah keluarga, sekiranya anak tersebut diketahui orang.

Menjaga maruah keluarga bukanlah dengan berzina kemudian membuang anak. Tetapi menjaga maruah ialah dengan menghindarkan diri daripada lembah penzinaan. Seseorang yang “bekerja sebagai pelacur, tidak pernah merasa maruahnya tercalar. Tetapi apabila sudah melahirkan anak, mereka mula khuatir tentang maruah mereka.