Selasa, 30 April 2013

KISAH REMAJA MELAKUKAN HUBUNGAN SEKS DENGAN RAKAN-RAKAN.


Ceritanya begini, sewaktu dalam tahun dua,akibat daripada kekurangan hostel yang disediakan oleh pihak U, maka ramailah student yang terpaksa tinggal di luar kampus,  sewa rumah sendiri atau dengan member-member lain. Akupun menghadapi masalah yang sama, terpaksa mencari rumah sewa diluar kampus
Cerita Seks Remaja : Yaya Gadis di Bawah Umur | www.novelremaja.com

Dipendekkan cerita akhirnya dapatlah aku menyewa sebuah bilik di kawasan perumahan di seksyen 17, Tuan punya rumah adalah seorang janda yang kematian suaminya, dan tinggal bersama dengan dua orang anak perempuannya. Namanya ialah Maznah, tapi aku panggil dengan nama Kak Nah saja, Kak Nah adalah seorang mualaf cina, dia memeluk agama islam kerana hendak berkahwin dengan suaminya yang beragama Islam, dari yang aku tahu dari Kak Nah, suaminya meninggal dua tahun yang lalu kerana kemalangan jalanraya. Kerana keturunan cina, maka kulit Kak Nah putih bersih, bodynya masih cun lagi, umurnya dalam lingkungan 39 tahun, rambutnya panjang melepasi bahu, pertama kali melihat Kak Nah, aku tak menyangka yang dia sudah mempunyai tiga orang anak dan seorang cucu. Kesemua anaknya adalah perempuan, yang sulung namanya aku tak tahu, tapi aku panggil Along saja, sudah kahwin dan tinggal di kampung Pandan, yang kedua namanya Norlaili tapi aku panggil Angah saja, dan yang bungsu namanya Norbaya tapi panggilnya yaya saja. Rumah Kak Nah ini mempunyai tiga bilik, satu bilik Kak Nah punya, bilik kedua untuk Angah dan Yaya dan bilik kecil di bahagian belakang dekat dengan bilik mandi itulah disewakan kepada aku. Aku tak kisah sangat asalkan boleh tinggal dah lah.

Suatu hari apabila aku pulang kerumah selepas selesai kuliah lebih kurang pukul 5pm, kulihat Yaya sedang termenung, aku lihat mukanya masam saja, lalu aku hampirinya dan duduk disebelahnya. Dia buat tak layan saja. Aku tanya dia, 'apasal yaya masam aje ni ?' yaya paling tengok aku tapi tak ada jawapan yang keluar dari mulutnya yang comel, aku cakap lagi,' ni mesti ada problem dengan boy friend, kalau Yaya ada problem dengan boyfriend, Yaya cerita dengan abang (aku membahasakan diriku abang ) mungkin abang boleh tolong' Yaya diam, mukanya terus masam. 'Okeylah Yaya, abang masuk bilik dulu dan ingat kalau masalah tu tak boleh diselesaikan, jumpalah orang yang berpengalaman macam abang ni' sambil bangun berjalan menuju ke bilik aku dibahagian dapur.

Selepas buka pakaian, rasa mengantuk pulak, dengan hanya bertuala sahaja, aku baring dikatilku, tiba-tiba pintu diketuk dan dibuka, rupanya yaya yang datang. Yaya masuk tanpa dijemput dan duduk di birai katilku dengan mukanya yang masih macam, aku yakin yang yaya ada masalah dan perlukan pertolongan, dari mukanya dapat aku rasakan yang Yaya susah nak ceritakan masalahnya. Tapi akhirnya setelah aku berjaya menyakinkan dia yang aku boleh tolong dia pun setuju untuk cerita. Masalahnya ialah selepas sekolah tengahari, dia pergi menonton wayang gambar, dalam pawagam boyfriendnya nak ringan-ringan dengan dia dan nak kiss mulutnya, tapi Yaya tak berikan, katanya 'bukan Yaya tak nak kasi, tapi Yaya tak tahu macam mana nak buat', lepas tu boyfriendnya merajuk dan diam sampai cerita tamat. Itulah yang merunsingkan Yaya.

Aku mendengar masalah Yaya dengan senyum manis, dalam fikiran aku dah ada perkara yang tak baik dengan Yaya, tambah pula bila tengok yaya masa tu hanya pakai baju T dengan seluar pendek, aku melirik pada teteknya, nampak dah berbonjol tapi taklah besar sangat, pinggangnya ramping dan bontotnya lebar, mungkin ikut maknya yang besar bontotnya, pahanya gebu dengan kulit yang putih sekali. Aku mulai geram tegok yaya. Tiba-tiba yaya kata' abang boleh tolong tak ni..Yaya tak tahu macam mana nak pujuk dia'. Aku tanya yaya 'yaya sayangkan dia' yaya tunduk kan mukanya dan berkata ' yaya sayang sangat dengan Lan' rupanya boyfriend yaya namanya Lan, aku mula jual minyak, 'kalau yaya sayangkan Lan, yaya mestilah beri apa yang Lan nak' Yaya paling ke arah aku dengan matanya yang terbuka luas ' kan Yaya dah kata yaya tak tahu macam mana nak layan Lan' .Aku menambah lagi, 'kalau yaya nak tahu, abang boleh ajarkan yaya bagaimana caranya nak layan apa yang Lan nak dari yaya' Yaya semakin ingin tahu dan bertanya ' apa yang abang nak ajarkan' aku dengan selamba menjawab 'abang akan ajarkan bagaimana nak kiss dan ringan-ringan' lepas tu yaya tunduk sambil menutup mukanya dengan kedua belah tanganya dan berkata,' tak nak lah bang.. yaya malu' tapi nak berusaha lari atau keluar dari bilik aku, jadi aku rasa yaya memang nak suruh aku ajar dia dan bila dia dah pandai bolehlah dia berasmara dengan balak dia. Aku semakin berani mengusap rambutnya yang yang separas bahu itu, dan kemudian memegang dagu yaya untuk menolehkan mukanya kearahku, aku lihat muka yaya dah merah, mungkin malu atau takut dengan guru barunya ini. Aku perintahkan yaya tutup mata dan membukakan mulutnya sedikit. Mukaku semakin dekat dengan yaya dan konekku dah naik , terasa terangkat tuala di bahagian konek aku, mengelembong dekat situ. Akhirnya bibirku dah bertemu dengan bibir yaya, dia diam saja aku teruskan mengucup bibirnya dan memasukkan lidahku dalam mulutnya, tarasa nafas yaya semakin laju tapi masih kaku. Aku berhenti dan menerangkan apa yang seharusnya yaya lakukan bila aku kiss dia, yaya nampaknya dah termakan umpan.. aku sambung balik, terus kiss dan ku rasa yaya dah mula bertindak balas, nafasnya makin laju, lidahnya juga sudah mula memasuki mulutku, aku asyik sekali dengan ciuman ini, konek aku dah mencanak naik.

Cerita Seks Remaja : Tangan ku tak boleh ditahan lagi, mula mengusap belakang tubuh yaya, tangan kanan menyelinap ke bahagian dada yaya yang berbukit itu, sampai di teteknya, aku elus dan usap perlahan -lahan, yaya mengerang perlahan dan melepaskan ciuman ..' abang yaya geli..yaya takut..ahhhh..yaya malu' usapan ku di teteknya semakin kuat, tangan kiri memeluk yaya dan mengusap belakangnya. Aku kembali mengucup bibir yaya dan dengan perlahan membaringkan yaya dikatilku. Sekarang yaya terbaring dikatilku dengan bibirku terus mengucup bibirnya dan tangan kananku mengusap teteknya. Yaya semakin kuat mengerang kecil, dah terasa nikmat barangkali. Mataku melirik ke jam di mejaku, sudah pukul 6pm dan masa ini Kak Nah sedang sibuk di gerainya dan akan pulang ke rumah bila tutup gerainya pukul 12 nanti dan Angah juga membantu ibunga dan biasanya akan pulang ke rumah pukul 9 malam nanti. Jadi aku masih ada banyak masa.

Aku melepaskan ciuman dan kulihat yaya terus memejamkan matanya dan menikmati usapan tanganku di teteknya, T-shirt yang dipakainya terselak sedikit menampakkan bahagian perutnya yang putih dan gebu, nafsu ku semakin gila, konekku semakin menegang. Aku masih lagi separuh tidur dengan tangan kiriku dibawah bahagian leher yaya dan tangan kananku terus mengusap teteknya. Kemudian ku masukkan tanganku ke dalam T-shirtnya dan mengusap perutnya sambil bibirku mencium lehernya ..aahhh…ahhh yaya terus merintih kecil bila tanganku sampai di bahagian teteknya, aku rasakan teteknya sudah agak besar dan mempuyai kulit yang halus serta putting yang menegang. Aku tak tahan lagi lalu aku angkat baju yaya keatas, ingin ku liat betapa gebunya teteknya , kuperintahkan yaya buka bajunya, tanpa bantahan dan dengan mata yang terpejam yaya buka bajunya dan singlet kecil yang digunakan untuk menutup teteknya, aku tak tahan melihat tubuh yaya yang begitu putih dan gebu, ku arahkan bibirku ke arah teteknya dan bermain-main di puting dia, renggekan yaya makin kuat nafasnya makin tak karuan sambil tangan ku merayap kebahagian perutnya dan kemudian kebahagian kelangkangnya, terasa pantatnya, tak lama aku tangan ku bermain disitu, aku naikkan semula dan masukkan dalam seluarnya dan terus kedalam panties dia, sampai di pantatnya aku rasakan pantatnya dah berair, aku mainkan jariku di belahan pantatnya,,yaya semakin kuat merengek…uhhh abang geli bangg,,,yaya geli bang…jangan bang… jariku terus mencari bijinya dan bila jumpa bijinya terus aku mainkan bijinya..yaya makin kuat berbunyi dan bontonya terangkat keatas pehanya kuat mengepit tanganku.

Aku keluarkan tangan ku dari dalam seluar yaya, kemudian mengubah posisiku agar aku lagi bebas memainkan perananku, bibirku terus bergerak dari tetek ke bahagian perut sambil tanganku menarik seluar yaya kebawah. Aku perintahkan yaya mengangkat sedikt bontotnya untuk memudahkan ku melucutkan seluarnya, yaya lakukan tanpa bantahan dan dengan mata yang masih pejam. Sekarang sudah kulucutkan seluar yaya terus ..yaya bogel di hadapanku, aku angkat kepala untuk melihat tubuh yaya, nafsuku makin gila bila melihat tubuh bogel yaya dengan kulitnya yang putih bersih dan pantatnya yang belum ditumbuhi bulu, yang adapun seperti bulu roma ditanganku, menyedari aku melihat tubuh bogelnya, yaya malu dan menutup pantatnya dengan tangan, tapi pehanya tak dapat dikepit kerana posisiku sekarang berada diantara kedua kakinya yang berjuntai di katil, maknanya aku berdiri dengan mengunakan lututku. Aku pegang tangan yaya dan membawanya ke atas dan menundukkan mukaku ke arah pantatnya, yaya melihat dan berkata.. jangan bang..jangan..tapi aku tak peduli lagi dengan larangan yaya terus aku jilat pantatnya, dengan menggunakan lidahku, aku mainkan pada bijinya, yaya mengerang kuat dan memegang serta menarik rambutku, aku semakin lahap menjilat, kemudian aku buka pantatnya dengan menggunakan kedua tanganku yang melingkari pehanya, aku lihat bijinya masih merah jambu dan banyak cairan yang keluar dari lubang pantatnya, aku terus menjilat pantat yaya dan lidahku bermain di bijinya sampai satu ketika yaya mengejang tubuhnya, tahulah aku yang yaya hendak sampai puncaknya, rambut ku semakin kuat ditariknya.. ngeranganya makin kuat…uhhh abang ,,yaya geli…tak tahan bang…aku segera hentikan semua tindakanku dan melihat yaya dalam keadaan hampir sampai kemuncaknya.

Yaya mencengkam tanganku..dan membuka mata ..hairan rasanya kenapa aku berhenti tiba-tiba..dengan nada hairan yaya bertanya ' kenapa berhenti bang ?…lagilah bang yaya dah stim habis ni..aku menjawap dengan menipunya, yaya akan terus rasa begini dan semakin lama semakin hebat tapi tak boleh habis, tak boleh sampai klimaknya.. yaya hairan ..kenapa bang..aku beritahunya jika yaya nak sampai klimak mestilah dengan memasukkan kemaluan abang dalam kemaluan yaya..aku berdiri dan melucutkan tuala yang aku pakai, nampaklah batangku yang menegang macam kayu..ukuranya tak lah besar dan panjang, biasa saja. Tapi bagi yaya dia terkejut kerana baginya batangku cukup besar dan yaya berkata lagi..muatkah abang punya masuk dalam yaya punya..aku dapat rasakan yang yaya memang teringin mencapai klimaknya..bermakna perangkap aku dah mengena..aku menjawap mestilah muat tapi sakit sikit macam semut gigit sahaja, aku tanya lagi, yaya nak tak ?.. yaya memandang aku dan mengangguk dan kemudian berkata ini rahsia kita ya. Aku senyum mengangguk dan memegang batangku mengarahkanya ke lubang pantat yaya..aku geselkan kepala konek ku dekat bijinya, yaya mula pejam mata dan nafasnya kuat kembali, aku tekankan batangku kedalam lubang pantatnya, susah nya nak masuk, aku merungut dalam hati, aku tekan lagi masuk kepalanya saja, yaya dah mula mengerang uhhh..uhhh abang sedap..aku tekan lagi dengan agak kuat..masuk lagi tapi kali ini yaya buka matanya dan ..abang sakit bang ..yaya tak nak..bang sudah bang..sambil tanganya menolak-nolak perutku dan dadaku, aku ambil nafas dan kutekan sekuat-kuatnya..masuk hampir habis dan yaya mula menjerit…sakit bang..tolong bang..yaya tak nak bang…aku cium pipi yaya dengan harapan dapat menenangkanya..aku biarkan batangku dalam pantatnya. Pantatnya terlalu sempit dan aku rasakan kemutanya kuat sekali berdenyut-denyut batangku..

Akhirnya aku lihat yaya dah okey sikit dan pantatnya rasanya dah boleh menerima batangku, aku mula menggerak-gerakan batangku, tarik dan sorong.. yaya dah mula mendesah dan nafasnya mula laju..pelan-pelan bang..sakit..kemudian aku rasakan pergerakan ku semakin licin dan yaya dah mula mengerang kembali ..aku tanya ..'sakit lagi..yaya jawap 'sedap bang'. Tak lama kemudian tubuhnya mula mengejang dan tanganya mencengkam kuat belakangku, tahulah aku dia dah nak sampai, akhirnya yaya menjerit kuat ..bang...bang...ahhhh..ahhhh.. aku pun dah tak tahan lagi, tambah pula dapat pantat yang sempit begini, aku semakin laju menyorong dan menarik dan kurasakan air maniku dah bergerak ke kepala..cepet-cepat ku tarik batang ku keluar dari pantat yaya dan terpancutlah maniku ..creet…creet …creett habis dibahagian pantatnya, perutnya dan kusapukan air maniku ke dadanya..yaya dah terkulai keletihan..aku lihat di pantatnya ada cecair maninya mengalir bercampur darah daranya . Aku tersenyum puas mengenangkan yaya yang akhirnya menyerahkan kegadisanya kepadaku akibat dari sayangkan boyfriendnya dan kebodohanya mengenai seks.

Cerita Seks Remaja : Semenjak dari peristiwa itu aku sering melakukan hubungan seks dengan yaya yang baru berusia 14 tahun. Dan yaya makin jarang membantu ibunya di gerai sebaliknya lebih senang menggentel batangku di rumahnya

PILIHAN RAYA MALAYSIA YANG KE 13



Di saat-saat akhir pilihanraya, pembangkang terus cuba memomokkan rakyat bahawa menukar kerajaan bukanlah sesuatu yang harus dikhuatiri kerana mana-mana parti pun pasti akan cuba berbuat yang terbaik untuk rakyat.

Dalam pada itu, pembangkang terus menonjolkan Barisan Nasional sebagai bukan sebuah parti yang baik, manakala parti mereka adalah yang terbaik. 

Hakikatnya, menukar kerajaan bukanlah perkara kecil dan boleh dicuba-cuba dan diperbetulkan kembali dengan mudah.  Sekali kita menukar kerajaan, beberapa polisi akan turut berubah sama yang mana tidak semudah itu untuk diubah pula jika tidak berpuas hati.....

Apatah lagi jika kerajaan baru itu mengambil langkah awal menghapuskan atau menukar semua platform bagi menyukarkan polisi tersebut diubah kembali ke asalnya. 

Lihat saja bagaimana Presiden Morsi di Mesir yang mendapat kuasa melalui pemberontakan kini menyusun prosedur dan undang-undang baru bagi menghapuskan apa jua peluang bagi orang lain menjatuhkannya melalui cara yang sama, termasuk menangkap mereka yang mengkritiknya. 

Apa yang berlaku kepada rakyat Mesir tidak mustahil berlaku di Malaysia, iaitu terpedaya dengan pihak yang ingin merampas kuasa kerajaan yang ada tetapi berakhir dengan mendapat kerajaan yang jauh lebih kejam.   Bak kata pepatah, sia-sia saja rakyat Mesir lari dari mulut harimau tetapi akhirnya masuk ke mulut buaya. 

Malaysia adalah negara yang jauh lebih ‘rapuh’ dari Mesir dan juga jauh lebih ‘muda’.  Oleh itu tindakan menukar kerajaan tentulah jauh lebih berisiko lagi. 

Ini kerana kita bukan sahaja berhadapan dengan risiko ketidakstabilan kerana diperintah oleh tiga orang pemimpin kuku besi dari tiga parti yang sering bertentangan prinsip, tetapi juga berhadapan dengan kemungkinan terhapusnya keseluruhan sistem dan budaya bangsa asal negara ini dengan terbuangnya Raja-raja Melayu yang merupakan cita-cita azali Parti DAP.   

Kita juga mungkin berhadapan dengan risiko kehilangan kedaulatan jika dilihat dari bantuan-bantuan asing yang dipohon dan diberikan oleh rangkaian zionis kepada Parti PKR. 

Malah, kita juga mungkin berhadapan dengan pemerintahan ala Taliban, mundur, chauvinis, kejam, tidak adil dan terkebelakang bagaikan zaman jahiliah jika dilihat dari mentaliti PAS yang mengambil sikap tidak apa jika puak mereka terlibat dalam skandal melibatkan wanita tetapi di masa yang sama mengambil sikap tertutup terhadap hak-hak wanita. 

Dengan semua kemungkinan ini bercampur-baur, adalah mustahil bagi kita untuk menggambarkan satu pemerintahan yang stabil di bawah kerajaan PR.    Apatah lagi apabila PR telah terbukti gagal menjadi kerajaan yang baik di negeri-negeri yang diperintah mereka. 

Mengambil kira semua risiko ini, terbukti rakyat tidak mampu membuat pilihan yang salah dalam pilihanraya.  

Rakyat wajib memahami bahawa pilihanraya ini bukan lagi berkisar tentang hal setempat, atau diri sendiri atau calon.   Pilihanraya kali ini perlu dilihat dari gambaran yang lebih luas iaitu soal masa depan negara, dari segi kedudukan agama Islam, bangsa dan kedaulatan, sekali gus diri sendiri, keluarga dan generasi masa depan.   

Oleh itu, jika kita yakin dengan kepimpinan Dato’ Seri Najib, maka kita wajib yakin dengan calon pilihannya. 

Bagaimanapun, kita percaya yang rakyat Malaysia kini sudah jauh lebih matang dan terbuka untuk menilai keadaan.  Rakyat juga sudah cukup lali dengan masalah cantas-mencantas dan sabotaj-mengsabotaj siapa saja yang terpilih nanti

Justeru, usah terpedaya dengan pihak-pihak yang berpolitiking keterlaluan itu, kerana kuasa memilih ada di tangan rakyat, bukan Ketua Bahagian atau Cawangan atau Ahli-ahli Jawatankuasa parti.
Biarkan golongan yang masih tidak sedar itu berpolitik sesama sendiri, tetapi rakyat wajib menetapkan pendirian untuk memilih berdasarkan Parti - bukan calon.  

Pendek kata, jika anda memilih BN, maka anda wajib memangkah BN walau siapa pun calonnya.   Ingatlah bahawa undi anda akan menentukan kerajaan, bukan hanya wakil rakyat di kawasan anda.  

Menilai dan memilih calon terbaik bukanlah mudah. Tetapi, menilai dan memilih sebuah parti politik itu adalah tidak sukar kerana kita hanya perlu melihat kepada diri kita dan sekeliling kita.

Sekiranya, kita berada di dalam suasana aman dan selesa, negara pula tidak bergolak, suara dan ketidakpuasan hati kita diberi perhatian, peluang untuk berjaya ada di mana-mana, maka itu menunjukkan bahawa parti politik yang memerintah adalah cukup baik.  

Maka, jelaslah bahawa Malaysia bukan berada di mulut harimau pun, jadi kenapa kita perlu lari ke mulut buaya...?

PENGENALAN AJARAN AGAMA BUDDHA DI ASIA TENGGARA


Dah tentu banyak anda baca mengenai sejarah agama Hindu dan Buddha Jawa no. sejarah Hindu-Buddha Bali Indonesia. Yang sebelah Siam punya tak banyak dalam bahasa Melayu pasai depa guna bahasa Siam manakala yang berbahasa Melayu banyaknya pun penganut Islam. Jadi, apa kejadahnya depa nak menulih pasai ajaran Hindu-Buddha dalam bahasa Melayu? Jadi kat sini kita bagi maklumat dalam bahasa Melayu. Dalam ni aku pakai bahasa Melayu piawai saja la senang sapa-sapa rajin nak baca novel paham.

Sebenarnya perkembangan ajaran Buddha di Siam purba terbahagi kepada empat zaman semuanya. Dalam bab kedua buku Buddha di Siam, ada diterangkan mengenai sekumpulan bhikku yang dihantar oleh maharaja Asoka ke kawasan ulu di Semenanjung Indo-China untuk menyebar ajaran Buddha ke situ. Yang dimaksudkan dengan Semenanjung Indo-China tu adalah Segenting Kera.

Kumpulan bhikku ni diketuai oleh dua orang bhikku, Yang Penyantun Sona dan Uttara. Dalam perjalanan darat dari benua India itu, mereka melalui Burma sebelum menyambung perjalanan lagi ke negara-negara purba di sebelah barat laut benua Asia Tenggara. 

Di sebelah Thailand ini, kota purba ada di Nakhon Prathom kira-kira 50 kilo ke barat kota Bangkok. Kota ini nampaknya mempunyai bukti carigali yang ajaran Buddha mula-mula sekali bertapak di sini. Ada juga batu besurat, rupa Buddha, dan juga tapak kaki Buddha dengan pagoda besar yang kalau dipotong rentas atasnya akan kelihatan sama rekabentuknya dengan stupa maharaja Asoka di pekan Sanchi di India sana.

Awalnya memang meragukan juga tentang bagaimana para penyebar ajaran Buddha tersebut boleh dipahami oleh penduduk tempatan di tempat yang mereka sampai. Tapi dalam hal dua orang suci yang sampai ke dalam negara-negara purba di Thailand ini kemungkinannya memang sudah ada peniaga-peniaga Hindu dan pelarian Hindu yang tinggal di sekitar kawasan Semenanjung Tanah Melayu dan Segenting Kera. Setengah dari puak Hindu ini memang pernah melarikan diri ke Semenanjung Tanah Melayu dan Segenting Kera kerana mengelakkan penaklukan maharaja Asoka serta perang. Sewaktu itu maharaja Asoka belum menganut ajaran Buddha lagi, dan baginda memang jahat.  

Oleh itu, tak bersebab yang menyatakan bahawa sebaran ajaran Buddha hanya terhad kepada orang Hindu sahaja kemudian melalui jurubahasa Hindu baru orang-orang negara purba yang masa itu keturunan mereka dari keturunan Mon-Kemir dan Lawa menganuti ajaran Buddha.

Sudah diketahui umum bahawa ajaran Buddha berkembang pesat di Segenting Kera, sehingga ia pun termasuk dikenali sebagai sebahagian dari Suwarnabumi atau Tanah Keemasan. Penduduk rantau ini, yang merupakan rumpun jenis Mon-Kemir dan Lawa mempunyai raja-raja dan ketua mereka merupakan orang Hindu atau berketurunan Hindu melalui keturunan atau perkahwinan.  

Hakikat ini memastikan bahawa kebudayaan Hindu dan ketamadunan Hindu sudah bertapak lama di tanah ini. Makanya, ajaran Buddha Theravada telah merebak ke seluruh Segenting Kera dan menarik perhatian etnik Burma dan etnik Tai yang juga disepak keluar dari Tibet dan Yunnan. Ajaran Buddha Theravada tidak berkesan di timur laut yang sekarang ini sebahagian dari Vietnam Utara.

Zaman Funan

Kemunculan aliran Buddha Mahayana di benua India dalam kurun keenam tahun Saka, menyebabkan penyebar ajaran dihantar lagi ke seberang laut dan melalui jalan darat. Perjalanan jalan darat mereka melalui Bengal (Bangladesh) dan Burma (Myanmar Utara), manakala perjalanan laut mereka pertama sekali mendarat di Semenanjung Tanah Melayu dan Pulau Sumatera. Selepas singgah di situ baharu lah mereka pergi ke Kemboja. 

Semasa ini juga berlaku kemunculan kerajaan Funan, meliputi tanah Kemboja dan juga kawasan timur laut dan tengah Thailand hari ini. Penduduk negara Funan menganuti dua aliran ajaran Buddha. Ada yang menganut aliran Theravada dan ada yang Mahayana. Dalam kurun ke-10 tahun saka setengah bhikku negara Funan dilaporkan pergi ke China untuk belajar dan menterjemah teks Buddha di sana. Antara bhikku Kemboja dari negara Funan yang berani ke tanah China adalah bhikku Sanghapala dan Mandarasena.

Negara Funan, dalam abad ke-11 tahun Saka mula merosot. Ia dikalahkan oleh tanah jajahannya iaitu negeri Chenla. Kemudian negeri Chenla merempas ibu kota dan menyerap negara Funan menjadi negara Chenla pula. Halnya macam sekarang ini kata lah negeri Perak lawan dengan kerajaan Pusat. Kerajaan Pusat di ibu kota kalah maka seluruh negara kemudian diserap menjadi negara Perak. Macam tu lah kot. Selepas kejadian itu, perkembangan ajaran Buddha di tanah Kemboja menjadi lembap.

Zaman Dwarawati

Semasa abad ke-11 tahun Saka, apabila ajaran Buddha sedikit sebanyak terjejas selepas negara Funan dikalahkan dan menjadi jajahan; orang Mon yang tinggal di wilayah dekat sungai Chao Phraya dalam Thailand hari ini mengambil peluang untuk mengisytiharkan diri mereka merdeka dari jajahan Kemboja Funan. Mereka bangkit membina kerajaan Dwarawata. 

Sebab ia menjadi pusat tamadun dan budaya, negara baru itu mengalami kepesatan mendadak dari segi kesenian dan keagamaan. Agak menarik juga apabila negara ini menjaga dan memelihara ajaran Buddha menurut aliran Theravada yang diwariskan oleh para penyebar ajaran yang dihantar oleh maharaja Asoka. Disebabkan Dwarawata mempunyai hubungan rapat dengan orang Hindu di lembangan Ganges, maka kebudayaan menurut acuan ajaran Buddha kelihatan menyerupai kesenian yang ada dalam dinasti Gupta.

Ibu kota dan pusat negara Dwarawata kemungkinan besar terletak di Nakhon Prathom (Negara Pertama). Tapi dalam abad ke-12 tahun Saka, negara Dwarawata mula melebar sampai ke utara. Mulanya ke kota di Lopburi. Kemudian ke negeri-negeri dalam wilayah Utara Thailand hari ini. Ada rekod menunjukkan bahawa Ratu Jamadewi yang merupakan seorang Mon dari zaman Dwarawata pernah menjadi pemerintah di kota Haripunjaya atau di kota zaman ini sekitar 700 kilo dari utara Bangkok. Baginda pernah menjemput 500 orang bhikku yang terpelajar dengan kitab suci untuk mengajar dharmma kepada orang ramai di Haripunjaya. Ini antara sebab mengapa aliran Theravada dari Dwarawata mendapat tempat di wilayah-wilayah Utara Thailand pada ketika itu. Orang Tai sendiri yang dihalau keluar dari Yunnan juga tertarik menganut ajaran Buddha aliran Theravada hasil pengaruh kerajaan orang Mon.  

Penguasaan orang Mon ke atas rantau Utara Thailand bertahan selama beberapa abad. Batu besurat dalam tulisan Mon purba ada ditemui di kota di Nakhon Prathom sampai ke Lopburi dan Lamphun. Dalam abad ke-14 tahun Saka, kerajaan Chenla yang tadi menyerap penjajahnya iaitu Funan mula digantikan pula oleh kerajaan Kemir purba. Kerajaan ini baru lah dikenali sebagai Kemboja Angkor. Ia mula meluaskan jajahannya sampai ke sebahagian kerajaan Dwarawata. Mereka cuma tak berjaya menakluki wilayah-wilayah Dwarawata di utara dan rantau timur laut sahaja.     

Zaman Seriwijaya

Semasa kerajaan Dwarawata sedang berkembang pesat di tengah Siam purba, di sebelah selatan Siam purba sudah ada beberapa negara kecil yang dua antaranya disebut dalam rekod China purba sebagai Chih Tu (Tanah Merah) dan Pan Pan.

Tanah Merah letaknya mungkin dekat-dekat dengan Saiburi (Kedah Utara). Ada setengah ahli carigali mengesahkan bahawa negeri ini letaknya berdekatan dengan kota Madrid dalam Burma. Aku rasa jajahan Kedah zaman dulu luas la kot sampai ke sempadan Burma bawah. Penduduknya menganuti ajaran Buddha. Yang Pan Pan itu katanya ahli carigali dekat kawasan kota Surat Thani sekarang ini kira-kira 650 kilo dari selatan Bangkok. Penduduknya pun menganuti ajaran Buddha aliran Theravada. Negara-negara ini selalu berhubungan dengan negara Dwarawata di tengah Siam purba.    

Dalam kurun ke-12 tahun Saka, muncul kerajaan Seriwijaya di pulau Sumatera. Seriwijaya muncul menjadi empayar di sebelah selatan dan meluaskan pengaruhnya sampai ke Semenanjung Tanah Melayu yang bersempadan dengan negara Dwarawata. Walau bagaimana pun, dalam negara-negara ini aliran Buddha Savakayana juga berkembang pesat. Ia dicatat oleh penyebar ajaran Buddha dari empayar China purba iaitu E Ching. Hal ini disebabkan oleh pemerintah negara-negara purba di selatan ini pemerintahnya serta rakyatnya sangat tekun mengamalkan aliran Savakayana.

Apabila wangsa Pala di Magadha-Bengal (Bangladesh) mula berkuasa, aliran Mahayana terutamanya cabang Mantrayana mula diberi perhatian dan oleh kerana negara Pala sering berhubung dengan negara setarafnya, iaitu negara Seriwijaya yang mengawal negara-negara di Semenanjung Tanah Melayu, maka aliran Mahayana cabang Mantrayana mula diterima oleh Seriwijaya selama 500 tahun. 

Bukti hal ini ada ditemui di wilayah Nakon Sri Tammarat yang dahulunya dikenali sebagai negara Tamralinga. Ada batu bersurat bertulisan bahasa Sanskrit bertarikh tahun Saka 1318 (715 M) menyebut tentang omkar kedaulatan maharaja Seriwijaya. Dalam abad ke-15 tahun Saka, ada disebut tentang seorang guru Buddha dari Bengal ke Tibet dikenali sebagai Dipangkar Atisa yang tinggal selama 12 tahun di Dharmmakirrtti di Sumatera. 

Kemudian pengaruh zaman Seriwijaya boleh juga dilihat di biara Borobudur di tengah pulau Jawa bukan sahaja di Selatan Siam. Di Siam, tempat-tempat pemujaan seperti candi atau pagoda yang menyimpan sharira dan tinggalan Buddha di kota Chaiya dan juga candi paling dalam yang menurut gaya candi Seri Lanka yang ada di kota wilayah Nakon Seri Tammarat merupakan bukti dari pengaruh Seriwijaya yang menurut aliran Mahayana pada ketika itu.      

Bukti-bukti ini bersama yang lain-lain memaklumkan kita mengenai pengaruh aliran ajaran Buddha dalam dua zaman apabila pengaruh Seriwijaya melebar ke luar negaranya dari Sumatera sampai ke tanah Kemboja dan juga jajahan Kemboja di kawasan lembangan sungai Chao Phraya.

Zaman yang pertama dalam kurun ke-13 tahun Saka, dan zaman kedua di pertengahan kurun ke-16 tahun Saka. Maharaja Suryawarman I (1546-1592 TS) dari Kemboja juga mempunyai keturunan kerabat diraja Seriwijaya dan ini merupakan penyebab aliran Mahayana melebar di negara-negara dalam Thailand dan Kemboja sejak abad ke-13 T.S.

Zaman Lopburi

Sekitar abad ke-15 sampai ke-18 T.S apabila pengaruh Kemboja mula melebar ke negara-negara dalam Siam, zaman ini dikenali sebagai zaman Lopburi. Setengah maharaja Kemboja, merupakan penganut ajaran Buddha manakala yang lain merupakan penganut ajaran Brahmin. Walaupun ajaran Buddha di benua Siam ada dua jenis aliran iaitu Theravada dan Mahayana namun Mahayana juga yang mendapat sokongan maharaja-maharaja Kemboja sebab mereka mendapat ilham dari aliran Mahayana yang sudah berpengaruh lama sejak zaman Funan lagi. 

Walaupun ajaran Buddha aliran Mahayana-Mantrayana menghadapi kejatuhan semasa zaman Dwarawata, namun kejatuhan negara Dwarawata menyebabkan aliran Mahayana-Mantrayana mula berkembang semula terutamanya di selatan Siam apabila ia dianuti oleh kerajaan empayar Seriwijaya dan juga dianuti dalam kerajaan empayar Angkor Kemboja yang menguasai kawasan tengah dan timur laut Siam.

Kuil batu terkenal di kota Phimai dekat wilayah timur laut Siam menunjukkan bukti bahawa aliran Mahayana memang berpengaruh di situ. Kuil ni kemungkinan dibina dalam abad ke-16 T.S dengan phreang tiga lapis mewakili aliran Buddha Mahayana. Phreang ni pagoda la tapi gaya Kemboja. Di samping itu, ada banyak jenis tangkal Buddha ditemui dekat kota-kota dalam Siam seperti di selatan Siam di Nakon Si Tammarat kira-kira 800 kilo dari Bangkok, Lopburi, Suphanburi, dan Sawankhalok yang kira-kira 500 kilo dari utara Bangkok. Tangkal ini semua dibuat menurut ajaran Mantrayana dalam aliran Buddha Mahayana. Selepas itu, ia mula dikaitkan dengan ilmu hitam mak nenek yang diletakkan bau-bau ajaran Buddha di negara-negara berjiran.

Penutup

Komen aku pasai aliran Buddha Mantrayana ni, aku rasa nama lain dia adalah aliran Tantrayana atau aliran Wajrayana. Di Tibet aliran ni memang aliran turun-temurun depa dan di Jepun pun ada. Di pulau Jawa dalam Indonesia dengarnya depa pon beraliran Mantrayana sampai ke abad ke-15 masehi yang ada cerita serat Dharmoghandul cerita pasai raja dengan pulau Jawa depa kena sumpah dengan pendita Hindu depa nama Sabdapalaon sebab masuk Islam. Depa guna bahasa Sansekrit bukan bahasa Bali untuk upacara agama. Aku simpan buku tokong Cina Buddha pun ada surat puja depa pakai bahasa Sansekrit.

Ni zaman-zaman ni semua bukan zaman kerajaan orang Tai lagi. Ada beza Tai dengan Thai pasai Thai ni istilah zaman moden. Manakala Tai merujuk kepada jenis etnik Tai yang masuk ke empayar Siam sejak abad ke-7 masehi jadi anak jajahan dalam empayar Kemboja wangsa Angkor. Zaman depa ni bertembung dengan zaman Siam sebab Siam akan muncul dalam abad ke-13 masehi. Lepas tu pelabuhan Melaka muncul dalam abad ke-14. Bukan takdak puak Melayu dalam empayar Siam. Ada puak Melayu tapi depa tak suka kat puak Melayu yang ceroboh masuk tempat depa dari Palembang. Ni semua cerita abad ke-12 masehi zaman tak masuk Islam lagi pun.

TEKNIK MEMAINKAN PERANAN SYAHWAT KAUM WANITA


Memainkan jari di kemaluan wanita boleh memberikan hasil dan kepuasan yang luar biasa, asalkan menggunakan cara mainan jari yang betul. Tentu saja ada hal-hal yang perlu disesuaikan dengan kesukaan wanita yang menjadi pasangan anda, seperti kecepatan, irama, dan jumlah jari yang dimainkan di kemaluan wanita.

Tips kita kali ini adalah tentang jurus maut memainkan jari di kemaluan wanita dengan tujuan memberikan kenikmatan dan kepuasan yang luar biasa baginya. Tapi ingat, pasangan anda harus sudah bangkit ghairahnya sebelum anda memainkan jari di kemaluan wanita dengan cara-cara ini. Sedikit adegan pembuka untuk memanaskan suasana tentu tidak akan merugikan.

Inilah Jurus Maut cara memainkan jari di kemaluan wanita:

Jurus Maut Sapuan Berputar

Klitoris adalah tempat yang PALING TEPAT untuk memainkan jari di kemaluan wanita. Basahi jari anda dengan cairan kemaluan pasangan, atau gunakan cecair dengan bahan utamanya air. Gunakan ujung jari telunjuk dan jari tengah untuk menyapu klitorisnya dengan gerakan berputar. Reaksinya akan memberi tahu apa yang akan anda lakukan selanjutnya. Teruskan aksi tersebut dan perlahan-lahan tingkatkan kecepatan sapuan maut anda. Jangan kehilangan fokus saat anda terlalu cepat.

Jika dia mengatakan sesuatu seperti "teruskan", atau "jangan berhenti", maka jangan berhenti! Tapi ada sebagian wanita yang suka jika anda berhenti sejenak dari klitoris dan memasukkan jari tersebut ke dalam kemaluan dengan kecepatan yang berirama. Pelajari reaksi wanita anda untuk melihat mana yang dia sukai.



Jurus Maut Jari Tercepat di Dunia

Sebelum menggunakan jurus ini, anda harus melihat kategori wanita anda. Apakah dia termasuk wanita yang suka berhubungan intim secara perlahan, atau yang buas dan selalu menerkam anda dengan liar. Jika dia jenis wanita yang buas, maka jurus ini sesuai untuknya.

Gunakan jari tengah anda dan gerakkan keluar masuk di kemaluannya dengan kecepatan tinggi. Anda akan membuatnya mencapai kepuasan.

Untuk melakukan jurus maut ini, sebaiknya anda mengambil posisi di depan kemaluan wanita anda. Buka kedua pahanya lebar-lebar dan berlututlah di antara mereka. Dengan begini, anda boleh menjaga tangan anda tetap lurus sehingga bisa mencapai kecepatan maksima. Posisi ini juga mencegah anda salah sasaran.

Jurus Maut Jari Berganda

Untuk melakukan jurus maut ini, anda harus mampu memisahkan saraf kedua tangan anda. Masing-masing tangan harus digerakkan dengan kecepatan dan gerakan yang berbeza, anda harus berikan konsentrasi yang penuh. Jurus maut ini sangat luar biasa untuk memuaskan wanita.

Gunakan ujung jari dari salah satu tangan untuk menyapu klitoris dengan gerakan berputar, sementara tangan yg satu lagi memasukkan jari tengah dan telunjuk ke dalam kemaluan wanita anda dengan gerakan maju mundur. Kedua tangan anda harus bergerak dengan kecepatan dan irama yang berbeda untuk menghasilkan sensasi berganda yang bisa membuatnya mencapai kepuasan dengan cepat. Tapi ingat, ini bukan lumba kuda atau hendak melawan kelajuan cahaya. Yang paling penting adalah menjaga irama yang stabil. Jika wanita ingin anda bergerak lebih cepat, maka dia akan memberitahu anda dengan berbagai cara.

Jurus Maut Jari Pengebom

Ini adalah tahap lanjutan dari jurus maut Jari Tercepat di Dunia. Posisi tubuh anda sama dengan jurus maut tersebut, hanya saja kali ini anda akan menggunakan dua jari, iaitu jari telunjuk dan jari tengah.

Setelah anda memposisikan diri di depan kemaluan wanita anda, masukkan kedua jari tersebut ke dalam kemaluan dengan posisi tangan menghadap ke bawah. Setelah basah, tarik keluar jari anda sambil memutar tangan anda hingga menghadap ke atas. Jurus maut ini dilakukan seperti anda sedang mengebom kemaluan wanita anda. Lakukan terus-menerus sampai dia mencapai kepuasan.

Variasi maut: Setiap kali telapak tangan anda menghadap ke atas, tepuk klitorisnya dengan ibu jari.

Jurus Maut Lima Dayung Tiga Benua

Ini jurus maut memainkan jari paling sakti yang ada di dunia perkelaminan, tapi sebagian kecil wanita mungkin merasa risih -- jika mereka belum pernah merasakan nikmatnya.

Dengan posisi anda berada di depan kemaluan wanita, telapak tangan menghadap ke samping, masukkan tiga jari anda sekaligus ke dalam kemaluan wanita anda, yaitu jari telunjuk, jari tengah, dan jari manis. Setelah itu, perlahan-lahan masukkan jari kelingking ke kawasan dubur wanita. Kemudian, letakkan jari ibu di atas klitorisnya. Gerakkan tangan anda keluar masuk dengan perlahan, wanita anda pasti tak berdaya menghadapi gelombang kenikmatan.

JAUHI SEGALA MAKSIAT


Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Ada tiga macam orang yang terkena laknat Allah SWT iaitu seorang yang membenci kedua ibu bapanya, seseorang yang berusaha menceraikan sepasang suami isteri, kemudian setelah isteri tersebut dicerai ia menggantikannya sebagai suaminya dan seseorang yang berusaha agar orang-orang mukmin saling membenci dan saling mendengki antara sesamanya dengan hasutan-hasutannya". (Hadis Riwayat Ad Dailami daripada Umar r.a)

Berdasarkan hadis di atas terdapat tiga macam manusia yang akan mendapat laknat Allah SWT iaitu :

Pertama : Seorang yang membenci kedua ibu bapanya.

Kedua : Seseorang yang berusaha menceraikan sepasang suami isteri, kemudian setelah isteri tersebut dicerai ia menggantikannya sebagai suaminya.

Ketiga : Seseorang yang berusaha agar orang-orang mukmin saling membenci dan saling mendengki antara sesamanya dengan hasutan-hasutannya.

Huraiannya :

Pertama : Seorang yang membenci kedua ibu bapanya.

Menurut Al Qurthubi, derhaka kepada kedua ibu bapa ialah menyalahi perintah keduanya, sebagaimana bakti keduanya bererti mematuhi perintah mereka berdua. Berdasarkan ini jika keduanya atau salah seorang dari mereka menyuruh anaknya, maka anaknya wajib mentaatinya, jika perintah itu bukan maksiat. Meskipun pada asalnya perintah itu termasuk jenis mubah (harus), begitu pula bila termasuk jenis mandub (sunat). Jika melanggar perintah kedua ibu bapa sudah dianggap derhaka apatah lagi membenci keduanya terutama ketika mereka berdua telah tua dan memerlukan bantuan dan pembelaan.

Dalam sebuah hadis dijelaskan, Rasulullah SAW bersabda: Dari Abdullah bin Amr, ia berkata: seorang lelaki datang kepada Rasulullah, lalu berkata: "Wahai Rasulullah, aku datang untuk berjihad bersama baginda kerana aku ingin mencari redha Allah dan hari akhirat. Tetapi aku datang kesini dengan meninggalkan ibu bapaku dalam keadaan menangis". Lalu sabda baginda: "Pulanglah kepada mereka. Jadikanlah mereka tertawa seperti tadi engkau jadikan mereka menangis". (Hadis Riwayat Ibnu Majah)

Jadi perintah ibu atau bapa yang bukan bersifat maksiat atau mempersekutukan Allah, maka kita wajib mentaatinya. Namun jika perintah nya bersifat melawan kehendak dan hukum agama, maka tolaklah dengan cara yang baik.

Di dalam Islam orang yang derhaka dan membenci kepada kedua ibu bapanya termasuk ke dalam kategori dosa besar setelah mensyirikkan Allah, dan akan di masukkan ke dalam neraka. Firman Allah SWT maksudnya: "Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik kepada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan ah (uff) dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia". (Al Isra' 23)

Orang yang tidak menghormati ibu bapa akan dilaknat oleh Allah SWT.dan hidupnya di dunia ini tidak akan ada keberkatan kerana reda Allah SWT bergantung kepada reda kedua ibu bapa kepada anaknya.

Dalam hadis yang lain Nabi SAW bersabda yang bermaksud : “ Barangsiapa membuat ibu bapanya gembira (memberi keredan), maka sesungguhnya ia membuat reda Allah. Barangsiapa menyakitkan hati ibu bapanya, maka sesungguhnya ia membuat kebencian Allah”  (Hadis riyawat Bukhari )

Anak derhaka tidak akan mencium bau syurga dan haram baginya untuk memasuki syurga Allah SWT.

Nabi SAW memberi wasiat kepada Sayyidina Ali k.wj : "Wahai Ali ! Saya melihat tulisan pada pintu syurga yang berbunyi "Syurga itu diharamkan bagi setiap orang yang bakhil (kedekut), orang yang derhaka kepada kedua orang tuanya, dan bagi orang yang suka mengadu domba (mengasut)."

Nabi SAW bersabda, “Aku beritahukan kepadamu tiga macam dosa yang paling besar, yakni: Mengada-adakan sekutu bagi Allah SWT, tidak patuh kepada kedua orangtuamu, dan memberikan kesaksian palsu.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Kedua : Seseorang yang berusaha menceraikan sepasang suami isteri, kemudian setelah isteri tersebut dicerai ia menggantikannya sebagai suaminya.

Salah satu sifat orang fasik adalah suka kepada isteri orang dan dia berusaha untuk menceraikan pasangan suami isteri tersebut. Mungkin bermula apabila wanita tersebut mengadu kepadanya bahawa dia mempunyai masaalah dengan suaminya. Sepatutnya sebagai seorang mukmin dia menasihatkan wanita tersebut supaya kembali mentaati suaminya dan melupakan perbalahan kecil urusan rumah tangga bukannya menggalakkan wanita tersebut meminta cerai kepada suaminya dengan itu dia akan berpeluang mengawininya. Akhlak lelaki seperti ini cukup buruk dan akan mendapat laknat Allah SWT di dunia ini dan di akhirat akan mendapat azab yang besar.

Perlu diingatkan kepada para wanita yang sudah berkahwin kalian perlu berhati-hati apabila meluahkan masaalah rumah tangga kepada lelaki yang kalian tidak kenal sepenuhnya hanya kenal di alam maya ini kerana ramai lelaki mempunyai "penyakit hati" dan akan mengambil kesempatan untuk "meneguk di air keruh" dan dikira berdosa kerana membuka aib suami kepada orang yang tidak berkenaan. Tetapi jika kalian berhajat mendapatkan khidmat nasihat maka dapatkanlah daripada ustazah atau ustaz atau pakar kaunseling maka hubungilah mereka yang berpengalaman dalam menyelesaikan masaalah rumah tangga.

Bukan sahaja lelaki yang merosakkan rumah tangga orang lain akan mendapat laknat daripada Allah SWT tetapi wanita tersebut yang tertarik dengan lelaki yang menghasutnya juga tidak akan masuk syurga kerana meminta cerai tanpa alasan yang dibenarkan oleh syarak.

Rasulullah SAW bersabda maksudnya : “Mana-mana wanita yang meminta suaminya menceraikannya dengan tiada sebab yang dibenarkan oleh syarak maka haramlah baginya bau syurga”.  (Hadis Riwayat Abu Daud dan Tarmizi)

Ketiga : Seseorang yang berusaha agar orang-orang mukmin saling membenci dan saling mendengki antara sesamanya dengan hasutan-hasutannya.

Menghasut, mengadu domba, atau memprovokasi, dalam Islam disebut namimah.

Nabi SAW bersabda maksudnya : ''Sesungguhnya, orang-orang yang suka menghasut tidak akan masuk syurga.'' (Hadis Riwayat Bukhari-Muslim).

Hakikat namimah ialah menyebarkan rahsia, mengadu domba dan mengumpat. Tidak seharusnya setiap keadaan yang tak disukai disampaikan ke orang lain, kecuali jika ditujukan untuk kemaslahatan kaum muslimin atau menolak kemaksiatan, seperti kesaksian di pengadilan.

Selain ancaman tidak masuk syurga, penghasut dikecam sebagai manusia paling buruk perilakunya. Nabi SAW bersabda maksudnya : ''Maukah aku beritahukan kepada kalian tentang orang yang paling buruk perilakunya di antara kalian? Yaitu, orang yang berjalan di atas muka bumi seraya menghasut, yang merosak di antara orang-orang yang tadinya saling mencintai, dan hanya ingin memceritakan aib orang-orang yang tidak bersalah.'' 
(Hadis Riwayat Ahmad).

Menghasut sangat berbahaya jika dibiarkan berlaku di dalam kehidupan sosial. 

Pertama, munculnya benih saling mencurigai di antara sesama muslim.

Kedua, jatuhnya nama baik dan martabat seseorang.

Ketiga, terciptanya kekacauan, ketakstabilan, dan ketidakharmonian dalam hubungan sosial.

Rasulullah SAW mengecam orang-orang munafik di Madinah kerana perilaku kotornya yang suka menghasut ketika baginda berhijrah. Kebiasaan menghasut sepertinya sudah menjalar dan meluas di negeri kita pada masa ini. Melahirkan banyak bloger-bloger politik yang tidak bermoral dan sanggup menabur fitnah, maki hamun dan memecahbelahkan perpaduan umat Islam.

Dari Al-Zuhri bahawa Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda : "Tidak akan masuk syurga bagi yang memutuskan silaturahim".
(Hadis Riwayat Muslim)

Nabi SAW bersabda maksudnya : “Tidak ada dosa yang lebih layak dipercepat hukumannya di dunia, dan apa yang dipersiapkan Allah baginya di akhirat daripada tindakan kezaliman dan memutuskan hubungan silaturrahim”. (Hadis Riwayat Ibnu Majah dan Tarmizi)

Nabi SAW bersabda maksudnya : "Sesungguhnya lelaki yang paling dibenci Allah ialah yang paling gigih dalam permusuhan." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Dari Abi Hurairah r.a, dari Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam baginda bersabda : "Seorang muslim adalah seorang yang apabila orang lain terselamat daripada lidahnya dan tangannya dan seorang mukmin adalah seorang yang apabila orang lain berasa aman daripadanya terhadap jiwa dan harta benda mereka". (Hadis Riwayat an-Nasaie)

Oleh itu jauhilah daripada segala bentuk perbuatan, percakapan, tulisan dan amalan yang  suka memecahbelahkan perpaduan umat Islam dengan memutuskan silaturahim, mengadu domba, menghasut, memfitnah, mengumpat dan menimbulkan permusuhan bukan sahaja mendapat dosa besar tetapi akan mendapat laknat Allah SWT  dan tidak akan mencium bau syurga.

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita menjauhi diri kita daripada tiga jenis manusia yang akan mendapat laknat Allah SWT di dunia dan akhirat seperti hadis di atas. Untuk menjauhi daripada laknat Allah SWT perlulah kalian melakukan; pertama, mengasihi kedua ibu bapa kalian jangan menderhakainya dan berbaktilah kepada mereka jika mereka masih hidup dan jika mereka sudah meninggal dunia doakan mereka dan buatlah amal soleh untuk mereka. Kedua, jauhilah dan jangan cuba untuk mendekati wanita yang sudah berkahwin dengan tujuan-tujuan yang tidak bermoral,  jika terdapat ruang-ruang fitnah cubalah menutupnya. Jika berhajat untuk mencari pasangan hidup carilah janda atau gadis yang masih belum berpunya dan gunakanlah cara-cara yang diizinkan oleh syarak. Ketiga, janganlah sekali-sekali memecah belahkan perpaduan umat Islam. Jadikanlah diri kita sebagai penyelamat umat, pendakwah yang jujur dan ikhlas dan berjuang semata-mata mencari keredaan Allah SWT bukannya untuk mendapatkan nama, pujian dan kedudukan dalam masyarakat.

7 SEBAB MANUSIA MELAKUKAN MAKSIAT

7 sebab mengapa manusia berbuat maksiat:
1- Jahil: ada orang yang melakukan maksiat dalam keadaan dia memang jahil, dia tidak tahu. seharusnya kita menasihatinya dengan hikmah.

2- Kelemahan diri: ada lelaki yang lemah melihat wanita, maka dia cenderung untuk melakukan maksiat dengan tidak menjaga mata. Dan setiap manusia ada kelemahan masing-masing.

3- Keras hati: Ada pasangan yang pantang dicabar, seorang yang suka membalas dendam dan hendak tunjuk yang dia boleh buat apa yang orang lain kata-kata kekurangannya. Kerana sikap keras hati inilah manusia akan melakukan maksiat kerana didorong oleh rasa-rasa yang sebegini.

4- Nafsu dan syaitan: Nafsu itu merengek mahukan sesuatu, adapun syaitan itu membisikkan sesuatu untuk melakukan kejahatan. 

5- Mazmumah

Gabungan kelima-lima faktor ini memberi kesan kepada pelaku maksiat, apabila dia melakukan maksiat tiada langsung rasa menyesal walau sedikitpun.

6- Peluang yang ada di depan mata: Biasanya seseorang melakukan maksiat kerana peluang yang ada di depan mata. Contohnya suami panas baran, jangan pula isteri cucuk-cucuk untuk buat suami marah. Suami pula apabila tahu isteri kuat membebel, jangan pula sengaja cakap tentang kahwin lagi. Tutuplah jalan-jalan kemaksiatan, contohnya sekiranya seorang suka melihat benda-benda tidak elok, maka tutuplah peluang dan halanglah dari jalan2 kepada maksiat itu. 

7- Faktor orang di sekeliling: Lihat dengan siapa pasangan berkawan. Lihat di FB, cara dia melayani orang lain.

Isnin, 29 April 2013

REMAJA SEKARANG TIDAK MENGHORMATI ORANG TUA

Ibubapa
kerana mereka tidak didik dengan baik oleh ibubapa mereka. cuba kita perhatikan orang dulu-dulu,apabila anak mereka tidak menunjukkan tanda hormat, mereka akan tegur atau memarahi anaknya itu tapi sekerang ni tidak lagi. kadang-kadang ibubapa sendiri tidak menunjukkan tanda hormat dan itu akan menjadi turutan kepada anaknya.
2. Rakan - rakan
kerana terpengaruh dengan rakan-rakan yang rosak akhlak. apabila anak-anak bergaul dengan rakan-rakan yang tidak elok, mereka akan terikut dengan perangai tersebut. kalau kita perhatikan budak-budak sekarang, jika ada seorang makcik ingin menaiki bas, mereka tidak menolong makcik tersebut sebaliknya memarahi makcik tersebut dengan kata-kata yang kurang manis. mereka juga akan mengacau budak-budak perempuan yang lalu-lalang di hadapan mereka dan mengusik dengan kata-kata yang kurang enak di dengar.

3. Rancangan Televisyen
kerana terpengaruh dengan rancangan yang ditayangkan di televisyen. remaja kita sekarang lebih banyak meluangkan masa di depan tv dan kebanyakan cerita yang disiarkan kadang-kala menunjukkan perbuatan yang tidak elok. ini akan mempengaruhi pemikiran mereka yang cetek dan sebab itu la berlaku kes-kes yang agak mengejutkan. contohnya, saya pernah membaca seorang anak sanggup mencuri barang kemas atau duit ibubapa untuk kegunaan sendiri, menendang ibu apabila ibu melarangnya membuat sesuatu yang tidak elok.

itu lah antara punca-puncanya. jadi adakah penyelesaian pada permasalahan ini? semestinya ada. kita sentuh pada setiap punca yang telah dihuraikan di atas.

1. Ibubapa.
sebagai ibubapa, mereka harus sedar bahawa anak-anak adalah tanggungjawab mereka dan apa yang mereka dengar dan tengok dari perbuatan atau perbualan ibubapa adalah benda yang betul. jadi ibu bapa harus menunjukkan perangai yang baik dan sentiasa bercakap perkara yang baik. ibubapa juga harus menunjukkan cara-cara yang betul untuk menghormati orang yang lebih tua. contohnya, jika kita ingin lalu di hadapan orang yang lebih tua, kita hendaklah membongkokkan badan dan jalan dengan rasa rendah diri dan malu, apabila bertemu dengan rakan-rakan atau sesiapa sahaja terus bersalam. itu lah yang harus ibu bapa terapkan kepada golongan remaja sekarang.

2. Rakan-rakan.
kita hendaklah pandai memilih rakan yang baik. ini kerana rakan yang baik akan membawa kita ke arah yang baik. kenapa saya kata begitu? kerana rakan yang baik hanya melakukan perkara yang baik, contohnya, solat, tolong menolong, ambil berat , dan menghormati guru..bila berkawan dengan orang yang tidak baik,yangperangai tidak elok, maka kita akan terjebak dengan perkara yang tidak elok seperti ponteng sekolah, tidak menghormati guru, dan terlibat dengan samseng dan vandelisme. jadi tolong la menilai balik rakan-rakan anda yer..

3. Rancangan televisyen.
untuk penyelesaian ini, bukan pihak kita yang tentukan tetapi pihak stesen tv yang berhak menentukan apa yang diorang nak tayang. jadi ape tugas kita, kita hendaklah menjadi penapis kepada rancangan itu dengan memilih rancangan yang sesuai untuk anak-anak kita tonton.

jadi semua perkara datangnya dari ibu bapa, maka ibu bapa harus memainka peranan dan tanggungjawab mereka dengan baik dan ingatlah anak-anak anda lah penentu masa depan anda di dunia dan di akhirat..

HORMATILAH GURU ANDA SEBAGAI PELAJAR

Sikap, tingkah laku dan perangai segelintir pelajar di sekolah hari ini sangat menyedihkan serta cukup membimbangkan. Mereka bukan saja terbabit gejala ponteng, pergaulan bebas tiru budaya Barat, penagihan dadah, pergaduhan, membuli bahkan ada yang berani mencederakan guru.
Seakan lenyap sudah rasa kasih sayang, hormat dan kecenderungan ingin memuliakan guru di jiwa mereka. Akhlak buruk ini tidak sedikit pun mencerminkan keperibadian murni seorang pelajar Islam.
Islam sememangnya sangat menitikberatkan soal adab pelajar terhadap gurunya. Setiap kita yang menerima ilmu pengetahuan dari guru, menjadi satu kewajipan menghormati dan memuliakannya. Walaupun apa yang diajar itu hanya satu perkara kecil, patut mengiktirafkan dirinya sebagai guru.

Saidina Ali berkata: “Barang siapa yang mengajar aku walaupun satu huruf maka dia adalah tuan (guru) kepada ku.”
Tugas guru murni
Seorang pelajar haruslah menyedari kedudukan guru mulia di sisi Allah SWT kerana tugas guru sangat murni, membawa manusia daripada kejahilan menuju kebijaksanaan dan berilmu pengetahuan dalam pelbagai bidang.
Dengan adanya ilmu, menjadikan kehidupan sempurna bahkan negara berada di puncak kemajuan lantaran masyarakatnya berilmu pengetahuan. Ada sesetengah ulama mengatakan, guru umpama pelita zaman. Tiap seorang daripada mereka adalah pelita yang menyinari ahli zamannya.
Lantaran itulah, memuliakan dan mengagungkan guru termasuk perkara yang dianjurkan Islam seperti sabda Rasulullah SAW: “Bukanlah termasuk golongan kami orang yang tidak menghormati orang tua, tidak menyayangi yang muda dan tidak mengerti hak ulama kami.” (Riwayat Ahmad)

Sepadan dengan hadis itu, Imam Nawawi pernah menyarankan seorang pelajar memperhatikan gurunya dengan pandangan penghormatan.
Contohi Imam Syafie
Kita patut mencontohi Imam Syafie menghormati guru. Suatu waktu, Imam Syafie yang sedang mengajar lantas bangun lalu memeluk seorang Badwi yang selekeh dan nampak susuk tubuhnya tak terurus dengan sempurna yang baru tiba.
Perbuatan Imam Syafie tadi sudah tentu menghairankan pelajarnya. Imam Syafie memberi hormat dengan cara memeluk si Badwi tadi kerana telah mengajarnya perihal anjing. Badwi itu pernah menerangkan kepada Imam Syafie, anjing yang cukup umur mengangkat sebelah kaki belakang manakala anjing yang tidak cukup umur tidak mengangkat kakinya ketika kencing.
Dengan penerangan itu, dapatlah Imam Syafie menyudahkan mengarang kitab fiqh setelah menghadapi satu kesulitan untuk membezakan antara anjing cukup umur dengan anjing yang belum cukup umurnya.
Malangnya ada sebilangan pelajar yang melenting marah dan meluat apabila guru menegur atau memberi nasihat. Tindakan demikian bukan saja tidak dapat membina diri menjadi insan berguna, tapi lebih menyerlahkan sikap biadap yang didorong hawa nafsu dan dimurkai Allah SWT.
Teguran tanda sayang
Sepatutnya pelajar banyak bersabar, mendengar dengan rendah hati serta mematuhinya dan berterima kasih kerana guru telah memperbaiki kelemahan yang ada pada dirinya. Anggaplah marah dan teguran tanda sayang seorang guru terhadap muridnya.
Enggan menerima nasihat menunjukkan sifat keras hati dan tinggi diri. Bukankah ilmu baru dapat dimiliki jika selalu merendah diri seperti diungkapkan Imam Ghazali: “Ilmu itu hanya akan diperoleh dengan merendahkan diri dan memerhatikannya.”
Sikap sesetengah ibu bapa hari ini yang tidak suka anaknya dijentik, didenda dan dirotan guru di sekolah atas salah laku tertentu boleh membantutkan proses pendidikan anak-anak. Tindakan sebegini bukanlah tanda sayang kepada anak tetapi hanya menggalakkan mereka melanggar disiplin.
Kita selaku ibu bapa harus elakkan bersikap sombong, sebaliknya mempercayai kepakaran guru mendidik anak ke arah kebaikan. Dengan demikian, nescaya terbinalah anak tadi sebagai seorang insan yang berguna dan berjaya di dunia serta akhirat

HORMATI GURU ANDA

Sikap, tingkah laku dan perangai segelintir pelajar di sekolah hari ini sangat menyedihkan serta cukup membimbangkan. Mereka bukan saja terbabit gejala ponteng, pergaulan bebas tiru budaya Barat, penagihan dadah, pergaduhan, membuli bahkan ada yang berani mencederakan guru.
Seakan lenyap sudah rasa kasih sayang, hormat dan kecenderungan ingin memuliakan guru di jiwa mereka. Akhlak buruk ini tidak sedikit pun mencerminkan keperibadian murni seorang pelajar Islam.
Islam sememangnya sangat menitikberatkan soal adab pelajar terhadap gurunya. Setiap kita yang menerima ilmu pengetahuan dari guru, menjadi satu kewajipan menghormati dan memuliakannya. Walaupun apa yang diajar itu hanya satu perkara kecil, patut mengiktirafkan dirinya sebagai guru.

Saidina Ali berkata: “Barang siapa yang mengajar aku walaupun satu huruf maka dia adalah tuan (guru) kepada ku.”
Tugas guru murni
Seorang pelajar haruslah menyedari kedudukan guru mulia di sisi Allah SWT kerana tugas guru sangat murni, membawa manusia daripada kejahilan menuju kebijaksanaan dan berilmu pengetahuan dalam pelbagai bidang.
Dengan adanya ilmu, menjadikan kehidupan sempurna bahkan negara berada di puncak kemajuan lantaran masyarakatnya berilmu pengetahuan. Ada sesetengah ulama mengatakan, guru umpama pelita zaman. Tiap seorang daripada mereka adalah pelita yang menyinari ahli zamannya.
Lantaran itulah, memuliakan dan mengagungkan guru termasuk perkara yang dianjurkan Islam seperti sabda Rasulullah SAW: “Bukanlah termasuk golongan kami orang yang tidak menghormati orang tua, tidak menyayangi yang muda dan tidak mengerti hak ulama kami.” (Riwayat Ahmad)

Sepadan dengan hadis itu, Imam Nawawi pernah menyarankan seorang pelajar memperhatikan gurunya dengan pandangan penghormatan.
Contohi Imam Syafie
Kita patut mencontohi Imam Syafie menghormati guru. Suatu waktu, Imam Syafie yang sedang mengajar lantas bangun lalu memeluk seorang Badwi yang selekeh dan nampak susuk tubuhnya tak terurus dengan sempurna yang baru tiba.
Perbuatan Imam Syafie tadi sudah tentu menghairankan pelajarnya. Imam Syafie memberi hormat dengan cara memeluk si Badwi tadi kerana telah mengajarnya perihal anjing. Badwi itu pernah menerangkan kepada Imam Syafie, anjing yang cukup umur mengangkat sebelah kaki belakang manakala anjing yang tidak cukup umur tidak mengangkat kakinya ketika kencing.
Dengan penerangan itu, dapatlah Imam Syafie menyudahkan mengarang kitab fiqh setelah menghadapi satu kesulitan untuk membezakan antara anjing cukup umur dengan anjing yang belum cukup umurnya.
Malangnya ada sebilangan pelajar yang melenting marah dan meluat apabila guru menegur atau memberi nasihat. Tindakan demikian bukan saja tidak dapat membina diri menjadi insan berguna, tapi lebih menyerlahkan sikap biadap yang didorong hawa nafsu dan dimurkai Allah SWT.
Teguran tanda sayang
Sepatutnya pelajar banyak bersabar, mendengar dengan rendah hati serta mematuhinya dan berterima kasih kerana guru telah memperbaiki kelemahan yang ada pada dirinya. Anggaplah marah dan teguran tanda sayang seorang guru terhadap muridnya.
Enggan menerima nasihat menunjukkan sifat keras hati dan tinggi diri. Bukankah ilmu baru dapat dimiliki jika selalu merendah diri seperti diungkapkan Imam Ghazali: “Ilmu itu hanya akan diperoleh dengan merendahkan diri dan memerhatikannya.”
Sikap sesetengah ibu bapa hari ini yang tidak suka anaknya dijentik, didenda dan dirotan guru di sekolah atas salah laku tertentu boleh membantutkan proses pendidikan anak-anak. Tindakan sebegini bukanlah tanda sayang kepada anak tetapi hanya menggalakkan mereka melanggar disiplin.
Kita selaku ibu bapa harus elakkan bersikap sombong, sebaliknya mempercayai kepakaran guru mendidik anak ke arah kebaikan. Dengan demikian, nescaya terbinalah anak tadi sebagai seorang insan yang berguna dan berjaya di dunia serta akhirat