Allah SWT berkehendak untuk menciptakan Nabi Adam. Allah 
SWT berfirman kepada para malaikat: 
"Sesungguhnya Aku hendak menjadikan khalifah di bumi. " (QS. al-
Baqarah: 30) 
Terdapat perbezaan pendapat berkenaan dengan makna khilafah (perihal 
menjadi khalifah) Nabi Adam. Ada yang mengatakan, bahawa ia sebagai 
khalifah dari kelompok manusia yang pertama-tama datang ke bumi di 
mana kelompok ini membuat kerosakan dan menumpahkan darah di 
dalamnya. Ada yang mengatakan, bahawa ia adalah khalifatullah, dengan 
pengertian bahawa ia sebagai khalifah (utusan Allah) dalam 
melaksanakan perintah-perintah-Nya dan hukum-hukum-Nya, kerana ia 
adalah utusan Allah yang pertama. Demikianlah yang kami yakini. 
Abu Dzar bertanya kepada Rasulullah s.a.w tentang Nabi Adam: "Apakah 
ia sebagai nabi yang diutus?" Beliau menjawab: "Benar." Beliau ditanya: 
"Ia menjadi rasul bagi siapa? Sementara di bumi tidak ada seorang pun?" 
Beliau menjawab: "Ia menjadi rasul bagi anak-anaknya." 
Tabir penciptaan disingkap di tengah-tengah para malaikat-Nya. Allah 
SWT berfirman: 
"Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: 
'Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka 
bumi' Mereka berkata: 'Mengapa Engkau hendak menjadikan khalifah 
di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan 
menumpahkan darah, padahal Kami senantiasa bertasbih dengan 
memuji Engkau dan menyucikan Engkau ?' 
Tuhan berfirman: 'Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu 
ketahui.'" (QS. al-Baqarah: 30) 
Berkenaan dengan ayat tersebut, para mufasir memberikan komentar 
yang beragam. Dalam tafsir al-Manar disebutkan: "Sesungguhnya ayat-
ayat ini termasuk ayat-ayat mutasyabihat yang tidak dapat ditafsirkan 
zahirnya. Sebab, di lihat dari ketentuan dialog (at-Takhathub) ia 
mengandung konsultasi dari Allah SWT. Tentu yang demikian itu mustahil 
bagi-Nya. Di samping itu, ia juga mengandung pemberitahuan dari-Nya 
kepada para malaikat yang kemudian diikuti dengan penentangan dan 
perdebatan dari mereka. Hal seperti ini tidak layak bagi Allah SWT dan 
bagi para malaikat-Nya. Saya lebih setuju untuk mengalihkan makna 
cerita tersebut pada sesuatu yang lain." 
Sedangkan dalam tafsir al-Jami' li Ahkamil Qur'an disebutkan: 
"Sesungguhnya Allah telah memberitahukan kepada para malaikat-Nya, 
bahawa jika Dia menjadikan ciptaan di muka bumi maka mereka akan 
membuat kerosakan dan menumpahkan darah." Ketika Allah berfirman: 
"Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka 
bumi, " (QS. al-Baqarah: 30) 
Mereka bertanya: "Apakah ini adalah khalifah yang Engkau ceritakan 
kepada kami bahawa mereka akan membuat kerosakan di muka bumi dan 
menumpahkan darah, ataukah khalifah selainnya?" Dalam tafsir Fi Zhilalil 
Qur'an disebutkan: "Sesungguhnya para malaikat melalui fitrah mereka 
yang suci yang tidak membayangkan kecuali kebaikan dan kesucian, 
mereka mengira bahawa tasbih dan menguruskan Allah adalah 
puncak dari segala wujud. Puncak ini terwujud dengan adanya 
mereka, sedangkan pertanyaan mereka hanya menggambarkan 
kehairanan mereka, bukan berasal dari penentangan atau apa pun 
juga." 
Kita melihat bagaimana para mufasir berijtihad untuk menyingkap 
hakikat, lalu Allah SWT menyingkapkan kedalaman dari Al-Quran pada 
masing-masing dari mereka. Kedalaman Al-Quran sangat mengagumkan. 
Kisah tersebut disampaikan dalam gaya dialog, suatu gaya yang memiliki 
pengaruh yang kuat. Tidakkah Anda melihat bahawa Allah SWT 
berfirman: 
"Kemudian Dia menuju langit dan langit itu masih merupakan asap, 
lalu Dia berkata kepadanya dan kepada bumi: Datanglah kamu 
keduanya menurut perintah-Ku dengan suka hati atau terpaksa.' 
Keduanya menjawab: 'Kami datang dengan suka hati.'" (QS. 
Fushshilat: 11) 
Apakah seseorang membayangkan bahawa Allah SWT berbicara dengan 
langit dan bumi, dan bumi dan langit pun menjawabnya sehingga terjadi 
dialog ini di antara mereka? Sesungguhnya Allah SWT memerintahkan 
langit dan bumi sehingga keduanya taat. Allah SWT menggambarkan apa 
yang terjadi dengan gaya dialog hanya untuk meneguhkan dalam fikiran 
dan menegaskan maknanya serta penjelasannya. Penggunaan gaya 
dramatis dalam kisah Nabi Adam mengisyaratkan makna yang dalam. 
Kita membayangkan bahawa Allah SWT ketika menetapkan penciptaan 
Nabi Adam, Dia memberitahukan kepada malaikat-Nya dengan tujuan 
agar mereka bersujud kepadanya, bukan dengan tujuan mengambil 
pendapat mereka atau bermusyawarah dengan mereka. Maha Suci Allah 
SWT dari hal yang demikian itu. Allah SWT memberitahukan mereka 
bahawa Dia akan menjadikan seorang hamba di muka bumi, dan bahawa 
khalifah ini akan mempunyai keturunan dan cucu-cucu, di mana mereka 
akan membuat kerosakan di muka bumi dan menumpahkan darah di 
dalamnya. Lalu para malaikat yang suci mengalami kebingungan. 
Bukankah mereka selalu bertasbih kepada Allah dan mensucikan-Nya, 
namun mengapa khalifah yang terpilih itu bukan termasuk dari mereka? 
Apa rahsia hal tersebut, dan apa hikmah Allah dalam masalah ini? 
Kebingungan malaikat dan keinginan mereka untuk mendapatkan 
kemuliaan sebagai khalifah di muka bumi, dan kehairanan mereka 
tentang penghormatan Adam dengannya, dan masih banyak segudang 
pertanyaan yang tersimpan dalam diri mereka. Namun Allah SWT segera 
menepis keraguan mereka dan kebingungan mereka, dan membawa 
mereka menjadi yakin dan berserah diri. Firman-Nya: 
"Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang kamu tidak ketahui." (QS. 
al-Baqarah: 30) 
Ayat tersebut menunjukkan keluasan ilmu Allah SWT dan keterbatasan 
ilmu para malaikat, yang kerananya mereka dapat berserah diri dan 
meyakini kebenaran kehendak Allah. Kita tidak membayangkan 
terjadinya dialog antara Allah SWT dan para malaikat sebagai bentuk 
pengutusan terhadap Allah dan penghormatan terhadap para malaikat-
Nya. Dan kita meyakini bahawa dialog terjadi dalam diri malaikat sendiri 
berkenaan dengan keinginan mereka untuk mengembang khilafah di 
muka bumi, kemudian Allah SWT memberitahu mereka bahawa tabiat 
mereka bukan disiapkan untuk hal tersebut. 
Sesungguhnya tasbih pada Allah SWT dan menyucikan-Nya adalah hal 
yang sangat mulia di alam wujud, namun khilafah di muka bumi bukan 
hanya dilakukan dengan hal itu. Ia memerlukan karakter yang lain, suatu 
karakter yang haus akan pengetahuan dan lumrah baginya kesalahan. 
Kebingungan atau kehairanan ini, dialog yang terjadi dalam jiwa para 
malaikat setelah diberitahu tentang penciptaan Nabi Adam, semua ini 
layak bagi para malaikat dan tidak mengurangi kedudukan mereka sedikit 
pun. Sebab, meskipun kedekatan mereka dengan Allah SWT dan 
penyembahan mereka terhadap-Nya serta penghormatan-Nya kepada 
mereka, semua itu tidak menghilangkan kedudukan mereka sebagai 
hamba Allah SWT di mana mereka tidak mengetahui ilmu Allah SWT dan 
hikmah-Nya yang tersembunyi, serta alam ghaibnya yang samar. Mereka 
tidak mengetahui hikmah-Nya yang tinggi dan sebab-sebab 
perwujudannya pada sesuatu. 
Setelah beberapa saat para malaikat akan memahami bahawa Nabi Adam 
adalah ciptaan baru, di mana dia berbeza dengan mereka yang hanya 
bertasbih dan menyucikan Allah, dan dia pun berbeza dengan haiwan-
haiwan bumi dan makhluk-makhluk yang ada di dalamnya yang hanya 
menumpahkan darah dan membuat kerosakan. Sesungguhnya Nabi Adam 
akan menjadi ciptaan baru dan keberadaannya disertai dengan hikmah 
yang tinggi yang tidak ada seorang pun mengetahuinya kecuali Allah 
SWT. 
Allah SWT berfirman: 
"Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia kecuali untuk 
menyembah kepada-Ku." (QS. adz-Dzariyat: 56) 
Ibnu Abbas membaca ayat tersebut: "Liya'rifuun" (agar mereka mengenal 
Aku). Pengetahuan merupakan tujuan dari penciptaan manusia. Dan 
barangkali pendekatan yang terbaik berkenaan dengan tafsir ayat 
tersebut adalah apa yang disampaikan oleh Syekh Muhammad Abduh: 
"Dialog yang terdapat dalam ayat tersebut adalah urusan Allah SWT 
dengan para malaikat-Nya di mana Dia menggambarkan kepada kita 
dalam kisah ini dengan ucapan, pertanyaan, dan jawapan. Kita tidak 
mengetahui hakikat hal tersebut. Tetapi kita mengetahui bahawa dialog 
tersebut tidak terjadi sebagaimana lazimnya yang dilakukan oleh sesama 
kita, manusia." 
Para malaikat mengetahui bahawa Allah SWT akan menciptakan khalifah 
di muka bumi. Allah SWT menyampaikan perintah-Nya kepada mereka 
secara terperinci. Dia memberitahukan bahawa Dia akan menciptakan 
manusia dari tanah. Maka ketika Dia menyempurnakannya dan meniupkan 
roh di dalamnya, para malaikat harus bersujud kepadanya. Yang harus 
difahami bahawa sujud tersebut adalah sujud penghormatan, bukan 
sujud ibadah, kerana sujud ibadah hanya diperuntukkan kepada Allah 
SWT. 
Allah SWT berfirman: 
"Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: 
'Sesungguhnya Aku akan menciptakan manusia dari tanah.' Maka 
apabila telah Kusempurnakan kejadiannya dan Kutiupkan kepadanya 
roh (ciptaan)Ku; hendaklah kamu bersyukur dengan bersujud 
kepadanya. ' Lalu seluruh malikat itu bersujud semuanya, kecuali 
Iblis. Dia menyombongkan diri dan dia termasuk orang-orang yang 
kafir. " (QS. Shad: 71-74) 
Allah SWT mengumpulkan segenggam tanah dari bumi; di dalamnya 
terdapat yang berwarna putih, hitam, kuning, coklat dan merah. Oleh 
kerana itu, manusia memiliki beragam warna kulit. Allah SWT mencampur tanah dengan air sehingga menjadi tanah liat kering yang 
berasal dari lumpur hitam yang diberi bentuk. Dari tanah inilah Allah 
menciptakan Nabi Adam. Allah SWT menyempurnakannya dengan 
kekuasaan-Nya lalu meniupkan roh-Nya di dalamnya, kemudian 
bergeraklah tubuh Nabi Adam dan tanda kehidupan mulai ada di 
dalamnya. 
Selanjutnya, Nabi Adam membuka kedua matanya dan ia melihat para 
malaikat semuanya bersujud kepadanya, kecuali satu makhluk yang 
berdiri di sana. Nabi Adam tidak tahu siapakah makhluk yang tidak mahu 
bersujud itu. Ia tidak mengenal namanya. Iblis berdiri bersama para 
malaikat tetapi ia bukan berasal dari golongan mereka. Iblis berasal dari 
kelompok jin. Allah SWT menceritakan kisah penolakan Iblis untuk sujud 
kepada Nabi Adam pada beberapa surah. Allah SWT berfirman: 
"Allah berfirman: 'Hai Iblis, apa yang menghalangi kamu sujud kepada 
yang telah Ku-ciptakan dengan kedua tangan-Ku. Apakah kamu 
menyombongkan diri ataukah kamu merasa termasuk orang-orang 
yang lebih tinggi? 'Iblis berkata: 'Aku lebih baik daripadanya, kerana 
Engkau ciptakan aku dari api, sedangkan dia Engkau ciptakan dari 
tanah.' Allah berfirman: 'Maka keluarlah kamu dari syurga; 
sesungguhnya kamu adalah orang yang terkutuk. Sesungguhnya 
kutukan-Ku tetap atasmu sampai hari pembalasan.' Iblis berkata: 'Ya 
Tuhanku, bertangguhlah aku sampai hari mereka dibangkitkan.' Allah 
berfirman: 'Sesungguhnya kamu termasuk orang-orang yang diberi 
tangguh, sampai kepada hari yang telah ditentukan waktunya (hari 
kiamat).' Iblis menjawab: 'Demi kekuasaan-Mu, aku akan 
menyesatkan mereka semua, kecuali hamba-hamba-Mu yang mukhlis 
di antara mereka.'" (QS. Shad: 75-83) 
Nabi Adam mengikuti peristiwa yang terjadi di depannya. Ia merasakan 
suasana cinta, rasa takut, dan kebingungan. Nabi Adam sangat cinta 
kepada Allah SWT yang telah menciptakannya dan memuliakannya 
dengan memerintahkan para malaikat-Nya untuk sujud kepadanya. Adam 
juga merasa takut saat melihat Allah SWT marah terhadap iblis dan 
mengusirnya dari pintu rahmat-Nya. Ia merasakan kebingungan ketika 
melihat makhluk ini yang membencinya, padahal ia belum mengenalnya. 
Makhluk itu membayangkan bahawa ia lebih baik dari Nabi Adam, 
padahal tidak ada bukti yang menunjukkan bahawa salah satu dari 
mereka lebih baik dibandingkan dengan yang lain. 
Kemudian alangkah anehnya alasan iblis. Ia membayangkan bahawa api 
lebih baik dari tanah. Dari mana ia mendapatkan ilmu ini? Seharusnya 
ilmu ini berasal dari Allah SWT kerana Dialah yang menciptakan api dan 
tanah dan mengetahui mana di antara keduanya yang paling utama. 
Dari dialog tersebut, Nabi Adam mengetahui bahawa iblis adalah makhluk 
yang memakai atribut keburukan dan sifat yang tercela. Ia meminta 
kepada Allah SWT agar mengekalkannya sampai hari kebangkitan. Iblis 
tidak ingin mati. Namun Allah SWT mengetahui bahawa ia akan tetap 
hidup sampai hari yang ditentukan. Ia akan hidup sampai menjemput 
ajalnya dan kemudian mati. Nabi Adam mengetahui bahawa Allah SWT 
telah melaknat iblis dan telah mengusirnya dari rahmat-Nya. Akhirnya, 
Nabi Adam mengetahui musuh abadinya. Nabi Adam bingung dengan 
kenekatan musuhnya dan kasih sayang Allah SWT. 
Barangkali ada seseorang yang bertanya kepada saya: "Mengapa Anda 
tidak meyakini terjadi dialog antara Allah SWT dan para malaikat-Nya 
dan Anda cenderung menakwilkan ayat-ayat tersebut, sedangkan Anda 
menerima adanya dialog antara Allah dan iblis." Saya jawab: 
"Sesungguhnya akal menunjukkan kita kepada kesimpulan tersebut. 
Terjadinya dialog antara Allah SWT dan para malaikat-Nya adalah hal 
yang mustahil kerana para malaikat suci dari kesalahan dan dosa dan 
keinginan-keinginan manusiawi yang selalu mencari ilmu. Sesuai dengan 
karakter penciptaan mereka, mereka adalah pasukan yang setia dan 
mulia. Adapun iblis ia terikat dan tunduk terhadap ketentuan agama, dan 
karakternya sebagai jin mendekati karakter jenis ciptaan Nabi Adam. 
Dengan kata lain, bahawa jin dapat beriman dan dapat juga menjadi 
kafir. Sesungguhnya kecenderungan agama mereka dapat saja tidak 
berfungsi ketika mereka tertipu oleh kesombongan yang palsu sehingga 
mereka mempunyai gambaran yang salah. Maka dari sisi inilah terjadi 
dialog. Dialog di sini bererti kebebasan. Tabiat manusia dan jin 
cenderung untuk menggunakan kebebasannya, sedangkan tabiat para 
malaikat tidak dapat menggunakan kebebasan. Nabi Adam menyaksikan 
secara langsung - setelah penciptaannya - kadar kebebasan yang Allah 
SWT berikan kepada makhluk-Nya yang terkena tanggungjawab. 
Terjadinya pelajaran ini di depan Nabi Adam mengandung maksud yang 
dalam. 
Allah SWT tidak pernah mencabut kebebasan yang diberikan-Nya kepada 
iblis. Namun pada akhirnya, iblis tetap sebagai hamba yang kafir. Iblis 
benar-benar menolak untuk sujud kepada Nabi Adam. Allah SWT 
mengetahui bahawa ia akan menolak untuk sujud kepada Nabi Adam dan 
akan menentang-Nya. Bisa saja Allah SWT menghancurkannya atau 
mengubahnya menjadi tanah namun Allah memberikan kebebasan 
kepada makhluk-makhluk-Nya yang dibebani tanggung jawab. Dia 
memberikan kepada mereka kebebasan mutlak sehingga mereka bisa saja 
menolak perintah-Nya. Tetapi yang perlu diperhatikan bahawa 
keingkaran orang-orang kafir dan orang-orang yang bermaksiat kepada-
Nya tidak bererti mengurangi kebesaran kerajaan-Nya dan sebaliknya, 
keimanan orang-orang mukmin dan kepatuhan orang-orang yang taat 
tidak bererti menambah kebesaran kekuasaan-Nya. Semua itu kembali 
kepada mereka. 
Adam menyedari bahawa kebebasan di alam wujud adalah merupakan 
kurniaan yang Allah SWT berikan kepada makhluk-Nya. Allah SWT 
memberikan balasan yang setimpal atas penggunaan kebebasan itu. 
Setelah mempelajari pelajaran kebebasan, Nabi Adam mempelajari 
pelajaran kedua dari Allah SWT, yaitu ilmu. Nabi Adam mengetahui 
bahawa iblis adalah simbol kejahatan di alam wujud. Sebagaimana ia 
mengetahui bahawa para malaikat adalah simbol kebaikan, sementara ia 
belum mengenal dirinya saat itu. Kemudian Allah SWT memberitahukan 
kepadanya tentang hakikatnya, hikmah penciptaannya, dan rahsia 
penghormatannya. Allah SWT berfirman: 
"Dan Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama (benda-benda) 
seluruhnya. " (QS. al-Baqarah: 31) 
Allah SWT memberinya rahsia kemampuan untuk meringkas sesuatu 
dalam simbol-simbol dan nama-nama. Allah SWT mengajarinya untuk 
menamakan benda-benda: ini burung, ini bintang, ini pohon, ini awan, 
dan seterusnya. Nabi Adam mempelajari semua nama-nama tersebut. 
Yang di maksud dengan nama-nama di sini adalah ilmu dan pengetahuan. 
Allah SWT menanamkan pengetahuan yang luas dalam jiwa Nabi Adam 
dan keinginan yang terus mendorongnya untuk mengetahui sesuatu. 
Hasrat untuk menggali ilmu dan belajar juga diwariskan kepada anak-
anaknya Nabi Adam. Inilah tujuan dari penciptaan Nabi Adam dan inilah 
rahsia di balik penghormatan para malaikat kepadanya. Setelah Nabi 
Adam mempelajari nama benda-benda; kekhususannya dan 
kemanfaatannya, Allah SWT menunjukkan benda-benda tersebut atas 
para malaikat-Nya dan berkata: 
"Sebutkanlah kepada-Ku nama benda-benda itu jika kamu memang 
orang-orang yang benar. " (QS. al-Baqarah: 31) 
Yang dimaksud adalah kebenaran mereka untuk menginginkan khilafah. 
Para malaikat memperhatikan sesuatu yang ditunjukkan oleh Allah SWT 
kepada mereka, namun mereka tidak mengenali nama-namanya. Mereka 
mengakui di hadapan Allah SWT tentang kelemahan mereka untuk 
menamai benda-benda tersebut atau memakai simbol-simbol untuk 
mengungkapkannya. Para malaikat berkata sebagai bentuk pengakuan 
terhadap ketidakmampuan mereka: 
"Maha Suci Engkau." (QS. al-Baqarah: 32) 
Yakni, kami menyucikan-Mu dan mengagungkan-Mu. 
"Tidak ada yang kami ketahui selain dari apa yang telah Engkau 
ajarkan kepada Kami. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha 
Mengetahui lagi Maha Bijaksana." (QS. al-Baqarah: 32) 
Yakni, mereka mengembalikan semua ilmu kepada Allah SWT. Allah SWT 
berkata kepada Adam: 
"Hai Adam, beritahukanlah kepada mereka nama-nama benda ini." 
(QS. al-Baqarah: 33) 
Kemudian Nabi Adam memberitahu mereka setiap benda yang Allah SWT 
tunjukkan kepada mereka dan mereka tidak mengenali nama-namanya: 
"Dan Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama (benda-benda) 
seluruhnya, kemudian mengemukakannya kepada para malaikat itu lalu 
berfirman: 'Sebutkanlah kepada-Ku nama benda-benda itu jika kamu 
memang orang-orang yang benar.' Mereka menjawab: 
'Maha Suci Engkau. Tidak ada yang kami ketahui selain dari apa yang 
telah Engkau ajarkan kepada Kami. Sesungguhnya Engkaulah Yang 
Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Allah berfirman: 'Hai Adam, 
beritahukanlah kepada mereka nama-nama benda ini.' Maka setelah 
diberitahukannya kepada mereka nama benda-benda itu, Allah 
berfirman: 'Bukankah sudah Kukatakan kepadamu, bahawa 
sesungguhnya Aku mengetahui rahsia langit dan bumi dan 
mengetahui apa yang kamu nyatakan dan apa yang kamu 
sembunyikan?'"(QS. al-Baqarah: 31-33) 
Allah SWT ingin berkata kepada para malaikat, bahawa Dia mengetahui 
kehairanan yang mereka tunjukkan, ketika Dia memberitahu mereka 
tentang penciptaan Nabi Adam sebagaimana Dia mengetahui kebingungan 
yang mereka sembunyikan dan sebagaimana juga Dia mengetahui 
kemaksiatan dan pengingkaran yang disembunyikan oleh iblis. 
Para malaikat menyedari bahawa Nabi Adam adalah makhluk yang 
mengetahui sesuatu yang tidak mereka ketahui. Ini adalah hal yang 
sangat mulia. Dan para malaikat mengetahui, mengapa Allah 
memerintahkan mereka untuk bersujud kepadanya sebagaimana mereka 
memahami rahsia penciptaannya sebagai khalifah di muka bumi, di mana 
ia akan menguasainya dan memimpin di dalamnya dengan ilmu dan 
pengetahuan. Yaitu, pengetahuan terhadap Sang Pencipta yang kemudian 
dinamakan dengan Islam atau iman. Para malaikat pun mengetahui 
sebab-sebab kemakmuran bumi dan pengubahannya dan penguasaannya, 
serta semua hal yang berkenaan dengan ilmu-ilmu mated di muka bumi. 
Adalah hal yang maklum bahawa kesempurnaan manusia tidak akan 
terwujud kecuali dengan pencapaian ilmu yang dengannya manusia dapat 
mengenal Sang Pencipta, dan ilmu-ilmu yang berkenaan dengan alam. 
Jika manusia berhasil di satu sisi, namun gagal di sisi yang lain maka ia 
laksana burung yang terbang dengan sayap satu di mana setiap kali ia 
terbang sayap yang lain mencegahnya. 
Nabi Adam mengetahui semua nama-nama dan terkadang ia berbicara 
bersama para malaikat, namun para malaikat disibukkan dengan ibadah 
kepada Allah SWT. Oleh kerana itu, Adam merasa kesepian. Kemudian 
Adam tidur dan tatkala ia bangun ia mendapati seorang perempuan yang 
memiliki mata yang indah, dan tampak penuh dengan kasih sayang. 
Kemudian terjadilah dialog di antara mereka: 
Adam berkata: "Mengapa kamu berada di sini sebelum saya tidur." 
Perempuan itu menjawab: "Ya." Adam berkata: "Kalau begitu, kamu 
datang di tengah-tengah tidurku?" Ia menjawab: 'Ya." Adam bertanya: 
"Dari mana kamu datang?" Ia menjawab: "Aku datang dari dirimu. Allah 
SWT menciptakan aku darimu saat kamu tidur." Adam bertanya: 
"Mengapa Allah menciptakan kamu?" Ia menjawab: "Agar engkau merasa 
tenteram denganku." Adam berkata: "Segala puji bagi Allah. Aku memang 
merasakan kesepian." 
Para malaikat bertanya kepada Adam tentang namanya. Nabi Adam 
menjawab: "Namanya Hawa." Mereka bertanya: "Mengapa engkau 
menamakannya Hawa, wahai Adam?" Adam berkata: "kerana ia diciptakan 
dariku saat aku dalam keadaan hidup." 
Nabi Adam adalah makhluk yang suka kepada pengetahuan. Ia membagi 
pengetahuannya kepada Hawa, di mana ia menceritakan apa yang 
diketahuinya kepada pasangannya itu, sehingga Hawa mencintainya. 
Allah SWT berfirman: 
"Dan Kami berfirman: 'Hai Adam, tinggallah kamu dan isterimu di 
syurga ini, dan makanlah makanan-makanannya yang banyak lagi baik 
di mana saja yang kamu sukai, dan janganlah kamu dekati pohon ini, 
yang menyebabkan kamu termasuk orang-orang yang zalim.'" (QS. al-
Baqarah: 35) 
Kita tidak mengetahui tempat syurga ini. Al-Quran tidak membicarakan 
tempatnya, dan para mufasir berbeza pendapat tentang hal itu. 
Sebahagian mereka berkata: "Itu adalah syurga yang bakal dihuni oleh 
manusia (jannah al-Ma'wa) dan tempatnya di langit." Namun sebahagian 
lagi menolak pendapat tersebut. Sebab jika ia adalah jannah al-Ma'wa 
maka iblis tidak dapat memasukinya dan tidak akan terjadi kemaksiatan 
di dalamnya. Sebahagian lagi mengatakan: "Ia adalah syurga yang lain, 
yang Allah ciptakan untuk Nabi Adam dan Hawa." Bahkan ada juga yang 
berpendapat bahawa ia adalah syurga (taman) dari taman-taman bumi 
yang terletak di tempat yang tinggi. Dan sekelompok mufasir yang lain 
menganjurkan agar kita menerima ayat tersebut apa adanya dan 
menghentikan usaha untuk mencari hakikatnya. Kami sendiri sependapat 
dengan hal ini. Sesungguhnya pelajaran yang dapat kita ambil berkenaan 
dengan penentuan tempatnya tidak sedikit pun menyamai pelajaran yang 
dapat kita ambil dari apa yang terjadi di dalamnya. 
Nabi Adam dam Hawa memasuki syurga dan di sana mereka berdua 
merasakan kenikmatan manusiawi semuanya. Di sana mereka juga 
mengalami pengalaman-pengalaman yang berharga. Kehidupan Nabi 
Adam dan Hawa di syurga dipenuhi dengan kebebasan yang tak terbatas. 
Dan Nabi Adam mengetahui makna kebahagiaan yang ia rasakan pada 
saat ia berada di syurga bersama Hawa. Ia tidak lagi mengalami 
kesepian. Ia banyak menjalin komunikasi dengan Hawa. Mereka 
menikmati nyanyian makhluk, tasbih sungai-sungai, dan muzik alam 
sebelum ia mengenal bahawa alam akan disertai dengan penderitaan dan 
kesedihan. Allah SWT telah mengizinkan bagi mereka untuk mendekati 
segala sesuatu dan menikmati segala sesuatu selain satu pohon, yang 
barangkali ia adalah pohon penderitaan atau pohon pengetahuan. Allah 
SWT berkata kepada mereka sebelum memasuki syurga: 
"Dan janganlah kamu dekati pohon ini, yang menyebabkan kamu 
termasuk orang-orang yang zalim.'" (QS. al-Baqarah: 35) 
Nabi Adam dan Hawa mengerti bahawa mereka dilarang untuk memakan 
sesuatu dari pohon ini, namun Nabi Adam adalah manusia biasa, dan 
sebagai manusia ia lupa dan hatinya berbolak-balik serta tekadnya 
melemah. Maka iblis memanfaatkan kemanusiaan Nabi Adam dan 
mengumpulkan segala kedengkiannya yang disembunyikan dalam 
dadanya. Iblis terus berusaha membangkitkan waswas dalam diri Nabi 
Adam. 
Apakah aku akan menunjukkan kepadamu pohon keabadian dan 
kekuasaan yang tidak akan sirna? Nabi Adam bertanya-tanya dalam 
dirinya. Apa yang akan terjadi seandainya ia memakan buah tersebut, 
barangkali itu benar-benar pohon keabadian. Nabi Adam memang 
memimpikan untuk kekal dalam kenikmatan dan kebebasan yang 
dirasakannya dalam syurga. 
Berlalulah waktu di mana Nabi Adam dan Hawa sibuk memikirkan pohon 
itu. Kemudian pada suatu hari mereka menetapkan untuk memakan 
pohon itu. Mereka lupa bahawa Allah SWT telah mengingatkan mereka 
agar tidak mendekatinya. Mereka lupa bahawa iblis adalah musuh mereka 
sejak dahulu. Nabi Adam menghulurkan tangannya ke pohon itu dan 
memetik salah satu buahnya dan kemudian memberikannya kepada 
Hawa. Akhirnya mereka berdua memakan buah terlarang itu. 
Allah SWT berfirman: 
"Dan derhakalah Adam kepada Tuhan dan sesatlah ia." (QS. Thaha: 
121) 
Tidak benar apa yang disebutkan oleh kitab-kitab kaum Yahudi bahawa 
Hawa menggoda Nabi Adam yang kerananya ia bertanggungjawab 
terhadap pemakanan buah itu. Nas Al-Quran tidak menyebut Hawa, 
namun ia menyebut Nabi Adam sebagai orang yang bertanggungjawab 
atas apa yang terjadi. Demikianlah setan disalahkan dan Nabi Adam juga 
disalahkan kerana kesombongan. Salah seorang dari mereka menghina 
manusia, dan yang lain ingin menjadi tandingan bagi Allah SWT dalam hal 
kekekalan. 
Belum selesai Nabi Adam memakan buah tersebut sehingga ia merasakan 
penderitaan, kesedihan, dan rasa malu. Berubahlah keadaan di sekitarya 
dan berhentilah muzik indah yang memancar dari dalam dirinya. Ia 
mengetahui bahawa ia tak berpakaian, demikian juga isterinya. Akhirnya, 
ia mengetahui bahawa ia seorang lelaki dan bahawa isterinya seorang 
wanita. Ia dan isterinya mulai memetik daun-daun pohon untuk menutup 
tubuh mereka yang terbuka. Kemudian Allah SWT mengeluarkan perintah 
agar mereka turun dari syurga. 
Nabi Adam dan Hawa turun ke bumi. Mereka keluar dari syurga. Nabi 
Adam dalam keadaan sedih sementara Hawa tidak henti-hentinya 
menangis. kerana ketulusan taubat mereka, akhirnya Allah SWT 
menerima taubat mereka dan Allah SWT memberitahukan kepada mereka 
bahawa bumi adalah tempat mereka yang asli, di mana mereka akan 
hidup di dalamnya, mati di atasnya, dan akan dibangkitkan darinya pada 
hari kebangkitan. Allah SWT berfirman: 
"Di bumi itu kamu hidup dan di bumi itu kamu mati, dan dari bumi itu 
(pula) kamu akan dibangkitkan. " (QS. al-A'raf: 25) 
Kemudian Allah SWT menceritakan kisah tentang pelajaran ketiga yang 
diperoleh Nabi Adam selama keberadaannya di syurga dan setelah 
keluarnya ia darinya dan turunnya ia ke bumi. 
Allah SWT berfirman: 
"Dan Sesungguhnya telah Kami perintahkan kepada Adam dahulu, 
maka ia lupa (akan perintah itu), dan tidak Kami dapati padanya 
kemahuan yang kuat. Dan (ingatlah) ketika Kami berkata kepada 
malaikat: 'Sujudlah kamu kepada Adam,' maka mereka sujud kecuali 
Iblis. la membangkang. Maka Kami berkata: "Hai Adam, sesungguhnya 
ini (Iblis) adalah musuh bagimu dan bagi isterimu, maka sekali-kali 
janganlah sampai ia mengeluarkan kamu berdua dari syurga, yang 
menyebabkan kamu menjadi celaka. Sesungguhnya kamu tidak akan 
kelaparan di dalamnya dan tidak akan telanjang, dan sesungguhnya 
kamu tidak akan merasa dahaga dan tidak pula akan di timpa panas 
matahari di dalamnya.' Kemudian setan membisikkan fikiran jahat 
kepadanya, dengan berkata: 'Hai Adam, mahukah saya tunjukkan 
kepada kamu pohon khuldi dan kerajaan yang tidak akan binasa ?' 
Maka keduanya memakan dari buah pohon itu, lalu tampaklah bagi 
keduanya aurat-auratnya dan mulailah keduanya menutupinya 
dengan daun-daun (yang ada di) syurga, dan derhakalah Adam dan 
sesatlah ia. Kemudian Tuhannya memilihnya maka Dia menerima 
taubatnya dan memberinya petunjuk. Allah berfirman: 'Turunlah 
kamu berdua dari syurga bersama-sama, sebahagian kamu menjadi 
musuh bagi sebahagian yang lain. Maka jika datang kepadamu 
petunjuk dari-Ku, lalu barang siapa yang mengikuti petunjuk-Ku, ia 
tidak akan sesat dan tidak akan celaka.'" (QS. Thaha: 115-123) 
Sebahagian orang menganggap bahawa Nabi Adam keluar dari syurga 
kerana kesalahannya dan kemaksiatannya. Ini adalah anggapan yang 
tidak benar kerana Allah SWT berkehendak menciptakan Nabi Adam di 
mana Dia berkata kepada malaikat: "Sesungguhnya aku akan menjadikan 
seorang khalifah di muka bumi." Dan Dia tidak mengatakan kepada 
mereka: "Sesungguhnya aku akan menjadikan khalifah di syurga." 
Tidaklah turunnya Nabi Adam ke bumi sebagai penurunan penghinaan 
tetapi ia merupakan penurunan kemuliaan sebagaimana dikatakan oleh 
kaum sufi. Allah SWT mengetahui bahawa Nabi Adam dan Hawa akan 
memakan buah itu, dan selanjutnya mereka akan turun ke bumi. Allah 
SWT juga mengetahui bahawa setan akan merampas kebebasan mereka. 
Pengalaman merupakan dasar penting dari proses menjadi khalifah di 
muka bumi agar Nabi Adam dan Hawa mengetahui - begitu juga 
keturunan mereka -  bahawa setan telah mengusir kedua orang tua 
mereka dari syurga, dan bahawa jalan menuju syurga dapat dilewati 
dengan ketaatan kepada Allah SWT dan permusuhan pada setan. 
Apakah dikatakan kepada kita bahawa manusia adalah makhluk yang 
terpaksa, dan bahawa Nabi Adam terpaksa atau dipaksa untuk berbuat 
kesalahan sehingga ia keluar dari syurga dan kemudian turun ke bumi? 
Sebenarnya anggapan ini tidak kalah bodohnya dari anggapan pertama. 
Sebab, Nabi Adam merasakan kebebasan sepenuhnya, yang kerananya ia 
mengembang tanggung jawab dari perbuatannya. Ia derhaka dan 
memakan buah tersebut sehingga Allah SWT mengeluarkannya dari 
syurga. Maksiat yang dilakukannya tidak berlawanan dengan 
kebebasannya, bahkan keberadaannya yang asli bersandar kepada 
kebebasannya. Alhasil, Allah SWT mengetahui apa yang bakal terjadi. Dia 
mengetahui sesuatu sebelum terjadinya sesuatu itu. Pengetahuan-Nya itu 
bererti cahaya yang menyingkap, bukan kekuatan yang memaksa. Dengan 
kata lain, Allah SWT mengetahui apa yang akan terjadi, tetapi Dia tidak 
mencegahnya atau mendorongnya agar terjadi. Allah SWT memberikan 
kebebasan kepada hamba-hamba-Nya dan semua makhluk-Nya. Yang 
demikian itu berkenaan dengan hikmah-Nya yang tinggi dalam 
memakmurkan bumi dan mengangkat khalifah di dalamnya. 
Nabi Adam memahami pelajaran ketiga. Ia memahami bahawa iblis 
adalah musuhnya. Secara pasti ia mengerti bahawa iblis adalah penyebab 
ia kehilangan nikmat dan penyebab kehancurannya. Ia mengerti bahawa 
Allah SWT akan menyeksa seseorang jika ia berbuat maksiat, dan bahawa 
jalan menuju ke syurga dapat dilewati dengan ketaatan kepada Allah 
SWT. Ia memahami bahawa Allah SWT menerima taubat, memaafkan, 
menyayangi, dan memilih. Allah SWT mengajari mereka agar beristighfar 
dan mengucapkan: 
"Ya Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan jika 
Engkau tidak mengampuni kami dan memberi rahmat kepada kami, 
nescayalah pastilah kami termasuk orang-orang yang merugi." (QS. al-
A'raf: 23) 
Allah SWT menerima taubatnya dan memaafkannya serta mengirimnya ke 
bumi. Nabi Adam adalah Rasul pertama bagi manusia. Mulailah kehidupan 
Nabi Adam di bumi. Ia keluar dari syurga dan berhijrah ke bumi, dan 
kemudian ia menganjurkan hal tersebut (hijrah) kepada anak-anaknya 
dan cucu-cucunya dari kalangan nabi. Sehingga setiap nabi memulai 
dakwahnya dan menyuruh kaumnya dengan cara keluar dari negerinya 
atau berhijrah. Di sana Nabi Adam keluar dari syurga sebelum 
kenabiannya, sedangkan di sini (di bumi) para nabi biasanya keluar 
(hijrah) setelah pengangkatan kenabian mereka. 
Nabi Adam mengetahui bahawa ia meninggalkan kedamaian ketika keluar 
dari syurga. Di bumi ia harus menghadapi penderitaan dan pergelutan, di 
mana ia harus menanggung kesulitan agar dapat makan, dan ia harus 
melindungi dirinya dengan pakaian dan senjata, serta melindungi 
isterinya dan anak-anaknya dari serangan binatang buas yang hidup di 
bumi. Sebelum semua itu dan sesudahnya, ia harus meneruskan 
pertempurannya dengan pangkal kejahatan yang menyebabkannya keluar 
dari syurga, yaitu syaitan. Di bumi, syaitan membuat waswas kepadanya 
dan kepada anak-anaknya sehingga mereka masuk dalam neraka Jahim. 
Pertempuran antara pasukan kebaikan dan pasukan kejahatan di bumi 
tidak akan pernah berhenti. Maka barang siapa yang mengikuti petunjuk 
Allah SWT, ia tidak akan merasakan ketakutan dan kesedihan, dan barang 
siapa yang bermaksiat kepada Allah SWT dan mengikuti makhluk api, 
iblis, maka ia akan bersamanya di neraka. 
Nabi Adam mengerti semua ini. Ia menyedari bahawa penderitaan akan 
menyertai kehidupannya di atas bumi. Satu-satunya yang dapat 
meringankan kesedihannya adalah, bahawa ia menjadi penguasa di bumi, 
yang kerananya ia harus menundukkannya, memakmurkannya, dan 
membangunnya serta melahirkan keturunan yang baik di dalamnya, 
sehingga mereka dapat mengubah kehidupan dan membuatnya lebih 
baik. Hawa melahirkan dalam satu perut seorang lelaki dan seorang 
perempuan, dan pada perut berikutnya seorang lelaki dan seorang 
perempuan, maka dihalalkan perkahwinan antara anak lelaki dari perut 
pertama dengan anak perempuan dari perut kedua. Akhirnya, anak-anak 
Nabi Adam menjadi besar dan menikah serta memenuhi bumi dengan 
keturunannya. 
Nabi Adam mengajak mereka untuk menyembah Allah SWT. Nabi Adam 
menyaksikan kecenderungan pertama dari anaknya terhadap pangkal 
kejahatan, yaitu iblis sehingga terjadilah kejahatan pembunuhan yang 
pertama kali di muka bumi. Salah seorang anak Nabi Adam membunuh 
saudara kandungnya sendiri. Anak yang jahat itu membunuh saudaranya 
yang baik. Allah berfirman: 
"Ceritakanlah kepada mereka kisah kedua putera Adam (Habil dan 
Qabil) menurut yang sebenarnya, ketika keduanya 
mempersembahkan korban, maka di terimalah dari salah seorang dari 
mereka berdua (Habil) dan tidak diterima dari yang lain (Qabil). (QS. 
al-Maidah: 27) 
Dikatakan bahawa pembunuh ingin merebut isteri saudara kandungannya 
untuk dirinya sendiri. Nabi Adam memerintahkan mereka berdua untuk 
menghadirkan korban lalu setiap dari mereka menghadirkan korban yang 
dimaksud. Allah SWT menerima korban dari salah satu dari mereka dan 
menolak korban yang lain: 
"Ia (Qabil) berkata: 'Aku pasti membunuhmu.' Berkata Habil: 
'Sesungguhnya Allah hanya menerima (korban) dari orang-orang yang 
bertakwa. Sungguh kalau kamu menggerakkan tanganmu kepadaku 
untuk membunuhku, aku sekali-kali tidak akan menggerakkan 
tanganku untuk membunuhmu. Sesungguhnya aku takut kepada 
Allah, Tuhan sekalian alam. (QS. al-Maidah: 27-28) 
Perhatikanlah bagaimana Allah SWT menyampaikan kepada kita kalimat-
kalimat yang diucapkan oleh anak Nabi Adam yang terbunuh sebagai 
syahid, dan ia menyembunyikan kalimat-kalimat yang diucapkan oleh si 
pembunuh. Si pembunuh mengangkat tangannya sambil mengancam, 
namun calon korban pembunuhan itu berkata dengan tenang: 
Sesungguhnya aku ingin agar kamu kembali dengan membawa dosa 
membunuhku dan dosamu sendiri, maka kamu akan menjadi 
penghuni neraka, dan yang demikian itulah pembalasan bagi orang-
orang yang lalim. " (QS. al-Maidah: 29) 
Selesailah percakapan antara mereka berdua dan anak yang jahat itu 
membiarkan anak yang baik beberapa saat. Setelah beberapa hari, 
saudara yang baik itu tidur di tengah-tengah hutan yang penuh dengan 
pohon. Di hutan itu, keledai tua mati dan dagingnya dimakan oleh burung 
Nasar dan darahnya ditelan oleh bumi. Yang tersisa hanya tulang 
belulang berserakan di tanah. Kemudian saudaranya yang jahat 
membawanya menuju saudara kandungnya yang sedang tidur, lalu ia 
mengangkat tangannya dan menjatuhkan dengan keras dan cepat. Anak 
laki-laki baik itu tampak pucat wajahnya ketika melihat darah mengucur 
darinya, lalu ia bangun. Ia bermimpi saat tidur. Lalu si pembunuh 
menghantam saudaranya sehingga tidak tampak lagi gerakan dari 
tubuhnya. Si pembunuh puas bahawa saudara kandungnya benar-benar 
mati. Pembunuh itu berdiri di depan korban dengan tenang dan tampak 
pucat wajahnya. 
Rasulullah saw bersabda: "Setiap orang yang membunuh jiwa yang tak 
berdosa maka anak Adam yang pertama akan juga menanggung dosanya 
kerana ia yang pertama kali mengajarkan pembunuhan." Si pembunuh 
terduduk di depan saudaranya dalam keadaan berlumuran darah. Apa 
yang akan dikatakannya terhadap Nabi Adam, ayahnya, jika ia bertanya 
kepadanya tentang hal itu. Nabi Adam mengetahui bahawa mereka 
berdua keluar bersama-sama lalu mengapa ia kembali sendinan. 
Seandainya ia mengingkari pembunuhan terhadap saudaranya itu di 
depan ayahnya, maka di manakah ia dapat menyembunyikan jasadnya, 
dan di mana ia dapat membuangnya? Saudaranya yang terbunuh itu 
merupakan manusia yang pertama kali mad di muka bumi sehingga tidak 
diketahui bagaimana cara menguburkan orang yang mati. Pembunuh itu 
membawa jasad saudara kandungnya dan memikulnya. Tiba-tiba 
keheningan itu dipecah dengan suara burung yang berteriak sehingga ia 
merasa ketakutan. Pembunuh itu menoleh dan menemukan seekor 
burung gagak yang berteriak di atas bangkai burung gagak yang mati. 
Burung gagak yang hidup meletakkan bangkai burung gagak yang mad di 
atas tanah lalu ia mulai menggali tanah dengan paruhnya dan kedua 
kakinya. Kemudian ia mengangkatnya dengan paruhnya dan 
meletakkannya dengan lembut dalam kuburan. Lalu ia menimbunkannya 
di atas tanah. Setelah itu, ia terbang di udara dan kembali berteriak. Si 
pembunuh berdiri dan ia mundur untuk meraih jasad saudara kandungnya 
dan kemudian berteriak: 
"Berkata Qabil: 'Aduhai, celaka aku, mengapa aku tidak mampu 
berbuat seperti burung gagak ini, lalu aku dapat menguburkan 
saudaraku ini?" (QS. al-Maidah: 31) 
Ia mulai merasakan kesedihan yang sangat dalam atas apa yang telah 
dilakukannya terhadap saudaranya. Ia segera menyadari bahawa ia 
adalah orang yang paling buruk dan paling lemah. Ia telah membunuh 
orang yang paling utama dan paling kuat. Anak Nabi Adam berkurang satu 
dan iblis berhasil "mencuri" seorang anak Nabi Adam. Bergetarlah tubuh 
si pembunuh dan ia mulai menangis dengan keras, lalu ia menggali 
kuburan saudara kandungnya. Ketika mendengar kisah tersebut Nabi 
Adam berkata: 
"Ini adalah perbuatan syaitan. Sesungguhnya syaitan itu adalah 
musuh yang menyesatkan lagi nyata." (QS. al-Qashash: 15) 
Nabi Adam merasakan kesedihan mendalam atas hilangnya salah satu 
anaknya. Salah seorang dari mereka mad dan yang lain dikuasai oleh 
syaitan. Nabi Adam salat untuk anaknya yang mati, dan kemudian ia 
kembali menjalani kehidupannya di muka bumi. Beliau adalah manusia 
yang bekerja dan mengalami penderitaan. Seorang Nabi yang menasihati 
anak-anaknya dan cucu-cucunya, serta mengajak mereka untuk 
menyembah Allah SWT. Beliau menceritakan kejahatan iblis kepada 
mereka, dan meminta kepada mereka agar berhati-hati darinya. Beliau 
menceritakan pengalaman pribadinya bersama iblis kepada mereka, dan 
menceritakan kehidupannya bersama anaknya yang tega membunuh 
saudara kandungnya sendiri. 
Nabi Adam telah menjadi dewasa, lalu tahun demi tahun datang silih 
berganti sehingga anak-anaknya tersebar di bumi, lalu datanglah waktu 
malam di atas bumi. Angin bertiup sangat kencang. Dan bergoncanglah 
daun-daun pohon tua yang ditanam oleh Nabi Adam, di mana dahan-
dahannya mendekati danau sehingga buahnya menyentuh air danau. Dan 
ketika pohon itu menjadi tegak setelah berlalunya angin, air mulai 
berjatuhan di antara cabang-cabangnya dan tampak dari jauh bahawa 
pohon itu sedang menarik dirinya (memisahkan diri) dari air dan 
menangis. Pohon itu sedih dan dahan-dahannya bergoncang. Sementara 
itu, di langit tampak bahawa bintang-bintang juga bergoncang. Cahaya 
bulan menerobos kamar Nabi Adam sehingga cahaya itu menerpa wajah 
Nabi Adam. Wajah Nabi Adam tampak lebih pucat dan lebih muram dari 
wajah bulan. Bulan mengetahui bahawa Nabi Adam akan mati. 
Kamar yang sederhana, kamarnya Nabi Adam. Nabi Adam tertidur dengan 
janggutnya yang putih dan wajahnya yang bersinar di atas tempat tidur 
dari dahan-dahan pohon dan bunga-bunga. Anak-anaknya semua berdiri 
di sekelilingnya dan menunggu wasiatnya. Nabi Adam berbicara dan 
memahamkan anak-anaknya bahawa hanya ada satu perahu keselamatan 
bagi manusia, dan hanya ada satu senjata baginya yang dapat 
menenangkannya. Perahu itu adalah petunjuk Allah SWT dan senjata itu 
adalah kalimat-kalimat Allah SWT. 
Nabi Adam menenangkan anak-anaknya, bahawa Allah SWT tidak akan 
membiarkan manusia sendirian di muka bumi. Sesungguhnya Dia akan 
mengutus para nabi untuk membimbing mereka dan menyelamatkan 
mereka. Para nabi itu memiliki nama-nama, sifat-sifat, dan mukjizat-
mukjizat yang berbeza-beza. Tetapi mereka dipertemukan dengan satu 
hal, yaitu mengajak untuk menyembah Allah SWT semata. 
Demikianlah wasiat Nabi Adam kepada anak-anaknya. Akhirnya, Nabi 
Adam menutup kedua matanya, dan para malaikat memasuki kamarnya 
dan mengelilinginya. Had Nabi Adam tersenyum ketika mendapatkan 
kata salam yang dalam, dan rohnya mencium bau bunga syurga. 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan