Nabi Ayub as menggambarkan sosok manusia yang paling sabar, bahkan 
bisa dikatakan bahawa beliau berada di puncak kesabaran. Sering orang 
menisbatkan kesabaran kepada Nabi Ayub. Misalnya, dikatakan: seperti 
sabarnya Nabi Ayub. Jadi, Nabi Ayub menjadi simbol kesabaran dan 
cermin kesabaran atau teladan kesabaran pada setiap bahasa, pada 
setiap agama, dan pada setiap budaya. Allah s.w.t telah memujinya 
dalam kitab-Nya yang berbunyi:
"Sesungguhnya Kami dapati dia (Ayub) seorang yang sabar. Dialah 
sebaik-baik hamba. Sesungguhnya dia amat taat (kepada Tuhannya)." 
(QS. Shad: 44)
Yang di maksud al-Aubah ialah kembali kepada Allah s.w.t. Nabi Ayub 
adalah seseorang yang selalu kembali kepada Allah s.w.t dengan zikir, 
syukur, dan sabar. Kesabarannya menyebabkan beliau memperoleh 
keselamatan dan rahsia pujian Allah s.w.t padanya.
Al-Quran al-Karim tidak menyebutkan bentuk dari penyakitnya, dan 
banyak cerita-cerita dongeng yang mengemukakan tentang penyakitnya. 
Dikatakan bahawa beliau terkena penyakit kulit yang dahsyat sehingga 
manusia-manusia enggan untuk mendekatinya. Dalam cuplikan kitab 
Taurat disebutkan berkenaan dengan Nabi Ayub: "Maka keluarlah syaitan 
dari haribaan Tuhan dan kemudian Ayub terkena suatu luka yang sangat 
mengerikan dari ujung kakinya sampai kepalanya." Tentu kita menolak 
semua ini sebagai suatu hakikat yang nyata. Kami pun tidak mentolerir 
jika itu dianggap sebagai perbuatan seni semata. Perhatikanlah ungkapan 
dalam Taurat: "Kemudian syaitan keluar dari haribaan Tuhan kita," 
sebagai orang-orang Muslim, kita mengetahui bahawa syaitan telah 
keluar dari haribaan Tuhan sejak Allah s.w.t menciptakan Adam as. 
Maka, kapan syaitan kembali ke riba Tuhan? Kita berada di hadapan 
ungkapan seni, tetapi kita tidak berada di hadapan suatu hakikat.
Lalu, bagaimana hakikat sakitnya Nabi Ayub dan bagaimana kisahnya? 
Yang popular tentang cubaan Nabi Ayub dan kesabarannya adalah riwayat 
berikut: para malaikat di bumi berbicara sesama mereka tentang 
manusia dan sejauh mana ibadah mereka. Salah seorang di antara 
mereka berkata: "Tidak ada di muka bumi ini seorang yang lebih baik 
daripada Nabi Ayub. Beliau adalah orang mukmin yang paling sukses, 
orang mukmin yang paling agung keimanannya, yang paling banyak 
beribadah kepada Allah s.w.t dan bersyukur atas nikmat-nikmat-Nya dan 
selalu berdakwah di jalan-Nya." syaitan mendengarkan apa yang 
dikatakan lalu ia merasa terganggu dengan hal itu. Kemudian ia pergi 
menuju ke Nabi Ayub dalam rangka berusaha menggodanya tetapi Nabi 
Ayub adalah seorang Nabi di mana hatinya dipenuhi dengan ketulusan 
dan cinta kepada Allah s.w.t sehingga syaitan tidak mungkin 
mendapatkan jalan untuk mengganggunya.
Ketika syaitan berputus asa dari mengganggu Nabi Ayub, ia berkata 
kepada Allah s.w.t: "Ya Rabbi, hamba-Mu Ayub sedang menyembah-Mu 
dan menyucikan-Mu namun, ia menyembah-Mu bukan kerana cinta, tapi 
ia menyembah-Mu kerana kepentingan-kepentingan tertentu. Ia 
menyembah-Mu sebagai balasan kepada-Mu kerana Engkau telah 
memberinya harta dan anak dan Engkau telah memberinya kekayaan dan 
kemuliaan. Sebenarnya ia ingin menjaga hartanya, kekayaannya, dan 
anak-anaknya. Seakan-akan berbagai nikmat yang Engkau kurniakan 
padanya adalah rahsia dalam ibadahnya. Ia takut kalau-kalau apa yang 
dimilikinya akan binasa dan hancur. Oleh kerana itu, ibadahnya dipenuhi 
dengan hasrat dan rasa takut. Jadi, di dalamnya bercampur antara rasa 
takut dan tamak, dan bukan ibadah yang murni kerana cinta."
Riwayat tersebut mengatakan bahawa Allah s.w.t berkata kepada iblis: 
"Sesungguhnya Ayub adalah hamba yang mukmin dan sejati imannya. 
Ayub menjadi teladan dalam keimanan dan kesabaran. Aku 
membolehkanmu untuk mengujinya dalam hartanya. Lakukan apa saja 
yang engkau inginkan, kemudian lihatlah hasil dari apa yang engkau 
lakukan."
Akhirnya, syaitan pergi dan mendatangi tanah Nabi Ayub dan berbagai 
tanaman dan kenikmatan yang dimilikinya. Kemudian syaitan itu 
menghancurkan semuanya. Keadaan Nabi Ayub pun berubah dari puncak 
kekayaan ke puncak kefakiran. Kemudian syaitan menunggu apa tindakan 
Nabi Ayub. Nabi Ayub berkata: "Oh musibah dari Allah s.w.t. Aku harus 
mengembalikan kepada-Nya amanat yang ada di sisi kami di mana Dia 
saat ini mengambilnya. Allah s.w.t telah memberi kami nikmat selama 
beberapa masa. Maka segala puji bagi Allah s.w.t atas segala nikmat yang 
diberikannya, dan Dia mengambil dari kami pada hari ini nikmat-nikmat 
itu. Bagi-Nya pujian sebagai Pemberi dan Pengambil. Aku dalam keadaan 
redha dengan keputusan Allah s.w.t. Dia-lah yang mendatangkan manfaat 
dan mudarat. Dia-lah yang redha dan Dialah yang murka. Dia adalah 
Penguasa. Dia memberikan kerajaan kepada siapa yang di kehendaki-Nya, 
dan mencabut kerajaan dari siapa yang dikehendaki-Nya; Dia memuliakan 
siapa yang dikehendaki-Nya dan menghinakan siapa yang dikehendaki-
Nya." Kemudian Nabi Ayub sujud dan Iblis tampak tercengang melihat 
pemandangan tersebut.
Lalu syaitan kembali kepada Allah s.w.t dan berkata: "Ya Allah, jika Ayub 
tidak menerima nikmat kecuali dengan mengatakan pujian, dan tidak 
mendapatkan musibah kecuali mendapatkan kesabaran maka hal itu 
sebagai bentuk usahanya kerana ia mendapatkan anak. Ia mengharapkan 
dengan melalui mereka kekayaannya meningkat dan melalui mereka ia 
dapat menjalani kehidupan yang lebih mudah." Riwayat mengatakan 
bahawa Allah s.w.t membolehkan bagi syaitan untuk berbuat apa saja 
kepada anak-anak Ayub. Kemudian syaitan menggoncangkan rumah yang 
di situ anak-anaknya tinggal sehingga mereka semua terbunuh. Dalam 
keadaan demikian, Nabi Ayub berdialog kepada Tuhannya dan menyeru: 
"Allah memberi dan Allah mengambil. Maka bagi-Nya pujian saat Dia 
memberi dan mengambil, saat Dia murka dan redha, saat Dia 
mendatangkan manfaat dan mudarat. Kemudian Ayub pun sujud dan iblis 
lagi-lagi tampak tercengang dan merasa malu."
Iblis kembali menemui Allah s.w.t dan mengatakan bahawa Ayub dapat 
bersabar kerana badannya sehat. Seandainya Engkau memberi kekuasaan 
kepadaku, ya Rabbi, untuk mengganggu badannya nescaya dia akan 
berhenti dari kesabarannya. Riwayat mengatakan bahawa Allah s.w.t 
menginzinkan syaitan untuk mengganggu tubuh Ayub. Dikatakan bahawa 
syaitan memukul tubuh Nabi Ayub dari kepalanya sampai kakinya 
sehingga Nabi Ayub sakit kulit di mana tubuhnya membusuk dan 
mengeluarkan nanah, bahkan keluarganya dan sahabat-sahabatnya 
meninggalkannya kecuali isterinya. Namun lagi-lagi Nabi Ayub tetap 
bersabar dan bersyukur kepada Allah s.w.t. Beliau memuji-Nya pada hari-
hari kesehatannya dan ia tetap memuji Allah s.w.t saat mendapatkan 
ujian sakit. Dalam dua keadaan itu, Nabi Ayub tetap bersabar dan 
bersyukur kepada Allah s.w.t.
Melihat pemandangan itu, amarah syaitan semakin meningkat namun ia 
tidak mengetahui apa yang harus dilakukannya. Di sini syaitan 
mengumpulkan para penasihatnya dari pakar-pakar dan ia menceritakan 
tentang kisah Ayub dan meminta mereka mengeluarkan 
pendapat—setelah ia menyampaikan rasa putus asanya saat menggodanya 
atau mencuba menghilangkan sifat sabarnya dan syukurnya.
Salah seorang syaitan berkata: "Sungguh engkau telah mengeluarkan 
Adam bapak manusia dari syurga, lalu dari mana engkau mendatanginya? 
Oh, yang engkau maksud adalah Hawa?" Terbukalah di hadapan Iblis 
suatu ide yang baru. Lalu ia pergi ke isteri Ayub dan memenuhi hatinya 
dengan rasa putus asa sehingga ia pergi ke Ayub dan berkata padanya: 
"Sampai kapan Allah s.w.t menyiksamu? Di mana harta, keluarga, teman 
dan kaum kerabat? Di mana masa jayamu dan kemuliaanmu dahulu?"
Mendengar perkataan isterinya itu, Nabi Ayub menjawab: "Sungguh 
engkau telah dikuasai oleh syaitan. Mengapa engkau menangisi kemuliaan 
yang telah berlalu dan anak yang telah mati?" Perempuan itu berkata: 
"Mengapa engkau tidak berdoa kepada Allah agar Dia menghilangkan 
cubaan darimu dan menyembuhkanmu serta menghilangkan 
kesedihannmu?" Nabi Ayub berkata: "Berapa lama kita merasakan 
kebahagiaan?" Isterinya menjawab: "Delapan tahun." Ayub berkata: 
"Berapa lama kita mendapat penderitaan?" Isterinya menjawab: "Tujuh 
tahun." Ayub berkata: "Aku malu jika aku meminta agar Allah s.w.t 
melepaskan penderitaanku ketika aku melihat masa kebahagiaanku. 
Sungguh imanmu tampak melemah dan keputusan Allah s.w.t membuat 
hatimu menjadi sempit. Seandainya aku sembuh dan kembali kepada 
kekuatanku, nescaya aku akan memukulmu dengan seratus kali pukulan 
dari tongkat. Sejak hari ini, aku tidak memakan dari makananmu dan dari 
minumanmu atau memerintahkanmu untuk melakukan suatu urusan. 
Maka pergilah kau dariku."
Akhirnya, isteri Nabi Ayub pergi sehingga Nabi Ayub tinggal sendirian 
dalam keadaan sabar menanggung penderitaannya. Penderitaan yang 
seandainya ditimpakan kepada gunung nescaya gunung tidak akan mampu 
menahannya. Kemudian Nabi Ayub berdoa kepada Allah s.w.t dalam 
keadaan penuh kasih sayang dan meminta belas kasih kepada-Nya. Beliau 
berdoa agar Allah s.w.t menyembuhkannya. Dan akhirnya, doanya 
dikabulkan oleh Allah s.w.t. Demikianlah riwayat yang popular berkenaan 
dengan penderitaan Nabi Ayub dan kesabarannya.
Menurut hemat kami riwayat ini palsu kerana ia sesuai dengan teks 
Taurat yang menjelaskan sakitnya Nabi Ayub. Begitu juga kami tidak 
menerima jika dikatakan bahawa penyakitnya sangat buruk sekali yang 
menyebabkan masyarakat lari darinya sebagaimana dikatakan oleh 
dongeng-dongeng kuno. Bagi kami, riwayat semacam itu bertentangan 
dengan kedudukan kenabian. Yang perlu kita perhatikan dan perlu kita 
pastikan adalah apa-apa yang telah disampaikan oleh Al-Quran berkenaan 
dengan cerita Nabi Ayub. Al-Quran adalah kitab satu-satunya yang pasti 
benar yang tiada kebatilan di depan dan di belakangnya.
Allah s.w.t berfirman:
"Dan (ingatlah kisah) Ayub ketika ia menyeru Tuhannya: ('Ya 
Tuhanku), sesungguhnya aku telah ditimpa penyakit dan Engkau 
adalah Tuhan Yang Maha Penyayang di antara semua penyayang.' 
Maka Kami pun memperkenankan seruannya itu, lalu Kami lenyapkan 
penyakit yang ada padanya dan Kami kembalian keluarganya 
kepadanya, dan Kami lipat gandakan bilangan mereka, sebagai suatu 
rahmat dari sisi Kami dan untuk menjadi peringatan bagi semua yang 
menyembah Allah." (QS. al-Anbiya': 83-84)
Kita telah memahami bahawa Nabi Ayub adalah hamba yang soleh dari 
hamba-hamba Allah s.w.t. Allah s.w.t menginginkan untuk mengujinya 
dalam hartanya, keluarganya, dan badannya. Hartanya hilang sehingga ia 
menjadi orang fakir setelah sebelumnya ia termasuk orang yang paling 
kaya. Kemudian ia ditinggalkan oleh isterinya dan keluarganya sehingga 
ia merasakan erti kesunyian dan kesendirian lalu ia ditimpa penyakit 
dalam tubuhnya dan ia merasa menderita kerananya, tetapi beliau tetap 
sabar menghadapi semua itu dan tetap bersyukur kepada Allah s.w.t.
Sakit yang dideritanya cukup lama sehingga beliau menghabiskan waktu-
waktu dan hari-harinya dalam keadaan sendirian bersama penyakitnya, 
rasa sedihnya, dan kesendiriannya. Demikianlah Nabi Ayub merasakan 
segi tiga penderitaan. Segi tiga penderitaan dalam hidupnya, yaitu sakit, 
kesedihan, dan kesendirian. Di saat beliau mendapat cubaan seperti itu, 
pada suatu hari datang pada beliau salah satu pemikiran syaitan. Fikiran 
itu berputar-putar di relung hatinya; fikiran itu mengatakan padanya, 
wahai Ayub penyakit ini dan penderitaan yang engkau rasakan oleh 
kerana godaan dariku. Seandainya engkau berhenti sabar dalam satu hari 
saja nescaya penyakitmu akan hilang darimu. Kemudian manusia-manusia 
berbisik-bisik dan berkata: Seandainya Allah s.w.t mencintainya nescaya 
ia tidak akan merasakan penderitaan yang begitu hebat. Demikianlah 
pemikiran yang jahat itu. syaitan tidak mampu untuk mengganggu 
seseorang kecuali dengan izin Allah s.w.t sebagaimana Allah s.w.t tidak 
menjadikan cinta-Nya kepada manusia identik dengan kesihatan mereka. 
Sesungguhnya Allah s.w.t menguji mereka sebagaimana yang 
dikehendaki-Nya.
Fikiran syaitan itu berputar di sekitar hati Nabi Ayub seperti berputarnya 
lalat di musim panas di sekitar kepala manusia, namun beliau mampu 
menghilangkan fikiran ini dan sambil tersenyum kepada dirinya beliau 
berkata: "Keluarlah hai syaitan! Sungguh aku tidak akan berhenti 
bersabar, bersyukur, dan beribadah." Akhirnya, fikiran jahat itu dengan 
rasa putus asa keluar dari akal Nabi Ayub. Nabi Ayub duduk dalam 
keadaan marah kerana syaitan berani untuk mengganggunya. Beliau 
membayangkan bahawa boleh jadi syaitan berani menggodanya dengan 
memanfaatkan kesendiriannya, penderitaannya, dan penyakitnya.
Isteri Nabi Ayub datang dalam keadaan terlambat dan mendapati Nabi 
Ayub dalam keadaan marah. Isterinya itu menutupi kepalanya dengan 
suatu kain tertutup. Isteri Nabi Ayub menghadirkan atau menghidangkan 
makanan yang baik untuknya. Nabi Ayub bertanya padanya: "Dari mana 
engkau mendapati wang?" Nabi Ayub telah bersumpah akan memukulnya 
seratus kali pukulan dengan tongkat ketika beliau sembuh, tetapi 
kesabarannya sungguh sangat luas seperti sungai yang besar. Dan di 
waktu sore, setelah mengetahui kehalalan makanan yang dihidangkan, 
beliau pun memakannya. Kemudian Nabi Ayub keluar menuju ke gunung 
dan berdoa kepada Tuhannya.
Allah s.w.t berfirman:
"Dan ingatlah akan hamba Kami Ayub ketika ia menyeru Tuhannya: 
'Sesungguhnya aku diganggu syaitan dengan kepayahan dan seksaan' 
(Allah berfirman): 'Hentamkanlah kakimu; inilah air yang sejuk untuk 
mandi dan untuk minum. Dan Kami anugerahi dia (dengan 
mengumpulkan kembali) keluarganya dan (Kami tambahkan) kepada 
mereka sebanyak mereka pula sebagai rahmat dari Kami dan 
pelajaran bagi orang-orang yang mempunyai fikiran. Dan ambillah 
dengan tanganmu seikat (rumput), maka pukullah dengan itu dan 
janganlah kamu melanggar sumpah. Sesungguhnya Kami mendapati 
dia (Ayuh) seorang yang sabar. Dialah sebaik-baik hamba. 
Sesungguhnya dia sangat taat (kepada Tuhannya)." (QS. Shad: 41-44)
Bagaimana kita memahami perkataan Nabi Ayub, "Sesungguhnya aku 
diganggu syaitan dengan kepayahan dan seksaan."? Nabi Ayub ingin 
mengadukan kepada Tuhannya perihal keberanian syaitan padanya di 
mana syaitan membayangkan bahawa ia dapat mengganggunya. Nabi 
Ayub tidak percaya bahawa sakit yang dideritanya adalah datang kerana 
pengaruh syaitan.
Demikianlah pemahaman yang sesuai dengan kemaksuman para nabi dan 
kesempurnaan mereka. Allah s.w.t memerintahkan beliau untuk mandi di 
salah satu mata air di gunung. Allah s.w.t memerintahkannya agar beliau 
minum dari mata air ini. Kemudian Nabi Ayub melaksanakan perintah ini 
dan mandi serta minum. Belum lama beliau minum pada tegukan yang 
terakhir sehingga beliau merasakan sehat dan sembuh sepenuhnya dari 
penyakitnya. Kemudian suhu panas dalam tubuhnya pun kembali normal 
seperti biasanya. Allah s.w.t memberikan kepada Ayub dan keluarganya 
dan orang-orang yang seperti mereka suatu rahmat dari sisi-Nya sehingga 
Nabi Ayub tidak kembali sendirian. Allah s.w.t memberinya berlipat-lipat 
kekayaan dan kemuliaan dari sisi-Nya sehingga Ayub tidak menjadi fakir.
Nabi Ayub kembali mendapatkan kesehatannya setelah lama merasakan 
penderitaan dan sakit; Nabi Ayub bersyukur kepada Allah s.w.t. Beliau 
telah bersumpah untuk memukul Isterinya sebanyak seratus pukulan 
dengan tongkat ketika beliau sembuh. Sekarang beliau sembuh maka 
Allah s.w.t mengetahui bahawa beliau tidak bermaksud untuk memukul 
Isterinya. Namun agar beliau tidak sampai melanggar janjinya dan 
sumpahnya, Allah s.w.t memerintahkannya agar segera mengumpulkan 
seikat ranting dari bunga Raihan yang berjumlah seratus dan hendaklah 
beliau memukulkan itu kepada isterinya dengan sekali pukulan. Dengan 
demikian, beliau telah memenuhi sumpahnya dan tidak berbohong. Allah 
s.w.t membalas kesabaran Ayub dan memujinya dalam Al-Quran 
sebagaimana firman-Nya:
"Sesungguhnya Kami dapati dia (Ayub) seorang yang sabar. Dialah 
sebaik-baik hamba. Sesungguhnya dia amat taat (kepada Tuhannya)." 
(QS. Shad: 44)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan