Semua media hari ini membawa mesej yang disampaikan oleh YAB
Dato` Seri Najib Tun Razak `Tidak Perlu Ubah Kerajaan` semasa beliau di Kuantan.
Ini bukan permintaan kali pertama dari Perdana Menteri agar BN diberi peluang
kembali memerintah, tetapi telah berkali-kali. Hujah Najib bahawa sejak 4 tahun
yang lepas telah banyak berlaku transformasi membawa perubahan. Empat tahun
bermaksud Najib merujuk kepada era pemerintahannya sejak dilantik menjadi
Perdana Menteri. Point yang penting yang disedari Najib dan banyak pihak bahawa
rakyat mahukan perubahan ! Perubahan yang dapat dilakukan oleh pimpinan yang
dinamik, kreatif dan inovatif.
Meminta rakyat memberi mandate memerintah Negara selama sepenggal – 5 tahun,
bukan masa yang pendek, melibatkan dasar, polisi dan perancangan sebuah Negara
dan negeri. Sebab itu keputusan memilih pemimpin dan pemerintahan hendaklah
dibuat dengan teliti – bukan secara rayuan, permohonan dan kasihan belas.
Pimpinan pula hendaklah bermaruah, tidak meletakkan dirinya sebagai pengemis
politik, tidak melepaskan cakap sembarangan, tetapi secara teliti, berstrategik
dan berwawasan.
Untuk mengekal atau merubah kerajaan ada produk dan bahan,
ada neraca dan pertimbangan untuk dinilaikan. Kini parti-parti politik dalam
tahap-tahap perlumbaan mengejar kesempatan dan peluang bagi menarik sokongan
rakyat bagi menghadapi Hari Penamaan Calon (20 April) dan seterusnya Hari
Mengundi (5 Mei). Hari Mengundi adalah Hari Penentuan yang kuasanya berada pada
tangan rakyat. Walaupun untuk membuat penentuan dan pemilihan calon yang
mewakili mana-mana parti sudah ada di dalam minda rakyat, tetapi peluang bagi
mempengaruhi dan mengubah pendirian terutama bagi pengundi-pengundi yang
diistilahkan sebagai `Atas Pagar` masih terbuka.
Penilaian yang dibuat adalah berdasarkan kepada Prestasi
Lepas dan Janji Masa Depan yang diistilahkan kepada Manifesto. Pada dasarnya
parti-parti politik di Negara ini dikelompok kepada dua yang mengarah kepada
system dua parti yang dikenali sebagai Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat
(PKR) dan kedua-dua parti terutama BN mempunyai peluang menunjukkan prestai BN
sesudah parti itu memerintah sudah lebih dari 50 tahun dan PKR berpeluang
menunjukkan prestasinya sejak memerintah bagi negeri-negeri yang diperintah dan
menjadi pembangkang di Parlimen sejak 5 tahun yang lepas. Kelamaan bagi BN
memerintah dari satu segi mungkin menguntungkan bagi BN kerana dapat menunujukkan
prestasi pemerintahan dalam masa yang panjang, tetapi dari segi realitinya
menjadi beban dan tekanan. BN dengan tempoh yang begitu lama, melebihi setengah
abad memerlukan alternative perubahan. Lantaran itu barangkali mengapa Najib
tidak begitu gemar menyebut dengan merujuk kepada tempoh pemerintahan lepas
partinya yang lama, tetapi merujuk kepada tempoh masa pemerintahannya, iaitu
seolah-olah dalam jangka yang sama dengan zaman pemerintahan Pakatan Rakyat.
Dalam tempoh yang hampir sama ini kedua-dua pihak mengambil pendekatan
tersendiri masing-masing. Dalam hal ini BN lebih memperlihatkan kesatuan
pendekatan, kerana terletak di bawah teraju yang sama bagi peringkat
Persekutuan dan negeri-negeri, tetapi bagi pihak negeri adanya kesatuan pada
peringkat kepimpinan parti, tetapi tidak sedemikian pada peringkat negeri di
bawah Pakatan yang masing-masing mungkin mempunyai pendekatan, keistimewaan-keistimewaan
dan mungkin pula kekurangan-kekurangan.
Pada peringkat Persekutuan khususnya pada era pemerintahan
dan kepimpinan Najib masa yang dilalui lebih memperlihatkan era yang dilaluinya
sebagai era pencarian, bukan kemantapan, Dia seolah-olah dipandu dari belakang
dan bukan dari ideanya sendiri, iaitu bermula dari slogan Rakyat Didahulukan,
Pencapaian Diutamakan. Slogan ini nampaknya terlalu panjang dan kekok untuk
disebutkan, lantas kemudiannya dikemukakan slogan yang lain, iaitu `Satu Malaysia`
yang kemudian kecoh ada yang mengatakan ada kesamaan dengan slogan dari Yahudi
yang disogokkan kepada pimpinan BN – dengan bayaran. Dalam penggunaan Satu
Malaysia ini, walau berterusan, nampaknya Najib terpaut dengan cadangan istilah
yang agak Islamic dari kalangan orang-orang agama dalam BN bagi menarik
dokongan orang-orang Melayu-Islam, lantas ditonjolkan istilah `Wasatiyyah` yang
diterjemahkan sebagai `Kesederhanaan` dan kadang-kadang mengelirukan dari segi
falsafah dan tafsiran yang dikaitkan dengan Islam. Dengan tambahan slogan yang
mungkin masih tidak memuaskan hati ini ditambah dengan slogan yang lebih Melayu
dan Malaysia,
ialah Janji Ditunaikan/ Ditepati. Dalam kesebokan mencari kemantapan, Najib
menyedari bahawa tempoh masa yang dilalui begitu cepat dan selain dari
pemerintahan berjalan secara normal, tiada program-program menonjol yang
identik dengan zamannya. Misalnya tiada pembangunan fizikal yang nyata, Cadangan
Perubahan Dasar Pelajaran yang dibawa oleh Tan Sri Muhyiddin yang tidak ke mana
– Kecuali ada tekanan untuk kembali menggunakan bahasa Inggeris bagi Pelajaran
Sains dan Metamatik dan ada kejayaan wajib lulus peperiksaan bahasa Inggeris
dalam SPM. Kita merasakan dalam keadaan yang kalut dan tidak terancang
dikemukakan apa yang diistilahkan dengan BRIM, sebagai bukti tidak terancangnya
ditambah dengan BRIM 2, kemudian dirasakan kesannya tidak seberapa ditambah
dengan janji – selepas berbilion ringgit digunakan, bahawa BRIM akan
diteruskan, sekiranya BN kembali memerintah. Demikian penggunaan wang secara
`Taburan & Sewenang`, iaitu cara memikat hati rakyat secara mudah dan tak
terancang secara rapi yang dibaratkan memberi ikan bukan jorang.
Dengan pendekatan pada peringkat negeri dengan identiti
tersendiri, maksudnya negeri-negeri di bawah Pakatan seperti Selangor, Pulau
Pinang, Kelantan dan Kedah yang mempunyai keistimewaan dan juga
kelemahan-kelemahan, kelihatan pada peringkat Pusat Pakatan Rakyat lebih
teratur dan terselaras dari segi penawaran program dan manifesto kepada rakyat.
Misalnya Pakatan Rakyat berani membentangkan blueprint bagi manifesto
mendatangnya yang dikenali dengan `Buku Jingga` yang banyak dikecam oleh pihak
BN, tetapi dalam diam-diam ditiru dan dilaksanakan. Demikian pihak Pakatan
dengan lebih berani dan lebih awal mendedahkan Manifestonya yang melibatkan 24
tawaran kepada rakyat yang dikategorikan di bawah aspek persaudaraan, Ekonomi
Rakyat, Kesejahteraan Rakyat dan Kerajaan Rakyat, tetapi BN baru mengemukakan
Manifestonya jauh lebih lewat dari Pakatan, iaitu pada 6 April 2013 yang
melibatkan apa yang dikatakan `Aku Janji` itu. Menurut saudara Rafizi Pengarah
Strategi PKR bahawa,
``Ternyata apa yang dikatakan Aku Janji sebahagian
daripadanya 15% atau 23 Janji merupakan cedokan dari Manifesto Pakatan Rakyat.
Menurutnya daripada 157 janji hanya 22 sahaja merupakan perkara baru.`` Menurut
Rafizi, ``Antara dasar yang diceduk dari Pakatan Rakyat ialah menurunkan harga
kereta, memberi permit teksi individu,, membina rumah rakyat dan bantuan yang
adil kepada semua jenis Sekolah. Bagaimana sebuah kerajaan yang lama memerintah
tidak mampu merangka manifesto yang original dan tersendiri ?
Dalam hal ini Pakatan Rakyat lebih terkedepan di dalam
mengemukakan manifesto dan pendekatan-pendekatan yang bersifat kreatif dan
inovatif. Pada peringkat negeri dapat dicontohi dari apa yang dilakukan oleh
negeri Selangor yang kejayaannya lebih dari janji seperti peningkatan dari segi
reserve negeri, pertambahan Bajet Tahunan, penawaran program-program kepada
rakyat melalui Skim Merakyatkan Ekonomi dan berbagai kemudahan yang dapat
dinikmati rakyat. Sedangkan pihak BN selain dari meniru dan menceduk dari
Manifesto Pakatan, mereka mencari peluang menghentam Kerajaan Pakatan Rakyat.
Di Selangor ada sindiket yang
mengeluarkan umpan kepada ibu tunggal elaun RM5,000 bagi menyaman
Kerajaan Negeri yang sebenarnya tidak pun menjanjikan untuk memberi elaun
kepada semua ibu tunggal. Noh Omar sebok menentang Menteri Besar Selangor dari
diberi peluang kali kedua, pada hal jasa Menteri berkenaan begitu terserlah
dalam memajukan negeri Selangor. Kita menjangka dengan prestasi yang ditunjuk
pada peringkat negeri dan jika peluang diberi untuk memerintah pada peringkat
Persekutuan dengan idea-idea yang bernas dan segar selama ini ditunjukkan, maka
satu kelainan dan perubahan yang positif akan berlaku di Malaysia.
Walau bagaimana terpulang kepada rakyat membuat keputusan,
kerana mereka diberi hak mengundi dan
membuat keputusan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan