Ismail berusia belia ketika memulai perjalanannya menuju Allah s.w.t. 
Ibunya membawanya dan menidurkannya di atas tanah, yaitu tempat 
yang sekarang kita kenal dengan nama telaga zamzam dalam Ka'bah. 
Saat itu tempat yang dihuninya sangat tandus dan belum terdapat telaga 
yang memancar dari bawah kakinya. Tidak ada di sana setitis air pun. 
Nabi Ibrahim meninggalkan isterinya, Hajar, bersama anaknya yang kecil. 
"Wahai Ibrahim ke mana engkau hendak pergi dan membiarkan kami di 
lembah yang kering ini?" Kata Hajar. "Wahai Ibrahim di mana engkau akan 
pergi dan membiarkan kami? Wahai Ibrahim ke mana engkau akan pergi?" 
Si ibu mengulang-ulang apa yang dikatakannya. Sedangkan Nabi Ibrahim 
diam dan tidak menjawab. Kita tidak mengetahui secara pasti bagaimana 
perasaan Nabi Ibrahim saat meninggalkan mereka berdua di suatu lembah 
yang tidak ada di alamnya tumbuh-tumbuhan dan minuman. Namun Allah 
s.w.t telah memerintahkannya untuk tinggal di lembah itu. Dengan 
lapang dada Nabi Ibrahim melaksanakan perintah Allah s.w.t. 
Dalam kisah-kisah israiliyat (kisah-kisah palsu yang dibuat oleh Bani Israil) 
disebutkan bahawa isteri pertamanya, Sarah, tampak cemburu pada 
Hajar, isteri keduanya, sehingga kerananya Nabi Ibrahim harus 
menjauhkannya beserta anaknya. Kami percaya bahawa kisah ini palsu 
dan penuh dengan kebohongan. Jika kita mengamati keperibadian Nabi 
Ibrahim, maka kita mengetahui bahawa beliau tidak akan mendapat 
perintah dari seorang pun selain Allah s.w.t. 
Kami tidak meyakini bahawa beliau terperangkap dalam perasaan 
kecemburuan feminisme dan kami juga tidak percaya bahawa beliau 
sengaja membangkitkan perasaan ini. Kami tidak mengira bahawa 
peribadi Sarah yang mulia akan terpedaya dengan sikap egoisme. 
Bukankah ia sendiri yang menikahkan Nabi Ibrahim dengan Hajar, 
pembantunya agar ia mendapatkan keturunan? Ia menyedari bahawa 
dirinya wanita tua dan mandul. Ia sendiri yang menikahkannya dan 
membantu pelaksanaannya. Ia telah memberikan dan mengabdikan 
dirinya kepada seorang lelaki yang hatinya tiada dipenuhi dengan cinta 
kepada siapa pun kecuali cinta kepada Penciptanya. 
Allah s.w.t berfirman tentang Sarah dan Hajar: 
"Rahmat Allah dan keberkatan-Nya dicurahkan atas kamu, hai ahlul 
bait! Sesungguhnya Allah Maha Terpuji lagi Maha Pemurah. (QS. Hud: 
73) 
Jadi, masalahnya adalah bukan masalah kecemburuan antara sesama 
wanita, namun ia adalah tugas yang diperintahkan oleh Allah s.w.t yang 
di dalamnya tersembunyi hikmah-Nya. Barangkali Sarah lebih hairan 
daripada Hajar ketika Nabi Ibrahim memerintahkannya untuk membawa 
anaknya Ismail dan mengikutinya. "Ke mana engkau hai Ibrahim pergi?" 
Mungkin pertama-tama Hajar yang bertanya kepadanya dan mungkin juga 
Sarah yang bertanya. Nabi Ibrahim hanya terdiam dan akhirnya kedua 
wanita itu pun juga terdiam. 
Di sana terdapat hikmah yang tersembunyi di mana Nabi Ibrahim tidak 
mengetahuinya dan Allah s.w.t tidak menjelaskan kepadanya. la tidak 
mengetahui hai itu sebagaimana mereka berdua juga tidak 
mengetahuinya. Jadi kedua-duanya hanya terdiam sebagai bentuk akhlak 
dari isteri-isteri nabi. Inilah Hajar yang sendirian bersama anaknya di 
lembah yang terasing dan tandus, di mana ia tidak mengetahui rahsia di 
balik tempat itu. Inilah Ismail yang memulai perjalanannya menuju Allah 
s.w.t saat masih menyusui. Ia mengalami ujian saat masih kecil dan juga 
ujian bagi ayahnya, di mana ia mendapatkan seorang anak saat sudah 
tua. Nabi Ibrahim menyedari bahawa manusia tidak memiliki sesuatu pun 
dalam dirinya. Dan seseorang yang cinta kepada Allah s.w.t akan 
memberikan dirinya kepada Allah s.w.t dan akan memberikan apa yang 
di sukai oleh dirinya kepada Allah s.w.t tanpa harus diminta. Itu adalah 
hukum cinta yang dalam. Kami tidak percaya bahawa Nabi Ibrahim 
mengetahui mengapa ia harus meninggalkan Ismail dan ibunya di tempat 
itu. Kami tidak mengira bahawa Allah s.w.t telah memberitahunya. Allah 
s.w.t hanya menurunkan perintah dan Ibrahim hanya menaatinya. Di 
sinilah tampak kerasnya ujian dan kesulitannya. Di sinilah cinta yang 
paling dalam diungkapkan, dan di sinilah cinta yang murni dituangkan. 
Allah s.w.t menguji kekasih-Nya Ibrahim dengan suatu ujian yang sangat 
keras, di mana umumnya para orang tua berat sekali melakukannya. 
Bukan bererti bahawa cinta Allah s.w.t kepada Ibrahim dan cinta Ibrahim 
kepada-Nya menjadikan Ibrahim tidak memiliki perasaan kemanusiaan. 
Kekuatan cintanya pada Allah s.w.t justru menjadikan sebagai lautan dari 
perasaan kemanusiaan, bahkan lautan yang tidak bertepi. Perasaan 
beliau terhadap Ismail lebih besar, lebih lembut, dan lebih sayang dari 
perasaan ayah mana pun terhadap anaknya. Meskipun demikian, beliau 
rela meninggalkannya di tempat yang tandus kerana Allah s.w.t 
memerintahkan hal tersebut. Terjadilah pergelutan dalam dirinya namun 
ia mampu melewati ujiannya dan beliau memilih cinta Allah s.w.t 
daripada cinta anaknya. 
Ketika Nabi Ibrahim menampakkan kecintaan yang luar biasa dari yang 
seharusnya kepada anaknya, maka Allah s.w.t memerintahkannya untuk 
menyembelihnya. Allah s.w.t agar hanya Dia yang menjadi pusat cinta 
para nabi-Nya. Barang siapa yang mencintai Allah s.w.t, maka ia pun 
harus mencintai kebenaran dan orang yang mencintai kebenaran adalah 
orang memenuhi hatinya dengan cinta kepada Penciptanya semata. 
Ismail mewarisi kesabaran ayahnya. Nabi Ibrahim berdoa kepada Allah 
s.w.t sebelumnya: 
"Ya Tuhanku, anugerahkanlah kepadaku (seorang anak) yang 
termasuk orang-orang yang soleh" (QS. ash-Shaffat: 100) 
Allah s.w.t menjawab: 
"Maka Kami beri dia khabar gembira dengan seorang anak yang amat 
sabar." (QS. ash-Shaffat: 101) 
Kesabaran yang sama yang terdapat pada ayahnya, kebaikan yang sama, 
ketakwaan yang sama, dan adab kenabian yang sama pula. Ismail 
mendapatkan ujian yang pertama saat beliau kecil dan ujian itu berakhir 
saat Allah s.w.t memancarkan zamzam dari kedua kakinya sehingga 
darinya ibunya minum dan menyusuinya. Kemudian Ismail mendapatkan 
ujian yang kedua dalam hidupnya saat ia menginjak masa muda: 
"Maka tatkala anak itu sampai (pada umur sanggup) berusaha 
bersama-sama Ibrahim, Ibrahim berkata: Hai anakku sesungguhnya 
aku melihat dalam mimpi bahawa aku menyembelihmu. Maka 
fikirkanlah apa pendapatmu!' Ia menjawab: 'Hai bapakku, kerjakanlah 
apa yang diperintahkan kepadamu: Insya Allah kamu akan 
mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar.'" (QS. ash-Shaffat: 
102) 
Apa yang Anda kira terhadap jawapan si anak? Ia tidak bertanya tentang 
sifat dari mimpi itu, dan ia tidak berdebat dengan ayahnya tentang 
kebenaran mimpi itu, tetapi yang dikatakannya: "Wahai ayahku 
laksanakanlah apa yang diperintahkan. "Janganlah engkau gelisah kerana 
aku dan janganlah engkau menampakkan kesedihan dan keluh-kesah. 
"Engkau akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar." 
Demikianlah jawapan seorang anak yang soleh terhadap ayahnya yang 
soleh. Itulah puncak dari kesabaran dari seorang anak dan tentu orang 
tuanya lebih harus bersabar. Itu bagaikan perlumbaan di antara keduanya 
untuk menguji siapa di antara mereka yang paling sabar. Perlumbaan 
yang tujuannya adalah meraih cinta Allah s.w.t. 
Allah s.w.t berfirman: 
"Dan ceritakanlah (hai Muhammad kepada mereka) kisah Ismail (yang 
tersebut) di dalam Al-Quran. Sesungguhnya ia adalah seorang yang 
benar janjinya, dan dia adalah seorang rasul dan nabi. Dan ia 
menyuruh keluarganya untuk bersembahyang dan menunaikan zakat, 
dan ia adalah seorang yang diredhai di sisi Tuhannya." (QS. Maryam: 
54-55) 
Baitullah 
Ismail hidup di semenanjung Arab sesuai dengan kehendak Allah s.w.t. 
Ismail memelihara kuda dan terhibur dengannya serta memanfaatkannya 
untuk keperluannya. Sedangkan air zamzam sangat membantu orang-
orang yang tinggal di daerah itu. Kemudian sebahagian kafilah menetap 
di situ dan sebahagian kabilah tinggal di tempat itu. Nabi Ismail tumbuh 
menjadi dewasa dan menikah. Lalu ayahnya, Nabi Ibrahim, 
mengunjunginya dan tidak menemukannya dalam rumah namun ia hanya 
mendapati isterinya. Nabi Ibrahim bertanya kepadanya tentang 
kehidupan mereka dan keadaan mereka. isterinya mengadukan padanya 
tentang kesempitan hidup dan kesulitannya. Nabi Ibrahim berkata 
padanya: "Jika datang suamimu, maka perintahkan padanya untuk 
mengubah gerbang pintunya." 
Ketika Nabi Ismail datang, dan isterinya menceritakan padanya perihal 
kedatangan seorang lelaki, Ismail berkata: "Itu adalah ayahku dan ia 
memerintahkan aku untuk meninggalkanmu, maka kembalilah engkau 
pada keluargamu." Kemudian Nabi Ismail menikahi wanita yang kedua. 
Nabi Ibrahim mengunjungi isteri keduanya dan bertanya kepadanya 
tentang keadaannya. Lalu ia menceritakan padanya bahawa mereka 
dalam keadaan baik-baik dan dikurniai nikmat. Nabi Ibrahim puas 
terhadap isteri ini dan memang ia sesuai dengan anaknya. Barangkali 
Nabi Ibrahim menggunakan kemampuan spirituilnya dan cahaya yang 
mampu menyingkap keghaiban yang dimilikinya. Nabi Ibrahim 
menyiapkan Ismail untuk mengembang tugas yang besar. Yaitu tugas 
yang membutuhkan kerja keras kemanusiaan seluruhnya dan waktunya 
seluruhnya serta kenyamanannya seluruhnya. 
Ismail menjadi besar dan mencapai kekuatannya. Nabi Ibrahim 
mendatanginya. Tibalah saat yang tepat untuk menjelaskan hikmah Allah 
s.w.t yang telah terjadi dari perkara-perkara yang samar. Nabi Ibrahim 
berkata kepada Ismail: "Wahai Ismail, sesungguhnya Allah s.w.t 
memerintahkan padaku suatu perintah" ketika datang perintah pada Nabi 
Ibrahim untuk menyembelihnya, beliau menjelaskan kepadanya 
persoalan itu dengan gamblang. Dan sekarang ia hendak mengemukakan 
perintah lain yang sama agar ia mendapatkan keyakinan bahawa Ismail 
akan membantunya. Kita di hadapan perintah yang lebih penting 
daripada penyembelihan. Perintah yang tidak berkenaan dengan peribadi 
nabi tetapi berkenaan dengan makhluk. 
Ismail berkata: "Laksanakanlah apa yang diperintahkan Tuhanmu 
padamu." Nabi Ibrahim berkata: "Apakah engkau akan membantuku?" 
Ismail menjawab: "Ya, aku akan membantumu." Nabi Ibrahim berkata: 
"Sesungguhnya Allah s.w.t memerintahkan aku untuk membangun rumah 
di sini." Nabi Ibrahim mengisyaratkan dengan tangannya dan menunjuk 
suatu bukit yang tinggi di sana. 
Selesailah pekerjaan itu. Perintah itu telah dilaksanakan dengan 
berdirinya Baitullah yang suci. Itu adalah rumah yang pertama kali 
dibangun untuk manusia di bumi. Ia adalah rumah pertama yang di 
dalamnya manusia menyembah Tuhannya. Dan kerana Nabi Adam adalah 
manusia yang pertama turun ke bumi, maka keutamaan pembangunannya 
kembali padanya. Para ulama berkata: "Sesungguhnya Nabi Adam 
membangunnya dan ia melakukan tawaf di sekelilingnya seperti para 
malaikat yang tawaf di sekitar Arasy Allah s.w.t. 
Nabi Adam membangun suatu khemah yang di dalamnya ia menyembah 
Allah s.w.t. Adalah hal yang biasa bagi Nabi Adam -  sebagai seorang Nabi 
- untuk membangun sebuah rumah untuk menyembah Allah s.w.t. 
Tempat itu dipenuhi dengan rahmat. Kemudian Nabi Adam meninggal 
dan berlalulah abad demi abad sehingga rumah itu hilang dan 
tersembunyi tempatnya. Maka Nabi Ibrahim mendapatkan perintah dari 
Allah s.w.t untuk membangun kedua kalinya agar rumah itu tetap berdiri 
sampai hari kiamat dengan izin Allah s.w.t. Nabi Ibrahim mulai 
membangun Ka'bah. Ka'bah adalah sekumpulan batu yang tidak 
membahayakan dan tidak memberikan manfaat. Ia tidak lebih dari 
sekadar batu. Meskipun demikian, ia merupakan simbol tauhid Islam dan 
tempat penyucian kepada Allah s.w.t. Nabi Adam memiliki tauhid yang 
tinggi dan Islam yang mutlak. Nabi Ibrahim pun termasuk seorang Muslim 
yang tulus dan ia bukan termasuk seorang musyrik. 
Batu-batu rumah itu telah dibangun dari ketenteraman hati Nabi Adam 
dan kedamaian Nabi Ibrahim serta cintanya dan kesabaran Nabi Ismail 
serta ketulusannya. Oleh kerana itu, ketika Anda memasuki Masjidil 
Haram Anda akan merasakan suatu gelombang kedamaian yang sangat 
dalam. Terkadang pada kali yang pertama engkau melihat dirimu dan 
tidak melihat rumah dan pemeliharanya. Dan barangkali engkau melihat 
rumah pada kali yang kedua namun engkau tidak melihat dirimu dan 
Tuhanmu. Ketika engkau pergi ke haji engkau tidak akan melihat dirimu 
dan rumah itu yang engkau lihat hanya pemelihara rumah itu. Ini adalah 
haji yang hakiki. Inilah hikmah yang pertama dari pembangunan Ka'bah. 
Allah s.w.t berfirman: 
"Dan (ingatlah), ketika Ibrahim meninggikan (membina) dasar-dasar 
baitullah bersama Ismail (seraya berdoa): 'Ya Tuhan kami terimalah 
dari kami (amalan kami), sesungguhnya Engkaulah yang Maha 
Mendengar lagi Maha Mengetahui. Ya Tuhan kami, jadikanlah kami 
berdua orang yang tunduk dan patuh kepada Engkau dan (jadikanlah) 
di antara anak cucu kami umat yang tunduk patuh kepada Engkau dan 
tunjukkanlah kepada kami cara-cara dan tempat-tempat ibadah haji 
kami, dan terimalah taubat kami. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha 
Penerima taubat lagi Maha Penyayang. Ya Tuhan kami, utuslah untuk 
mereka seorang rasul dari kalangan mereka, yang akan membacakan 
kepada mereka ayat-ayat Engkau, dan mengajarkan kepada mereka 
al-Kitab (Al-Quran) dan al-Hikmah (as-Sunnah) serta menyucikan 
mereka. Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Perkasa lagi Maha 
Bijaksana. " (QS. al-Baqarah: 127-129) 
Ka'bah terdiri dari batu-batuan yang ada di bumi di mana ia dijadikan 
pondasi oleh Nabi Ibrahim dan Ismail. Sejarah menceritakan bahawa ia 
pernah dihancurkan lebih dari sekali sehingga ia pun beberapa kali 
dibangun kembali. Ia tetap berdiri sejak masa Nabi Ibrahim sampai hari 
ini. Dan ketika Rasulullah saw diutus  - sebagai bukti pengabulan doa 
Nabi Ibrahim - beliau mendapat Ka'bah dibangun terakhir kalinya, dan 
tenaga yang dicurahkan oleh orang-orang yang membangunnya sangat 
terbatas di mana mereka tidak menggali dasarnya sebagaimana Nabi 
Ibrahim menggalinya. Dari sini kita memahami bahawa Nabi Ibrahim dan 
Nabi Ismail mencurahkan tenaga keras yang tidak dapat ditandingi oleh 
ribuan laki-laki. Rasulullah saw telah menegaskan bahawa kalau bukan 
kerana kedekatan kaum dengan masa jahiliah dan kekhuatiran orang-
orang akan menuduhnya dengan berbagai tuduhan jika beliau 
menghancurkannya dan membangunkannya kembali, nescaya beliau ingin 
merobohkannya dan mengembalikannya ke pondasi Nabi Ibrahim. 
Sungguh kedua nabi yang mulia itu telah mencurahkan tenaga keras 
dalam membangunnya. Mereka berdua menggali pondasi kerana 
dalamnya tanah yang di bumi. Mereka memecahkan batu-batuan dari 
gunung yang cukup jauh dan dekat, lalu setelah itu memindahkannya dan 
meratakannya serta membangunnya. Tentu hal itu memerlukan tenaga 
keras dari beberapa lelaki tetapi mereka berdua membangunnya 
bersama-sama. Kita tidak mengetahui berapa banyak waktu yang 
digunakan untuk membangun Ka'bah sebagaimana kita tidak mengetahui 
waktu yang digunakan untuk membuat perahu Nabi Nuh. Yang penting 
adalah, bahawa perahu Nabi Nuh dan Ka'bah sama-sama sebagai tempat 
perlindungan manusia dan tempat yang membawa keamanan dan 
kedamaian. Ka'bah adalah perahu Nabi Nuh yang tetap di atas bumi 
selama-lamanya. Ia selalu menunggu orang-orang yang menginginkan 
keselamatan dari kedahsyatan angin taufan yang selalu mengancam 
setiap saat. 
Allah s.w.t tidak menceritakan kepada kita tentang waktu pembangunan 
Ka'bah. Allah s.w.t hanya menceritakan perkara yang lebih penting dan 
lebih bermanfaat. Dia menceritakan tentang kesucian jiwa orang-orang 
yang membangunnya dan doa mereka saat membangunnya: 
"Tuhan kami, terimalah dari hand (amalan kami), sesungguhnya 
Engkaulah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. " (QS. al-
Baqarah: 127) 
Itulah puncak keikhlasan orang-orang yang ikhlas, ketaatan orang-orang 
yang taat, ketakutan orang-orang yang takut, dan kecintaan orang-orang 
yang mencintai: 
"Ya Tuhan kami, jadikanlah kami berdua orang yang tunduk patuh 
kepada Engkau dan (jadikanlah) di antara cucu kami umat yang 
tunduk patuh kepada Engkau." (QS. al-Baqarah: 
128) 
Sesungguhnya kaum Muslim yang paling agung di muka bumi saat itu, 
mereka berdoa kepada Allah s.w.t agar menjadikan mereka termasuk 
orang-orang yang berserah diri pada-Nya. Mereka mengetahui bahawa 
hati manusia terletak sangat dekat dengan ar-Rahman (Allah s.w.t). 
Mereka tidak akan mampu menghindari tipu daya Allah s.w.t. Oleh 
kerana itu, mereka menampakkan kemurnian ibadah hanya kepada Allah 
s.w.t, dan mereka membangun rumah Allah s.w.t serta meminta pada-
Nya agar menerima pekerjaan mereka. 
Selanjutnya, mereka meminta Islam (penyerahan diri) pada-Nya dan 
rahmat yang turun pada mereka di mana mereka memohon kepada Allah 
s.w.t agar memberi mereka keturunan dari umat Islam. Mereka ingin agar 
jumlah orang-orang yang beribadah dan orang-orang yang sujud dan 
rukuk semakin banyak. Sesungguhnya doa Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail 
menyingkap isi had seorang mukmin. Mereka membangun rumah Allah 
s.w.t dan pada saat yang sama mereka disibukkan dengan urusan akidah 
(keyakinan). Itu mengisyaratkan bahawa rumah itu sebagai simbol dari 
akidah. 
"Dan tunjukkanlah kepada kami cara-cara dan tempat-tempat ibadah 
haji kami, dan terimalah taubat kami. Sesungguhnya Engkaulah Yang 
Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang. " (QS. al-Baqarah: 128) 
Perlihatkanlah kepada kami cara ibadah yang Engkau sukai. 
Perlihatkanlah kepada kami bagaimana kami menyembah-Mu di bumi. 
Dan terimalah taubat kami. Sesungguhnya Engkau Maha Penerima taubat 
dan Maha Penyayang. Setelah itu, kepedulian mereka melampaui masa 
yang mereka hidup di dalamnya. Mereka berdoa kepada Allah s.w.t: 
"Ya Tuhan kami, utuslah untuk mereka seorang rasul dari kalangan 
mereka, yang akan membacakan kepada mereka ayat-ayat Engkau, 
dan mengajarkan kepada mereka al-Kitab (Al-Quran) dan al-Hikmah 
(as-Sunnah) serta menyucikan mereka. Sesungguhnya Engkaulah yang 
Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. " (QS. al-Baqarah: 129) 
Akhirnya, doa tersebut terkabul ketika Allah s.w.t. mengutus Muhammad 
bin Abdullah saw. Doa tersebut terwujud setelah melalui masa demi 
masa. Selesailah pembangunan Ka'bah dan Nabi Ibrahim menginginkan 
batu yang istimewa yang akan menjadi tanda khusus di mana tawaf di 
sekitar Ka'bah akan dimulai darinya. Ismail telah mencurahkan tenaga di 
atas kemampuan manusia biasa. Beliau bekerja dengan sangat antusias 
sebagai wujud ketaatan terhadap perintah ayahnya. Ketika beliau 
kembali, Nabi Ibrahim telah meletakkan Hajar Aswad di tempatnya. 
"Siapakah yang mendatangkannya (batu) padamu wahai ayahku?" Nabi 
Ibrahim berkata: "Jibril as yang mendatangkannya." Selesailah 
pembangunan Ka'bah dan orang- orang yang mengesakan Allah s.w.t serta 
orang-orang Muslim mulai bertawaf di sekitarnya. Nabi Ibrahim berdiri 
dalam keadaan berdoa kepada Tuhannya sama dengan doa yang 
dibacanya sebelumnya, yaitu agar Allah s.w.t menjadikan had manusia 
cenderung pada tempat itu: 
"Maka jadikanlah hati sebahagian manusia cenderung kepada mereka. 
"(QS. Ibrahim: 37) 
kerana pengaruh doa tersebut, kaum Muslim merasakan kecintaan yang 
dalam untuk mengunjungi Baitul Haram. Setiap orang yang mengunjungi 
Masjidil Haram dan kembali ke negerinya ia akan merasakan kerinduan 
pada tempat itu. Semakin jauh ia, semakin meningkat kerinduannya 
padanya. Kemudian, datanglah musim haji pada setiap tahun, maka hati 
yang penuh dengan cinta pada Baitullah akan segera melihatnya dan rasa 
hausnya terhadap telaga zamzam akan segera terpuaskan. Dan yang lebih 
penting dari semua itu adalah cinta yang dalam terhadap Tuhan, 
Baitullah dan telaga zamzam yaitu, Tuhan alam semesta. Allah s.w.t 
berfirman berkenaan dengan orang-orang yang mendebat Nabi Ibrahim 
dan Nabi Ismail: 
"Ibrahim bukan seorang Yahudi dan bukan pula seorang Nasrani, akan 
tetapi dia adalah seorang yang lurus lagi berserah diri (kepada Allah) 
dan sekali-kali bukanlah dia termasuk golongan orang-orang musyrik. 
" (QS. Ali 'Imran: 67) 
Allah s.w.t mengabulkan doa Nabi Ibrahim dan beliau yang pertama kali 
menamakan kita sebagai orang-orang Muslim. Allah s.w.t berfirman: 
"Dan Dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu dalam agama suatu 
kesempitan. (Ikutilah) agama orang tuamu Ibrahim. Dia telah 
menamai kamu sekalian orang-orang Muslim dan dahulu. " (QS. al-
Hajj: 78) 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan