Ahad, 27 Julai 2014

BALA DI TURUNKAN OLEH ALLAH SWT KEPADA UMAT-UMATNYA.

Hampir sekian lama saya sebagai hamba allah yang mulia ingin menceritakan di dalam blog saya ini mengenai isu bala musibah yang di turunkan oleh allah swt kepada umat-umatnya yang tidak sedarkan diri, itulah, ungkapan yang di beri..kerana sunyinya, kerana mencari ilmu, kerana sunyinya,disebabkan mendalami ilmu..Alhamdulillah, dengan izin tuhan dan limpah rahmatNya, kita masih berdiri , boleh berkata-kata, boleh berlari, boleh tido, dan segala amalannya harian kita boleh di buat seperti biasa..Ini kerana semua ini adalah dengan izin Allah s.w.t..Alhamdulillah, bersyukur kita kerana kurniaan nikmat yang Illahi kepada diri kita..Selawat salam kepada nabi junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w yang menjadi pemimpin kita ,menjadi guru kita selama - lamanya..

muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah s.w.t..

maaf,kelihatan seperti berceramah,tetapi tajuk khas ini,memang dipilih untuk disampaikan dalam bentuk ceramah...insyaAllah..

tajuk kita hari ini, bukanlah jarang di dengar ataupon bukanlah tidak pernah di dengar..malah kita selalu dengar iaitu, bala Allah s.w.t..kepada umat manusia..apa itu bala?

bala adalah satu hukuman atau satu azab yang di turunkan oleh Allah, kepada sesuatu tempat atau umat manusia yang melakukan dosa-dosa itu dalam bentuk kemusnahan atau penyakit atau sebagainya..

mengapa bala di turunkan?
kerana adanya umat manusia,adanya diantara kita yang melkukan larangan Allah,dan juga meninggalkan suruhan Allah s.w.t..kerana juga,dosa melimpah ruah teramatnya sehingga rosaknya umat manusia..

apakah beza bala dan kiamat..
bala adalah tanda-tanda awal dan juga tanda-tanda akhir kiamat..mengapa di beri sebagai tanda..kerana, bala Allah,adalah satu bentuk hukuman yang diturunkan kepada manusia,yang mana memberi hukuman azab kepada kawasan atau manusia yang telah melanggar laranganNya..maka binasalah,umat yang bersalah..ia di sebut tanda-tanda kiamat..kiamat adalah hari pengakhiran ,di mana semua tanda-tanda kecil dan tanda-tanda besar sudah berlaku terlebih dahulu di bumi kita...sebelom kiamat terjadi,maka bala lah yang akan terjadi dahulu..atas apa yang mereka buat di dunia..

apakah jenis bala Allah s.w.t
jenis-jenis bala Allah s.w.t.. adalah dalam bentuk kemusnahan seperti hujan ribut,taufan,tsunami,gempa bumi,gunung berapi meletus dan memusnahkan bandar,kampung,banjir,tanah runtuh dan sebagainya..
jenis berpenyakit seperti hiv, aids, kusta,virus,influenza ,macam-macam virus yang berbahaya..
jenis nikmat yang ditarik contohnya, tidak hujan untuk beberapa bulan, tasik kering, sungai kering,nikmat kesihatan, nikmat makanan,nikamt cahaya,nikmat malam...dan sebagainya..

muslimin dan muslimat sekalian..
apa yang hendak di sampaikan adalah,jelas dan lebih jelas..kita lihat sekeliling kita..bukan diri kita ,tapi lihat sekeliling negara kita,malaysia...

apa yang dah jadi pada filipina?
apa dah jadi pada indonesia?
apa dah jadi pada kemboja?
apa dah jadi pada vietnam?
apa dah jadi pada thailand?..

butakah kita?
atau memang buat-buat tak nampak,
atau buat-buat tak dengar....
butakah hati kita,
butakah akal fikiran kita..

fikiran kita ni di mana,fikiran kita terletak di mana,mana akal kita,mana minda kita...di mana kebijaksanaan islam kita,?

dulu islam bijaksana,tertinggi,..
tapi kini...mana letaknya level kita,pikir-pikirkanlah..


hari ini,kita lihat,di bandar-bandar besar,habis,teruk,rosak dan sebagainya,sabab apa,..
maaf saya katakan..sekarang kita teruk , mana umat islam yang kita dulu..islam kita sekarang di mana,..nilai islam kita dimana,..agama kita letak pada nombor berapa?
hari ini wang di letak nombor 1 dalam diri kita, bukan islam..bukan Allah,bukan Rasulluah s.a.w..tetapi wang, pangkat..nauzubillah..

lihat sekarang,
sekarang remaja-remaja ,muda mudi kita,mana islamnya,mana tudungnya,mana pakaiannya,mana akhlaknya,mana solatnya,mana qurannya,mana semua tu...habis,hilang,rosak,hancur,goyah.. ...maaf saya katakan,
tengok di bandar-bandar?2x5 jg dengan di kampung-kampung..
apa mereka buat,
sapa depa?
kaum mana?
apa pekerjaan mereka?
inikah kaum islam melayu yang di sanjungi,inikah yang akan dilindungi oleh Allah s.w.t daripada azab seksaNya...inikah kita,inikah kita,..kita kah yang mngharu biru dunia kita ni,...tak yah luar negara,tapi tengok dalam negara kita..malaysia..maaf


dukacita saya katakan,namanya islam..tapi islam pada kad i/c,tapi islam yang 0,
namanya melayu islam,tapi perwatakan tak sama dengan namanya,ciri-ciri ajaran islam tiada?
tak tertunjuk islam...maaf ,dengar macam kasar..tapi itulah realiti kita, maaf..

sebab apa jadi macam ini,sebab depa tak kenal islam,tak kenal agama mereka,....sebab mereka tak mahu pegang kuat-kuat ajaran Allah s.w.t...sebab tiada ilmu,fiqah,tiada ilmu tauhid,tasauf,quran ...yang mereka kenal,wang,waang,wang,pangkat,kekayaan ,hiburan dan sebagainya..maaf ,tapi terpaksa sedarkan..

lupakah kita, negara kita ada laut kiri dan kanan?
lupakah kita negara kita ada gunung,tulang belakang negara malaysia?
lupakah kita,hujan semakin teruk?
lupakah kita,air laut semakin meninggi?
lupakah kita,cuaca semakin panas?
lupakah kita,di kampung,atau di bandar adanya sungai?
lupakah kita tanah kita di rumah ataupun bandar tidak kekal abadi?

apa maksud nya..kenapa tajuk ini dipilih..
sebab anda ,anda tidak mahu berubah,anda melakukan dosa yang akan mengundang bala..tak lama lagi...kita lupa pada Allah,dosa sana sini,wang bertimbun-timbun,pangkat ,miskin terbiar,pergaduhan,macam-macam ...inilah yang akan kita dapat..apa dia,bala..sebab apa,ada kaitan dengan soklan yang di atas
kalo anda semua masih tak percaya,masih lupa,masih alpa..

ni benar,ceq nak habq mai,cerita benar..fakta sains dan BENARNYA AL-QURAN,..
apa kaitan dengan ayat di atas tu,lupakah,lupakah,lupakah...sebab:

tidak mustahil:
1.laut kiri dan kanan naik ke negara kita..jadi apa,jadi tenggelam,hilang tanah malaysia yang kita gah ni..tak percaya,tanyalah ahli kaji bumi..
2.hujan teruk,tak mustahil,hujan berpanjangan sehingga membawa bah teruk..
3.panas ,tak mustahil,hutan-hutan,tak boleh terbakar,bila terbakar akhirnya..hancur lebur,tanaman,hutan,gas-gas beracun merata-rata,kita susah nak bernafas..
4.sungai itu boleh jadi seperti laut,memusnahkan segalanya,jika hujan berlarutan,jika dia naik melimpah,maka banjir besar berlaku,sebab tu dipanggil bah bencana,tak mustahil..
5.tak mustahil tanah-tanah di rumah kita jatuh ke bawah,jerlus,atau pun bergerak kerana gempa bumi,berpecah belah,tak mustahil...
6.tak mustahil gunung di cameron ,genting tu..yang senyap tido lamanya tu,banjaran titiwangsa kita,tak mustahil boleh kuarkan semula larva nya,magmanya yg membuak-buak...tak terpikirkah kita..

bagi yang ahli kaji bumi,depa tau,memang depa tau,
tapi berapa ramai nak percaya benda-benda ni..lebih percaya kan bende-bende karut..
bomoh sana,bomoh sini,..hasad sana ,hasad sini..masih tak sedar,..
berapa ramai kita,habiskan duit bukan untuk agamanya?
berapa ramai orang sekarang jaga solatnya?
berapa ramai orang sekarang ambil riba?
berapa ramai orang kita bersedekah tolong saudara umat islam mereka?
berapa ramai orang kita pergi ke masjid/surau berjemaah?
berapa ramai orang kita pegang al-quran dan fahami al-quran?
berapa ramai orang kita minum air syaitan..ni realiti di kota-kota besar..berapa ramai..
berapa ramai nak dengar ceramah,dok mengaji tok perbaiki diri..tak ramai,jawapannya..

jawapannya tak da..tak ramai..sedih dengan kita sekarang ni..

astaghfiruallah..istighfar banyak-banyak,

maafkan saya kerana ayat-ayat di atas kelihatan kasar,dan tak sepatutnya..tapi,tujuan saya adalah untuk sedarkan diri saya dan umat saudara islam saya..

ingatlah,bahawa,kita di akhir zaman,..
akhir zaman,
akhir zaman,
akhir zaman semua..

ingatlah kita,bahawa satu peristiwa yang kita dengar dalam quran benar iaitu kiamat bila-bila bole tiba,bila-bila bole berlaku..
ingatlah kita,kita ni semakin tua..cukupkah amalan kita,untuk bertemu Allah?
ingatlah kita,kita ada keluarga,ibu ayah,abang ,akak,adik,atuk,nenek..lupakah kita,
lupakah harapan mereka kepada kita,lupakah kasih sayang mereka terhadap kita?

ingatlah ,bala Allah,tidak pernah mengenal erti penat lelah,
ingatlah bala Allah,tidak pernah kenal sapa manusia itu,
ingatlah bala Allah, tidak pernah turun memberitahu kepada umat manusia,
ingatlah,bala Allah,tidak pernah mengenal usia tua atau muda..
ingatlah bala Allah,tidak pernah turun sekecil-kecil zarah,..
ingatlah,bala Allah,tidak pernah memilih sesiapapon..
ingatlah kita,umat islam,melayu islam,orang-orang islam,..
bala Allah,menuju kepada kita sekarang...takutkah kita,sedarkah kita,taubatlah kita semua..

sedih,melihat apa dah jadi dengan kita semua,melayu islam..berpecah belah,masalah sosialnya,akhlaknya,ho haa hoo haa,..hiburannya,minum air syaitannye...apa dah jadi kita ni...
maaf saya katakan,
tapi kesedaran pada islam ,pada agama Allah,tiada dalam hati umat melayu kita sekarang..sedih,...

pikir-pkirkanlah,

negara kita saja belom terima bala yang besar..negara kita..malaysia..
untung kita tiada gempa bumi yang besar,..kalau ada,..70% negara kita akan musnah..terutamanya di bandar-bandar besar,..
sedarlah kita,tolong sedar..
dunia ni sementara,
kaya macam mana sekalipon,kalo bala dah sampai,..bankrup juga kita..tak bernilai..
lupakah kita,sejarah nabi luth,nabi nuh,nabi musa,nabi ibrahim a.s,nabi muhammad s.a.w dengan umatnya..lupakah kita,..

pikir-pikirkanlah,bertaubat,kembali kepada jalan Allah,kembali pada ISLAM,
bertaubatlah,lihatlah jurnal,national geografi ka,sains-sains bumi di tv pada malam -malam,..lihat dan kaji,benar tak sepertti yang tertulis dalam Al-quran,..muhasabah diri,istighfar banyak-banyak..mohon petunjuk dari Allah,mohon hidayah agar kita berubah dan diterima Allah s.w.t..ubahlah diri kita,..

tidak terlambat kita,untuk bertaubat,..ayuhlah kita,kembali kepada Allah.s.w.t...

maafkan saya ,yang buruk itu datang dari saya sendiri,yang baik itu datang dari Allah s.w.t..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin