Jumaat, 23 Oktober 2015

AZAB SEKSAAN ORANG YANG SUKA BERZINA.

Gambaran azab kerana zina. Baca dan hayati keadaan sebenar seksa dosa zina di akhirat. Nauzubillahiminzalik. Moga menjadi satu peringatan buat kita, dan dijauhkan kita daripadanya. amin amin amin ya rabb~
Zina adalah suatu pekerjaan yang kotor dan keji. Satu perbuatan terkutuk, dan bagi yang melakukannya adalah besar sungguh dosanya. Satu pekerjaan laknat, pekerjaan syaitan dan perbuatan sesat.
Firman Allah di dalam Al-Quran:
Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan). (Al-Israa' 17:32)
Berbuat zina (jahat), adalah perbuatan keji sekali, kerana dari kejahatan itu terjadi bencana dan kemelaratan, seumpama "penyakit perempuan", Aids dan lain-lainnya. Dan akibat dari berzina itu, bilamana lahir anak dari perbuatan itu, maka tidak dapatlah dibangsakan kepada siapa anak itu dan nyatalah akan merosakkan pewarisan yang sebenarnya.
Sememangnya perbuatan zina itu tersangat kotor, sehingga Tuhan memerintahkan kepada Kejayaan Islamiyah supaya yang berzina itu dijalankan hukuman 00 dera (pukulan) sebagaimana tersebut dalam kitab suci Al-Quran:
Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat; dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum agama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat; dan hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman. (An-Nuur 24:2)
Di dunia ini sahaja sudah begitu hebat kutuk dan dera yang akan diterima oleh penzina itu, apatah lagi hukuman dan balasan Allah kelak di Hari Akhirat. Menurut yang sering dijelaskan oleh mubaligh-mubaligh dalam pandangan yang diperlihatkan kepada Nabi saw sewaktu baginda Isra', iaitu baginda melihat beberapa kumpulan manusia laki-laki dan perempuan di hadapan dua piring yang berisi daging. Satu piring berisi daging biasa manakala satu lagi berisi daging juga tetapi bangkai yang busuk dan keji. Tetapi manusia-manusia itu otomatis tangannya mengambil dan meratah pada bngkai daging busuk itu sahaja, dan daging biasa sedikit pun tidak disentuhnya.
Ini sebagai simpulan bagi orang-orang yang melakukan zina, ia ada mempunyai isteri yang halal, tetapi masih suka bernafsu mencari perempuan pelacur dan haram. Bagi yang belum kahwin, masih ada jalan ang baik iaitu bernikah, tetapi tidak mahu, lebih suka bergaul bagaikan kambing sahaja keduanya. Dan juga dalam perjalanan Isra' itu, Nabi melihat suatu gerombolan manusia terdiri daripada lelaki dan perempuan yang sangat hebat penyeksaan dan azab yang ditimpakan ke atas mereka.
Mereka digantung pada buah dadanya (payu dara) dengan rantai api Nereka, sedang faraj mereka keluar nanah dan danur yang sangat busuknya, sehinggakan ahli Neraka sendiri mengeluh dan mengharapkan agar mereka-mereka (penzina) itu dijauhkan dari mereka. Inilah manusia-manusia sewaktu hayatna gemar melacur dan berzina. Demikianlah dipertontonkan kepada Nabi sebagai perumpamaannya.
Menurut hadis yang diperolehi mengenai bagaimana hebatnya seksa bagi orang-orang yang berzina adalah tersebut dibawah ini:
Menurut satu riwayat daripada Rasullullah saw, beliau bersabda: "Takutlah kamu akan berbuat zina, kerana bagi yang berzina itu akan diberikan 6 macam bala seksaan - tiga seksa sewakti di dunia, iaitu dengan berbuat pekerjaan terkutuk itu, Allah akan mengurangkan rezekinya dan menghilangkan keberkatan umurnya dan sewaktu dicabut nyawanya kelak, dengan tiada rahmat dan belas kasihan sedikit pun kepadanya"
"Jauhlah oleh kamu akan zina, kerena kecelakaannya 4 macam: Hilang kebaikan pada mukanya disempitkan rezekinya, dan kemurkaan Allah ke atasnya, dan menyebabkan kekekalannya di dalam Nereka," (Riwayat At-Thabranii an Ibni Abbas)
Dan di hari akhirat keak, sangatlah murka Allah ke atasnya sangatlah berat pertanggunggan seksa ang ditimpakan ke atasnya da akan diseret ke Neraka dengan rantai.
Sabda Nabi saw: "Dan siapa-sapa yang berzina dengan seorang perempuan, sekwatu berbangkit dari kuburnya kelak, sesungguhnya ia merasai sangat kehausan"
Berdasarkan kepada hadis-hadis Nabi tersebut, sesungguhnya tersangatlah ngeri azab dan seksa yang akan diterima oleh orang yang melakukan perbuatan durjana itu.
Dari itu, hendaklah dan wajiblah bagi kita menjauhi benar0benar, kalau kita betul mempercayai Al-Quran serta hadis Nabi, supaya haruslah kita mengelak dari sebab-sebab yang boleh menjatuhkan kita menghampiri kepada perbuatan zina itu. Kelakuan-kelakuan yang mengakibatkan zina itu salah satu diantaranya ialah pergaulan bebas.
Pergaulan bebas diantara pemuda dan pemudi atau antara laki-laki dan perempuan itu sungguhlah sangat merbahaya, dan boleh mengakibatkan tertimbunya perbuatan durjana zina. Patut benar kita insaf mendengar apa yang disebutkan oleh salah seorang ulama, Sheikh Mustafa Al-Hammami yang pernah berkata:
"Sesungguhnya kebebasan pergaulan laki-laki dan perempuan di dalam dan di luar rumah itulah sebab yang utama menyebabkan jatuhnya kejahatan (zina) ini. Dan itulah ang menyebabkan zina itu berkembang dengan seluas-luasnya. Sesiapa yang hendak menghapuskan dan mencabut dari akarnya, maka hendaklah ia melarang ahli keluarganya daripada pergaulan yang tiada berbatas itu"
Itulah salah satu kata-kata dari seorang ualam kita, dan sememangnya dalam agama pun hal ini dilarang keras, sebagaimana sabda Nabi saw yang telah diriwayatkan oleh Thabranii:
"Jauhilah oleh kamu bersunyi-sunyi dengan perempuan. Demi Allah, tiada bersunyi antara seorang lelaki dengan seorang perempuan, melainkan masuklah syaitan di antara keduanya."
Demikianlah larangan mengenai perjaulan bebas antara laki-laki dan perempuan, atau antara pemuda dan pemudui. Apatah lagi bertari antara pemuda dan pemudi mahupun laki-laki dan perempuan, sungguh sangatlah larangan dan kutuk serta azab yang akan diterimanya kelak.
Ada hadis nabi yang mengatakan, sabdanya:
"Dicucuk kepala kamu dengan harum daripada besi adalah lebih baik daripada menyentuh kulit perempuan yang tidak halal bagimu"
Demikianlah halnya, sedang menyentuh sahaja sudah hebat seksanya, dan apakah waktu berdansa itu tidak menyentuh satu dengan yang lain? Rasanya lebih dari menyentuh lagi, dan memegang peluk dan meraba lagi antara kedua jenis manusia ini.
Berdasarkan hadis tersebut, berdosalah orang-orang yang suka bersentuhan dengan perempuan, juga berjabat tangan antara keduanya. Nabi ada menjelaskan dalam salah satu hadis yang maksudnya:
"Barang siapa berjabatan tangan (bersalaman) dengan seorang perempuan yang haram, maka kelak di Hari Akhirat, dirantai ia dengan rantai api Neraka. Dan jikalau diciumnya, maka kelak di Hari kemudian, digunting kedua bibirnya dengan gunting dari api Neraka. dan jika dizinainya, maka kedua pahanya akan menyaksikan kelak di Hari Kemudian mengenai pekerjaannya yang terkutuk itu, dan Allah akan sangat murka kepadanya"
Ini adalah sebahagian firman Allah yang menjelaskan, bagaimana persaksian anggota tubuh kita kelak di Hari Kemudian.
Firman Allah di dalam Al-Quran:
"Pada waktu itu Kami meteraikan mulut mereka (sejurus); dan (memberi peluang kepada) tangan-tangan mereka memberitahu Kami (kesalahan masing-masing), dan kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa yang mereka telah usahakan." (Yaa Siin 36:65)
Sungguh hebat benarlah apa yang ditanggung oleh manusia-manusia yang melakukan zina itu kelak di Hari Kemudian, dan ditimpa dengan hebat dan pedih seksa itu, sesuai dengan perkara yang dilakukan masing-masing. Dan kalau menzinai perempuan uang sudah bersuami, maka berlainlah pula dosa dan seksanya, sebagaimana menurut sebuah hadis juga di mana pernah Nabi mengatakan yang bermaksud:
"Barangsiapa berzina dengan perempuan yang telah bersuami adalah bagi lelaki dan perempuan yang berzina itu, seksa yang sangat hebat sekali. Nanti pada Hari Kiamat, Alah memberikan segala kebaikan lelaki (penzina) itu kepada suami perepuan itu, dan segala dosa (yang telah dlakukan oleh si suami) ditanggungkan (dibebankan) kepada lelaki tersebut itu.
Bilamana si suami mengetahi pekerjaan isterinya yang sesat itu (berzina) dengan lelaki lain sedang ia tiada ambil peduli sahaja dalam hal itu, maka Allah mengharamkan akan dia itu masuk syurga,"
Demikian serba ringkas bagaimana azab dan seksa bagi orang-orang yang berzina dan sesungguhnya wajiblah bagi kita menjauhi sejauh-jauhnya. Dan kepada keluarga dan anak-anak kita, hendaklah kita didik agar jangan mereka bergaul bebas antara pemuda dan pemudi, kerana itu adalah salah satu sebab yang mengakibatkan zina.
Dan perlulah dimaklumi bahawa hendaklah kita sebgai orang muslim yang beriman, menjaga dan memelihara diri dari berzina, jangan sekali-kali dihampiri zina itu kerana sugguh besar mudarat dan dosanya, sedapnya hanyaah seketika tetapi dosanya berkepanjangan dan sungguh berat seksa yang akan diterima.
Allah telah berfirman yang bermaksud: "Katakanlah kepada orang-orang yang beriman, supaya ia menutup pandangannya daru nelihat apa yang terlarang dan enjagan kehormatannya dari kejahatan (jangan berzina), demikianlah yang sebaik-baiknya, Allah maha mengerti apa-apa ang mereka lakukan,"
Dan seterusnya lagi firman Allah yang bermaksud:
"katakanlah kepada orang-orang yang beriman (wanita) supaya ia merendah pemandangannya dan menjaga kehormatannya, jangan ia memperlihatkan hiasannya selain yang sudah biasa nyata kelihatannya."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin