Sabtu, 30 Mac 2013

PENGHARAMAN MINUMAN KERAS DI NEGARA MALAYSIA

Kerjaya di hotel adalah kerjaya yang halal dan baik. Begitu juga bekerja di kedai. Cuma dalam aspek berkaitan arak, ia perlu diberi perhatian.
Nas al-Qur’an mengharamkan arak. Nas hadis pula membincangkan lebih terperinci golongan yang terlibat dengan arak. Berdasarkan sabda Nabi saw daripada riwayat Abu Daud, ada sembilan golongan yang dilaknat Allah.
a)      Peminum arak
b)      Orang yang menuangkan arak ke dalam gelas dan sebagainya untuk diminum (kerja sebagai pelayan, bar tender dan sebagainya yang menghidangkan arak).
c)      Penjual arak
d)      Pembeli arak
e)      Orang yang memerah arak (membuat arak)
f)        Orang yang minta diperahkan (dibuat arak)
g)      Orang yang membawa arak
h)      Orang yang dibawa arak kepadanya (dengan izinnya)
i)        Orang yang makan hasil arak
Umat Islam ialah umat yang paling lemh hari ini. Ekonomi dikuasai oleh golongan bukan Muslim. Politik umat Islam juga makin kabur dan rapuh. Banyak syarikat dimiliki oleh bukan Muslim. Namun kita perlu bekerja. Adakah haram untuk bekerja jika ada kaitan dengan arak?
sesetangah airline turut menghidangkan arak kepada penumpangnya
Fatwa para ulama cenderung kearah mengharamkannnya. Contohnya bekerja sebagai pramugara dalam syarikat penerbangan yang menghidangkan arak kepada penumpang kapal terbang. Dalam satu fatwa tentang hokum bekerja di syarikat penerbangan asing sebagai juruterbang di mana syarikat ada menyediakan arak, Syeikh Azhar Jad al-Haq berpendapat bahawa kerjaya sebegini adalah haram. Fatwa ini disiarkan dalam majalah al-Azhar, juzuk 7, keluaran Rejab 1414H bersamaan Disember/Januari 1994M.
Begitu juga kita bekerja dalam kedai yang ada menjual arak. Ini kerana beberapa sebab :
a)      Arak adalah maksiat dan mungkar. Kewujudannya bekerja di situ satu tanda reda dengan maksiat.
b)      Keterlibatannya dengan arak tidak dapat dielakkan.
Namun, kita juga wajar menimbang kedudukan ekonomi umat Islam. Jika ia diharamkan secara total, ia banyak memberikan keperitan kepada umat Islam.
Oleh itu, adalah wajar tujuan dan peratus arak dalam syarikat diberi pertimbangan dari segi :
a)      Peratusan minority jualan arak
Kedai yang menjual pelbagai bahan seperti makanan, minuman, alat tulis, buku dan sebagainya termasuk minuman yang dijual iaitu arak. Sekadar andaian, minuman arak yang dijual hanya mewakili 2% daripada keseluruhan bahan jualan yang ada dalam kedai. Maka, melihat kepada majority dan keseluruhan bahan jualan dalam kedai, bekerja di kedai sebegini adalah harus. Namanya pun kedai runcit.
Hal ini agak berbeza jika peratusannya lebih besar. Contohnya memang sah kedai arak atau kedai jual minuman arak. Mungkin 100% arak dan mungkin 80% arak. Haram bekerja di kedai begini.
Contahnya satu pasar raya yang menjual pelbagai barangan keperluan seperti pakaian, makanan dan minuman, perhiasan rumah, aksesori kereta dan sebagainya. Ada bahagian khas untuk menjual minuman keras. Hukum bekerja di pasar raya ini adalah harus. Namun, bekerja di bahagian jualan arak adalah haram.
b)      Penjualan arak diuruskan oleh bukan Muslim
Biarlah urusan jual beli arak diuruskan oleh rakan sekerja yang bukan Muslim. Apabila dikatakan harus bekerja di kedai yang arak hanya sedikit peratusnya, tahap kedua juga perlu dijaga. Andaikan ada pelanggan ingin membeli minuman arak, maka masalah akan timbul ketika itu. Jika kita bekerja sebagai juruwang, kita yang jual menjual arak tersebut. Ini sudah termasuk dalam tegahan Nabi saw.
Kes yang sama berlaku dalam syarikat pengiklanan. Syarikat pengiklanan membuat segala jenis iklan berdasarkan tempahan pelanggan. Ada kilang arak ingin mempromosikan arak dan menggunakan khidmat syarikat iklan. Jika pemilik syarikat iklan adalah Muslim, hendaklah ditolak walaupun lumayan kerana ini juga dianggap maksiat. Namun jika syarikat milik bukan Muslim, maka amat wajar kerja berkaitan pengiklanan arak itu diberikan kepada pekerja bukan Muslim. Oleh itu, tidak salah bekerja di syarikat iklan tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin