Ahad, 17 Oktober 2010

NARATHIWAT

Narathiwat (bahasa Thailand: นราธิวาส) adalah sebuah kota dan juga ibu kota sebuah provinsi (changwat) Thailand dengan nama yang sama.
Bersama dengan Provinsi Yala dan Provinsi Pattani, Narathiwat adalah tiga provinsi Thailand yang mempunyai jumlah umat Muslim yang besar. Kebanyakan daripada mereka beretnis Melayu.
Daerah ini sejak 4 Januari 2004 telah menjadi tempat terjadinya konflik antara pemerintah Thailand dan para separatis Muslim.
Jumlah penduduk provinsi Narathiwat hingga 2000 adalah 662.350.
[sunting] Pembagian administratif

Provinsi Narathiwat terbagi kepada 13 kawasan administratif (Amphoe), dibagi lagi menjadi 77 daerah swapraja/komunitas (tambon) dan 551 kampung (mubaan).
Mueang Narathiwat
Tak Bai
Bacho
Yi-ngo
Ra-ngae
Rueso
Si Sakhon
Waeng
Sukhirin
Su-ngai Kolok
Su-ngai Padi
Chanae
Cho-airong

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin