1- Persoalan Tentang Cinta
  
 
  
            Cinta
 merupakan satu anugerah yang suci, murni dan mulia. Namun kebanyakan 
manusia telah menodai kesucian cinta dengan meletakkan cinta itu pada 
landasan dosa dan maksiat. Perkara tentang cinta banyak dinukilkan dalam
 novel-novel, lagu-lagu, syair-syair dan telah banyak dipersembahkan 
dalam bentuk drama-drama dan filem. Namun apakah sebenarnya cinta? :
  
 
  
            “Apakah
 cinta? Adakah cinta hanya perasaan kasih dan sayang antara lelaki dan 
perempuan sahaja atau cinta merupakan perkataan rekaan yang dicipta 
melalui perasaan sahaja? Mengikut Kamus Dewan cinta adalah 
perasaan kasih sayang terhadap seseorang. Sebenarnya cinta boleh 
ditafsirkan dengan seribu istilah mengikut si pencipta dan suasana. 
Namun pada asasnya cinta membawa maksud bekerja bersama-sama, ketawa 
bersama-sama, membangun bersama-sama, samada kejayaan kecil atau besar” (Robiah Kulop Hamzah, Remaja dan Cinta, 1993).
  
 
  
Keasyikan bercinta menyebabkan beberapa persoalan timbul dalam jiwa golongan yang bercinta:
  
 
  
            “Adakah
 cinta seorang lelaki sama dengan cinta seorang wanita? Apakah yang 
perlu dilakukan untuk memperkatakan cinta? Dari manakah datangnya 
kekuatan cinta yang begitu dahsyat? Apakah saya benar-benar dicintai? 
Apakah dia tidak mengkhianati cintanya? Adakah dia sungguh-sungguh 
mencintai saya? Bagaimanakah sebenarnya cinta yang agung? Benarkah orang
 tidak boleh hidup tanpa cinta? Mengapa saya menjadi mangsa cinta?” (Robiah Kulop Hamzah, Remaja dan Cinta, 1993).
  
 
  
            Jika
 kita perhatikan dalam sejarah penciptaan Adam dan Hawa dan bagaimana 
zaman-zaman yang telah berlalu pasti ada cerita cinta agung yang 
sentiasa diriwayatkan dan berterusan lalu mencanang keajaiban cinta, 
sehinggakan terciptalah dan lahirlah pelbagai falsafah cinta, tafrifan 
dan istilah-istilah cinta yang hebat-hebat serta unik dari pelbagai 
bangsa, budaya, lapisan masyarakat, peringkat umur, sehingga setiap 
insan  yang mendengar perkataan "Cinta" ini merasa
 teruja untuk menikmati keindahan cinta. Sebagai contohnya cerita cinta 
agung Laila dan Majnun yang melahirkan pemikiran falsafah "Cinta tidak 
mengenal rupa" begitu juga kisah romantis Romeo dan Juliet yang 
menyebarkan pemikiran "Cinta tidak mengenal darjat" dan banyak lagi. 
Barangkali jika kita senaraikan kalimah-kalimah cinta yang menukilkan 
istilah-istilah cinta sahaja pun, tentu akan menghasilkan satu karya 
yang melibatkan berjilid-jilid pembukuan. Itu tidak termasuk 
cerita-cerita dan riwayat-riwayat cinta, belum juga termasuk, 
karya-karya syair, puisi, seloka, pantun, sayembara dan 
gurindam-gurindam cinta. Begitulah hebat dan dahsyat penangan cinta 
dalam kehidupan umat manusia sejak penciptaan cinta pertama Adam dan 
Hawa.
  
 
  
 
  
2- Mengapa Pelajar Sekolah  Ingin Bercinta Dan Bolehkah Mereka Bercinta ?
  
 
  
Seperti
 yang kita sedia maklum, sebenarnya fenomena bercinta di kalangan 
pelajar sebenar telah lama wujud dan tidak dapat dibendung. Ini kerana 
ia merupakan naluri semulajadi setiap remaja, iaitu perasaan ingin 
menyayangi dan rasa ingin disayangi dengan berlainan jantina.
  
 
  
Persoalan
 pertamanya, mengapa pelajar sekolah ingin bercinta? Pertama sekali 
penulis ingin membawa pembaca sekalian terobos balik sejarah silam atau 
masa lalu kita, kita sebagai orang dewasa pernah melalui waktu-waktu dan
 alam remaja, apakah perasaan dan emosi kita ketika itu? Bukankah sama 
sahaja dengan apa yang sedang dialami dan dirasai oleh remaja zaman 
sekarang? Kita terlalu ingin merasai betapa kebahagiaan perasaan 
dicintai dan perasaan ingin mencintai dengan yang berlawanan jantina. 
Jangan kita lupa bagaimana keghairahan kita pada waktu itu untuk 
mendapat kepuasan cinta. Begitu jugalah apa yang sedang dialami pelajar 
sekolah zaman sekarang, kerana dorongan perkembangan fisiologi dan 
perkembangan unsur seksual dan emosi dalam diri remaja pada peringkat 
selepas akil baligh mendorong jiwa semulajadi mereka untuk bercinta.
  
 
  
Persoalannya,
 bolehkah pelajar bercinta? Kebiasaan yang kita dengar daripada jawapan 
masyarakat, remaja yang menjalinkan cinta dalam alam persekolahan telah 
menjalinkan hubungan "Cinta terlarang". Apakah benar ia patut disebut 
sedemikian rupa sedangkan kita pernah melalui zaman seusia denga mereka 
dan pernah merasai perasaan dan emosi sedemikan? Bagi menjawab persoalan
 ini, mari kita lihat jawapan dari seorang tokoh apabila diajukan soalan
 ini oleh seorang pelajar:
  
“Menjalin
 satu perhubungan cinta bukan satu gurauan. Jika anda merasa diri anda 
sudah matang dan bersedia ke arah itu ia bukan satu masalah. 
Bagaimanapun, cuba
 jalinkan hubungan cinta itu sekiranya adik sudah benar-benar yakin 
serta mampu menghadapi pasang surut dalam dunia percintaan. Melibatkan 
diri dalam percintaan ketika di bangku sekolah mungkin boleh menjejaskan
 pelajaran anda. Oleh itu anda jangan mudah terpengaruh dengan keadaan 
keliling. Dalam menjalin satu perhubungan lakukan mana yang diredhai 
asalkan tidak membawa masalah kepada anda.” (Puan Amina Hj Noor, Persoalan Remaja Masa Kini, 1998).
  
 
  
Bagi
 penulis, inilah jawapan dan pandangan yang tepat. Kita perlu sedar kita
 hanya mampu melarang pelajar dari terjebak dengan cinta, namun kita 
tidak mampu membendungnya kerana ia merupakan fenomena semulajadi dalam 
kejadian manusia. Jika kita melarang sekalipun, pelajar tetap akan 
bercinta secara berahsia, ini akan merumitkan lagi keadaan, kerana jika 
berlaku apa-apa yang tidak diingini seperti terlanjur berzina, adalah 
kerana kita tidak tahu dan tidak kenal dengan siapa mereka bercinta 
sehingga banyak kes-kes yang buang bayi tidak dikenali siapa ayahnya 
yang tidak bertanggungjawab itu. Oleh sebab itu, bukan jalan terbaik 
untuk kita melarang pelajar daripada bercinta, tapi kita perlu mengawal 
dan mebimbing remaja bagaimana bercinta secara sihat, iaitu bercinta 
dengan kawalan batas syariat agama serta adab-adab bangsa, agar tidak 
menjunamkan remaja ke lembah salah laku seks, dosa dan maksiat. 
  
  
Pelajar sekolah bercinta kerana ingin merasai indahnya kebahagiaan perasaan berkasih-sayang
  
3- Keruntuhan Moral Pelajar Akibat Bercinta 
  
 
  
            Kebanyakan
 pelajar yang bercinta terjebak dalam salah laku seks. Ini berlaku 
kerana keghairahan yang memuncak pada usia remaja. Maka berlakulah 
bermacam-macam keruntuhan moral dan salah laku seks yang berlaku di 
kalangan pelajar. Menurut kebanyakan pelajar bercinta adalah menjadi hak
 individu dan mereka perlukan kebebasan untuk bercinta. Namun sebenarnya
 mereka bukan bercinta dengan erti kata bercinta mengikut landasan 
Syariat, tetapi mereka bercinta mengikut landasan hawa nafsu dan syaitan
 iblis, demi kepuasan, sehingga berlakulah pelbagai keruntuhan akhlak 
dan moral. Sebagai contohnya menularnya gejala bohsia di kalangan 
pelajar-pelajar sekolah:
  
 
  
            “Mulanya
 kebebasan secara kecilan, semakin hari semakin besar, kononnya mahu 
bertemu dengan kawan-kawan sekolah, hal ini mendapat restu pula dari 
kedua orang tuanya, tetapi sebaliknya bukanlah bertemu dengan 
kawan-kawan sekolah seperti yang diperkatakan pada orang tuanya, tetapi 
bertemu dengan kawan lelakinya, mereka ke hulu ke hilir dengan 
bermotosikal atau sebagainya, mereka pergi ke mana sahaja sesuka hati 
mereka. Di kalangan gadis bohsia, dara tidak menjadi persoalan lagi pada
 mereka, apa yang mereka mahu ialah keseronokan kehidupan yang bebas, 
mereka ini mahukan kepuasan seks”. (Robert Hamly, Bohsia: Punca dan Penyelesaiannya, 1995)
  
  
Apa
 yang sudah terjadi kepada pelajar sekolah kita? Menjadi bohsia dan 
bohjan? Menjadi perempuan murahan dan tidak bermaruah? Menjadi lelaki 
rosak perosak?
  
            Ini
 baru menceritakan tentang masalah kewujudan fenomena bohsia hasil dari 
kesan bercinta di kalangan remaja sekolah, belum lagi kita pergi kepada 
keruntuhan moral lain seperti kes buang bayi. Bayi terbuang kini menjadi
 lambakan di tengah-tengah kehidupan moden dan bertamadun. Apakah 
bencana yang menimpa umat ini? Seolah-olah ia telah menjadi satu "trend"
 atau budaya dan kebiasaan masyarakat moden. Atau apakah bencana ini 
satu elemen dari pra dan pasca kemodenan? Salah siapa? Salah pelajar, 
guru, masyarakat, ibubapa atau pentadbiran negara? 
  
 
  
  
Realiti ini adalah kesalahan kita semua !!!
  
 
  
            Antara
 punca utama pelajar ingin bercinta ialah kerana hasil dari pemodenan, 
ibubapa yang dihimpit kesibukan, porak peranda dan berpecah belah, 
menyebabkan pelajar mencari pasangan untuk mendapatkan perhatian dan 
kasih sayang :
  
 
  
            "Di
 peringkat sekolah menengah, ramai daripada pelajar-pelajar sudah pandai
 bermain cinta dan mempunyai teman istimewa buat penghibur hati yang 
duka lara." (Ann Wan Seng, Kerenah Remaja Hari Ini, 1994)
  
 
  
  
Anak-anak terbuang dari pelajar sekolah dari bangsa kita, agama kita !!!
  
 
  
          "Di
 kalangan remaja belasan tahun mereka dikuasai oleh emosi lebih daripada
 pertimbangan akal fikiran yang rasional. Oleh yang demikian tidaklah 
hairan seandainya remaja di bangku sekolah lagi telah berani mengadakan 
pertemuan di tempat-tempat yang agak sulit. Bukan setakat itu, kebebasan
 dalam pergaulan mereka kadang-kadang menimbulkan perkara-perkara yang 
tidak baik berlaku seperti hamil di luar nikah, dirogol, bersekedudukan 
dan terlibat dalam kegiatan maksiat dan diperangkap oleh 
sindiket-sindiket untuk dijadikan gadis penghibur. Setiap hari sering 
terdapat berita di akhbar-akhbar berita berhubung gadis diperkosa, 
menggugurkan anak dan mengadakan perlakuan sumbang secara 
terang-terangan." (Ann Wan Seng, Kerenah Remaja Hari Ini, 1994)
  
  
  
   | 
Lambakan
 bayi terbuang,   hasil "Cinta Terlarang" atau hasil "Cinta Terlepas   
Pandang" ? Bagaimana pelajar sekolah yang masih muda dan mentah   
melakukan hal ini? Di mana ibubapa, sekolah dan masyarakat ? | 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
4- Mengapa Bercinta Mengakibatkan Pelajar Melakukan Salah Laku Seks ?
  
 
  
  
Cinta hawa nafsu, cinta untuk kepuasan syahwat di kalangan pelajar sekolah, gejala atau BENCANA !!!
  
 
  
            Kebiasaan
 di kalangan pelajar yang terjebak dalam percintaan di alam persekolahan
 sememangnya terlibat dengan aktiviti-aktiviti salah laku seks. Fenomena
 ini berlaku kerana perhubungan cinta yang mereka jalinkan di dorong 
oleh perkembangan fisiologi yang mula aktif, agresif dan sensitif di 
samping peralihan peringkat psikologi pelajar itu sendiri. Pada 
peringkat remaja sememangnya satu peringkat kebangkitan minat seks mula 
tumbuh dan bercambah dalam diri remaja:
  
 
  
            “Dalam
 masa remaja adalakalanya muncul rasa ketegangan seksual dan kebangkitan
 nafsu yang semuanya terbenam dalam latar belakang hidup sehinggalah 
akil baligh. Di kalangan remaja lelaki dan perempuan masih ramai yang 
masih tidak mengetahui bagaimana hendak berhadapan dengan desakan ini. 
Kebangkitan tekanan seksual ini merupakan salah satu sifat asas dalam 
pembesaran. Lazimnya terjalin secara semulajadi dan kemudiannya akan 
memasuki proses kea rah menjadi seorang jejaka dan gadis. Tanpa disedari
 muncul satu tenaga baru dalam perasaan diri setiap diri remaja. Remaja 
lelaki mula menyedari bahawa remaja perempuan adalah menggoda dan 
menarik hati mereka. Begitu juga bagi pihak remaja perempuan mula 
menyedari bahawa remaja lelaki adalah berbeza dan diperlukan dalam 
kehidupan mereka.” (Khadijah Haidi Khalid, Meneroka Alam Remaja, 1994).
  
 
  
            Tekanan
 dan desakan kebangkitan seksual yang meluap-luap di zaman remaja inilah
 yang mendorong pelajar yang bercinta bertindak di luar kawalan iaitu 
dengan melakukan aktiviti seksual. Lebih-lebih lagi kedua-dua pihak 
pelajar lelaki dan perempuan ini tidak berupaya untuk membendung proses 
perbuatan terkutuk itu kerana ingin melempiaskan nafsu seksual yang 
tersekat di jiwa, lantas telah memerosokkan kedua pelajar ini ke lembah 
aktiviti salah laku seksual.
  
 
  
            Masalah
 ini menjadi semakin kronik apabila wujud pula rangsangan-rangsangan 
luar yang menaikkan syahwat dan keghairahan pelajar-pelajar yang sedang 
bercinta. Lebih-lebih lagi dalam era dunia ICT dunia tanpa sempadan 
serta kebebasan media massa, telah menjadikan fenomena salah laku seks di kalangan pelajar bercinta ini menjadi semakin parah:
  
 
  
            "Pengaruh media massa
 adalah besar dalam mempengaruhi pola tingkah laku anak muda. 
Kecenderungan remaja kepada seks pada lazimnya dikaitkan dengan peranan 
media massa yang selalu menonjolkan cerita-cerita yang berunsur seks yang ghairah. Penonjolan unsur-unsur lucah dalam media massa
 dan elektronik memberikan kesan yang besar di dalam pembelajaran seks 
kepada remaja yang sedang membesar. Sebagai anak muda yang baru akil 
baligh dorongan dan kecenderungan tentang kehendak nafsu seks yang 
bergelora dalam diri mereka sentiasa sahaja membara." (Ann Wan Seng, Kerenah Remaja Hari Ini, 1994)
  
 
  
            Bencana
 salah laku seks di kalangan pelajar yang bercinta ini menjadi semakin 
dahsyat dengan wujudnya saluran-saluran rangsangan seksual dalam 
pelbagai bentuk samada dari segi bahan atau tempat-tempat panas dengan 
aktiviti-aktivit seksual :
  
 
  
"Akibatnya
 remaja berusaha mencari saluran yang tersendiri untuk memenuhi tuntutan
 naluri itu samada melalui pembacaan, video lucah, berkunjung ke tempat 
pelacuran dan mendengar cerita-cerita orang-orang dewasa. Kesemua 
saluran ini digunakan disebabkan remaja mempunyai keinginan untuk 
mengenal tuntutan nafsu seks dan kehidupan berkelamin yang dapat 
dipelajarinya daripada media massa dan kehidupan seharian." (Ann Wan Seng, Kerenah Remaja Hari Ini, 1994)
  
 
  
Penulis
 tertanya-tanya, mengapa fenomena bercinta di kalangan remaja 
majoritinya cinta yang membinasakan diri remaja, mengapa tiada kawalan 
media dan kawalan budaya persekitaran? Mengapa tidak terkawal penjualan 
bahan-bahan lucah? Bahkan kebanyakan mereka diberi lesen sah untuk 
menjual bahan-bahan lucah dan merosakkan seperti arak? Mengapa 
pusat-pusat hiburan, pusat-pusat maksiat, pusat-pusat perjudian dan 
pelacuran tidak terkawal bahkan ia aktif secara terbuka di tengah-tengah
 masyarakat? Di mana pihak berkuasa yang bertanggungjawab? Mengapa 
mereka membiarkan masyarakat dan remaja sekolah terjebak dan rosak? Apa 
agenda mereka? Membangunkan negara? Lalu di mana tanggungjawab 
sensitiviti mereka dalam beragama? Mungkinkah mereka ini golongan yang 
terlalu dayus untuk menegakkan kebenaran?
  
 
  
5- Apa peranan dan tanggungjawab pihak ibubapa, sekolah dan masyarakat ?
  
 
  
            Bila
 mana berlaku sesuatu bencana, pasti ada pihak yang akan dipersalahkan 
dan diminta dipertanggungjawabkan atas malapetaka yang terjadi. Dalam 
masalah cinta di kalangan remaja yang menjurus ke arah bencana moral 
ini, siapa atau pihak mana yang perlu kita persalahkan? Siapa atau pihak
 mana yang perlu menjawab dan bertanggungjawab atas bencana yang 
berlaku? "Cinta" itu kah bencana atau sikap pihak-pihak tertentu yang 
sebenarnya menjadi pencetus bencana ini ? Pihak yang ditudingkan jari ke
 arah mereka, apa yang tindakan yang perlu mereka laksanakan bagi 
menangani bencana ini ? Seperti yang kita sedia maklum, kebiasaannya dan
 lazimnya, jika berlaku bencana moral di kalangan pelajar, ada 4 pihak 
yang pasti menjadi tumpuan segala kesalahan disandarkan kepada mereka. 
Pertama ibubapa, kedua pihak sekolah ketiga masyarakat dan keempat, 
kepimpinan negara. Sememangnya tidak dinafikan, keempat-empat pihak 
tersebut menjadi pencetus dan penyumbang kepada bencana dan malapetaka 
moral yang sedang meledak di negara kita ini. Sebagai golongan yang 
berhati perut, keempat-empat golongan ini perlu tahu apa tanggungjawab 
serta peranan mereka dalam menangani kebejatan moral yang maha dahsyat 
ini.
  
 
  
            Sekarang
 kita muhasabah semula diri kita berkaitan bencana yang sedang berlaku 
ini, bukankah sikap kita yang berdiam diri dan mementingkan diri 
sebenarnya antara sebab dan punca berlakunya bencana ini? Bukankah kita 
semua bersalah kerana tidak bersatu hati mencegah dan membanteras 
bencana ini? 
  
 
  
 
  
5.1 Peranan Ibubapa
  
 
  
         Golongan ibubapa memang sangat patut dipersalahkan, kerana kita semua sedar, didikan pertama dari ibubapa sangat mempengaruhi gaya
 perlakuan anak-anak, maka merupakan satu kesalahan besar kepada para 
ibubapa menyalahkan pihak lain jika anak mereka rosak, kerana mereka 
perlu sedar "Jangan salahkan pasaran jika kilang menghasilkan produk 
yang tidak berkualiti".
  
 
  
           Menurut
 Khadijah Haidi Khalid (Meneroka Alam Remaja, 1994) salah satu peranan 
penting bagi ibubapa ialah kemahiran mendengar dan komunikasi dengan 
anak-anak. Di mana beliau menyatakan, kepentingan corak komunikasi 
ibubapa dengan anak-anak, amat mempengaruhi gaya perlakuan anak-anak. Ibubapa perlulah setia mendengar sedia  membantu
 menyelesaikan masalah dan kesulitan yang dihadapi oleh anak-anak, buka 
jalan dan ruang kepada anak-anak untuk meluahkan rasa, bahkan ibu bapa 
perlu berkongsi masalah dengan anak-anak dengan nada ingin tahu, cuba
 menghormati dan memahami situasi anak-anak. Ibubapa juga perlu mengawal
 dan menapis ego dan emosi dari dilempiaskan ke arah anak-anak jika apa 
yang diluahkan tidak bersesuai dengan pandangan dan pendirian ibubapa 
sendiri. (Khadijah Haidi Khalid, Meneroka Alam Remaja, 1994)
  
 
  
          Seterusnya,
 perkara paling asas bahkan paling utama yang sering diabaikan oleh 
golongan ibubapa ialah penerapan dan pemantauan pendidikan agama dalam 
diri anak-anak. Sekadar memberi input atau fakta-fakta agama tidak 
memadai untuk mengawal tingkah laku anak-anak. Perkara yang lebih utama 
dari sekadar memberi input dan fakta-fakta agama ialah anak-anak 
perlukan penghayatan agama melalui contoh-contoh tauladan serta 
penerapan nilai agama dalam diri mereka. Kerana dibimbangi anak-anak 
hanya akan beramal kerana ia menjadi suatu adat kemudian apabila berlaku
 sesuatu yang tidak sesuai dengan jiwanya, lalu kemudiannya perlakuan 
anak itu berubah 180 darjah:
  
 
  
          "Pernah
 seorang pelajar mengalami kegoncangan yang hangat setelah putus 
hubungan dengan seorang sahabat wanitanya. Perubahan berlaku, di mana 
yangdulunya dia aktif solat, rajin ke masjid, usrah yasinan dan 
mendengar ceramah-ceramah agama, akhirnya dia buat mogok solat, seperti 
kecewa kepada Tuhan. Ia menjadi orang yang berputus asa, kononnya kabur 
masa depan kerana teman wanitanya diambil orang." (Drs. Zulpan Nasution, Menangani Masalah Remaja Muslim, 1996)
  
 
  
          Nah,
 betapa terbukti, sekadar memberi info agama tanpa penerapan serta 
penghayatan tidak cukup konkrit sebagai perisai diri buat para pelajar. 
Justeru itu, ibubapa perlu mendepani masalah ini dengan penuh hikmah dan
 bijaksana.
  
 
  
 
  
5.2 Peranan Sekolah
  
 
  
          Seperti yang kita sedia maklum,  sekolah
 bukan sekadar berperanan sebagai institusi pendidikan, bahkan ia juga 
berfungsi sebagai sebuah institusi sosial yang sangat mempengaruhi moral
 pelajar. Dalam menangani masalah bercinta di kalangan pelajar, 
pendidikan Islam dan pendidikan moral tidak mencukupi, pelajar perlu 
juga mendapat dan pendidikan seks yang terbuka supaya para pelajar tahu 
batas-batas dan risiko-risiko dalam bercinta, agar mereka lebih 
berhati-hati dan berwaspada agar tidak terlanjur dengan 
aktiviti-aktiviti salah laku seks, dosa dan maksiat-maksiat lain:
  
 
  
          "Proses
 pembesaran tanpa diiringi dengan pengetahuan seks telah menyebabkan 
para remaja mencari saluran-saluran lain untuk mendapatkan sedikit 
pengetahuan tentang seks. Amat malang
 sekali sudahlah ibubapa tidak mahu melayan pertanyaan anak-anak, di 
sekolah pula guru-guru melarang pelajar-pelajarnya membicarakan tentang 
seks." (Ann Wan Seng, Kerenah Pelajar Hari Ini, 1994)
  
 
  
          Sememangnya
 kita tidak dapat menafikan perbincangan dan pendedahan seks boleh 
mengakibat seseorang pelajar itu terjebak ke arah perbuatan salah laku 
seks lembah dosa dan maksiat. Namun kita perlu sedar seks juga mempunyai
 pengertian positif, kerana seks telah wujud dalam jiwa manusia sejak 
dilahirkan lagi. Pendidikan seks yang ingin diterapkan di 
sekolah-sekolah bukanlah untuk mengajar para pelajar bagaimana cara 
untuk melakukan seks, tetapi sebaliknya bertujuan mengawal perilaku seks
 pelajar dengan menyampaikan mesej tentang bahayanya perlakuan seks 
bebas dan liar tanpa sebarang ikatan perkahwinan.
  
 
  
          Pendidikan
 seks yang ingin diterapkan di sekolah-sekolah pasti ada pengimbangnya, 
seperti penerapan nilai dalam Pendidikan Islam dan Pendidikan Moral. 
Bahkan dalam pendidikan seks itu sendiri menerapkan batas-batas 
kesusilaan dan etika agama:
  
          "Sekiranya
 pendidikan seks dapat disampaikan dengan cara yang ilmiah dan betul, 
masalah kelucahan dan kekotoran seks tidak timbul. Sebenarnya 
pelajar-pelajar telah didedahkan dengan pendidikan seks, yakni melalui 
mata pelajaran Sains dan Biologi.......Pendekatan memperkenalkan 
pendidikan seks harus mengambil kira beberapa factor seperti psikologi, 
biologi, dan perkembangan remaja. Faktor-faktor ini sekiranya 
digabungkan dengan ilmu pengetahuan yang ilmiah dan pengajaran agama 
tentu dapat memberikan kita satu alternatif kea rah menyelesaikan 
desakan nafsu seks anak-anak muda yang membara." (Ann Wan Seng, Kerenah Pelajar Hari Ini, 1994)
  
 
  
 
  
5.3 Peranan Masyarakat 
  
 
  
          Satu
 penyakit kronik dalam sosial masyarakat kita ialah, sikap 
"Individualistik". Penyakit ini berpunca dari sikap masyarakat yang 
menganggap tidak mengapa jika berlaku sesuatu perkara buruk ke atas 
orang lain, yang penting asalkan dirinya sendiri hidup tenang.
  
          Masyarakat
 perlu berubah, bukan sahaja berani untuk menegur, bahkan bersedia untuk
 menerima teguran. Jika pelajar ingin bercinta, masyarakat perlu bimbing
 fitrah mereka agar tidak menjadi fitnah. Masyarakat boleh membantu 
pelajar dengan memperbanyakkan aktiviti kemasyarakatan yang melibatkan 
pelajar-pelajar, agar pelajar-pelajar yang bercinta ini berada di bawah 
pemantauan pihak ibubapa dan masyarakat. Masyarakat yang dimaksudkan 
termasuklah badan-badan bukan kerajaan, badan-badan korporat, 
organisasi-organisasi dan persatuan.
  
      Suasana, budaya, kepercayaan dan gaya
 hidup masyarakat turut mempengaruhi gelora jiwa para pelajar yang 
bercinta. Sekiranya sesebuah masyarakat itu tinggi kekuatan ruhaninya, 
para remaja yang bercinta pasti tahu batas-batas dan adab-adab bercinta,
 agar tidak terlanjur dan tidak terhumban ke lembah dosa dan maksiat. 
Tetapi sekiranya masyarakat jahil dengan ilmu agama, maka pastinya 
remaja yang bercinta itu akan terlibat dengan aktiviti salah-laku seks. 
Masyarakat sebagai satu medium penyampai dan institusi besar yang 
membimbing dan membentuk remaja. Sekiranya pelajar-pelajar yang bercinta
 ini terjebak dengan aktiviti-aktiviti salah laku seks, bermakna 
masyarakat di sekelilingnya memang seperti itu. Kerana budaya 
masyarakatlah yang mempengaruhi perilaku pelajar. Pelajar-pelajar 
sekolah pula meniru dan belajar perlakuan masyarakat berdasarkan 
pemerhatian mereka secara berperingkat. Oleh yang demikian, peranan 
setiap individu dalam masyarakat ialah menyuburkan amalan hidup 
berpegang teguh dengan ajaran, hukum hakam agama serta adab-adab dan 
nilai-nilai baik yang wujud dalam budaya dan adat.
  
 
  
6- Kesimpulan/Penutup.
  
 
         Berdasarkan
 perbincangan-perbincangan di atas, kita perlu sedar, bukan cinta itu 
yang membinasakan para pelajar, bahkan jika cinta dalam diri pelajar itu
 kita bimbing dengan agama, ia menjadi satu jihad buat kita. Tetapi 
apabila pelajar bercinta, kemudian kita lepas tangan dan tidak 
membimbing mereka dengan jalan agama, bermakna kita dengan tangan kita 
sendiri yang telah merosakkan cinta para pelajar. Apa-apa kerosakan 
akhlak dan moral yang berlaku pada para pelajar kita, kita janganlah 
cepat melatah dan menuding jari kepada pihak-pihak tertentu, tapi 
cerminlah diri kita sendiri terlebih dahulu, apa sumbangan dan tindakan 
yang telah kita laksanakan untuk menyelamatkan remaja kita. Adakah 
serius dan bersungguh-sungguh kita memperjuangkan isu ini. Semoga pa 
yang dibincangkan di dalam hasil kerja ini mampu membuka mata hati kita,
 dan semoga kita dapat mengambil iktibar dan pengajaran.