Sabtu, 25 Disember 2010

MENGAMBIL SEMBAHYANG

Wuduk @ Uduk (Mengambil air sembahyang)
Untuk menunaikan sembahyang, diwajibkan kita berwuduk (mengambil air sembahyang atau mengangkat hadas kecil) terlebih dahulu.

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.: Dari Rasulullah saw. beliau bersabda: "Sembahyang salah seorang di antara kalian tidak akan diterima apabila ia berhadas hingga ia berwuduk".

Menggunakan tanah yang bersih dan berdebu. Jika kita sakit dan dinasihatkan oleh Doktor kita tidak boleh terkena air atau kita berada di suatu tempat yang tiada air. Maka kita bolehlah bertayamum untuk menggantikan wuduk.

Fardu Tayamum
1. NIAT, Membaca niat sebelum bertayamum, tekan kedua tapak tangan di atas tanah yang bersih dan berdebu. "Nawaitut tayamumma liistibahatis solaah" ertinya "Sahaja aku tayamum kerana menguruskan sembahyang ".
2. MUKA, Menyapu muka dengan tanah yang bersih dan berdebu dengan sekali tepukan.
3. TANGAN, Menyapu tangan kanan hingga sampai ke siku dengan tanah yang bersih dan berdebu dari tepukan yang kedua kalinya, kemudian tangan kiri.
4. TERTIB, bermakna mengikut urutan atau turutan (dahulukan niat, muka kemudian tangan).

"Nawaitut tayamumma liistibahatis solaah" ertinya
"Sahaja aku tayamum kerana menguruskan sembahyang ".


SAPUKAN KE MUKA
SAPUKAN TANGAN

Syarat-syarat Tayamum
1. Sesudah masuk waktu sembahyang (sebelum masuk waktu tidak boleh bertayamum).
2. Sesudah berusaha atau berikhtiar mencari air tetapi tidak berjumpa atau air yang hendak digunakan terlalu sedikit ataupun cuma untuk minuman sahaja.
3. Sebelum melakukan tayamum hendaklah terlebih dahulu menghilangkan najis jika ada.

Sunat-sunat tayamum
1. Menghadap ke arah Kiblat.
2. Membaca "Bismillah hirrahman nirrahim".
3. Menipiskan debu di tangan.

Perkara yang membatalkan tayamum Usalli fardhal asri arba'a raka'atin (*) adaan lillahi ta'ala
Ertinya: Sahaja aku sembahyang fardhu asar empat rakaat (*) tunai kerana Allah Ta'ala.
1. Segala apa perbuatan atau perlakuan yang membatalkan wuduk maka akan batal juga tayamum.
2. Terdapat air setelah hendak melakukan sembahyang. Usalli fardhaz subhi raka'ataini (*) adaan lillahi ta'alaUsalli fardhaz zuhri arba'a raka'atin (*) adaan lillahi ta'alaUsalli fardhal maghribi salasa raka'atin (*) adaan lillahi ta'alaUsalli fardhal 'isya'i arba'a raka'atin (*) adaan lillahi ta'alaUsalli fardhaz Juma'ati raka'ataini adaan makmuman lillahi ta'ala

Ertinya: Sahaja aku sembahyang fardhu Jumaat dua rakaat mengikut imam tunai kerana Allah Ta'ala.Sebenarnya khusyuk dalam Solat adalah sangat-sangat dituntut seperti Firman Allah s.w.t:-

yang bermaksud “Telah berjayalah orang-orang yang beriman, iaitu orang-orang yang khusyuk dalam sembahyangnya”[Surah Al-Mukminun : ayat 1-2]. Firman-Nya lagi:-

"Peliharalah segala sembahyangmu dan peliharalah sembahyang utama (Asar, Subuh) dan berdirilah untuk Allah (melalui solatmu) dengan khusyuk" [Surah Al-Baqarah : ayat 238] dan ketahuilah, solat adalah ibadah utama yang akan dihisab terlebih dahulu di akhirat oleh Allah SWT, berbanding dengan amalan-amalan yang lain. Sekiranya solat seseorang itu dalam keadaan sempurna, maka barulah dihitung pula amalan yang lain. Firman Allah lagi:-

yang bermaksud : "Maka kecelakaanlah bagi orang-orang solat, (iaitu) orang-orang yang lalai dari solatnya." [Surah Al-Ma'un : ayat 4-5]

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud "Berapa banyak orang yang mendirikan solat, tetapi yang di perolehi hanya penat dan letih, kerana mereka itu lalai dalam sembahyangnya." Nabi s.a.w bersabda lagi yang bermaksud : "Tidak ada habuan bagi seseorang hamba dalam sembahyangnya kecuali sekadar mana yang ia ingat." Hadis lain dari Rasulullah s.a.w. "Aku selalu mengingati mati dalam sembahyang". serta "Apabila kamu sembahyang anggaplah sembahyang ini sembahyang perpisahan". Yang dikatakan khusyuk itu ialah hati sentiasa hidup, untuk mengekalkan sembahyang yang khusyuk, amalan berikut perlulah diamalkan dan diperhatikan oleh setiap orang yang mengerjakan sembahyang:

1. Menjaga makanan, minuman, pakaian, tempat tinggal dan lain-lain supaya datang dari punca yang halal tanpa syubhah.

2. Agar pemikiran tidak liar, sebelum solat lintaskan kematian seakan-akan amat hampir dengan kita serta solat tersebut merupakan sholat terakhir dan perlulah dijadikan yang terbaik.

3. Mendirikan sembahyang di awal waktu atau pertengahan waktu supaya tidak gopoh apakala masa hampir luput.

4. Membaca dengan baik (Khusnul Qori'ah), berusaha untuk memahami, mengerti bacaan dalam solat termasuk ayat Al-Quran yang dibacakan itu terutama sekali Al Fatihah, gerakan dan maknanya (Tafakhum). Ini kerana bacaan-bacaan dalam solat mengandungi banyak makna yang halus yang patut dimengertikan oleh orang yang melaksanakannya.
5. Rukun-rukun solat dilakukan secara tertib. Berusaha konsentrasi (Khudunul Kolbih), menyedari bahawa Allah memperhatikan sembahyang itu. 6. Rasa Malu (Haya') perasaan malu terhadap Allah s.w.t., rasa takut (Khauf) kepada kekuasaan Allah.
7. Berharap serta yakin (Optimis) Allah menerima solat dan amal kita.

8. Hati diajak hadir/ikut, kehadiran hati dalam solat iaitu mengosongkan hati dari segala urusan yang boleh mengganggu dan yang tidak berkaitan dengan solat.

9. Membesarkan Allah dalam solat, merasakan kehebatan Allah dalam solat.

10. Menggunakan sejadah yang tidak terlalu banyak gambar yang akan menghayalkan pemikiran.
11. Mendirikan sembahyang secara berjemaah.

12. Mengambil wuduk dengan sempurna.

13. Mengurangkan pergerakan anggota-anggota seperti tangan, kaki dan juga Mata ditumpukan kepada tempat sujud dan ketika tasahut melihat anak jari.

14. Azan dan iqamat terlebih dahulu walaupun mendirikan sembahyang bersendirian ataupun sekurang-kurangnya iqamat sahaja.

15. Ditegah bersembahyang dengan pakaian yang ada gambar, berwarna warni, bertulis, lukisan dan lain-lain kerana ia juga membuat orang lain hilang kekhusyukan ketika berjemaah.

Walau apapun syarat khusyu’ yang paling utama ialah kemantapan iman dalam diri terhadap Allah SWT. Oleh sebab itu, berusahalah untuk mengenali Allah dan memperteguhkan keimanan kepadaNya. Sebenarnya, khusyuk di dalam sembahyang bermula dari khusyuk di luar sembahyang. Kalau di luar sembahyang hati tidak khusyuk dengan Allah, memang payah untuk khusyuk di dalam sembahyang. Imam Al-Ghazali menyatakan bahawa orang yang tidak khusyuk solatnya adalah dikira sia-sia belaka, kerana tujuan solat itu selain untuk mengingati Allah SWT, ia juga berfungsi sebagai alat pencegah dari perbuatan keji dan mungkar.

Apabila lalai ketika menunaikan solat bererti orang tersebut tidak akan berasa gerun ketika melakukan perkara keji dan mungkar. Menurutnya lagi bahawa solat itu merupakan "munajat" (berdialog dan berbisik) seorang hamba terhadap Tuhannya. Sayidina Ali k.w. boleh khusyuk dalam sembahyangnya hingga waktu orang mencabut panah di betisnya, dia tidak terasa apa-apa. Sayidina Umar Al Khattab pernah berkata, "Khusyuk itu bukan tundukkan kepala, tapi khusyuk itu dalam hati."

Kesimpulannya orang-orang yang takut kepada penciptanya dan menyedari ia hanyalah hamba akan patuh apasaja yang diperintahkan dan disampaikan oleh rasul serta akan khusyuk mendapat nikmat solat seperti firman Allah yang bermaksud:

"Jadikanlah Sabar dan Solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk. (Yakni) orang-orang yang meyakini, bahawa mereka akan menemui Tuhannya dan bahawa mereka akan kembali kepadaNya" [Surah Al-Baqarah : ayat 45-46].
Ertinya: Sahaja aku sembahyang fardhu 'isyak empat rakaat (*) tunai kerana Allah Ta'ala.
Ertinya: Sahaja aku sembahyang fardhu maghrib tiga rakaat (*) tunai kerana Allah Ta'ala.
Ertinya: Sahaja aku sembahyang fardhu zohor empat rakaat (*) tunai kerana Allah Ta'ala.
Ertinya: Sahaja aku sembahyang fardhu subuh dua rakaat (*) tunai kerana Allah Ta'ala.
Jika kita tidak berwuduk adalah haram hukumnya, begitu juga jika kita ingin melakukan:-
1. Sembahyang-sembahyang sunat.
2. Thawaf di Baitullah.
3. Menyembahyangkan mayat.
4. Sujud tilawah atau sujud syukur.
5. Memegang (menyentuh/membawa) Al-Quran, tetapi dibolehkan, diharuskan menyentuh/membawa/memegang jika kandungan isi Al-Quran itu lebih banyak tafsiran dari isi ayat Al-Quran.

Syarat-syarat Wuduk
Syarat sah Wuduk itu ada enam:-
1. Orang Islam (orang bukan Islam tidak wajib berwuduk)
2. Mumayiz, iaitu telah dapat membezakan yang baik dengan yang buruk sesuatu pekerjaan, yakni yang telah berusia 9 tahun.
3. Air mutlak (air yang suci lagi menyucikan).
4. Bersih dari Haidh, Nifas dan Junub atau dalam Hadas Besar.
5. Jangan ada pada anggota kita sesuatu benda yang dengannya, sebabnya tidak sampai air ke kulit/rambut/kuku seperti cat, lilin, getah, tatoo di kulit, pewarna rambut, pewarna kuku, gincu bibir, eyeshadow dsb.
6. Mengetahui dan dapat membezakan mana yang fardhu dan sunat.

Rukun-rukun Wuduk
Rukun wuduk itu ada enam perkara:-



BERSIHKAN KEDUA-DUA BELAH
BERKUMUR & BERSIHKAN HIDUNG

1. NIAT, iaitu diniatkan di dalam hati untuk mengerjakan wuduk, bacalah diwaktu mula hendak membasuh muka:-

"Nawaitu rafa'al hadathil asghari Lillahi Ta'ala" ertinya "Sahaja Aku mengangkat hadath kecil kerana Allah Ta'ala" atau "Nawaitu Udu'a Lillahi Ta'ala" bermaksud "Sahaja aku mengangkat wuduk fardu kerana Allah Ta'ala". Sebelum berniat berkumur dan bersihkanlah hidung tangan dan kaki serta mulakanlah dengan membaca "Bismillah hirrahman nirrahim" dan niat.


NIAT & BASUH SELURUH MUKA
DARI TELINGA KIRI-KANAN

2. MEMBASUH MUKA, mengalikan air serta meratakannya keseluruh muka yang dibasuh itu, dari dahi sampai ke dagu (jika ada janggut hendaklah diratakan seluruhnya) dan dari telinga kanan hingga ke telinga kiri - 3 Kali.


HUJUNG JARI HINGGA SIKU
MULAKAN TANGAN KANAN/KIRI

3. MEMBASUH KEDUA TANGAN HINGGA DUA SIKU, dimulai dari siku hingga sampai kedua hujung jari. Mulakan dari tangan kanan dahulu diikuti tangan kiri, lakukan sebanyak - 3 Kali.


MENYAPU AIR KE KEPALA
MENCUCI KEDUA TELINGA

4. MENYAPU AIR KE KEPALA, merata menyapu kepala dengan air sekurang-kurangnya tiga helai rambut dan yang lebih baik ialah menyapu seluruh kepala. - 3 Kali.


MEMBASUH KEDUA BELAH KAKI
MULAKAN KAKI KANAN/KIRI

5. MEMBASUH KEDUA KAKI, mengalir dan ratakan air kepada dua kaki serta celah-celah jari kaki tumit hingga bukulali atau matakaki, mulakan sebelah kanan dahulu. - 3 Kali.

6. TERTIB, mengikut urutan atau turutan yang dahulu didahulukan dan yang kemudian dikemudiankan.

Selesai mangangkat Wuduk hendaklah membaca Doa Selepas Wuduk

Sunat-sunat Wuduk
Perkara-perkara yang disunatkan ketika berwuduk:-
1. Menghadap ke arah Kiblat.
2. Menbaca "Auuzubillah himinasyaitonirrajim" dan "Bismillah hirrahman nirrahim".
3. Membasuh kedua telapak tangan hingga kepergelangan tangan sebelum berwuduk.
4. Berkumur atau bersugi.
5. Memasukkan sedikit air ke dalam hidung untuk membersihkannya dan mengeluarkannya kembali.
6. Menyapu air ke kepala.
7. Memusing-musingkan cincin jika ada di jari.
8. Menjelai-jelai janggut atau misai dengan air sehingga rata.
9. Menjelai jari-jari tangan dan kaki.
10. Mendahulukan basuhan anggota kanan daripada yang kiri.
11. Mengulang 3 Kali setiap basuhan.
12. Jangan meminta bantuan orang lain seperti tolong menuangkan air sewaktu berwuduk.
13. Jangan mengelap atau mengeringkan anggota wuduk dengan kain atau sebagainya.
14. Elakkan percikkan air jangan sampai jatuh semula ke bekas atau ketimba.
15. Berjimat ketika menggunakan air.
ANTARA SYARAT-SYARAT DOA DIMAKBULKAN ALLAH

1. Berdoa dalam keadaan suci daripada hadath besar/kecil dan najis pada tubuh badan maupun pakaian, bersih lahiriah serta batiniah.
2. Memohon perkara-perkara kebajikan.
3. Insaf serta rasa penyesalan di atas dosa-dosa yang telah dilakukan pada masa lalu.
4. Memohon doa di waktu-waktu tertentu seperti selepas melakukan solat-solat fardhu, solat tengah malam atau hari Jumaat.
5. Melakukannya dengan khusyuk, baik sangka dengan Allah.
6. Hidup dengan makanan yang halal.
7. Tidak meminta perkara maksiat.
8. Menyeru nama-nama Allah yang munasabah denga hajat yang diminta.
9. Menggesa serta mengulang-ulang permohonan itu.
1
AL-FATIHAH (Pembukaan)
39K
2
AL-BAQARAH (Sapi Betina)
Bg.1 Bg.2
3
ALI IMRAN (Keluarga Imran)
3.50Mb
4
AN-NISAA' (Wanita)
3.84Mb
5
AL-MAAI'DAH (Hidangan)
2.76Mb
6
AL-AN'AAM (Binatang Ternak)
2.89Mb
7
AL-A'RAAF (Tempat Tertinggi)
3.20Mb
8
AL-ANFAAL (Rampasan Perang)
1.24Mb
9
AT-TAUBAH (Pengampunan)
2.40Mb
10
YUNUS (Nabi Yunus a.s.)
1.60Mb
11
HUD (Nabi Huud a.s.)
1.85Mb
12
YUSUF (Nabi Yusuf a.s.)
1.67Mb
13
AR-RA'D (Guruh)
854K
14
IBRAHIM (Nabi Ibrahim a.s.)
856K
15
AL-HIJR (Pergunungan Hijr)
754K
16
AN-NAHL (Lebah)
1.75Mb
17
AL-ISRA (Memperjalankan Di Malam Hari)
1.49Mb
18
AL-KAHFI (Gua)
1.47Mb
19
MARYAM (Maryam)
963K
20
THAAHAA (Thaahaa)
1.22Mb
21
AL-ANBIYAA' (Nabi-Nabi)
1.14Mb
22
AL-HAJJ (Haji)
2.48Mb
23
AL-MU'MINUUN (Orang-Orang Beriman)
1.04Mb
24
AN-NUUR (Cahaya)
1.30Mb
25
AL-FURQAAN (Pembeza)
632k
26
ASY-SYU'ARAA' (Para Penyair)
1.19Mb
27
AN-NAML (Semut)
1.03Mb
28
AL-QASHASH (Cerita-Cerita)
1.32Mb
29
AL-ANKABUT (Labah-Labah)
910K
30
AR-RUUM (Bangsa Rom)
802K
31
LUQMAN (Luqman)
505K
32
AS-SAJADAH (Sujud)
394K

Juz 21 & 25

Bil.
Surah
.mp3
33
AL-AHZAB (Golongan Yang Bersekutu)
383K
34
SABAQ (Kaum Sabaq)
902K
35
FAATHIR (Pencipta)
998K
36
YAASIN (Yaa Sin)
755K
37
ASH-SHAFFAAT (Yang Bershaf-Shaf)
846K
38
SHAAD (Shaad)
701K
39
AZ-ZUMAR (Rombongan-Rombongan)
1.13Mb
40
AL-MUKMIN (Orang Yang Beriman)
1.07Mb
41
FUSILAT (Yang Dijelaskan)
791K
42
ASY-SYUURA (Musyawarah)
674K
43
AZ-ZUKHRUF (Perhiasan)
814K
44
AD-DUKHAAN (Kabut)
359K
45
AL-JAATSIAH (Yang Berlutut)
517K

Juz 26 & 27

Bil.
Surah
.mp3
46
AL-AHQAAF (Bukit-Bukit Pasir)
600K
47
MUHAMMAD (Nabi Muhammad S.A.W.)
636K
48
AL-FATH (Kemenangan)
591K
49
AL-HUJURAT (Bilik-Bilik)
402K
50
QAAF (Qaaf)
377K
51
ADZ-ZAARIAT (Angin Yang Menerbangkan)
385K
Juz 27
Bil.
Surah
.mp3
52
ATH-THUUR (Bukit)
354K
53
AN-NAJM (Bintang)
371K
54
AL-QAMAR (Bulan)
383K
55
AR-RAHMAN (Yang MahaPemurah)
448K
56
AL-WAAQIAH (Hari Kiamat)
432K
57
AL-HADID (Besi)
612K
Juz 28
Bil.
Surah
.mp3
58
AL-MUJADILAH (Wanita Mengajukan Gugatan)
477K
59
AL-HASYR (Pengusiran)
488K
60
AL-MUMTAHANAH (Perempuan Yang Diuji)
387K
61
ASH-SHAFF (Barisan)
247K
62
AL-JUMU'AH (Hari Jumaat)
188K
63
AL-MUNAFIQUUN (Orang-Orang Munafik)
201K
64
AL-TAGHAABUN (Hari Dinampakkan Kesalahan)
258K
65
ATH-TALAAQ (Talak)
305K
66
AT-TAHRIM (Mengharamkan)
250K
Juz 29
Bil.
Surah
.mp3
67
AL-MULK (Kerajaan)
336K
68
AL-QALAM (Kalam)
328K
69
AL-HAQQAH (Hari Kiamat)
291K
70
AL-MA'ARIJ (Tempat-Tempat Naik)
242K
71
NUH (Nabi Nuh)
245K
72
AL-JIN (Jin)
274K
73
AL-MUZZAMMIL (Orang-Orang Yang Berselimut)
212K
74
AL-MUDDATSTSIR (Orang Yang Berkemul)
267K
75
AL-QIYAMAAH (Hari Kiamat)
182K
76
AL-INSAAN (Manusia)
253K
77
AL-MURSALAAT (Malaikat Yang Diutus)
242K
Juz 30
Bil.
Surah
.mp3
78
AN-NABAA' (Berita Besar)
235K
79
AN-NA'ZI'AT (Malaikat Yang Mencabut)
229K
80
'ABASA (Ia Bermuka Masam)
203K
81
AT-TAKWIIR (Menggulung)
141K
82
AL-INFITHAAR (Terbelah)
115K
83
AL-MUTHAFFIFIN (Orang-orang Yang Curang)
257K
84
AL-INSYIQAAQ (Terbelah)
141K
85
AL-BURUUJ (Gugusan Bintang)
157K
86
ATH-THARIQ (Yang Datang Di Malam Hari)
77K
87
AL-A'LAA (Yang Paling Tinggi)
84K
88
AL-GHASYIYAH (Hari Pembalasan)
112K
89
AL-FAJR (Fajar)
167K
90
AL-BALAD (Kota, Negeri)
95K
91
ASY-SYAMS (Matahari)
66K
92
AL-LAIL (Malam)
95K
93
ADH-DHUHA (Mentari Sepenggalah Naik)
51K
94
ALAM NASYRAH (Melapangkan)
31K
95
AT-TIIN (Buah Tiin)
46K
96
AL-'ALAQ (Segumpal Darah)
78K
97
AL-QADR (Kemuliaan)
34K
98
AL-BAYYINAH (Bukti Yang Nyata)
113K
99
AL-ZALZALAH (Kegoncangan)
44K
100
AL-ADIYAT (Kuda Perang Berlari Kencang)
50K
101
AL-QARI'AH (Hari Kiamat)
48K
102
AL-TAKATSUR (Bermegah-magah)
40K
103
AL-ASHR (Masa)
17K
104
AL-HUMAZAH (Pengumpat)
39K
105
AL-FIIL (Gajah)
29K
106
AL-QURAISY (Suku Quraisy)
24K
107
AL-MA'UN (Barang-Barang Yang Berguna)
40K
108
AL-KAUTSAR (Nikmat yang Banyak)
13K
109
AL-KAFIRUN (Orang-Orang Kafir)
37K
110
AN-NASHR (Pertolongan)
21K
111
AL-LAHAB (Gejolak Api)
26K
112
AL-IKHLAS (Memurnikan Keesaan Allah)
13K
113
AL-FALAQ (Waktu Subuh)

16. Jangan berkata-kata atau bersembang ketika mengerjakan wuduk.
17. Membaca Doa Selepas Wuduksetelah selesai berwuduk.

Perkara yang membatalkan wuduk.
Enam perkara membatalkan wuduk:-
1. Keluar sesuatu dari salah satu dua jalan (kubul atau dubur) seperti kencing, najis, angin, mazi, nanah, darah atau mani dan sebagainya.
2. Tidur yang tidak tetap, kecuali terlena sebentar ketika sedang duduk.
3. Hilang akal disebabkan mabuk, pengsan, gila, sawan, pitam dan sebagainya.
4. Menyentuh kemaluan manusia atau dubur dengan telapak tangan atau perut jari kecil atau besar hidup ataupun mati.
5. Bersentuh kulit antara lelaki dengan perempuan dengan tidak berlapik kecuali muhrimnya (keluarga yang tidak boleh dikahwini antara keduanya seperti Ayah, Ibu, anak, nenek, cucu, saudara sesusu, mertua, menantu dan lain-lainnya).
6. Murtad.

Perkara yang sunat untuk berwuduk.
1. Sehabis keluar darah dari hidung.
2. Sesudah mengantuk.
3. Hendak berjalan jauh.
4. Sehabis ketawa berbahak-bahak.
5. Ragu-ragu dalam berwuduk.
6. Sehabis berkelahi, mengumpat, memaki, mencaci,mengadu domba, marah atau mengeluarkan kata-kata kotor.
7. Kerana hendak tidur siang ataupun malam.
8. Kerana hendak membaca ayat-ayat Al-Quran, Hadith atau Zikrullah.
9. Kerana hendak Iktikaf di dalam masjid.
10. Hendak bertabligh, pidato atau mengajarkan ilmu agama.
11. Ziarah ke kubur.
12. Memegang atau memikul mayat. Syarat dan Rukun Sembahyang
Syarat mengerjakan sembahyang mestilah memenuhi dan mematuhi segala rukun sembahyang itu dan jika salah satu syarat itu tidak dilaksanakan maka sembahyang itu tidaklah sah:-
1. Orang Islam.
2. Menghadap arah Kiblat
3. Suci dari Haidh, Nifas dan Junub.
4. Akil baligh
5. Berakal.
6. Melihat atau mendengar.
7. Jaga (tidak tidur)
8. Sudah masuk waktu sembahyang.

Syarat Sah Sembahyang
Syarat-syarat sah sembahyang ialah:-
1. Sesudah masuk waktu sembahyang.
2. Menghadap ke arah Kiblat.
3. Suci dari hadas kecil dan hadas besar (sudah berwuduk dan sudah mandi wajib jika ada sebabnya).
4. Suci pakaian, tempat dan badan dari najis.
5. Menutup Aurat, menutupi tubuh dengan pakaian sekurang-kurangnya dari pusat ke lutut (lelaki). Menutup semua badan kecuali dua tapak tangan dan muka (perempuan). Berpakaianlah dengan pakaian yang bersih sempurna dan indah kerana kita akan menyembah Allah.

Rukun Sembahyang
Perkara yang mesti dilakukan dalam sembahyang.
1. BERDIRI BETUL, jika tidak mampu boleh dengan duduk jika tidak mampu juga boleh sembahyang dalam keadaan berbaring.
2. NIAT, dilafazkan sewaktu mengangkat takbiratul ihram.
3. TAKBIRATUL IHRAM, mengucapkan perkataan Allahu Akbar.
4. MEMBACA SURAH AL-FATIHAH, bermula dengan bacaan Bismillah... hinggalah Waladhaallin.
5. RUKUK DENGAN THUMAKNINAH, membongkok 90 darjah.
6. IKTIDAL DENGAN THUMAKNKNAH, berdiri betul selapas rukuk.
7. SUJUD DUA KALI DENGAN THUMAKNINAH, membongkok sehingga dahi berada diparas lantai.
8. DUDUK ANTARA DUA SUJUD DENGAN THUMAKNINAH, duduk sebentar selepas sujud yang pertama.
9. DUDUK BAGI TAHAIYAT AKHIR.
10. MEMBACA TAHAIYAT AKHIR.
11. MEMBACA SELAWAT, membaca selawat keatas junjungan Nabi Muhammad s.a.w.
12. MEMBERI SALAM, memalingkan muka kearah kanan dan memberi salam dan diikuti pula sebelah kiri juga dengan salam.
13. TERTIB, mengikut aturan, turutan atau urutan seperti yang dahulu didahulukan dan yang kemudian dikemudiankan. Perkara lain yang dilakukan dalam sembahyang dari rukun ini dinamakan sunat.

Perkara Yang Membatalkan Sembahyang
Ertinya tidak Sah Sembahyang serta terbatal jika perlakuan ini dan perlu dibuat semula, yang membatalkan sembahyang ialah:-
1. Batal Wuduk.
2. Makan dan Minum dengan sengaja walaupun seteguk air atau sebiji nasi sekalipun (sisa makanan di dalam mulut).
3. Terbuka Aurat.
4. Melangkah, tiga langkah berturut-turut.
5. Terdapat najis di badan , pakaian atau tempat sembahyang.
6. Tertawa Terbahak-bahak.
7. Bercakap, berkata-kata dengan sengaja.
8. Berubah Niat.
9. Mendahulu Imam sampai dua rukun.
10. Meninggalkan rukun Sembahyang. Azan disebut juga dengan Bang yakni seruan atau laungan yang dilakukan untuk memberitahu kepada orang-orang muslim bahawa sudah masuk waktu sembahyang. Azan dilakukan di setiap tiba waktu sembahayng, yang boleh melakukan laungan azan hanya orang lelaki sahaja, orang perempuan tidak boleh melaungkan seruan azan. Kalimah-kalimah Seruan Azan atau Bang ialah:-

Allahu Akbar Allahu Akbar. (2X)
Asyhadu alla illahaillallah. (2X)
Asyhadu anna Muhammadar rasulullah. (2X)
Haiyaalas solah (2X)
Haiyaalal falah. (2X)
Allahu Akbar Allahu Akbar.
La ilahaillallah.

Maksudnya:
Allah Maha Besar, Allah Maha Besar.
Aku menyaksikan bahawa Tiada Tuhan melainkan Allah.
Aku menyaksikan bahawa Muhammad itu pesuruh Allah.
Marilah Sembahyang.
Marilah kepada kejayaan.
Allah Maha Besar, Allah Maha Besar.
Tiada Tuhan melainkan Allah.





Azan
Azan Subuh

*Tambahkan "Assolaatu khairun minan naum" (2X) maksudnya "Sembahyang itu lebih baik dari Tidur" pada Azan Subuh selepas "Haiyaalal falah" (2X)

Sunat Di Waktu Menyeru/Melaungkan Azan
1. Beruduk
2. Menghadap ke arah Kiblat
3. Berdiri sewaktu menyeru Azan atau Qamat
4. Dilakukan di tempat yang tinggi.
5. Muadzin hendaklah menyaring dan mengeluarkan suaranya.
6. Mengulang-ulang lafazh syahadatain
7. Muadzin menutup kedua telinganya dengan jari telunjuk ketika mengucapkan "Haiyaalas solah" sambil memalingkan muka kearah kanan, dan ketika mengucapkan "Haiyaalal falah" berpaling ke arah kiri.

Menjawab seruan Azan:
Jika kita mendengar seruan Azan yang dilungkan muadzin (tukang azan @ bilal), hendaklah kita menyahut, mengikut atau menjawab apa yang diucapkan dalam Azan yang diserukan oleh muadzin dengan perlahan-lahan, cuma pada bacaan:-

"Haiyaalas solah" dan "Haiyaalal falah" maka kita ucapkan "Laa haulawala quwwata illa billa hil alyyil aadzim" maksudnya "Tiada daya upaya dan kekuatan ku kecuali dengan pertolongan Allah".

"Assolaatu khairun minan naum" maka kita ucapkan "Syadaqta wa barirta waana mina syaahidiin" maksudnya "Benarlah dan mendapat kebaikanlah engkau dan aku adalah daripada yang menyaksikan".

Selesai Azan hendaklah kita membaca Doa Selepas Azan
Hadis riwayat Abdullah bin Umar ra., ia berkata: Dahulu, orang-orang Islam ketika tiba di Madinah, mereka berkumpul lalu memperkirakan waktu sembahyang. Tidak ada seorang pun yang menyeru untuk sembahyang. Pada suatu hari mereka membicarakan hal tersebut. Sebagian mereka berkata: Gunakanlah lonceng seperti lonceng orang Nasrani, Sebagian yang lain berkata: Gunakanlah terompet seperti terompet orang Yahudi. Kemudian Umar berkata: Mengapa kalian tidak menyuruh seseorang agar berseru untuk solat? Rasulullah saw. bersabda: Wahai Bilal, bangunlah dan serulah untuk bersolatQamat disebut juga dengan Iqamah yakni ucapan atau bacaan yang dilakukan ketika sudah hampir melakukan serta memulakan sembahyang.


Allahu Akbar Allahu Akbar. Asyhadu alla illahaillallah. Asyhadu anna Muhammadar rasulullah. Haiyaalas solah Haiyaalal falah. Qadqamatis solah Qadqamatis solah. Allahu Akbar Allahu Akbar. La ilahaillallah.

Maksudnya:
Allah Maha Besar, Allah Maha Besar.
Aku menyaksikan bahawa Tiada Tuhan melainkan Allah.
Aku menyaksikan bahawa Muhammad itu pesuruh Allah.
Marilah Sembahyang.
Marilah kepada kejayaan.
Sesungguhnya sudah hampir mengerjakan sembahyang.
Allah Maha Besar, Allah Maha Besar.
Tiada Tuhan melainkan Allah.


Menjawab bacaan Qamat:
Jika kita sembahyang berjemaah, maka yang membacakan Qamat itu cuma seorang sahaja contohnya muadzin (tukang azan @ bilal), tidak perlu lagi kita Qamat. Bagaimanapun untuk beroleh pahala hendaklah kita menyahut, mengikut atau menjawab apa yang diucapkan dalam Qamat yang dibacakan oleh muadzin dengan perlahan-lahan, cuma pada bacaan:-

"Haiyaalas solah Haiyaalal falah" maka kita ucapkan "Laa haulawala quwwata illa billa hil alyyil aadzim" maksudnya "Tiada daya upaya dan kekuatan ku kecuali dengan pertolongan Allah".

"Qadqamatis solah Qadqamatis solah" maka kita ucapkan "Aqaamahallahu wa adaamahaa" maksudnya "Semoga Allah menjadikan Solat ini berdiri terus dan kekal"

Selesai Qamat hendaklah kita membaca doa sama seperti Doa Selepas Azan
(*THUMAKNINAH - berhenti seketika dalam
13. Jika dalam keadaan marah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin