Khamis, 19 Mei 2011

PHNOM PENH(KEMBOJA).

Phnom Penh merupakan (bahasa Khmer: ភ្ន៓ពេញ Phnum Pénh) merupakan ibu negara Kemboja. Bandar ini pernaha dikenali sebagai "Mutiara Asia" pada zaman 1920-an dan mempunyai seni bina Khmer dan Perancis.
Phnom Penh merupakan bandar yang mempunyai penduduk paling banyak di Kemboja, iaitu 1 juta, di samping menjadi pusat perdagangan, politik dan kebudayaan negara itu.
Bandar ini telah menjadi ibu kota Kemboja sejak abad ke-15, apabila raja Ponhea Yat memindahkan pusat pemerintahan kerajaan Khmer dari Angkor Thom yang berjaya dikuasai oleh Siam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin