1.
 Pengertian khurafat dalam Islam ialah semua cerita sama ada rekaan atau
 khayalan, ajaran-ajaran., pantang-larang, adat istiadat, 
ramalan-ramalan. pemujaan atau kepercayaan yang menyimpang dari ajaran 
Islam. Berdasarkan takrif di atas, khurafat merangkumi cerita dan 
perbuatan yang direka dan bersifat karut dan dusta.
2. Di antara faktor-faktor yang mendorong berlakunya khurafat ialah :
a). Mudah mempercayai benda-benda tahyul
b). Kecetekan ilmu agama
c). Terpengaruh dengan kelebihan seseorang atau sesuatu benda
3.
 Manakala jalan penyelesiannya ialah setiap umat Islam hendaklah 
mendalami ilmu agama sebagaimana yang dinyatakan dalam hadis nabi S.A.W 
yang bermaksud :
"
 Aku telah tinggalkan kamu 2 perkara selama mana kamu berpegang teguh 
dengannya, tidak akan sesat selama-lamanya iaitu al-Quran dan sunnahku"PENJELASAN KHURAFAT KE 2:- (Oleh Dr Engku Ahmad Zaki Engku Alwi)
AKIDAH
 Islam adalah antara cabang ilmu Islam yang penting dalam kehidupan 
setiap umat kerana ia berkaitan keimanan dan kepercayaan kepada Allah. 
Malah, ilmu akidah, ilmu fardu ain yang wajib dituntut dan dipelajari.
Biarpun
 konsep akidah Islam mudah difahami dan dihayati, masih ramai umat Islam
 terpengaruh dengan kepercayaan khurafat yang karut-marut yang diwarisi 
turun-temurun daripada nenek moyang terdahulu.
Pada
 hal, amalan khurafat adalah bertentangan dengan akidah Islam sekali gus
 menjejaskan iman seseorang atau menyebabkan syirik kepada Allah, iaitu 
salah satu dosa yang tidak diampuni Allah.
Firman
 Allah yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa 
syirik mempersekutukan-Nya (dengan sesuatu apa juga), dan akan 
mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya 
(menurut aturan syariat-Nya). Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah 
(dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya dia telah melakukan dosa 
besar."  Surah al-Nisa’, ayat 48)
Oleh
 demikian, setiap Muslim wajib berhati-hati ketika menelusuri pentas 
kehidupan global supaya tidak mudah terjerumus ke kancah khurafat dengan
 memperkukuhkan ilmu akidah di samping mengenal pasti ciri amalan 
khurafat.
Khurafat
 ditakrifkan sebagai cerita mempesonakan yang dicampur-adukkan dengan 
perkataan dusta. Syeikh Idris al-Marbawi mendefinisikan khurafat sebagai
 cerita yang karut marut.
Jabatan
 Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) pula menyimpulkan khurafat, semua 
cerita sama ada rekaan atau khayalan, ajaran, pantang larang, adat 
istiadat, ramalan, pemujaan atau kepercayaan yang menyimpang daripada 
ajaran Islam.
Antara ciri amalan dan kepercayaan khurafat, ia
 tidak bersumberkan nas syarak sama ada daripada al-Quran mahu pun 
hadis; cerita rekaan, dongeng, khayalan atau kepercayaan karut; 
didasarkan kepada kepercayaan lama dan adat yang bercanggah dengan 
Islam; berbentuk pemujaan dan permohonan kepada makhluk halus untuk 
tujuan memudaratkan dan menyeleweng daripada akidah Islam; mengguna 
objek tertentu seperti kubur, pokok dan sebagainya untuk tujuan tertentu
 dan ada unsur negatif pada akidah dan syariat Islam.
Demikianlah
 antara ciri amalan dan kepercayaan khurafat jika dihalusi secara 
mendalam, memang banyak berlaku dalam masyarakat Islam masa kini. 
Bahkan, ia masih lagi menebal dalam tradisi dan kepercayaan umat Islam 
dalam kehidupan seharian.
Contohnya, kepercayaan
 kepada keramat seperti kubur, pokok kayu atau batu hikmat yang kononnya
 boleh menyembuhkan sebarang penyakit, memuja objek tertentu, roh nenek 
moyang, kubur wali keramat dan sebagainya.
Begitu
 juga kepercayaan kepada sial seperti adat mandi Safar, adat mandi 
membuang sial, bunyi burung hantu pada waktu malam dan nombor sial 
seperti nombor empat.
Masih
 ada orang Islam yang tergamak memohon bantuan dari jin seperti adat 
memuja kampung, adat merenjis tepung tawar, adat main pantai dan 
seumpamanya.
Tidak
 kurang petani dan nelayan yang masih percaya kepada bertambah dan 
berkurangannya rezeki sehingga ada yang memuja semangat padi seperti 
bersemah dan membuang ancak di sungai atau laut (nelayan).
Orang
 Melayu pada dasarnya kaya dengan warisan pantang larang yang 
sebahagiannya jelas bertentangan hukum syarak seperti anak gadis 
dilarang menyapu pada waktu malam dikhuatiri menjadi andartu, tidak 
boleh keluar rumah ketika gagak berbunyi dan adat melenggang perut.
Itulah antara kepercayaan serta amalan khurafat yang masih wujud dan berakar umbi dalam setiap sendi masyarakat Islam.
Justeru,
 Islam sebagai agama menitik beratkan aspek akidah dan syariah 
menjelaskan bahawa segala amalan, adat, kepercayaan, perkataan dan 
perbuatan tidak berdasarkan al-Quran, hadis, ijmak ulama dan Qias 
dilarang sama sekali.
Rasulullah
 SAW bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang mengada-adakan sesuatu 
perkara dalam agama kami, yang tidak termasuk dalam ajaran Islam yang 
suci, maka apa yang diamalkan itu tertolak (tidak diterima amalan 
berkenaan oleh Allah dan tidak diberikan pahala)."  (Hadis riwayat 
Bukhari dan Muslim)
Dalam
 bab akidah Islam, setiap Muslim hanya wajib beriman dan percaya kepada 
Allah Yang Maha Berkuasa Mutlak menguasai dan mentadbir alam semesta 
terbentang luas ini.
Tiada
 tuhan yang berhak disembah melainkan Allah Yang Maha Esa. Ini bermakna 
kepercayaan kepada benda yang dijadikan keramat yang dipercayai 
mempunyai kuasa selain daripada Allah, bertentangan dengan konsep 
kepercayaan tauhid kepada Allah.
Selain
 itu, kepercayaan kepada sial juga menjejaskan akidah seseorang dan 
Rasulullah SAW melarang keras perbuatan itu melalui sabdanya yang 
bermaksud:"Bukan dari golongan kami 
sesiapa yang berasa sial atau meminta diramalkan kesialannya, ditenung 
nasib atau minta ditenung nasibkan, menyihir atau minta disihirkan." 
 (Hadis riwayat Tabrani)
Amalan
 memuja jin dan memohon pertolongan daripadanya seperti lazim dilakukan 
oleh bomoh dan dukun adalah perbuatan syirik. Begitu juga bersahabat dan
 menggunakan jin seperti tukang sihir dan tukang tenung.
Oleh
 demikian, setiap Muslim wajib mendalami ilmu akidah untuk memelihara 
kesucian akidahnya, kepercayaannya, perkataannya, perbuatannya daripada 
amalan khurafat yang menyesatkan.
Ilmu
 akidah Islam adalah perisai utama yang boleh menyelamatkan seseorang 
Muslim daripada lembah kesesatan dan seterusnya memimpinnya ke arah 
keredaan Ilahi dan kesejahteraan hidup dunia akhirat.
Allah
 berfirman bermaksud: "Dan janganlah engkau menyembah atau memuja yang 
lain dari Allah, yang tidak dapat mendatangkan manfaat kepadamu dan juga
 tidak mendatangkan mudarat kepadamu. Sekiranya engkau mengerjakan yang 
demikian, maka jadilah engkau orang yang berlaku zalim (terhadap diri 
sendiri dengan perbuatan syirik itu)." (Surah Yunus, ayat 106)
Rasulullah
 SAW bersabda maksudnya: "Sesiapa yang menemui tukang tilik dan 
menanyakan sesuatu kepadanya, lalu terus percaya terhadap apa yang 
dikatakannya, maka dia telah mengkufurkan apa yang telah diturunkan 
kepada Nabi Muhammad." (Hadis riwayat Ahmad dan Hakim)
Islam
 melarang keras sebarang amalan khurafat sama ada melalui perkataan, 
perbuatan, adat mahu pun kepercayaan yang tidak selari dengan konsep 
akidah Islam.
Amalan
 khurafat boleh membawa kepada syirik yang sudah tentu menjejaskan 
akidah seseorang Muslim selain hanya mengakibatkan dosa yang tidak 
terampun di sisi Allah.
Oleh
 yang demikian, setiap Muslim wajib mendalami ilmu akidah untuk 
memelihara kesucian akidahnya, kepercayaannya, perkataannya, 
perbuatannya daripada amalan khurafat yang menyesatkan.
Ilmu
 akidah Islam adalah perisai utama yang boleh menyelamatkan seseorang 
Muslim daripada lembah kesesatan dan seterusnya memimpinnya ke arah 
keredaan Ilahi dan kesejahteraan hidup dunia akhirat.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan