Sekiranya manusia memiliki 
   hajat-hajat yang tertentu, hendaklah ianya dipinta daripada Allah 
   Subhanahu wa Ta’ala kerana sesungguh Dia bersifat al-Ijabah 
   al-Do’a (mengabulkan doa). Firman-Nya:
   
   وَإِذَا 
   سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ 
   إِذَا دَعَانِ 
   
   Maksudnya:
   
   
   
   Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu mengenai Aku maka 
   (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir 
   (kepada
   
   
   mereka);Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia 
   berdoa kepada-Ku.
   
   - 
   al-Baqarah (2): 186
   
   Dan di antara tempat yang mustajab 
   untuk memohon doa terhadap sesuatu hajat adalah ketika solat. Ini 
   adalah sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:
   
   
   وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ 
   
   Maksudnya:
   
   Dan 
   mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan 
   mengerjakan solat…  
   - al-Baqarah 
   (2) : 45
   
   Oleh itu solat sunat Hajat adalah 
   solat yang dikerjakan oleh seseorang yang mempunyai hajat tertentu 
   dan ingin memohon kepada Allah agar memperkenankan hajat tersebut. 
   Sekiranya kita meneliti buku-buku yang membahaskan tentang solat 
   sunat Hajat ini maka kita akan mendapati terdapat pelbagai tatacara 
   perlaksanaan serta jumlah rakaatnya.
   
   v 
   APAKAH SOLAT HAJAT 
   DISYARI’ATKAN?
   
   Ibadah yang diterima oleh Allah 
   Subhanahu wa Ta’ala adalah ibadah yang dikerjakan semata-mata 
   ikhlas kerana-Nya dan mengikuti (ittiba’) sunnah Nabi s.a.w 
   yang sabit. Oleh itu, sebelum sesuatu amal ibadah itu dikerjakan 
   termasuk solat sunat Hajat ini, sewajarnya kita menyelidik terlebih 
   dahulu adakah benar ia telah diperintahkan oleh Rasulullah s.a.w 
   atau sekadar amalan kebiasaan yang digelar sebagai adat. Sedangkan, 
   umat Islam wajib membezakan antara adat dan ibadah agar adat yang 
   menjadi kebiasaan mereka itu tidak dianggap sebagai ibadah. 
   
   
   Lazimnya, dalil yang digunakan untuk 
   mensyari’atkan solat sunat hajat ini adalah hadis-hadis yang berikut.
   
   Menurut Faaid bin Abdul Rahman yang 
   meriwayatkan daripada Abdullah bin Abi Aufa, Rasulullah s.a.w telah 
   bersabda:
   
   
   مَنْ كَانَتْ لَهُ إِلَى اللَّهِ حَاجَةٌ أَوْ إِلَى أَحَدٍ مِنْ بَنِي 
   آدَمَ فَلْيَتَوَضَّأْ فَلْيُحْسِنْ الْوُضُوءَ ثُمَّ لِيُصَلِّ 
   رَكْعَتَيْنِ 
   
   
   ثُمَّ لِيُثْنِ عَلَى اللَّهِ وَلْيُصَلِّ عَلَى
   
   
   النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ لِيَقُلْ... 
   
   
   قَالَ 
   أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ غَرِيبٌ وَفِي إِسْنَادِهِ مَقَالٌ فَائِدُ 
   بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ يُضَعَّفُ فِي الْحَدِيثِ 
   
   
   وَفَائِدٌ هُوَ 
   أَبُو الْوَرْقَاءِ
   
   Maksudnya:
   
   Sesiapa yang mempunyai hajat 
   kepada Allah atau kepada salah seorang bani Adam (manusia) hendaklah 
   dia berwuduk serta membaguskan wuduknya kemudian solat dua rakaat. 
   Terus (setelah selesai solat) hendaklah dia menyanjung Allah dan 
   berselawat kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, kemudian dia 
   mengucapkan doa…… Menurut Abu ‘Isa ini adalah hadis Gharib dan dalam 
   sanadnya terdapat Faaid bin ‘Abdurrahman yang dha’if (lemah) dalam 
   hadis dan Faaid dia adalah Abu al-Waruqa’. 
    - 
   Hadis riwayat Imam al-Tirmizi dalam Sunannya Kitab 
   al-Sholaah, no: 441. 
   
   Gharib 
   bermaksud yang asing, jauh, aneh atau susah difahami. Hadis 
   gharib bermaksud hadis yang diriwayatkan dengan satu sanad atau 
   hadis yang diriwayatkan oleh seorang perawi. Hadis gharib ini 
   ada yang sahih, hasan dan juga dha’if (lemah). Namun 
   begitu hadis yang diperbincangkan ini statusnya dha’if dan 
   tidak boleh dijadikan sebagai dalil dalam menetapkan sesuatu hukum. 
   Ini diindikasikan sendiri oleh Imam al-Tirmizi rahimahullah 
   ketika meriwayatkan hadis ini. 
   
   Hadis di atas ini berstatus 
   dha’if jiddan (sangat lemah) kerana dalam sanadnya terdapat 
   Faaid bin ‘Abdurrahman Abu al-Waruqa’ dan beliau telah dilemahkan 
   oleh ulamak hadis seperti Imam al-Tirmizi, Imam Abdullah bin Ahmad, 
   Imam Ibn Ma’in, Imam Abu Daud, Imam al-Nasaai, Imam Abu Hatim, Imam 
   al-Hakim, Imam Ibn Hibban dan Imam al-Bukhari rahimahumullah. 
   Oleh itu hadis di atas tidak boleh dijadikan dalil untuk 
   mensyari’atkan solat Hajat.
   
   Sebuah hadis berkaitan dengan solat 
   hajat juga telah diriwayatkan oleh Imam Ahmad daripada Maimun Abu 
   Muhammad al-Mura’i al-Tamimi. Dia berkata: Yahya bin Abi Kathir 
   telah menceritakan daripada Yusuf bin 
   Abdullah bin Salam daripada Abu Darda’ radhiallahu’ anh 
   katanya: Wahai sekalian manusia! Aku telah mendengar Rasulullah 
   shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
   
   
   مَنْ تَوَضَّأَ فَأَسْبَغَ الْوُضُوءَ ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ 
   يُتِمُّهُمَا أَعْطَاهُ اللَّهُ مَا سَأَلَ مُعَجِّلاً أَوْ مُؤَخِّرًا
   
   
   Maksudnya:
   
   Sesiapa berwuduk dan 
   menyempurnakannya, kemudian mengerjakan solat dua rakaat dengan 
   sempurna, apa sahaja yang dimintanya akan diberi oleh Allah baik 
   cepat mahupun lambat.
   - Hadis riwayat Imam Ahmad 
   dalam Musnadnya, no: 26225.
   
   Hadis ini juga tidak sahih kerana 
   dalam sanadnya terdapat seorang perawi, iaitu Maimun Abu Muhammad 
   al-Mura’i. Beliau seorang yang majhul (tidak dikenali) 
   sebagaimana yang telah dinyatakan oleh ulamak hadis seperti Imam Ibn 
   Ma’in, Imam Ibn ‘Adiy, Imam al-Zahabi dan Syeikh Nashiruddin al-Albani 
   rahimahumullah. Sanad hadis ini juga munqati’ 
   (terputus) kerana Yahya bin Abi Kathir yang merupakan seorang 
   tabi’ al-tabi’in telah meriwayatkan secara terus daripada Yusuf 
   bin Abdullah bin Salam. Sedangkan Yusuf merupakan seorang sahabat 
   Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam. Al-Tabi’in adalah 
   seseorang yang di dalam hidupnya sempat berjumpa dengan sahabat Nabi
   shallallahu ‘alaihi wasallam Manakala tabi’ al-Tabi’in 
   adalah seseorang yang sempat berjumpa seorang tabi’in. Di 
   dalam hadis ini, seorang tabi’ al-Tabi’in telah meriwayatkan 
   hadis secara terus daripada seorang sahabat Nabi s.a.w tanpa 
   perantaraan daripada seorang tabi’in di dalam sanadnya. Oleh 
   itu, hadis ini dikategorikan sebagai munqati’,  iaitu 
   terputus sanad.
   
   Namun, Imam al-Suyuti 
   rahimahullah di dalam kitabnya La’aaliul Mashnu’ah 
   berpendapat bahawa hadis ini adalah satu-satunya hadis yang sahih 
   tentang solat hajat. Wallahu’alam. 
   
   Maka sekiranya ingin berpegang 
   kepada hadis ini sebagai dalil keharusan mengerjakan solat hajat, 
   seseorang hendaklah melaksanakannya menurut tatacara yang bertepatan 
   dengan hadis tersebut, iaitu:
   - 
    Menyempurnakan wuduk.
- 
    Solat sebanyak dua rakaat. Tidak disyari’atkan untuk dilaksanakan solat Hajat ini secara berjemaah sebagaimana yang kebiasaannya diamalkan di Malaysia.
- 
    Tidak ada bacaan ayat-ayat mahupun surah-surah yang tertentu yang dibacakan dalam jumlah tertentu untuk solat Hajat ini.
- 
    Berdoa sama ada di dalam solat atau sesudah solat. Jika ingin berdoa ketika dalam solat antara tempat yang afdal untuk berdoa adalah ketika sujud dan sesudah membaca tasyahhud akhir sebelum memberi salam. Tidak ada lafaz doa tertentu yang disyaria’tkan bagi solat hajat. Justeru, doa tersebut bolehlah disusun sendiri mengikut apa yang dihajati.
   Namun, penulis berpendapat bahawa 
   riwayat-riwayat yang dianggap sebagai hujah bahawa para 
   salafussoleh mengerjakan solat hajat bukanlah menunjukkan mereka 
   mengkhususkan sesuatu jenis solat sunat yang dinamakan solat Hajat. 
   Tetapi, mereka sebenarnya hanyalah mengerjakan solat sunat mutlak. 
   Melalui solat tersebut mereka mengambil kesempatan untuk berdoa di 
   tempat yang afdal untuk berdoa ketika di dalam solat, iaitu ketika 
   sujud dan sebelum salam dan juga bertawassul dengan amalan 
   yang mulia, iaitu mengerjakan solat. Oleh itu, tidak hairanlah 
   sekiranya istilah solat sunat Hajat tidak pernah wujud di dalam 
   mana-mana hadis yang sabit daripada Rasulullah shallallahu 
   ‘alaihi wasallam Wallahu’alam.
   
   Di antara hadis lain yang digunakan 
   sebagai dalil untuk solat hajat adalah sebagaimana yang diriwayatkan 
   oleh Uthman bin Hunaif katanya: 
   
   
   أَنَّ رَجُلاً ضَرِيرَ الْبَصَرِ أَتَى النَّبِيَّ
   
   
   صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: ادْعُ اللَّهَ لِي أَنْ 
   يُعَافِيَنِي. 
   
   
   فَقَالَ: إِنْ شِئْتَ أَخَّرْتُ لَكَ وَهُوَ خَيْرٌ 
   وَإِنْ شِئْتَ دَعَوْتُ. فَقَالَ: ادْعُهْ. 
   
   
   فَأَمَرَهُ أَنْ 
   يَتَوَضَّأَ فَيُحْسِنَ وُضُوءَهُ وَيُصَلِّيَ رَكْعَتَيْنِ وَيَدْعُوَ 
   بِهَذَا الدُّعَاءِ: 
   
   
   اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ وَأَتَوَجَّهُ 
   إِلَيْكَ بِمُحَمَّدٍ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ. 
   
   
   يَا مُحَمَّدُ إِنِّي قَدْ 
   تَوَجَّهْتُ بِكَ إِلَى رَبِّي فِي حَاجَتِي هَذِهِ لِتُقْضَى 
   اللَّهُمَّ شَفِّعْهُ فِيَّ
   
   Maksudnya:
   
   Seorang lelaki buta datang 
   menemui Rasulullah s.a.w lalu berkata: Doakanlah kepada Allah supaya 
   dia sembuhkan (kembalikan penglihatan) aku. 
   
   Nabi bersabda: Kalau engkau 
   suka untuk bersabar engkau akan mendapat pahala di atas kesabaranmu 
   (di atas kecacatanmu itu) ataupun boleh juga sekiranya jika engkau 
   mahu, aku akan mendoakan engkau sekarang (supaya sembuh serta-merta).
   
   Kata lelaki itu: Doakanlah 
   untuku sekarang. Lalu baginda s.a.w menyuruhnya agar berwuduk dan 
   menyempurnakannya lalu mengerjakan solat dua rakaat. Kemudian dia 
   berdoa: Ya Allah Ya Tuhanku! Aku berdoa dan bermunajat kepada-Mu 
   dengan (perantaraan doa) Muhammad, Nabi yang membawa rahmat. 
   
   
   Ya Muhammad, sesungguhnya aku 
   telah menghadap dengan (doamu) kepada Tuhanku tentang hajatku ini 
   supaya dimakbulkan hajatku ini. Ya Allah! Berikanlah syafaat (baginda 
   s.a.w) kepadaku.
   - Hadis riwayat Imam Ibn 
   Majah dalam Sunannya, Kitab Iqamah al-Solah wa 
   Sunnah Fiha, no: 1375.
   
   Hadis di atas sebenarnya berkisar 
   tentang tawassul atau berdoa menggunakan perantaraan yang 
   selari dengan syarak. 
   
   Pertama, 
   lelaki buta tersebut menggunakan perantaraan amal soleh, iaitu 
   dengan mengerjakan solat sunat mutlak sebanyak dua rakaat. 
   
   
   Kedua, 
   lelaki itu juga menggunakan perantaraan doa Rasulullah 
   shallallahu ‘alaihi wasallam Bertawassul dengan doa orang soleh 
   yang masih hidup adalah disyari’atkan manakala berdoa melalui 
   perantaraan orang yang telah mati seperti di kuburan para Nabi, 
   sahabat, salafussoleh atau wali adalah bid’ah yang sesat.
   
   v 
   KESIMPULAN
   
   Dengan penjelasan ini, dapatlah kita 
   fahami bahawa hadis-hadis tentang solat sunat hajat ini berstatus 
   lemah. Oleh itu, mengerjakan solat sunat yang dinamakan solat sunat 
   Hajat masih dipertikaikan kesahihannya. Namun kita dibenarkan untuk 
   memohon apa jua hajat kita dalam solat sama ada fardu mahupun sunat 
   terutamanya ketika sujud dan sesudah membaca tasyahhud akhir 
   sebelum salam. Apa yang lebih utama adalah jika kita panjatkan doa 
   kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala ketika masih dalam solat. 
   Menurut Ibnu Taymiyyah rahimahullah dalam Majmu’ al-Fatawa, 
   Jld. 22, ms. 512-514:
   
   
   Seseorang yang sedang bersolat sebenarnya sedang 
   mengadu (bermunajat) kepada Tuhan-nya, maka ketika dia memberi salam 
   (menunjukkan berakhirnya solat), selesailah sudah munajatnya. Oleh 
   itu sewajarnya permohonan itu dipanjatkan ketika bermunajat (dalam 
   solat sebelum salam) kerana ianya lebih mungkin untuk dimakbulkan 
   jika dibandingkan dengan permohonan yang dipanjatkan setelah dia 
   selesai bermunajat (selesai solat).
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan