Isnin, 4 Februari 2013

ISLAM AGAMA YANG MULIA

Untuk entri yang pertama ini ana memperkenalkan apa itu islam. Mudah-mudahan antum dapat memahami apa itu Islam...
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.
"Aku Bersaksi Tiada Tuhan Yang disembah Melainkan Allah dan Aku bersaksi Bahawa Nabi Muhammad Itu Pesuruh Allah"
Definisi Islam
Dari segi bahasa, Islam memiliki beberapa erti, diantara erti kata Islam adalah :
Damai. Berasal kata ( م ل سلا ) yang secara bahasa berarti damai. Hal ini sebagaimana difirmankan Allah SWT QS. At-Taubah/ 08 : 61 : “Dan jika mereka condong kepada perdamaian, maka condonglah kepadanya dan bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

Menyerahkan diri. Berasal dari kata ( 9م9ل س9أ ) yang berarti menyerahkan diri. Mengenai hal ini Allah SWT berfirman QS. Annisa/ 4 : 125 : “Dan siapakah yang lebih baik agamanya daripada orang yang ikhlas menyerahkan dirinya kepada Allah, sedang diapun mengerjakan kebaikan, dan ia mengikuti agama Ibrahim yang lurus? Dan Allah mengambil Ibrahim menjadi kesayanganNya.”

Bersih dan Suci. Mengenai makna ini, Allah berfirman dalam Al-Qur’an (QS. 26 : 89): “Kecuali orang-orang yang menghadap Allah dengan hati yang bersih.”

Selamat dan Sejahtera. Mengenai makna ini, Allah berfirman dalam Al-Qur’an: (QS. 19 : 47) Berkata Ibrahim: “Semoga keselamatan dilimpahkan kepadamu, aku akan meminta ampun bagimu kepada Tuhanku. Sesungguhnya Dia sangat baik kepadaku.”

Sedangkan secara istilah, terdapat beberapa definis dari Al-Islam :
Islam ditinjau dari substansinya adalah sebuah agama yang diturunkan kepada umat manusia melalui perantaraan rasul-Nya (Muhammad SAW), untuk dijadikan pedoman hidup guna menggapai kebahagiaan hakiki di dunia dan di akhirat. Islam ditinjau dari sisi aplikasinya adalah ketundukan seorang hamba kepada wahyu ilahi yang diturunkan kepada para nabi dan rasul khususnya Nabi Muhammad SAW guna dijadikan pedoman hidup dan juga sebagai hukum atau aturuan Allah SWT yang dapat membimbing umat manusia ke jalan yang lurus, menuju ke kebahagiaan dunia dan akhirat.
Makna asli “Islam” adalah penerimaan sebuah pendapat atau sebuah kondisi yang sebelumnya tidak diterima. Dalam bahasa al-Qur’an, Islam bermakna kesediaan seseorang untuk menerima titah dan perintah dari Tuhan dan mengikutinya.
“Muslim” adalah kata yang diambil dari kata Islam. Kata ini digunakan pada seseorang yang telah menerima dan mengikuti titah dari Tuhan. “Ibrahim bukan seorang Yahudi dan bukan (pula) seorang Nasrani, akan tetapi Dia adalah seorang yang lurus, lagi berserah diri Musliman dan sekali-kali bukanlah Dia Termasuk golongan orang-orang musyrik.” (Qs. Ali Imran [3]:67)
Dua kata yang dimaksud, bagaimanapun, dua makna spesifik yang diperoleh setelah pengenalan risalah yang dibawah oleh Nabi Muhammad Saw. Risalah yang diwahyukan kepada Muhamamad disebut sebagai Islam, dan beriman kepada risalah yang dibawanya juga disebut Islam. Muslim, juga berarti orang yang mengikuti risalah Muhammad dan meyakini akan kebenarannya.
inilah maksud islam sebenar, dalam solat kita melafazkan kalimah syahadah ini menujukkan kita memperaku bahawa ALLAH itu Tuhan kita Nabi Muhammad itu Pesuruh Allah..Islam menciptakan kedamaian, mengamalkan kebersihan, membawa kepada kesejahteraan dan taat pada Pencipta Makhluk yang Agung...bila kita meneliti tidak sedikit pon membawa kepada keganasan, kehancuran dan sebagainya...mudah-mudahan Agama Islam yang dipegang tidak terpesong dan utuh sebagai pegangan kita sampai kiamat.
selepas ini ana akan menceritakan tentang sejarah Islam dan bagaimana islam tersebar dengan meluas..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin