Apabila tiba musim hujan, langit akan 
mencurahkan airnya. Air pun mula melimpah di sana sini. Sehingga 
mengakibatkan banjir di tempat-tempat tertentu. Apabila musim kemarau 
melanda, bumi pun menjadi kering kontang.
Di sebalik kejadian yang dianggap lumrah 
oleh manusia ini, ada satu persoalan yang perlu difikirkan bersama. 
Mengapakah apabila tiba musim hujan, langit mencurahkan airnya tanpa 
henti-henti sehingga berlaku banjir besar yang memusnahkan 
segala-galanya. Akibatnya juga manusia yang tidak berdosa pun menjadi 
mangsa dan binatang ternakan turut mati.
Mengapakah juga musim kemarau yang 
berlaku berlarutan hingga segala parit dan anak sungai menjadi kering? 
Sementara itu langit langsung tidak menurunkan airnya dalam masa yang 
agak lama, panas membakar hingga tanaman dan tumbuhan di dunia musnah. 
Akibatnya manusia hidup dalam kehausan dan terseksa.
Pernahkah kita terfikir mengapakah 
apabila berlaku musim hujan di sana sini pada waktu yang sama ada 
kawasan yang kering kontang tanpa hujan? Orang ramai di kawasan itu pula
 hidup dalam kehausan kerana kemarau panjang terjadi secara tiba-tiba. 
Apakah ini juga dianggap sebagai lumrah?
Sebenarnya apabila banjir sudah sampai 
kepada had bahaya atau kemarau pula berlarutan sehingga bumi menjadi 
kering kontang, atau terjadinya kemarau di musim hujan maka hal ini 
tidak boleh lagi dianggap sebagai perkara biasa. Hal ini adalah musibah,
 bala bencana dan keburukan, lebih-lebih lagi apabila sampai tahap 
merosakkan dan memusnahkan jiwa dan harta benda.
Bala atau 
bencana yang sering menimpa manusia sebenarnya adalah balasan daripada 
Allah S.W.T terhadap kesalahan yang dilakukan oleh manusia. Bala ialah 
balasan di dunia sebelum manusia menerima balasan di akhirat.
Di dalam surah Asy Syura ayat 30, Allah berfirman yang membawa maksud;
“Dan apa jua yang menimpa kamu 
daripada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) maka ia adalah disebabkan
 apa yang kamu lakukan (akibat perbuatan-perbuatan yang salah dan 
berdosa), dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian besar 
dosa-dosa kamu.”
Ayat ini jelas menunjukkan bahawa segala 
bala yang menimpa manusia adalah disebabkan oleh dosa-dosa manusia. 
Sekiranya Allah itu tidak mempunyai sifat pemurah dan penyayang, sudah 
pasti setiap dosa yang dilakukan oleh anak Adam akan ditimpa bala dan 
musibah yang tidak putus-putus. Tetapi kerana Allah itu bersifat Maha 
Pengasih lagi Maha Pengampun maka banyak dosa-dosa manusia diampunkanNya
 tanpa dibalas dengan bala.
Setiap bala yang diturunkan dan setiap 
musibah yang menimpa manusia adalah disebabkan oleh dosa dan kesalahan 
manusia itu sendiri. Apabila Allah menurunkan balaNya, bala ini bukan 
sahaja menimpa mereka yang bersalah dan berdosa sahaja tetapi menimpa 
keseluruhan manusia. Hal ini dijanjikan oleh Allah seperti firmanNya 
dalam surah Al Anfal ayat 25 yang bermaksud:
“Dan jagalah diri kamu daripada 
berlakunya dan (yang membawa bala dan bencana) yang bukan sahaja akan 
menimpa orang-orang zalim di antara kamu secara khusus (tetapi akan 
menimpa kamu secara umum) dan ketahuilah bahawa Allah maha berat azab 
seksaNya.”
Oleh itu apabila berlaku kemarau dan 
seumpamanya, Islam menganjurkan supaya manusia memperbanyakkan 
istighfar  dan meminta ampun kepada Allah, berhenti dari melakukan dosa 
dan kesalahan, setelah itu barulah boleh memohon kepada Allah supaya 
diturunkan hujan.
Dalam surah Hud ayat 52, Allah berfirman yang bermaksud;
“Dan wahai kaumku, mintalah ampun 
kepada Tuhan kamu, kemudian kembalilah taat kepadaNya supaya ia 
menghantarkan kepada kamu hujan lebat serta menambahkan kamu kekuatan di
 samping kekuatan kamu yang tersedia ada, dan janganlah kamu 
membelakangkan seruanku dengan terus melakukan dosa.”
Di dalam surah Nuh ayat 10 dan 11 Allah berfirman yang bermaksud;
“sehingga aku berkata (kepada mereka)
 pohonkanlah ampun kepada Tuhan kamu, sesungguhnya ia adalah maha 
pengampun (sekiranya kamu berbuat demikian), Dia akan menghantar hujan 
lebat yang mencurah-curah kepada kamu.
Di dalam dua ayat ini, dikaitkan soal 
beristighfar  kepada Allah dan meminta ampun di atas segala dosa dan 
kesalahan. Setelah itu barulah Allah menurunkan hujan dari langit. Hal 
ini menunjukkkan seolah-olah langit ditahan daripada menurunkan airnya 
kerana dosa manusia yang terlalu banyak iaitu dosa meninggalkan apa yang
 disuruh atau melakukan apa yang dilarang.
Di dalam sebuah hadith Rasulullah S.A.W yang diriwayatkan daripada Abdullah bin Umar r.a yang bermaksud;
“Berkata Abdullah bin Umar, ketika 
saya bersama sepuluh sahabat daripada Muhajirin di sisi Rasulullah S.A.W
 tiba-tiba rasulullah S.A.W berpaling kepada kami lalu baginda bersabda,
 menegah suatu kaum  daripada mengeluarkan zakat harta mereka, bererti 
mereka menegah langit daripada menurunkan hujannya, kalau lah tidak 
kerana binatang (yang tidak berdosa yang hidup melata di bumi) tentu 
hujan tidak akan turun ( sehinggalah mereka mengeluarkan zakat harta 
mereka).”
Oleh yang demikian sebagai peringatan 
kepada kita, jangan lah banyak melakukan dosa dan kesalahan andainya 
kita tidak mahu ditimpa bala bencana. Oleh kerana kita juga terlibat 
dengan bala bencana hasil daripada dosa dan kesalahan orang lain, maka 
adalah baik kita juga beristighfar meminta ampun kepada Allah. Kalaupun 
tidak dihilangkan terus bala itu, kita sekurang-kurangnya terhindar 
daripada keburukannya.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan