Rabu, 15 April 2015

AKHLAK ISLAMIYYAH.

Akhlak Islamiyyah
Maksud akhlak; (Al-Khulq) 
1. Sifat seseorang.
= diibarat seperti pokok.
Akar pokok adalah tunjang
Akidah (akar)  -> Amal (batang pokok) -> Akhlak (Hasil)
Akhlak vs moral
+ Akhlak berpandukan Al-Quran dan Sunnah
+ Moral berpandukan kesesuaian tempat. 
Qudwah Hasanah
: Keperibadian yg baik.
* Contoh yg terbaik.
Asma' bin Abu Bakar
-pembawa makanan utk Rasulullah dan ayahandanya. 
Ashabul kahfi :
Lari drpd pemerintahan yg zalim
Allah tidurkan mereka selama (309 thn)
Ali Imran (ayat 152-155)
-Berkaitan dengan peristiwa  Perang Uhud.
- Saidina Hamzah terkorban kerana melindungi Rasulullah drpd balingan lembing drpd Abu Jahal. 
- Allah swt menimpakan bala bencana kepada manusia supaya manusia mendapat hikmah ats apa yg berlaku. 
Ayat 133 (surah Ali Imran) 
Ciri-ciri org bertakwa
1. Sedekahkan harta ketika senang dan susah. 
2. Menahan kemarahan
3. Memaafkan kesalahan orang lain

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin