Alam jin adalah alam 
yang berdiri sendiri, ia terpisah dan berbeza dengan alam manusia tetapi
 kedua-duanya hidup dalam dunia yang sama, kadang tinggal di dalam rumah
 yang dibina atau di diami manusia. Kedua-duanya pun mempunyai persamaan
 yakni wajib untuk beribadah kepada Allah: "Tidaklah aku ciptakan jin 
dan manusia kecuali hanyalah untuk beribadah kepadaKu" (Surah 
Adz-Dzariyat 51:56).
Menurut Ibnu Aqil 
sebagaimana dikutip asy-Syibli dalam bukunya Akam al-Marjan fi Ahkam 
al-Jann, mengatakan bahawa makhluk ini disebut dengan jin kerana secara 
bahasa jin bermaksud yang tersembunyi, terhalang, tertutup. Disebut jin,
 kerana makhluk ini terhalang (tidak dapat dilihat) dengan mata kasar 
manusia. Oleh kerana itu, bayi yang masih berada di dalam perut ibu, 
disebut janin (kata janin dan jin mempunyai kata dasar yang sama iaitu 
jann) kerana ia tidak dapat dilihat dengan mata. Demikian juga orang 
gila dalam bahasa Arab disebut dengan majnun (dari kata jann juga) 
kerana akal sehatnya sudah tertutup dan terhalang.
Sedangkan kata syaitan, 
dalam bahasa Arab berasal dari kata syathona yang bererti ba'uda (jauh, 
yakni yang selalu menjauhkan manusia dari kebenaran). Kemudian kata 
syaitan ini digunakan untuk setiap makhluk berakal yang derhaka dan 
membangkang (kullu 'aat wa mutamarrid). Pada awalnya istilah setan 
(syaitan) ini diberikan kepada salah satu golongan jin (Iblis) yang 
beribadah kepada Allah dan tinggal bersama dengan malaikat di dalam 
syurga. Akan tetapi ketika mereka menolak untuk sujud kepada Adam kerana
 membangkang kepada perintah Allah, maka diusirnya dari syurga dan sejak
 itu ia menjadi makhluk yang terkutuk sampai hari kiamat kelak.
 
 
Tidak semua jin adalah 
syaitan kerana, jin juga ada yang soleh, ada yang mukmin. Jadi syaitan 
hanyalah ditujukkan untuk jin yang membangkang (kafir, munafik, musyrik 
dan sebagainya). Demikian juga tidak semua syaitan adalah jin kerana 
dalam surat an-Nas ditegaskan, bahawa syaitan juga ada dari golongan 
manusia. Setiap manusia yang membangkang, derhaka dan selalu menjauhkan 
manusia lain dari penggunaan Allah, mereka dinamakan syaitan.
Dan sesungguhnya di 
antara kami ada orang-orang yang soleh dan di antara kami ada (pula) 
yang tidak demikian halnya. Adalah kami menempuh jalan yang 
berbeza-beza. (Al-Jin 72:11)
Dilihat dari struktur 
kalimat, atau dalam tinjauan kaedah sharfiyah, syaitan (syaitan) 
merupakan bentuk kalimat isim 'alam (nama sesuatu) dia adalah laqab 
(gelaran) yang diberikan Allah kepada setiap makhluk yang berakal (jin 
dan manusia) yang membangkang terhadap perintah Allah. Oleh kerana itu 
penyebutan syaitan (setan) boleh dikenakan kepada jin dan manusia 
sebagaimana tersurat dalam ayat-ayat di atas.
Merujuk kepada kisah 
Adam dan Iblis dari ayat 12-20 surah al-'Araf, gelaran setan diberikan 
Allah untuk pertama kalinya kepada Iblis apabila dia menyatakan alasan 
penolakan untuk sujud kepada Adam. Dan pada surat Thaha 20:117, Allah 
memberi amaran kepada Adam bahawa makhluk yang terkutuk itu akan menjadi
 musuh Adam dan isterinya. Dan pada surat Yasin 36:60, Allah menegaskan 
kembali gelaran setan diberikan kepada musuh Adam tersebut dan dijadikan
 peringatan bagi anak cucu Adam. Ini runtut ayat-ayat dimaksud yang 
bermaksud;
1. Allah berfirman: 
"Apakah yang menghalangimu untuk bersujud (kepada Adam) di waktu Aku 
menyuruhmu?" Menjawab iblis: "Saya lebih baik daripadanya: Engkau 
ciptakan saya dari api sedang dia Engkau ciptakan dari tanah". Allah 
berfirman: "Turunlah kamu dari syurga itu; kerana kamu tidak sepatutnya 
menyombongkan diri di dalamnya, maka keluarlah, sesungguhnya kamu 
termasuk orang-orang yang hina". Iblis menjawab: "Beri tangguhlah saya 
sampai waktu mereka dibangkitkan". Allah berfirman: "Sesungguhnya kamu 
termasuk mereka yang diberi tempoh." Iblis menjawab: "Kerana Engkau 
telah menghukum saya tersesat, saya benar-benar akan 
(menghalang-halangi) mereka dari jalan Engkau yang lurus, kemudian saya 
akan mendatangi mereka dari muka dan dari belakang mereka, dari kanan 
dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka 
bersyukur (taat). Allah berfirman: "Keluarlah kamu dari syurga itu 
sebagai orang terhina lagi terusir. Sesungguhnya barang siapa di antara 
mereka mengikuti kamu, benar-benar Aku akan mengisi neraka Jahanam 
dengan kamu semuanya ". (Dan Allah berfirman): "Hai Adam bertempat 
tinggallah kamu dan isterimu di syurga serta makanlah olehmu berdua 
(buah-buahan) di mana saja yang kamu sukai, dan janganlah kamu berdua 
mendekati pohon ini, lalu menjadilah kamu berdua termasuk orang-orang 
yang zalim ". Maka syaitan membisikkan fikiran jahat kepada keduanya 
untuk menampakkan kepada keduanya apa yang tertutup dari mereka iaitu 
auratnya dan syaitan berkata: "Tuhan kamu tidak melarang kamu daripada 
mendekati pohon ini, melainkan supaya kamu berdua tidak menjadi malaikat
 atau tidak menjadi orang yang kekal (dalam syurga)" . (Al-'Araf 
7:12-20)
2. Maka kami berkata: 
"Hai Adam, sesungguhnya ini (iblis) adalah musuh bagimu dan bagi 
istrimu, maka sekali-kali janganlah sampai ia mengeluarkan kamu berdua 
dari syurga, yang menyebabkan kamu menjadi celaka. (Thaha 20:117)
3. Bukankah Aku telah 
memerintahkan kepadamu hai Bani Adam supaya kamu tidak menyembah 
syaitan? Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi kamu ", 
(Yasin 36: 60)
Adapun Iblis diambil 
dari kata al-balas yang bererti orang yang tidak mempunyai kebaikan 
sedikitpun (man la khaira 'indah), atau diambil dari kata ablasa yang 
bererti putus asa dan bingung (yaisa wa tahayyara). Disebut iblis (putus
 asa) kerana mereka merasa putus asa dengan rahmat Allah, juga disebut 
iblis lantaran mereka tidak pernah berbuat kebaikan sedikitpun. Menurut 
satu riwayat, dahulunya iblis ini bernama Naail, akan tetapi sejak ia 
membangkang dan menolak perintah Allah untuk sujud kepada Nabi Adam, ia 
ditukar nama menjadi syaitan.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan