Al-Fadhil ustaz,
Saya
 seorang gadis berusia awal 20-an dan belum berkahwin. Sebelum ini saya 
tidak tahu untuk membezakan antara mazi dan mani. Tetapi, alhamdulillah 
baru-baru ini setelah saya terbaca ruangan ini, saya tidak ragu-ragu 
lagi untuk membezakan antara kedua "cecair" tersebut. 
Bagaimanapun,
 saya ingin meminta pendapat.. Oleh kerana awal Ramadhan tempoh hari 
saya masih "jahil" mengenai mazi dan mani, apabila saya terangsang, saya
 menganggap cecair yang keluar ialah MANI.  
Tetapi, jauh disudut hati saya mengatakan ianya bukanlah mani, jadi saya tetap teruskan berpuasa. 
Setelah
 berbuka puasa, saya mandi wajib untuk keluar dari belenggu ragu-ragu. 
Perkara ini berlanjutan sehinggalah beberapa hari. Siangnya saya 
berpuasa, apabila keluar "sesuatu" saya menganggapnnya mani dan 
mengambil keputusan untuk mandi wajib setiap kali selepas berbuka. 
Perkara
 ini membuatkan saya betul-betul tertekan apatah lagi bila memikirkan 
jumlah puasa yang perlu saya GANTI @ QADA' yang semakin meningkat HANYA 
kerana perasaan ragu-ragu tersebut. 
Jadi,
 saya terdetik untuk "mencari jawapan" kepada masalah saya ini 
sehinggalah saya terbaca PERBEZAAN ANTARA MAZI & MANI yang terdapat 
dalam ruangan ini. 
Sekarang
 saya yakin sedikit untuk membezakan antara keduanya. Hasil pembacaan 
dan pemahaman saya, saya dapati cecair yang keluar pada awal Ramadhan 
dahulu bukanlah mani, tetapi hanya mazi. 
Soalan
 saya, apakah saya perlu mengQada' puasa-puasa yang saya ragui tempoh 
hari  ? Bagaimana pula jika sekarang saya sudah PASTI yang keluar ketika
 itu memang bukan mani??  Saya harapkan jawapan.. Tolonglah.. Terima 
kasih !!! 
- Soalan Melalui Ruangan Komentar -
 
 
Jawapan 
Wa'alaikumussalam, 
1)
 Puasa anda adalah sah dan tidak perlu di qadha ( ganti) kerana ia tidak
 batal hanya kerana keluar air mazi akibat terangsang. 
2)
 Walaubagaimanapun, pahala puasa sdri sudah tentu tergugat dan 
berkurangan jika  air mazi itu keluar akibat rangsangan syahwat. Jika 
seseorang terangsang sehingga keluar mazi, ini bermakna dia sedang 
melakukan satu dosa (kecualilah jika di antara suami dan isteri), kerana
 menurut kebiasaannya sesorang tidak boleh terangsang tanpa sebab, sudah
 tentu rangsangan itu datang sama ada kerana melihat gambar lucah atau 
bersembang dengan lelaki melalui telefon, berdepan atau 'chatting' secara bersyahwat...
Untuk makluman, AIR MAZI adalah sejenis cecair jernih sedikit melekit dan kurang berbau yang keluar dari kemaluan lelaki dan wanita setiap kali ada rangsangan syahwat. Ia berbeza dengan AIR MANI
 pula cecair melekit dan berbau kuat seperti klorok, yang keluar hanya 
di kemuncak syahwat semasa persetubuhan atau ia juga boleh keluar di 
kemuncak syahwat apabila seseorang melakukan kesalahan mastubarsi 
(onani). 
Air
 MANI adalah sejenis cecair pekat, yang biasanya keluar dengan rasa 
kenikmatan. Berbeza dengan AIR MAZI yang keluar tanpa sedar, hasil 
peningkatan syahwat. Air mazi adalah najis dan perlu dibasuh untuk 
menunaikan AIR MANI, pula berbeza kerana jika keluar, seseorang itu 
perlu mandi hadas ( MANDI WAJIB)  untuk kembali menyucikan diri bagi 
melaksanakan ibadah khusus seperti solat dan membaca al-Quran.
Kembali
 kepada kes yang bertanya, jika benar ia adalah air mazi yang keluar 
disebabkan syahwat dari aktiviti tidak elok, tidak syak lagi ia adalah 
satu dosa dan apabila ia berlaku dalam bulan mulia ini, sudah tentulah 
kesannya amat besar. Allah s.w.t menyebut dalam hadis Qudsi :-
يَتْرُكُ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ وَشَهْوَتَهُ من أَجْلِي الصِّيَامُ لي وأنا أَجْزِي
Ertinya
 : "Dia meninggalkan makanan, minuman dan syahwatnya hanya kerana Ku ( 
Allah ), sesungguhnya puasanya adalah untuk Ku dan Aku lah yang akan 
membalasnya" ( Riwayat Al-Bukhari, no 1795, 2/670 ) 
Amat
 jelas lagi terang Allah s.w.t inginkan dari puasa kita penahanan dari 3
 aspek fizikal iaitu tahan  makan minum dan keinginan syahwat iaitu 
seksual. 
Dalam
 hal di atas, jika rangsangan benar kerana syahwat, ia menunjukkan sdri 
telah melakukan suatu dosa sehingga tidak dapat menjaga syahwat dengan 
baik sehingga keluarnya mazi semasa berpuasa. Kaffarah yang berat bagi 
mereka yang bersetubuh di siang hari Ramadhan sudah cukup membuktikan 
kemurkaan Allah s.w.t bagi mereka yang melanggar displin syahwat tatkala
 berpuasa. 
Jika syahwat antara suami isteri pun perlu dikawal, apatah lagi dengan lelaki atau wanita luar yang bukan mahram.  
Jika
 benar, ia adalah mazi yang ekluar dengan syahwat, saya nasihatkan 
saudari agar segera berhenti dan menjauhkan diri dari semua perbincangan
 dan perbuatan yang boleh menaikkan syahwat kerana ia kelak boleh 
menjatuhkan seseorang dalam kumpulan hina iaitu penzina yang tidak 
bertawbat. 
Semoga diampuni Allah s.w.t di bulan pengampunan ini.  
BEZA MAZI DENGAN KEPUTIHAN
Jika
 cecair yang keluar itu tidak keluar disebabkan syahwat, maka ia mungkin
 pula adalah cecair keputihan yang kerap berlaku kepada beberapa 
kumpulan wanita. Cecair jenis ini adalah najis dan perlu dibasuh sebelum
 solat, namun ia tidak membatalkan puasa. Tiada dosa juga atas keluarnya
 cecair tersebut.Tetapi cecair jenis ini TIDAK keluar kerana syahwat 
terangsang. Ia keluar pada waktu-waktu biasa.
 
Cecair
 'keputihan' ini biasanya keluar dengan sedikit kekuningan atau 
mempunyai bau yang busuk, berbeza dengan air mazi yang tidak berbau. 
Justeru, saudari perlu tentukan cecair apakah yang dimaksudkan. Jalan 
mudah adalah dengan bertanya kepada ibu saudari. Harapnya sang ibu 
mempunyai kejelasan fikiran tentang perbezaaannya.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan