Ahad, 23 Februari 2014

DOSA-DOSA HAMBANYA.

Sifat hamba itu sentiasa buat salah. Maka mohonlah ampun dan baiki kesalahan dengan tingkatkan iman. Renung kembali apa itu iman?
Apa itu islam dan apa itu ehsan?
Hayatilah dan perbuatlah di dalam kehidupan harian.

Jangan putus harap akan rahmat Allah. Sesungguhnya rahmat Allah meliputi segala sesuatu.

Setiap insan tidak dapat lari daripada melakukan dosa dalam menjalani kehidupan seharian. Amat banyak pendurhakaan kepada Allah yang telah kita lakukan sejak baligh hingga ke saat ini. Inilah kelemahan insan yang tidak dapat dinafikan.

Namun, tahukah kita?


Allah tak pernah mungkir janjinya selagi hambanya bertaubat memohon ampun Dia akan mengampuni hamba-hambanya atas dosa yang telah mereka lakukan kecuali dosa syirik dan menyekutukan Allah.

Bahkan dalam satu hadith Qudsi Allah SWT menggambarkan bahawa Dia begitu suka kepada hamba yang bertaubat lebih dari seorang musafir yang kehilangan tunggangan dan bekalan makanannya di tengah padang pasir.

Ia terus merentasi saat-saat yang begitu memeritkan hingga akhirnya ia menggali lubang dan berteduh lalu dipejamkan matanya. Apabila dibuka semula matanya ternyata tunggangan dan bekalan makanan minumannya berada di depannya hingga dia begitu gembira lalu berkata :

“Ya Allah, engkaulah hamba dan akulah tuhammu” Tersilap kerana terlalu gembira.

Wahai jiwa-jiwa yang sering menangisi kelemahan diri atau merasakan dirinya sering disakiti hati dan pedih menanggung beban derita. Ketahuilah, setiap keluhan jiwa kita, setiap luka-luka di hati kita dan setiap titisan air mata yang kita tumpahkan semuanya dalam ilmu dan perhitungan Allah.

Bahkan Allah begitu kasihkan hamba-hambaNya lebih dari apa yang kita sangkakan. Berbahagialah dengan dosa semalam jika dengan itu mendekatkan diri kepada-Nya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin