Isnin, 23 Jun 2014

BACALAH AL QURAN PADA SETIAP HARI.



Al-Quran akan menjadi teman kita semasa di dunia dan di dalam kubur serta di akhirat nanti.
Oleh itu, gunalah masa lapang untuk membaca Al-Quran pagi atau petang. Antara kelebihan membaca Al-Quran ialah :

1. Ibadat yang paling utama dari segi bacaan – manakala solat adalah sebesar2 ibadat dari segi
    geraklaku atau perbuatan.
2. Pahala membaca 1 huruf al-Quran :
• Sekiranya dibaca dalam solat = 100 kebajikan
• Sekiranya dibaca diluar solat dalam keadaan berwuduk = 50 kebajikan
• Sekiranya dibaca diluar solat tanpa wuduk = 10 kebajikan
• (menurut Ibnu Majah : digandakan sampai 400 kali, dan menurut Ibnu al-Jauzi : digandakan sampai 700 kali)
3. Balasan 1 huruf yang dibaca ialah bidadari di syurga / dikatakan juga mendapat balasan sebatang pohon di syurga
4. Pembaca al-Quran adalah hartawan dan pahalanya tidak akan putus
5. Pembacanya dijamin keselamatan daripada api neraka.
6. Pembacanya mendapat kedudukan yang tinggi dan mulia bersama Malaikat.
7. Al-Quran menjadi pembela kepada pembacanya.
8. Pembacanya akan memperoleh keamanan.
9. Pembacanya dimasukkan ke dalam golongan siddiqin.
10. Membaca sebelum tidur akan mendapat kawalan malaikat. (Baca ayat Kursy / 3 Qul)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin