Rabu, 4 Jun 2014

PERBUATAN KHURAFAT DI NEGARA MALAYSIAL.

Pandangan peribadi lobaipas
mari kita tengok apakah jenis khurafat yang pernah dan sedang diamalkan oleh masyarakat kita.. sebenarnya ADAT juga merupakan satu khurafat yang boleh membawa kesesatan, tidak kira adat tersebut selari dengan islam atau pun tidak..

contohnya.. amalan memberi salam adalah amalan yg mulia ., tetapi sekiranya seseorang memberi salam kerana ia menganggapnya sebagai satu adat.. amalan salam tersebut tidak lagi menjadi suatu ibadat kepadanya.. (Membuat sesuatu yang baik tetapi tidak diniatkan kerana Allah)

saya risau dengan ungkapan ini
"adat orang melayu, pergi rumah orang mesti beri salam"
perkataan adat disitu menunjukan ia bukan lagi satu ibadat.

SETIAP PERKARA YANG DILAKUKAN MESTILAH KERANA IA SATU IBADAT, DAN BUKANYA ADAT.

Pandangan Ulamak
Pengaruh dan penglibatan Tok Bomoh dalam Adat Istiadat Orang Melayu
Dan Amalan-amalan
Khurafat.

Orang Melayu kebanyakannya begitu mengambil berat dalam perkara-perkara yang berhubung
dengan adat istiadat, sehingga ada pepatah Melayu yang menyatakan " Biar Mati Anak Jangan
Mati Adat " . Pepatah ini menunjukkan betapa kuat dan kukuhnya pegangan orang-orang Melayu
tentang adat istiadat mereka. Persoalannya golongan manakah yang mengada dan
memperkenalkan adat istiadat dan perkara Khurafat tersebut dan sejak bilakah mulanya adat
istiadat dan perkara Khurafat itu telah bertapak dalam masyarakat Melayu ?. Persoalan yang yang
lebih besar dan penting ialah adakah adat-istiadat yang diamalkan oleh orang-orang Melayu itu
bertepatan dan selari dengan Hukum Syarak atau bertentangan sama sekali dengan Hukum
Syarak.
Amalan Khurafat ialah perbuatan atau perkara-perkara yang menyalahi hukum syarak yang
masih terdapat dalam aktiviti masyarakat Melayu moden sehingga ke hari ini. Kepercayaan yang
telah kuat bertapak dan berakar umbi dalam masyarakat Melayu itu seolah-olah telah menjadi
satu pegangan atau tradisi yang mesti dilakukan dalm majlis-majlis atau perayaan tertentu.
Sebenarnya banyak perkara Khurafat yang dilakukan oleh masyarakat Melayu antara contohnya

1. majlis bersanding

apabila ada majlis perkahwinan dengan upacara persandingan yang seolah-olah satu
kewajipan, sedangkan persandingan itu merupakan adat Hindu yang mengagung-agungkan
Dewa Rama dan Dewi Sita.

2. kenduri kerana kematian

Begitu juga apabila ada sesuatu kematian, dan selepas kematian mesti
diadakan kenduri masuk kubur, 3 hari ( makan serabai ), kenduri pecah perut pada hari ke 7,
kenduri 40 hari iaitu ruh berpisah dengan waris dan kenduri 100 hari iaitu turun batu nisan dan
bagi ruh itu memasuki dalam jemaahnya sebagai ahli kubur.

Kebiasaannya orang yang menghidup dan memainkan peranan utama dalam hal ehwal
adat istiadat Masyarakat Melayu dan perkara-perkara Khurafat yang menyeleweng dan
bertentangan dengan Syariat Islam ini adalah terdiri daripada Tok Bomoh, Tok Pawang, Mak
Bidan, tok dukun, tok guru latihan pertahanan diri, mak andam dan seumpamanya. Peranan
mereka dalam menghidupkan adat istiadat dan perkara Khurafat ini bergantung kepada Bidang
masing-masing. Antara Contoh-contoh adat istiadat dan perkara Khurafat yang sering dilakukan
oleh orang-orang Melayu sampai sekarang antaranya ialah seperti :-

3. Mendirikan Rumah Baru.

Antara Syarat dan adat Istiadat yang mesti di buat untuk mendirikan rumah baru ialah seperti
mengantungkan buah kelapa muda di tiang seri rumah, menanam tahi besi / emas / perak /
tembaga pada setiap tiang seri rumah dan menepung tawar sebagai upacara memulih rumah
tersebut.
Acara-acara tersebut akan dilakukan oleh Tok Bomoh, kononnya untuk mengelakkan daripada di
ganggu oleh Jin dan syaitan dan untuk mendapatkan kesejahteraan dan keselamatan kepada
semua penghuni rumah tersebut. Sebenarnya upacara tersebut tidak lebih daripada upacara
menjamu Jin dan tidak ada kena mengena dengan keselamatan dan kesejahteraan penghuni
rumah itu.

4. Upacara Menurunkan perahu / kapal yang baru ke laut.

Upacara ini di lakukan oleh Tok Bomoh dengan harapan perahu / kapal tersebut selamat
daripada gangguan hantu laut dan sebagainya semasa belayar di lautan luas. Upacara dilakukan
dengan perahu itu dipulihkan dengan jampi serapah dan mentera dengan menggunakan tepung
tawar dan sebagainya.

5. Kenduri tolak bala.

Kenduri ini di lakukan setahun sekali di tengah padang di sesebuah kampung, dengan setiap
penduduk membawa sepinggan makanan. Tok imam di jemput untuk membaca doa dan Tok
Bomoh pula di jemput untuk membaca jampi serapah supaya kampung tersebut selamat dari bala bencana pada tahun tersebut.

Kenduri tolak bala sebenarnya boleh di buat pada bila-bila masa sahaja dan di mana-mana jua
dengan syarat :-
i. Tidak bercampur antara lelaki dan perempuan yang ajnabi dalam majlis tersebut
ii. Melaksanakan kaedah-kaedah yang tidak menjadi tegahan syarak dalam majlis itu.

6. Upacara Persandingan.

Persandingan sebenarnya adalah salah satu bentuk pemujaan dalam agama Hindu di mana
mempelai yang bersanding itu sebenarnya meniru adat Hindu yang memuja Dewa Rama dan
Dewi Sita. Persandingan secara ini memperlihatkan di sebelah perempuan Mak Andam sebagai
pengiring utamanya dan di sebelah pihak lelaki pula Tok Bomoh sebagai pengiringnya. Keduadua
mempelai ini di arak dan di sanjung serta di puja sepertimana orang-orang Hindu memuja
Dewa Rama dan Dewi Sita, dengan sebab itulah pengantin baru di gelar sebagai Raja Sehari.

7. Mengandung / Kelahiran bayi

Sebelum ibu melahirkan anak, Mak Bidan di jemput untuk mengadakan upacara Lenggang perut
Semasa kelahiran bayi persiapan di buat dengan menyediakan kain kuning tujuh lapis, tilam dan
bantal bewarna kuning serta pulut kuning dan putih. Duri di letakkan di bawah rumah supaya
jangan di ganggu oleh hantu penanggal. Sementara pantang larang selepas bersalin pula adalah
selama 45 hari.

8. Adat meninggal dunia dan selepas kematian.

Semasa seseorang meninggal dunia Tok Bomoh akan meletakkan gunting di atas mayat semasa
baru meninggal dunia. Semasa hendak menghantar mayat kekubur diadakan pula kenduri masuk
kubur, selepas 7 hari kematian, diadakan kenduri pecah perut, selepas 14 hari di adakan kenduri
makan serabai ( sejenis kuih ). Kenduri 40 hari sebagai tanda ruh berpisah dari waris. Kenduri 100
hari sebagai kenduri turun batu nisan dan ruh si mati telah masuk ke dalam kumpulannya di alam kubur.

Sebenarnya memperbanyakkan sedekah walau apa cara sekalipun, asalkan tidak menyalahi
syarak dan tidak terdapat di dalamnya sesuatu yang menyalahi syarak dengan diniatkan pahala
sedekah itu untuk disampaikan kepada aruah-aruah orang yang telah mati daripada orang-orang
Islam oleh waris-warisnya yang masih hidup, adalah memang menjadi amalan kebanyakan
ulama-ulama mazhab khasnya di Asia Tenggara daripada dahulu hinggalah sekarang.

9. Upacara membuka gelanggang latihan pertahanan diri.

Upacara ini biasanya di lakukan oleh tok guru latihan pertahanan diri yang juga merupakan
seorang Tok Bomoh yang dilakukan supaya pelatih-pelatih latihan pertahanan diri di gelanggang
tersebut tidak mendapat sebarang kecederaan semasa berlatih. Antara alat dan upacara yang di
lakukan ialah seperti menyembelih seekor kambing atau ayam hitam dimana darah ayam dan
kambing tersebut di semah di sekeliling gelanggang. Sesetengahnya menyapu darah tersebut di
tapak kaki pelatih latian pertahanan diri. Selepas itu Tok Bomoh tersebut akan menyeru namanama
panglima tertentu seperti Panglima Hitam dan sebagainya. Akhir sekali Tok Bomoh tersebut
akan mengasapkan kemian di sekeliling gelanggang dengan tujuan untuk menghalau hantu-hantu
jahat daripada menghampiri gelanggang latihan pertahanan dirinya.

10. cucu jin

Salah satu adat lagi yang sering di peringatkan oleh orang-orang tua kepada anak-anak muda
mereka jika hendak membuang air semasa di dalam hutan atau di tempat-tempat yang sunyi atau
di padang-padang atau ketika hendak melalui sesuatu kawasan atau pokok besar hendaklah
meminta izin terlebih dahulu daripada Jin atau penunggu yang kononnya menunggu tempat
tersebut dengan menyebut ´ Minta tabik tok nenek, anak cucu tak tahu bahasa, nak tumpang
kencing " atau " Minta ampun tok nenek anak cucu nak tumpang lalu ". Kononnya jika tidak
meminta izin kemungkinan orang tersebut akan di sampuk oleh penunggu tempat tersebut.


Kesemua adat-adat di atas sebenarnya adalah campuran daripada pengaruh agama Hindu, agama
Buddha dan adat istiadat orang-orang Asli yang memuja roh. Adat-adat tersebut masih kuat
diamalkan dalam budaya orang Melayu, yang menyangkakan sebahagian daripada adat Melayu
yang tidak bertentangan dengan agama Islam, tetapi sebenarnya adat istiadat dan budaya tersebut
terang-terang bertentangan dengan Islam.
Contoh Peralatan dalam pemujaan Jin Yang biasa dilakukan oleh Tok Bomoh, Tok Pawang dan
seumpamanya.
Peralatan yang sering digunakan oleh Tok Bomoh dalam pemujaan Jin yang kononnya dikatakan
sebagai salah satu upacara dalam adat istiadat Melayu yang tidak boleh ditinggalkan antaranya
adalah seperti berikut :-

11. Puja Kubur.

Puja kubur adalah sebahagian daripada amalan sesetengah orang Melayu yang masih tebal
dengan adat istiadat dan tradisi Melayu kuno dengan agama Hindu puja Dewa. Mereka percaya
bahawa penghuni kubur itu boleh menghasilkan hajat mereka apabila di minta terutamanya
apabila mereka berada di dalam kesusahan.
Kebiasaanya beberapa jenis makanan atau " jamu " seperti ayam panggang, bertih, pulut kuning,
pisang emas dan lain-lain lagi di bawa dan diletakkan di atas kubur itu sebagai jamuan untuk
penghuni kubur tersebut, sebelum meminta sesuatu hajat, yang hakikatnya adalah untuk " jamu "
Jin . Yang jelas di sini sebenarnya mereka telah tertipu dengan permainan Jin yang mahu
menyesatkan mereka.

12. Keris, Kemian dan Limau.

Keris sering dikaitkan dengan latihan pertahanan diri, kekuatan, kemegahan dan kemashuran.
Kebiasaannya banyak daripada keluarga orang Melayu yang mempunyai atau menyimpan keris
sebagai sebahagian daripada barang pusaka yang perlu di pelihara dan di jaga dengan baik.
Keris tersebut perlu dimandikan dengan limau dan di asapkan dengan kemian serta di balut
dengan kain kuning atau hitam dan di simpan di tempat yang selamat. Pemujaan keris ini
selalunya di buat pada malam jumaat dengan bacaan mentera dan jampi-jampi tertentu.
Pemujaan itu dilakukan dengan tujuan untuk memelihara kekuatan keris tersebut, supaya penjaga
( saka ) keris itu tidak menggangu keluarga mereka dan sebagainya. Sebenarnya keris tersebut
tidak mempunyai apa-apa kuasa kerana ianya adalah merupakan besi semata-mata tetapi yang
berperanan terhadap keris tersebut, sebenarnya adalah terdiri daripada Jin yang menjadi khadam kepada keris tersebut.

13. Ancak.

Ancak di buat daripada buluh yang hampir sama dengan sangkak. Ada juga terdapat ancak yang
di buat daripada daun pisang yang di isi dengan pulut kuning, bertih, ketupat dan sebagainya.
Ancak juga di gunakan sebagai " jamu " untuk Jin keturunan atau Jin penjaga kampung supaya
tidak menggangu anak cucu atau penduduk kampung tersebut pada tahun itu. Kepercayaan
menjamu dengan menggunakan ancak ini masih ada sehingga ke hari ini terutamanya bagi
mereka yang masih ada lagi atau berpegang dengan saka atau Tok-Nenek atau Jembalangjembalang keturunan.

14. Sanggu

Sanggu atau sampan biasanya diperbuat daripada upih pinang atau seludang kelapa. Upih atau
seludang yang digunakan mestilah yang jatuh dari pokok dalam keadaan tercacak pada pangkal
pokok. Di ambil upih atau seludang itu mestilah pada waktu senja.
Waktu membuat sanggu pula mestilah pada waktu tengah malam, mengadap ke arah matahari
naik dan hendaklah di asap dengan kemian dan di baca mentera atau jampi-jampi tertentu. Tujuan
pemujaan Jin yang menggunakan sanggu ini kebiasaannya adalah untuk memuja Jin keturunan
atau saka.
Perkakas dan alat " jamu " yang di isi di dalam sanggu ini ialah, antaranya pulut kuning, ayam
panggang, bertih, beras kunyit dan sireh pinang. Di tengah-tengah sanggu itu dipacakkan layar,
lilin di letakkan di hujung dan di belakang sanggu. Kemudian sanggu tersebut di layarkan sebagai
jamuan bagi Jin-Jin keturunannya.

15. Sangkak

Sangkak pula di perbuat daripada buluh dengan mengikut syarat-syarat tertentu. Di atasnya
diletakkan seekor ayam panggang yang telah di proses dengan syarat-syarat tertentu ataupun
pulut kuning dan bertih sebagai " jamu " bagi Jin yang dihajatinya, samada Jin keturunannya atau
Jin penjaga kampung supaya jangan menggangu keluarga atau kampung tersebut pada tahun itu.
Kemian diletakkan bersebelahan dengan sangkak tersebut sebagai bauan wangi yang sangat di
sukai oleh Jin yang juga menjadi syarat utama untuk memanggil Jin tersebut.
Terdapat dua cara menguna dan meletakkan sangkak ini. Jika sangkak tersebut di buat untuk
keselamatan keluarga maka ianya dibuat dan diletakkan di dalam rumah dengan di ikuti oleh
majlis tahlil dan sebagainya. Jika sangkak tersebut di buat untuk menjaga kampung pula maka
ianya di letakkan di tepi hutan atau di pinggir kampung dengan bacaan mentera dan jampi
serapah tertentu dan kadang-kadang di sembelih pula seekor kambing atau kerbau.

16. Pemujaan Tanduk Kerbau.

Tanduk kerbau sering dijadikan bahan pemujaan oleh sesetengah kumpulan orang yang
mempercayai akan kuasa yang ada padanya. Adakalanya digunakan dalam majlis-majlis tertentu
seperti pertabalan pangkat atau meraikan sesuatu majlis.
Kepercayaan ini sebenarnya ada hubungan dengan kepercayaan puja Dewa bagi satu puak di
Tanah Jawa, yang mempercayai adanya kuasa pada tanduk kerbau itu apabila di puja dan di
sembah. ( sebenarnya adalah kuasa Jin )
Pemujaan tanduk kerbau sering dikaitkan dengan sesuatu keturunan. Namun apa yang jelas
tanduk kerbau ini digunakan sebagai alat pemujaan untuk menyeru Jin dan sebagai makanan atau
" jamu " kepada Jin tersebut. Tujuannya supaya Jin itu tidak menggangu kampung tersebut atau
anak cucu orang yang berkenaan.
Biasanya tanduk tersebut diletakkan di atas suatu tempat tertentu, di atasnya di nyalakan lilin.
Kain warna kuning atau merah di mahkotakan di bahagian kepala, sementara di sekelilingnya
dihidangkan dengan kuih muih, pulut kuning, bubur merah dan lain-lain lagi. Tok Pawang atau
Tok Bomoh akan memulakan upacara dengan membaca mentera atau jampi serapah tertentu
untuk memanggil Jin berkenaan. Kadang kala apabila Jin itu datang, ia akan memasuki tubuh Tok
Pawang atau bomoh tersebut, dan bomoh itu akan bercakap sesuatu atau memberi nasihat atau
amaran kepada mereka.
Ringkasnya pemujaan-pemujaan seperti yang dilakukan di atas adalah terang-terang bertentangan dengan agama Islam
yang mulia dan semata-mata perkara Khurafat yang mesti kita jauhi demi
keselamatan dan kebahagian hidup kita di dunia dan akhirat. Keselamatan, kesihatan dan rezeki
manusia sebenarnya telah di tentukan oleh Allah s.w.t dan bukannya bersebab dari upacara
pemujaan tersebut. Hanya orang-orang yang sesat sahaja yang masih percaya kepada kuasa-kuasa
pemujaan dan perkara-perkara Khurafat tersebut lah yang memberi sebab kepada keselamatan, kesihatan dan keselamatan mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin