Sabtu, 31 Mei 2014

PENDAPATAN ASTRO SEBANYAK RM4.3 BILION

Pendapatan ASTRO RM4.3b Menyamai separuh pendapatan rakyat negeri Kelantan.
- ANDA BERBANGGA ATAU BERSEDIH?
Berita Harian ms B6 hari ini menyiarkan pendapatan ASTRO sebanyak RM4.3b bagi tahun kewangan berakhir pada 31 Januari 2013. Iaitu lebih kurang separuh pendapatan kasar seluruh rakyat kelantan berjumlah 1.3 juta penduduk yg dilaporkan pendapatan kasar mereka pada tahun RM9.8b.
Sememangnya kerajaan berbangga mempunyai rakyat bernama Ananda Krishnan (AK) yg dilaporkan org ke 2 terkaya di Malaysia.
Bagi saya dan GESA, untuk apa kami perlu berbangga kerana:
1. Kekayaan ASTRO adalah akibat monopoli kerana:
A. Hanya satu2nya syarikat penyiaran televisyen berbayar dibenarkan dan tiada syarikat lain dibenarkan sekalipun sudah ada beberapa syarikat lain cuba memohon.
B. Pemancar2 stesyen percuma tidak ditingkatkan sehingga bkn sahaja kawasan pendalaman, tetapi kawasan saya di Damansara pun tiada pemancaran percuma.saya tiada pilihan kecuali terpaksa melanggan ASTRO.
C. Kerajaan akan mengambil tindakan tegas ke atas anda jika anda bersaing dengan ASTRO dengan menceroboh langit siaran atas nama undang-undang.
D. Menceroboh dengan maksud, apabila anda beli receiver dan LNB (parabola) utk aksess MEASAT satelite untuk dapatkan siaran, maka anda boleh didenda RM10000 dan penjara jika sabit kesalahan. Ada berani?
E. Jika anda bebas untuk membuka syarikat Penyiaran dengan kawalan kerajaan, kita boleh nego dengan syarikat pengeliar receiver dan program sepeeti syarikat IPM dari Thailand dan boleh diprogramkan utk block porno.
F. Kosnya baru RM250 utk receiver dan LNB serta piring. Tiada bayaran bulanan dengan channel jauh lebih banyak drpd ASTRO serta blh akses MEASAT satelite.
2. SISTEM EKOMOMI SERTA CUKAI YG ZALIM kerana:
A. MEASAT dibina menggunakan cukai orang ramai tetapi hanya beberap insan seperti AK sahaja yg blh akses dari Malaysia.
B. Orang ramai membayar cukai manakala ia hanya layak digunapakai oleh Syarikat BESAUUU seperti ASTRO, manakala rakyat pembayar cukai tidak layak menikmati dana tersebut.
C. Peluang dapat akses dana sepwrti IPO sebanyak RM4.8 billion tahun lepas menjadikan untung mereka juga berganda. Apa yg orang awam boleh buat untuk dapatkan modal? Kerajaan kata, orang macam tu berisiko kalau bagi pinjam kerana risiko bisness mereka tak macam ASTRO.
D. Segala cukai ASTRO dihand over kepada semua penggunanya. Habis penggunanya nak hand over kepada siapa? Jika anda bayar bill asteo RM45 sebulan, cukai AK yg anda tolong bayar tak kurang RM5 sebulan
YANG LEBIH MENYAKITKAN HATI, MASA SAYA LANGGAN DULU ADA CHANNEL AMERICAN CHOPPER. LEPAS TU DIA UBAH IKUT SUKA KEPALA DIA JE SEBAB NAK CHANEL TU KENA BAYAR LEBIH PULAK. GERAM MACAMANAPUN APA SAYA BOLEH BUAT???

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin