Rabu, 7 Mei 2014

BALA MUSIBAH DI UJI OLEH ALLAH SWT.

Setiap manusia di uji bahkan Rasul dan nabipun di uji,siapalah kita utk TIDAK diuji?Manusia yg pertama di uji adalah Nabi Adam di mana baginda di suruh keluar dr Syurga
Ujian pertama di uji, sewaktu kita dilahirkan dan ujian terahkir adalah ujian kematian yg mana mati dlm berilmu ataupun mati dlm jahil?

Ujian yang paling getir bila kita dilimpahi nikmat kesyukuran.
Ujian lain, ujian makanan tak sedap sehinggakan kita maki isteri 3 hari 3 mlm, ujian kelaparan, ujian kereta hilang, rumah di masuki pencuri.

Sebesar2 pahala di dunia adalah manusia yg paling byk diuji dan kita redha dan tenang melaluinya
Eg nak pergi masjid, ujan lebat tetapi kita sabar dan kita pergi juga walaupun hujan tersgt lebat sehingga kita dpt mendgr usrah di masjid.
Jika kita TIDAK MAHU UJIAN, maka itu adalah kematian, Allah inginkn berikan Syurga adalah melalui ujian
Dlm hidupnya, terlalu byk ujian utk Allah menempatkan di Syurga Allah sebagaimana anak kita di uji dgn ujian dan peperiksaan utk smpai ke Universiti

APAKAH PERBEZAAN BALA ATAU MUSIBAH DR ALLAH?
Kita mahkluk yg daif,dr tiada kepada ada,drpada hubungan ibubapa yg sah dan ahkirnayb mnjadi manusia setelah di kandung ibu selama 9 bulan.
JIka kita sbg manusia yg menentukan segala urusan hidup, pasti kita takkan mahu susah, sakit,mahu kaya tetapi oleh kerana Allah yg menjadikan kita, maka Allah uji dgn kelaparan, kesakitan, kemiskinan dan kesusahan.

Allah itu Samad, minta pergantungan sepenuhnya pada Allah maka hilanglah manusia yg angkuh, sombong,jahat dan kufur pd Allah dan mengapa ada manusia yg sombong,angkuhd an kufur pada Allah?Adalah kerana mereka manusia yg jahil
BALA itu sesuatu yg buruk dan MUSIBAH itu ujian
Rasulullahs aw sering berkata, apa bila Allah sayangkan hambaNya , Allah akan bencana sesuatu padanya iaitu bala atau musibah.
Apabila kita tutup mata kita, Allah padamkan pandangan mata kita di waktu mlm, maka kita merasai kegelapan,kata imam (miss his name,sorry) anggaplah ia adalah suatu bala terhadap kamu kerana kematian itu adalah bala jika kita mati dlm kekufuran,mati dlm keadaan tiada ibadah, mati dlm keadaan tidak bertaubat maka neraka melambai pada kita
Andai kita matipun, tiada fungsi lampu utk menerangi kubur kita.
Mengapa bala atau musibah ditimpa pada nabi,alim ulama?
Ada musibah ditimpa Rasulullah di maki hamun oleh org kafir Mekah, sehingga berdarah lutut, dan Rasul juga kematian anak, isteri.
Sebenarnya, bukan Rasul dib ala Allah bukan sebab berdosa tetapi adalah kerana Rasul adalah contoh terbaik iaiatu Rasul bila diuji baginda sabar,dan kita kini,bila Allah uji anak kita seusia 3 thn sakit dan koma, kita terus berkata Allah tidak adil.
JIka Rasul blh bersabar, apakah kita tidak blh bersabar?
Mana manusia yg paling teruk di timpa ujian, Rasul berkata, Al ambiya (nabi) dan alim ulamak.
Allah uji Rasul supaya manusia dpt menjadikan Rasul sbgi contoh bila manusia di uji.Kita bersabar atas ujian hidup adalah kerana sunnah Rasul bersabar bila di uji.

Apa sahaja ujian yg menimpa kamu adalah hasil dr tangan kamu sendiri- as Syura-30.
Apajua musibah diuji bukan di uji main2 tetapi Allah uji adalah utk memberikan peringatan.Antaranya; menghindari diri dr maksiat, jaga perkara yg dimurkai Allah,hidup dgn mncari ilmu

Barang siapa yg mnjaga hak dan ilmu Allah, maka Allah tunjukkan jln yg benar
Bila berlaku bencana atau musibah, tgk siapa di sekeliling kita.
Di zaman Nabi Musa, bumi kering kontang sehingga Nabi Musa bertnya pd Allah mengapa jadi seperti begini?Allah mnjawab adalah kerana ada di kalangan umat mu sentiasa berbuat maksiat maka nabi musa bertanya pada umatnya siapa di kalangan kamus entiasa berbuat maksiat, beristigfarlah.Maka secara diam2 hamba tersebut beristigfar lalu Allah turunkn hujan
Sebagaimana keadaan dlm rumahtangga kita;
Dosa dlm rumahtangga yg tidak terampun akan menyebabkan rumahtangga hilang keamanan dan keselamatn bahkan keburukan yg dtg ie anak nakal, suami nakal,anak lari dr rumah, anak suka melawan adalah kerana dosa ibubapanya yg tidak bertaubat
Baqarah 155-

UJIAN HARTA BENDA
- Ada kalanya Allah tarik kekayaan ketika tgh kaya, ie tiada byrn zakat, tiada sedekah,nak sedekah pun fikir byk kali walaupun RM1
UJIAN KESIHATAN
- Allah uji ketika umur 50thn, sakit mcm2,kdg kala Allah uji sakit pada usia muda
UJIAN KEDIAMAN/ANAK
- Anak baik, suami tak baik
- Suami baik, anak tak baik
UJIAN MASYARAKAT
- Kita ok, jiran tak ok
UJIAN NEGARA
- Allah tarik nikmat kesenangan dan kemakmuran
Berilmu, beramal tetapi jgn melampaui batasan agama maka Allah akan cabut keberkatan dan berikan kehancuran

DUNIA ADLAAH MEDAN UJIAN, AHKIRAT MEDAN PEMBALASAN PAHALA
Berbuat baik di bumi dan kebaikan dib alas di padang mashyar
Berbuat jahat di bumi dan dibalas di alam berzakh sehingga padang mahsyar
Rasulullah saw berkata;
Orang yg cerdik sentias amengimbangi kehidupan dan beringat2 dgn mengamalkan yg baik dan menjauhi yg buruk.

Ali bin Abi Talib, kita berpisah dgn dunia, dunia di blkng kita.Ahkirat di hadapan kita
Biar kita berputih tulang di bumi, jgn berputih mata di ahkirat nanti.

Jika di uji dgn kesakitan, maka terimahlah dgn berhikmah
Silapnya kita, bila Allah uji dgn kekayaan, dia lupa dan bila Allah uji dgn kejayaan, dia lupa ahkirat .Kerana apa yg kita pegang tak lama, andai setahun di beri.

Kekayaan di tangan bukan di hati, barulah senang kita menerima sebarang ujian
Mengapa kita kurang bersabar dgn ujian Allah? Ie ujian kesakitan .Kita sibuk mengomel, merungut bila kita sakit, adalah kerana dlm kehidupan ini bila paksi salah, maka salahnya semuanya.
Ie kereta jika diservisnya elok, maka eloklah walaupun kereta itu baru atau lama. Sebagaimana kereta lama yg di jaga servisnya berbanding kereta baru yg tak di jaga servisnya.Pakai 3 bulan baru belipun blh rosak.

Jika servis iman cukup maka kita bukan manusia yg cpt mengomen pada musibah Allah.
Adalah kerana pancit tayar, kita mahu humban kereta?Kitamesti tukar tayar sebaliknya kita, bila kena musibah, seolah dunia dh gelap dan Allah tidak adil sedangkan Allah uji kita utk membuka ruang keimanan dan ilmu baru utk kita.
Rasulullah saw berkata,
Aku kagum dgn mukmin, bila Allah ujian kekayaan, dia bersyukur dan bila ALLAH UJIAN DGN KESAKITAN DIA BERSABAR DAN INILAH ORANG YG BERJAYA.
Allah tidak pernah tidak adil dgn kita dr sebesar dan sekecil nikmat diberikan kita masih melabelkan Allah tidak ADIL,sedangkan jika kita sakit, dan buta adalah kerana hati kita yg sakit ataupun buta yg sering berpra sangka buruk dgn Allah.

Tambahkanlah keimaman kita dan bermuhasabah dgn amal kehidupan kita, adakalanya bila musibah dtg adalah kerana kita gagal bermuhasabah dirinya sehingga dia merasakan dunianya gelap.
Di antara kebaikan dan keburukan di tghnya adalah ilmu dan iman

Eg ada orang Allah ujian dgn sihat dan kaya sehingga dia tiada susah dan kaya, dan tetiba Allah uji dgn kesakitan yg berpanjangan maka dia tiadapun menyebut Allah berbanding org yg diuji selalu akan lebih mengingati Allah.
Umat islam berpecah belah ; Allah ingin uji kita, orang yg mempunyai keimanan tinggi akan sentiasa prasangka baik pada Allah, dan ia kdg kala dr umat islam sendiri yg hidup dlm maksiat bukan orang bukan islam.isu iniadalah dr kjahilan umt islam dan bersatu la kerana tali Allah iaitu al quran, berbuat baik dan meninggalkn kjhatan. Tiada seorangpun berbuat kjhtn
Sebagaimana Rasulullah berkata umat islam ahkir zaman ramai tetapi umpama buih di lauatan
Kita seringkali negative tntng bala tetapi mulai ksrg kita postifkan bala dan musibah adalah kerana dgn izin Allah, jika Allah mahukan sesuatu benda berlaku maka ia berlaku dan kesan dr itu kita jadi orang beriman
Eg jika kita jatuh tangga, jgn salahan tangga tetapi salah diri sendiri

Iman bertmbah, ilmu bertambah, taqwa meningkat dan taubat dekat dan redha Allah menghampiri kita.
Jgn minta di uji Allah tetaPI BERSABARLAH BILA DI UJI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin