Tidak dinafikan bahawa media mempunyai pengaruh yang besar
dalam suatu masyarakat. Peranannya bukanlah sekadar menyampaikan berita
dan maklumat kepada umum tetapi juga mempengaruhi
pandangan atau sikap masyarakat, melalui laporan dan tulisan. Oleh yang
demikian wartawan dianggap agen perubahan masyarakat.
Dalam konteks
konflik politik di Selatan( Patani ) media utama ( dalam bahasa Thai)
telah lama berperanan dalam pemberitaan. Pada pandangan kami sebagai
pejuang Patani, didapati pandangan umum ( general opinion) dan cara
pemberitaan yang dilakukan oleh para pengamal media dan wartawannya
masih lagi berada di takok lama. Dengan kepesatan kemajuan di bidang
penyebaran maklumat dalam dunia siber terkini tidak banyak perubahan
yang dapat kita saksikan. Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa media Thai TIDAK PERNAH atau JARANG BENAR berlaku adil kepada gerakan pejuang Patani dalam pemberitaannya. Dari tempuh masa 50 tahun lalu hingga sekarang masih lagi belum berubah.
Perkataan,panggilan
atau istilah tertentu terhadap pejuang Patani seringkali membawa
gambaran negatif apabila tersiar dalam media Thai. Satu daripada
panggilan itu ialah "Penjahat atau Pengganas Selatan" . Jelas sekali ia mencerminkan sikap prejudis yang melampau dan amat berat sebelah. Apakah
wajar dilabelkan para pejuang yang membela nasib bangsanya sendiri
sedemikian, hanya kerana semata-mata mereka menentang penguasaan Thai
keatas mereka secara kekerasan? Kalau demikian apakah juga Raja Naresuan
dan Raja Taksin itu Penjahat dan Pengganas kerana mereka juga bangkit
menentang penguasaan Burma atas Ayutthaya pada masa lalu, juga secara
kekerasan.?
Apabila Al-Marhum
Tuan Guru Haji Sulong mengemukakan tuntutan 7 perkara pada tahun 1953 M
beliau bukan sahaja ditangkap dan penjarakan, tapi juga dibunuh
akhirnya atas tuduhan "memberontak " . Beliau hendak memberontak
terhadap siapa? Apakah niat beliau mahu menukar kerjaan di Bangkok, atau
hanya sekadar menuntut hak dan keadilan bagi Orang Melayu Islam di
Selatan? Label ini masih lagi kekal sampai hari ini dan terus dijaja
oleh pengamal media tertentu di Thailand tanpa mempedulikan sensitiviti
rakyat Patani yang menyanjungi beliau sebagai seorang ulama besar.
Para pejuang juga dipanggil "Kumpulan/Gerakan Pemisah
" . Perlu diperjelaskan bahawa KESEMUA gerakan perjuangan Patani adalah
gerakan PEMBEBASAN (Liberation), bukan PEMISAH( Separatist). Dari segi
ilmu sains politik ada perbezaan yang jelas antara gerakan pembebasan
dengan gerakan pemisah .
Kesemua panggilan
atau istilah tersebut dicipta secara sengaja oleh pemerintah Thai bagi
memberi gambaran yang negatif terhadap para pejuang. Malangnya pihak
media Thai , tanpa usul perikasa atau kajian secara objektif dan
mendalam telah menelan bulat-bulat momokan itu, sekali gus meletakkan
pihak pejuang pada keadaan yang dipandang serong oleh masyarakat awam
Thai dan juga di mata dunia.
Berdasarkan perinsip utama kewartawanan " Tugas utama wartawan adalah melaporkan kebenaran dan menghormati hak orang ramai untuk mendapatkan maklumat yang benar." Dalam
konteks Patani nampaknya tidak begitu. Wartawan Thai seringkali
dilihat mengekori pasukan tentera atau polis, atau orang orang kerajaan
ke suatu lokasi untuk membuat liputan. Ini sudah cukup bagi rakyat umum
mengecap mereka sebagai "orang di pihak kerajaan" lalu tidak
memberi kerjasama atau menyalurkan maklumat sebenar kepada mereka.
Sedangkan maklumat sebenar adalah penting. Kerana halangan bahasa dan
sikap tidak profesional , malas berusaha lebih, mereka mudah berpuas
hati dengan maklumat dari sumber "second-hand", atau lebih malang lagi mereka catat apa sahaja yang "disuapkan"
kepada mereka oleh pihak kerajaan. Lalu dapat disaksikan banyak lapuran
berita yang selalunya berakhir secara "stereotype" begini : Pihak berkuasa masih lagi menyiasat kejadian itu, dipercayai dilakukan oleh para penjahat dari kawasan tersebut.
Barangkali mereka lupa pada perinsip ini :To
seek out and disseminate competing perspectives without being unduly
influenced by those who would use their power or position counter to the
public interest ,iaitu berusaha mencari dan menyampaikan pandangan
pandangan yang berbeza tanpa dipengaruhi oleh mereka yang (secara
salah) menggunakan kuasa atau jawatan mereka bertentangan dengan
kepentingan umum. Dalam melaksanakan tugasnya seorang wartawan
menghayati kebebasan memungut dan menyiarkan berita secara jujur serta
berhak membuat ulasan dan kritikan yang saksama.
Media
Thai juga sedikit sekali memberi ruang kepada pihak pejuang menyuarakan
pendapat untuk disampaikan kepada masyarakat umum seluruh Thailand,
guna memberi penjelasan atas beberapa isu penting. Atau apakah sikap
mereka itu seperti : mengapa mesti memberi ruang dan liputan kepada penjahat dan pengganas?
Sampai sekarang rakyat umum Thai masih lagi bertanya : mengapa orang
Melayu di Selatan bangun menentang kerajaan ? Mengapa gunakan cara
kekerasan ? Mengapa mahu berpisah dari Thailand ? Mengapa bom di sana
sini melibatkan bukan sahaja pasukan bersenjata tetapi juga orang dan
harta awam ? Mengapa guru ditembak mati ? ..dan beribu ribu soalan lagi
Perinsip kewartawanan : Give voice to the voiceless; document the unseen ( Berikan
suara kepada yang tidak mampu bersuara ; rakamkan perkara terselindung
), ini menggesa supaya pihak media membuka ruang dan peluang bagi
pihak yang tertindas mengutarakan "suara" mereka. Pihak media Thai juga
disarankan supaya mendokumenkan per kara
perkara yang "diselindungi" secara sengaja, supaya apa yang benar akan
terserlah. Jika tidak selama itulah khalayak umum Thai tidak akan
mendapat maklumat sebenar dan orang Melayu Patani ,khususnya para
pejuang ,akan terus dianggap sebagai penjahat, penentang kerajaan atau
lebih teruk lagi sebagai pengganas, sedangkan hakikatnya mereka berjuang
untuk mengembalikan hak mereka yang dirampas.
Berlainan pula
dengan wartawan dan media asing. Mereka amat professional dengan
pendekatan yang proaktif dan hasil pemberitaanya tidak berat sebelah.
Mereka tidak mengharapkan sesuatu maklumat itu "disuapkan", tetapi
berusaha keras untuk mendapat maklumat sebenar secara " Engaging the community"
- berdamping dengan masyarakat. Meskipun mereka juga menghadapi
kekangan bahasa dan budaya seperti wartawan Thai, akan tetapi sikap
profesionalisma mereka yang berpegang teguh dengan perinsip dan etika
kewartawanan, mereka mudah sahaja memperolehi maklumat dari sumber
asli yang boleh dipercayai(authentic) . Masyarakat Melayu Patani,
terutama penduduk kampung, lebih mesra dengan wartawan asing berbanding
wartawan Thai .
Sebab itulah kita
dapati berita dan maklumat yang di siarkan kepada khalayak umum oleh
media asing jauh lebih baik dan bernilai daripada media Thai sendiri.
Kadang kala terdapat perbezaan fakta dan maklumat , malah bertentangan
lansung dengan apa yang disiarkan oleh media Thai. Masyarakat dunia yang
bilangan beribu juta, juga Bangsa Melayu di Nusantara seramai lebih 300
juta, kini lebih memahami penderitaan dan perjuang rakyat Patani jika
dibandingkan dengan bilangan 60 juta rakyat Thai yang masih belum fahami
konflik di Selatan .
Satu lagi isu penting dalam pemberitaan media Thai ialah fakta sejarah.
Dalam konteks sejarah Patani, bermula dari era Empayar Langkasuka
sampai kepada masa kini, media Thai lebih cenderung untuk merujuk kepada
versi sejarah yang ditulis oleh bangsa mereka sendiri. Kedudukan dan
perhubungan negara bangsa pada masa lalu, khususnya melibatkan konflik
Patani-Siam, hanya dilihat dari kaca mata sejarah Siam sahaja. Maka
timbullah silap anggapan bahawa Patani itu asalnya milik Siam ,
negeri-negeri Melayu di Utara Semenanjung Melayu ( Kelantan,
Kedah, Terengganu dan Perlis ) adalah juga milik mereka. Sejarah Thai
juga mendakwa sebahgian besar wilayah-wilayah yang kini berada dalam
Negara negara jiran seperti Laos, Khmer dan Myanmar adalah pada
asalnya miliki mereka. Pada hal jika dibaca sejarah versi negara-negara
terbabit kita dapati mereka pula yang mendakwa kesemua kawasan tersebut
itu adalah hak milik mereka tetapi ditakluki oleh Siam pada masa masa
tertentu.
Jika kita rujuk
kepada catitan sejarah yang direkodkan oleh bangsa bangsa asing yang
pernah berhubung dengan Patani pada zaman dahulu seperti China, Jepun ,
Belanda , Portugis , Inggeris dan juga Arab, kita akan dapati catitan
mereka amat jauh berbeza dan bertentangan dengan yang ditulis oleh orang
Siam. Fakta inilah yang selalunya diabaikan oleh pengamal media Thai.
Sudah begitu lama
media Thai melabelkan pejuang Melayu Patani sebagai penjahat , pengganas
dan pemberontak. Tetapi oleh kerana orang Melayu tidak ada saluran
untuk bersuara, perasaan tidak puas hati itu terpendam begitu
sahaja,berpuluh tahun lamanya. Ironisnya,baru baru ini, apabila pihak
pejuang memanggil bangsa Thai sebagai "penjajah", mereka sangat
terkejut dan terus melenting. Maka kita dapati media Thai mula
berperanan membakar api kemarahan itu dalam siaran dan lapuran mereka.
Sukar bagi mereka menerima hakikat bahawa mereka juga adalah satu kuasa
penakluk atau penjajah di rantau ini. Padahal dalam sejarah bangsa
Melayu di Nusantara sudah makruf bahawa bangsa Siam adalah satu kuasa
penakluk dan penjajah seperti juga para penjajah dari benua Eropah.
Proses Damai Kuala Lumpur melalui Persetujuan Umum Berkenaan Proses Dialog Perdamaian bertarikh 28 Febuari 2013 M
telah membuka lembaran baru dalam memberi pengiktirafan kepada pihak
pejuang. Mereka bukan lagi dirujuk sebagai penjahat atau pengganas
tetapai secara rasmi digelar" mereka yang mempunyai pandangan dan ideologi berbeza daripada kerajaan
(Thai). Hampir kesemua media asing utama dunia memberi perhatian yang
serius dan bersikap optimistik terhadap perjalanan proses ini ke arah
perdamaian. Tetapi lain pula dengan setengah-setengah media Thai yang
bukan sahaja bersikap dingin dan memandang serong usaha kerajaan mereka
sendiri mahu mencarai penyelesaian secara damai, mereka menimbulkan
banyak persoalan dan yang lebih teruk lagi ada yang bersikap anti proses
damai. Kalau mereka tidak mahu konflik ini diselesaikan secara damai,
apakah ada alternatif lain yang boleh mereka kemukakan ? Atau apakah
media Thai mahu lihat pergolakan ini berterusan dengan korban jiwa dan
harta benda yang lebih banyak, sama seperti sikap golongan tertentu yang
akan hilang pengaruh dan perolehan dari imbuhan tertentu sekiranya
berlakunya damai ? Apakah itu agenda mereka?
Di akhir-akhir ini
kita dapati sebilangan kecil wartawan dan pengamal media Thai mula
"celik mata" mahu melihat kebenaran untuk dihidangkan kepada masyarakat
umum, bukan lagi "skrip" berat sebelah yang disudukan kepada mereka oleh
pihak berkuasa. Mereka berusaha secara sendirian dengan gigih, membuat
penyelidikan dan siasatan teliti, berdamping dengan masyarakat yang
berlainan bangsa, bahasa dan budaya . Apa yang mereka perolehi sebagai
balasan ialah kepercaya rakyat yang dengan rela membuka pintu hati
meluahkan apa yang mereka ketahui dan apa yang terbuku di hati. Sebab
itu kita dapat baca beberapa lapuran berbeza dari mereka ini,termasuk
juga beberapa dokumentari, tentang beberapa peristiwa penting seperti
kejadian Tragedi Tak Bai yang diulas semula, kematian pejuang As Shahid
Mat Rosol, pertempuran yang melibatkan syahidnya Ustaz Rahim atau "Pele
Hitam" peristiwa tembak menembak di Paku, Thung Yang Deng dan yang
terkini berkenaan dengan proses damai. Kesemua itu membawa perspektif
baru dan seimbang bagi pemberitaan di Selatan. Melalui media seperti ini
juga pandangan dari pihak pejuang mula boleh didengari. Malang sekali
lapuran atau pandangan sedemikian kemudiannya dicap sebagai "suara BRN".
Sesungguhnya tidak
ada pilhan lain bagi wartawan atau pengamal media Thai selain daripada
membuat anjakan paradigma ( Paradigm Shift ) dengan kembali menghayati
Perinsip-perinsip Kewartawanan Sejagat ( The Universal Principles of Journalism ) dan juga Perinsip-perinsip Panduan kepada Wartawan (Guiding Principles for Journalists),
tanpa takut atau mengharapkan imbuhan tertentu. Dengan cara itu sahaja
suara dari rakyat kerdil akan didengari , kebenaran akan terserlah dan
keadilan akan terlaksana . Ia juga mampu meletakkan kerjaya
kewartawanan dan media Thai pada satu tahap yang boleh dipercayai,
diyakini dan dihurmati , bukan sahaja oleh masyarakat setempat , tetapi
khalayak umum yang lain di seluruh Thailand dan Dunia
Tiada ulasan:
Catat Ulasan