Khamis, 3 April 2014

SEDEKAH

Untuk yang ingin memperbanyakkan sedekah, ada sepotong ayat yang boleh kita jadikan panduan dalam Juz 3 ini.
AlBaqarah:271
"Jika kamu menzahirkan sedekah kamu maka itu adalah baik sekali. Dan jika kamu menyembunyikannya dan kamu berikan kepada orang fakir, maka menyembunyikan itu lebih baik bagimu....."

Huraian ayat ini datang dari kisah yg diriwayatkan dari alKalabi bahawa ketika turun ayat yang ke-270 tentang infaq yang diberikan seseorang. Kemudian para sahabat bertanya, "Wahai Rasulullah, mana yg lebih mulia, sedekah sembunyi atau terang-terangan?" Lalu turunlah ayat ini.
Dijelaskan di sini bahawa keduanya diperbolehkan. Menzahirkan sedekah itu pun bagus dengan tujuan agar dicontohi orang lain.
Menyembunyikannya lebih baik dari menzahirkannya, kerana menzahirkan sedekah boleh menimbulkan rasa riya' pada pemberi dan boleh pula menyakiti hati penerima sedekah

Selamat bersedekah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin