SAFAR BUKAN BULAN BALA DAN KHURAFAT  
Kini kita 
berada dalam bulan Safar. Bulan kedua dalam taqwim Islam yang 
diperkenalkan oleh Saidina Umar RA. Dinamakan Safar kerana orang-orang 
lelaki Arab keluar rumah untuk berdagang, menggembara dan menjalankan 
kegiatan ekonomi di luar tempat tinggal. Rumah-rumah menjadi kosong dan 
dipenuhi kaum perempuan dan kanak-kanak.
Sejarah juga 
mencatatkan bahawa beberapa peperangan berlaku dalam bulan ini iaitu 
peperangan Al Abwa dalam tahun dua hijrah, perang Bani Qainuqak dan Zi 
Amin pada tahun ketiga hijrah dan Peperangan Khaibar pada tahun keempat 
hijrah.
Demikian fakta 
sejarah, namun hakikatnya dalam masyarakat kita hari ini, bulan Safar 
dikaitkan dengan bala bencana dan musibah hingga menerbitkan beberapa 
amalan khurafaat dan tahyul dengan harapan dapat menangkis dan menolak 
musibah tersebut.
Amalan-amalan 
khurafat bulan safar seperti mandi safar, membuat ancak, melarang 
mengadakan kenduri kahwin dan percaya adanya burung hantu sebagai tanda 
kematian masih berurat nadi dalam kehidupan masakini. Amalan, fahaman 
dan kepercayaan  seperti ini bukan sahaja bercanggah dengan syariat 
Islam tetapi juga boleh menyebabkan rosaknya akidah.
Nahas dan bala 
bencana bukan hanya berlaku dalam bulan Safar. Kepercayaan seperti ini 
perlu ditolak kerana Allah Taala telah memberi amaran kesan dalam surah 
At Taubah ayat 51 yang bermaksud:
”Katakanlah 
(Wahai Muhammad) tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun 
melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah pelindung 
yang menyelamatkan kami dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah 
jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawaqal”   
Menurut Garis 
Panduan Khurafat dan Azimat yang dikeluarkan oleh JAKIM, Khurafat 
bermaksud cerita atau perbuatan yang direka dan bersifat karut,dusta dan
 menyimpang dari ajaran Islam. Ia masih berlaku dalam masyarakat kerana 
faktor sejarah dan kerapuhan iman.Sejarah telah menulis bahawa agama 
Hindu telah lebih dahulu bertapak di negara ini berbanding Islam. Ini 
menyebabkan kepercayaan kepada kubur keramat, pokok besar, azimat, 
 tangkal dan makhluk halus terus bertapak dalam masyarakat..
Pada zaman 
jahiliyah, orang arab akan merujuk kepada tukang tilik tentang masa 
depan mereka.. Syed Muhamad Qutb dalam bukunya Jahiliyyah Qarnil Isyrin 
menyatakan bahawa ia masih berlaku dalam zaman mencabar yang dipenuhi 
ICT dan serba canggih ini.Berpindah rumah hanya boleh pada hari Rabu, 
memulakan kerja perlu pada hari Selasa atau Sabtu, meramal nasib dengan 
memuja keramat adalah beberapa contoh jahiliyah moden yang masih wujud 
dewasa ini.
Percaya kepada 
pokok, kubur, telaga yang mempunyai kuasa selain Allah boleh membawa 
syirik dan bertentangan kepada kepercayaan tauhid kepada Allah. Percaya 
kepada sial, majal, memuja jin dengan meminta pertolongan darinya 
seperti dilakukan sesetengah bomoh dan dukun dengan amalan menurun 
adalah syirik dan menyesatkan. Mereka yang bersahabat dan menggunakan 
jin seperti tukang sihir dan tilik nasib adalah tergolong di kalangan 
orang yang bodoh dan menzalimi diri sendiri sebagaimana ditegaskan Allah
 dalam Surah Yunus ayat 106 yang bermaksud:
”Dan janganlah 
engkau menyembah atau memuja yang lain dari Allah yang tidak 
mendatangkan manafaat kepadamu dan juga tidak dapat mendatangkan 
mudharat kepadamu. Sekiranya engkau mengerjakan yang demikian, maka 
jadilah engkau orang-orang yang berlaku zalim(terhadap diri sendiri 
dengan perbuatan syirik itu)” 
Terdapat 
sebahagian umat Islam yang masih percaya bahawa Hari Rabu terakhir bulan
 Safar merupakan hari turunnya ribuan bala yang menimpa umat. Oleh itu 
mereka dilarang keluar rumah dan melakukan aktiviti sosial harian kerana
 ditakuti akan ditimpa musibah. Malah anak-anak pula diminta mandi air 
tolak bala atau mandi di pantai yang lebih dikenali sebagai Mandi 
Safar.Sesunguihnya ia adalah kepercayaan karut dan bertentangan dari 
ajaran Islam.
Malah perbuatan
 pesta mandi laut telah mengundang kepada dosa lain seperti wujudnya 
pergaulan bebas lelaki dan perempuan tanpa batas. Wujud juga ibubapa 
yang tidak mahu mengadakan kenduri perkahwinan pada bulan ini kerana 
ditakuti pasangan akan menjadi tidak bahagia atau tidak mendapat zuriat.
 Kepercayaan seperti ini boleh menjadi syirik kerana kita lebih 
mempercayai bulan dan bukan kuasa Allah.
Sebenarnya 
nahas dan bala bencana tidak hanya berlaku dalam bulan Safar. Rasulullah
 SAW bersabda yang bermaksud:”Tidak ada penyakit berjangkit, tidak ada 
sempena(baik atau buruk) melalui burung berterbangan, tidak ada sial 
pada burung hantu dan tidak ada nahas dalam bulan Safar. Hendaklah 
setiap daripada kamu melarikan diri daripada pesakit kusta sebagaimana 
kamu melarikan diri daripada singa yang bengis” Hadis riwayat Bukhari)
Sesungguhnya 
mempercayai perkara yang disebutkan menjadikan umat Islam semakin 
mundur, malas berusaha dan hanya berserah kepada takdir. Di kala umat 
lain berlumba-lumba meneroka ilmu dan mencapai kejayaan, umat Islam 
seolah-olah berundur dan tertinggal ke belakang.
Kita menjadi 
tidak produktif kerana tidak dibenarkan keluar rumah pada hari Rabu 
terakhir bulan Safar. Kesemua kegiatan ekonomi terbantut. Minda kita 
menjadi jumud dan tidak berkembang kerana mempercayai fahaman karut 
tersebut.Malah dalam kontek hubungan kita dengan Allah Taala, kita telah
 melakukan satu dosa besar tanpa disedari iaitu syirik. Ingatlah 
peringatan Rasululullah SAW tentang tujuh perkara yang membinasakan yang
 perlu dijauhi di mana syirik merupakan perkara yang terletak di nombor 
satu.
Amalan 
penggunaan azimat, tangkal sebagai pelindung diri seperti kebal, ilmu 
pengasih, ilmu pelembut hati yang dicampuradukkan dengan sihir juga 
adalah syirik dan menyeleweng dari ajaran Islam.Rasulullah SAW bersabda 
yang bermaksud:”Dari Ibn Mas’ud:rasulullah SAW bersabda:Sesungguhnya 
jampi mentera, tangkal dan ilmu pengasih adalah syirik”     Hadis 
riwayat Abu Daud dan Ahmad)
Sungguhpun 
jampi mentera diharuskan sebagaimana diceritakan oleh para sahabat yang 
bertanya kepada Rasulullah, Syeikh Yusof Qardawui telah menggariskan 
tiga syarat seperti yang terdapat dalam bukunya Fatawa Al Muasirah
1)    Ia mesti didasarkan kepada Allah SWT dan nama-namaNya
2)    Ia mestilah dituturkan dalam bahasa Arab dan kata-kata yang boleh difahami maksudnya
3)    Beriktikad bahawa ianya tidak memberi kesan dengan sendirinya tetapi dengan takdir Allah SWT
Aqidah murni 
menjadi sendi dalam masyarakat, tauhid menjadi paksi dan rohnya. Oleh 
itu, agenda memperkukuh akidah merupakan tugas setiap individu. Ilmu 
agama yang cetek perlu didalami kerana ia merupakan benteng paling 
berkesan dari terjebak ke lembah khurafat dan syirik.
Cari maklumat, rujuk guru dan kitab. muktabar agar ia menjadi pendinding dari amalan yang sia-sia dan dilaknati Allah.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan