
Sekitar April 2007,peminat sejarah negeri Kedah telah 
dikejutkan dengan kewujudan blog,sejarahnagarakedah.blogspot dan 
menariknya,penulis blog yang dikenali sebagai Anai-anai telah mendakwa 
berasal dari keturunan pemerintah Kerajaan Ayutthaya,sebuah kerajaan 
Siam Purba yang pernah mendominasi Indochina pada masa lampau.Dakwaan 
beliau lebih menarik apabila selepas itu muncul pula beberapa orang yang
 mendakwa menyembunyikan identiti mereka dengan masing-masing memiliki 
nama 'kerabat diraja' dengan pangkai nama 'Nai'.Malahan keturunan dari 
'Nai' ini pernah membuat majlis perhimpunan keluarga dan sumber utamanya
 merangkap waris maharaja,Nai Long Kassim Nai Long Ahmad pernah 
menyertai satu forum bersama persatuan sejarah.
Saya (Srikandi) akan mengulas dakwaan Anai-anai secara kritis
 dan seimbang.Saya akan menyorot dari segi sejarah Benua Siam dan cuba 
untuk mengaitkan semua dakwaan ini dengan sejarah realiti tidak kira 
sejarah yang cuba digelapkan ataupun secara kronologi logik.Saya juga 
akan mengambilkira kemusykilan semua pihak terutama pihak yang menentang
 usaha Anai-anai.
Anai-anai,atau nama sebenarnya Mazlan Abdul Majid telah 
membentangkan satu kajian yang agak luarbiasa dari sejarah yang kita 
baca di buku-buku teks sekolah.Beliau mendakwa Kerajaan Ayutthaya adalah
 sebuah kerajaan Siam yang beragama Islam dan raja-raja mereka berasal 
dari Kedah.Siam dan Thai juga adalah dua kaum yang berbeza.Beliau juga 
mendedahkan bahawa kejatuhan Ayutthaya adalah disebabkan pakatan antara 
Burma dan Thai sekian lama,kemudian sejarah Ayutthaya telah ditutup dan 
diubah serta keturunan raja-raja Ayutthaya juga diburu dan dibunuh.
The Tombs of Ayutthayan Kings

Hanyut tanah tak bertuan
Rakyat tidak bertuan
Ditabal aku di Segara Masin
Raja gelar..."
(Silkhannaz       -Merong Mahawangsa)
Kerajaan  Ayutthaya
 adalah sebuah kerajaan purba yang dikesan kewujudannya sekitar tahun 
1351 hingga kejatuhannya pada tahun 1767 Masehi.Kerajaan ini berpusat di
 sebuah kawasan seperti pulau di Sungai Chao Phraya.Nama 'Ayutthaya' 
dikatakan diberi oleh pengasas kerajaan ini,U Thong yang bermaksud 'Kota
 Raja-raja'.
Sejarah Thailand tidak lengkap jika tidak menyebutkan tentang
 kewujudan Kerajaan Ayutthaya ini,ini kerana ketika zaman keemasannya,ia
 menjadi kota paling makmur dengan urusan perdagangan dalam dan luar 
negara.Kerajaan-kerajaan seperti China,Parsi,Belanda sehingga Perancis 
pernah menghantar duta dan rombongan perdagangan ke kota Ayutthaya.Kota 
ini menjadi antara kota terkaya di dunia dengan kepadatan penduduk dan 
kemewahan yang didapati hasil perdagangan.Hubungan diplomatik antara 
negara luar semakin rancak terutamanya dalam pemerintahan Raja Narai 
yang menyaksikan utusan dihantar ke istana raja Perancis.Ayutthaya juga 
adalah kerajaan yang kuat dan pernah menakluk Angkor,ibukota kerajaan 
Khmer,yang semakin lemah di mana sebelum itu pernah menjadi satu empayar
 yang besar dan menakluk sebahagian besar Indochina.Satu-satu kerajaan 
yang bersaing dengan Empayar Khmer adalah Empayar Melayu Srivijaya 
ketika itu.Ayutthaya juga berjaya menjinakkan Sukothai,satu kerajaan di 
utara Indochina yang merupakan musuh dan pesaing kepada Ayutthaya.
Di dalam Sejarah Melayu,kerajaan ini dikenali sebagai Syahrul
 Nuwi dengan panglimanya dikenali sebagai Awi Dicu (Sihadecho?) dan 
raja-rajanya bergelar Paduka Bubunnya.Salah seorang anak raja Syahrul 
Nuwi ini bernama Cau Pandan (Chao?),mati akibat ditikam dengan panah 
semasa mahu menyerang Melaka.
Dalam sejarah Thailand,kerajaan ini dikatakan jatuh kerana 
diserang Burma dibawah pimpinan Alaungpaya.Ketika saat-saat kejatuhannya
 juga,kerajaan ini berdepan dengan konflik dengan kemaraan Dai-Viet (Ngu
 Yen) dari arah Kemboja yang sebelum itu telah menjinakkan saki-baki 
kekuasaan Khmer dan Champa.
Dalam sejarah Thailand juga disebut raja-raja Ayutthaya 
adalah berasal dari kaum Tai dan berbahasa Tai.Mereka menganut ajaran 
Buddha.Ini adalah sejarah umum yang dibaca dibuku-buku sejarah.
Kekeliruan mula terjadi apabila ahli-ahli sejarah Thai 
menemukan jumlah tapak masjid yang begitu banyak di sekitar puing-puing 
kota Ayutthaya.Para pengkaji juga menemukan bekas-bekas ukiran yang 
dirosakkan atau dibuang dari dinding-dinding runtuhan kota.Seorang pakar
 sejarah Thailand juga mencadangkan nama Thailand ditukar semula ke nama
 'Siam'.Kuasa raja Thai yang semakin dikurangkan memungkinkan kajian 
yang lebih mendalam dan ahli sejarah Thai semakin berani mengemukakan 
hasil kajian.
Mempelajari
 misteri dari sejarah Ayutthaya,membolehkan kita mencari kunci yang 
hilang di Indochina,sekurang-kurangnya mengetahui sampai manakah 
wilayah-wilayah orang Melayu di Indochina.
Dalam blogsejarahnagarakedah,saudara Anai-anai telah 
mendedahkan secara terperinci salasilah raja-raja Ayutthaya.Mula-mula 
kita mesti tahu dahulu apa yang menyebabkan kajian Anai-anai ini berbeza
 langsung dari sejarah kontemporari.Antara ciri-ciri dakwaan beliau 
mengenai Ayutthaya ialah:
-Siam adalah nama satu kaum yang berbeza bahasa dan agama 
dengan Tai.Siam berasal dari Kedah dan beragama Islam,manakala Tai dari 
selatan China.Raja-raja Ayutthaya adalah dari keturunan Siam dan 
beragama Islam.
-Siam (Ayutthaya) ialah satu keturunan dengan orang Melayu.
-Siam adalah hasil pencampuran orang Cina Islam dari negara 
China pada zaman dahulu dan keturunan orang-orang Melayu di Nusantara.
-Setiap nama raja Ayutthaya mempunyai nama Siam dan nama Islam mereka.

-Kerajaan Ayutthaya adalah kerajaan yang diperintah oleh raja-raja Islam.
-Kerajaan Ayutthaya adalah sebahagian dari Empayar Monggol 
(Moghul) Islam berpusat di India.Setidak-tidaknya ada hubungan dengan 
Kerajaan Moghul itu kerana ada keturunan mereka menjalinkan tali 
perkahwinan dengan raja-raja Siam Ayutthaya.
-Keturunan raja-raja Ayutthaya telah lari ke semenanjung 
Tanah Melayu dan diburu oleh kerajaan Thai yang menakluk Ayutthaya 
sebelum itu.Mereka memakai gelaran 'Nai'.
-Mereka yang mempunyai talian persaudaraan kerabat Ayutthaya 
ini mengenali antara satu sama lain,contohnya bekas Perdana Menteri Tun 
Abdullah Ahmad Badawi juga didakwa ada namanya yang lain berpangkal 
dengan gelaran 'Nai'.

-Kerajaan
 Ayutthaya ini amat besar mengikut dakwaan Anai-anai,sehingga dikatakan 
semua raja-raja Melayu di semenanjung ini adalah 'raja daerah' kepada 
Empayar Islam Ayutthaya sahaja termasuk Kesultanan Melaka.Melaka itu 
pula dikatakan hanyalah salah satu pelabuhan Ayutthaya untuk mengawal 
Selat Melaka.
-Raja-raja daerah ini mempunyai peluang untuk menjadi Maharaja Ayutthaya melalui sistem giliran.
-Raja-raja dan tentera Kerajaan Ayutthaya ini punya budaya 
berkeris menunjukkan hubungan keturunan mereka dengan alam Melayu 
(menariknya ini ada bukti yang jelas,bukan sahaja dari sumber Thai 
sendiri,malah sumber Perancis).

-Sejarah Ayutthaya ada kaitan dengan Merong Mahawangsa.
-pengetahuan salasilah keturunan raja-raja Ayutthaya adalah 
wasiat yang dijaga turun-temurun oleh kerabat pemerintah Ayutthaya yang 
bersembunyi dari buruan tentera Thai terutama sejak tahun 1821 yang 
digelar 'Tahun Musuh Bisik'.
Ini adalah antara ciri-ciri di dalam penjelasan blog 
sejarahnagarakedah.Penulis blog ini mempunyai satu sumber bertulis yang 
amat dipercayai,iaitu kitab Undang-undang Kedah yang manuskrip aslinya 
berjaya dikembalikan atas usaha Kerajaan Malaysia dari tangan Kerajaan 
Britain sekitar tahun 2003.Bukan itu sahaja,sumber-sumber sejarah lain 
seperti Cempakasari Negeri Perak dan Sejarah Melayu juga dilihat selari 
dengan Undang-undang Kedah ini.Penulis blog itu juga merujuk kepada 
kitab Hikayat Merong Mahawangsa.
Mari kita mengenal raja-raja yang pernah memerintah 
Ayutthaya.Raja-raja Ayutthaya dikatakan berjumlah 33 orang 
kesemuanya.Kita lihat dahulu senarai umum raja-raja Ayutthaya dari 
kacamata Thai dan sejarah umum:
Uthong Dynasty (pemerintahan pertama, 1350-1370)
Ramathibodi I (dahulu dikenali Prince U Thong 1350 - 1369)
Ramesuan (1369 - 1370) (pemerintahan kali pertama,kemudian turun takhta)
Suphannaphum Dynasty (pemerintahan pertama, 1370-1388)
Pha Ngua (Boromma Ratchathirat I 1370 - 1388)
Thong Lan (1388)
Uthong Dynasty (pemerintahan kedua, 1388-1409)
Ramesuan (1388 - 1395) (pemerintahan kali kedua)
Ramracha Thirat (1395 - 1409)

Suphannaphum Dynasty (pemerintahan kedua, 1409-1569)
Intha Racha(Nakharinthara Thirat 1409 - 1424)
Borommaracha Thirat II (Sam Phraya 1424 - 1448)
Boromma Trailokanat (1448 - 1488)
Borommaracha Thirat III (1488 - 1491)
Ramathibodi II (Chettha Thirat 1491 - 1529)
Borommaracha Thirat IV (Nor Phutthangkun 1529 - 1533)
Ratsadathiratcha Kuman (1533); raja kanak-kanak
Chaiya Racha Thirat (1534 - 1546)
Kaeo Fa (Yot Fa) -menyertai tampuk kuasa (1546-1548); raja kanak-kanak & permaisuri Si Sudachan
Voravonsadiraj (1548)
Phra Maha Chakkraphat (memerintah 1548-1568) & permaisuri Suriyothai  (d.1548)
Mahinthara Thirat (1568 - 1569)

Sukhothai Dynasty (1569-1629)
Maha Thammaracha Thirat (Sanphet I 1569 - 1590)
Naresuan, the Great (Sanphet II 1590 - 1605)
Ekathotsarot (Sanphet III 1605 - 1610)
Si Saowaphak (Sanphet IV 1610 - 1611)
Drongdharm (Intha Racha 1611 - 1628)
Chejthathraj (1628 - 1629)
Artitthayawongs (1629)
Prasat Thong Dynasty (1630-1688)
Prasat Thong (Sanphet V 1630 - 1655)
Chao Fa Chai (Sanphet VI 1655)
Si Suthammaracha (Sanphet VII 1655)
Narai, the Great (1656 - 1688)
Ban Phlu Luang Dynasty (1688-1767)
Phet Racha (1688 - 1703)
Luang Sorasak or Phrachao Sua ('Raja Harimau') (Sanphet VIII) (1703 - 1709)
Tai Sa (Sanphet IX 1709 - 1733)
Borommakot (Borommaracha Thirat III 1733 - 1758)
Uthumphon (Borommaracha Thirat IV 1758)
Suriyamarin or Ekkathat (Borommaracha Thirat V 1758 - 1767)
Sekarang kita bandingkan senarai di atas dengan salasilah 
raja-raja Ayutthaya versi pendedahan oleh Nai Long Kassim Nai Long 
Ahmad,yang mendakwa waris dari raja-raja Siam Islam Ayutthaya.
Kerajaan Ayutthaya Siam Islam NagaraKedah Pasai Ma
-SULTAN MAD ZAFAR SYAH III IBNI TUANKU MUHAMAD SYAH
BERPINDAH KE AYUTHIA (gelaran Siam:RAMA TIBODI I @ U THONG) 
-TUANKU NAZREEN IBNI SULTAN MAD ZAFAR SYAH III ( gelaran Siam:RAMESUAN 1369 – 1395)
-SULTAN SALEHUDDIN MUADZAM SYAH (gelaran Siam:BOROMORACHA I 1370 - 1388)
-TUANKU MOHAMMAD CHAN (@ TOK TEMENG) IBNI TUANKU NAZREEN @RAMASUAN (gelaran Siam:THONG CHAN 1388 – 1395)
-SULTAN RAHMAN LAKSEMANA (gelaran Siam:RAMARATCHA 1395 - 1409)

-SULTAN RAZAK IBNI SULTAN MAHMUD (gelaran Siam:INTHARATCHA I 1409 – 1424)
RAJA TOUNG OO
-SYAH ALAM YANG MAHA MULIA
SULTAN RIJALUDDIN MUHAMMAD JOHAN SYAH IBNI TUANKU MOHAMMAD CHAN
@SULTAN MUHAMMAD SYAH III, PARAMESWARA MELAKA (gelaran Siam:RAMATIBODI II @ Boromoraja II? memerintah 1424 – 1448)
-SULTAN JALIL YAACOB SYAH (gelaran Siam:BOROMOTAILOKANAT 1448 – 1491)
-TUNKU MUHAMMAD YUSUF ibni SULTAN RIJALUDDIN MUHAMMAD JOHAN SYAH
RAJA PASAI (gelaran Siam:BOROMORAJA II 1491 – 1533)

-RATSADA (1533 - 1547)
-KAIFA TABIM SHEIKH ALI @ TABIN SHWEHTI (Ayahanda kepada 
Puteri Nang Che Yam, Raja Patani,memerintah 1547 – 1548 dengan gelaran 
Siam:YOT FA)
-PUTERA JALIL YAACOB SYAH
SYAHBANDAR KOTA SETAR (gelaran Siam:KHUN WARAN WANGSA 1548)
-PADUKA SERI SULTAN MOHAMMAD
RAJA PASAI 
ADINDA KEPADA SULTAN JALIL (gelaran Siam:CHAKRAPHAT 1548 – 1569)
-TUANKU NUR AISYAH IBNI TUANKU SULTAN RIJALUDDIN MUHAMMAD 
JOHAN SYAH III (gelaran Siam:MAHIN INTA TIRAL,gelaran di Toungu Burma:BA
 YIN NAUNG,gelaran di India:AISYAH SULTAN BEGUM,memerintah 1498 -1530)

-NAI(SYED)HASSAN, PUTERA SANTUBONG
RAJA BORNEO (gelaran Siam:NARUESAN/NARESUAN 1530 – 1605)
-TUANKU SHAARI RIAYAT SYAH 
SULTAN RIAU, PAGOH (gelaran Siam:EKATOTSAROT 1605 – 1610)
-NAI (SYED)HISBU MUADZAM SYAH IBNI SULTAN ZAHIRUDDIN BAHADUR SYAH
(gelaran Siam:INTARAJA II @ SONG THAM AYUTHIA 1610 - 1628)
-TEH ABU ADINDA SULTAN MAHMUD,PUTERA KEPADA TUANKU SHAARI RIAYAT SHAH
SULTAN RIAU (gelaran Siam:CHETTHA 1628 - 1629)
-SULTAN ALI IBNI SHAARI RIAYAT SYAH
SULTAN RIAU (gelaran Siam:ATTHINAWONG 1629)
-PENGGIRAN RAJA KECIL BONGSU, BRUNEI (gelaran Siam:PRASAT THONG 1629 – 1655)
-TUANKU JAAFAR 
SULTAN SELANGOR (gelaran Siam:CIAO FA JAI 1655- 1656)
-SULTAN MAHMUD SYAH IBNI NAI(SYED)HISBU MUADZAM SYAH KEKANDA SULONG KEPADA TUN SAABAN DAN PER ABU.
SULTAN MELAKA (gelaran Siam:SRI SUTHAMMARACHA 1656 – 1688)
-TUN SAABAN IBNI NAI HISBU MUADZAM SYAH (gelaran Siam:NARAI,gelaran di Aceh:ISKANDAR MAHKOTA ALAM memerintah 1656 – 1688)
-PIR ABU IBNI NAI (SYED) HISBU MUADZAM SYAH (gelaran Siam:PRA PETRARAJA 1656 - 1688)
-SUA @ SULTAN MANSOR SYAH IBNI SULTAN ISMAIL JAMMU PATANI (gelaran Siam:PIJA TUK NAKPHA 1703 - 1709)

-NANG CHE PUAN,PERMAISURI KEPADA SULTAN MUHAMMAD JIWA NAI NAL ADILIN II (gelaran Siam:PHUMINTHARAJA 1709 - 1733)
-SULTAN MUHIYIDDIN MANSOR SYAH IBNI SULTAN MAHMUD SYAH
(gelaran Siam:BOROMAKOT CHAO PIJA KERSAN ATAU TURUT DIKENALI SEBAGAI SRI SU TAMMARAJA II 1733 – 1758)
-SULTAN MUZAFFAR SYAH IBNI SULTAN ISMAIL
(gelaran Siam:UTHUMPON 1758 -1765)
-SYAH ALAM YANG MAHA MULIA,KHALIFAH SHARIF ABU BAKAR SYAH 
IBNI SULTAN MUHIYUDDIN MANSOR SYAH (gelaran Siam:MAHA TAMMARAJA II dan 
gelaran istana Ayutthaya:KAHA EKATAAT Disebut didalam buku Undang-Undang
 Kedah sebagai Sharif Yang Di Pertuan 1758-1767-1821) -Raja Ayutthaya 
terakhir memerintah sebelum serangan Burma dan Thai.
-SYAH ALAM YANG MAHA MULIA
SULTAN MADZAFAR SYAH III IBNI KHALIFAH SHARIF ABU BAKAR SYAH
TUANKU SULONG ATAU KOYA LONG (gelaran Siam:Po Chun,menjadi Raja Kemboja tahun 1758,'memerintah' Ayutthaya tahun 1821-1824)
Senarai ini sebenarnya lebih panjang sehingga sampai ke 
salasilah NAI LONG KASIM IBNI TUANKU NAI LONG HAJI AHMAD yang menjadi 
sumber rujukan Anai-anai.Apa pandangan anda apabila melihat kedua-dua 
senarai ini?
Mungkin kali pertama kita mendengar pendedahan ini,dakwaan 
Anai-anai ini adalah sesuatu yang sukar untuk diterima dan bersifat 
khayalan.Namun saya cuba untuk bersikap adil,lebih-lebih lagi dakwaan 
ini bukan seperti tin kosong,tetapi Anai-anai mempunyai sumber bertulis 
yang sah,iaitu manuskrip Undang-undang Kedah.SEJAK KITA TAHU BAHAWA 
INGGERIS TELAH BANYAK MEMUTARBELITKAN SEJARAH KITA,PENDEDAHAN INI PERLU 
DIBERI PERHATIAN DARI SEGI AKADEMIK.
Stamford Raffles,R.O Windsted,W.G Shellabear (sekadar 
menyebutkan beberapa nama) juga 'anak murid' mereka seperti Munshi 
Abdullah dan ramai lagi...ya terlalu ramai,adalah penulis-penulis 
sejarah moden kita sebenarnya.Adakah sejarah bertulis kita tiada 
sehingga terpaksa bangsa asing menilai semula sejarah kita?TIDAK SAMA SEKALI.MEMANG ADA,TETAPI TELAH DIRAMPAS ATAU DIMUSNAHKAN.Contohnya
 Undang-undang Kedah,ini satu contoh.Bagaimana dengan Arkib Istana 
Melaka yang hancur musnah terbakar oleh serangan Portugis?Bagaimana 
dengan beribu-ribu manuskrip yang dicuri sepanjang era penjajahan?
SEJARAH BERTULIS KITA SEBAHAGIAN BESAR DISIMPAN OLEH PIHAK ISTANA.Ini
 kerana umumnya kerabat diraja adalah mereka yang celik huruf dan 
terpelajar.Namun peperangan dan penjajahan telah memusnahkan atau 
menghilangkan sebahagian besar sumber-sumber ini.Sebab itu peranan 
raja-raja Melayu amat penting,UNTUK MEREKODKAN BUDAYA DAN WARISAN MELAYU
 TURUN-TEMURUN.
Apa yang tinggal pada kita ialah salinan kitab SEJARAH MELAYU
 oleh Tun Seri Lanang yang telah di'moderate' kan oleh ahli-ahli 
akademik Inggeris seperti R.O Winsted dan Shellabear.Nasib baik kerajaan
 berjaya membawa balik kitab Undang-undang Kedah.NAMUN BERIBU LAGI KITAB
 SEJARAH BERADA DI TANGAN BANGSA ASING.
Bagi saya,pendedahan ini ada pro dan kontra.Sebelum 
kemunculan blog sejarahnagarakedah lagi saya sudah tahu sejarah Melayu 
di Indochina (Benua Siam),cuma butiran terperincinya belum habis 
dijejaki.Saya menunggu-nunggu pasti ada pendedahan dari seseorang kerana
 saya tahu sejarah kedatangan orang-orang Tai ke Benua Siam.Untuk 
mengetahui sejarah orang Tai (Thailand),kita tidak digalakkan untuk 
mengambil dari sumber Thai yang dipengaruhi konspirasi raja-raja 
Thai.Kita perlu dengar dari mulut orang Mon,Pyu,Khmer,Cham dan aborigine
 Benua Siam.Orang Tai adalah sama dengan Dai-Viet ('Dai' adalah han yu 
pin yin atau sistem sebutan-tulisan Cina dari kata 'Tai'),mereka kaum 
terdesak dari Selatan Cina yang diasak oleh orang Han dan Monggol.Jika 
orang Melayu Cham dahulu pernah mempunyai kerajaan di pesisir pantai 
Vietnam pada zaman dahulu,masakan tiada orang Melayu/Jawi yang pernah 
menguasai wilayah Thailand pada hari ini?
Orang-orang Aceh berasal dari pelarian Champa yang lari dari 
kebuasan orang Dai-Viet.Orang Cham adalah penduduk asli Benua Siam,sama 
seperti orang Mon,Pyu dan lain-lain.Orang Mon sendiri pernah berkerajaan
 di Benua Siam lama sebelum orang Khmer naik memerintah Angkor selepas 
kejatuhan Funan (sebuah lagi kerajaan Melayu Kuno) dan orang Mon itu 
sebenarnya lah yang mengajarkan ajaran Buddha kepada raja-raja 
Khmer.Kerajaan Orang Mon telah dimusnahkan oleh orang Burma,satu lagi 
kaum pendatang yang ganas (sehingga ke hari ini keganasan mereka,lihat 
sahaja apa yang terjadi di Myanmar) dan orang Mon pada hari ini tiada 
bernegara dan menjadi minoriti.Siapa orang Mon?Merekalah pembina Pagoda 
Shwe Dagon yang menakjubkan itu.Jika mampu membina pagoda besar dari 
emas,bayangkan bagaimana hebatnya kerajaan orang Mon pada zaman 
purba.Jika orang Mon dahulunya amat hebat dan kaya-raya,hari ini menjadi
 mundur,miskin,minoriti,tertindas dan tidak bernegara,itulah yang 
terjadi kepada orang Melayu Cham pada hari ini dan TIDAK MUSTAHIL AKAN 
BERLAKU KEPADA ORANG MELAYU DI MALAYSIA.
Inilah pentingnya mempelajari sejarah.Kesan dari akibat tidak
 mengambil iktibar dari pengajaran sejarah adalah amat sadis dan kejam 
WALAUPUN SESUATU BANGSA ITU DARI SEGI ZAHIRNYA KAYA DAN MAJU.Bila masa 
musuh-musuh menyerang?KETIKA SESUATU BANGSA ITU MULA LALAI DAN LEKA DENGAN KESELESAAN DAN KEMEWAHAN YANG ADA.
Kra Isthmus adalah wilayah Melayu pada zaman dahulu iaitu 
Segenting Kera.Kra bukanlah perkataan Thai,ia adalah perkataan Melayu 
'KERA',ya...haiwan yang bernama kera.Dinamakan Segenting Kera kerana 
memiliki tanah yang sempit,ia adalah perumpamaan Melayu lama yang 
sejenis dengan kata 'sekangkang kera'.Kera digunakan sebagai perumpamaan
 sebagai perbandingan ruang yang kecil.Dari sini kita tahu sampai mana 
sempadan negeri-negeri yang diduduki orang Melayu.JIka sudah satu 
Segenting Kra adalah wilayah Melayu dahulu atau wilayah Patani,adakah 
orang-orang Melayu sukar untuk mencapai Ayutthaya?Ayutthaya bukanlah 
terletak di tengah-tengah Benua Siam atau jauh ke utara.Ia terletak 
berdekatan Teluk Siam (Gulf of Thailand).Lihat nama-nama tempat yang 
asalnya dari bahasa Melayu tetapi di'Thai'kan:
Phuket (Bukit). Nama lain ialah Tongkah.
Thalang (Tanjung Salang)
Yala (Jala)
Betong (Betung)
Bannang Sata (Benang Setar)
Raman (Reman)
Kabang (Kabae / Kabe)
Krong Pinang (Kampung Pinang)
Narathiwat (Menara)
Tak Bai (Tabal)
Rueso (Rusa)
Su-ngai Kolok (Sungai Golok)
Su-ngai Padi (Sungai Padi)
Tanyongmat (Tanjung Mas)
Buketa (Bukit Tar)
Pattani (Pantai Ini)
Sai Buri (Selindung Bayu @ Teluban)
Yaring (Jaring)
Krue Sae (Gersik)
Panare : (Penarik)
Yarang : Jarang @ Binjai Lima
Songkhla (Singgora) bermaksud ‘Bandar Singa’
Chana (Chenok)
Na Thawi (Nawi)
Thepha (Tiba)
Saba Yoi (Sebayu)
Ranot (Renut)
Sadao (Sendawa)
Samila Beach (Pantai Bismillah)
Satun (Setul)
Khuan Don (Dusun)
Phang Nga (Pungah). Ada sumber lain mengatakan daripada nama 'Kuala Bunga'.
Takua Pa (Kupa)
Phattalung (Bedalong / Merdelong)
Trang (Terang)
Ranong (Rundung)
Krabi (Ghraibi)
Chaiya (Cahaya)
Nakhon Si Thammarat (Nagara Sri Dharmaraja / Bandar Sri Raja Dharma). Nama lama bagi negeri ini ialah ‘Tambralingga / Ligor’.
(dipetik dari Ibnu Rusydi)
Dari sini kita dapat menyelami betapa luasnya wilayah yang 
diduduki orang Melayu pada zaman dahulu.Jadi adakah orang Melayu memang 
hanya wujud di semenanjung?Atau di pulau-pulau Indonesia?SUDAH TENTU TIDAK.Orang
 Melayu (tidak kira yang Jawanya,Champa atau Pataninya) pernah menduduki
 seluruh Benua Siam.Dari mana orang-orang Khmer belajar menubuhkan 
kerajaan?Dari orang-orang CHAM DAN JAWA SAILENDRA!
Jadi selepas ini marilah kita menghulurkan simpati dan kasih 
sayang kepada saudara-saudara kita di selatan Thai ini.Mereka adalah 
Melayu Patani yang pernah mempunyai kerajaan hebat dahulu.Orang Melayu 
Patani kerap datang ke Malaysia sebagai peniaga atau meminta derma untuk
 sekolah-sekolah agama dan masjid.Pernah tak kita melihat orang Melayu 
Patani membawa barangan jualan dengan menjunjung di kepala ke 
kampung-kampung?Anak-anak kita menjerit-jerit "orang Siam,orang Siam 
datang!" padahal merekalah orang Melayu sama seperti kita (Ya,betul 
juga..mereka MELAYU SIAM).Namun jaga-jaga juga orang Siam yang menyamar 
meminta derma untuk menipu orang Malaysia yang terkenal amat pemurah.
Berbalik kepada Anai-anai,penulisan beliau yang saya tidak 
gemar ialah kadangkala melebih-lebihkan keturunan 'diraja' Siam beliau 
sehingga merendah-rendahkan sejarah Kesultanan Melaka.Beliau kerap 
mempersoalkan mengapa sejarah Melaka dilebih-lebihkan padahal ia cuma 
pelabuhan Ayutthaya (benarkah begitu?).Bila disanggah,beliau kerap 
berkata,
"Apa boleh buat,sejarah negeri Kedah memang hebat dan raja-raja kami memerintah seluruh semenanjung dahulu"
Nasihat saya ialah,menceritakan kehebatan sejarah sendiri 
jangan sampai merendah-rendahkan sejarah negeri orang lain.Padahal 
beliau juga berkata,raja-raja daerah bergilir berpeluang duduk menjadi 
Maharaja Ayutthaya sehingga Raja Naresuan dikatakan berasal dari Borneo 
(ya,saya setuju inilah sebab ahli sejarah Thai tidak menjumpai 
makamnya),jadi taraf raja-raja Melayu (dalam versi sejarah Anai-anai) 
adalah sama sahaja,walaupun dikatakan ia dimulakan oleh pengasas dari 
Kedah.Tidak perlu mendabik dada kehebatan keturunan anda,walau dari 
'bangsa harimau' atau 'berdarah naga' sekalipun.
Bila ada orang mempertikaikan keturunan beliau dan mendakwa 
Nai Long Kassim menuntut takhta dari raja-raja Melayu,malangnya saudara 
Anai-anai melenting sehingga meleret-leret menyebut-nyebut keburukan 
orang Melayu semua sekali dan seolah-olah orang Melayu di Tanah Melayu 
ibarat orang hutan yang merampas takhta orang Siam Islam.Emosi 
berlebih-lebihan ini mempengaruhi juga satu blog yang menjadi 'sekutu' 
rapat Anai-anai,iaitu The Malay Press.Di dalam blog ini terdapat satu 
posting dimana sengaja diletakkan gambar-gambar yang menunjukkan keadaan
 'Melayu' pada masa dahulu,mungkin sekitar 1880-an kerana teknologi 
kamera secara moden bermula pada tahun 1884 selepas penemuan sistem 
filem yang baru menggunakan lapisan kertas dan gelatin.Kemudian 
diletakkan ulasan berbentuk persoalan tentang keadaan orang-orang Melayu
 yang nampak seperti 'menyedihkan'.Padahal dimana orang-orang 'Siam 
Islam' ketika itu?Sekurang-kurangnya orang Melayu yang dikutuk-kutuk 
'orang laut,lanun dan nelayan' ini malah menjadi 'mangsa pergaduhan' 
Siam Islam dan Thai yang berebut warisan kemelayuan ini boleh bertahan 
mempertahankan negara dan masih wujud bernegara sehingga semua Siam 
Islam boleh duduk menumpang menjadi ahli fotografi,pensyarah dan penulis
 blog di Tanah Melayu yang merdeka ini.Bayangkan Malaysia ini sebahagian
 dari Thailand,bukan sahaja nak kutuk Raja Thai pun tidak 
boleh,menjeling pun sudah ditangkap tentera Thai,dipaksa meniarap 
beramai-ramai dan disumbat dalam trak seperti ayam yang nak dijual di 
pasar.Jadi bersyukurlah dapat bersaudara dengan orang-orang Melayu 
semenanjung ini.Jangan menghiris perasaan mereka seperti yang dilakukan 
oleh Hindraf dan Ultrakiasu,lebih-lebih lagi Melayu Siam bersaudara 
dengan Melayu semenanjung dan dikuatkan ikatan dengan agama yang sama.

Penulis
 blog itu juga mendakwa semua raja-raja Melayu adalah Siam Islam ini 
termasuk raja-raja Perlis (ada orang Perlis yang tahu salasilah diraja 
Perlis merpersoalkan versi Anai-anai ini),Pahang.Perak dan Melaka.Bukan 
itu sahaja,Hang Tuah lima bersaudara juga didakwa adalah keturunan 
Ayutthaya juga!
Satu lagi ialah berkenaan dengan bahasa,saudara Anai-anai 
seolah-olah begitu obses dengan bahasa Siam sehingga semua tempat di 
Malaysia didakwa berasal dari perkataan Siam.'Nusantara' dikatakan dari 
kata 'no-san-ta-ra' bermaksud 'tunas-muda-menanti-merebak',perkataan 
'Beruas' (nama tempat di Perak) dikatakan bermaksud 'Puak-Kaya' dalam 
bahasa Siam.Malahan Perak itu adalah sebenarnya 'Phe-Raq' iaitu 
'abang-yang dikasihi'.Ini sungguh menghairankan.
'Mengkuang' ialah 'Meang Kuang' dari bahasa Siam juga 
(bukankah ia adalah pokok mengkuang?),malah Australia dan Albania juga 
didakwa berasal dari perkataan Siam Ayutthaya!Ini ditahap melucukan.
Banyak lagi contoh nama bahasa Melayu malah Inggeris yang 
dikatakan berasal dari perkataan Siam,malah bahasa Arab juga! 'Siam' 
atau bermaksud 'berpuasa' dalam bahasa Arab pun didakwa menunjukkan 
bersempena 'bangsa Siam Islam'.Ini benar-benar obses bahasa sendiri.
Jadi bagi saya penulis blog itu tidak patut 'mencemar'kan 
mood pembaca dengan perkara remeh-temeh begitu.Tambahan pula jika saya 
sentuh keturunan raja-raja Ayutthaya yang ada ada kaitan dengan haiwan 
mitos seperti naga dan garuda seperti kata Anai-anai lagi 
membingungkan!SEBENARNYA SAYA FAHAM 'RAHSIA' DARAH NAGA ITU DAN TAHU 
CERITANYA TETAPI CARA ANAI-ANAI MENDEDAHKANNYA TIDAK AKADEMIK DAN 
KEBUDAK-BUDAKAN.Seperti kisah kartun Ultraman pula.Saya membuat 
andaian,saudara Anai-anai tahu sedikit perkara,tetapi 'syok' menulis 
sehingga melebih-lebih sampai keluar dari fakta sebenar.Sebab itu saya 
nasihatkan jangan sampai terlalu banggakan keturunan sehingga hilang 
punca dalam penulisan,kerana bukan sahaja orang Melayu,malah orang Thai 
juga akan ketawakan anda.
Kadangkala nada Anai-anai begitu marahkan pengkritiknya 
sehingga melalut merendah-rendahkan orang-orang Melayu.Dituduh orang 
Melayu hanya berasal dari keturunan pelaut (padahal sebelum itu mengaku 
Melayu) dan ini saya perhatikan sama seperti 'bebelan' 
pengkritiknya,seorang warga Malaysia keturunan Thai yang membuka satu 
blog lain (sejarahnagarakedag) yang juga 'marahkan' orang Melayu dengan 
tuduhan yang sama.Selepas itu bila ditegur,beliau menukar nada dengan 
mengatakan orang Melayu yang dikecamnya ialah 'Melayu Baru' atau 'Melayu
 Umno' yang lupakan sejarah dan mengikut sahaja penipuan Inggeris.Siam 
Islam dan 'Siam' Kafir bertekak sesama sendiri,yang menjadi mangsa tidak
 semena-mena orang Melayu.Padahal masing-masing duduk dalam negeri 
orang-orang Melayu.Istilah 'Melayu' beliau juga berubah-ubah.Sekejap 
mengaku orang Siam,sekejap mengaku Melayu Siam,sekejap mengaku orang 
Yunnan,malah didakwa dahulu orang Melayu adalah orang 'Fei',baru 
sekarang bergelar 'Melayu'.Sepatutnya perkara begini tidak seharusnya 
berlaku kerana beliau seorang pensyarah dan terpelajar.Namun saya faham 
bahawa pengkhususan beliau bukan dalam bidang sejarah,namun ini tidak 
bermakna boleh menulis fakta sejarah seolah-olah mengarang komik anime.
Namun,sebenarnya 70% cerita dari blog itu adalah fakta 
sejarah yang tidak harus dipandang sepi.Mengapa saya kata 
begitu?Kesampingkan kekhilafan penulis blog itu,kerana sebenarnya apa 
yang diceritakan tentang hubungan kerajaan Ayutthaya atau Sharul Nuwi 
itu dengan orang Melayu amat rapat kerana ia tercatat dalam UNDANG-UNDANG KEDAH!Keturunan
 dan waris dari kerabat Ayutthaya ini juga percaya Raja Thai masih 
menyimpan manuskrip-manuskrip Kerajaan Ayutthaya di 'peti kebal' milik 
keturunan Raja Thai itu.Kita juga maklum bahawa tokoh ulama Sufi,Hamzah 
Fansuri juga belajar agama dari ulama di kota Sharul Nuwi 
(Ayutthaya),jadi fikirkan misteri ini.Baca buku Undang-undang Kedah 
terbitan DBP dan hayati misteri orang-orang Melayu di Benua Siam di 
dalamnya.

Saya berpendapat raja-raja Ayutthaya ini mungkin benar 
beragama Islam,dan bukan orang Tai.Namun rakyatnya terdiri dari orang 
Tai,Khmer,Melayu (Jawa,Bugis,Kedah,Patani dll),Mon,Cham,Cina,Parsi dan 
sebagainya.Para penasihat atau panglima tentera diambil dari pelbagai 
kaum.Ini samalah seperti di Malaysia.Apabila kedudukan orang Tai sudah 
kuat dalam kerajaan,mereka menjalinkan kerjasama sulit dengan Burma,yang
 mengintai peluang dari luar untuk menakluk Ayutthaya.Apabila Burma 
datang menyerang,kelompok Thai yang belot ini 'membuka' pintu kota 
Ayutthaya untuk penjajah Burma.Apabila raja Ayutthaya lari,orang-orang 
Thai menabalkan diri mereka menjadi raja.Cerita selepas itu adalah kisah
 bagaimana raja-raja Thai mahu menghapuskan pengaruh Burma dari 
'menyibuk' dalam negeri baru mereka itu.
Ini hasil 'channeling' saya pada awal tahun lepas.
Saya boleh terima istilah 'Melayu Siam' itu atau Siam itu 
adalah salah satu keturunan Melayu,sama seperti Jawa,Kelantan,Aceh atau 
Sulu.Ini kerana jika anda mahu bercakap dengan orang Sulu misalnya,amat 
sukar memahami bahasa mereka,namun kita tahu mereka sama akar budaya 
dengan kita,mereka bertanjak dan berkeris juga.Dan saya faham dengan 
keadaan orang Siam ini,sama seperti saya faham keadaan orang Cham dan 
Patani.KITA TIDAK TAHU BERAPA RAMAI 'ORANG THAI' YANG BOLEH DIJEJAK KETURUNAN ASAL MELAYU MEREKA,yang bersembunyi di seluruh Thailand.Adakah Aishah,keturunan ketujuh Mahsuri boleh bercakap Melayu seperti moyangnya Mahsuri?RENUNGKAN MASALAH YANG MENYEDIHKAN INI.
Ini barulah dinamakan dasar penghapusan etnik.Kita boleh 
belajar perkara ini.Bayangkan Hindraf boleh menuduh kerajaan Malaysia 
melakukan dasar penghapusan etnik,akibat sikap berlembut kerajaan 
orang-orang Melayu ini,padahal orang-orang Tamil di Thailand diam.senyap
 terkebil-kebil tidak berkutik sedikit pun.Sepatutnya para simpatisan 
Hindraf belajar dari kata-kata pemimpin MIC terdahulu yang amat 
berterimakasih kepada orang Melayu dalam keadaan orang Sinhala di Sri 
Lanka sekalipun menolak orang-orang Tamil.Orang Tamil di sini bebas 
dengan nama dan identiti mereka malah jumlah kuil pun melebihi jumlah 
masjid,itu pun dibebelkan,berarak dan memaki hamun orang Melayu (ini 
perangai Hindraf,bukan orang-orang India yang berkawan baik dengan 
Melayu).Menariknya hari ini pemimpin-pemimpin Hindraf dikecam 
orang-orang India sendiri malah India DAP juga kerana melesapkan wang 
derma simpatisan Hindraf.Malah Hindraf menyaman balik ahli politik DAP 
itu dan akhbar Tamil juga.
Pemimpin-pemimpin Hindraf bersenang lenang di luar negara 
tanpa menghiraukan kebajikan anak-anak India di Malaysia yang akhirnya 
terpaksa mengemis dengan kerajaan orang-orang Melayu tadi yang 
dimakihamun hasil hasutan pemimpin Hindraf yang meniru lagak samseng 
India dalam filem-filem Tamil dan Bollywood.Ini sungguh melucukan dan 
bagus untuk difilemkan.Kenang kembali aksi para 'zombie' Hindraf yang 
terkinja-kinja di Batu caves tempoh hari sehingga merosakkan pagar kuil 
mereka sendiri.

Berbalik
 kepada sejarah Ayutthaya,banyak perkara yang boleh dipelajari dari 
kejatuhan kerajaan Melayu di Indochina.Taktik 'buka pintu kota' adalah 
taktik biasa para pembelot.Ingat lagi kisah Kota Singapura yang diserang
 oleh Majapahit?Siapa yang membuka pintu kota?Orang yang kecewa kerana 
anak perempuannya dibunuh oleh raja Singapura.Pintu kota kerajaan Champa
 juga dibuka oleh kebodohan Bendahari Champa sehingga memudahkan 
kemaraan tentera-tentera barbarian Dai-Viet membumihanguskan 
Champa.Siapa yang membuka 'pintu kota' sehingga orang-orang Inggeris 
menjajah Tanah Melayu?Orang-orang Melayu yang berebutkan kekuasaan 
sesama sendiri.Pelajari kes campurtangan Inggeris Di Perak.
Percayalah,sejarah adalah satu pengajian aliran-aliran 
peristiwa yang berulang-ulang.Siapa yang tidak peka dengan sejarah,akan 
termasuk lubang biawak dua kali.

Ada
 rahsia dan misteri yang tidak mampu diungkapkan ketika merenung kuburan
 'raja-raja Ayutthaya' ini.Mungkin pakar sejarah Malaysia perlu berjumpa
 dengan Nai Long Kassim ini sebelum beliau menutup mata untuk mengetahui
 kisah sebenar,apa yang terjadi ketika serangan orang-orang Burma dan 
Thai dan peranan orang Melayu di Indochina.

Saya tertarik dengan kenyataan Prasat Preah VI Hear,sebuah 
'kuil' yang direbutkan oleh Thailand dan Kemboja sebenarnya sebuah 
istana seorang raja bernama Po Chan atau nama 'Melayu'nya Sultan Mud 
Zaffar Syah.Anehnya,kuil ini tidak mengandungi patung-patung Buddha dan 
ini membangkitkan rasa sangsi bahawa munasabah raja-raja Thai telah 
meletakkan patung-patung dan menambah ukiran di semua kesan-kesan binaan
 Ayutthaya atau kerajaan Melayu purba dahulu.Pengkaji dari Eropah juga 
telah mengesahkan ada patung-patung yang baru diletakkan di 
binaan-binaan lama di Thailand.Pintu-pintu kota dan istana juga pasti 
ada kesan dikikis,dan menurut Nai Long Kassim,asalnya ada tulisan jawi 
di situ pada masa dahulu.

Lihatlah,pada masa dahulu,kaum-kaum lain berebut-rebutkan 
budaya dan warisan Melayu.Penjajah Eropah pula berebutkan 
manuskrip-manuskrip Melayu.Istana Melayu direbutkan oleh orang 
Tai,Khmer,Vietnam dan Burma.Mereka yang berjaya merebut binaan-binaan 
ini kemudiannya menambah-nambah ukiran dan meletakkan patung-patung 
mengikut citarasa mereka.Kemudian dengan bangganya mengaku itu semua 
warisan nenek moyang mereka.Apabila Inggeris tiba,semua binaan 
orang-orang Melayu yang masih ada di semenanjung dimusnahkan,dibedil 
dengan meriam dan diratakan.Bukti sejarah dirampas.Binaan Melayu di 
Indochina terjaga rapi sebab sudah jadi milik orang lain.Kaji Cham Tower
 dan kompleks sejarah My Son di Vietnam.Kaji peradaban Funan yang 
membina Angkor Wat.Cuba kaji mengapa pelan Angkor Wat menunjukkan 
seolah-olah ia adalah pelan sebuah kota pertahanan,dengan kedudukan 
pintu dan tembok serta dikelilingi terusan air.Ia menjadi bercitarasa 
kuil setelah ditinggalkan orang Melayu Funan dan diduduki oleh orang 
Khmer kemudiannya.Kaji persamaan gaya ukiran BOrobudur dan Angkor 
Wat.Kaji,kaji dan kaji lagi.Semuanya jadi milik orang lain sehingga 
apabila anak-anak Melayu membaca buku-buku sejarah rekaan Stamford 
Raffles dan ahli sejarah 'pemalas' Malaysia,mereka percaya bangsa mereka
 adalah bangsa yang tidak punya binaan batu yang hebat.Nenek moyang 
mereka dahulu hanya tinggal di hutan-hutan dan selekeh.
Cuba hayati filem Queen of Langkasuka,ratu-ratu pemerintah 
itu sebenarnya adalah pemerintah Patani.Dan sebenarnya lanun-lanun yang 
berpakat menyerang 'Langkasuka' adalah tentera Thai.Lihat,produser filem
 Thai amat menyanjungi warisan sejarah walaupun bekas musuh 
mereka.Orang-orang Melayu Patani digambarkan amat maju dengan kota yang 
kukuh,mewah dan memiliki meriam-meriam,senapang dan pistol disamping 
tidak lekang dengan keris mereka.Kostum istana Patani amat mewah dan 
tidak kalah dengan kostum permaisuri Thai malah lebih kemas dan memikat 
dari puteri-puteri Thai yang berkemban sahaja.Pakatan Thai dan penjajah 
Eropah telah menghancurkan sejarah manis Patani ini.Lihat filem Ong Bak 
2,hayati kostum,rumah dan perhiasan pegawai Ayutthaya yang mirip putera 
Jawa.Perhatikan suasana Benua Siam pada masa dahulu,dan konflik antara 
pembelot dalam kerajaan Ayutthaya dan orang-orang yang setia dengan raja
 Ayutthaya.Ini yang perlu dikaji,bukan setakat terpesona dengan aksi 
siku terbang Tony Jaa.Pada masa depan dijangka ramai pembuat filem 
Thailand makin berani menyelongkar sejarah mengikut kepercayaan 
mereka.Siapakah di sebalik nama-nama pembuat filem Thai ini?Adakah 
mereka orang-orang Melayu yang 'bersembunyi' di sebalik nama-nama Thai 
mereka?
Bagaimana dengan filem sejarah di sini?Asyik-asyik pondok 
buruk,warung berdinding buluh dan rumah-rumah beratap rumbia.Amat 
menyedihkan.Ini kerja orang malas.

Batu-batu nisan sepi di celah-celah semak yang ditunjuk oleh 
Nai Long Kassim sebagai moyangnya,raja-raja Ayutthaya,menimbulkan 
perasaan misteri dan sayu.Betapa jika orang-orang Melayu tidak sedar dan
 bersatu,musuh-musuh mereka akan cuba sedaya upaya merampas 'The Golden 
Chersonese' ini dari tangan mereka.Dari dulu sampai kini,tanah tumpah 
darah kita ini sentiasa menjadi rebutan pelbagai kaum.Semoga Tuhan 
memperkuatkan diri kita semua untuk mempertahankannya.SEpertimana 
sejarah hitam kerajaan Ayutthaya,begitulah juga akan terjadi kepada 
Malaysia ini jika semua pemimpin Melayu masih bermimpi,bergaduh dan 
berpecah-belah.Ada yang jadi ejen CIA,ada yang jadi talibarut 
Ultrakiasu,ada yang kerjanya mengisi perut sendiri 24jam tanpa 
menghiraukan nasib anak bangsa sendiri.Renungkanlah batu-batu nisan sepi
 yang menceritakan sejarah getir mereka lari dari buruan musuh 
mereka.Kita tidak boleh membangunkan raja-raja Ayutthaya ini dari 
kubur-kubur mereka,namun kita boleh bertanyakan waris-waris mereka yang 
masih hidup.Tanyakan mereka dengan jujur dan minta mereka menjawab 
dengan jujur,atas nama Allah s.w.t...apa yang terjadi kepada raja-raja 
Ayutthaya ini dan orang Melayu suatu ketika dahulu.
Dari 33 orang raja Ayutthaya,hanya 3 makam mereka sahaja yang
 dikenalpasti berada di Thailand,mungkin setelah merenung batu-batu 
nisan misteri ini,kita boleh bertanya kepada orang Thai,khususnya para 
penyelidik Thai,ataupun Raja Thai sendiri....
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan