Ahad, 13 Mac 2011

UJIAN ALLAH TURUNKAN BALA DI BUMI INI.

SEDAR ALLAH YANG LEBIH TAHU BAIK ATAU BURUKNYA SESUATU ITU UNTUK DIRI ANDA
“...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu: dan boleh jadi kamu kasihi sesuatu, sedang ia melarat kepadamu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tidak mengatahui.”
(surah Al-Baqarah: Ayat 216)
Setiap peristiwa dan kejadian yang berlaku dalam kehidupan kita merupakan ketetapan atau qada’ dan qadar Allah untuk diri kita. setiap ketetapan Allah ke atas kita adalah yang terbaik, tidak kira samada peristiwa dan kejadian yang berlaku itu adalah sepertimana yang kita harapkan atau sebaliknya.
Ringkasnya, Allah tidak akan mengabulkan hajat kita itu jika Dia fikir hajat tersebut akan membawa keburukan kepada kita, walaupun mengikut pendapat kita hajat itu akan membawa kebaikan. Allah Maha Penyayang dan Maha Mengasihani. Oleh kerana sifat Penyayang dan belas kasihan inilah, Allah akan memastikan setiap peristiwa dan kejadian yang dilalui oleh kita itu akan membawa kebaikan atau rahmat.
Allah mempunyai maksud dan perancanganNya tersendiri untuk setiap hambaNya. Allah mungkin ingin menganugerahkan sesuatu atau seseorang yang lebih baik untuk kita sebagai ganti kepada sesuatu atau seseorang yang kita asalnya inginkan itu. Misalnya, Allah mungkin telah menetapkan seseorang kekasih baru yang lebih baik untuk kita apabila Dia menetapkan kita gagal dalam cinta pertama kita. Allah juga mungkin ingin mengelakkan bencana yang lebih besar yang akan berlaku akibat daripada terlaksanya hajat asal kita.
2)FAHAM KESUSAHAN HIDUP MENANDAKAN RINDU ALLAH AKAN KITA
“...Apabila Allah telah menyintai hambaNya, maka Allah turunkan bala ke atas hamba tersebut. Apabila hamba itu berdoa, maka para malaikat pun berkata:wahai tuhanku, sampaikan hajat hambaMu itu. Allah menjawab: usah campuri urusan hambaKu itu. sesungguhnya Aku cinta dan sayang mendengar suaranya berdoa dan bermunajat. Apabila hamba itu berkata: wahai Tuhanku! Maka Allah menjawab:Selamat dan bahagialah wahai hambaKu. Tidak kamu seru melainkan sesuatu melainkan Aku perkenankan buatmu....”
(sabda Rasulullah saw)
Allah Maha Penyayang, Maha Mengingati dan Maha Mengasihani setiap hambaNya. Sepertimana sayang dan kasihnya kita kepada seseorang sehingga menimbulka rindu untuk berhubung dan bermesra dengannya, begitulah halnya juga dengan Allah.
Allah menyeru dan memaggil kita untuk menghampiriNya dengan menurunkan kesusahan demi kesusahan, supaya dengan menurunkan kesusahan demi kesusahan,supaya dengan itu kita akan kembali kepadaNya untuk berdoa, mengadu dan meluahkan masalah hidup kita. Allahlah yang menurunkan bala bencana dan Allah jugalah yang mengangkat bala bencana itu daripada kita.
Apabila kita lupa padaNya, Allah pun menurunkan bala tersebut adan apabila kita mengingatinya, Allah akan mengangkat dan menukar bala itu menjadi suatu rahmat untuk kita.
3)TIDAK SANGSI KEBAIKAN ALLAH DALAM SETIAP YANG BERLAKU KE ATAS DIRI ANDA
“demi Dzat yang diriku ada ditanganNya, tiadalah Allah menentukan sesuatu keputusan kepada hambaNya yang mukmin melainkan akan membawa kebaikan kepadanya”
(Hadis riwayat muslim)
Oleh kerana sifatNya yang Maha Penyayang, Allah akan menetapkan apa yang terbaik untuk diri kita mengikut pengetahuanNya, walaupun ketetapan itu tidak seiring dengan apa yang dirancang oleh kita. Contohnya kita mungkin akan digagalkan untuk memiliki sesuatu yang kita cita-citakan kerana mungkin Allah telah sediakan sesuatu yang lebih baik dari hajat asal kita.
Ada juga kemungkinan kita digagalkan kerana Allah tahu keburukan yang akan berlaku kepada kita pada masa akan datang. Maka Dia mengagalkan hajat kita supaya keburukan itu tidak berlaku.
Setiap apa yang telah dirancang oleh Allah adalah yang terbaik kepada kita. Dia tidak menciptakan manusia untuk disiksa. Malah untuk beribadah kepadaNya.
4)PERCAYA TIADA APAPUN YANG MUSTAHIL DENGAN RESTU DAN BANTUAN ALLAH
“Sesungguhnya segala urusanNya apabila Allah mengkehendaki sesuatu, Dia hanya berkata:Jadilah! Maka jadilah ia”
(surah yaasin: ayat 82)
Allah yang telah menciptakan kita sebagai hambaNya. Begitu juga setiap isibumi yang lain. Dia sahaja yang mampu mencipta segalaNya yang dikehendaki.
sebagai contoh, pernah pada zaman Rasulullah dahulu Allah telah mebelah bulan kepada dua bahagian. Ini berlaku apabila orang-orang kafir mahu Rasulullah membuktikan kerasulan Beginda dengan membelah bulan itu kepada dua bahagian. Nabi Muhammad kemudian memohon pada Allah dan Allah telah memperkenankan doa itu.
Itulah kebesaran Allah. Tiada apa yang mustahil di tanganNya.Allah akan menolong hambaNya yang selalu berusaha dan berada di jalanNya.
5)YAKIN ALLAH ITU MAHA PENYAYANG LAGI MAHA MENGASIHANI SETIAP HAMBANYA
“jika kamu tidak berupaya berbaik sangka kepada Allah kerana sifatNya yang baik itu, maka berbaik sangkalah kamu kepadaNya kerana nikmat yang dilimpahkan kepadamu. Maka tidaklah Dia membiasakan kepadamu melainkan kebaikan. Dan tidaklah Dia mengenakan Kepadamu melainkan pelbagai pemberian”
(pesanan al-Imam Ibnu Athaillah Assakandary; Kalam Hikmah)
Jika kita ada seorang kekasih yang dicintai dan disayangi, kita merasa dialah yang paling menyanyangi dan mengasihani kita. Kita menaruh kepercayaan yang penuh terhadap teman hidup kita. Apa yang dilakukan oleh dia adalah yang terbaik untuk kita. Kita tidak sangsi akan keikhlasan mereka walau apa jua kemarahan mereka terhadap kita.
Apa jua leteran dan teguran mereka, kita merasa itu tanda kesayangan mereka dan tentunya supaya kita menjadi orang yang lebih baik. Oleh kerana sayang dan kasihnya kekasih kita itu kepada kita, kita tahu dia bersifat pemaaf terhadap kita.
Begitulah juga halNya Allah terhadap kita. Malah kesayangan Allah kepada kita lebih hebat jika nak dibandingkan dengan orang yang menyanyangi kita. Oleh kerana syangNya kepada kita, maka Dia akan melakukan yang terbaik kepada kita.
6)PERCAYA KESUSAHAN HIDUP ADALAH CARA ALLAH MENCUCI DOSA & MENGANGKAT DARJAT ANDA
“Tiada sesuatupun yang menimpa seseorang muslim dari susah hati, dukacita, penat dan penyakit yang berterusan, tidak pula dengan kesedihan dan kesakitan, hinggalah kepada tusukan duri, melainkan dengannya Allah hapuskan dosa hamba itu”
(Hadia riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
Di samping bertujuan menyucikan kita dari dosa dan noda, penurunan bala dan bencana ini dari Allah juga untuk mengangkat darjat kita. Terdapat sebahagian dari kita yang telah ditentukan Allah termasuk dalam golongan orang-orang yang diasyangiNya sedangkan kita masih lalaidari mengingatiNya. Allah terpaksa menurunkan bala untuk membersihkan diri kita supaya dengan itu dapat diangkatNya darjat kita sebagai seorang islam yang lebih baik.
Rahsia dan hikmah ini dipesankan oleh Rasulullah (sepertimana diriwayatkan oleh Anas bin Malik) yang bermaksud:
“apabila Allah menentukan bagi hambaNya suatu kedudukan yang tinggi, yang tidak mungkin tercapai sebab kurangnya amalan hamba itu, maka Allah akan memberi ujian kepada jasadnya atau pada anaknya atau pada hartanya, dan Allah telah memberikan ketabahan, sehingga dengan ketabahan itu ia dapat mencapai kedudukan yang tinggi yang telah ditentukan ke atas dirinya”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin