Rabu, 18 Mei 2011

THAI TPBS( THAI PUBLIC BROADCASTING).

The Thai Public Broadcasting Service (Thai: องค์การกระจายเสียงและแพร่ภาพสาธารณะแห่งประเทศไทย; RTGS: Ong Kan Krachai Siang Lae Phrae Phap Satharana Haeng Prathet Thai), or, in brief, TPBS (Thai: สสท.), is a public broadcasting service in Thailand. It is established by the Thai Public Broadcasting Service Act, BE 2551 (2008), which came into force as from January 15, 2008. Under this Act, the TPBS holds a status of state agency with legal personality but not being a government agency or state enterprise.
The TPBS operates Thai PBS (Thai: ไทยพีบีเอส), which was formerly known as ITV, TITV and TVThai Television Station respectively. Thai PBS is a public television station broadcasting in UHF Channel 29. The station is broadcasting on a frequency formerly held by the privately-run channel, iTV. TPBS was Tested Broadcast on a temporary frequency was appropriating by TVT (TV 11 Thailand) on January 15-31, 2008. at Television of Thailand (New-Petchaburi Road Broadcasting Station) where was temporary to Broadcast. and Programming started airing on February 1, same year.

Contents

[hide]

[edit] History

[edit] The iTV years

Discussion of a public television station in Thailand began in the aftermath of the "Bloody May" crackdown on anti-government protests in 1992, in which the need was expressed for a TV station that would broadcast news and information free from state intervention. The resulting public debate give rise to iTV, a privately owned channel run which started broadcasting in 1995 under a 30-year state concession. According to the covenant, iTV had to include news and information no less than 70% of its total airtime. However, this pressing condition made it difficult for iTV to sustain as a for-profit business entity because, with the program structure dominated with news and information, the station hardly met its revenue target. Soon after the 1997 economic crisis in which Thailand was harshly hit, iTV underwent massive debt restructuring. Nation Multimedia Group, a major news and publishing company and shareholder, pulled out and was replaced by Shin Corporation, a telecommunications conglomerate owned by the family of Thaksin Shinawatra, who was elected prime minister in 2000.
Under Shin Corporation, iTV was granted permission by an arbitration panel to increase the amount of entertainment programming and pay a significantly reduced amount of annual licensing fee in 2004. The case was contested in Thailand's Central Administrative Court, but iTV restructured its programming anyway to include more entertainment programs and less news. This move was criticized as an act against its original spirit of public news station.[1] iTV was also harshly criticized for its biased coverage in favor of Thaksin government, particularly when the government encountered fierce public scrutiny surrounding the sales of Shin Corporation to Temasek Holdings and its aftermath which eventually led to the 2006 Thai coup d'état.[2]

[edit] iTV becomes TITV

In June 2006, the Administrative Court ruled that iTV's move to change its programming structure ran against conditions stated in the covenant and ruled that iTV pay fines and reduced concession fee illegitimately granted by the arbitration panel amounting to 94 billion Baht.[3] The ruling practically put iTV into bankruptcy. The concession was later repealed and iTV and its airwave were returned to state possession during the Surayud administration, which renamed the station TITV, but continued programming provided by the former iTV.

[edit] Creation of TVTHAI TV SATHARANA

The Surayud administration formed a task force headed by Somkiat Tangkijvanich to conduct a possibility study to transform iTV into a fully public-financed television station. This effort resulted in the proposal of Public Broadcasting Service Act, in which legal measures were put in place to protect the new TV station against both political and commercial influence. According to the PBS Act, the new public TV station, called TPBS (Thai Public Broadcasting Service), receives financial support derived from sin taxes to ensure its financial independence and to protect itself against any possible business links. [4] The organization is designed such that autonomy and immunity to any intervention from politicians or state power are ensured.[4] The required establishment of aViewers Committee would also help guarantee accountability and the quality of programs that reflects demands from viewers.
The creation of TPBS was controversial, because it displaced the privately-run iTV.[5][6] The announcement that iTV was to be shut down and replaced by the commercial-free TPBS in accordance with the Public Broadcasting Service Act was made with no prior announcement. Approximately 800 employees of the former TITV were uncertain of their jobs.[5]
All of TITV's old programming was pulled from the air and, during a two-week interim period, programming was provided by the Public Relations Department's Television of Thailand, and mainly consisted of tributes to Princess Galyani Vadhana, who had died on January 2, 2008.[6][7]

[edit] Transitions

  • At night of 14/1, at 23:40, the program is cut-offed and replace by the live program, for a few minutes, until 23:58, it is replaced by clock in black-and-white for 2 minutes, later the EBC colorbars with TITV logo and beep.
  • Later at 4:30, logo is removed. Also the beep is removed. Later played the speech in English about global warming with Thai subtitles played on signal. Then it's fixed at 5:05 and replaced by beep again.
  • At 5:56, the temporary version of TPBS is aired to 23:30 until 18/1, and the official version of TPBS starts airing.

[edit] Broadcasting commences

New programming by TPBS commenced on February 1, 2008, consisting of documentaries and children's programs, commissioned by the Public Relations Department. Broadcast hours were originally from 4:30 p.m. to 11:00 p.m. daily, later 11:30 a.m. to 11:00 p.m., and later 5:00 a.m. to midnight. with five to six hours of news programs.[8]
Most of the production staff for TPBS has come from the ranks of former iTV/TITV crew. The status of around 300 for iTV/TITV journalists has been uncertain.[8] Managing Director of Thai PBS is Thepchai Yong, a former editor of The Nation newspaper and News Director of iTV who in 2009 was awarded a Media Leadership Award by the US-based international media development NGO Internews.[9]

[edit] Appearances

[edit] Logo History

Years Description
January 15, 2008 – January 31, 2008 Similar to NBC logo. Instead of NBC it is TPBS
February 1, 2008 – April 30, 2008 Same as the former logo. But instead of TPBS it is ไทย
May 1, 2008 – January 14, 2009 Dove in orange with "ไทย"
January 15, 2009 – April 8, 2011 Orange dove with "ทีวีไทย" under the dove.
April 9, 2011 – Orange dove with "Thai PBS" under the dove.

[edit] Clocks

TV clocks in Thailand is only on TV3 and TVT (Now called NBT). This channel may have clock sometimes in the future.

[edit] Test card

It is modified PM5544 with theme song.

[edit] Theme song

  • February 1, 2008 - January 14, 2009 - Extreme
  • January 15, 2009 - May 20, 2010 - Signature
  • May 21, 2010 - April 9, 2010 - Signature (remixed)
  • April 9, 2010 - present - Thai PBS theme song

[edit] Closing and Opening times

"Closing time" is 100%. It will choose the time randomly like 0:40. But it announced in the schedule.
Before August 2008 it always close at 0:00. And open at 7:00. Then later open at 6:00. Since March 2009 it opens at 5:00.
From August 2009 it close sometimes between 0:30 and 3:30.

[edit]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin