Khamis, 19 Mei 2011

SEJARAH KERAJAAN KEMBOJA.

Kerajaan Kemboja merupakan sebuah negara di Asia Tenggara dan bersempadankan Thailand di barat, Laos di timur, Vietnam di timur dan Teluk Siam di selatan.
Negara yang mempunyai jumlah penduduk 13 juta ini beribu negara di Phnom Penh. Kemboja merupakan negara pengganti Kerajaan Khmer yang mengalami zaman kegemilangannya pada adab- ke-11 hingga abad ke-14. Pada zaman keemasannya, Khmer berjaya menguasai seluruh Semenanjung Indochina.
Agama utama yang diamalkan di Kemboja ialah agama Buddha Thevarada. Agama lain termasuklah Islam (penduduk Cham) serta animisme di kalangan kaum peribumi.
Antara badan air yang terkenal di Kemboja ialah Sungai Mekong dan Tasik Tonlé Sap yang merupakan sumber makanan serta pendapatan yang penting bagi penduduknya.
Pada 2005, simpanan minyak petroleum dan gas asli telah ditemui di bawah laut Kemboja. Perlombongan minyak yang bakal bermula pada 2009 dijangka akan menghidupkan semula ekonomi Kemboja yang banyak bergantung kepada sektor pelancongan.

Isi kandungan

[sorokkan]

[sunting] Sejarah

Untuk rencana lanjutan, lihat Sejarah Kemboja

[sunting] Politik

Untuk rencana lanjutan, lihat Politik di Kemboja

[sunting] Daerah

Untuk rencana lanjutan, lihat Daerah di Kemboja

[sunting] Geografi

Untuk rencana lanjutan, lihat Geografi Kemboja

[sunting] Ekonomi

Untuk rencana lanjutan, lihat Ekonomi Kemboja

[sunting] Demografi

Untuk rencana lanjutan, lihat Demografi Kemboja

[sunting] Budaya

Angkor Wat, Kemboja
Untuk rencana lanjutan, lihat Budaya di Kemboja

[sunting] Lihat juga

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin