Isnin, 17 Disember 2012

KIAMAT SUDAH DEKAT


Alhamdulillah wa syukurlillah, segala puji dan syukur buat Raja segala Raja, Allahu Rabbul 'Alamin. Selawat dan salam buat baginda junjungan, Muhammad Rasulullah SAW.

Kalau bicara tentang hal yang satu ini, ramai berminat. Tetapi ramai sekali yang berminat dengan tarikh berlakunya Yaumul Akhir, bukan apa yang perlu dipersiapkan utk menghadapinya.

Etnik Hopi yaitu peribumi Amerika dalam Hopi Prophecy meramalkan kiamat bakal berlaku pada 2012, begitu juga ramalan dari Nostradamus serta ramalan Bangsa Maya. Menariknya mereka semua tidak saling bergantungan antara satu sama lain, tidak sezaman dan tidak setempat, adakah ini satu kenyatan atau kebetulan?

Terbaru, saintis telah menjangkakan akan tercetus Solar Flare pada 2013 yang bakal melumpuhkan teknologi di bumi. Sebelum ini Solar Flare dalam skala kecil telah berlaku pada 1989, yang mana ia telah menyebabkan sebuah stesyen jana kuasa di Kanada tidak berfungsi. Satu lagi kejadian Solar Flare dalam skala yg lebih besar adalah pada tahun 1859, langit menjadi kemerah merahan.

Ada 2012, ada 2013, hakikatnya kedua tarikh itu hampir saja, adakah ia kebetulan atau sekadar tekaan?.

Sebenarnya ana tidak mahu menjadi Nostradamus kedua, meramal masa berlakunya kiamat, kerana baginda Rasulullah SAW sendiri tidak memberitahu secara tepat masanya. Namun, Rasulullah SAW tidak berdiam diri soal petanda2 yang menunjukkan Kiamat itu hampir.

Hadith daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari ra, maksudnya :

" Datang kepada kami Rasulullah saw. dan kami pada waktu itu sedang berbincang-bincang. Lalu beliau bersabda: "Apa yang kamu perbincangkan?". Kami menjawab: "Kami sedang berbincang tentang hari qiamat". Lalu Nabi saw. bersabda: "Tidak akan terjadi hari qiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya". Kemudian beliau menyebutkannya: "Asap, Dajjal, binatang, terbit matahari dari tempat tenggelamnya, turunnya Isa bin Maryam alaihissalam, Ya’juj dan Ma'juj, tiga kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat dan yang ketiga di Semenanjung Arab yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia kepada Padang Mahsyar mereka "
(HR : Muslim)

Itu tanda besar, masih ada yg kecil2, boleh dikatakan hampir semua yang kecil telah berlaku. Berikutan petanda yang diberikan, sememangnya besar keperluan utk kita bersedia. Yang mana sudah lama memulakan langkah, bagus, yang tidak lagi bermula masih belum terlambat.

Soal Kiamat, sesetengah pemikir barat bertungkus lumus berfikir akan bagaimana kehidupan selepas itu, sebahagian daripada mereka beranggapan akan ada manusia yang terselamat dan memulakan kehidupan baru pada zaman berikutnya, maknanya bermula dari kosong, seperti zaman batu dahulu. Bahkan sekarang ada pihak yang telah mempersiapkan diri dengan membuat satu pusat penyimpanan rasmi benih2 tanaman terpilih dari seluruh dunia. Pusat penyimpanan ini dibina dibawah permukaan salji, menelan belanja beratus juta.

Adakah ini semua perlu?

Ana tidak menafikan semua ini perlu, perlu bagi mereka yang mempercayai segala ramalan dan pandangan yang tidak di dasari al Quran dan as Sunnah.

Awal pembicaraan ana menekankan soal tahun 2012, 2013 dan kejadian Solar Flare yang semuanya dikaitkan dengan Kiamat. Akan tetapi semua itu sebenarnya tidak ada dasarnya dalam al Quran dan as Sunnah, ia hanya ramalan dan ramalan itu sentiasa datang dan pergi. Orang kata Nostradamus banyak meramal perkara betul, terutama peristiwa2 besar, namun masih banyak ramalannya yang tidak benar. Bahkan ramalan yg benar itu pun tidak secara tepat dinyatakan, ia mungkin saja mentaliti kita yang melihatnya seakan benar.

Unsur kebetulan tidak dapat ditolak, dan Islam tidak berdiri atas dasar kalau2 atau kebetulan saja. Sesungguhnya hal tentang berlakunya Kiamat itu hanya pada pengetahuan Allah, bahkan tahun2 dan tarikh2 yang disebutkan itu jika di amati berdasarkan pandangan Islam, ia tidak bertepatan.

Maksud firman Allah SWT :
" Mereka menanyakan kepadamu tentang kiamat: “Bilakah terjadinya?” Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan tentang kiamat itu adalah pada sisi Tuhanku; tidak seorangpun yang dapat menjelaskan waktu kedatangannya selain Dia. kiamat itu Amat berat (huru haranya bagi makhluk) yang di langit dan di bumi. kiamat itu tidak akan datang kepadamu melainkan dengan tiba-tiba”. mereka bertanya kepadamu seakan-akan kamu benar-benar mengetahuinya. Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan tentang bari kiamat itu adalah di sisi Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak Mengetahui "
(al A’raf : 187)

Namun, satu hakikat yang perlu diakui, dan tidak dapat ditolak adalah memang sesuatu yang benar jika dikatakan Kiamat sudah dekat.

Kini masanya untuk kita menyiapkan bekal2 utk hari Pengadilan nanti, bukan menyiapkan diri dengan menyimpan benih2 tanaman. Kini bukan pula masanya utk kita menjadi kelam kabut dek kerana ramalan2 yang tidak nyata itu, tetapi sibukkanlah diri dengan amal soleh yang berterusan.

Akhirnya, setelah bicara soal Kiamat, mungkin kita terasa gundah, tetapi mungkin juga adanya mereka yang merasa sedikit kelegaan kerana ramalan2 berlakunya Kiamat itu tampaknya tidak benar, ana mahu bertanya sedikit soalan mudah...

Jika kita kerisauan dek kerana Kiamat, apakah kita tidak risau dan lupakah ada perkara yg lebih hampir dengan kita?

Jika kita merasa sedikit lega dek kerana ramalan2 berlakunya Kiamat itu tidak benar, apakah kita lupa kita tak sepatutnya merasa demikian?

Jangan begitu!, kerana MAUT itu sentiasa hampir, ia datang tanpa RAMALAN, ia juga boleh datang tanpa sedikit pun TANDA!

Sekarang, KIAMAT atau MAUT yang kita risaukan?...jawapannya subjektif, BERSEDIALAH!, jangan tunggu nyawa dikerongkong baru mahu ingat Allah, jangan pula menunggu Dajjal muncul baru mahu bertaubat, ana undur dulu...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin