Tayar Haus Antara Punca Kenderaan Bergetar
Jika menghadapi masalah seperti itu pemandu dan penumpang pasti tidak selesa, lebih-lebih lagi jika sedang dalam perjalanan jauh. Untuk itu, punca kerosakan dan getaran perlu diketahui. Apabila memandu kenderaan penumpang atau trak, terutama trak kecil diatas jalan kasar atau rosak, biasanya akan terasa ada goncangan sehingga stereng perlu dipegang dengan kuat. Namun demikian, anda juga dapat merasakan adanya getaran atau goncangan pada stereng dan badan kenderaan walaupun keadaan jalanraya datar dan baik, pada suatu kelajuan antara 70 kilometer sejam (kmj) dan 80km.
Selain itu, ia mungkin berpunca daripada saat penyalaan kurang tepat, plag haus, suis pemutus arus terbakar, mampatan tidak cukup, injap yang tidak berfungsi, ekzos tersumbat, masalah pada cekam atau brek bergesel.
Jika ada bekas titisan minyak atau terhidu bau petrol di kawasan itu, bermakna kenderaan mungkin mengalami kebocoran dan ia perlu dihantar ke bengkel untuk dibaiki. Bagaimanapun, jika kebocoran berlaku pada sambungan paip petrol, ketatkan sambungan yang longgar menggunakan spanar dan jika masih bocor, buka skru berkenaan dan lilitkan benang vinil dan ketatkan sambungan itu kembali.
Oleh itu, anda perlu perhatikan dalam but kereta anda, mungkin ada banyak barang yang tidak sepatutnya berada dalam but tetapi dibawa ke sana ke mari. Ia pasti menambah beban enjin.
Karier (alat membawa barang atas bumbung kereta) juga boleh menambah penggunaan petrol pada kadar lima peratus. Karier menghalang udara berlepas ke belakang dengan sempurna ketika kereta memecut.
Enjin dalam keadaan panas normal juga boleh membantu meningkatkan perbatuan dan prestasi kereta anda. Biarkan enjin panas sebelum memulakan perjalanan dan jangan sekali-kali memulakan perjalanan tanpa terlebih dulu merancang jalan mana untuk ke destinasi.
Sumber Maklumat: http://www.kereta2u.blogdrive.com/archive/1.html 
Memeriksa Punca Stereng Kereta Berat
 
Sistem Brek
Ada ketikanya pemandu
 kereta tidak selesa apabila stereng yang dipegang bergetar dan tidak 
stabil kerana berat ke sebelah kiri atau kanan. Lebih merisaukan apabila
 seluruh badan kereta ikut bergetar.
Apabila berhadapan 
dengan keadaan ini, antara sebab utama kerosakan yang berlaku diberi 
perhatian termasuk tekanan tayar depan terlalu rendah atau ukurannya 
tidak sama, kehausan tayar depan tidak sama, kehausan atau kelonggaran 
sambungan sistem kemudi atau kotak gear stereng bergoyang, penyelarasan 
jajaran roda depan kurang tepat dan roda depan tidak seimbang.
Jika menghadapi masalah seperti itu pemandu dan penumpang pasti tidak selesa, lebih-lebih lagi jika sedang dalam perjalanan jauh. Untuk itu, punca kerosakan dan getaran perlu diketahui. Apabila memandu kenderaan penumpang atau trak, terutama trak kecil diatas jalan kasar atau rosak, biasanya akan terasa ada goncangan sehingga stereng perlu dipegang dengan kuat. Namun demikian, anda juga dapat merasakan adanya getaran atau goncangan pada stereng dan badan kenderaan walaupun keadaan jalanraya datar dan baik, pada suatu kelajuan antara 70 kilometer sejam (kmj) dan 80km.
Keadaan sebegini 
dinamakan 'shimmy'. Jadi, jika berhadapan dengan keadaan begini 
mula-mula periksalah tekanan tayar depan, keadaan sistem kemudi atau 
skru roda depan. Kemudian periksa kehausan tayar depan, sebaik-baiknya 
masih mempunyai rusuk bunga dengan tebal sekurang-kurangnya 2mm.
Gunakan tayar baru 
untuk perjalanan keluar bandar. Ada kemungkinan getaran yang berlaku 
boleh dihilangkan apabila tayar yang sudah haus diganti dengan tayar 
baru atau setelah tayar kiri-kanan ditukar kedudukannya. Namun demikian,
 jika getaran masih terasa juga, sebaiknya pemeriksaan dilakukan dengan 
lebih teliti kerana dibimbangi kerana disebabkan kehausan atau 
kelonggaran pada sistem rod kemudi dan sistem gantungan depan; atau 
kerana penyelarasan penjajaran roda depan yang kurang tepat hingga 
menyebabkan roda tidak seimbang. Untuk memeriksa dan membuat pembaikan 
bagi masalah berkenaan diperlukan alat dan kemahiran. Roda tayar 
dilengkapi satu alat pengimbang. Alat itu menunjukkan letak dan besarnya
 pengimbang yang harus dipasang pada rim roda.
'Shimmy' boleh 
terjadi apabila roda tidak dikunci dengan baik pada tempatnya, atau rod 
gandar tidak segaris dengan lubang pada roda. Jadi, banyak faktor yang 
boleh menyebabkan 'shimmy'; beberapa kesalahan dapat diperbaiki dengan 
mudah tetapi ada pula yang memerlukan kepakaran tertentu untuk 
mengatasinya.
Punca Penggunaan Minyak Petrol Bertambah
Sebelum ini anda 
mengisi RM30 untuk mengisi petrol kereta anda dan boleh bergerak hingga 
200 kilometer. Kini dengan jumlah yang sama kereta anda cuma dapat 
bertahan 150 kilometer saja. Ada yang mengatakan kereta anda sudah kuat 
makan petrol.
Penggunaan petrol 
yang bertambah disebabkan beberapa faktor seperti kebocoran, permukaan 
bahan api dalam ruang pelampung karburetor terlalu tinggi, penapis udara
 tersumbat atau pelarasan skru pada karburetor kurang tepat.
Selain itu, ia mungkin berpunca daripada saat penyalaan kurang tepat, plag haus, suis pemutus arus terbakar, mampatan tidak cukup, injap yang tidak berfungsi, ekzos tersumbat, masalah pada cekam atau brek bergesel.
Bagi mengetahui puncanya, pertama, pemilik perlu memeriksa dengan melihat pada tempat meletak kenderaan.
Jika ada bekas titisan minyak atau terhidu bau petrol di kawasan itu, bermakna kenderaan mungkin mengalami kebocoran dan ia perlu dihantar ke bengkel untuk dibaiki. Bagaimanapun, jika kebocoran berlaku pada sambungan paip petrol, ketatkan sambungan yang longgar menggunakan spanar dan jika masih bocor, buka skru berkenaan dan lilitkan benang vinil dan ketatkan sambungan itu kembali.
Sebenarnya ada 
beberapa tip dan cara yang paling minimum untuk menjimatkan penggunaan 
bahan api sekali gus menjimatkan perbelanjaan harian anda. Sehubungan 
itu, adalah penting bagi anda memerhatikan kadar penggunaan petrol bukan
 sekadar harganya tinggi tetapi penggunaan bahan itu secara berlebihan 
menandakan enjin kereta anda mengalami kerosakan.
Jika anda mendapati 
penggunaan petrol pada kenderaan secara berlebihan, periksa puncanya 
sebelum membeli sebarang alat bantuan mengurangkan penggunaan petrol 
yang banyak di pasaran. Ini kerana pembelian alat berkenaan mungkin 
tidak memberi kesan sepatutnya jika keadaan enjin kereta anda mengalami 
masalah hingga menyebabkan penggunaan petrol bertambah. Umumnya cara 
terbaik mengekalkan tahap penggunaan petrol ialah dengan melakukan 
pelarasan enjin.
Selain itu, perkara 
penting yang perlu diketahui pengguna ialah sikap dan cara pemanduan 
kerana ia banyak mempengaruhi penggunaan petrol kereta. Antaranya, 
menggunakan gear dua atau tiga terlalu lama sebelum menukar ke gear 
seterusnya, tabiat menekan pedal minyak terlalu kuat ketika pemanduan 
mendatar atau menuruni bukit boleh menyebabkan penggunaan petrol yang 
berlebihan. Sehubungan itu, apabila anda melakukan pelarasan enjin, ia 
membantu mengurangkan penggunaan petrol sehingga 15 peratus di samping 
teknik memandu yang salah juga menjadi punca penggunaan petrol melebihi 
20 peratus atau lebih.
Di samping itu, anda 
juga perlu mengetahui apabila membawa bebanan yang lebih daripada kadar 
yang sesuai juga menyebabkan kadar penggunaan petrol melebihi dari tahap
 biasa.
Oleh itu, anda perlu perhatikan dalam but kereta anda, mungkin ada banyak barang yang tidak sepatutnya berada dalam but tetapi dibawa ke sana ke mari. Ia pasti menambah beban enjin.
Anda harus membawa barang yang perlu saja seperti alat membaiki kereta dan alat yang dapat membantu ketika kecemasan.
Karier (alat membawa barang atas bumbung kereta) juga boleh menambah penggunaan petrol pada kadar lima peratus. Karier menghalang udara berlepas ke belakang dengan sempurna ketika kereta memecut.
Enjin dalam keadaan panas normal juga boleh membantu meningkatkan perbatuan dan prestasi kereta anda. Biarkan enjin panas sebelum memulakan perjalanan dan jangan sekali-kali memulakan perjalanan tanpa terlebih dulu merancang jalan mana untuk ke destinasi.
Memeriksa Punca Stereng Kereta Berat

Ada ketikanya pemandu
 tidak berasa selesa apabila stereng menjadi semakin ketat dan berat. 
Anda perlu menggunakan lebih tenaga untuk memutar stereng dan keadaan 
ini menyusahkan terutamanya ketika meletak kenderaan dan apabila perlu 
banyak membelok.
Antara sebab keadaan 
ini berlaku termasuk tekanan tayar depan yang terlalu rendah, penjajaran
 (alignment) tayar depan yang kurang tepat, kekurangan atau kerosakan 
minyak pelincir di dalam kotak gear stereng, kekurangan gris pada 
sambungan rod stereng atau pengalas tayar depan dan penyelarasan yang 
kurang sempurna pada peralatan pengemudian.
Apabila berhadapan 
dengan keadaan sebegini, mula-mula periksalah tekanan tayar hadapan dan 
pelinciran sambungan rod stereng. Agar pemeriksaan dapat dilakukan 
dengan mudah, tongkatlah kenderaan hingga kedua-dua roda depan 
tergantung. Kemudian periksalah adakah sambungan dan skru sistem 
pengemudian cukup ketat.
Antara bahagian yang
 harus diutamakan pemeriksaannya termasuk kotak gear stereng, sambungan 
bebola atau gantungan depan termasuk hujung dan pangkal rod pengikat. 
Untuk mengetahui kerosakannya, putarlah stereng ke kiri dan ke kanan. 
Selepas itu putarlah stereng ke kanan penuh, kemudian gerakkan stereng 
sedikit ke kiri dan ke kanan.
Sistem pengemudian 
mempunyai peranan yang sangat penting, maka waspadalah terhadap pelbagai
 kelainan yang wujud. Dalam keadaan lain pula, ketika memandu kenderaan 
di atas jalan yang datar, stereng terasa cenderung untuk berputar ke 
sesuatu arah. Jadi, stereng terpaksa dipegang dengan kuat untuk 
mengelakkannya terus berputar ke satu arah.
Keadaan ini biasanya
 terjadi disebabkan tekanan tayar kiri dan kanan yang tidak sama, 
diameter rim kiri dan kanan yang tidak sama, penyelarasan penjajaran 
roda depan kurang tepat, pegas (spring) gantungan depan yang sudah 
lemah, patah atau kurang baik pemasangannya, penggalas roda depan sudah 
rosak atau kurang baik penyelarasannya dan brek dari salah satu roda 
depan atau belakang bergesel.
Apabila berhadapan 
dengan keadaan ini, pertama pastikan bahawa beban kenderaan cukup 
seimbang. Kemudian periksalah sama ada kedua-dua tayar depan dan 
belakang sama tekanannya. Jika tidak, samakan. Pandu kenderaan 
perlahan-lahan di atas jalan datar. Luruskan arah kenderaan, rasa dan 
perhatikan bagaimana kenderaan berjalan. Apabila kenderaan masih 
cenderung untuk membelok ke satu arah, hentikan kenderaan dan lakukan 
pemeriksaan seterusnya.
Diameter luar rim 
kiri dan kanan (untuk roda depan dan belakang) harus sama. Kemudian 
periksa adakah salah satu pegas depan sudah lemah atau patah. Selain 
itu, ada kemungkinan juga penyelarasan brek kurang baik atau hanya 
sebelah yang berfungsi.
Kerosakan pada 
sistem kemudi boleh menjejaskan sistem keselamatan. Oleh itu, penjagaan 
aspek penjajaran roda depan tidak boleh dipandang ringan.
Sumber Maklumat: http://www.kereta2u.blogdrive.com/archive/1.htmlSistem Brek
Seperti yang kita 
tahu, brek sangat penting dalam sebuah kereta. Tanpanya tak mungkin kita
 berani memandu kereta tersebut sekiranya kita mengetahuinya.
Kepada pemilik 
kereta yang telah menukar injin kereta mereka kepada injin yang 
mempunyai "kuasa kuda membrek" atau BHP yang lebih tinggi (lebih 25 bhp 
ke atas), pastikan anda memeriksa dan menilai kembali sistem brek 
original yang ada pada kereta anda. Jangan kerana nak jimat, anda 
abaikan sistem brek anda. Lebih baik sekiranya semasa anda membeli 
haftcut kereta anda, beli bersama sistem brek kereta tersebut dan 
pasangkan pada kereta anda. Pernah terjadi kereta kancil yang telah di 
tukar injin kepada Mira L5 tapi sistem breknya masih original. Dan 
kebetulan semasa keluar dari bengkel, keadaan kecemasan berlaku dan 
kereta tersebut tidak dapat berhenti walaupun pemandu mengatakan dia 
tekan brek sampai berdiri.
Sistem asas brek 
terdiri dari disk atau drum, pelapik brek (pad brek), saluran minyak, 
pam vacum(objek besar hitam bulat leper betul-betul di hadapan steering 
dalam kompamen injin), tabung minyak injin, padel brek (tempat tekan 
brek). Kesemua peralatan asas yang di atas mestilah dijaga dengan baik 
supaya brek berkesan.
Kereta Baru
Semasa service 
pertama, minta mekanik memeriksa kesemua disk dan drum brek termasuk 
pelapik brek. Pastikan pelapik brek betul betul terapung di antara dua 
angkup dan disk berada di tengah. Untuk drum, pastikan pelapik brek 
tidak menyentuh drum atau kesan geseran yang kelihatan adalah sama rata.
 Jika tidak rata, minta mekanik periksa kerana perkara ini akan menjadi 
masalah bila ia dibiarkan. Kalau dapat minta mekanik melaraskan pedal 
brek supaya tidak terlalu 'makan' mengejut dan sesuai dengan panjang 
kaki kita. Sekiranya minyak brek sudah kotor(keruh warnanya), minta 
mekanik tukar.
Cara Penjagaan Sistem Brek.
1. Setiap sebulan 
sekali, periksa paras minyak brek kereta anda (botol minyak depan vacum 
pam). Pastikan minyak berada diparas antara minimum dan maksimum. JANGAN
 SEKALI-KALI MEMANDU SEKIRANYA PARAS MINYAK BREK BERADA DI BAWAH PARAS 
MINIMUM.
2. Setiap 6 bulan 
semasa kita hendak merotate tayar kereta kita, periksa pelapik brek. 
Pastikan lapisan pencengkam masih tebal. Sekira kita dapati pencengkam 
'makan' tidak sama antara kiri dan kanan, minta mekanik periksa sistem 
saluran minyak brek atau sistem tekanan brek kerana kemungkinanatekana 
yang dikenakan ke atas kedua-dua brek tidak sama dan ini sangat 
merbahaya kepada pemanduan terutama membrek semasa kelajuan tinggi. 
Perkara yang sama juga perlu dilakukan kepada brek drum.
3. Sekiranya terdapat
 kesan lelehan minyak brek (kelihatan cat atau apa-apa bahan berasal 
dari petroleum mencair) pada mana-mana bahagian, minta mekanik 
memeriksanya. Jangan ambil mudah perkara ini kerana kebocoran ini 
mungkin keci tapi akan menjadi besar semasa membrek kerana tekanan yang 
dikenakan ke atasnya.
4. Semasa menambah 
minyak brek, pastikan minyak brek yang betul spesifikasinya. Dot 3 untuk
 kegunaan biasa (biasanya kereta yang mempunyai disk di depan dan drum 
di belakang) dan Dot 4 untuk kegunaan berat (untuk kereta yang mempunyai
 sistem 4 roda disk dan kereta berkuasa tinggi). Jika tidak pasti tanya 
mekanik kerana kesilapan minyak brek boleh menyebabkan keseluruhan 
sistem brek kita akan mengalami kerosakan terutama pada seal yang 
diperbuat daripada getah.
5. Sekiranya terdapat
 kesan calar pada disk atau pada drum, minta mekanik menilai samada 
boleh pakai lagi atau tidak. Jika kita hendak menukar pelapik brek, saya
 cadangkan asah kembali disk atau tukar drum kepada yang lebih baik. 
Kesan calar ini boleh menjadi penghalang pelapik brek mencengkam disk 
atau drum. Hasilnya, brek akan kurang berkesan.
6. Kerosakan yang 
selalu berlaku adalah brek 'jam'. Keadaan ini berlaku kerana pelapik 
brek tidak kembali terapung apabila kita lepaskan brek dan terus 
mencengkam disk. Kerosakan adalah pada angkup yang mengawal pelapik 
brek.
7. Untuk kereta 
auto, pelapik brek hadapan akan lebih cepat haus daripada belakang 
(biasanya dua kali ganda cepatnya), pastikan anda lebih kerap memeriksa 
pelapik brek hadapan.
8. Sekiranya anda 
ingin mengubahsuai sistem brek kereta anda, pastikan anda mendapat 
kebenaran bertulis daripada JPJ kerana adalah menjadi kesalahan dan 
syarikat insuran kita akan melindungi anda sekira kemalangan berlaku 
disebabkan sistem brek dan sistem brek anda telah ditukar tanap 
kebenaran JPJ.
9. Semasa memandu elakkan kaki daripad sentiasa berada di atas padel brek. Ini dapat menjimatkan penggunaan pelapik brek.
10. Semasa menuruni 
bukit yang curam, jangan gunakan brek, sebaliknya gunakan brek injin 
(gear rendah) untuk mengawal kelajuan kereta anda.
11. Sekiranya anda 
suka memandu laju dan secara aggresive, tukar pelapik brek kereta anda 
kepada yang lebih tahan panas seperti project U. Pastikan anda menukar 
juga sistem saluran minyak brek anda kepada saluran bersalut steel. Ini 
bagi memastikan sistem brek kereta anda dapat berfungsi dalam keadaan 
tekanan dan suhu dan tinggi dan tindakbalas brek anda akan lebih cepat 
apabila padel ditekan.
Akhir sekali, cuma pastikan setiap kali anda hantar kereta anda untuk
 ditukar minyak injin, minta mekanik memeriksa juga minyak brek, minyak 
gear box, pelapik brek, lampu brek ketiga, aras padel brek dan clucth, 
tekanan angin tayar, aligment tayar, spark plug, penapis angin, penapis 
petrol dan sebagainya. Jangan cuma tukar minyak hitam saje kerana 
peralatan lain perlu juga selalu diperiksa. Jangan tertipu dengan 
mekanik yang cuma menukar minyak hitam dan penapis minyak hitam apabila 
kita menghantar kereta untuk di service dan kita dikenakan bayaran yang 
tinggi untuk upahnya. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan