Ahad, 30 November 2014

BERHATI-HATI DI JALAN RAYA DAN BERHEMAH.

PATUHI HAD LAJU
oke.ni yang pertama.patuhi la had laju.kalo kat kawasan tu had laju nye 90km/j, bawak la maksimum 85km/j melainkan kalau ada urusan yang mustahak kau pandu la laju mane kau nak.haha.dalam kes aku ni, perjalanan aku melalui jalan yang sempit dan jalan kampung.paham-pahamlah di kampung-kampung, jalan nya bukan la elok sgt.so kalo nak memandu tu ikot la had laju kalo boleh berhati-hati sebab kadang kala bebudak main ikot suke je lintas jalan tanpa melihat ada kenderaan ke tak.mmg la jika kita terlanggar budak tu, kita tak salah sebab budah tu yang melintas sesuka hati mcm jalan tu bapak dia yang punya TAPI kita harus ingat, kita perlu bertanggungjawab.jadi, utk mengelak perkara tu dari terjadi lebih baik kita bawak kereta tu ikot laju yang sesuai.supaya kita selamat, orang lain pon selamat.okes ^^. 

LAMPU "SIGNAL"
kenderaan berat ikot kiri ya.
Aku tak reti nak sebut "signal" dalam bahasa melayu.haha.sebab dah biasa sebut lampu "signal" kan?hehe.hope korang semua paham la k?lampu "signal" ni pon kadang kala menjadi punca berlaku nya kemalangan.sebab malas nak bagi "signal" masuk ke kiri or kanan, kemalangan berlaku.cik abg, cik kak, cik adik, pak cik, mak cik guna kan la lampu "signal" tu.kalo x guna rugi je beli kenderaan yang dilengkapi dgn lampu tu.oke?maybe  cik abg, cik kak, cik adik, pak cik, mak cik semua lupa ape fungsi lampu tu ye.mari abg fadhil bagitau.fungsi lampu "signal" tu utk memberitahu kenderaan yakni pemandu di belakang dan di hadapan kita yang kita nak masuk ke kiri or ke kanan.jadi, bile pemandu di belakang dan di hadapan tahu, mereka akan memperlahankan kenderaan mereka.bayangkan tetibe je kita masuk ke kanan dan pada masa yang sama kereta belakang nak memotong.tak ke jadi kemalangan maut tue.aishhh.nauzubillah..so dapat rase sekarang yang fungsi lampu "signal" tu amat penting kan?gunakan lah ia sebaiknya :) dan pastikan lampu "signal" anda tidak terbakar :D

LAMPU BREK
Ini pon satu hal.same kes dgn lampu "signal" tadi.di buat atas fungsi berkomunikasi dgn pemandu lain.pastikan lampu brek anda hidup dan tidak terbakar.hal ini kerana, jika lampu brek anda terbakar, ia akan menyusahkan pemandu lain utk mengetahui bahawa anda sudah memperlahankan kenderaan.buatnya kereta tu tgh memecut, anda brek tapi lampu brek tak de.bayangkan...................huii..jaga keselamatan anda.anda mampu mengubahnya.

TELEFON
kenapa bro?ajal sampai ka?
Ini pon kadang-kadang aku buat.haha.bercakap telefon sambil memandu.huishhh.mak aku cukup marah kalo aku buat perkara ni..so, korang semua mesti tahukan apa bahayanya.bile kita memegang telefon, konfem la yang pegang stering hanya sebelah tgn kan?jadi, itu telah menghampiri bahaya.hahahaha..apa nak buat ek?ada beberapa cara.first, korang kene la berhenti di tepi dan habiskan perbualan telefon korang tu.then, baru sambung perjalanan.kalo korang malas sgt nak berhenti, bawak kereta korang ke tepi bahu jalan dan memandu dalam kelajuan yang minima.(ini aku buat).tapi pada aku choices ke dua tu mcm bahaya jugak..jadi korang pakai la "handsfree"..cucuk la "earphone" ke ape ke..so korang sembang la takat mana korang nak sembang yang penting kedua-dua belah tgn kau boleh control stereng kereta.insyaAllah selamat.amin.
HORMAT-MENGHORMATI
melampau angkat tangan mcm nie.
Yang ni dah masuk dalam point adab di jalan raya nie.biasa nya bile kite follow kenderaan mcm lori kayu balak, lori angkat minyak or lori bawak bata kan kita akan menjadi slow kan?so, bawak la bersabar..kenderaan berat bro.mane boleh laju.but bile dia dah bagi korang potong tu jgn lupa angkat tgn sbg tanda terima kasih org bunyi kan hon sekali.itu baru lah hormat menghormati namanye.kan itu amalan mulia.ni x..dah lah pemandu lori tu bg potong, korang pulak buat muka berlagak tanpa angkat tgn.pemandu lori tu nampak la korang angkat kat dia even korang dalam kereta sebab benda ni aku selalu buat.haha.so try it yourself.then, bile korang pulak bawak keta slow janganlah korang memandu kat tgh2 jalan.bagi la ruang supaya orang boleh potong korang.haaaa..oke?kalo korang bawak slow, then bile orang belakang hon, kau tau plak mara.haiyooo!!!bertimbang rasa la sikit.oke?
Aku rasa cukup lah kot 4 perkara yang korang kena jaga time memandu ni.actually banyak lagi tapi rasa letih pulak nak taip.plus, aku nak siapkan kerja aku yang belum siap ni.ada dua assignment yang pending.dua-dua nak kene hantar minggu nie.so, take care.hati-hati di jalan raya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin