Rabu, 26 November 2014

SEJARAH KERAJAAN AYUTTHAYA DAN KERAJAAN ISLAM DI TANAH MELAYU.

Salam dan selamat bersua kembali, sudah agak lama menyepi. Sepi bukan bereti tidak peduli tapi memberi ruang agar sesuatu mampu terbentuk, sesuatu yang dinamakan rindu. Kali ini dikongsi-kan mengenai mengapa kerajaan melayu-siam diserang oleh ‘THAI” sehingga-kan dijarah tanah bertuah ini dan dimusnahkan segala kota tingalan sejarah. Kisah kali ini lebih berkisar daripada nukilan ana-anai yang mana banyak merujuk undang-undang kedah walaupun banyak pertikaian berlaku sebelum ini diantara penkaji diluar dan anai-anai namun pendapat yang berdasar satu manuskrip penting(Undang-Undang Kedah) diambil kira oleh pihak kami.



Kelemahan Islam di China selepas kejatuhan Dinasti Yuan dan Ming (1368-1644M) juga menaikkan semangat Sukhothai Buddha untuk menjajah Kerajaan Siam Ayutthaya Islam pada 1767. Selepas kejatuhan Ayutthaya pada 1767, kerajaan Patani di bawah pemerintahan Sultan Muhammad (1776-1786) telah cuba untuk membebaskan diri daripada ancaman Thai (yang telah mengalahkan kerajaan Ayutthaya). Bagaimanapun, pada 1785 pasukan tentera Thai di bawah kepimpinanan Panglima Phraya Kalahum telah berjaya menewaskan Patani. Maka 3 kerajaan Islam jatuh ke tangan bangsa Buddha yang mana sebelum Ayutthaya dijajah Arakan telah menjadi mangsa mereka yang pertama. Rentetan daripada kemengan pertama ini mereka membuak2 ingin menjarah tanah Islam.

Segalanya dikatakan bermula apabila seorang raja dari keturunan Rama Khamheang Burma datang dari Tibet. Mereka telah menubuhkan kerajaan Buddha Lanna Thai Chakri Sokho Thai di Luang Phra Bang, dalam wilayah Benua Islam Siam Kedah. Pada tahun 1736, bermula secara baik, bangsa Thai memasuki Benua Islam Siam Kedah, di zaman dinasti Ayuthia Cau Pija Si Thammrat, Maha Thammaraja II (Boromokot) Sultan Muhiyuddin Mansur Syah masih lagi memerintah (Undang-Undang Kedah muka surat 16 dan 17) sebagai  Syah Alam Yang Maha Mulia dan bersemayam di Kota Palas, Pulau Langkawi Kedah.


Bukti sejarah mengatakan bahawa Raja Aluangphaya dari puak Kerajaan Buddha Lannathai dari bangsa Sukhothai telah menyerang dan menawan Ayutthaya pada 7 April 1767. Aluangphaya ini dikatakan berasal dari Burma, namun dikatakan beliau  bukannya dilahirkan di Burma tetapi kesan daripada Kerajaan Islam Toung Oo, Burma ditawan oleh Sukhothai dalam tahun 1757/8 dan mereka  bertapak disana, dengan itulah mereka dikatakan berasal dari Burma. Sebelum menyerang kerajaan Islam Toung Oo di Burma(ini bekemungkinana Arakan), mereka telah menubuhkan kerajaan Buddha Lannathai di Luang Phrabang, di sempadan Laos. Mereka cuba menyerang Chieng Mai namun gagal kerana terdapat banyak orang-orang islam disana termasuk orang-orang Siam Islam dari rumpun Melayu dan orang-orang China Islam. Cerita yang dikongsikan oleh anai2 ini ade dirujuk silang di wiki cume mungkin beda dari segi name tempat( beza ikut bahasa) boleh baca disini

Di Burma ketika itu diperintah oleh anakanda Boromokot Sultan Muhiyuddin Mansur Syah, Maharaja Ayuthia(Yg Dipertuan Agong Benua Islam Siam dr Ayuthia ke Borneo) yakni Sharif Yang Di Pertuan (masih muda dan baginda memerintah di Toung Oo dan disana baginda bergelar Mahadammayaza, dari bahasa Arab bermaksud, ‘raja dari berlainan darah’ Berikutan serangan itu Mahadammayaza berundur ke Ayuthia dan di sana baginda digelar sebagai Boromoraja Ekataat V. Rentetan serangan diBurma ini lah yang membawa kepada serangan di Ayuthia(memburu gologan bangsawan dari Burma yang berundur). Baiklah kejayaan Raja Aluangphaya ini menawan Ayutthaya  sedikit sebanyak adalah dibantu dengan berpaling tadahnya General tentera Ayutthaya yang bernama Hussein, Hussein telah dilantik oleh menjadi pemerintah Ayuthia bergelar Phya Tak Sin pada 28 Dis 1767. ‘Phaya Tak’ adalah gelaran sahaja semasa menjadi raja daerah dan Sin adalah ringkasan bagi nama sebenarnya, Hussein (nama penuh Mokhtar Hussein). Apabila menjadi Raja Ayuthia yang baru, Phaya Tak Sin tidak menyerang Ligor dan meluaskan kuasa empayarnya kerana tahu mantan Maharaja Ayuthia, Boromoraja Ekataat V tidak dibunuh dalam serangan tahun 1767 dan masih bersemayam di Ligor.


Baiklah kembali kepada persoalan asas mengapa belakunya serangan pertama keatas Burma atau lebih tepat kerajaan Islam Toung Oo dalam tahun 1757/8? Faktor pertama, serangan ini dimulakan berikutan kemangkatan Boromokot Sultan Muhiyuddin Mansur Syah, Maharaja Ayuthia yang bersemayam di Kota Palas, Ulu Melaka, Pulau Langkawi (rujuk Undang-Undang Kedah). Faktor kedua sudah pasti perkembangan agama dan faktor ketiga pengluasan kawasan penjajahan menjamin pulangan perdagangan yang lumayan. Faktor perkembangan agama disokong oleh Dr. Jacques P. Leider seabad kemudian dalam tulisannya bertajuk Arakan around 1830 – Social Distress and Political Instability in the Early British, matlamat agama iaitu agenda mengintegrasikan antara Buddha-Islam adalah antara agenda penting penjajahan Burma ke Arakan. Malah Sami Buddha juga terlibat dalam usaha untuk menyatukan semua agama di bawah Buddha.


Rasanya akan ada pembaca yang mula pening apabila penggunaan Arakan dan Burma digunakan disitu. Biarkan seketika perkara itu, abaikan dahulu. Pada 6 April 1782, Phya Tak Sin telah dikhianati dan  digulingkan oleh Generalny juga iaitu Yot Fa Chulalok (dari Luang Phrabang) yang tidak berpuas hati akan tindakannya. Chulalok bermaksud anak menteri. Dia membunuh Phya Tak Sin dan melantik dirinya sendiri menjadi Raja Siam Buddha Dinasti Chakri yang pertama bergelar Rama I. Dari tarikh tersebut bermula usaha mereka untuk meluaskan kawasan, dan mengambil kembali kawasan jajahan Siam yang telah hilang. Ia juga bertujuan untuk menghapuskan etnik Melayu dari rumpun Siam Islam lantas menutup ketamadunan Islam di nusantara. Akan tetapi mereka lupa semasa jajahan Siam dahulu, maharajanya beragama Islam, sementara raja-raja dinasti Chakri ini beragama Buddha menyebabkan raja-raja Siam Islam di wilayah selatan semenanjung tidak mahu tunduk kepada mereka, kecuali pembelot yang tamak.

Apabila Rama I mengambil alih pemerentahan dalam tahun 1782, Syarif Yang Di Pertuan telah kembali ke Kedah dan bersemayam di Istana Kota Meang Kuang yang baru saja siap dibina. Pada ketika itu Kedah masih lagi luas dan besar kawasannya, bermula dari Segenting Kra dan diperentah oleh Syarif Yang Di Pertuan Yang Maha Mulia Benua Islam Siam. Bukti status baginda sebagai pemerentah ada tercatit di muka surat 43, Undang-Undang Kedah, Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur 2005, Transliterasi Teks Penyenggara Mariyam Salim.

Penkhianatan sekali lagi berlaku dalam sejarah Negara Islam Siam apabila Pada tahun 1812, Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah dilantik menjadi hulubalang oleh Syarif Yang Di Pertuan bagi membantu mengusir tentera Raja Buddha Burma di Pulau Salang di Pho Kheag (hari ini, Phukhet), Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah telah belot kepada Syarif Yang Di Pertuan Yang Maha Mulia. dengan memberi bantuan kepada tentera Raja Rama II Chakri Sokho Thai untuk membunuh Raja Maha Besar Benua Islam Siam Kedah, Syarif Yang Di Pertuan di Istana Kota Meang Kuang. Lokasi sebenar Kota Meang Kuang telah di bocorkan oleh beliau (dan Tengku Anum) dan serangan thai dari negeri Siam dilakukan secara serang hendap (lihat “Sejarah Kedah Sepintas Lalu”, Haji Ibrahim Ismail).

Maka berakhirlah sejarah pemerintah terakhir kerajaan Siam (Ayuthia), Syarif Yang Di Pertuan adalah raja yang ke 33 dan. Apa yang menareknya daripada 33 raja yang memerintah Ayuthia hanya 3 makam sahaja berada di Ayuthia dan makam yang laen bukan dimusnahkan namun berada di negeri mereka masing2 yang mana pada waktu ini system pengiliran raja dijalankan sepertimna system yang sama digunpakai oleh  Malaysia diwaktu ini  bagi  melantik Yang Dipertuan Agung(sebenarnya model pengiliran Sultan yang digunapakai adalah tradisis lama yang telah diterapkan oleh pemerintahan kita sejak dahulu lagi).

Negara Thailand hari ini asalnya adalah negara siam islam. Mereka adalah puak tantera sukothai yang menawan Ayuthia siam islam dalam tahun 1767. Mereka kemudian memperkenalkan “Dasar Rathinayok” untuk meng thai kan bangsa siam islam.Pada masa inilah, ramai orang-orang Melayu Siam di Kedah, Patani, Kelantan menderita dan di bunuh atas alasan menentang dasar itu, kerana waktu itu kita belum lagi merdeka dan menantu Chulalongkorn, Sultan Abdul Hamid menjadi Sultan di Kedah turut menguatkuasakan arahan ini.



Penulisan Prof Dr Nik Anuar Nik Mahmud dalam Sejarah Perjuangan Melayu Patani 1785-1954 membuktikan segalanya,

“Pibul telah mengubal Dasar Siam Rathaniyom atau dasar adat resam Siam(bermaksud thai disini). Di bawah dasar ini, kesemua penduduk di negara itu tanpa mengira kaum dan agama dikehendaki memakai pakaian potongan Eropah, bertopi, makan dengan sudu dan menggunakan meja sebagai tempat makan. Bagi memastikan dasar itu berjaya, Pibul Songgram terlebih dahulu telah bertindak menghapuskan penentang-penentangnya yang dianggap boleh menggagalkan rancangannya. Operasi menangkap musuh-musuh politiknya telah dijalankan pada awal Januari 1940 atas alasan untuk membersihkan anasir-anasir yang terlibat dalam komplot untuk menggulingnya. Antara mereka yang ditahan termasuklah Putera Chainat, bapa saudara Raja Ananda Mahidol, Kolonel Phraya Song dan Leftenan-Jeneral Phraya Thephusdin. Pibul memulakan rancangannya dengan mengumumkan tujuh dikri atau arahan bersifat perundangan dalam tahun 1939. Ketujuh-tujuh dikri itu adalah mengenai cara untuk menanamkan semangat cintakan negara di kalangan rakyat negara itu. Sejajar dengan semangat itu nama negara itu telah ditukar daripada “Siam” kepada Thailand “.

Seperkara yang tidak disebut diatas ialah mengenai penggunaan bahasa. Bahasa Siam tidak lagi boleh dituturkan. Hanya bahasa thai saja boleh digunakan di Thailand, diajar di sekolah-sekolah dan pada hari ini bahasa siam tidak lagi digunakan, malah pupus di Patani pun. Kejatuhan kerajaan Ayuthia ini sebenarnye yang bayak mencerminkan kerajaan dan sempadan negara kita hari ini. Sebenarnya British byk membantu thai dalam meperolehi apa yang dimahukan mereka perjanjian British-Siam ataupun perjanjian Bangkok sebenarnya telah menerbitkan senpadan baru dan sedikit sebanyak mengelapkan sejarah negara kita terutamanya bagi negeri-negeri dipantai timur dan utara Malaysia.

Sekadar menceritakan dan berkongsi sesuatu yang mana terlalu banyak kebenaran sehingga kita tak mampu nk membenarkan perkara2 sebegini. Apa-apa pun sejarah jadikan panduan demi mengapai masa depan. Ingatlah bangsaku ada tiga Cara utama untuk Menjajah dan Melemahkan  sesuatu Negeri:1) Kaburkan Sejarah Mereka, 2) Hancurkan bukti-bukti Sejarah agar tidak boleh diteliti dan dikaji lagi kebenaranya, 3) Putuskan Hubungan Mereka dengan Leluhur,  dengan mengatakan Leluhur mereka Primitif dan Bodoh

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin