Sabtu, 29 November 2014

TV THAILAND DENGAN ADANYA IPM.

IPM Satellite TV
Negara siam, walaupun pada hemat org kita, di orang ni miskin dan low klass, tetapi dari berberapa segi, mereka ini lebih maju dari kita.

Mereka ini lebih terbuka pemikiran dan bersifat Liberal. Tiada kongkongan dan sekatan dalam menjalani kehidupan dan mereka mempunyai kebebasan mendapatkan maklumat secara lebih telus dan adil dari masyarakat kita. Walaubagaimanapun, tidak dinafikan kualiti hidup kita di Malaysia ini adalah jauh lebih baik dari mereka.
Orang siam, dan mungkin juga semua orang dalam dunia ini suka menonton TV. Walaupun era internet telah lama bertapak di dunia ini, dan kelajuan internet pada ketika ini amat lah laju ( di tempat lain dan bukan di malaysia. Kita punya internet taraf taraf somalia jer) , tetapi manusia masih bergantung harap pada TV.
Kalau kita lihat, era internet telah membunuh banyak benda. Sebagai contoh, kita tidak lagi membeli CD dan DVD, kita hanya donwload dari internet samada secara legal atau tidak. Penggunaan kad raya dan sms raya juga berkurangan dengan tercetusnya budaya FB... dan seribu satu macam lagi...
10 tahun akan datang, aku rasa, TV masih menjadi satu alat yang penting. tidak seperti radio yg kini telah digantikan dengan peranti-peranti lain seperti talipon bimbit dgn menu radio, mp3 player dan sebagainya. Ada rumah itu, langsung kini tidak mempunyai radio.
TV will stay!!
Di Malaysia ini, kita masih menggunakan teknologi kuno zaman Badul baru lepas bersunat. Masih banyak rumah-rumah yg menggunakan antena lama yg mana siarannya sudah tentu diterima secara analog.
Kita mempunyai berberapa syarikat yg masih berfungsi dan ada yg telah berkubur yg mana mereka menyediakan saluran TV berbentuk kabel atau pun digital. Yang masih kekal adalah Astolo.
Dan ianya sebuah syarikat profit based yg amat samseng. Sistem kapitalis yg ada pada syrikat ini, tidak memungkinkan kita mendapat faedah lebih dari apa yg kita bayar. Semua nya di cas, dan kalau berlaku kesilapan dimana mana, ianya adalah silap pelanggan dan Astolo tidak pernah salah. ITU SISTEM KAPITALIS mengikut pemahaman aku .
Tapi nak tak nak, kena ada jugak Astolo kat rumah. Bukan lah wajib, tapi kenkadang ada masa, nak mengadap juga TV. Walaupun aku bukanlah hantu TV. Aku boleh hidup 1 tahun tanpa TV... tapi satu hari tak de internet, aku jadi sewel.... hehe
Orang siam, dapat satu perkhidmatan yg dipanggil IPM. iaitu sebuah sebuah sistem TV satelit percuma 365 hari setahun. Pelanggan cuma beli set penerima siaran sahaja dalam kos RM400 lebih... ianya merangkumi Set Piring penerima (dish) dan DMT...
WOW!
Hebat kan?

Kalau Astolol punya korang agak2 brapa kena bayar kalau mahu beli asing? dapat tak RM200? sebab tu aku kata Astolo ni kapitalis.
Terdapat hampir 200 channel yg kebanyakkannya adalah cerita siam .... ada juga channel omputih dan macam macam lagi.
Hari ini, aku dimantak tolong oleh big boss aku untuk pasang set IPM ini di rumahnya.
Nak pasang tu senang je, tapi nak cari degree kedudukan satelit tu mmg susah lah... berejam duk pusing piring kiri kanan atas bawah...
IPM receiver yg tidak menggunakan smart card seperti Astolo
Lebih kurang 200 channel... percuma!!! Mesia bila nak ada?
Kedudukan dish nya bearing pada 200 degree.
Pasang sendiri. Mamat siam tu jual je... tak larat dia nak turun dari puncak bangkok tu datang pasang kat umah big boss.
Dah ada 2 Astolol, tak cukup!!! Tambah IPM lak satu lagi.... aduhaiii. IPM kena sorok sikit. Letak belakang rumah. Ikut Law Mesia, tak silap aku, tak boleh pakai menda alah ni...
Bearing dia hampir sama dengan dengan Astolol
Mendapatkan kedudukan Bearing dengan kompas kiblat... hehe.. pakai GPS aku, dia pening, tak boleh nak baca.... apasal ntah.
Manual book tulis siam. Pening aku nak memahamkannya...
Antara Channel yang ada... tengok sampai muntah!!!
Hampir 2-3 jam juga proses memasang benda alah ni... dan hasilnya, dapat lah tengok TV siam dan mendengar radio digital. Ada berberapa channel yang menggunakan bahasa omputih, terdapat juga channel ESPN, dan motorsport!!! . Slebihnya, cerita Titanic pun, Kate Winslet cakap siam.... parah!
Kadang kadang suka juga ... katun cakap siam!!!
Cukup dengan piring sekadar pakai Dish Mini 35cm apatah lagi kalau guna Dish Astolo, LNB asal (Ku-Band) dan yang penting sekali adalah alat STB Penerima Satellite Yang Telah di setkan ipm constant.cw nya Seperti Skybox, Ibox Openbox, Dreambox atau FTA Reciever yang boleh menerima gambar/siaran percuma dari Satellite NSS 6 dan SES 8 at 95,0°E. Cubalah... Berani berusaha, tetap ada kejayaan.

Last Update 9 April 2014 @ 07:00 pm
*New Channel or New Transponder
Freq IPM NSS 6 / SES 8 at 95.0°E
11635 H 27500, DVB-S / FTA
11542 H 30000, DVB-S2 ( New TP IPM )
11482 H 40000, DVB-S ( New TP IPM )
11037 V 40000, DVB-S ( New TP IPM )
10977 V 40000, DVB-S ( New TP IPM )
NEW Biss Key IPM : AC BD FA 63 35 65 D8 72

NB : Utk rekan2 yg IPM nya GELAP, silahkan hapus channel lama dan scan ulang dengan cara BLIND SCAN atau MANUAL SCAN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin