Ahad, 14 Oktober 2012

BENCANA ALAM

Kita Sekarang Boleh Dikatakan Sedang Berada Di Akhir Zaman, Ya La, Sebab Sekarang Macam-Macam Perkara Telah Berlaku & Sedang Berlaku & Akan Berlaku.
Selalu Kita Dengar Ada Banjir & Gempar & Sunami Sana Sini, Sampai-Sampai Negara Yang Boleh Dikatakan Kurang Air Selama Ini Tiba-Tiba Berlaku Banjir, Seperti Yang Telah Berlaku Di Pakistan Baru-Baru Ini.
Akhir-Akhir Ini Kita Selalu Dengar Sana Sini Dilanda Musibah, Kenapa?? Tetapi Yang Pelik Nya Ada Sebahgian Negara Hidup Dengan Aman, Seperti Malaysia.
Malaysia Boleh Dikatakan Negara Yang Aman, Tahu Tak Sebab Apa??
1-      Sebab Negara Malaysia Ramai Alim Ulama?
2-      Sebab Negara Malaysia Pemerintahan Orang Islam?
3-      Sebab Negara Malaysia Tak Banyak Dosa??
4-      Atau………………………………
5-      ……………………………….Lain-Lain.
Kalau Hanya Sebab-Sebab Ini Banyak Juga Negara Lain Ada, Seperti Indonesia Terlalu Ramai Ulama Berbanding Dengan Malaysia, Seperti Itu Huga Thailand.
Ada Satu Perkara Yang Penulis Ingin Kongsikan Bersama Pembaca Apa Yang Rakyat Malaysia Ada Tetapi Rakyat Negara Lain Tak Ada.
IAITU….Rakyat Malaysia Sangat Baik Hati & Banyak Bersedakah, Saya Tak Nafikan Memang Rakyat Kemboja Sekelipun Sangat Banyak Dapat Bantuan Dari Rakyat Malaysia.
Di Kemboja Kalau Kita Nampak Surau / Masjid Yang Kalau Kita Bertanya Dari Mana Dating Bantuan? 90% Jawapan Nya Ialah MALAYSIA.
Bukan Itu Saja, Banyak Lagi Bantuan-Bantuan Yang Lain, Termasuklah Ibadah Korban Pada Tiap-Tiap Tahun Raya Haji.
Saya Mengucapkan Terima Ksih Banyak-Banyak Kepada Rakyat Malaysia Yang Telah Banyak Membantu Rakyat Islam Di Kemboja.
MUNGKIN Sebab Inilah Malaysia Boleh Di Anggap Sebagai Negara Yang Aman Dari Musibah Tersebut Diatas. SABDA NABI Saw.( الصدقة تدفع البلاء ) Maksudnya, Sedakah Itu Dapat Menolak Bala/Musibah.
PERLU DI INGAT,
Kalau Kita Banyak Bersedakah Insya Allah Kita Akan Selamat, Tapi Bukan Selama-Lamanya, Musibah Diangkat Pada Bulan Itu / Tahun Itu saja, Tapi Bukan Selamanya.
OLEH ITU.. Jika Kita Ingin Selamat, Sekali-Kali Jangan Tinggalkan Amalan Yang Baik Ini Sampai Bila-Bila.Kalau Tidak Maka Tunggulah Musibah Pasti Akan Datang Dalam Masa Terdekat, Ini Bukan Nak Menakutkan.
KESIMPULAN…
KHAZANAH YANG ALLAH DI LANGIT HANYA DUA PERKARA ( AZAB ) DAN ( RAHMAT )
1-Keburukan kejahatan Itu Menarik Azab / Musibah Dari Allah, Bayangkan Berapakah Keburukan Di Negara Kita?
zina? anak luar nikah? bunuh? tak solat? tak zakat? banyak lagi sampai tak dapat nak bilang.
2-Kebaikan Pula Menolak Azab/ Musibah Dari Allah, Bayangkan Berapa Banyak Keebaikan Di Negara Kita?
JADI JIKA KEBURUKAN LEBIH BANYAK DARI KEBAIKAN MAKA TUNGGULAH ( AZAB ) PASTI AKAN DATANG.
JIKA KEBAIKAN LEBIH BANYAK DARI KEBURUKAN MAKA KITA AKAN SELAMAT.
 Kemiskinan Di Negara Kemboja Boleh Dikatakan Sangat Dhaif Sekali, Kebanyakan Mereka Tidak Ada Pendapatan Tetap, Kerana Kebanyakan Mereka Ialah Petani, Mereka Menanam Padi Untuk Sebagai Nasi, Dan Petang-Petang Mereka Ke Sungai Untuk Mencari Ikan Sebagai Lauk, Itulah Kehidupan Hari-Hari, Bulan-Bulan Dan Tahun-Tahun Bagi Mereka, Oleh Itu Pendapatan Mereka Memang Tak Ada, Kehidupan Mereka Seluruhnya Hanya Bergantung Pada Padi Dan Ikan Di Sungai Depan Rumah Mereka. Itulah Rezaki Yang Allah Swt Telah Sediakan Kepada Mereka,
Mereka Menanam Padi Bergantung Pada Air Yang Tiap-Tiap Tahun Allah Beri Banjir Sekali,Tiap-Tiap Tahun Mesti Banjir Sekali, Selapas Air Surut Mereka Pun Bersiap-Siap Untuk Menebur Padi Pada Sawah Masing-Masing, Bila Padi Dah Nak Menuai ( Dah Masak ) Air Pun Dah Kering. Mereka Pun Makan Dengan Hasil Yang Mereka Dapat Sehingga Tahun Depan, Dan Bagitulah Tahun-Tahun Seterusnya. Banjir Ini Boleh Dikatakan Banjir Rahmat, Kerana Jika Tidak Ada Banjir Maka Mereka Tidak Ada Air Untuk Menanam Padi.
Tetapi Atas Kehendak Allah Banjir Bukan Semua Rahmat, Seperti Apa Yang Berlaku Tahun Ini, Pada Awal Bulan 8 Dah Mula Banjir Seperti Biasa Di Bawah Rumah Saya Air Setengah Meter, Akhir Bulan 8 Air Dah Mula Surut, Seperti Biasa Mereka Dah Mula Menebur Padi, Tiba-Tiba Pada Awal Bulan 9 Air Naik Lagi Sehingga Di Bawah Rumah Saya Air Satu Meter, Padi Yang Yang Mereka Menebur Dah Hancur,
Seminggu Kemudian Air Surut Pula, Mereka-Mereka Yang Masih Ada Biji Padi Bersiap-Siap Untuk Menebur Lagi, Tiba-Tiba Atas Kehendak Allah Pada Minggu Lepas ( 17/9/2011 ) Air Naik Lagi Sekarang Di Bawah Rumah Saya Saja Air Lebih Satu Meter Tinggi Nya.
Ini Mungkin Satu Ujian Yang Allah Nak Uji Mereka, Perkara Macam Ini Selalu Berlaku Di Kemboja,Kadang-Kadang 5 Tahun Berlaku Sekali, Kadang 10 Tahun Berlaku Sekali.
Bila Keadaan Macam Ini Berlaku Kehidupan Mereka Khususnya Petani-Petani Mereka Akan Jadi Lebih Susah Lagi, Saya Masih Ingat Lagi  Masa Arwah Mak Ayah Dulu Masa Itu Saya Umur 15 Tahun, Berlaku Macam Ini Juga, Maka Kami Masak Nasi Campur Jagung Saja, Itu Jika Ada Jagung, Kalau Tidak Ada Jagung?? Nak Campur Apa??
Oleh Itu Saya Sebagai Rakyat Kemboja Juga, Saya Mohon Jasa Baik Tuan/Puan Bantulah Mereka Sedaya Upaya Kita, Sedakah / Zakat / Lain-Lain Termasuklah Korban/Akikah Untuk Tahun Ini, Dan Mohonlah Moga-Moga Allah Jauhkan Kita Dari Ujian Seperti Itu, Amin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin