Salah satu kisah Al-Quran yang sangat mengagumkan dan dipenuhi 
dengan misteri adalah, kisah seseorang hamba yang Allah s.w.t 
memberinya rahmat dari sisi-Nya dan mengajarinya ilmu. Kisah tersebut 
terdapat dalam surah al-Kahfi di mana ayat-ayatnya dimulai dengan 
cerita Nabi Musa, yaitu:
"Dan (ingatlah) ketika Musa berkata kepada muridnya: 'Aku tidak akan 
berhenti (berjalan) sebelum sampai ke pertemuan dua buah lautan; 
atau aku akan berjalan-jalan sampai bertahun-tahun." (QS. al-Kahfi: 
60)
Kalimat yang samar menunjukkan bahawa Musa telah bertekad untuk 
meneruskan perjalanan selama waktu yang cukup lama kecuali jika 
beliau mampu mencapai majma' al-Bahrain (pertemuan dua buah 
lautan). Di sana terdapat suatu perjanjian penting yang dinanti-nanti 
oleh Musa ketika beliau sampai di majma' al-Bahrain. Anda dapat 
merenungkan betapa tempat itu sangat misteri dan samar. Para musafir 
telah merasakan keletihan dalam waktu yang lama untuk mengetahui 
hakikat tempat ini. Ada yang mengatakan bahawa tempat itu adalah laut 
Persia dan Romawi. Ada yang mengatakan lagi bahawa itu adalah laut 
Jordania atau Kulzum. Ada yang mengatakan juga bahawa itu berada di 
Thanjah. Ada yang berpendapat, itu terletak di Afrika. Ada lagi yang 
mengatakan bahawa itu adalah laut Andalus. Tetapi mereka tidak dapat 
menunjukkan bukti yang kuat dari tempat-tempat itu.
Seandainya tempat itu harus disebutkan nescaya Allah s.w.t akan 
rnenyebutkannya. Namun Al-Quran al-Karim sengaja menyembunyikan 
tempat itu, sebagaimana Al-Quran tidak menyebutkan kapan itu terjadi. 
Begitu juga, Al-Quran tidak menyebutkan nama-nama orang-orang yang 
terdapat dalam kisah itu kerana adanya hikmah yang tinggi yang kita 
tidak mengetahuinya. Kisah tersebut berhubungan dengan suatu ilmu 
yang tidak kita miliki, kerana biasanya ilmu yang kita kuasai berkaitan 
dengan sebab-sebab tertentu. Dan tidak juga ia berkaitan dengan ilmu 
para nabi kerana biasanya ilmu para nabi berdasarkan wahyu. Kita 
sekarang berhadapan dengan suatu ilmu dari suatu hakikat yang samar; 
ilmu yang berkaitan dengan takdir yang sangat tinggi; ilmu yang dipenuhi 
dengan rangkaian tabir yang tebal.
Di samping itu, tempat pertemuan dan waktunya antara hamba yang 
mulia ini dan Musa juga tidak kita ketahui. Demikianlah kisah itu terjadi 
tanpa memberitahumu kapan terjadi dan di tempat mana. Al-Quran 
sengaja menyembunyikan hal itu, bahkan Al-Quran sengaja 
menyembunyikan pahlawan dari kisah ini. Allah s.w.t mengisyaratkan hal 
tersebut dalam firman-Nya:
"Seorang hamba di antara hamba-hamba Kami, yang telah Kami 
berikan kepadanya rahmat dari sisi Kami, dan yang telah Kami 
ajarkan kepadanya ilmu dari sisi Kami." (QS. al-Kahfi: 65)
Al-Quran al-Karim tidak menyebutkan siapa nama hamba yang dimaksud, 
yaitu seorang hamba yang dicari oleh Musa agar ia dapat belajar darinya. 
Nabi Musa adalah seseorang yang diajak berbicara langsung oleh Allah 
s.w.t dan ia salah seorang ulul azmi dari para rasul. Beliau adalah pemilik 
mukjizat tongkat dan tangan yang bercahaya dan seorang Nabi yang 
Taurat diturunkan kepadanya tanpa melalui perantara. Namun dalam 
kisah ini, beliau menjadi seorang pencari ilmu yang sederhana yang harus 
belajar kepada gurunya dan menahan penderitaan di tengah-tengah 
belajarnya itu. Lalu, siapakah gurunya atau pengajarnya? Pengajarnya 
adalah seorang hamba yang tidak disebutkan namanya dalam Al-Quran 
meskipun dalam hadis yang suci disebutkan bahawa ia adalah Khidir as.
Musa berjalan bersama hamba yang menerima ilmunya dari Allah s.w.t 
tanpa sebab-sebab penerimaan ilmu yang biasa kita ketahui. Mula-mula 
Khidir menolak ditemani oleh Musa. Khidir memberitahu Musa bahawa ia 
tidak akan mampu bersabar bersamanya. Akhirnya, Khidir mahu ditemani 
oleh Musa tapi dengan syarat, hendaklah ia tidak bertanya tentang apa 
yang dilakukan Khidir sehingga Khidir menceritakan kepadanya. Khidir 
merupakan simbol ketenangan dan diam; ia tidak berbicara dan gerak-
gerinya menimbulkan kegelisahan dan kebingungan dalam diri Musa. 
Sebahagian tindakan yang dilakukan oleh Khidir jelas-jelas dianggap 
sebagai kejahatan di mata Musa; sebahagian tindakan Khidir yang lain 
dianggap Musa sebagai hal yang tidak memiliki erti apa pun; dan tindakan 
yang lain justru membuat Musa bingung dan membuatnya menentang. 
Meskipun Musa memiliki ilmu yang tinggi dan kedudukan yang luar biasa 
namun beliau mendapati dirinya dalam keadaan kebingungan melihat 
perilaku hamba yang mendapatkan kurnia ilmunya dari sisi Allah s.w.t.
Ilmu Musa yang berlandaskan syariat menjadi bingung ketika menghadapi 
ilmu hamba ini yang berlandaskan hakikat. Syariat merupakan bahagian 
dari hakikat. Terkadang hakikat menjadi hal yang sangat samar sehingga 
para nabi pun sulit memahaminya. Awan tebal yang menyelimuti kisah ini 
dalam Al-Quran telah menurunkan hujan lebat yang darinya mazhab-
mazhab sufi di dalam Islam menjadi segar dan tumbuh. Bahkan terdapat 
keyakinan yang menyatakan adanya hamba-hamba Allah s.w.t yang 
bukan termasuk nabi dan syuhada namun para nabi dan para syuhada 
"cemburu" dengan ilmu mereka. Keyakinan demikian ini timbul kerana 
pengaruh kisah ini.
Para ulama berbeza pendapat berkenaan dengan Khidir. Sebahagian 
mereka mengatakan bahawa ia seorang wali dari wali-wali Allah s.w.t. 
Sebahagian lagi mengatakan bahawa ia seorang nabi. Terdapat banyak 
cerita bohong tentang kehidupan Khidir dan bagaimana keadaannya. Ada 
yang mengatakan bahawa ia akan hidup sampai hari kiamat. Yang jelas, 
kisah Khidir tidak dapat dijabarkan melalui nas-nas atau hadis-hadis yang 
dapat dipegang (otentik). Tetapi kami sendiri berpendapat bahawa 
beliau meninggal sebagaimana meninggalnya hamba-hamba Allah s.w.t 
yang lain. Sekarang, kita tinggal membahas kewaliannya dan 
kenabiannya. Tentu termasuk masalah yang sangat rumit atau 
membingungkan. Kami akan menyampaikan kisahnya dari awal 
sebagaimana yang dikemukakan dalam Al-Quran.
Nabi Musa as berbicara di tengah-tengah Bani Israil. Ia mengajak mereka 
untuk menyembah Allah s.w.t dan menceritakan kepada mereka tentang 
kebenaran. Pembicaraan Nabi Musa sangat komprehensif dan tepat. 
Setelah beliau menyampaikan pembicaraannya, salah seorang Bani Israil 
bertanya: "Apakah ada di muka bumi seseorang yang lebih alim darimu 
wahai Nabi Allah?" Dengan nada emosi, Musa menjawab: "Tidak ada."
Allah s.w.t tidak setuju dengan jawapan Musa. Lalu Allah s.w.t mengutus 
Jibril untuk bertanya kepadanya: "Wahai Musa, tidakkah engkau 
mengetahui di mana Allah s.w.t meletakkan ilmu-Nya?" Musa mengetahui 
bahawa ia terburu-buru mengambil suatu keputusan. Jibril kembali 
berkata kepadanya: "Sesungguhnya Allah s.w.t mempunyai seorang 
hamba yang berada di majma' al-Bahrain yang ia lebih alim daripada 
kamu." Jiwa Nabi Musa yang mulia rindu untuk menambah ilmu, lalu 
timbullah keinginan dalam dirinya untuk pergi dan menemui hamba yang 
alim ini. Musa bertanya bagaimana ia dapat menemui orang alim itu. 
Kemudian ia mendapatkan perintah untuk pergi dan membawa ikan di 
keranjang. Ketika ikan itu hidup dan melompat ke lautan maka di tempat 
itulah Musa akan menemui hamba yang alim.
Akhirnya, Musa pergi guna mencari ilmu dan beliau ditemani oleh seorang 
pembantunya yang masih muda. Pemuda itu membawa ikan di keranjang. 
Kemudian mereka berdua pergi untuk mencari hamba yang alim dan 
soleh. Tempat yang mereka cari adalah tempat yang sangat samar dan 
masalah ini berkaitan dengan hidupnya ikan di keranjang dan kemudian 
ikan itu akan melompat ke laut. Namun Musa berkeinginan kuat untuk 
menemukan hamba yang alim ini walaupun beliau harus berjalan sangat 
jauh dan menempuh waktu yang lama.
Musa berkata kepada pembantunya: "Aku tidak memberimu tugas apa 
pun kecuali engkau memberitahuku di mana ikan itu akan berpisah 
denganmu." Pemuda atau pembantunya berkata: "Sungguh engkau hanya 
memberi aku tugas yang tidak terlalu berat." Kedua orang itu sampai di 
suatu batu di sisi laut. Musa tidak kuat lagi menahan rasa kantuk 
sedangkan pembantunya masih bergadang. Angin bergerak ke tepi lautan 
sehingga ikan itu bergerak dan hidup lalu melompat ke laut. 
Melompatnya ikan itu ke laut sebagai tanda yang diberitahukan Allah 
s.w.t kepada Musa tentang tempat pertemuannya dengan seseorang yang 
bijaksana yang mana Musa datang untuk belajar kepadanya. Musa bangkit 
dari tidurnya dan tidak mengetahui bahawa ikan yang dibawanya telah 
melompat ke laut sedangkan pembantunya lupa untuk menceritakan 
peristiwa yang terjadi. Lalu Musa bersama pemuda itu melanjutkan 
perjalanan dan mereka lupa terhadap ikan yang dibawanya. Kemudian 
Musa ingat pada makanannya dan ia telah merasakan keletihan. Ia 
berkata kepada pembantunya: "Cuba bawalah kepada kami makanan 
siang kami, sungguh kami telah merasakan keletihan akibat dari 
perjalanan ini."
Pembantunya mulai ingat tentang apa yang terjadi. Ia pun mengingat 
bagaimana ikan itu melompat ke lautan. Ia segera menceritakan hal itu 
kepada Nabi Musa. Ia meminta maaf kepada Nabi Musa kerana lupa 
menceritakan hal itu. Setan telah melupakannya. Keanehan apa pun yang 
menyertai peristiwa itu, yang jelas ikan itu memang benar-benar 
berjalan dan bergerak di lautan dengan suatu cara yang mengagumkan. 
Nabi Musa merasa gembira melihat ikan itu hidup kembali di lautan dan 
ia berkata: "Demikianlah yang kita inginkan." Melompatnya ikan itu ke 
lautan adalah sebagai tanda bahawa di tempat itulah mereka akan 
bertemu dengan seseorang lelaki yang alim. Nabi Musa dan pembantunya 
kembali dan menyelusuri tempat yang dilaluinya sampai ke tempat yang 
di situ ikan yang dibawanya bergerak dan menuju ke lautan.
Perhatikanlah permulaan kisah: bagaimana Anda berhadapan dengan 
suatu kesamaran dan tabir yang tebal di mana ketika Anda menjumpai 
suatu tabir di depan Anda terpampang maka sebelum tabir itu tersingkap 
Anda harus berhadapan dengan tabir-tabir yang lain. Akhirnya, Musa 
sampai di tempat di mana ikan itu melompat. Mereka berdua sampai di 
batu di mana keduanya tidur di dekat situ, lalu ikan yang mereka bawa 
keluar menuju laut. Di sanalah mereka mendapatkan seorang lelaki. Kami 
tidak mengetahui namanya, dan bagaimana bentuknya, dan bagaimana 
bajunya; kami pun tidak mengetahui usianya. Yang kita ketahui hanyalah 
gambaran dalam yang dijelaskan oleh Al-Quran: "Lalu mereka bertemu 
dengan seorang hamba di antara hamba-hamba Kami, yang telah Kami 
berikan kepadanya rahrnat dari sisi Kami, dan yang telah Kami ajarkan 
kepadanya ilmu dari sisi Kami. "
Inilah aspek yang penting dalam kisah itu. Kisah itu terfokus pada sesuatu 
yang ada di dalam jiwa, bukan tertuju pada hal-hal yang bersifat fizik 
atau lahiriah. Allah s.w.t berfirman:
"Maka tatkala mereka berjalan sampai ke pertemuan dua buah laut 
itu, maka mereka lalai akan ikannya, lalu ikan itu melompat 
mengambil jalannya ke laut itu. Tatkala mereka berjalan lebih jauh, 
berkatalah Musa kepada muridnya: 'Bawalah ke mari makanan kita; 
sesungguhnya kita merasa letih kerana perjalanan kita ini.' Muridnya 
menjawab: 'Tahukah kamu tatkala kita mencari tempat berlindung di 
batu tadi, maka sesungguhnya aku lupa (menceritakan tentang) ikan 
itu dan tidak adalah yang melupakan aku untuk menceritakannya 
kecuali setan dan ikan itu mengambil jalannya ke laut dengan cara 
yang aneh sekali.' Musa berkata: 'Itulah (tempat) yang kita cari; lalu 
keduanya kembali, mengikuti jejak mereka semula. Lalu mereka 
bertemu dengan seorang hamba di antara hamba-hamba Kami, yang 
telah Kami berikan kepadanya rahmat dari sisi Kami, dan yang telah 
Kami ajarkan kepadanya ilmu dari sisi Kami. " (QS. al-Kahfi: 61-65)
Bukhari mengatakan bahawa Musa dan pembantunya menemukan Khidir 
di atas sejadah hijau di tengah-tengah lautan. Ketika Musa melihatnya, ia 
menyampaikan salam kepadanya. Khidir berkata: "Apakah di bumimu ada 
salam? Siapa kamu?" Musa menjawab: "Aku adalah Musa." Khidir berkata: 
"Bukankah engkau Musa dari Bani Israil. Bagimu salam wahai Nabi dari 
Bani Israil." Musa berkata: "Dari mana kamu mengenal saya?" Khidir 
menjawab: "Sesungguhnya yang mengenalkan kamu kepadaku adalah juga 
yang memberitahu aku siapa kamu. Lalu, apa yang engkau inginkan wahai 
Musa?" Musa berkata dengan penuh kelembutan dan kesopanan: "Apakah 
aku dapat mengikutimu agar engkau dapat mengajariku sesuatu yang 
engkau telah memperoleh kurnia dari-Nya." Khidir berkata: "Tidakkah 
cukup di tanganmu Taurat dan bukankah engkau telah mendapatkan 
wahyu. Sungguh wahai Musa, jika engkau ingin mengikutiku engkau tidak 
akan mampu bersabar bersamaku."
Kita ingin memperhatikan sejenak perbezaan antara pertanyaan Musa 
yang penuh dengan kesopanan dan kelembutan dan jawapan Khidir yang 
tegas di mana ia memberitahu Musa bahawa ilmunya tidak harus 
diketahui oleh Musa, sebagaimana ilmu Musa tidak diketahui oleh Khidir. 
Para ahli tafsir mengemukakan bahawa Khidir berkata kepada Musa: 
"Ilmuku tidak akan engkau ketahui dan engkau tidak akan mampu sabar 
untuk menanggung derita dalam memperoleh ilmu itu. Aspek-aspek 
lahiriah yang engkau kuasai tidak dapat menjadi landasan dan ukuran 
untuk menilai ilmuku. Barangkali engkau akan melihat dalam tindakan-
tindakanku yang tidak engkau fahami sebab-sebabnya. Oleh kerana itu, 
wahai Musa, engkau tidak akan mampu bersabar ketika ingin 
mendapatkan ilmuku." Musa mendapatkan suatu pernyataan yang tegas 
dari Khidir namun beliau kembali mengharapnya untuk mengizinkannya 
menyertainya untuk belajar darinya. Musa berkata kepadanya bahawa 
insya-Allah ia akan mendapatinya sebagai orang yang sabar dan tidak 
akan menentang sedikit pun.
Perhatikanlah bagaimana Musa, seorang Nabi yang berdialog dengan Allah 
s.w.t, merendah di hadapan hamba ini dan ia menegaskan bahawa ia 
tidak akan menentang perintahnya. Hamba Allah s.w.t yang namanya 
tidak disebutkan dalam Al-Quran menyatakan bahawa di sana terdapat 
syarat yang harus dipenuhi Musa jika ia bersikeras ingin menyertainya dan 
belajar darinya. Musa bertanya tentang syarat ini, lalu hamba yang soleh 
ini menentukan agar Musa tidak bertanya sesuatu pun sehingga pada 
saatnya nanti ia akan mengetahuinya atau hamba yang soleh itu akan 
memberitahunya. Musa sepakat atas syarat tersebut dan kemudian 
mereka pun pergi. Perhatikanlah firman Allah s.w.t dalam surah al-Kahfi:
"Musa berkata kepadanya: 'Bolehkah aku mengikutimu supaya kamu 
mengajarkan kepadaku ilmu yang benar di antara ilmu-ilmu yang 
telah diajarkan kepadamu ?' Dia menjawab: 'Sesungguhnya kamu 
sekali-kali tidak akan sanggup sabar bersamaku. Dan bagaimana kamu 
dapat sabar atas sesuatu, yang kamu belum mempunyai pengetahuan 
yang cukup tentang hal itu?' Musa berkata: 'Insya-Allah kamu akan 
mendapati aku sebagai orang yang sabar, dan aku tidak akan 
menentangmu dalam sesuatu urusan pun.' Dia berkata: 'Jika kamu 
mengikutiku, maka janganlah kamu menanyakan kepadaku tentang 
sesuatu pun, sampai aku sendiri menerangkannya kepadamu.'" (QS. 
al-Kahfi: 66-70)
Musa pergi bersama Khidir. Mereka berjalan di tepi laut. Kemudian 
terdapat perahu yang berlayar lalu mereka berbicara dengan orang-orang 
yang ada di sana agar mahu mengangkut mereka. Para pemilik perahu 
mengenal Khidir. Lalu mereka pun membawanya berserta Musa, tanpa 
meminta upah sedikit pun kepadanya. Ini sebagai bentuk penghormatan 
kepada Khidir. Namun Musa dibuat terkejut ketika perahu itu berlabuh 
dan ditinggalkan oleh para pemiliknya, Khidir melubangi perahu itu. Ia 
mencabut papan demi papan dari perahu itu, lalu ia melemparkannya ke 
laut sehingga papan-papan itu dibawa ombak ke tempat yang jauh.
Musa menyertai Khidir dan melihat tindakannya dan kemudian ia berfikir. 
Musa berkata kepada dirinya sendiri: "Apa yang aku lakukan di sini, 
mengapa aku berada di tempat ini dan menemani laki-laki ini? Mengapa 
aku tidak tinggal bersama Bani Israil dan membacakan Kitab Allah s.w.t 
sehingga mereka taat kepadaku? Sungguh Para pemilik perahu ini telah 
mengangkut kami tanpa meminta upah. Mereka pun memuliakan kami 
tetapi guruku justru merosak perahu itu dan melubanginya." Tindakan 
Khidir di mata Musa adalah tindakan yang tercela. Kemudian bangkitlah 
emosi Musa sebagai bentuk kecemburuannya kepada kebenaran. Ia 
terdorong untuk bertanya kepada gurunya dan ia lupa tentang syarat 
yang telah diajukannya, agar ia tidak bertanya apa pun yang terjadi. 
Musa berkata: "Apakah engkau melubanginya agar para penumpangnya 
tenggelam? Sungguh engkau telah melakukan sesuatu yang tercela." 
Mendengar pertanyaan lugas Musa, hamba Allah s.w.t itu menoleh 
kepadanya dan menunjukkan bahawa usaha Musa untuk belajar darinya 
menjadi sia-sia kerana Musa tidak mampu lagi bersabar. Musa meminta 
maaf kepada Khidir kerana ia lupa dan mengharap kepadanya agar tidak 
menghukumnya.
Kemudian mereka berdua berjalan melewati suatu kebun yang dijadikan 
tempat bermain oleh anak-anak kecil. Ketika anak-anak kecil itu sudah 
letih bermain, salah seorang mereka tampak bersandar di suatu pohon 
dan rasa kantuk telah menguasainya. Tiba-tiba, Musa dibuat terkejut 
ketika melihat hamba Allah s.w.t ini membunuh anak kecil itu. Musa 
dengan lantang bertanya kepadanya tentang kejahatan yang baru saja 
dilakukannya, yaitu membunuh anak laki-laki yang tidak berdosa. Hamba 
Allah s.w.t itu kembali mengingatkan Musa bahawa ia tidak akan mampu 
bersabar bersamanya. Musa meminta maaf kepadanya kerana lagi-lagi ia 
lupa. Musa berjanji tidak akan bertanya lagi. Musa berkata ini adalah 
kesempatan terakhirku untuk menemanimu. Mereka pun pergi dan 
meneruskan perjalanan. Mereka memasuki suatu desa yang sangat bakhil. 
Musa tidak mengetahui mengapa mereka berdua pergi ke desa itu dan 
mengapa tinggal dan bermalam di sana. Makanan yang mereka bawa 
habis, lalu mereka meminta makanan kepada penduduk desa itu, tetapi 
penduduk itu tidak mahu memberi dan tidak mahu menjamu mereka.
Kemudian datanglah waktu petang. Kedua orang itu ingin beristirahat di 
sebelah dinding yang hampir roboh. Musa dibuat terkejut ketika melihat 
hamba itu berusaha membangun dinding yang nyaris roboh itu. Bahkan ia 
menghabiskan waktu malam untuk memperbaiki dinding itu dan 
membangunnya seperti baru. Musa sangat hairan melihat tindakan 
gurunya. Bagi Musa, desa yang bakhil itu seharusnya tidak layak untuk 
mendapatkan pekerjaan yang gratis ini. Musa berkata: "Seandainya 
engkau mau, engkau bisa mendapat upah atas pembangunan tembok itu." 
Mendengar perkataan Musa itu, hamba Allah s.w.t itu berkata kepadanya: 
"Ini adalah batas perpisahan antara dirimu dan diriku." Hamba Allah s.w.t 
itu mengingatkan Musa tentang pertanyaan yang seharusnya tidak 
dilontarkan dan ia mengingatkannya bahawa pertanyaan yang ketiga 
adalah akhir dari pertemuan.
Kemudian hamba Allah s.w.t itu menceritakan kepada Musa dan 
membongkar kesamaran dan kebingungan yang dihadapi Musa. Setiap 
tindakan hamba yang soleh itu—yang membuat Musa bingung—bukanlah 
hasil dari rekayasanya atau dari inisiatif sendiri, ia hanya sekadar 
menjadi jambatan yang digerakkan oleh kehendak Yang Maha Tingi di 
mana kehendak yang tinggi ini menyiratkan suatu hikmah yang 
tersembunyi. Tindakan-tindakan yang secara lahiriah tampak keras 
namun pada hakikatnya justru menyembunyikan rahmat dan kasih 
sayang. Demikianlah bahawa aspek lahiriah bertentangan dengan aspek 
batiniah. Hal inilah yang tidak diketahui oleh Musa. Meskipun Musa 
memiliki ilmu yang sangat luas tetapi ilmunya tidak sebanding dengan 
hamba ini. Ilmu Musa laksana setitis air dibandingkan dengan ilmu hamba 
itu, sedangkan hamba Allah s.w.t itu hanya memperoleh ilmu dari Allah 
s.w.t sedikit, sebesar air yang terdapat pada paruh burung yang 
mengambil dari lautan. Allah s.w.t berfirman:
"Maka berjalanlah heduanya, hingga tatkala keduanya menaiki perahu 
lalu Khidir melubanginya. Musa berkata: 'Mengapa kamu melubangi 
perahu itu yang akibatnya kamu menenggelamkan penumpangnya? 
Sesungguhnya kamu telah berbuat sesuatu kesalahan yang besar.' Dia 
(Khidir) berkata: 'Bukankah aku telah berkata: 'Sesungguhnya kamu 
sekali-kali tidak akan sabar bersama dengan aku.' Musa berkata: 
'Janganlah kamu menghukum aku kerana kelupaanku dan janganlah 
kamu membebani aku dengan sesuatu kesulitan dalam urusanku.' 
Maka berjalanlah keduanya; hingga tatkala keduanya berjumpa 
dengan seorang anak, maka Khidir membunuhnya. Musa berkata: 
'Mengapa kamu membunuh jiwa yang bersih itu, bukan kerana dia 
membunuh orang lain? Sesungguhnya kamu telah melakukan suatu 
yang mungkar.' Khidir berkata: 'Bukankah sudah kukatakan 
kepadamu, bahawa sesungguhnya kamu tidak akan sabar bersamaku?' 
Musa berkata: 'Jika aku bertanya kepadamu tentang sesuatu sesudah 
(kali) ini, maka janganlah engkau memperbolehkan aku menyertaimu, 
sesungguhnya kamu sudah cukup memberikan uzur kepadaku.' Maka 
keduanya berjalan; hingga tatkala keduanya sampai kepada penduduk 
suatu negeri, mereka minta dijamu kepada penduduk negeri itu, 
tetapi penduduk negeri itu tidak mau menjamu mereka, kemudian 
keduanya mendapatkan dalam negeri itu dinding rumah yang hampir 
roboh, maka Khidir menegakkan dinding itu. Musa berkata: 'Jikalau 
kamu mau, nescaya kamu mengambil upah untuk itu.' Khidir berkata: 
'Inilah perpisahan antara aku dengan kamu. Aku akan 
memberitahukan kepadamu tujuan perbuatan-perbuatan yang kamu 
tidak dapat sabar terhadapnya. Adapun bahtera itu adalah kepunyaan 
orang-orang miskin yang bekerja di laut, dan aku bertujuan 
merosakkan bahtera itu, kerana di hadapan mereka ada seorang raja 
yang merampas tiap-tiap bahtera. Dan adapun anak itu maka kedua 
orang tuanya adalah orang-orang mukmin dan kami khawatir bahawa 
dia akan mendorong orang tuanya itu kepada kesesatan dan 
kekafiran. Dan kami menghendaki supaya Tuhan mereka mengganti 
bagi mereka dengan anak yang lebih baik kesuciannya dari anaknya 
itu dan lebih dalam dari kasih sayangnya (kepada ibu dan bapaknya). 
Adapun dinding rumah itu adalah kepunyaan anak yatim di kota itu, 
dan di bawahnya ada harta benda simpanan bagi mereka berdua, 
sedang ayahnya seseorang yang soleh, maka Tuhanmu menghendaki 
supaya mereka sampai kepada kedewasaannya dan mengeluarkan 
simpanannya itu, sebagai rahmat dari Tuhanmu; dan bukanlah aku 
melakukannya itu menurut kemahuanku sendiri. Demikian itu adalah 
tujuan perbuatan-perbuatan yang kamu tidak dapat sabar 
terhadapnya.'" (QS. al-Kahfi: 71-82)
Hamba soleh itu menyingkapkan dua hal pada Musa: ia memberitahunya 
bahawa ilmunya, yakni ilmu Musa sangat terbatas, kemudian ia 
memberitahunya bahawa banyak dari musibah yang terjadi di bumi justru 
di balik itu terdapat rahmat yang besar. Pemilik perahu itu akan 
menganggap bahawa usaha melubangi perahu mereka merupakan suatu 
bencana bagi mereka tetapi sebenarnya di balik itu terdapat kenikmatan, 
yaitu kenikmatan yang tidak dapat diketahui kecuali setelah terjadinya 
peperangan di mana raja akan memerintahkan untuk merampas perahu-
perahu yang ada. Lalu raja itu akan membiarkan perahu-perahu yang 
rosak. Dengan demikian, sumber rezeki keluarga-keluarga mereka akan 
tetap terjaga dan mereka tidak akan mati kelaparan. Demikian juga 
orang tua anak kecil yang terbunuh itu akan menganggap bahawa 
terbunuhnya anak kecil itu sebagai musibah, namun kematiannya justru 
membawa rahmat yang besar bagi mereka kerana Allah s.w.t akan 
memberi mereka—sebagai ganti darinya—anak yang baik yang dapat 
menjaga mereka dan melindungi mereka pada saat mereka menginjak 
masa tua dan mereka tidak akan menampakkan kelaliman dan kekufuran 
seperti anak yang terbunuh. Demikianlah bahawa nikmat terkadang 
membawa sesuatu bencana dan sebaliknya, suatu bencana terkadang 
membawa nikmat. Banyak hal yang lahirnya baik ternyata justru di balik 
itu terdapat keburukan.
Mula-mula Nabi Allah s.w.t Musa menentang dan mempersoalkan 
tindakan hamba Allah s.w.t tersebut, kemudian ia menjadi mengerti 
ketika hamba Allah s.w.t itu menyingkapkan kepadanya maksud dari 
tindakannya dan rahmat Allah s.w.t yang besar yang tersembunyi dari 
peristiwa-peristiwa yang terjadi.
Selanjutnya, Musa kembali menemui pembantunya dan menemaninya 
untuk kembali ke Bani Israil. Sekarang, Musa mendapatkan keyakinan 
yang luar biasa. Musa telah belajar dari mereka dua hal: yaitu ia tidak 
merasa bangga dengan ilmunya dalam syariat kerana di sana terdapat 
ilmu hakikat, dan ia tidak mempersoalkan musibah-musibah yang dialami 
oleh manusia kerana di balik itu terdapat rahmat Allah s.w.t yang 
tersembunyi yang berupa kelembutan-Nya dan kasih sayang-Nya. Itulah 
pelajaran yang diperoleh Nabi Musa as dari hamba ini. Nabi Musa 
mengetahui bahawa ia berhadapan dengan lautan ilmu yang baru di mana 
ia bukanlah lautan syariat yang diminum oleh para nabi. Kita berhadapan 
dengan lautan hakikat, di hadapan ilmu takdir yang tertinggi; ilmu yang 
tidak dapat kita jangkau dengan akal kita sebagai manusia biasa atau 
dapat kita cerna dengan logik biasa. Ini bukanlah ilmu eksperimental 
yang kita ketahui atau yang biasa terjadi di atas bumi, dan ia pun bukan 
ilmu para nabi yang Allah s.w.t wahyukan kepada mereka.
Kita sekarang sedang membahas ilmu yang baru. Lalu siapakah pemilik 
ilmu ini? Apakah ia seorang wali atau seorang nabi? Majoriti kaum sufi 
berpendapat bahawa hamba Allah s.w.t ini dari wali-wali Allah s.w.t. 
Allah s.w.t telah memberinya sebahagian ilmu laduni kepadanya tanpa 
sebab-sebab tertentu. Sebahagian ulama berpendapat bahawa hamba 
soleh ini adalah seorang nabi. Untuk mendukung penyataannya ulama-
ulama tersebut menyampaikan beberapa argumentasi melalui ayat Al-
Quran yang menunjukkan kenabiannya.
Pertama, firman-Nya:
"Lalu mereka bertemu dengan seorang hamba di antara hamba-ham-
ba Kami, yang telah Kami berikan kepadanya rahmat dari sisi Kami, 
dan yang telah Kami ajarkan kepadanya ilmu dari sisi Kami."
Kedua, perkataan Musa kepadanya:
"Musa berkata kepadanya: 'Bolehkah aku mengikutimu supaya kamu 
mengajarkan kepadaku ilmu yang benar di antara ilmu-ilmu yang 
telah diajarkan kepadamu?' Dia menjawab: 'Sesungguhnya kamu 
sekali-kali tidak akan sanggup sabar bersamaku. Dan bagaimana kamu 
dapat sabar atas sesuatu, yang kamu belum mempunyai pengetahuan 
yang cukup tentang hal itu ?' Musa berkata: 'lnsya-Allah kamu akan 
mendapati aku sebagai orang yang sabar, dan aku tidak akan 
menentangmu dalam sesuatu urusan pun.' Dia berkata: 'Jika kamu 
mengikutiku, maka janganlah kamu menanyakan kepadaku tentang 
sesuatu pun, sampai aku sendiri menerangkannya kepadamu,'" (QS. 
al-Kahfi: 66-70)
Seandainya ia seorang wali dan bukan seorang nabi maka Musa tidak akan 
berdialog atau berbicara dengannya dengan cara yang demikian dan ia 
tidak akan menjawab kepada Musa dengan jawapan yang demikian. Bila 
ia bukan seorang nabi maka bererti ia tidak maksum sehingga Musa tidak 
harus memperoleh ilmu dari seseorang wali yang tidak maksum.
Ketiga, Khidir menunjukkan keberaniannya untuk membunuh anak kecil 
itu melalui wahyu dari Allah s.w.t dan perintah dari-Nya. Ini adalah dalil 
tersendiri yang menunjukkan kenabiannya dan bukti kuat yang 
menunjukkan kemaksumannya. Sebab, seorang wali tidak boleh 
membunuh jiwa yang tidak berdosa dengan hanya berdasarkan kepada 
keyakinannya dan hatinya. Boleh jadi apa yang terlintas dalam hatinya 
tidak selalu maksum kerana terkadang ia membuat kesalahan. Jadi, 
keberanian Khidir untuk membunuh anak kecil itu sebagai bukti 
kenabiannya.
Keempat, perkataan Khidir kepada Musa:
"Sebagai rahmat dari Tuhanmu; dan bukanlah aku melakukannya itu 
menurut kemahuanku sendiri. " (QS. al-Kahfi: 82)
Yakni, apa yang aku lakukan bukan dari doronganku sendiri namun ia 
merupakan perintah dari Allah s.w.t dan wahyu dari-Nya. Demikianlah 
pendapat para ulama dan para ahli zuhud. Para ulama berpendapat 
bahawa Khidir adalah seorang Nabi sedangkan para ahli zuhud dan para 
tokoh sufi berpendapat bahawa Khidir adalah seorang wali dari wali-wali 
Allah s.w.t.
Salah satu pernyataan Khidir yang sering dikemukakan oleh tokoh sufi 
adalah perkataan Wahab bin Munabeh, Khidir berkata: "Wahai Musa, 
manusia akan diseksa di dunia sesuai dengan kadar kecintaan mereka 
atau kecenderungan mereka terhadapnya (dunia)." Sedangkan Bisyir bin 
Harits al-Hafi berkata: "Musa berkata kepada Khidir: "Berilah aku 
nasihat." Khidir menjawab: "Mudah-mudahan Allah s.w.t memudahkan 
kamu untuk taat kepada-Nya." Para ulama dan para ahli zuhud berselisih 
pendapat tentang Khidir dan setiap mereka mengklaim kebenaran 
pendapatnya. Perbezaan pendapat ini berhujung pangkal kepada 
anggapan para ulama bahawa mereka adalah sebagai pewaris para nabi, 
sedangkan kaum sufi menganggap diri mereka sebagai ahli hakikat yang 
mana salah satu tokoh terkemuka dari ahli hakikat itu adalah Khidir. 
Kami sendiri cenderung untuk menganggap Khidir sebagai seorang nabi 
kerana beliau menerima ilmu laduni. Yang jelas, kita tidak mendapati 
nas yang jelas dalam konteks Al-Quran yang menunjukkan kenabiannya 
dan kita juga tidak menemukan nas yang gamblang yang dapat kita 
jadikan sandaran untuk menganggapnya sebagai seorang wali yang diberi 
oleh Allah s.w.t sebahagian ilmu laduni.
Barangkali kesamaran seputar peribadi yang mulia ini memang disengaja 
agar orang yang mengikuti kisah tersebut mendapatkan tujuan utama 
dari inti cerita. Hendaklah kita berada di batas yang benar dan tidak 
terlalu jauh mempersoalkan kenabiannya atau kewaliannya. Yang jelas, 
ketika kami memasukkannya dalam jajaran para nabi kerana ia adalah 
seorang guru dari Musa dan seorang ustaz baginya untuk beberapa waktu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan