Allah sahajalah yang mengetahui betapa 
saya mahu menulis sesuatu di blog ini. Namun saya dahagakan masa. Saya 
punya banyak urusan lain untuk diselesaikan sekarang. Untuk mengubat 
rindu, saya hidangkan artikel yang dahulunya saya karang untuk menjawab 
soalan kuiz subjek Malaysian Studies. Selamat membaca  [Penulisan ini seharusnya dibaca mengikut konteks tarikh ia 
dihasilkan. Kontemporari tidak semestinya merujuk kepada perkembangan 
mutakhir politik tanahair. Tulisan ini dibuat dengan banyak merujuk 
kepada Sulalat al-Salatin karya Tun Seri Lanang. Tulisan ini telah 
diperbaiki untuk tatapan umum].
  [Penulisan ini seharusnya dibaca mengikut konteks tarikh ia 
dihasilkan. Kontemporari tidak semestinya merujuk kepada perkembangan 
mutakhir politik tanahair. Tulisan ini dibuat dengan banyak merujuk 
kepada Sulalat al-Salatin karya Tun Seri Lanang. Tulisan ini telah 
diperbaiki untuk tatapan umum].
 [Penulisan ini seharusnya dibaca mengikut konteks tarikh ia 
dihasilkan. Kontemporari tidak semestinya merujuk kepada perkembangan 
mutakhir politik tanahair. Tulisan ini dibuat dengan banyak merujuk 
kepada Sulalat al-Salatin karya Tun Seri Lanang. Tulisan ini telah 
diperbaiki untuk tatapan umum].
  [Penulisan ini seharusnya dibaca mengikut konteks tarikh ia 
dihasilkan. Kontemporari tidak semestinya merujuk kepada perkembangan 
mutakhir politik tanahair. Tulisan ini dibuat dengan banyak merujuk 
kepada Sulalat al-Salatin karya Tun Seri Lanang. Tulisan ini telah 
diperbaiki untuk tatapan umum].
Demikian bunyinya tita(h) Yang Maha Mulia itu, “Bahawa hamba minta’ diperbuatkan hikayat pada bendahara
 perteturun segala raja-raja Melayu dengan isti’adatnya, supaya didengar
 oleh anak cucu kita yang kemudian dari kita dan diketahuinyalah segala 
perkataan, syahadan beroleh fa’edahlah mereka itu daripadanya.”
 Sulalat al-Salatin
Perkembangan politik sesebuah negara 
tidak mungkin terlepas daripada sejarah yang pernah terlukis di bumi 
tersebut. Sejarah merupakan pustaka rujukan, gedung kajian bagi 
memperoleh panduan dan pedoman dalam mendepani cabaran masa mendatang. 
Sejarah yang tidak dirujuk dan dibiarkan terus tenggelam dalam dimensi 
masa boleh mengundang musibah. Sesebuah negara itu mungkin kembali 
menghadapi masalah yang sama seperti apa yang pernah dihadapi oleh 
rakyatnya yang terdahulu. Lebih malang lagi sekiranya masalah itulah 
yang dahulunya pernah membawa titik noktah kepada kegemilangan tamadun 
bangsa tersebut. Begitu juga dengan Malaysia, negara kita. Sekiranya 
sejarah penjajahan selama 446 tahun itu tidak cukup untuk membangunkan 
bangsa ini daripada lena yang panjang, mungkin kesedihan penduduk Melaka
 saat jatuh ke tangan Portugis pada 1511 melarat hingga ke beberapa 
generasi lagi.
Sulalat al-Salatin(Perteturun Segala Raja-Raja)
 atau Sejarah Melayu karya Tun Seri Lanang membentangkan sejarah 
masyarakat Melayu era Kesultanan Melayu Melaka. Seawal penemuan Melaka 
oleh Parameswara hingga ke saat kepincangan pemerintahan Sultan Mahmud 
Syah, sultan terakhir negeri Melaka. Gaya penyampaiannya yang lebih 
berbentuk naratif membolehkan aspek nilai dan budaya masyarakat zaman 
itu diamati. Teks rujukan asal dalam tulisan jawi telah dikaji dan 
dialih aksara di bawah kerjasama Yayasan Karyawan dengan Dewan Bahasa 
dan Pustaka. Beberapa insiden boleh diketengahkan untuk membahaskan isu 
pengaruh nilai dahulu terhadap politik kontemporari ini. Saya akan cuba 
membawa timbang tara dalam beberapa pecahan tajuk kecil untuk 
membolehkan kita menilai pernyataan seperti yang tertera pada tajuk kuiz
 ini. Pembaca juga perlu maklum yang saya mendefinisikan politik semasa 
sebagai Malaysia era pasca merdeka.
Pada pandangan saya, beberapa 
permasalahan timbul apabila kita cuba mengaitkan nilai-nilai yang pernah
 diamalkan sepanjang zaman Kesultanan Melayu Melaka dengan perkembangan 
politik kontemporari. Nilai yang wujud dalam budaya, politik dan ekonomi
 pada zaman Kesultanan Melayu Melaka wujud atas beberapa faktor yang 
tidak lagi ada pada Malaysia di era sesudah merdeka. Contohnya kedudukan
 Melaka sebagai salah sebuah pusat peradaban (centre of civilization) di Nusantara, status bahasa Melayu sebagai Lingua Franca,
 keterbatasan perhubungan oleh faktor geografi dan masa, serta nilai 
Islam dalam politik. Malaysia berdiri di atas runtuhan kota Melaka 
dengan sejarah hitam penjajahan selama beberapa kurun yang telah 
meninggalkan impak signifikan terhadap perubahan nilai dan paradigma 
masyarakatnya. Perkembangan politik hari ini adalah hasil respons 
terhadap cabaran Malaysia sebagai negara multi-bangsa yang sedang 
membangun di bawah bayang-bayang Barat dan pelbagai ancaman seperti 
neokolonialisme (globalisasi, hedonisme dll.) serta asimilasi budaya.
Melaka Dipandang, Malaysia Memandang

Semua sedia maklum tentang kedudukan Melaka yang strategik telah mengangkatnya menjadi pusat peradaban terkenal di seluruh Nusantara hatta dunia pada ketika itu. Kedudukan istimewa dan struktur pentadbiran empayar kesultanannya telah menjadikan Melaka dipandang tinggi oleh lain-lain negara yang singgah berdagang. Kedudukannya di atas hierarki peradaban tamadun ini menjadikan Melaka lebih selamat daripada ancaman pengaruh asing. Nilai budaya, politik, ekonomi dan sosial adalah nilai Melayu Islam Melaka. Banyak yang belajar daripada Melaka akan gaya pengurusan dan pentadbiran jajahannya yang meski luas namun teratur dan stabil. Mengagumi dan mencontohi yang lebih maju dan berjaya adalah fitrah manusia. Sebaliknya, Malaysia pasca era kolonialisme banyak terkesan dengan Barat. Sistem pemerintahan demokrasi berparlimen, raja berperlembagaan juga terkesan dengan Barat. Suruhanjaya Perlembagaan Reid yang diketuai oleh Lord Reid mengambil modul dan model yang ada di Barat lalu disesuaikan dengan realiti tempatan. Great Britain antara negara demokrasi yang diambil menjadi contoh pembentukan Malaysia. Melaka dahulu banyak dipandang, Malaysia banyak memandang. Standard pembangunan dan kemajuan yang dikejar oleh Malaysia juga banyak ditetapkan oleh badan-badan dunia yang kebanyakannya berpusat di Barat. Baik kelayakan untuk bergelar negara maju mahupun kualiti dalam sistem perkhidmatan. Bukanlah saya ini seorang yang anti-Barat. Tetapi ingin saya memperlihatkan betapa kiblat dunia sudah beralih arah sebanyak 180 darjah! Dahulu Melaka di timur jadi pujaan, kini negara-negara di Barat dijadikan kayu ukuran. Masakan nilai-nilai budaya, politik, ekonomi dan sosial dahulu dapat banyak mempengaruhi kancah politik negara semasa? Budaya Melaka dahulunya banyak dieksport, budaya Malaysia kini banyak diimport.
 Malaysia
 cuba bangkit dan membangunkan negara dengan adunannya 
sendiri(sungguhpun acuannya ada pengaruh luar). Tetapi keterikatan 
Malaysia dengan dunia luar tidak boleh tidak telah memberi kesan kepada 
perangkaan polisi dan perjalanan sistem pentadbiran dalam negara. 
Sebagai contoh, kita boleh membanding bezakan sistem ekonomi zaman 
Kesultanan Melayu Melaka dengan Malaysia pasca merdeka. Perubahan ketara
 kepada struktur sistem ekonomi dunia dapat dilihat dengan pertukaran 
sistem mata wang. Daripada perdagangan yang menggunakan sistem barter, 
Melaka melangkah ke hadapan apabila memperkenalkan syiling emas bermula 
di era pemerintahan Sultan Muzaffar Syah. Lain-lain sistem mata wang 
turut diguna pakai seperti jongkong timah, manik, dan cangkerang cowrie untuk
 melancarkan urusan perniagaan. Perdagangan juga dibatasi oleh faktor 
geografi. Pedagang hanya dapat menggunakan laluan darat, seperti ‘denai 
penarikan’, dan laluan air seperti sungai dan laut untuk tujuan 
perniagaan. Masa yang diambil untuk bergerak dari satu kawasan ke 
kawasan yang lain juga amat panjang. Keadaan ini punya perbezaan yang 
sangat signifikan dengan sistem ekonomi kontemporari yang telah punya 
penyelarasan sistem mata wang kertas, transaksi ekonomi daripada 
pelbagai sumber; darat, laut, udara mahupun ruang maya(internet) dengan 
kepantasan berhubung yang disingkatkan masanya hingga kurang daripada 10-9
 saat! Batasan geografi dan masa bukan lagi penghalang. Kerajaan dahulu 
cukup dengan hanya menugaskan Syahbandar untuk menguruskan hal-hal 
berkaitan urusan ekonomi, tidak lagi mungkin bagi zaman ini. Beberapa 
kementerian berportfolio besar seperti Kementerian Ekonomi, Kementerian 
Asas Tani dan Perniagaan, Kementerian Kesenian,
Malaysia
 cuba bangkit dan membangunkan negara dengan adunannya 
sendiri(sungguhpun acuannya ada pengaruh luar). Tetapi keterikatan 
Malaysia dengan dunia luar tidak boleh tidak telah memberi kesan kepada 
perangkaan polisi dan perjalanan sistem pentadbiran dalam negara. 
Sebagai contoh, kita boleh membanding bezakan sistem ekonomi zaman 
Kesultanan Melayu Melaka dengan Malaysia pasca merdeka. Perubahan ketara
 kepada struktur sistem ekonomi dunia dapat dilihat dengan pertukaran 
sistem mata wang. Daripada perdagangan yang menggunakan sistem barter, 
Melaka melangkah ke hadapan apabila memperkenalkan syiling emas bermula 
di era pemerintahan Sultan Muzaffar Syah. Lain-lain sistem mata wang 
turut diguna pakai seperti jongkong timah, manik, dan cangkerang cowrie untuk
 melancarkan urusan perniagaan. Perdagangan juga dibatasi oleh faktor 
geografi. Pedagang hanya dapat menggunakan laluan darat, seperti ‘denai 
penarikan’, dan laluan air seperti sungai dan laut untuk tujuan 
perniagaan. Masa yang diambil untuk bergerak dari satu kawasan ke 
kawasan yang lain juga amat panjang. Keadaan ini punya perbezaan yang 
sangat signifikan dengan sistem ekonomi kontemporari yang telah punya 
penyelarasan sistem mata wang kertas, transaksi ekonomi daripada 
pelbagai sumber; darat, laut, udara mahupun ruang maya(internet) dengan 
kepantasan berhubung yang disingkatkan masanya hingga kurang daripada 10-9
 saat! Batasan geografi dan masa bukan lagi penghalang. Kerajaan dahulu 
cukup dengan hanya menugaskan Syahbandar untuk menguruskan hal-hal 
berkaitan urusan ekonomi, tidak lagi mungkin bagi zaman ini. Beberapa 
kementerian berportfolio besar seperti Kementerian Ekonomi, Kementerian 
Asas Tani dan Perniagaan, Kementerian Kesenian,  Kebudayaan
 dan Pelancongan serta Kementerian Perdagangan dan Perindustrian punyai 
perkaitan secara langsung dan tidak langsung dalam urusan ekonomi 
negara. Nilai-nilai bekerja seperti budaya 5S dari Jepun contohnya juga 
adalah adaptasi masyarakat kini dengan bebanan urusan yang makin 
bertambah dan lebih besar cabarannya. Pasaran dunia yang banyak 
bergantung pada mata wang dolar Amerika Syarikat juga memberikan 
implikasi besar terhadap polisi ekonomi negara. Krisis mata wang pada 
1997 cukup menjadi bukti bahawa tanpa analisa yang mendalam dan tepat, 
Malaysia mungkin dihantui belenggu hutang dan bebanan defisit yang 
melampaui keupayaan negara untuk menanggungnya. Dengan perubahan yang 
begitu drastik dan ketara daripada pelbagai aspek, perkembangan politik 
Malaysia pasca merdeka dalam melakar polisi ekonomi negara tidak boleh 
rigid dan pasif. Semua polisi kini adalah respons kepada cabaran yang 
tidak wujud di era Kesultanan Melayu Melaka. Namun, jika kita mengambil 
sudut pandang berbeza, pengaruh itu tetap ada. Melaka punya sistem 
ekonomi dan matawangnya sendiri. Sistem itu tetap ada hari ini, cuma 
kandungannya sudah berubah.
Kebudayaan
 dan Pelancongan serta Kementerian Perdagangan dan Perindustrian punyai 
perkaitan secara langsung dan tidak langsung dalam urusan ekonomi 
negara. Nilai-nilai bekerja seperti budaya 5S dari Jepun contohnya juga 
adalah adaptasi masyarakat kini dengan bebanan urusan yang makin 
bertambah dan lebih besar cabarannya. Pasaran dunia yang banyak 
bergantung pada mata wang dolar Amerika Syarikat juga memberikan 
implikasi besar terhadap polisi ekonomi negara. Krisis mata wang pada 
1997 cukup menjadi bukti bahawa tanpa analisa yang mendalam dan tepat, 
Malaysia mungkin dihantui belenggu hutang dan bebanan defisit yang 
melampaui keupayaan negara untuk menanggungnya. Dengan perubahan yang 
begitu drastik dan ketara daripada pelbagai aspek, perkembangan politik 
Malaysia pasca merdeka dalam melakar polisi ekonomi negara tidak boleh 
rigid dan pasif. Semua polisi kini adalah respons kepada cabaran yang 
tidak wujud di era Kesultanan Melayu Melaka. Namun, jika kita mengambil 
sudut pandang berbeza, pengaruh itu tetap ada. Melaka punya sistem 
ekonomi dan matawangnya sendiri. Sistem itu tetap ada hari ini, cuma 
kandungannya sudah berubah. Status bahasa dunia atau Lingua Franca
 yang kini dimiliki oleh Bahasa Inggeris juga merupakan cabaran yang 
tidak wujud di masa dahulu. Bahasa jiwa bangsa. Maka, dengan keberadaan 
status ini pada bahasa Inggeris(bahasa Inggeris adalah bahasa utama 
dunia hari ini) yang juga bahasa milik Barat, budaya dan nilai-nilai 
Barat turut diimport masuk ke dalam negara secara tidak langsung. Melaka
 dahulu gah dengan kegemilangan bahasa Melayu. Maka aspek nilai dan 
budaya  masih kuat terikat dengan nilai dan budaya Melayu-Muslim. Dek kerana bahasa Inggeris sudah mengambil alih kedudukan bahasa Melayu, ikatan itu menjadi semakin longgar. Lingua Franca
 hari ini tidak hanya menguasai bahasa hubungan diplomatik, perdagangan 
 atau urusan-urusan rasmi di peringkat antarabangsa sahaja, ia juga 
digunakan dalam media massa, baik elektronik mahupun yang bercetak. 
Lambakan bahan bacaan, filem dan muzik dalam Bahasa Inggeris contohnya 
telah banyak memberi kesan dan perubahan kepada pola pemikiran dan aksi 
masyarakat Malaysia pasca merdeka. Hinggakan isu bahasa dalam dasar 
pendidikan negara masih menjadi perdebatan hingga ke saat ini. Persoalan
 tentang nilai dan kedudukan Bahasa Melayu di kalangan masyarakat juga 
menimbulkan banyak tanda tanya. Keadaan ini tidak pernah dialami oleh 
kerajaan Melaka suatu ketika dahulu tetapi dihadapi oleh kerajaan negara
 hari ini. Namun, respons terhadap isu ini merupakan respons terhadap 
cabaran semasa yang banyak dipengaruhi nilai masa lampau. Nilai untuk 
mempertahankan keagungan nilai, budaya dan bahasa Melayu bagi sesetengah
 pihak yang dapat melihat dan menjangkakan implikasi penggunaan bahasa 
asing dalam pengajaran subjek-subjek teras.  Tidak dinafikan, sungguhpun
 ada golongan yang cuba mempertahankan bahasa Melayu, golongan ini 
seakan terpencil dan kecil bilangannya. Persepsi masyarakat sudah 
berubah. Bahasa Inggeris menjadi prasyarat kemasukan ke kebanyakan pusat
 pengajian tinggi dan punyai nilai kompetitif yang tinggi dalam pasaran 
pekerjaan semasa. Tidak pula sebanding dengan bahasa Melayu. Walaupun 
kedudukannya tinggi dalam perlembagaan, sebagai bahasa Kebangsaan, dan 
diangkat menjadi bahasa rasmi dalam setiap agensi kerajaan, realiti 
penggunaannya masih terbatas. Keindahan bahasa Melayu juga semakin pudar
 kerana rata-rata masyarakat hari ini selesa menggunakan bahasa rojak 
apabila berbicara. Bagaimana mahu generasi mendatang mempelajari nilai 
dan budaya yang diwarisi sedari zaman gemilang kesultanan Melayu Melaka?
 Apatah lagi pula mahu membawa pengaruhnya kepada perkembangan politik 
semasa?
Status bahasa dunia atau Lingua Franca
 yang kini dimiliki oleh Bahasa Inggeris juga merupakan cabaran yang 
tidak wujud di masa dahulu. Bahasa jiwa bangsa. Maka, dengan keberadaan 
status ini pada bahasa Inggeris(bahasa Inggeris adalah bahasa utama 
dunia hari ini) yang juga bahasa milik Barat, budaya dan nilai-nilai 
Barat turut diimport masuk ke dalam negara secara tidak langsung. Melaka
 dahulu gah dengan kegemilangan bahasa Melayu. Maka aspek nilai dan 
budaya  masih kuat terikat dengan nilai dan budaya Melayu-Muslim. Dek kerana bahasa Inggeris sudah mengambil alih kedudukan bahasa Melayu, ikatan itu menjadi semakin longgar. Lingua Franca
 hari ini tidak hanya menguasai bahasa hubungan diplomatik, perdagangan 
 atau urusan-urusan rasmi di peringkat antarabangsa sahaja, ia juga 
digunakan dalam media massa, baik elektronik mahupun yang bercetak. 
Lambakan bahan bacaan, filem dan muzik dalam Bahasa Inggeris contohnya 
telah banyak memberi kesan dan perubahan kepada pola pemikiran dan aksi 
masyarakat Malaysia pasca merdeka. Hinggakan isu bahasa dalam dasar 
pendidikan negara masih menjadi perdebatan hingga ke saat ini. Persoalan
 tentang nilai dan kedudukan Bahasa Melayu di kalangan masyarakat juga 
menimbulkan banyak tanda tanya. Keadaan ini tidak pernah dialami oleh 
kerajaan Melaka suatu ketika dahulu tetapi dihadapi oleh kerajaan negara
 hari ini. Namun, respons terhadap isu ini merupakan respons terhadap 
cabaran semasa yang banyak dipengaruhi nilai masa lampau. Nilai untuk 
mempertahankan keagungan nilai, budaya dan bahasa Melayu bagi sesetengah
 pihak yang dapat melihat dan menjangkakan implikasi penggunaan bahasa 
asing dalam pengajaran subjek-subjek teras.  Tidak dinafikan, sungguhpun
 ada golongan yang cuba mempertahankan bahasa Melayu, golongan ini 
seakan terpencil dan kecil bilangannya. Persepsi masyarakat sudah 
berubah. Bahasa Inggeris menjadi prasyarat kemasukan ke kebanyakan pusat
 pengajian tinggi dan punyai nilai kompetitif yang tinggi dalam pasaran 
pekerjaan semasa. Tidak pula sebanding dengan bahasa Melayu. Walaupun 
kedudukannya tinggi dalam perlembagaan, sebagai bahasa Kebangsaan, dan 
diangkat menjadi bahasa rasmi dalam setiap agensi kerajaan, realiti 
penggunaannya masih terbatas. Keindahan bahasa Melayu juga semakin pudar
 kerana rata-rata masyarakat hari ini selesa menggunakan bahasa rojak 
apabila berbicara. Bagaimana mahu generasi mendatang mempelajari nilai 
dan budaya yang diwarisi sedari zaman gemilang kesultanan Melayu Melaka?
 Apatah lagi pula mahu membawa pengaruhnya kepada perkembangan politik 
semasa?Sultan Adil Sultan Dipatuhi, Sultan Zalim Sultan Diadili
Tanggungjawab institusi Raja-Raja Melayu 
yang dahulunya mentadbir negara kini dipegang oleh kuasa legislatif 
kerajaan yang dipilih melalui pilihan raya. Nilai ketaatan kepada sultan
 yang tidak berbelah bagi pernah dianuti dan dipuji oleh masyarakat 
Melayu dahulu hingga wujud sultan yang megah dengan konsep daulat dan  tulah.
 Sewenang-wenangnya melakukan apa yang disukai nafsu serakah. Dalam buku
 Sejarah Melayu, cerita tentang Tun Fatimah yang kehilangan ayahnya 
kerana dibunuh sultan (sungguhpun tanpa kesalahan) cukup untuk kita 
renungkan. Sudahlah begitu, diri Tun Fatimah pula terpaksa menerima 
sultan si pembunuh sebagai suami (lantaran  sultan yang tertarik kepada 
kecantikannya). Apa yang lebih menyedihkan tiada yang bangkit 
memperjuangkan keadilan, menegakkan kebenaran pada ketika itu. Sultanlah
 pemerintah, sultanlah undang-undang, sultanlah kebenaran. Isu ini 
dibangkitkan hanya setelah lama sultan Melaka kehilangan takhta. Setelah
 dunia berubah memandang kekuasaan semata-mata bukanlah kekuatan, harta 
dan kedudukan. Minda sekarang ini menjadi aset utama. Isu tentang 
kekebalan institusi beraja daripada undang-undang pernah seketika 
mengheret Tun Dr. Mahathir keluar daripada parti UMNO. Namun nilai sudah
 berubah. Sejarah panjang telah melahirkan manusia yang mahukan keadilan
 sejagat. Salah perlu dinafikan. Benar perlu dipertahankan. Kesannya, 
hari ini sukar untuk kita dapati golongan yang boleh bertindak sesuka 
hati. Biarlah namanya sultan atau perdana menteri, jika berada di tempat
 yang salah, kebenaran akan datang mengadili. Begitulah adanya secara 
teori. Praktikalnya?
tulah.
 Sewenang-wenangnya melakukan apa yang disukai nafsu serakah. Dalam buku
 Sejarah Melayu, cerita tentang Tun Fatimah yang kehilangan ayahnya 
kerana dibunuh sultan (sungguhpun tanpa kesalahan) cukup untuk kita 
renungkan. Sudahlah begitu, diri Tun Fatimah pula terpaksa menerima 
sultan si pembunuh sebagai suami (lantaran  sultan yang tertarik kepada 
kecantikannya). Apa yang lebih menyedihkan tiada yang bangkit 
memperjuangkan keadilan, menegakkan kebenaran pada ketika itu. Sultanlah
 pemerintah, sultanlah undang-undang, sultanlah kebenaran. Isu ini 
dibangkitkan hanya setelah lama sultan Melaka kehilangan takhta. Setelah
 dunia berubah memandang kekuasaan semata-mata bukanlah kekuatan, harta 
dan kedudukan. Minda sekarang ini menjadi aset utama. Isu tentang 
kekebalan institusi beraja daripada undang-undang pernah seketika 
mengheret Tun Dr. Mahathir keluar daripada parti UMNO. Namun nilai sudah
 berubah. Sejarah panjang telah melahirkan manusia yang mahukan keadilan
 sejagat. Salah perlu dinafikan. Benar perlu dipertahankan. Kesannya, 
hari ini sukar untuk kita dapati golongan yang boleh bertindak sesuka 
hati. Biarlah namanya sultan atau perdana menteri, jika berada di tempat
 yang salah, kebenaran akan datang mengadili. Begitulah adanya secara 
teori. Praktikalnya?
 tulah.
 Sewenang-wenangnya melakukan apa yang disukai nafsu serakah. Dalam buku
 Sejarah Melayu, cerita tentang Tun Fatimah yang kehilangan ayahnya 
kerana dibunuh sultan (sungguhpun tanpa kesalahan) cukup untuk kita 
renungkan. Sudahlah begitu, diri Tun Fatimah pula terpaksa menerima 
sultan si pembunuh sebagai suami (lantaran  sultan yang tertarik kepada 
kecantikannya). Apa yang lebih menyedihkan tiada yang bangkit 
memperjuangkan keadilan, menegakkan kebenaran pada ketika itu. Sultanlah
 pemerintah, sultanlah undang-undang, sultanlah kebenaran. Isu ini 
dibangkitkan hanya setelah lama sultan Melaka kehilangan takhta. Setelah
 dunia berubah memandang kekuasaan semata-mata bukanlah kekuatan, harta 
dan kedudukan. Minda sekarang ini menjadi aset utama. Isu tentang 
kekebalan institusi beraja daripada undang-undang pernah seketika 
mengheret Tun Dr. Mahathir keluar daripada parti UMNO. Namun nilai sudah
 berubah. Sejarah panjang telah melahirkan manusia yang mahukan keadilan
 sejagat. Salah perlu dinafikan. Benar perlu dipertahankan. Kesannya, 
hari ini sukar untuk kita dapati golongan yang boleh bertindak sesuka 
hati. Biarlah namanya sultan atau perdana menteri, jika berada di tempat
 yang salah, kebenaran akan datang mengadili. Begitulah adanya secara 
teori. Praktikalnya?
tulah.
 Sewenang-wenangnya melakukan apa yang disukai nafsu serakah. Dalam buku
 Sejarah Melayu, cerita tentang Tun Fatimah yang kehilangan ayahnya 
kerana dibunuh sultan (sungguhpun tanpa kesalahan) cukup untuk kita 
renungkan. Sudahlah begitu, diri Tun Fatimah pula terpaksa menerima 
sultan si pembunuh sebagai suami (lantaran  sultan yang tertarik kepada 
kecantikannya). Apa yang lebih menyedihkan tiada yang bangkit 
memperjuangkan keadilan, menegakkan kebenaran pada ketika itu. Sultanlah
 pemerintah, sultanlah undang-undang, sultanlah kebenaran. Isu ini 
dibangkitkan hanya setelah lama sultan Melaka kehilangan takhta. Setelah
 dunia berubah memandang kekuasaan semata-mata bukanlah kekuatan, harta 
dan kedudukan. Minda sekarang ini menjadi aset utama. Isu tentang 
kekebalan institusi beraja daripada undang-undang pernah seketika 
mengheret Tun Dr. Mahathir keluar daripada parti UMNO. Namun nilai sudah
 berubah. Sejarah panjang telah melahirkan manusia yang mahukan keadilan
 sejagat. Salah perlu dinafikan. Benar perlu dipertahankan. Kesannya, 
hari ini sukar untuk kita dapati golongan yang boleh bertindak sesuka 
hati. Biarlah namanya sultan atau perdana menteri, jika berada di tempat
 yang salah, kebenaran akan datang mengadili. Begitulah adanya secara 
teori. Praktikalnya? Tidak
 dinafikan terdapat juga coretan cerita tentang pemimpin yang adil di 
sepanjang rentetan sejarah Melaka. Pemimpin dan pegawai yang saksama 
ditaati dan disanjungi. Namun nilai ini nilai manusiawi. Tidak bermakna 
disebabkan oleh wujudnya golongan terdahulu yang menghormati pemerintah 
adil maka apa yang berlaku pada hari ini adalah pengaruh daripada 
peristiwa tersebut. Hal ini tidak berkait secara langsung kepada 
perkembangan politik semasa. Mana-mana manusia normal daripada mana-mana
 bangsa di mana-mana penjuru dunia sekalipun akan punya perasaan yang 
sama. Menghormati yang adil dan saksama. Kecuali bagi mereka yang egois 
sentiasa, gila kuasa serta tamak haloba!
Tidak
 dinafikan terdapat juga coretan cerita tentang pemimpin yang adil di 
sepanjang rentetan sejarah Melaka. Pemimpin dan pegawai yang saksama 
ditaati dan disanjungi. Namun nilai ini nilai manusiawi. Tidak bermakna 
disebabkan oleh wujudnya golongan terdahulu yang menghormati pemerintah 
adil maka apa yang berlaku pada hari ini adalah pengaruh daripada 
peristiwa tersebut. Hal ini tidak berkait secara langsung kepada 
perkembangan politik semasa. Mana-mana manusia normal daripada mana-mana
 bangsa di mana-mana penjuru dunia sekalipun akan punya perasaan yang 
sama. Menghormati yang adil dan saksama. Kecuali bagi mereka yang egois 
sentiasa, gila kuasa serta tamak haloba!Kontrak Sosial
 Ada
 pula yang cuba mengaitkan insiden kontrak sosial tidak rasmi yang 
terikat antara Demang Lebar Daun dan Seri Teri Buana dengan kontrak 
sosial yang termeterai antara kaum di Malaysia. Kontrak sosial antara 
kaum adalah jauh lebih rumit untuk diisi, dijaga dan dipatuhi berbanding
 kontrak atau lebih berupa perjanjian antara menantu dan bapa mertua 
yang sebangsa dan seagama. Seawal termeterainya kontrak ini di awal 
pembinaan negara, hal ini dipandang relevan kerana masyarakat 
bukan-bumiputera masih baru di tanah ini. Namun setelah masa selama 50 
tahun berlalu, generasi terkemudian, masyarakat yang lahir daripada 
benih penduduk bukan-bumiputera tadi sudah merasakan bahawa mereka juga 
rakyat Malaysia yang perlu mendapat kesaksamaan hak dalam menongkah arus
 kehidupan di bumi tercinta ini. Isu ini sememangnya antara isu yang 
boleh membawa negara ke arah kemusnahan sekiranya tidak difahami secara 
teliti terutamanya oleh generasi muda dewasa ini. Hal ini jauh berbeza 
dengan kontrak yang tidak punya hitam putih di antara Demang Lebar Daun 
dan bakal menantunya Seri Teri Buana. Kontrak tidak formal dan juga 
tidak meninggalkan rujukan untuk generasi hadapan. Namun, niat untuk 
menjaga keamanan mungkin boleh dilihat sebagai perkaitan antara kedua 
kontrak lama dan baru ini.
Ada
 pula yang cuba mengaitkan insiden kontrak sosial tidak rasmi yang 
terikat antara Demang Lebar Daun dan Seri Teri Buana dengan kontrak 
sosial yang termeterai antara kaum di Malaysia. Kontrak sosial antara 
kaum adalah jauh lebih rumit untuk diisi, dijaga dan dipatuhi berbanding
 kontrak atau lebih berupa perjanjian antara menantu dan bapa mertua 
yang sebangsa dan seagama. Seawal termeterainya kontrak ini di awal 
pembinaan negara, hal ini dipandang relevan kerana masyarakat 
bukan-bumiputera masih baru di tanah ini. Namun setelah masa selama 50 
tahun berlalu, generasi terkemudian, masyarakat yang lahir daripada 
benih penduduk bukan-bumiputera tadi sudah merasakan bahawa mereka juga 
rakyat Malaysia yang perlu mendapat kesaksamaan hak dalam menongkah arus
 kehidupan di bumi tercinta ini. Isu ini sememangnya antara isu yang 
boleh membawa negara ke arah kemusnahan sekiranya tidak difahami secara 
teliti terutamanya oleh generasi muda dewasa ini. Hal ini jauh berbeza 
dengan kontrak yang tidak punya hitam putih di antara Demang Lebar Daun 
dan bakal menantunya Seri Teri Buana. Kontrak tidak formal dan juga 
tidak meninggalkan rujukan untuk generasi hadapan. Namun, niat untuk 
menjaga keamanan mungkin boleh dilihat sebagai perkaitan antara kedua 
kontrak lama dan baru ini.
Nilai yang diamalkan dalam urusan 
pentadbiran negara zaman Kesultanan Melayu Melaka dengan Malaysia juga 
berbeza kesan daripada kewujudan kontrak sosial antara kaum ini. Selain 
daripada kedudukan sultan yang berlainan dalam hierarki pemerintahan, 
konsep perkongsian kuasa juga baru diimplementasikan. Menteri-menteri 
kabinet terdiri daripada pelbagai bangsa dan hal ini memerlukan nilai 
toleransi yang tinggi antara semua pihak agar kerjasama terbaik dapat 
menghasilkan kerja terbaik dalam urus-tadbir negara. 
Kementerian-kementerian yang wujud mengikut keperluan semasa juga 
membezakan antara dahulu dengan sekarang. Nilai masyarakat yang telah 
berubah, seperti status kaum wanita membawa kepada kewujudan Kementerian
 Pembangunan Wanita, Komuniti dan Keluarga. Semua ini adalah 
perkembangan politik semasa dalam mendepani cabaran semasa.
Nilai Islam dalam Politik
 Nilai
 Islam dalam politik juga berbeza antara kedua-dua zaman yang 
diperbandingkan. Undang-Undang Laut & Undang-Undang Melaka yang 
pernah diguna pakai oleh kerajaan Melaka berdiri atas peruntukan 
undang-undang Islam; hukum had, qisas, dan takzir. Contohnya dalam fasal
 48 dan 30 kedua-dua undang-undang ini ada menyebut tentang hukuman yang
 akan dikenakan kepada pesalah zina seperti yang digariskan dalam 
peruntukan hukum had Islam. Fasal 5 Undang-Undang Melaka mengambil hukum
 qisas; kesalahan bunuh dibalas bunuh dan hukum takzir pula terdapat 
pada fasal 5 Undang-Undang Laut dengan peruntukan takzir kepada orang 
yang terlibat dengan hutang. Pengamalan hukum Islam ini menyeluruh. 
Namun, Malaysia tidak lagi menggunakan undang-undang berdasarkan 
peruntukan hukum-hakam Islam sepenuhnya. Malaysia sebaliknya punya 
peruntukan 2 undang-undang berasingan; sivil dan syariah. Banyak kes 
jenayah diadili dengan hukuman sivil. Hukum syariah hanya terbatas dalam
 hal-hal perkahwinan dan perceraian. Perbandingan ini jelas 
memperlihatkan akan perbezaan yang wujud dalam pengamalan Islam dalam 
politik dahulu dan sekarang.
Nilai
 Islam dalam politik juga berbeza antara kedua-dua zaman yang 
diperbandingkan. Undang-Undang Laut & Undang-Undang Melaka yang 
pernah diguna pakai oleh kerajaan Melaka berdiri atas peruntukan 
undang-undang Islam; hukum had, qisas, dan takzir. Contohnya dalam fasal
 48 dan 30 kedua-dua undang-undang ini ada menyebut tentang hukuman yang
 akan dikenakan kepada pesalah zina seperti yang digariskan dalam 
peruntukan hukum had Islam. Fasal 5 Undang-Undang Melaka mengambil hukum
 qisas; kesalahan bunuh dibalas bunuh dan hukum takzir pula terdapat 
pada fasal 5 Undang-Undang Laut dengan peruntukan takzir kepada orang 
yang terlibat dengan hutang. Pengamalan hukum Islam ini menyeluruh. 
Namun, Malaysia tidak lagi menggunakan undang-undang berdasarkan 
peruntukan hukum-hakam Islam sepenuhnya. Malaysia sebaliknya punya 
peruntukan 2 undang-undang berasingan; sivil dan syariah. Banyak kes 
jenayah diadili dengan hukuman sivil. Hukum syariah hanya terbatas dalam
 hal-hal perkahwinan dan perceraian. Perbandingan ini jelas 
memperlihatkan akan perbezaan yang wujud dalam pengamalan Islam dalam 
politik dahulu dan sekarang.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan