Sebelum
kedatangan Islam, masyarakat Melayu menganut fahaman animisme. Keadaan
ini berubah selepas kedatanagan Islam yang membawa konsep tauhid
dengan menafikan kewujudan Tuhan yang banyak. Bermula dengan konsep
keesaan Tuhan dan ibadat yang luas Islam telah berjaya menarik minat
masyarakat tempatan. Sejak kedatangan Islam, kehidupan harian
masyarakat Melayu dan adat istiadat tertentu yang didapati bertentangan
dengan akidah ditinggalkan secara beransur-ansur (Ruslan Zainuddin,
2004: 91-92).
Kedatangan
Islam ke Tanah Melayu dipercayai bermula pada abad ke-7 masihi.
Pandangan ini berdasarkan kemungkinan agama Islam disebarkan oleh para
pedagang dan pendakwah dari Asia
Barat ke Negara China. Seterusnya Islam semakin berkembang pesat
berikutan dengan kemunculan beberapa buah kerajaan Islam di Pasai dan
Perlak di persekitaran Selat Melaka pada abad ke-13 Masihi. Mengikut
cacatan Marco Polo, agama Islam telah tersebar di Tanah Melayu sebelum
abad ke-15. Pada tahun 1292, semasa Marco Polo dalam perjalanan pulang
dari China, beliau telah melawat Sumatera. Perlak ialah pelabuhan
pertama yang disinggahinya. Beliau menyatakan pada masa itu telah wujud
usaha-usaha untuk mengislamkan penduduk tempatan oleh para pedagang
Arab di Nusantara. Menurut beliau lagi, itulah satu-satunya negeri
Islam di Kepulauan Melayu pada masa itu (Hall dlm Ruslan Zainuddin).
Manakala Ibn Battutah, pengembara Arab yang singgah sebanyak dua kali
di Samudera semasa dalam perjalanan pergi dan balik dari Negara China
antara tahun 1345 hingga 1346, menyatakan bahawa raja Samudera ketika
itu telah memeluk Islam dan mengamalkan Mazhab Shafie. Menurut beliau
lagi, negeri-negeri lain di sekelilingnya masih belum mmeluk Islam.
Sepanjang tempoh abad ke-13 dan ke-16 Masihi, agama Islam telah
tersebar dengan meluas hampir ke seluruh Kepulauan Melayu dan
mengurangkan pengaruh agama Hindu-Buddha yang bertapak berabad-abad
lamanya di Tanah Melayu. Sejak itu, Islam telah berkembang pesat
sehingga menjadi agama yang dianuti oleh sebahagian besar penduduk di
Kepulauan Melayu (Ruslan Zainuddin, 2004: 91).
Dari
sudut sejarahnya selepas kedatangan Islam dan pembentukan Kerajaan
Melaka yang bercorak keislaman, kita dapati proses Islamisasi di bidang
undang-undang, sosio-budaya dan politik berterusan berlaku. Dalam
bidang undang-undang dimulai dengan undang-undang Kanun Melaka &
Kanun Laut Melaka, diikuti pula dengan Kanun Pahang dan seterusnya
Kanun Kota Setar dan lain-lain. Demikian juga dengan Perlembagaan
Terengganu & Perlembagaan Negeri Johor. Perubahan dalam bidang
sosio-budaya juga berlaku di mana orang Melayu telah menghayati
nilai-nilai akhlak Islam dalam kehidupan yang terangkum dalam adab-adab
kehidupan mereka seperti adab berpakaian, adab berbahasa, adab berjiran
dan sebagainya. Dalam bidang politik, pemerintah dianggap sebagai
pemerintah di mana kekuasaan politik itu merupakan satu amanah Allah dan
para pemimpin diminta bertindak mengikut lunas-lunas yang digariskan
oleh Islam.
PENGHAYATAN ISLAM BERTERUSAN DI ZAMAN PENJAJAHAN
Proses
Islamisasi Undang-undang & Sosio-Budaya dan Politik tergugat
dengan kedatangan penjajah British, tetapi tidak banyak terjejas di
zaman Portugis dan Belanda. Di zaman penjajahan British peranan
Undang-undang Islam diperkecilkan bidang perlaksanaannya & golongan
yang terlibat dengan Undang-undang Islam, iaitu hanya untuk
orang-orang Islam dan bidangnya hanya bidang undang-undang diri dan
kekeluargaan. Sesungguhnya begitu, kita dapati dalam bidang-bidang yang
lain, seperti pendidikan agama, kehidupan keagamaan dan kehidupan
individu dan keluarga serta masyarakat masih diberi ruang untuk dihayati
dan tidak diganggu-gugat. Justeru itulah kita dapati perkembangan
Islam dan penghayatannya masih dapat dipertahankan (JAKIM).
PENGHAYATAN ISLAM DI ZAMAN KEMERDEKAAN
Kemerdekaan
Malaysia yang dicapai pada 31 Ogos 1957 adalah usaha daripada UMNO,
yang dipimpin oleh Tunku Abdul Rahman. UMNO cuba menunjukkan
kekuatannya kepada pihak berkuasa British dengan menggabungkan parti
China (MCA) dan parti India (MIC) dalam gagasan “Perikatan”, dengan
mengekalkan identiti parti masing-masing dalam perkara-perkara tertentu
(JAKIM).
Berasaskan
perikatan ini didapati pensyarikatan kuasa politik berlaku antara
etnik China, India dan Melayu, tetapi walau bagaimanapun UMNO masih
merupakan kuasa politik dominan dalam pemerintahan. Sejak daripada
tahun 1957 sehingga kini kedominan parti UMNO dapat dipertahankan dalam
menguasai pemerintahan negara. Sungguhpun UMNO sebuah parti sekular,
pendukung-pendukungnya adalah dari golongan Melayu Muslim yang masih
sensitif kepada Islam kerana adanya sensitif ini didapati kedudukan
Islam dan orang Melayu Islam ada keistimewaan-keistimewaan tertentu dan
begitu juga intitusi-intitusi Islam di peringkat negeri dan pusat masih
diberi kedudukannya yang tersendiri (JAKIM).
Sejak
daripada tercapainya kemerdekaan, perhatian kepada pembangunan
masyarakat Islam terus berlaku dalam bidang pendidikan, ekonomi dan
sosial cuma yang agak tersekat dalam proses Islamisasi ialah bidang
undang-undang yang disegi kenyataannya untuk dibuat perubahan secara
menyeluruh terhalang disebabkan beberapa peruntukan yang ditinggalkan
oleh penjajah dalam perlembagaan, Undang-undang Federal dan Pusat.
Undang-undang yang agak ketara percanggahannya adalah di bidang jenayah
hudud, adapun di bidang jenayah membunuh & mencederakan sebahagian
daripada prinsip dan hukumnya tidak banyak beza dengan Islam, demikian
juga dalam hukum ta’zirkesalahan-kesalahan maksiat. Selain daripada
itu dalam muamalat hanya unsur riba yang ketara bercanggah dengan
Islam, tetapi dalam bahagian yang lain tidak banyak percanggahannya.
Dalam bidang kekeluargaan didapati sepenuhnya undang-undang Islam
dilaksanakan, kecuali negeri yang masih berpegang, kepada adat perpatih
(JAKIM).
Dalam
proses meneruskan Islamisasi di bidang undang-undang didapati
peruntukan-peruntukan khas diwujudkan untuk kepentingan Islam dan
masyarakat Islam seperti Akta Bank Islam, Akta Takaful, Falsafah
Pendidikan Negara, Akta Universiti Antarabangsa, Akta Koperasi dan
sebagainya. Melihat kepada perkembangan ini ternyata proses Islamisasi
berterusan berjalan dengan adanya ruang peruntukan dalam Undang-undang
Negeri & Persekutuan, Cuma yang perlu diusahakan ialah
bahagian-bahagian tertentu dalam Undang-undang Federal, Perlembagaan dan
undang-undang Negeri yang menghalang perlaksanaan Islam yang
menyeluruh perlu dipinda (JAKIM).
SISTEM DEMOKRASI & PENGHAYATAN ISLAM
Selepas
merdeka kita didedahkan dengan sistem demokrasi berparlimen, yang
ditaja oleh penjajah British sebelum Malaysia diberi kemerdekaan. Untuk
melaksanakan sistem demokrasi dalam pemerintahan maka parti politik
ditubuhkan. Dalam sistem berparti ini terdapat peruntukan untuk parti
pemerintah & parti pembakang. Dilihat dari sudut Islam sistem
demokrasi ini dapat diterima dari satu sudut iaitu memberi suara kepada
rakyat memilih pemimpin mereka secara bebas dan terbuka tetapi yang
tidak cocok dengan Islam ialah ia membelah umat berterusan kepada dua
kelompok, kelompok pemerintah dan kelompok pembangkang yang menentang
pemerintah dalam ruang terbatas. Sedangkan dalam Islam mengajak kepada
kesatuan umat dan mendekatkan jurang pemisahan di antara kelompok,
bukan meluaskan jurang (JAKIM).
Walau
bagaimanapun kenyataan ini wujud di hadapan kita dan kita terpaksa
menerima sistem ini dengan dibuat perhitungan bahawa sistem ini bukan
suatu kebenaran mutlak dan ia adalah tajaan penjajah yang masih
meneruskan polisinya “divide & rule”. Kalau diambil asas yang
masakini iaitu kuasa politik Melayu Muslim masih ada sebagai titik tolak
untuk menyatukan Kelompok Islam, dengan mengambil kira Islam sebagai
asas dalam penyelesaian kuasa politik dan cuba menjauhkan titik-titik
perbezaan serta mencari titik-titik persamaan yang membina, maka
dirasakan ini lebih bermanfaat untuk kekuatan masa depan politik orang
Islam. Kalau tidak kita berterusan menjadi alat idea penjajah “divide
& rule” yang kita sendiri memecahkan kelompok kita dengan tangan
kita sendiri. Oleh itu bagi memudahkan proses penyatuan umat di masa
depan kita perlu menerima sebagai suatu kenyataan bahawa negara ini
ialah sebuah negara Islam. Dengan menerima negara ini sebagai sebuah
negara Islam bukan bermakna ianya telah selesai segala tuntutannya.
Kesempurnaannya perlu kepada pengisian daripada kita, sama juga seorang
Muslim yang diakui sebagai Muslim selepas mengucap dua kalimah syahadah
bukan bermakna Muslimnya sudah sempurna, kesempurnaan Islamnya
bergantung kepada proses peningkatan ilmu & penghayatan Islam pada
dirinya (JAKIM).
KESIMPULAN
Tidak
ada kesepakatan dikalangan ulama tentang kriteria negara Islam kerana
tidak terdapat nas Qat’i yang menentukannya. Justeru itu ulama berbeza
pandangan dalam ijtihadnya dalam menentukan ciri-cirinya. Ada yang
mencirikan bilangan majoriti Muslim sebagai penentu dan ada mencirikan
perlaksanaan syari’ah sebagai penentu. Dalam pengalaman sejarah politik
Islam tidak terdapat penentuan cara yang tetap dalam pemilihan pemimpin
negara. Ada secara pemilihan terbuka dan ada secara warisan, tetapi
semua bentuk pemimpin yang ditentukan itu diterima sah oleh ulama yang
membincangkan teori politik Islam. Ulama juga tidak sepakat pendapat
tentang syarat-syarat yang ditetapkan bagi ketua negara, kecuali
beberapa syarat sahaja seperti keupayaan jasmani, kelayakan
undang-undang, adil, kelayakan ilmu siasah, peperangan dan pentadbiran.
Kerakyatan negara Islam sama ada Muslim atau bukan Muslim adalah sama
disegi hak dan kewajipan kecuali perkara-perkara khusus yang
dikecualikan. Mereka dikira sebahagian daripada umat Islam (ummatun min
al-Muslimin). Malaysia adalah sebuah negara Islam berdasarkan kepada
majoriti penduduk Islam, keamanan yang dinikmati, perlaksanaan
undang-undang Islam sebahagian besarnya dan kepimpinan negara dikuasai
oleh orang Melayu Muslim (JAKIM).
PENUTUP
Dengan penerimaan negara ini sebagai sebuah negara Islam menimbulkan beberapa implikasi dalam kehidupan Muslim.
1. Muslim berhak menuntut pemerintah melaksanakan Islam sepenuhnya kerana itu adalah tanggungjawabnya sebagai pemerintah Islam.
2.
Muslim dapat hidup dengan harmoni dan dapat berusaha meningkatan
produktiviti untuk kepentingan Islam, kerana terdapat sikap baik sangka
antara satu dengan yang lain.
3.
Menimbulkan tanggungjawab yang lebih kepada Muslim untuk melaksanakan
Islam di mana saja dia berada, kerana tidak dirasakan ada sesuatu yang
bercanggah yang patut dielakkan dalam kehidupannya.
4.
Membina sikap positif dan membuat kritikan yang membina untuk
kepentingan Islam, serta berpatisipasi dalam memenuhi tuntutan Islam di
mana saja ada kekurangan.
5. Setiap individu Muslim merasa berkewajipan untuk membangun negara dan umatnya dalam keupayaan masing-masing.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan