Apabila daulat raja-raja
Melayu Patani telah dapat dimansuhkan oleh kerajaan Siam dalam tahun 1902
dengan ikhtiar tipu dayanya. Kedudukan negeri Patani semakin
beransur-ansur tercamtum menjadi sebahagian daripada jajahan negeri
Siam-Thai dan kerakyatan orang-orang Melayu Patani pun berubah pula
menjadi kerakyatan warga negara Siam-Thai. Semenjak itu pegawai-pegawai
Siam yang datang dari kawasan Bangkok mulalah masuk memegang jawatan di
dalam Patani. Caranya pentadbiran di dalam negeri Siam-Thai pada masa itu
dijalanakan secara pemerintahan kuasa raja (autokrasi) yang demikian corak
pemerintahan dalam Patani pun telah dijalankan dengan mementingkan faedah
dan muslihat dalam Patani pun telah dijalankan dengan mementingkan faedah
dan muslihat untuk pegawai-pegawai Siam dan kerajaannya.
s
Orang-orang
Melayu telah dikenakan dan dipaksa membayar cukai hasil mahsul kepada
kerajaan dengan sebanyak-banyaknya serta segala kekayaan di dalam Patani
hendaklah juga dipungut itu hendaklah semuanya dihantar ke Bangkok.
Sebahagian kecil telah diasingkan kerana perbelanjaan gaji pegawai-pegawai
Siam itu dan boleh dikatakan tidak ada satu bahagian pun dari hasil mahsul
itu yang digunakan dalam urusan kebajikan orang-orang Melayu yang
telah berpenat lelah membayar hasil cukai itu.
Kebanyakan
daripada pegawai-pegawai Siam itu tidak pernah mengambil berat atas
perkara faedah-faedah dan kebajikan orang-orang Melayu. kedatangan
mereka ke Patani pada mulanya hanya membawa pangkat jawatan masing-masing
sahaja tetapi bila mereka bersara, banyaklah kebun-kebun yang luas dan
kampung halaman yang besar-besar yang didapatinya dalam Patani.
Setengahnya pula bila telah bersaram mereka pun pulanglah ke Bangkok
dengan membawa harta benda itu yang boleh menghidupkan mereka dengam
limpah mewah.
Pegawai-pegawai Siam-Thai itu tidak pernah menindas faham
kebangsaan Melayu dan agama Islam kerana pada zaman pemerintahan autokrasi
itu dasar yang seumpama ini belum lagi ada mereka telah memerintah dengan
senang lenang saja, tetapi mereka tidak mengambil berat sedikit pun pada
memajukana jajahan-jajahan itu melainkan pada perkara yang mengenai
muslihat mereka.
Rajah : Salasilah Raja Patani dari Keturunan
Raja Kelantan
Perkhidmatan dalam perkara kesihatan, pelajaran, dan kemakmuran
sama sekali tidak ada, sekolah-sekolah Siam pada masa itu hanya didirikan
dalam bandar untuk faedah anak-anak pegawai Siam. Sekolah Melayu tidak ada
langsung. Sewaktu pemerintah hendak mengadakan jalan-jalan raya bagi
menyenangkan perhubungannya di antara satu jajahan dengan satu jajahan,
semuanya terpulang kepada anak negeri yang membuatnya. Mereka dikerah
berkerja menjadi buruh ada kalanya terpaksa pula membawa bekalan
masing-masing.
Pentadbiran
kerja di mahkamah semuanya terpulang kepada Pesuruhjaya Tinggi, kepada
pegawai polis dan akhirnya kepada hakim.
Ada kalanya orang yang dibawa ke mahkamah
itu terpaksa menanti berbulan-bulan lamanya sebelum perkara itu
dibicarakan. Hai ini ialah disebabkan pegawai-pegawai itu mahu mengetahui
berapakah banyak wang yang dapat diberi oleh orangyang terdakwa itu kepada
mereka apabila perkaranya dibicarakan.
Pentadbiran
yang dijalankan seumpama ini semuanya dirasa oleh orang-orang Melayu
itu dengan bergelisah dan tidak puas hait.
Dalam tahun
1923 orang-orang Melayu itu mula mengadakan pergerakan enggan
membayar cukai kerana benci atas perbuatan pegawai-pegawai Siam-Thai yang
menerima wang dan juga perbuatan mereka tidak mengambil tahu akan hal
pentadbiran memperbaiki negeri. Dalam tahun ini juga orang-orang
Melayu telah melancarkan pergerakan menuntut kebebasan tetapi
pergerakan ini telah dapat dipadamkan oleh kerajaan Siam setelah berlaku
sesuatu pertempuran di antara ahli pergerakan dengan pasukan polis Siam
dalam daerah Mayor (Rakak). Beberapa banyak ketua-ketua Melayu Patani yang
telah dituduh bersubahat dalam pergerakan ini telah ditangkap kemudian
dihantar ke Bangkok dengan alasannya sebagai kaum penderhaka, ada di
antara mereka yang telah mati dan terus berkubur di sana.
Di antara
ketua-ketua Melayu yang mengetuai dalam pergerakan ini ialah Tengku Abdul
Kadir Kamarudi, Raja Patani yang akhir yang telah menolak tawaran kerajaan
Siam hendak menjadikannya raja patung, setelah pergerakan yang mula-mula
ini kecewa, baginda pun terus berundur ke Kelantan dan terus tingal di
sana hingga mangkat.
Dengan sebab
berlaku kejadian ini, serta umur telah terlampau tua, maka Phraya Deca
Pesuruhjaya Tinggi bagi provinsi (Monthon) Patani telah dilucutkan dari
jawatan serta diganti oleh seseorang yang lain kemudian beberapa kali
bertukar ganti orang-orang yang memangku jawatan ini. Hingga sampai
pada tahun 1932 iaitu tahun negeri Siam sedang diperintah oleh Raja
Prajadhipok Raja Siam yang ketujuh. Dalam masa pemerintahan raja ini
keadaan iktisad negeri Siam sangatlah terjatuh hampir-hampir akan
memerbahayakan kepada kerajaannya.
Dengan
tujuan memulihkan kejatuhan iktisad ini, kerajaan Siam-Thai banyaklah
mengubah cara-cara pentadbiran di dalam negerinya. Di antaranya
mengurangkan jumlah pegawai-pegawai kerajaan dan memotong rancangan
belanja yang tidak mustahak dan kemudian telah dihapuskan beberapa buah
provinsi di seluruh negeri Siam. Satu daripadanya termasuk provinsi Patani
iaitu dihapuskan serta disatukan dengan provinsi Nakhorn Sri Thammarat.
Dalam Patani itu telah dihapuskan sebuah wilayah iaitu wilayah Saiburi
(Teluban) setengahnya disatukan dengan wilayah Patani dan setengahnya
disatukan dengan wilayah Narathiwat. Semenjak itu tinggallah hanya tiga
buah wilayah sajaha iaitu Patani, Yala, Narathiwat dan ketiga-tiganya
termasuk di bawah perintah Pesuruhjaya Tinggi Provinsi Nakorn Sri
Thammarat yang berpusat di Singgora.
Langkah-langkah memulih iktisad ini telah dijalankan dengan tidak memberi
kejayaan yang penuh, ahli-ahli politik Siam telah merasai negerinya
akan jatuh meleset dan miskin serta akan menambahkan lebih banyak lagi
jumlah kaum penganggur dan orang-orang yang tiada berperkerjaan.
Oleh itu
pada waktu pagi 24 Jun 1932 berlakulah pemberontakan merampas kuasa dalam
Bangkok yang dijalankan oleh ahli politik yang bergelar “Kumpulan Rakyat”
terdiri dari pegawai-pegawai tentera darat, laut dan udara serta
orang-orang periman. Tujuannya akan mengubah pemerintahan secara
autokrasi itu kepada pemerintahan secara demokrasi (kedaulatan rakyat).
Perkumpulan ini diketuai oleh Phray Pahon, Nai Pridi Panomyang, Luang
Phibun Songgram dan lain-lain termasuk juga pemimpin-pemimpin kaum Islam
dalam Bangkok seperti Haji Abdul Wahab dan Haji Shamsudin
Mustafa.
Kemudian
telah diisytihar dan dipakai sebuah undang-undang perlembagaan yang baharu
cara-cara demokrasi iaitu memberi kesempatan kepada rakyat tiap wilayah
berhak memilih seseorang wakilnya hadir ke majlis mesyuarat kerajaan di
Bangkok sebagai wakil-wakil rakyat yang berketanggungan dan berhak
mencampuri dalam urusan pemerintahan kerajaan. Manakala daulat Raja Siam
yang tiada berhad itu telah dibataskan oleh undang-undang perlembagaan
ini, mengisytiharkan enam dasar pemerintahan negeri sebagai sendi amalan
demokrasinya iaitu:
-Mengawal keselamatan politik,
keadilan dan ekonomi;
-Mengawal keselamatan dan
ketenteraman di dalam negeri;
-Memajukan kemakmuran rakyat
jelata;
-Memberi persamaan hak kepada
rakyat jelata dan
-Memberi pelajaran kepada
rakyat jelata dengan secukupnya.
Dalam tahun 1933 kerajaan Siam-Thai telah
memansuhkan segala provinsi (Monthon) dalam negeri Siam. Dikekalkan
hanya wilayah-wilayah (Changwat) sahaja dan seluruh wilayah-wilayah itu
termasuk wilayah Patani, Yala dan Bangnara (Narathiwat), terus termasuk
dibawah takluk dan perintah Jabatan Menteri Dalam di Bangkok. Dengan
perubahan yang akhir ini negeri Patani pada hakikatnya telah mulai menjadi
sebahagian dari nageri Siam-Thai jati dan keadaannya semakin
bertambah jauh terpisah dari negeri Melayu dalam Semenanjung.
Di dalam
susunan perlembagaan negeri baharu itu, telah termasuk pada ayat yang
pertama bahawa (di negeri Siam-Thai) adalah satu di dalam segala-galanya
dan tidak boleh dibahagi-bahagikan.
Dalam hal
itu pun, dengan corak pemerintahan demokrasi itu, orang-orang Melayu
dalam wilayah-wilayah yang tersebut telah merasai lapang dadanya. Bila
mereka mendengar isytihar-isytihar demokrasi yang manis bunyinya itu dan
masing-masing menunggu akan mengecap rasa demokrasi yang memberi persamaan
hak dan kebebasan.
Tetapi dari
setahun ke setahun tidak ada satu perubahan pun yang berlaku istimewa
dalam kesihatan, pelajaran, jalanraya dan lain-lain lagi, semuanya tinggal
terbiar juga seperti zaman pemerintahan autokrasi dahulu. Sekali lagi
orang-orang Melayu berasa sungguh gelisah tidak puas hati.
Akan tetapii
dengan cara pemerintahan demokrasi ini menjadikan orang-orang Siam
bertambah dalam rasa kebangsaa lebih daripada masa yang dahulu. Dalam
golongan orang-orang Siam ini teah mentafsirkan ayat pertama dalam
perlembagaan tadi bahawa tiap-tiap orang yang menjadi kerakyatan Siam-Thai
mestilah dihitung sebagai orang-orang Siam. Dalam segala hal ehwal
ertinya mesti memakai satu bahawa, adat rasmi, pakaian yang sama dan agama
yang satu. Mereka telah lupa bahawa kebebasan beragama, beribadat dan cara
kedudukan kepada semua orang yang mendiami dalam negeri
Siam.
Dalam tahun 1939 faham kebangsaan Siam-Thai telah mulai merebak di
negeri Siam dibawa oleh Luang Phibun Songgram yang pada masa itu telah
menjadi Perdana Menteri. Di kalangan orang-orang besar Siam Luang Phibun
Songgram telah terkenal seorang ahli politik yang kuat memakai faham
kebangsaan. Dia telah mengadakan bermacam rancangan untuk membina faham
kebangsaan itu dan telah menjadi cita-citanya supaya Semenanjung Indochina
serta berbagai-bagai pula ikhtiarnya hendak menindas pula puak kecil dalam
negerinya.
Dalam tahun
1940, sebuah Dewan Kebudayaan Siam telah ditubuhkan di Bangkok dan
terkenal dengan nama Sapha Wattanatham tujuannya hendak memajukan
faham kebangsaan dan meluaskan kebudayaan Siam ke seluruh negerinya. Dewan
Kebudayaan ini dengan beransur-ansur mengeluarkan perintah yang berupa
sebuah undang-undang “paksa” atas orang ramai suatu daripada perintah yang
mula-mula dikeluarkannya ialah memaksa semua orang-orang Siam mesti
memakai pakaian cara barat dan disajakkan dengan topi bagi lelaki dan
perempuan. Waktu makan mesti menggunakan garpu dan bermeja
kerusi.
Orang-orang
Melayu dalam wilayah Patani, Yala, Narathiwat dan Setul telah merasai
perintah ini mengenai tepat atas mereka oleh kerana mereka telah dilarang
memakai pakaian Melayu, mempunyai nama-nama Melayu bertutur dalam bahasa
Melayu dan memeluk agama Islam.
Dalam berapa syarat undang-undang memajukan kebudayaan Siam itu
ialah mengharamkan bahasa Melayu dalam segala pejabat kerajaan, pegawai
kerajaan yang tahu berbahasa Melayu telah dilarang keras bercakap-cakap
bahasa Melayu dengan anak negeri. Orang-orang Melayu yang mengurus sesuatu
hal di pejabat kerajaan terpaksalah menggunakan bahasa Siam. Jikalau
mereka tidak tahu berbahasa Siam terpaksalah diupah kepada siapa-siapa
yang tahu bahasa Siam menjadi guru bahasanya dengan tiada peduli sama ada
urusan itu penting atau tidak.
Dalam
syarat-syarat memajukan kebudayaan itu juga menyatakan bahawa agama Buddha
ialah agama rasmi dan agama Islam adalah mesti ditentang serta tiap-tiap
urusan yang akan memajukan agama Islam itu mesti dihalang, lebih-lebih
hebat lagi apabila orang-orang Melayu dalam daerah Saiburi (Teluban)
telah dipaksa menyembah berhala Buddha. Demikianlah berhala Buddha itu
telah diletak dalam sekolah-sekolah Siam dan murid-muridnya sebahagian
banyak kanak-kanak Melayu telah dipaksa menyembahnya.
Sejumlah
kecil anak-anak Melayu yang memegang jawatan kerajaan telah dipaksa
menukar namanya dengan bahasa Siam dan segala jawatan yang tinggi telah
diharamkan kepada anak-anak Melayu memegangnya istimewa orang-orang
yang beragama Islam telah dilarang menuntut dalam sekolah-sekolah
tentera dan memegang jawatan-jawatan yang tinggi.
Dalam tahun 1941 undang-undang kebudayaan ini telah berjalan dengan
rancaknya. Dalam wilayah-wilayah Melayu itu pada mulanya ialah memaksa
orang-orang Melayu berpakaian Barat, kot patalon dan bertopi bagi lelaki
serta bergaun singkat dan berbaju pendek bagi perempuan. Siapa-siapa yang
enggan mengikut undang-undang ini ditangkap dan didenda kadang-kadang
disepak teranjang oleh polis-polis Siam. Dalam tahun inilah orang-orang
Melayu dalam wilayah itu mulai bergelisah istimewa bagi pihak alim ulama,
mereka juga dipaksa berpakaian Barat dan kerapkali berlaku baju-baju jubah
dan serban orang-orang haji itu telah diseret oleh polis-polis Siam serta
dipijak dengan kakinya. Begitulah juga orang-orang perempuan sewaktu
berjual beli di pekan-pekan selalu ditendang dan dihentam dengan buntut
senapang oleh polis-polis Siam itu kerana memakai baju kebaya dan
berkelubung.
Yang demikian dengan anjuran Luang Phibun Songgram itu telah
menjadikan pegawai-pegawai Siam dalam wilayah Melayu itu dapat
bermaharajalela dengan seluasnya. Istimewa dengan adanya undang-undang
kebudayaan tadi, menjadikan mereka semakin rancak mencabul kehormatan
agama Islam dan menoda adat istiada Melayu serta apabila dirasuk oleh
faham kebangsaan menyebabkan mereka memandang hina dan keji ke atas
orang-orang Melayu.
Pada 8
Disember 1941 berlaku peperangan Asia Timur Raya, manakala tentera Jepun
telah melancarkan serangannya di sekitar Tenggara Asia di antaranya telah
mendarat di seluruh Pantai Timur Siam begitu juga di Patani, di
sepanjang-panjang sempadan Timur Siam telah di serang oleh tentera Jepun
dan perjuangan dengan tentera Siam telah berlaku beberapa jama lamanya,
Luang Phibun Songgram telah memecahkan dasar perkecualinya dengan membenar
tentera Jepun melalui negeri Siam meneruskan serangannya ke Burma dan
Tanah Melayu. Dengan langkahnya Luang Phibun Songgram inilah telah
menyebabkan Tanah Melayu dan Singapura jatuh ke tangan Jepun dengan
senang. Tiada berapa hari kemudian dia telah mengisytiharkan perang ke
atas pihak berikat dan mengikat setia berkerjasama dengan
Jepun.
Dalam masa peperangan itu gerakan memajukan kebudayaan dan faham
kebangsaan Siam semakin bertambah-tambah luas dan suatu perjanjian telah
dibuat antara Dewan kebudayaan Siam dengan Dewan kebudayaan Jepun kerana
berbantu-bantu dalam usaha memajukan kebudayaan masing-masing.
Dengan
menggunakan kekuatan tentera dan pengaruh tangan besi, Luang Phibun
Songgram telah berjaya memegang jawatan yang tinggi dalam pemerintahan.
Dan dengan berlindung di sebalik Pedang Samurai dia telah mulai
menjalankan pemerintahan diktator dan meniru kepada langkah-langkah yang
dijalankan oleh fasis.
Dalam masa
pemerintahan diktator Phibun Songgram inilah tindakan-tindak
pegawai-pegawai Siam atas orang-orang Melayu semakin bertambah keras
dan kejam serta gerakan hendak “mensiamkan” orang-orang Melayu itu
semakin bertambah-tambah jelas. Langkahnya yang kedua telah mulai pula
dijalankan iaitu mendirikan keagungan negara Siam-Thai dengan berdasar
kepada Siam Maha Besar (Greater Siam). Dengan dasarnya ini diktator
Phibun Songgram telah menghantar pasukan tenteranya pergi menakluk wilayah
Shan dalam Burma dan masuk memerintah dalam negeri-negeri Kelantan,
Terengganu, Perlis dan Kedah dalam tahun 1943.
Dalam tahun 1944 Phibun Songgram telah memansuhkan jawatan Qadi
Islam dalam wilayah-wilayah Patani, Yala, Narathiwat dan Setul serta
membatalkan undang-undang Islam yang berkenaan dengan nikah cerai dan
harta pusaka yang telah dipakai oleh kerajaan Siam yang dahulu semenjak
berpuluh-puluh tahun lamanya. Kemudian segala perbicaraan yang berkenaan
dengan urusan Islam ini telah dipaksa mesti mengikut undang-undang sivil
kerajaan dan diputuskan oleh mahkamah Siam.
Dalam tahun
ini kedudukan orang-orang Melayu dan kehormatan agama Islam semakin
bertambah genting bagi mempertahankan kedudukan mereka. Dalama tahun ini
juga ahli-ahli ulama dengan diketuai oleh Haji Sulong bin Abdul
Kadir telah mendirikan sebuah pertubuhan Islam dalam Patani yang dinamakan
“Hai’ah al-Nafz al-Ahkam al-Syar’iah” tujuannya hendak
memperkemaskan kerjasama di antara ketua-tua agama yang bertanggungjawab
itu mempertahankan gerakan kerajaan Siam hendak mensiamkan orang-orang
Melayu dan mencabul agama Islam.
Maka pada 14
haribulan Januari 1944 bersamaan 1487 tahun Siam suatu rayuan telah
dihantar kepada Perdana Menteri Phibun Songgram oleh Tengku Abdul Jalal
bin Tengku Abdul Muttalib pemimpin Melayu Selatan Siam yang berjiwa
kebangsaan yang sejati dan Ahli Parlimen wakil Melayu dalam parlimen
Siam-Thai pada masa itu. Berkenaan kecabulan dan perkuasaan undang-undang
kebudayaan Siam-Thai itu terhadap kebudayaan bangsa Melayu Selatan Siam
dan terhada agama Islam yang dijalankan oleh Gabenor Patani (bangsa
Siam-Thai) pada masa itu. Akan tetapi malangnya telah mendapat jawapan
rasmi pada 29 haribulan April tahun 1944 bersamaan 2487 tahun Siam jawapan
itu datangnya dari Pejabat Setiausaha Perdana Menteri Phibun Songgram dan
kandungnya oleh menyokong kelakuan Gabenor Patani itu menjalankan
undang-undang kebudayaan yang zalim dengan cara kasar dan paksa, surat itu
demikian bunyinya:
Saya suka memaklumkan kepada tuan bahasa
surat tuan kepada Perdana Menteri bertarikh 14/2/1944 kerana memaklumkan
darihal kekasaran peerjalanan Gabenor negeri Patani itu telah diperiksa,
dan Pejabat Menteri Dalam telah memberi kenyataan bahawa yang diperbuat
oleh Gabenor negeri Patani itu difikirkan patut tidak ada mendatangkan
perasaan panas kepada rakyat yang banyak. Demikianlah
dimaklumkan.:
Sekianlah jawapan kerajaan Phibun Songgram terhadap rayuan bangsa
Melayu dan umat Islam selatan Siam itu yang disuarakan oleh pemimpin dan
ketua mereka akan tetapi rayuan itu bukannya mendapat pertibangan yang
adil malah pemerintah Siam menyokong pula kelakuan pegawainya yang zalim
dan kejam itu.
Pada 14 Ogos
Jepun telah mengaku kalah kepada pihak Berikat serta peperangan Asia Timur
Raya pun tamat. Diktator Phibun Songgram telah ditangkap sebagai orang
salah peperangan yang utama di dalam Siam kerana berkerjasamanya dengan
Jepun dan dimasukkan ke dalam jel selama enam bulan.
Dengan
kemenangan pihak Berikat itu menjadikan angan-angannya hendak mendirikan
negara Siam yang maha besar tidak berjaya dan pergerakan memajukan
kebudayaan dan faham kebangsaan Siam telah terhenti juga. Pada bulan Ogos
1945 Nai Khuang dilantik menjadi Perdana Menteri Siam serta membentuk
sebuah jemaah menterinya yang baharu. Kerajaan Nai Khuang ini telah
memansuhkan semua undang-undang kebudayaan yang dibuat oleh Phibun
Songgram serta gerakannya hendak mensiamkan orang-orang Melayu
itupun terhenti dengan sendiri.
Walaupaun begitu keganasan dan kekkejaman pegawai-pegawai Siam atas
orang-orang Melayu itu tidak juga berhenti. Dengan kerana akibat dari
Peperangan Dunia Kedua, telah menjadikan akhlak dan perasaan
pegawai-pegawai Siam itu sangat rosak hingga undang-undang keadilan dan
perikemanusiaan telah dibelakangkan oleh mereka. Pada mas itu suatu
penyakit yang sangat merebak di kalangan pegawai-pegawai Siam ialah
pekerjaan pecah amanah dan makan suap iaitu mulai dari pegawai-pegawai
yang renda. Sesuatu perkara yang mustahak diuruskan dengan kerajaan
tidaklah akan mendapat kejayaan jikalau tidak disediakan terlebih dahulu
wang suap kepada pegawai-pegawai itu.
Di pihak
Pegawai Polis pula, seorang jahat yang telah ditangkapnya, dengan senang
sahaja boleh selamat dan biasa bila diberi wang suap kepada mereka.
Acapkali berlaku apabila seseorang anak Melayu yang telah disyaki ada
bersubahat dengan penjahat-penjahat terus-terus ditangkap oleh Polis Siam
kemudian dibawanya ke tempat yang sunyi lalu ditembak dengan beramai-ramai
sebelumnya orang-orang Melayu itu dibawa ke tempat tahanan. Begitu
juga anak-anak Melayu yang dituduh ada mengambil bahagian dalam pergerakan
politik melawan pemerintah, selalu diugut atau dibuat bermacam-macam
fitnah oleh Polis Siam sehingga mereka dapat ditangkap kemudian ditembak
sahaja dengan tidak payah dibawa ke dalam perbicaraan
mahkamah.
Dalam bulan
Disember 1947 suatu kejadian yang sedih dan dahsyat telah berlaku dalam
Patani manakala seorang Merinyu Polis Siam telah ditembak mati oleh
penjahat-penjahat berhampiran dengan sebuah kampung yang bernama “Belukar
Semak”. Sepasukan Polis Siam telah datang ke kampung itu menangkap
anak-anak Melayu kemudian diseksa dengan bermacam-macam perbuatan kerana
hendak mengetahui siapa dia sipembunuhnya. Tuduhan mereka mengatakan
anak-anak Melayu dalam kampung itu membekalkan makanan kepada
penjahat-penjahat serta berpihak kepada penjahat-penjahat itu dengan
memberi bantuan yang penuh. Dengan tuduah ini datanglah Polis Siam
dengan beramai-ramai membakar kampung itu dengan alasannya penduduk dalam
kampung itu ada bersubahat dengan penjahat. Dengan pembakaran ini
menyebabkan 25 kaum keluarga anak Melayu yang tiada berumahtangga.
Pada 26
September 1947 Miss Barbara Wittingham-Jones, seorang wartawan wanita
Inggeris telah melawat ke Patani bagi julung kali semenjak lepas perang.
Dia telah menjelajah sejauh 250 batu melalui negeri ini kerana memerhati
dan menyiasat kedudukan 700,000 orang-orang Melayu di bawah
penindasan kerajaan Siam-Thai.
Dalam akhbar
Straits Times, di Singapura keluaran 1 Disember, Miss Jones telah
menceritakan pendapatan dari penyiasatan di Patani itu demikian katanya,
“Di mana saya pergi, saya dapati dasar penindasan yang dijalankan dengan
teratur dan satu gerakan sengaja dilancarkan untuk mensiamkan anak negeri.
Perasaan rakyat telah menggelegak oleh larangan yang dipaksa oleh kerajaan
Siam ke atas pendidikan orang-orang Melayu di sana,” kata Miss Jones
sambil menerangkan bahawa sekolah-sekolah Melayu dalam Patani, telah
ditutup oleh kerajaan Siam-Thai.
“Di
sepanjang-panjang jalan raya lihat bangunan-bangunan sekolah ditutup dan
kosong bahkan sekolah-sekolah agama pun ikut diharamkan oleh kerajaan
Siam. Meskipun satu dua sekolah-sekolah Melayu masih hidup terutama sekali
di Yala dan Narathiwat tetapi sehari dua selama lawatan saya ke sana,
beberapa buah lagi telah dipaksa ditutup, kerana orang-orang Melayu
itu tak mahu menghantarkan anak-anaknya ke sekolah Siam sehingga mereka
pun berdegil juga tidak mahu mempelajari bahasa Siam. Maka kemunduran
tentang pelajaran antara bangsa Melayu di Patani ini adalah menghalang
kemajuan masyarakat dan ekonomi mereka.
Mengatakan
bahawa dasar Siam ini telah mematikan roh dan semangat bangsa Melayu maka
Miss Jones telah menerangkan bahawa akibatnya ialah jurang yang
menceraikan “penakluk-penakluk Siam itu dengan orang-orang Melayu
makin hari makin luas”. Penjajah Siam katanya lagi terang memandang keji
dan hina rakyat Melayu iaitu mensifatkan rakyat Melayu itu sebagai satu
bangsa yang buta huruf dan orang tani yang bodoh.
“Sebagai qariah dalam pergaulan masyarakat maka tidaklah hairan
sekiranya setengah-setengah orang Melayu lebih keras hatinya telah menjadi
musuh terhadap masyarakat iaitu denga merompak di darat dan di laut.”
Demikian kata Miss Jones.
“Segenap
lapisan pegawai-pegawai Siam adalah memakan suap dan kerana keburukan ini
diburukkan lagi oleh perasaan pegawai-pegawai Siam itu memandang keji dan
hina ke atas orang-orang Melayu maka jadilah nasib orang-orang
Melayu Patani itu terus menerus menderitaaniaya kecerobohan dan
dasar tuntut bela pegawai-pegawai Siam itu.” Kemudian Miss Jones pun
meceritakan bagaimana Polis Siam pernah membakar kampung-kampung Melayu
sampai hangus semata-mata kerana kampung itu dituduh melindungi
penjahat-penjahat.
“Polis-polis
Siam tidak mahu menyiasat sama ada benar atau tidak tuduhan-tuduhan itu
atau membicarakan orang-orang itu di dalam mahkamah. Pegawai-pegawai
Siam pernah masuk ke rumah-rumah orang-orang Melayu mencabul
perempuan-perempuan Melayu dan memaksa kedai-kedai Melayu supaya membayar
wang perlindungan kepada mereka wang perlindunga ini berjumlah sampai
beribu-ribu dan polis Siam selalu masuk ke kedai-kedai Melayu merampas apa
sahaja barang yagn disukainya” kata Miss Jones.
Menunjukkan
nyawa orang-orang Melayu di Patani tidak berharga. Wartawan itu
mengatakan, “Orang-orang Melayu selalu ditembak begitu sahaja dengan tidak
ada usul periksa lagi atau hilang ghaib dengan tidak meninggalkan kesan
dan cerita lagi.
“Kerana
Patani terpencil dari dunia luar makan orang-orang Melayu tak dapat
dan tak berupaya menentang pemerintahan yang kejam dan ganas ini,
teguran-teguran yang sederhana kepada pemerintah Siam adalah dianggap
sebagai membahayakan keselamatan negeri, oleh kerajaan Siam
teguran-teguran ini pun ditindas dengan hukum bunuh atau disiksa.
Orang-orang Melayu di Patani tidak ada kebebasan bercakap, tidak ada surat
khabar, tidak banyak mempunyai peti-peti radio dan tidak ada badan
politik. Tempat yang digunakan oleh orang-orang Melayu Patani untuk
bersuara ialah di masjid-masjid. Sekali sekali sebuah surat khabar Melayu
telah dibawa masuk dengan sulit ke Patani iaitu surat khabar Utusan
Melayu”
Lebih jauh
Miss Jones menerangkan, “Bahawa walaupun sudah lebih lima puluh tahun
Siam-Thai menindas orang-orang Melayu begini dahsyatnya. Tetapi
dasar mensiamkan orang-orang Melayu belum lagi berjaya. Saya hairan
melihat kekuatan batin orang-orang Melayu Patani menahan tindasan
itu sehingga dapat mereka memelihara adat mereka.
Demikianlah
ringkasan dari kenyataan wartawan Miss Jones membayangkan keadaaan yang
sebenar berlaku dalam wilayah-wilayah Melayu selatan Siam dan dapatlah
pengertian mengapa sebabnya orang-orang Melayu Patani telah bangkit
serentak menuntut kemerdekaan dan keadilan.
Setelah
berita keganasan dan gerakan hendak mensiamkan orang-orang Melayu di
Patani itu terheboh ke seluruh dunia terutama di Malaya, maka pada bulan
Ogos 1947 kerajaan Siam-Thai telah menghantar rombongan penyiasatnya
seramai tujuh orang ke Patani, bagi menyiasat perkara-perkara yang
tersebut serta akan mendengar fikiran penduduk-penduduk tempatan bagi
mengadakan suatu perubahan yang sesuai dengan kehendak orang-orang
Melayu itu.
Pada 24 Ogos
rombongan penyiasat ini telah mengadakan perjumpaan besar dengan
orang-orang Melayu di Patani serta diberi kesempatan bersoal jawap
dengannya. Dalam perjumpaan ini Haji Sulong bin Abdul Kadir, Ketu Majli
Islam dan Wan Othmann Ahmad ketua Persatuan Semangat Patani dengan mewakil
rakyat tuntutan yang dihadapkan kepada kerajaan. Kandungan tuntutan itu
ialah;
1.
Hendaklah kerajaan Siam-Thai mengadakan seorang yang berjawatan
tinggi dengan berkuasa penuh memerintah atas empat wilayaw iaitu Patani,
Yala, Narathiwat dan Setul, yang dilantik daripada orang Islam yagn
diperanakkan dalam salah satu wilayah ini dengan dipilih oleh rakyat
jelatanya sendiri. Orang yang memegang jawatan ini hendaklah dikekalkan
selama-lamanya dengan tidak bertukar ganti.
2.
Sekalian hasil-mahsul yang didapati dalam empat wilayah ini
hendaklah dibelanjakan untuknya semata-mata.
3.
Hendaklah kerajaan mengadakan pelajaran bahasa Melayu dalam
sekolah-sekolah mukim dalam empat wilayah ini hingga sampai darjah
empat.
4.
Pegawai kerajaan dalam empat wilayah ini hendaklah 80 peratus
jumlahnya daripada orang-orang Islam yang diperanakkan dalam
wilayah-wilayah ini.
5.
Hendaklah kerajaan menggunakan bahasa Melayu dalam pejabat
kerajaan bersama-sama dengan bahasa Siam.
6.
Hendaklah kerajaan membenarkan Majlis Agama Islam mengeluarkan
undang-undangnya sendiri yang berkenaan dengan adat istiadat agama Islam
dengan persetujuan orang yang berjawatan tinggi
itu.
7.
Hendaklah kerajaan mengasingkan mahkamah syariah daripada mahkamah
kerajaan yang ada dalam empat wilayah itu dan berkuasa menghukum
perbicaraannya dengan bebas.
Gambar : Pintu Kota Cabang Tiga,
Patani
Kandungan surat tuntutan ini
lebih lanjut lagi mengupaskan peri amalan bahagian daripada
pegawai-pegawai Siam tempatan kerap kali menceroboh hak-hak rakyat jelata
Melayu sambil dirayukan kepada kerajaan Siam-Thai bahawa tuntutan mereka
hari bukanlah bererti hendak memecah dasar perlembagaan kerajaan Siam-Thai
malah tuntutan ini adalah dituju pada maksud untuk memperbaiki nasib
bangsa dan tanah air mereka dalam masa dunia sedang sibuk merancangkan
kepentingan hak dan kemerdekaan bangsa-bangsa yang telah
terjajah.
Tatkala
mengupas soal kerakyatan Melayu maka tuntutan itu berkata, “....kami
orang-orang Melayu telah insaf bahawa hakikat yang sebenar kedudukan
kami di dalam pemerintahan Siam telah tercabul dan terhina manakala kami
telah dipanggil ‘Thai-Islam’ dengan panggilan ini nyatalah soal kerakyatan
kami sebagai bangsa Melayu telah tiada diiktiraf oleh kerajaan Siam-Thai.
Oleh itu kami atas nama seluruh rakyat jelata Melayu di Patani dengan
sebulat suara menuntut hendaklah kerajaan Siam mengutamankan kerakyatan
kami sebagai bangsa Melayu yang berugama Islam supaya janganlah
selama-lamanya dunia memandangkan kami sebagi Thai-Islam yang
sejati.
Segala
tuntutan orang-orang Melayu itu telah diterima oleh rombongan
penyiasat kerajaan Siam-Thai itu dan sanggup hendak menyampaikannya kepada
kerajaan di Bangkok.
Sementara
itu dikhabarkan bahawa orang-orang Melayu dalam wilayah Narathiwat
juga bersama-sama mengemukakan tuntutan seumpama itu kepada Rombongan
Penyiasat tersebut. Tuntutan dengan menerusi 55 orang ketua-ketua Melayu
di sana. Di antara tuntutannya itu ialah pejabat Tetuang Udara Siam di
Bangkok hendaklah mengadakan bagaiman siaran dalam bahagian Melayu pada
tiap-tiap hari. Pejabat-pejabat kerajaan hendaklah ditutup pada hari
Jumaat sebagai hari kelepasan dan juga pada hari kemuliaan agama Islam.
Menubuhkan pelejaran cara baharu mengikut bagaimana kemajuan dunia
sekarang di bawah anjuran pegawai-pegawai Islam, hasil-mahsul dalam yang
didapat dalam empat wilayah hendaklah diutamakan bagi kemakmuran di dalam
empat wilayah itu. Dan lain-lain lagi tuntutannya yang mengandungi 13
perkara begitu juga tiada beberapa hari kemudian itu juga, tuntutan dengan
menerusi Encik Abdullah bi Muhamad Saad wakil rakyat Wilayah
Setul.
Sekalian
tuntutan orang-orang Melayu itu telah disampaikan kepada kerajaan di
Bangkok, tetapi kesudahannya tidak mendapat layanan dari pemerintah
Siam-Thai, sebaliknya di antara ahli pemerintah Siam telah berpendapat
bahawa tuntutan itu sangat berlawanan dengan dasar Perlembaggan Negara dan
tidak harus diberi timbangan.
Pada 30
Januari 1948 wakil khas Utusan Melayu di Bangkok telah bertanya
kepada Timbalan Perdana Menteri Siam, bagaimana sikap pemerintah terhadap
tuntutan itu, dia telah menjawab, “bahawa tuntutan-tuntutan itu akan
dihalusi dengan saksama dan seberapa dapat tuntutan itu akan dipenuhi.”
Ertinya jawapan ini mana-mana tuntutan Melayu itu yang tidak merugikan
muslahat pemerintah Siam akan dipenuhi manakala mana-mana yang
mengecewakan kepentingannya akan ditolak.
Setengah ahli-ahli pemerintah Siam telah mentafsirkan bahawa
tuntutan itu ialah suatu pergerakan politik yang salah dalam undang-undang
perlembagaan. Dan wajib dijalankan tindakan kerasa ke atas orang-orang
Melayu.
Dengan
perintah Pesuruhjaya Siam Patani maka pada pagi 16 Januari 1948 sepasukan
polis Siam yang bersenjata telah datang menangkap Haji Sulong di
rumahnya dan dua hari kemudian telah menangkap Wan Othman Ahmad, Haji Wan
Husin dan Wan Muhamad Amin iaitu ketua-ketua Melayu yang menghantar
tuntutan orang-orang Melayu itu atas tuduhannya “menderhaka” kepada
kerajaan. Sebulan kemudian Haji Sulong dan rakannya telah dibawa ke Nakorn
Sri Thammarat. Dan Mahkamah Siam di sana telah memutuskan perbicaraannya
dengan hukuman jel 3 tahun dua bulan kemudian mereka telah dibawa ke
Bangkok dan ditahan dalam jel besar “Bang Kuang”.
Semenjak
penangkapan ini, banyaklah orang-orang Melayu Patani yang dituduh
bersubahat dalam pergerakan itu, telah melarikan diri masing-masing
berlindung di Malaya. Dan Majlis Agama Islam di Patani telah diharamkan
oleh pemerintah dalam tahun inilah juga segala gerak-geri orang-orang
Melayu Patani sentiasa dalam pemerhatian pemerintah Siam. Dan
beberapa banyak pula dihantar mata-mata gelap istimewa dari Bangkok ke
dalam Patani, Yala, Narathiwat. Bagi menyiasat pergerakan orang-orang
Melayu itu yang telah dituduhnya mengadakan pergerakan politik
menentang pemerintah dan menuntut kemerdekaan.
Soal
orang-orang Melayu itu telah mendapat tempat yang utama dalam
perbincangan ahli-ahli pemerintah Siam selanjutnya soal mereka telah
menjadi heboh lagi di Tanah Melayu. Manakala surat-surat khabar Melayu
telah berdiri menyertai dan menyokong pergerakan orang-orang Melayu
Melayu di Selatan Siam. Utusan Melayu ialah akhbar kebangsaan
Melayu yang utama sekali telah membela dan menyokong cita-cita mereka itu.
Suara Utusan Melayu kerap kali mengharu masuk ke dalam lubang
telinga ahli-ahli pemerintah Siam dan suaranya pernah pula bergema
di dalam Parlimen Siam tatkala kedudukan orang-orang Melayu yang
menderiata di sebalik tabir besi Siam itu telah dapat
dipecahkan.
Gambar : Bekas Kota Jerenga. Wilayah
Bangnara.
Sementara itu golongan akhbar Siam yang memakai faham kolot dan
penganut pemerintahnya kerap kali cuab memburukkan cita-cita orang-orang
Melayu itu serta menjahatkan pergerakan mereka. Dan ada pula akhbar-akhbar
Siam yang memakai fahaman yang jujur dan menghargakan dasar persuratan
akhbar Melayu membayangkan rasa simpatinya kepada orang-orang Melayu
itu.
Pada 30
Januari 1948 pasukan polis Siam istimewa telah dihantar dari Bangkok ke
wilayah-wilayah Melayu itu bagi memperkuatkan kawalan pemerintah atas
orang-orang Melayu yang telah dipercayainya pergerakan mereka akan
bertambah besar. Pada 28 April 1948 berlakulah pertempuran hebat di antara
seribu orang-orang Melayu dengan pasukan polis Siam-Thai di kampung
Dusun Nyiur dalam wilayah Narathiwat. Polis Siam lebih dahulu yang
memulakan serangannya atas orang-orang Melayu itu kerana dituduhnya
orang-orang Melayu di situ sedang menganjurkan pergerakan melawan
pemerintah Siam. Pertempuran telah berlaku selama 36 jam, kemudian
orang-orang Melayu telah mengundur diri ke hutan rimba kerana
melanjutkan perjuangan cara gerila, hampir 400 orang-orang Melayu
termasuk orang-orang tua, perempuan dan kanak-kanak kecil telah mati dalam
pertempuran ini dan lebih daripada 30 orang polis Siam telah
terbunuh.
Pada 27
April tiga buah kapal terbang pengebom Siam telah melayang di angkasa
pertempuran itu mencuba hendak menggugurkan bom atas orang-orang
Melayu. Kapal perang Siam yang sedang berlabuh di Kuala Bangnara telah
diperintah mendaratkan tenteranya bagi membantu polis Siam kerana membunuh
orang-orang Melayu itu. Kemudian Kamnan Muhamad, Penggawa Kampung
Tanjung Mas dan Mustafa seorang ketua Melayu di Teluban, telah ditangkap
oleh polis Siam atas tuduhan bersubahat menganjurkan pergerakan dan
keduanya telah dibunuh dengan tidak dibawa bicara di
mahkamah.
Pihak
pemerintah Siam telah mencuba hendak menyembunyikan punca-punca yang
menyebabkan berlaku pertempuran itu dan menbuat dakyah palsunya kepada
dunia mengatakan kejadian itu ialah suatu pertempuran biasa sahaja di
antara kaum penjahat dengan pengawal keamanan. Tetapi kebenaran tidak
dapat disembunyikan kerana iaitu menjadi bukti yang terang menunjukkan
bahawa orang-orang Melayu itu telah hilang rasa sabar dan lebih
mendalam rasa tak puas hati mereka kepada pemerintah Siam-Thai. Dengan
terkorban ratusan jiwa orang-orang Melayu itu telah menjadi suatu
peristiwa yang besar sekali dalam sejarah kebangkitan orang-orang
Melayu Patani, menuntut keadilan dan kebebasan.
Lebih dari
itu, pemerintah Siam telah berusaha hendak mengaburkan mata dunia dengan
jalan dakyahnya memperkecilkan pergerakan orang-orang Melayu itu
sambil menegaskan bahawa orang-orang Melayu itu bergerak dengan
kerana dihasut dan diupah oleh sebilangan kecil orang-orang Melayu
Patani yang melarikan diri ke Malaya.
Bagi
menentang dakyah pemerintah Siam ini maka pada 6 Februari 1948 dengan
menerusi Ketu Jawatankuasa Perwakilan Melayu di Selatan Siam telah
menghantar bantahan kepada Perdana Menteri Siam yang mengatakan pergerakan
orang-orang Melayu itu terbit daripada sekumpulan kecil
sahaja.
Ketua
Jawatankuasa itu telah menghantar juga bantahannya ke Lake Success New
York meminta supaya Majlis Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu, mengambil
tindakan campur tangan menyiasat ke Siam bagi mengadakan suatu pemilihan
suara ramai untuk menentukan kedudukan dan sikap orang-orang Melayu
yang sebenar di selatan Siam itu.
Salinan dari
bantahan ini telah dihantar juga kepada Menteri utusan British dan Amerika
di Bangkok kerana menyatakan kedudukan yang sebenar dalam pergerakan
orang-orang Melayu itu. Dalam bantahan ini telah menuntut juga
kepada Perdana Menteri Siam membuktikan kepada dunia betul atau tidaknya
pendirian kerajaan Siam itu dengan jalan membenarkan langkah mengadakan
suara ramai yang diketuai oleh wakil Bangsa-bangsa Bersatu tetapi tidak
dengan menghadirkan tentera dan pegawai-pegawai Siam dalam pemilihan raya
itu.
Bantahan ini
telah diterima oleh pemerintah Siam di Bangkok. Tetapi tidak diendahkannya
pada 8 Disember 1947 pemeberontakan rampas kuasa telah berlaku di Bangkok
dan dua kemudian Luang Phibun Songgram bekas ahli jenayah peperangan telah
menjadi Perdana Menteri. Pada 29 Januari 1948 kerajaan Phibun Songgram
telah mengadakan pemilihan raya bagi mengkhaskan kerajaannya untuk
mendapatkan pengakuan negara-negara luar terutama kuasa-kuasa dunia.
Orang-orang Melayu Patani telah mencuba hendak memulaukan pemilihan
raya itu dan tidak mahu memilih wakil-wakil mereka ke Parlimen kerana
kedatangan Luang Phibun Songgram kali yang kedua ini tidak sah dalam
undang-undang Perlembagaan Negara. Dan meraka tidak mahu mengiktiraf
kerajaan Phibun Songgram tetapi percubaan orang-orang Melayu itu
tidak berjaya kerana digerak dan dipaksa oleh polis Siam. Akhirnya Luang
Phibun Songgram datang sekali lagi memegang kuasa pemerintah. Kedatangan
ini orang-orang Melayu rasa bergelisah tidak puas hati sebab dalam
zaman pemerintahan diktator dahulu, Luang Phibun Songgram telah menjadi
musuh besar orang-orang Melayu.
Dengan
kedatangan Luang Phibun Songgram kali yang kedua ini telah menimbulkan
tanda soal yang besar kepada orang-orang Melayu adakah dia akan
menjalankan semula dasar “mensiamkan”orang-orang Melayu seperti
dahulu atau langkah mana pula dia akan berjalan. Tetapi dalam beberapa
bulan kemudian dia telah menghidup semula “Dewan kebudayaan” dan mulai
beransur-ansur memulihkan undang-undang kebudayaan yang dahulu yang
merupakan undang-undang paksa. Suatu perintah telah dikeluarkan mulai dari
tahun 1950 maka 13 macam mata pencarian hidup telah diharamkan kepada
orang-orang Cina di dalam Siam dan telah ada ura-uranya akan memaksa
orang-orang Melayu memakai pakaian Barat semula. Hal ini sedang
dirasa oleh orang-orang Melayu.
Pada 10
Oktober 1949 dengan jemputan kerajaan Siam. Maka sekumpulan
wartawan-wartawan Malaya yang diwakili akhbar-akhbar Melayu, Inggeris,
Cina dan Tamil telah dibawa melawat dan meninjau ke dalam wilayah Patani,
Yala, Narathiwat bagi memerhati dan menyiasat hal ehwal kedudukan
orang-orang Melayu yang sebenar di selatan Siam. Sepanjang-panjang
lawatan mereka itu senantiasa digaul dan diintip oleh polis Siam keadaan
mereka samalah seperti orang-orang tawanan. Tujuannya tidak mahu memberi
wartawan-wartawan itu dapat berjuma dan bercakap dengan orang-orang
Melayu bagi mendapat kenyataan yang sebenar daripada
mereka.
Walau
bagaimanapun ditutup dan disembunyikan oleh pemerintah Siam, akan tetapi
kedudukan orang-orang Melayu di selatan Siam hari ini telah terang
kepada mata dunia bahawa mereka selama-lamanya hidup menderita tidak
mendapat layanan baik dari pemerintah Siam-Thai. Jikalau dikaji dengan
sedalam-dalamnya, bahawa semenjak kejatuhan negeri Patani dalam abad 18
Masehi yang lampau hingga sekarang telah terang bahawa pemerintahan Siam
sangat kurang kebolehan dan kecakapannya dlaam hal pemerintahan. Dalam
masa begitu lama, tidak ada saatu perubahan yang lebih besar berlaku dalam
hal kemajuan negeri Patani yang boleh memberi kebajikan kepada
orang-orang Melayu, perkara kesihatan, pelajaran, perkawalan dan
iktisad dalam Patani sangat jauh ketinggalan jika
dibandingkan dengan kemajuan
dalam negeri rakan-rakannya di Malaya. Langkah pemerintah Siam membiarkan
orang-orang Melayu hidup dalam kemunduruan itu memang memberi
keuntungan yang besar kepada dasar mereka tetapi itulah yang menyedihkan
hati orang-orang Melayu. Orang-orang Melayu Patani telah dipaksa
menggadaikan negerinya kepada pemerintahan Siam dengan harapannya supaya
mereka diberi suatu pimpinan yang baik menuju kepada kemajuan umum
sekurang-kurangnya biarlah setimbang dengan pimpinan yang diberikan kepada
orang-orang Siam. Negeri Patani tidaklah begitu miskin, tetapi
kaya-raya dengan hasil buminya yang asli, di antaran jajahan-jajahan yang
di selatan Siam, maka Patani sebuah jajahan yang berhitung kaya tidak
berkehendak menumpang kepada harta orang-orang Siam dari lain-lain
jajahan untuk dibelanjakan bagi kebajikan orang-orang Melayu itu.
Sekiranya dalam masa 60 tahun leboh pemerintah Siam menjajah negeri Patani
itu, kalau 50 peratus sahaja dari hasil buminya dibelanjakan bagi
kebajikan orang-orang Melayu, sudah tentu hari ini negeri Patani
akan berupa dengan keadaan yang lebih bagus dalam perkara kemajuan
sekurang-kurangnya jalan-jalan raya dalam Patani hari ini telah menjadi
jalan-jalan untuk kereta-kereta lembu dan bandarnya tentulah tidak menjadi
seperti bandar-bandar kaum Sakai di Malaya.
Dasar demokrasi Siam telah mendakwa hendak memberi persamaan hak
kebebasan, memberi pelajaran yang cukup kepada rakyat dan berbagai-bagai
rupa dakwa yang indah. Tetapi sudah 17 tahun lamanya demokrasi Siam
berjalan, satu bukti tak dapat dipandang oleh orang-orang Melayu.
Memang ada juga kemajuan di zaman demokrasi misalnya bentuk bandar Bangkok
hari ini lebih jauh maju dari masa sepuluh tahun yang lalu. Jalan-jalan
raya dalamnya telah dibuat dengan batu konkrit, beratus-ratus buah
hospital telah didirikan, berpuluh-puluh buah sekolah tinggi telah
diadakan, segala segi penghidupan orang-orang Siam telah diberi
layanan dan bermacam-macam lagi pimpinan yagn baik kepada orang-orang
Siam itu. Di Patani demokrasi yang seumpama itu rupanya tidak sampai dan
tidak diketahui oleh orang-orang Melayu dalam Patani, kerana
demokrasi Siam itu nampaknya bersetakat dan ada sempadan Cuma di dalam
kawasan Bangkok dan jajahan yang di sekelilingnya sahaja. Tegasnya
demokrasi Siam-Thai itu untuk orang-orang Siam-Thai, untuk agama Buddha,
untuk menindasi orang-orang Melayu dan mencabul agama Islam. Sungguh
aneh demokrasi Siam maka nyatalah demokrasi buatan Siam tidak sesuai
dengan orang-orang Melayu.
Melihat
kepada keadaan dunia hari ini, timbul pula satu tanda soal. Apakah
kesudahannya kedudukan orang-orang Melayu Patani, memadaikah
selama-lamanya mereka hidup dnegan merengkok di bawah demokrasi Siam-Thai
yang kolot, pada hal sekarang dunia sedang bergerak membina faham
demokrasi tulen, dasar agung Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu di Lake
Success, New York, ialah membebaskan bangsa-bangsa yang terjajah. Menanam
rasa demokrasi kepada seluruh bangsa supaya reka cipta mesra kepada
demokrasi sehingga mereka insaf bertanggungjawab bersama-sama mengawal
keamanan dunia. Bilakah orang-orang Melayu Patani semuanya akan
faham demokrasi, insaf kepada nasib mereka, sanggup mereka berjuang
berhabis-habisan kerana demokrasi soal-soal ini menjadi kesulitan yang
besar kepada ahli-ahli fikri Melayu Patani hari
ini.
Di antara
100 juta bangsa Melayu dalam dunia, maka orang-orang Melayu di
Patani itulah yang lebih buruk nasib mereka, walaupun orang-orang
Melayu Patani telah lama hidup di dunia demokrasi, tetapi dengan kerana
demokrasi Siam-Thai itu ada kelas-kelas dan bersetakat jadilah nasib
orang-orang Melayu itu seperti “pokok kadok tak nak junjung”.
Hanya sentiasa merengkok di pangkal junjung.
Sesungguhnya nasib orang-orang Melayu Patani
tidak harus diletak dalam tangan pemerintah Siam tetapi langkah
memperbaiki nasib kedudukan mereka adalah terletak di dalam tangan mereka
sendiri
Tiada ulasan:
Catat Ulasan