KEPELBAGAIAN
BANGSA MALAYSIA Malaysia mepunyai pelbagai kaum dan adat resam,antara
kaum yang utama ialah kaum melayu,cina,dan india Kepentingan adat resam
di dalam hidup masyarakat tidak kira apa bangsa sekalipun tidak dapat
dinafikan. Adat yang merangkumi seluruh aspek bermula dari kelahiran,
perkahwinan sehinggalah kematian terdapat di dalam hidup semua
masyarakat di Malaysia. Adat resam merupakan kebiasaan cara hidup yang
diamalkan oleh sesuatu masyarakat yang dapat menggambarkan corak budaya
masyarakat tersebut.
ADAT RESAM MASYARAKAT MELAYU
Adat
resam kelahiran Wanita yang mengandungkan anak sulung akan menjalankan
upacara melenggang perut oleh seorang bidan .Adat ini juga dipanggil
Kirim Perut oleh masyarakat Melayu di bahagian utara Semenanjung
Malaysia dan di sesetengah tempat dikenali sebagai Mandi Tian. Upacara
ini dilakukan kepada wanita yang mempunyai kandungan berusia dalam
lingkungan tujuh atau lapan bulan.Adat ini dijalankan untuk membuang
geruh atau kecelakaan yang mungkin menimpa wanita hamil yang bakal
bersalin dan bagi membetulkan kedudukan bayi di dalam perut.Bidan akan
menyambut bayi dengan jampi serapah dan daun sirih akan disemburkan
kepada bayi itu. Selepas bayi dibersihkan, tali pusat bayi akan dipotong
dengan menggunakan sembilu buluh dan dialas di atas sekeping wang perak
satu ringgit. Di sesetengah tempat tali pusat dipotong menggunakan
cincin emas. Lazimnya tali pusat bayi akan tertanggal dalam tempoh
seminggu dan adat cuci lantai atau adat naik buai akan diadakan.Adat ini
sebaiknya dilakukan pada hari isnin dan khamis .Adat cukur rambut ini
dilakukan pada hari ketujuh selepas dilahirkanl dan kebiasaannya Kenduri
nasi kunyit dan doa selamat akan diadakan pada hari tersebut.Upacara
naik buai bermaksud bayi tersebut akan diletakkan di dalam buaian yang
menggunakan kain songket atau batik dan dihias indah dengan
bunga-bungaan. Selendang akan diikat di kiri kanan buaian dan ditarik
perlahan-lahan semasa upacara berlangsung. Ketika itu juga, nazam atau
marhaban akan dialunkan oleh sekumpulan lelaki atau wanita. Seterusnya
bunga telur dan bunga rampai akan dihadiahkan kepada kumpulan ini.
Adat merisik juga dipanggil meninjau
atau menengok.Tujuan adat ini dilakukan bagi memastikan si gadis masih
belum berpunya kerana islam melarang meminang tunangan orang.Tujuan
utama adat ini dilakukan bagi menyelidik latar belakang si gadis dan
selalunya dijalankan oleh suadara mara terdekat pihak lelaki seperti ibu
atau bapa saudaranya.Pihak si gadis akan mempertimbangkan dahulu
lamaran sebelum membuat apa-apa jawapan.Adakalanya semasa merisik, wakil
lelaki tersebut akan memberikan sebentuk cincin tanya berupa cincin
belah rotan dan jika pihak gadis bersetuju mereka akan menetapkan tarikh
untuk peminangan. pihak keluarga lelaki akan menetapkan hari untuk
menghantar satu rombongan peminangan. Urusan peminangan akan dilakukan
oleh kaum keluarga terdekat pihak lelaki. Adat ini dilakukan bagi
menyatakan tujuan mereka yang sebenarnya secara rasmi. Saudara-mara
kedua-dua belah pihak akan berunding untuk menetapkan tarikh dan masa
yang sesuai untuk adat bertunang pula. Di samping itu, perbincangan juga
akan diadakan berkenaan dengan hantaran dan jumlah rombongan yang akan
datang untuk upacara bertunang untuk memudahkan pihak perempuan
menyediakan persiapan semasa majlis pertunangan kelak. Upacara ini akan
dimulakan dengan wakil pihak lelaki menyerahkan tepak sirih kepada wakil
pihak perempuan dan menyatakan lamaran mereka secara rasmi. Pantun
sering digunakan dalam upacara ini bertujuan untuk memeriahkan
majlis.Acara kemuncak majlis pertunangan adalah adat sarung cincin di
mana wakil pihak lelaki yang terdiri dari ibu atau saudara perempuannya
akan menyarungkan cincin pertunangan atau cincin tanda ke jari manis
gadis yang dilamar. Setelah itu rasmilah sudah pertunangan tersebut.
Semasa majlis perkahwinan,pengantin lelaki akan diarak dengan paluan
kompang dan diiringi dengan bunga manggar dari rumah penanggak menuju ke
rumah pengantin perempuan. Kedatangan rombongan pengantin lelaki akan
disambut dengan taburan beras kunyit. Pengantin perempuan akan menyambut
kedatangan pengantin lelaki dan kemudiannya pasangan pengantin akan
dibawa ke halaman rumah dan duduk di tempat khas yang sediakan. Pada
kebiasaannya, persembahan pencak silat atau juga dipanggil menyembah
pengantin akan diadakan. Selepas itu, pengantin akan akan dibawa naik ke
rumah untuk adat bersanding pula. Di sesetengah tempat, pengantin
lelaki terpaksa melalui beberapa halangan di hadapan tangga, di muka
pintu atau di atas pelamin untuk mendapatkan pengantin perempuan. Oleh
itu wakil pengantin lelaki perlu membayar tebus pintu atau tebus
pelamin.Semasa adat bersanding diadakan, adat menepung tawar turut
dilakukan. Para tetamu dan jemputan yang hadir juga akan diberi bunga
telur pada hari tersebut.
Semasa Kematian
Apabila
berlaku kematian, keluarga si mati akan memberitahu kepada tok imam
agar kematian itu dapat dimaklumkan kepada saudara mara dan jiran
tetangga di sekitar kawasan itu.Mayat akan ditutup dari kepala hingga ke
kaki dengan sehelai kain. Kepalanya dihadapkan ke arah kiblat dan
kedua-dua tangannya pula dikiamkan iaitu tangan kanan ditindihkan atas
tangan kiri ke dada. Orang yang menziarah si mati akan menyedekahkan
ayat-ayat suci Al-Quran. Pada kebiasaannya di hadapan mayat itu,
diletakkan sebuah tempat bara dan kemenyan akan dibakar. Mayat tersebut
juga perlu dikebumikan secepat yang mungkin.Mayat dimandikan oleh tukang
mandi mayat barsama ahli keluarga dengan tertib dan cermat. Jenazah
akan di kapankan dengan cara membalut badan mayat dengan kain putih dan
dipakaikan celak dan dibubuh kapur barus. Sebagai penghormatan terakhir,
ahli keluarga terdekat dan muhrim dibenarkan mengucup mayat tetapi
disyaratkan air mata tidak menitis pada tubuh jenazah. Mayat seterusnya
disembahyangkan samada di rumah atau di masjid.Sebelum jenazah
dimasukkan ke dalam keranda,seorang wakil atau waris si mati akan
memberi ucapan ringkas dan memohon ampun dan maaf bagi pihak si mati
jika selama hayatnya beliau pernah berbuat dosa terhadap seseorang.
Wakil tersebut juga akan meminta supaya mana-mana hutang si mati yang
masih belum dijelaskan agar dapat dihalalkan ataupun si penuntut boleh
menuntutnya pada waris si mati. Sebelum keranda diusung, ahli keluarga
terdekat akan lalu sebanyak tiga atau tujuh kali dibawah keranda
tersebut supaya mereka tidak terasa rindu pada si mati.Jenazah akan
dikebumikan dan upacara membaca talkin akan dijalankan oleh tok imam
berserta doa, air akan disiram di atas kubur si mati dari bahagian
kepala sampai ke bahagian kaki sehingga habis. Kemudian bunga rampai
pula ditabur .Kenduri arwah dan doa selamat akan diadakan oleh keluarga
si mati selepas jenazah selamat dikebumikan. Ia diadakan pada hari
pertama, ketiga, ketujuh, keempat puluh empat atau keseratus hari
ADAT RESAM MASYARAKAT CINA.
Masyarakat
cina mempunyai banyak pantang larang seperti tidak dibenarkan melakukan
kerja-kerja seperti memaku kerana dikhuatiri bayi yang lahir akan
mengalami kecacatan, mengawal tingkah laku dan mereka juga digalakkan
bekerja supaya mudah bersalin dan Sebarang konflik atau perselisihan
perlu dihindari supaya kandungan tidak mengalami sebarang
gangguan.Masyarakat cina melarang member nama semasa mengandung dan
tidak digalakkan terlalu kerap menggosok perut mereka kerana bayi yang
lahir kelak akan mempunyai sifat yang manja. Dari segi penjagaan
makanan, wanita yang hamil dilarang sama sekali makan makanan yang tajam
seperti nenas dan mangga serta tidak digalakkan makan banyak kerana
ditakuti bayi akan menjadi besar dan ini akan membuatkan ibu sukar untuk
bersalin.
Selepas Lahir
Wanita-wanita
Cina yang baru melahirkan anak terpaksa berpantang selama empat puluh
hari hari. Ibu tidak dibenarkan mandi air sejuk kerana dibimbangi masuk
angin. Pusat bayi yang baru dilahirkan diikat dan dililit dengan sehelai
kain pada perutnya. Ini bertujuan untuk mengelakkan perut bayi dimasuki
angin dan untuk mengeringkan tali pusat. Dari segi pemakanan,
masyarakat Cina menggunakan sejenis arak yang dibuat daripada beras yang
diperam dalam masakan mereka. Arak tersebut dimasukkan bersama-sama
ayam, halia dan lada, kemudiannya digoreng. Masakan panas dan pedas ini
dipercayai dapat mengeluarkan angin daripada badan wanita yang bersalin
disamping menguatkan semula tenaga.
Memberi Nama
Nama
orang Cina terdiri dari 3 perkataan yang dimulai dengan nama keluarga.
Patah kata kedua mewakili nama segenerasi di kalangan adik-beradik dan
sanak-saudara. Nama ketiga pula merupakan nama bagi panggilan diri
sendiri.Nama yang diberi haruslah mengandungi maksud yang baik seperti
lambang kekayaan, kemewahan dan kesejahteraan. Nama mestilah dibuat
berdasarkan kiraan matematik iaitu angka yang terhasil tidak
bertentangan dan seelok-eloknya sepadan. Nama yang diberikan patut
mempunyai timbangan unsur Yin dan Yang yang sama berat dan mempunyai
lima unsur iaitu emas, air, api, tanah dan kayu serta saling melengkapi.
Adat resam perkahwianan
Adat merisik dijalankan
untuk mengetahui latar belakang gadis yang dihajati dan ingin
mengetahui keturunan, peribadi, watak dan tingkah laku si gadis. Cara
merisik terpulang kepada ibu bapa kerana pada lazimnya ibu bapa pihak
lelaki akan menanyakan kenalan dan rakan taulan yang kenal dengan
keluarga si gadis atau mengadakan perbincangan tersebut di
restoran-restoran dengan disertai saudara mara lain. Tradisi makan
bersama ini dapat mengeratkan perhubungan di antara kedua belah
keluarga.Setelah kedua-dua pihak berpuas hati dengan latar belakang
keluarga masing-masing adat meminang akan dijalankan. Seorang
wakil dipilih untuk berkunjung ke rumah si gadis bagi membincangkan
perkara-perkara berkaitan perkahwinan dan majlis pertunangan akan
dijalankan selepas itu. Majlis pertunangan dilakukan berdasarkan
kalendar Cina dan ia hendaklah bersesuaian dengan bintang kelahiran
kedua pasangan tersebut. Khidmat tukang tilik digunakan untuk penetapan
tarikh tersebut berpandukan kepada sebuah buku iaitu Toong-Su. Pada masa
inilah bakal pengantin lelaki berkunjung ke rumah perempuan untuk
menunaikan permintaan. Upacara bertukar cincin dilakukan mengikut masa
yang ditetapkan.Si gadis berkenaan akan menyerahkan sekeping kertas
merah atau nyen-sang yang tertulis nama gadis, umur dan tarikh lahirnya
yang didapati daripada tukang tilik. Tukang tilik akan menghitung hari
dan masa yang sesuai berdasarkan kedua-dua nyen-sang dan dicatat pada
sehelai kertas merah yang dinamakan nyik-kor. Setelah mendapat tarikh
dan masa yang sesuai, tukang tilik akan menyediakan dua keping nyik-kor
dan diberikan kepada lelaki dan perempuan yang hendak berkahwin.
Nyik-kor tersebut mengandungi peraturan-peraturan dan adat-adat yang
perlu diikuti oleh kedua bakal pengantin merangkumi adat-adat tertentu.
Hantaran dan mas kahwin lazimnya diberi semasa upacara bertukar cincin
perkahwinan atau pada hari lain seperti hari istiadat perkahwinan yang
diadakan di Pejabat Pendaftaran Perkahwinan. Sekiranya pihak lelaki
tidak menyediakan barang hantaran yang cukup kepada pengantin perempuan,
sejumlah besar wang tunai akan diberi. Beserta dengan penghantaran mas
kahwin, keluarga pengantin perempuan diberitahu tarikh perkahwinan dan
rundingan akan dibuat dengan pengantin perempuan.
Majlis Perkahwinan
Hari
perkahwinan akan dilangsungkan setelah setahun bertunang atau mengikut
tempoh yang dipersetujui oleh kedua belah pihak. Sebelum tiba hari
perkahwinan sekiranya terdapat kematian di kalangan ahli keluarga bakal
pengantin, perkahwinan itu mesti ditangguhkan pada tahun hadapan ataupun
selama seratus hari. Pengantin akan memakai pakaian yang diperbuat
daripada kain sutera dan disulam benang emas. Baju pengantin
sebaik-baiknya bewarna putih, merah atau kuning. Adalah dilarang memakai
baju hitam, biru dan kelabu kerana dipercayai warna-warna tersebut
melambangkan kematian dan kesedihan. Dalam masyarakat Cina juga, upacara
meminum teh sangat penting dan masih diamalkan. Ia merupakan tradisi
masyarakat Cina yang mempunyai maksud yang tersendiri. Adat ini
melambangkan penerimaan pasangan pengantin terutamanya si isteri dalam
keluarga si suami di samping bertujuan untuk mengeratkan hubungan
kekeluargaan. Dalam upacara ini pasangan pengantin akan memberi teh yang
disediakan kepada saudara mara pihak lelaki. Kemuncak upacara
perkahwinan masyarakat Cina ialah pada sebelah malam iaitu jamuan makan.
Jamuan makan ini diadakan secara besar-besaran samada di rumah, dewan,
atau restoran. Tetamu-tetamu yang datang akan membawa ang-pau sebagai
hadiah kepada pasangan pengantin,akhir sekali, sebagai bukti
perkahwinan, pasangan pengantin akan menandatangani dua pucuk surat
perkahwinan iaitu Keat Foon Ching Su di hadapan beberapa orang saksi.
Adat resam kematian
Selepas
mayat dimandikan,mayat akan disapu dengan minyak wangi dan disolek. Ia
bertujuan untuk mengharumkan si mati terutama apabila berada di alam
akhirat. Kemudiannya mayat tersebut dipakaikan dengan pakaian yang
cantik. Lazimnya pakaian tersebut adalah pakaian yang dipakai ketika
hari perkahwinan. Oleh itu adalah menjadi kewajipan masyarakat Cina
menyimpan pakaian perkahwinan untuk dipakai sewaktu meninggal dunia.
Kemudian mayat akan dimasukkan ke dalam keranda yang diperbuat daripada
kayu yang diukir menarik mengikut status si mati. Ahli keluarga,
saudara-mara dan sahabat handai dikehendaki menangis atau meratapi
pemergian si mati. Tangisan ini perlu dilakukan dengan kuat dan
diselitkan dengan kata-kata yang menunjukkan si mati telah membuat
banyak jasa apabila si mati diletakkan di ruang tamu sehinggalah diusung
ke kawasan perkuburan. Ada juga segelintir masyarakat Cina yang
melupuskan hutang piutang si mati dengan alasan untuk mententeramkan si
mati agar tidak disoal di alam akhirat kelak. Tangisan ahli keluarga
terutama ibu bapa atau saudara yang lebih tua lebih baik dan ini
digalakkan dalam masyarakat Cina. Selain itu masyarakat Cina juga akan
mengupah lebih ramai untuk menangisi si mati. Tangisan ini seolah-olah
menggambarkan kesedihan keluarga dan sahabat handai terhadap kematian
itu. Tangisan akan berlanjutan sehingga mayat dikebumikan. Semasa
mengiring mayat dari rumah ke kawasan perkuburan, pelbagai jenis lagu
akan mengiringinya. Lazimnya pada hari tersebut, ahli keluarga si mati
akan memakai baju berwarna hitam. Warna lain tidak digalakkan, apatah
lagi warna merah yang dikatakan mempersenda si mati dan keluarganya.
Baju yang berbunga juga dilarang dalam upacara kematian tersebut.
Pakaian ahli keluarga si mati adalah seperti jubah hitam yang lengkap
dengan topi. Kemudian mereka akan memakai baju jejaring yang diperbuat
daripada jut atau sabut. Baju ini dipakai di bahagian luar baju hitam.
Ketika mayat diusung dengan menggunakan lori khas, beberapa kertas yang
disalut logam akan dicampak sepanjang sepanjang perjalanan. Mengikut
kepercayaan masyarakat Cina cara ini adalah untuk memastikan roh boleh
berjalan pulang ke rumah berpandukan kertas tersebut.
ADAT RESAM MASYARAKAT INDIA
Adat resam kelahiran
Waktu
kelahiran adalah penting bagi masyarakat India dimana ia akan dicatat
dengan tepat bagi menentukan bintang bayi mengikut almanak Hindu. Sebaik
sahaja bayi dilahirkan, sami atau sesiapa sahaja yang berpengetahuan
tinggi mengenai agama Hindu akan membisikkan Gayatri Mantiram iaitu
sejenis mantera Tuhan di telinga bayi sebelum tali pusat dipotong. Bayi
yang baru dilahirkan juga akan disapu madu bercampur minyak sapi pada
lidahnya. Minyak savvennai yang merupakan campuran minyak bijan, minyak
lenga dan mambu juga kadangkala digunakan untuk kecantikan dan supaya
bayi tidak diserang sebarang penyakit.Setitik minyak bijan yang dicampur
dengan sedikit susu ibu dan disapu ke mulut bayi akan bertindak menjadi
pelawas dalam sistem penghadaman dan membantu tumbesaran bayi tersebut.
Bayi yang dilahirkan di hospital akan dibawa pulang ke rumah pada hari
ketiga, kelima, ketujuh dan sebagainya iaitu pada bilangan hari ganjil.
Sebelum bayi dibawa masuk ke rumah upacara aalati dilakukan untuk
mengelak bala atau sebarang malapetaka dariapada berlaku.Ibu dan bayi
akan diasingkan dari ahli keluarga dan orang luar dilarang melawat
kecuali untuk tujuan perubatan selama dua minggu. Amalan mendodoi
bayi merupakan upacara yang paling penting dalam masyarakat India.
Upacara mendodoi ini juga dikenali sebagai taalaattu bermaksud
penggoyangan lidah. Upacara dimulakan dengan ucapan aaraaro aariraro
atau cerita-cerita nasihat. Ia bertujuan agar bayi tersebut menjadi
seorang yang berguna. Sebaik sahaja bayi berusia enam belas hari, upacara pemberian nama
dilakukan.. Upacara pemujaan dilakukan dengan membersihkan sekeliling
rumah dan memasang lampu minyak di keliling rumah. Bahan-bahan
persembahan juga disediakan seperti kari ayam betina, telur rebus, ikan
kering dan sebagainya. Bayi kemudiannya dimasukkan ke dalam buaian dan
namanya diumumkan pada orang ramai. Saudara mara yang hadir akan memberi
pelbagai hadiah dan upacara diakhiri dengan jamuan dan upacara
sembahyang bagi mendoakan kesejahteraan bayi. Dalam peringkat merisik,
selalunya maklumat mengenai gadis tersebut diperolehi secara langsung
dari pihak yang terlibat dan juga secara tidak langsung menerusi
sahabat-handai dan saudara mara. Ada kalanya orang tengah yang dipanggil
tirumana taragar akan membantu dalam kerja-kerja merisik. Tetapi kini
peranan tersebut telah diambil alih oleh ejen-ejen perkahwinan yang
berdaftar. Adat penyesuaian bakal pengantin dikenali sebagai Thairumanam
Poruttam Paartal dijalankan terlebih dahulu, dalam ajaran Hindu tidak
terdapat konsep perceraian. Terdapat 21 aspek perlu diambil kira untuk
menentukan kesesuaian pasangan bakal pengantin dengan cara tilikan
dimanak Hindu. Diantara yang masih diamalkan oleh masyarakat Hindu iaitu
Tina poruttam/Natcattira poruttam, Kana poruttam, Mahentira poruttam,
Pentiikka poruttam, Yooni poruttam, Raasi poruttam, Raasiyaati paati
poruttam, Vaiya poruttam, Racau poruttam dan Veetai poruttam. Kunjungan
Ke Rumah Pengantin Bakal pengantin lelaki akan mengunjungi bakal
pengantin perempuan untuk melihat sendiri paras rupa dan perawakan calon
isterinya. Adat ini dikenali sebagai pen paarttal atau dalam bahasa
Melayu dipanggil sebagai melihat bakal isteri. Ketika itu wakil pihak
lelaki perlu datang dalam jumlah ganjil walaupun bilangan tersebut
ramai. Buah tangan seperti kelapa, sirih, pinang, cendana, buah-buahan,
bunyi-bunyian serta serbuk kumkum akan dibawa. Barang-barang ini dibawa
sebagai tanda kedatangan mereka atas niat yang baik dan untuk
mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan. Pihak perempuan akan menerima
hantaran tersebut sekiranya bersetuju. Jika tidak, mereka hanya melayan
orang yang datang sebagai tetamu dan tidak boleh mengambil barang-barang
tersebut.
Bakal pengantin perempuan akan
memakai sari dan dipertanggungjawabkan menghidang air minuman. Pada masa
itu bakal pengantin lelaki berpeluang melihat pengantin perempuan
dengan lebih dekat lagi. Oleh itu bakal pengantin perempuan perlu
melayani para tetamu yang bertandang termasuklah bakal suami. Kemudian
kunjungan ini dibalas oleh wakil perempuan. Kali ini pengantin perempuan
tidak turut serta. Dalam masyarakat India, adat pen paarttal juga
bertujuan untuk mengetahui latar belakang bakal pengantin lelaki. Ikat
janji atau niccayam dilakukan selepas mendapat persetujuan kedua-dua
belah pihak. Wakil lelaki akan datang ke rumah pihak perempuan dalam
jumlah bilangan yang ganjil dengan membawa beberapa barangan seperti
kelapa, sirih pinang, bunga-bungaan, buah-buahan, cendana dan kumkum
untuk diberikan kepada wakil perempuan. Sebaik sahaja sampai ke rumah
bakal pengantin perempuan, bapa kedua-dua belah pihak akan berbincang
mengenai perkahwinan tersebut. Sekiranya bapa salah seorang bakal
pengantin telah meninggal dunia, perbincangan akan diadakan dengan
saudara-mara. Sekiranya kedua-dua belah pihak pengantin bersetuju,
mereka akan mengikat janji.
Bakal
pengantin lelaki seterusnya akan melafazkan ikat janji bagi menyatakan
persetujuan untuk mengahwini bakal pengantin perempuan. Seterusnya
perkahwinan tersebut akan diumumkan kepada orang ramai. Sebagai tanda
ikatan, kedua-dua pengantin akan menukar sirih pinang yang dinamakan
taambuulam matrutal. Kemudian mereka akan membincangkan mengenai hari
perkahwinan dan tentang belanja untuk pengantin perempuan, kad jemputan
dan sebagainya. Kemudian upacara niccayam akan dilakukan dan lazimnya
akan dijalankan dengan bertukar-tukar kalungan bunga. Kad jemputan
memainkan peranan yang penting dalam perkahwinan masyarakat India. Kad
jemputan ini dibuat berdasarkan almanak Hindu. Sekiranya terdapat
kesilapan, bermakna perkahwinan tidak dapat dijalankan dengan lancar.
Kad jemputan yang telah dicetak disapu dengan
serbuk kunyit cair sebagai lambang
keharmonian. Beberapa keping kad jemputan dalam bilangan ganjil akan
dibawa bersama ke kuil untuk dibawa bersembahyang (arccanai). Kad
diletakkan di atas dulang bersama sirih, wang ringgit, kelapa, pinang
dan sebagainya sebagai lambang kekayaan. Upacara ini dinamakan sebagai
paanam paaku. Kemudian dulang akan dibawa ke rumah pengantin perempuan
untuk diberi kepada pengantin lelaki dan begitulah sebaliknya. Pada masa
yang sama sirih pinang akan diberikan sebagai tanda jemputan
perkahwinan secara rasmi. Thaali atau tjirumaangalyam merupakan lambang
suci perkahwinan yang dikalungkan oleh pengantin lelaki di leher
pengantin perempuan.. Adat penyediaan thaali ini dilakukan tujuh atau
sembilan hari sebelum hari perkahwinan. Pihak lelaki akan membawa emas,
cendana, kumkum, sirih pinang, kelapa dan bayaran untuk pembuat thaali.
Ini adalah untuk memastikan tukang thaali mengetahui hari yang sesuai
untuk membuat thaali. Tiga hari sebelum perkahwinan, thaali akan diambil
dan diletakkan di tempat sembahyang atas suruhan pembuat thaali.
Pihak
pengantin adalah dilarang untuk menawar perkhidmatan yang dilakukan
oleh pembuat thaali. Selepas itu upacara sembahyang dilakukan dan ini
dinamakan sebagai thaalippadaiyal. Dalam upacara itu bubur manis dan
nasi manis disediakan termasuklah dhoti dan sari untuk pasangan
pengantin. Secara umumnya thaali tidak diwajibkan diperbuat daripada
emas. Adat mukuurtta kaal akan diadakan pada hari yang baik mengikut
firasat masyarakat India. Untuk menjalankan adat tersebut sebatang pokok
yang masih muda dan lurus akan ditebang untuk dijadikan mukurtta kaal.
Majlis perkahwinan dimulakan dengan upacara niccayam (ikat janji) dengan
memberi hadiah seperti pakaian dan lain-lain. Kad undangan disapu
dengan air kunyit dibawa ke kuil dalam jumlah ganjil sebagai tanda rasmi
undangan perkahwinan. Upacara Kanggenam iaitu menanam sebatang pokok
yang lurus dan disapu dengan serbuk kunyit tiga hari sebelum hari
perkahwinan dilangsungkan. Pengantin lelaki tidak dibenarkan keluar
selama tiga hari sebelum hari perkahwinan. Upacara perkahwinan dilakukan
oleh Pedanda dengan berdoa supaya pengantin hidup bahagia hingga hari
tua. Pedanda akan menabur sembilan jenis bijirin setelah selesai acara
menyarung cincin. Pengantin lelaki akan mengalungkan thaali yang
diperbuat daripada benang yang disapu dengan kunyit dan hujungnya diikat
dengan seketul kunyit kepada pengantin perempuan hingga aras dada.
Kedua mempelai memberi hormat kepada ibu bapa atau mertua dengan menukar
dulang berisi buah-buahan dan menyapu debu suci pada dahi pengantin.
Antara adat yang dilakukan untuk menghormati dan mendapat restu
termasuklah menyerah sebiji kelapa yang dilubangkan pada bahagian
atasnya, menuang air susu ke dalamnya, memberi sirih, mencium tapak
kaki ibu bapa (membasuh kaki ibu bapa), memberi hadiah dhoti (bapa
mertua) serta sari (ibu mertua) dan wang. Biasanya pasangan pengantin
akan bertukar-tukar kalungan bunga sebanyak tiga kali dan berkongsi
minum air susu bercampur pisang di dalam sebiji gelas. Upacara ini
menandakan pasangan ini secara rasmi telah menjadi suami isteri.
Sekiranya seseorang itu telah meninggal dunia.
Kepala mayat dihadapkan ke arah selatan dan sebuah lampu minyak atau
kaamaatci amman vilakku dipasang dinyalakan. Kemudian sebiji kelapa
terbelah dua dan sirih pinang diletakkan berhampiran si mati. Kemenyan
dan kapur barus diasap sebagai simbol ketenangan jiwa si mati. Serbuk
suci atau tiruniiru disapu pada dahi si mati sebelum disembahyang.mayat
akan dibalut dengan menggunakan kain dan kunyit disapu pada mata untuk
membunuh kuman dan seterusnya duit syiling diletakkan di atas dahi.
Sirih pinang ditumbuk dan dimasukkan ke dalam mulut dan lubang hidung
akan disumbatkan dengan kapas. Air mawar direnjis dan mayat turut
diasapkan dengan kemenyan yang dibakar supaya tidak berbau.
Gambar-gambar yang tergantung diterbalikkan dan barang-barang perhiasan
dibawa keluar dari ruang tamu. Lagu-lagu suci seperti teevaaram,
tiruvaasakam dan seumpamanya dinyanyikan serta diimainkan sehingga ke
tanah perkuburan.
Mayat akan dimandikan
terlebih dahulu dan dibaringkan di atas katil di ruang tamu atau halaman
rumah. Kaum lelaki yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan si mati
sahaja boleh membawa air dalam jumlah yang ganjil. Air tersebut
diperolehi dari sungai, perigi atau sumber-sumber air yang lain, kecuali
air paip. Buyung yang berisi air akan ditutup dengan menggunakan kain
dhoti untuk mengelakkan habuk memasuki air tersebut. Kaum wanita pula
akan menyambut air tersebut yang digunakan untuk memandikan mayat.
Sebelum dimandikan, minyak dan araippu digunakan untuk disapukan pada
kepala sebagai mandian terakhir. Sapuan minyak ini dilakukan oleh ahli
keluarga dan diikuti oleh saudara mara terdekat. Belakang tapak tangan
digunakan untuk menyapu minyak ini dan bukannya menggunakan tapak tangan
sebagaimana lazimnya. Mayat seterusnya dimandikan oleh orang yang telah
berumur. Selepas dimandikan, si mati akan dipakaikan dengan pakaian
baru iaitu sari bagi mayat perempuan dan dhoti bagi mayat lelaki.
Thaali vaangutal
merupakan upacara menanggalkan thaali semasa berlakunya sesebuah
kematian dalam sesebuah keluarga. Thaali iaitu rantai suci perkahwinan
hanya boleh ditanggal oleh seorang isteri setelah suamiya meninggal
dunia, si isteri akan duduk di sebelah si mati dan dijirus dengan
sebuyung air semasa mayat suaminya dimandikan. Kemudian bunga akan
dikalungkan pada leher balu dan kemudian bunga tersebut dikalungkan pada
si mati. seterusnya seorang wanita yang sudah berusia dan mempunyai
hubungan kekeluargaan akan memegang tangan si mati sambil mengalungkan
kalungan bunga ke leher balu dan proses ini dilakukan sebanyak tiga
kali. Balu tersebut dikehendaki meletakkan kalungan bunga ke dalam
dulang yang berisi minyak, bunga dan susu yang dibawa oleh seorang
perempuan lain. Ini dilakukan seolah-olah menunjukkan si suami
membuangkan thaali dari leher balu. Thaali itu seterusnya akan
dimasukkan ke dalam dulang dan disimpan dalam rumah.Setelah dimandi dan
dihias dengan cantik, mayat akan dimasukkan ke dalam keranda. Kapur
barus dimasukkan bersama supaya mayat tidak berbau. Kemudian ke dalam
mulut mayat akan dimasukkan sedikit makanan sebagai menandakan pemberian
terakhir dan inilah yang dinamakan vaaikkarisi. Sebelum beras
dimasukkan ke dalam mulut mayat, beras akan diarak dari kiri ke kanan.
Duit syiling yang diletakkan di dalam dulang yang sama dibalut dengan
kain putih. Ini dilakukan oleh kaum perempuan sahaja.
Upacara vaaikkarisi
akan dilakukan oleh kaum lelaki di tanah perkuburan pula, justeru itu
kaum perempuan amat dilarang turut serta ke tanah perkuburan. Sekiranya
si mati mempunyai cucu atau cicit, mereka dikehendaki memegang
neippantam. Neip bermaksud minyak sapi dan pantam adalah obor. Beberapa
batang kayu kecil akan dibalut di bahagian hujung dengan menggunakan
kain yang disapu dengan minyak sapi dan dinyalakan. Cucu atau cicit
tersebut dikehendaki mengelilingi mayat mengikut lawan jam sebanyak tiga
kali. Pada masa yang sama lagu-lagu suci dimainkan. Keranda akan
ditutup dan diangkat untuk dibawa ke tanah perkuburan, pada masa yang
sama ucapan tenna adudaiya shinanee pottri disebut beberapa kali sebagai
menandakan upacara tersebut telah direstui oleh tuhan. Ahli-ahli
keluarga akan mengelilingi mayat mengikut lawan jam sebanyak tiga kali
sebagai tanda penghormatan. Kollic catti bermaksud periuk tanah liat
yang mengandungi api. Periuk tersebut diangkat dengan menggunakan
pelepah kelapa yang dibelah tiga di bahagian hujung dan diikat pada
periuk. Kollic catti dibawa oleh ahli keluarga si mati samada anak
ataupun bapa. Anak sulung melakukan untuk bapa yang telah meninggal
dunia dan anak bongsu untuk ibu. Seseorang yang membawa kollic catti
mengiringi mayat. Sebelum itu pembawa kollic catti dikehendaki mencukur
rambut. Ini menunjukkan bahawa mereka akan hidup lebih bahagia seperti
rambut yang baru tumbuh. Ada juga yang mencukur janggut atau misai
sebagai menggantikan rambut. Pada masa yang sama sebuah nyiru diisikan
dengan bahan-bahan seperti padi goreng, biji sawi dan bijan. Sepanjang
perjalanan, bahan-bahan tersebut ditabur dan setiap bahan-bahan tadi
mempunyai perlambangan yang tersendiri. Mayat orang India akan diusung
ke tanah perkuburan dengan menggunakan pengusung. Apabila tiba di tanah
perkuburan, pengusung perlu membayar duit kepada penyelenggara sebagai
upah mengorek liang lahad. Keranda akan digerakkan beberapa kali sebelum
menghampiri liang lahad. Pergerakan dimulakan dengan dengan mengubah
bahagaian kaki ke kubur dan kemudian bahagian kepala. Ini adalah seperti
pergerakan bayi yang berada di dalam kandungan. Oleh itu si mati
dipercayai berada di dalam perut Dewi Bumi. Kemudian keranda diletakkan
bersebelahan dengan kubur bagi mayat yang dikebumikan atau diletakkan di
atas kayu api unyuk dibakar. Duit syiling dimasukkan ke dalam dhoti dan
diletakkan di antara kaki mayat, lalu diambil oleh pengurus kubur
sebagai tanda keizinan mayat dikebumikan. Setelah itu upacara sembahyang
dilakukan oleh semua yang berada di situ. Pembawa Kollic catti atau
buyung dikehendaki mengelilingi mayat sebanyak tiga kali mengikut arah
jam. Kemudian diikuti oleh pengurus mayat yang akan menebuk kollic catti
dengan menyebut 'sorkam seer, kaiulaasam seer' berulang kali. pada
pusingan ketiga, pembawa kollic catti berada di hadapan mayat dan duduk
melutut tetapi tidak menghadap mayat. Kemudian tiga batang kayu yang
menyala dibakar dan disusun ke tanah satu persatu.
Upacara
ini dilakukan untuk mengurangkan kesedihan keluarga si mati. Setelah
mayat dikebumikan, satu bentuk manusia akan dilukis di atas kubur. Satu
lubang akan dibuat di bahagian kepala dan susu akan dicurahkan pada
lubang tersebut. Ada juga yang memasukkan bijirin ke lubang tersebut.
Selesai upacara tersebut, semua yang hadir perlu ke rumah si mati untuk
upacara penyempurnaan adat pengebumian sebelum balik ke rumah. Rumah
akan dibersihkan sebaik sahaja mayat dibawa ke kubur. lampu minyak
dinyalakan dibekas tempat pembaringan mayat dan selepas itu ahli-ahli
keluarga dikehendaki mandi untuk membersihkan diri selepas upacara
pengebumian dijalankan. Makanan yang terdiri daripada sayur-sayuran atau
haiwan yang tidak berdarah akan dihidangkan untuk ahli-ahli keluarga si
mati. Sebaldi air akan diletakkan di hadapan rumah dan lampu minyak
sentiasa dinyalakan. selain itu debu suci dan garam disertakan. Kemudian
ahli-ahli keluarga dikehendaki menyentuh garam dan menyapu pada dahi
sebelum masuk ke dalam rumah. Air yang berada di dalam baldi digunakan
untuk mencuci kaki dan selepas itu berakhirlah sudah upacara pengkebumi.
Pembawa kollic catti hendaklah mandi di sungai atau kolam dan kemudian
barulah boleh masuk ke rumah. Ini adalah menunjukkan tamatnya upacara kollic catti.
Abu
mayat akan dikumpulkan pada keesokan hari. Susu terlebih dahulu disiram
pada abu mayat untuk menyejukkan bara api. Kemudian abu bahagian kepala
dimasukkan ke dalam sebuah periuk , manakala abu yang lain dimasukkan
ke dalam periuk yang berasingan. Abu yang telah dimasukkan ke dalam
periuk akan disembahyangkan oleh ahli keluarga. Terdapat dua cara dalam
pengurusan abu mayat di kalangan masyarakat India, iaitu samada abu
mayat ditanam atau dimasukkan ke dalam kain kuning dan dilepaskan ke
laut. Masyarakat India akan akan berkabung selama lapan atau enam belas
hari.Sekiranya mereka berkabung selepas lapan hari kematian,
saudara-mara dan sahabat-handai akan berkumpul di rumah si mati dengan
membawa pelbagai jenis juadah tradisional termasuklah sayur-sayuran dan
buah-buahan. Semua ini dibawa untuk dipersembahkan kepada si mati.
Gambar atau potret si mati diletakkan di atas almari atau dinding dan
kemudian dikalungkan dengan bunga yang menarik. Di sisi gambar tersebut
pula dinyalakan lampu minyak dan bunga ditabur. Kemudian upacara
sembahyang dimulakan dengan meminta Tuhan supaya melindungi si mati.
pada masa yang sama nyanyian lagu-lagu suci dimainkan. setelah itu
makanan dihidangkan kepada para tetamu.
Berkabung pada hari keenam belas pula dipanggil sebagai karumaati
iaitu hari bersembahyang. Sebuah khemah yang lengkap dengan kerusi
didirikan. Potret si mati dihias dengan cantik dan seorang pedanda
dijemput untuk upacara sembahyang. Batu-bata diikat dengan benang dan
dibalut dengan kain merah dan dimasukkan ke dalam periuk. Kemudian batu
tersebut dibasahkan dengan air, susu, air kelapa muda dan air mawar.
Upacara basahan batu-bata itu dinamakan sebagai kal niruttutal atau
upacara mendirikan batu. Pada masa yang sama lagu-lagu suci dimainkan.
Upacara sembahyang dilakukan sebanyak tiga kali. Setiap kali sembahyang,
makanan dihidangkan kepada para tetamu. Sembahyang yang pertama
dilakukan pada pukul sebelas malam. Sembahyang yang kedua dilakukan pada
pukul dua belas malam dan yang ketiga pada awal pagi. Hari berikutnya
pedanda mengambil rumput dan membuat bentuk seperti keranda. Rumput akan
dibakar dan mentera serta doa dibaca, bertujuan agar roh si mati
sentiasa dalam keadaan tenang dan aman. Selesai upacara bersembahyang,
pedanda akan dibayar dengan upah berbentuk wang ringgit, sayur-sayuran
dan buah-buahan. Dengan ini, berakhirlah upacara karumaati.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan