Oleh : NARONGCHAI ABDULLAH 
UNIVERSITI KING CHULALONGKORN.
 
Istilah 
mengIslamkan sains seakan-akan menjadi satu gelombang baru untuk para 
saintis Islam membuktikan kebenaran Islam. Pengislaman sains ialah satu 
cara untuk memaparkan ilmu sains sebagai sejajar dengan ajaran Islam. 
Gerakan ini menggunakan penemuan-penemuan sains moden dan memadankannya 
dengan ayat-ayat Al-Quran yang difikirkan boleh diterima akal. Di 
antaranya ialah penemuan sains berkenaan bumi ini bulat dan 
memadankannya dengan ayat ke-19 Surah Al-Hijr atau memadankan Surah 
Ar-Rum ayat ke-48 dengan pemahaman sains berkenaan kitaran hujan. 
Terkini, apabila Teori Letupan Besar (Big Bang) oleh mulai diterima oleh masyarakat sains kontemporari menggantikan Teori Steady-State oleh Fred Hoyle,
 pada masa yang sama dikeluarkan juga dalil daripada Al-Quran (ayat 
ke-30, Surah Al-Anbiya) yang telah lama menyokong penemuan saintifik 
ini. Para pengusul dalil ini membuat tafsiran berdasarkan dua kata dasar
 bahasa Arab dalam ayat tersebut, ‘ratq’ bermaksud ‘bercantum’ dan fataq
 yang bermaksud ‘memisahkan atau membelahkan’. Dengan erti kata lain, 
Islam itu sendiri sudah lama membuktikan teori letupan agung kerana 
ianya sudah dinyatakan di dalam ayat Al-Quran yang berumur lebih 
daripada 1400 tahun. Cara pemikiran ini dirancakkan lagi di dalam 
buku-buku karya Harun Yahya dari Turki. Pembaharuan berfikir secara 
saintifik di dalam membuktikan kebenaran Islam sebenarnya adalah satu 
trend yang sihat sebagai satu lagi wadah dakwah yang mencerminkan budaya
 umat Islam berfikir sudah berubah. Sebagai contoh nilai bantu wadah 
dakwah ini, apabila bukti saintifik yang menunjukkan satu rekahan yang 
begitu panjang di permukaan bulan sepadan dengan mukjizat Nabi Muhammad 
SAW yang telah membelah bulan apabila dipinta oleh orang-orang Quraisy 
telah membuatkan manusia barat berbondong-bondong menjadi ‘saudara baru’
 memeluk Islam.
Kepasifan dalam bacaan
Sebenarnya, 
kebanyakan umat Islam adalah pembaca-pembaca yang pasif walaupun 
ayat-ayat Al-Quran itu sendiri mengajak mereka untuk berfikir secara 
kritis dan inovatif. Sebagai contoh, Teori Letupan Besar telah berada di
 dalam dada Al-Quran selama lebih daripada 1400 tahun tetapi tiada 
seorang pun umat Islam yang menyedari akan tujuan sebenar ayat tersebut.
 Surah ini sudah dibaca oleh berjuta-juta umat Islam dari dulu sehingga 
sekarang tetapi tiada seorang pun yang berhenti sejenak dari bacaan 
mereka dan merenung dengan kritis maksud di sebaliknya. Kemudian dengan 
sabarnya menunggu waktu malam untuk melihat langit di atasnya untuk 
memerhati apakah ayat itu cuba menyampaikan sesuatu berkenaan langit dan
 bumi. Mungkin dulu ianya satu. Selepas membuat pemerhatian dan mendapat
 keyakinan bahawa langit dan bumi mungkin pada suatu masa dahulu 
bercantum, mulai mencipta radas-radas dan alat-alatan saintifik untuk 
membuktikan pemerhatiannya sekaligus membenarkan ayat-ayatNya. Tugasan 
ini mungkin rumit dan meletihkan tetapi ianya juga salah satu wadah 
jihad baru dan terkini untuk sarjana-sarjana Islam. Sebaliknya, apa yang
 berlaku adalah hampir kesemua sarjana dan pemikir Islam kontemporari 
hanya menunggu ‘durian runtuh’ dan menikmati hasil penat lelah 
pemikir-pemikir yang mencipta penemuan tersebut. Jika kita membilang 
sudah berapa banyak penemuan sains yang sepadan dengan dalil-dalil 
Al-Quran yang dibaca oleh Muslim setiap hari, mungkin sudah ramai 
penerima hadiah Nobel terdiri daripada umat Islam dan bukannya orang 
Yahudi. Di dalam artikel ini, saya akan cuba memperkenalkan cara untuk 
memanfaatkan kaedah-kaedah sains untuk menyelesaikan permasalahan umat 
Islam masa kini. Mungkin ada sarjana-sarjana Islam akan membantah kerana
 Islam tidak boleh di’sains’kan sepertimana ilmu laduni (Ilmu yang 
diturunkan oleh Allah secara langsung kepada manusia). Dalam erti kata 
lain, Islam tidak boleh diukur oleh radas-radas dan alat-alat saintifik.
 Sebenarnya, Islam itu sendiri mempunyai cabang ilmu yang bersifat 
mengukur iaitu ilmu Fikah. Ilmu fikah menyerupai ilmu Fizik di dalam 
sains di mana ianya melibatkan akal kerana sains lebih bersifat akal. 
Ini bermakna Fiqah adalah cabang ilmu di dalam Islam yang mengkaji suatu
 permasalahan ummah yang boleh diukur, dikaji dan diulangi.        
Kaedah kontemporari dalam menetukan arah kiblat
Kebanyakkan saudara baru apabila berhadapan dengan permasalahan arah kiblat selalunya merujuk kepada buku oleh Ahmed Galwash yang menyatakan untuk mencari arah kiblat yang betul adalah dengan mengunakan Peta Mercator,
 kemudian letakkan satu hujung pembaris ke arah si pencari berdiri dan 
satu hujung pembaris lagi pada arah Mekah, buat satu garisan menggunakan
 pen dan itulah arah kiblat. Ramai juga muslim kontemporari menggunakan Konsep Bulatan Agung (Great Circle Concept)
 yang selalunya digunakan dalam penerbangan. Jarak bulatan agung 
ditakrifkan sebagai jarak terpendek di antara dua titik pada permukaan 
satu sfera. Kaedah pencarian arah kiblat yang tepat menggunakan konsep 
bulatan agung telah dicipta oleh Fred Sawyer III, 
seorang ahli matematik. Satu kaedah bergeometri juga diperkenalkan 
dengan menggunakan ukuran darjah satu sudut di antara utara dan 
kedudukan seseorang kearah Kaabah. Sudut itu dipanggil azimuth, daripada perkataan Arab samt yang bermakna arah.
Walaubagaimanapun,
 permasalahan arah kiblat kebanyakkan diselesaikan oleh mereka yang 
telah dilahirkan Muslim lebih bersifat santai kerana perolehan 
pengetahuan dan pengalaman yang didedahkan sejak mereka di dalam buaian 
dan boleh dibahagikan kepada dua kategori; mengikut cara tradisi dan 
menggunakan kaedah bermatematik. Kompas kiblat sebenarnya adalah evolusi
 daripada kaedah bermatematik. Kaedah tradisi termasuklah, “Jika anda 
boleh melihat Kaabah, maka itulah arah kiblat’ atau ‘Jika anda berada di
 Mekah, ikut arah di mana penduduk asal itu menghadap’. Tetapi masalah 
menjadi semakin rumit apabila seseorang Muslim itu tidak tinggal di 
Mekah. Maka pelbagai petua dicipta seperti mengikut arah angin tertentu 
atau teruskan solat tanpa mengetahui arah kiblat kerana empat dinding 
Kaabah mengala ke semua arah. Kemudian kaedah bermatematik dicipta, atau
 kuasi-matematik. Secara sejarahnya, masalah paling utama dalam 
menggunakan kaedah bermatematik adalah tiada ilmuwan boleh menentukan 
longitude sesuatu tempat secara tepat. Maka, kaedah bermatematik adalah 
paling berkesan tetapi dilemahkan dengan faktor geografi. Oleh kerana 
itu, walaupun kaedah bermatematik lebih maju dan tepat, tetapi 
keputusannya – mengikut penemuan terkini – tersasar. Ada usaha fuqaha 
beraliran sekular menggunakan pengiraan trigonometri. Ianya dikira 
menggunakan lokasi koordinat seorang muslim, koordinat Kaabah (atau 
Mekah), dan satu formula trigonometri bersfera mudah untuk menentukan 
bulatan agung yang di antaranya menggunakan kaedah trigonometri seperti sine dan cosines dan kadangkala menggunakan sektor kuadran tangents dan cotangents.            
Perselisihan dalam menentukan arah mengakibatkan perpecahan
Sepanjang 
sejarah Islam, ahli-ahli astronomi Islam telah menghabiskan masa mereka 
untuk menentukan arah kiblat dan mencipta alat-alat seperti astrolab,
 di mana kemudiannya menjadi alat yang terpenting untuk pelayaran dan 
penjelajahan tetapi mengabaikan persoalan penyatuan umat Islam yang 
sepatutnya diukir rapi di dalam alat penciptaan mereka.Perlu diingati, 
kiblat pertama umat Islam sebenarnya bukan Kaabah tetapi Jerusalem dan 
umat terdahulu berkongsi arah dengan orang Yahudi dan kemudiannya arah 
kiblat telah berubah selama-lamanya ke Kaabah oleh Nabi Muhammad 
SAW. Perubahan ini memberi identiti sendiri kepada umat Islam supaya 
berbeza daripada orang Kristian dan orang Yahudi. Oleh itu, kiblat 
seolah-olah menjadi urat nadi umat Islam. Persoalan arah kiblat menjadi 
mudah di negara di mana penduduknya adalah majoriti Islam kerana telah 
dijawab beratus tahun dahulu oleh nenek moyang mereka yang juga beragama
 Islam. Tetapi oleh kerana proses mobiliti dan penyebaran populasi yang 
dibawa oleh sejarah pengkolonian, pembaharuan oleh era globasisi dan 
penghijrahan umat Islam secara besar-besaran telah mencipta satu 
keperluan untuk menentukan arah kiblat yang lebih tepat di negara-negara
 yang mempunyai Islam minoriti seperi Amerika, Australia dan New 
Zealand. Contohnya,kebanyakkan masjid-masjid pendatang di Detroit, 
Amerika, ketika dulu menghadap Timur atau tenggara. Kemudiannya pada 
tahun 1978 seorang Fuqaha Islam, S. Kamal Abdali, telah
 mencadangkan bahawa arah kiblat bagi Amerika Utara adalah di Timur Laut
 dan cadangan ini diterimapakai di Amerika Utara sehingga kini.
Malangnya, 
permasalahan arah kiblat menjadi semakin rumit apabila melibatkan 
perbezaan mazhab dan pada akhirnya umat Islam berpecah-belah. Lebih 
memalukan, di dalam era matematik, geografi dan komputer ketika sains 
pelayaran, pengiraan dan Cartography mencapai 
kemuncaknya, dan dengan penciptaan teknologi terkini, orang bukan Islam 
tidak menemui masalah di dalam mencari arah untuk belayar sehingga ke 
kutub utara dan mengembara hingga ke bulan, namun umat Islam masih tidak
 mempunyai persetujuan di dalam isu yang kecil ini. Diceritakan cara 
menentukan arah kiblat bagi masjid baru di Tierra del Fuego
 adalah dengan memanggil seoarang Fuqaha dari Algeria dan mendengar 
pendapatnya dan apabila masjid itu siap dibina, seorang lagi Fuqaha 
ternama Islam melawat masjid tersebut telah memberi pendapat yang 
berbeza berkenaan arah kiblat. Fatwa secara subjektif ini telah 
membuatkan Islam amat sukar diterima di benua Amerika. Kaedah memberi 
fatwa secara subjektif ini juga telah mencipta jurang baru sesama umat 
Islam dan akhirnya mengakibatkan perpecahan. Sewajarnya, kaedah memberi 
fatwa yang bertunjangkan ijtihad bersandarkan dengan fakta yang lebih 
bersifat saintifik supaya mudah diterima akal.
Satu Penyelesaian: Projek Satu Arah Kiblat    
Isu ini 
sebolehnya tidak boleh dipandang enteng oleh umat Islam terutamanya 
sarjana-sarjana Islam. Oleh itu, satu projek yang dinamakaan ‘Satu arah 
kiblat’ dicipta oleh saya dengan khidmat nasihat oleh seorang ulama 
terkenal United Kingdom telah dilancarkan. Tujuan utama projek ini 
adalah untuk menentukan arah kiblat secara saintifik demi menyatukan 
umat Islam di samping memberi satu kaedah baru kepada dunia Fikah 
berkenaan ijtihad. Seperti yang telah dibincangkan, terdapat dua cara 
menentukan arah kiblat iaitu (1) cara tradisi dan (2) kaedah 
bermatematik, tetapi kini kami memperkenalkan kaedah ketiga iaitu secara
 kaedah saintifik. Kaedah ini diinspirasikan daripada satu ayat Al-Quran
 (An-Nahl 16:49) “Dan kepada Allah sajalah bersujud segala apa yang 
berada di langit dan semua makhluk yang melata di bumi dan (juga) para 
malaikat, sedang mereka (malaikat) tidak menyombong diri”. Kami 
menyimpulkan ‘arah penduduk bumi bersujud kepada Allah’ adalah Kaabah 
dan kami juga menyimpulkan semua makhluk di bumi (samada yang bernyawa 
atau tidak) mungkin mempunyai cara mereka yang tersendiri untuk 
bersujud. Jika mengambil analogi dari cara solat manusia, sisi depan 
manusia adalah penting dalam solat dan dikehendaki sentiasa menghadap 
kiblat. Maka kami cuba mencari benda atau alat  yang mempunyai sisi 
depan secara tetapnya menghadap kiblat. Dan kami mendapati piring satelit
 (satellite dish) memenuhi keperluan tersebut kerana menghala ke Kaabah 
secara tetap. Sebagai bukti, jika anda berada di Malaysia, cuba 
perhatikan arah piring satelit Astro dan arah mana-mana masjid yang 
berdekatan. Sepanjang pemerhatian saya, hampir kesemua piring satelit 
Astro menghadap ke arah kiblat. Ketepatan arah kiblat menggunakan arah 
piring satelit sedang ingin kami buktikan dan disokong oleh data 
berstatisik yang telah kami kumpul dan sahkan. Untuk memastikan bahawa 
kaedah ini boleh diterima pakai di seluruh dunia, kami akan berusaha 
mengumpul data ‘arah piring satelit’ di segenap penjuru dunia. Dengan 
data yang akan dikumpul, maka kesimpulan dapat dibuat secara statistik 
sama ada kedudukan piring satelit di seluruh dunia kesemuanya menghadap 
satu arah iaitu Kaabah. Jika kesimpulan berstatistik mendapati kesemua 
piring satelit di seluruh dunia menghadap Kaabah maka satu alat baru 
dapat dicipta dengan memahami lebih lanjut fenomena ini dan sekaligus 
meredakan perselisihan di antara umat Islam masa kini. Seperti 
dinyatakan, kompas kiblat datangnya daripada evolusi kaedah bermatematik
 yang bergantung kepada ketepatan koordinat sesuatu lokasi dan seperti 
yang dibincangkan masih lagi diragui ketepatannya.
Persoalan 
mencari arah kiblat mungkin kelihatan tersangat remeh. Perlu ditekankan 
disini, penemuan sains sebenarnya bukannya bermula dengan persoalan yang
 maha besar seperti bagaimana caranya menghantar manusia ke bulan. 
Tetapi ianya bermula dengan persoalan yang tidak langsung memberi 
manfaat kepada manusia pada masa itu dan kelihatan amat remeh seperti 
‘Kenapa buah epal jatuh ke bumi dan tidak ke langit’. Fenomena ini sudah
 dilihat oleh semua manusia tetapi orang yang pertama berdiri untuk 
menjawab persoalan ini adalah Isaac Newton. Kesan dari satu persoalan yang maha remeh ini telah membolehkan Yuri Gagarin menjadi manusia pertama ke angkasa dan Neil Armstrong
 menjadi manusia pertama menjejak kaki ke bulan. Dengan kata lain, 
proses di dalam menjawab persoalan itu sendiri sebenarnya menjadi ukuran
 kerana si pencari itu bukan sahaja terpaksa mecipta kaedah-kaedah 
terbaru untuk menjawab persoalan yang remeh itu bahkan terpaksa mencipta
 sendiri radas-radas dan alat-alat ukuran yang jitu dan boleh 
dipercayai. Di dalam kesempatan ini, saya ingin memohon kerjasama semua 
Muslimin dan Muslimat supaya dapat berganding bahu untuk membantu saya 
melaksanakan projek ini. Kami dalam peringkat membina laman web sebagai 
alat untuk pengumpulan data. Tujuan pembinaan laman web ini adalah untuk
 meminta kerjasama individu-individu Muslim memberi arah mana-mana 
piring satelit yang mereka jumpai dengan pengesahan daripada arah masjid
 yang berdekatan dan juga daripada kompas kiblat. Walaupun kompas kiblat
 kurang tepat tetapi penggunaannya masih lagi boleh diterima pakai pada 
peringkat pengumpulan data. Semoga projek ini dapat menjadi satu nafas 
baru kepada penyatuan umat Islam di seluruh dunia.          

Tiada ulasan:
Catat Ulasan