(Dengan
 nama Allah, Segala puji bagi Allah, Selawat dan salam ke atas 
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan para 
pengikut Baginda)
  
  
Tiada
 seorang pun dalam kehidupan insan, selain daripada kedua ibubapa yang 
lebih berjasa dan layak dihormati melebihi daripada guru. Tetapi guru 
adalah pewaris ilmu dan pewaris ilmu ialah ulama, sementara ulama pula 
adalah pewaris para nabi. Begitulah kedudukan ilmu, guru dan ulama 
adalah saling berkaitan. Mari renungkan firman Allah ini: 
 Tafsirnya: “Allah
 menerangkan (kepada sekalian makhluk-Nya dengan dalil-dalil dan bukti),
 bahawasanya tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang 
sentiasa mentadbirkan (seluruh alam) dengan keadilan, dan 
malaikat-malaikat serta orang-orang yang berilmu (mengakui dan 
menegaskan juga yang demikian); tiada Tuhan (yang berhak disembah) 
melainkan Dia; Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.”
Surah ali-‘Imran:18))
Perhatikan dalam ayat ini, bagaimana Allah Subhanahu wa Ta‘ala memulakan
 dengan nama-Nya, kemudian dengan para malaikat-malaikat-Nya dan 
kemudiannya dengan ahli ilmu – ini sudah cukup membuktikan betapa 
tingginya martabat ilmu dan ahli ilmu itu.
Imam At-Tirmidzi meriwayatkan bahawa Abu ’Umamah al-Bahili Radhiallahu ‘anhu telah  berkata: Bahwasanya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam  bersabda: 
Maksudnya: “Kelebihan
 orang alim (ulama) atas ahli ibadat adalah seperti kelebihanku ke atas 
orang yang paling rendah di antara kamu. Kemudian Baginda bersabda lagi:
 Sesungguhnya para malaikat dan penduduk langit dan bumi hinggakan semut
 dalam lubangnya berserta ikan bersalawat (berdoa) untuk orang-orang 
yang mengajar kebaikan kepada manusia.”
(Hadits riwayat At-Tirmidzi)
Abu
 al-Aswad berkata: Tiada suatu pun yang lebih mulia daripada ilmu; 
raja-raja adalah pemimpin bagi rakyat sedangkan para ulama adalah 
pemimpin kepada raja. 
Ibnu Abbas Radhiallahu ‘anhuma pula berkata: Nabi Sulaiman ‘alaihissalam
 diberikan dua pilihan antara harta dan kekuasaan, Baginda memilih ilmu 
lalu Baginda pun dikurniakan juga dengan harta serta kekuasaan.
Kelebihan Mengajar Ilmu Yang Bermanfaat
Dalam Islam, mengajarkan ilmu yang bermanfaat itu adalah suatu amalan yang dipandang tinggi, sangat mulia dan satu kerjaya yang suci di sisi Allah Subhanahu wa Ta‘ala serta Rasul-Nya. 
Firman Allah Ta‘ala dalam Surah An-Nahl ayat 43 dan Surah Al-Anbiya’ ayat 7:
Tafsirnya: “Maka bertanyalah kamu kepada Ahlu’dz Dzikri jika kamu tidak mengetahui.”
(Surah An-Nahl: 43 dan Al-Anbiyaa’: 7)
Ahlu’dz Dzikri bermaksud
 orang-orang yang mengetahui tentang Kitab-Kitab Allah. Ayat ini menjadi
 dalil bahawa orang-orang yang tidak mengetahui sesuatu perkara 
hendaklah bertanya kepada orang-orang yang mengetahuinya.
Imam Ath-Thabarani meriwayatkan dalam kitabnya Al-Kabir bahwasanya Mu‘awiyyah Radhiallahu ‘anhu telah berkata bahawasanya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda:
Maksudnya: “Wahai
 manusia! Sesungguhnya ilmu itu hanya diperolehi dengan belajar dan feqh
 itu dengan mempelajari ilmu feqh. Dan barangsiapa yang dikehendaki 
Allah kebaikan untuknya, nescaya diberikannya kefahaman dalam agama, dan sesungguhnya di antara hamba Allah yang takutkan Allah hanyalah para ulama.”
(Hadits riwayat Ath-Thabarani)
Abu Sa‘ed al-Khudri Radhiallahu ‘anhu meriwayatkan bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda:
Maksudnya: “Akan
 datang kepada kamu beberapa kaum untuk mencari ilmu, maka apabila kamu 
melihat mereka hendaklah kamu katakan kepada mereka: Selamat datang, 
selamat datang, mengikut wasiat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam 
dan hendaklah kamu mengajar mereka.”
(Hadits riwayat Ibnu Majah)
Amirul Mukminin Sayyidina Umar Ibnu Al-Khaththab Radhiallahu ‘anhu pula
 berkata: Kematian seribu ahli ibadat yang bangun beramal ibadat 
sepanjang malam dan berpuasa sepanjang siang lebih ringan dari kematian 
seorang alim yang mahir tentang apa yang Allah Ta‘ala halalkan dan apa yang diharamkan olehNya.
Yahya bin Mu‘az berkata: Para ulama lebih menyayangi umat Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam
 daripada ayah-ayah serta ibu-ibu mereka. Lalu ditanyakan kepadanya: 
Bagaimana pula begitu? Lalu Yahya menjawab: Ibu-bapa menjaga 
anak-anaknya daripada neraka (kesusahan) dunia, sedangkan para ulama 
menjaga mereka daripada neraka akhirat.
Sebahagian
 ulama berkata: Para ulama umpama pelita zaman. Tiap seorang daripada 
mereka merupakan pelita yang menyinari ahli zamannya.
Adab Ulama Menghormati Guru
Sesuai
 dengan ketinggian darjat dan martabat guru itu, maka tidak hairanlah 
bahawa para ulama sangat menghormati guru mereka. Di antara cara mereka 
memperlihatkan penghormatan mereka terhadap guru ialah:
1. Mereka merendah
 diri terhadap ilmu dan guru dan sentiasa menurut perintah serta nasihat
 guru dan sentiasa meminta pendapat serta pandangan  guru dalam setiap 
urusan mereka. 
Mereka
 mentaati setiap arahan serta bimbingan guru umpama seorang pesakit yang
 tidak tahu apa-apa yang hanya mengikut arahan seorang doktor pakar yang
 mahir. 
Mereka juga sentiasa berkhidmat untuk guru-guru mereka dengan mengharapkan balasan pahala serta kemuliaan di sisi Allah Subhanahu wa Ta‘ala  dengan khidmat tersebut.
2.
 Mereka memandang guru dengan perasaan penuh hormat dan takzim serta 
mempercayai kesempurnaan keahlian dan kepakarannya dalam bidang 
perguruannya. Ini lebih membantu mereka sebagai pelajar untuk 
memperolehi manfaat daripada guru mereka dan akan mengukuhkan lagi apa 
yang didengar dan diajarkan oleh guru.
Ulama-ulama
 salaf sangat memuliakan dan menggagungkan guru-guru mereka. Ini jelas 
termaktub dalam kisah-kisah tentang akhlak  mereka dalam majlis-majlis 
ilmu dan kesopanan mereka terhadap guru-guru mereka. Sebagai contoh:
-         Mughirah berkata: Kami menghormati Ibrahim an-Nakha‘ie sepertimana kami menghormati raja. 
-         Imam
 Asy-Syafi‘e pula berkata: Aku membelek kertas di hadapan Imam Malik 
perlahan-lahan kerana menghormatinya supaya dia tidak terdengar (bunyi 
belekan kertas tersebut).
-         Rabie‘ berkata: Demi Allah aku tidak berani meminum air sedangkan Imam Asy-Syafi‘e memandang kepadaku.
-         Sayyidina Ali Karramallahu wajhah berkata:
 Antara hak seorang alim ke atasmu ialah memberi salam ke atas orang 
ramai secara umum dan mengkhususkan gurumu dengan penghormatan yang 
khusus dan istimewa.
3.
 Mereka sentiasa mendampingi guru supaya mendapat berkat serta beroleh 
ilmu yang akan tercurah daripadanya pada bila-bila masa serta 
menjadikannya qudwah (ikutan).
Imam
 Asy-Syafi‘e misalnya, sejak pertemuannya dengan gurunya iaitu Imam 
Malik pada tahun 170 Hijrah, hampir tidak pernah meninggalkan gurunya 
sehingga gurunya itu wafat pada tahun 179 Hijrah. Ini kerana Imam 
Asy-Syafi‘e tidak pernah meninggalkannya kecuali ketika pergi ke Makkah 
untuk menjenguk ibunya  ataupun pergi ke pusat ilmu dan feqh. Itu pun 
setelah beroleh keizinan serta restu daripada gurunya. Jika direstui, 
Imam Malik akan menyiapkan bekal dan memberikannya wang perbelanjaan 
sambil mendoakan keselamatannya.
4. Mereka tidak menggunakan ganti nama diri seperti “engkau” dan “awak” dan tidak memanggil atau meneriaki guru dari jauh.
Al-Khatib
 berkata: Hendaklah dia berkata “Wahai guru, apakah pendapat kamu 
mengenai hal ini?” dan kata-kata seumpamanya. Dan tidak menggelarkannya 
dengan namanya kecuali disertakan dengan gelaran-gelaran yang 
menunjukkan penghormatan serta takzim kepadanya. Misalnya syeikh ataupun
 ustaz atau syeikh kami.
Maksudnya
 di sini, mereka memanggil guru dengan gelaran yang penuh adab serta 
penghormatan. Jika nama guru tersebut Muhammad misalnya, maka mereka 
akan memanggilnya dengan nama ustaz, cikgu, guru kami dan sebagainya dan
 tidak menyebutkan namanya kecuali disertakan dengan gelaran yang penuh 
penghormatan seperti Ustaz Muhammad, Cikgu Muhammad dan sebagainya 
meskipun sewaktu ketiadaan guru itu.
5.
 Mereka tidak sekali-kali berbantah-bantah ataupun berlawan cakap dengan
 guru. Sesungguhnya berbantah-bantah itu secara umumnya sudah merupakan 
suatu perbuatan yang keji, apatah lagi untuk berbantah-bantah dengan 
guru yang merupakan pembimbing serta qudwah! Perbuatan ini akan
 menjauhkan mereka sebagai pelajar daripada kebaikan dan merupakan 
penjerumus kepada kejahatan dan ianya adalah penyebab diharamkan ke atas
 mereka bermacam-macam bentuk kebaikan.
Sesungguhnya, menuntut ilmu itu adalah satu bentuk ibadah dan salah satu cara untuk mendekatkan diri kepada Allah Subhanahu wa Ta‘ala, bukannya untuk bermegah-megah ataupun untuk berbantah-bantah dengan ilmu tersebut.
Dalam satu hadits riwayat Imam Al-Hakim, Ka‘ab bin Malik Radhiallahu ‘anhu berkata bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda:
Maksudnya: “Barangsiapa
 mencari ilmu untuk menyaingi para ulama atau untuk bertengkar dengan 
orang-orang bodoh atau supaya hati manusia menghadap kepadanya maka ia 
akan masuk neraka.”
(Hadits riwayat Al-Hakim)
6.
 Mereka berterima kasih kepada guru atas segala tunjuk ajar serta 
bimbingannya terhadap segala kebajikan dan tegahan serta tegurannya ke 
atas segala kekurangan atau kemalasan dan sebagainya bagi memperbaiki 
diri dan mengganggap teguran, asuhan, didikan serta keprihatinan guru 
itu sebagai rahmat dan kurniaan yang tak terhingga kepada mereka oleh 
Allah Subhanahu wa Ta‘ala.
Jika
 bimbingan serta teguran yang diberikan oleh guru itu sudah diketahui, 
maka mereka tidak menunjukkan yang mereka sebenarnya sudah 
mengetahuinya, bahkan mereka menghargai dan berterima kasih atas 
bimbingan serta keprihatinan guru tersebut terhadap mereka.
7.
 Jika mereka berhajat kepada guru mereka di luar waktu mengajar 
sedangkan guru tersebut sedang berehat ataupun tidur, maka guru itu 
tidak akan diganggu. Mereka akan menunggu sehingga guru tersebut terjaga
 dari tidur ataupun selesai dari berehat.
Ibnu ‘Abbas Radhiallahu ‘anhuma pernah mendatangi salah seorang daripada sahabat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam untuk bertanya kepadanya mengenai suatu hadits. Lalu dikatakan kepadanya: Dia sedang tidur. Maka duduklah Ibnu ‘Abbas di muka pintu. Lalu dikatakan kepadanya: Tidak perlukah kita mengejutkannya? Ibnu ‘Abbas pun menjawab: Jangan.
8.
 Mereka tidak mendatangi guru di luar daripada majlis ilmu yang umum (di
 luar dari jadual waktunya untuk mengajar dan sebagainya) kecuali dengan
 izinnya, sama ada guru mereka itu sedang bersendirian mahupun sedang 
bersama dengan orang lain. 
Jika
 tidak ada izin daripada guru itu sedangkan guru itu mengetahui bahawa 
mereka sedang meminta izin untuk mendatanginya, maka mereka akan beredar
 dan tidak mengulangi isti’zan (permohonan izin) mereka.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan