Soalan 
Sesungguhnya
 permasalahan ini amat berat. Perkahwinan seumpama ini pada hari ini 
sememangnya amat biasa kerana keluarga biasanya memilih jalan ini untuk 
menutup malu. Bila dapat tahu anak mengandung anak luar nikah, 
cepat-cepat dikahwinkan. Berdasarkan kenyataan ini , perkahwinan ini 
adalah tidak sah! Maka pasangan tersebut akan hidup dalam zina sepanjang
 hayat. Mohon ustaz huraikan jawapan tuan imam dan tulisan ini. 
Jawapan UZAR 
Telah
 agak lama saya terima soalan sebegini dan agak kerap juga. Jika ia 
hanya sekadar soalan ilmu yang bersifat amat jarang berlaku, ia tidaklah
 mengapa tetapi yang amat saya bimbangi adalah berdasarkan kekerapan 
soalan ini diajukan menimbulkan andaian bahawa kes begini sering berlaku
 dalam masyarakat kita. 
Ini
 bermakna, agak ramai wanita dan lelaki yang telah terlanjur sebegini 
dan kemudian baru terfikir hukum bagi menyelesaikannya. 
Sebagai manusia biasa, saya agak geram bila diajukan soalan ini. Hinggakan agak kerap juga saya menjawab dengan mudah iaitu. 
"Hukumnya sememangnya menyukarkan, jadinya lain kali jangan berzina" demikian jawapan semasa geram saya. 
"Ini
 kerana jika sememangnya tiada "manual panduan yang normal" hukum yang 
mudah bagi menjawab keadaan sedemikian, sama seperti seorang yang datang
 mengadu kepada seorang mekanik kereta  apabila kerosakan enjin 
keretanya" 
Setelah
 diselidiki , didapati enjin rosak dengan amat fatal, apabila ditanya 
apa sebab enjinnya seteruk ini rosaknya, maka si  empunya kereta 
memberitahu :- 
"Kerana saya letak minyak tar dalam tangki petrol" 
Saya
 kira sudah tentu mekanik itu juga merasa ‘bengang' dengan perangai 
‘kurang cerdik' tuan punya kereta. Kemudian apabila diberitahu kos untuk
 membaiki enjin itu adalah mahal dan sukar,tuan punya kereta mulalah 
membebel dan marah-marah serta menuntut kos pembaikan yang mudah dan 
murah. 
"mana
 boleh murah dan senang kalau gini, dah hang yang teruk sangat jaga dan 
guna kereta. Kalau nak murah..LAIN KALI JANGANLAH MASUKKAN MINYAK TAR 
DALAM TANGKI PETROL NI OK !" kata mekanik meradang apabila diminta 
membaiki kerosakan berat itu dengan kos murah. 
Inilah
 seolah-olahnya radangan saya juga di peringkat awal dulu. Dah berzina 
hingga mengandung, barulah sibuk ingin memikirkan hukum halal haram dan 
kesannya. Maka sudah tentu penyelesaiannya juga agak sukar sebenarnya. 
Bagaimanapun, bagi memberikan penghargaan kepada pasangan yang telah bertawbat, maka inilah jawapannya:- 
Apabila
 seorang lelaki dan wanita itu telah bertawbat dengan tawbat yang benar,
 dan berkahwin semasa si wanita itu sedang mengandungkan anaknya secara 
pasti. Perkahwinan itu adalah sah menurut Mazhab Syafie dan perlulah 
didaftarkan sebaiknya. 
Mazhab
 Hanbali menjadikan tawbat sebagai syarat untuk diterima pernikahan 
tersebut. Ia berdasarkan tafsiran mereka dari surah an-Nur ayat ke 3. 
Bagaimanapun majority ulama tidak menjadikan tawbat sebagai syarat sah 
pernikahan penzina tersebut. 
HUKUM KAHWIN SEMASA ‘IDDAH DAN HAMIL 
Adapun berkenaan hal ‘iddah' dan bolehkah berkahwin semasa tempoh ‘iddah. 
Hukum
 asal bagi perkahwinan dan perceraian normal, adalah diwajibkan menunggu
 tamatnya ‘iddah wanita sebelum diizinkan untuk berkahwin baru.( 
Al-Ikthiyar li Ta'lil al-Mukhtar, 3/78). 
a) Tempoh Iddah Wanita Dicerai Dalam Keadaan Suami Masih Hidup 
Tempoh iddah bagi wanita yang diceraikan (jika tidak mengandung) adalah tiga kali suci berdasarkan firman Allah SWT :- 
Ertinya : "Dan wanita-wanita yang tercerai ( iddahnya ) adalah tiga kali suci " ( al-baqarah : 228 ) 
b) Tempoh Iddah Wanita Mengandung 
Tempoh ‘iddah bagi wanita mengandung, adalah sehingga ia selesai bersalin. Ia berdasarkan firman Allah SWT :- 
وأولات الأحمال أجلهنّ أن يضعن حملهنّ 
Ertinya : " Wanita-wanita yang hamil tempoh iddahnya adalah sehingga melahirkan kandungannya" ( At-Talaq : 3) 
c) Tempoh Iddah Wanita Yang Bercerai Kerana Suami Mati 
Tempohnya adalah 4 bulan sepuluh hari, jika tidak mengandung. Ia berdasarkan firman Allah :- 
والذين يتوفون منكم ويذرون أزواجاً يتربصن بأنفسهنّ أربعة أشهر وعشراً 
Ertinya
 : Dan bagi mereka yang meninggal dari kalangan kamu dan meninggalkan 
pasangan (isteri-isteri) hendaklah menunggu (tempoh iddah) nya 4 bulan 
sepuluh hari" ( Al-Baqarah : 234 )  
Ulama
 telah bersepakat bahawa perkahwinan semasa iddah adalah dilarang dalam 
Islam ( Nizam al-Usrah Fil Islam, Dr Md Uqlah, 1/ 287), Ia berdasarkan 
firman Allah : 
ولا تعزموا عقدة النكاح حتى يبلغ الكتاب أجله 
Ertinya
 : "Dan jangan kamu melangsungkan aqad nikah sehinggalah sampai tempoh 
yang ditetapkan al-Kitab ( tempoh iddah) " (Al-Baqarah : 235 ) 
Bukan
 saja nikah, malah meminang seorang wanita semasa dalam tempoh ‘iddahnya
 juga adalah haram. Jika meminang pun tidak dibenarkan semasa iddah 
apatah lagi bernikah, sudah tentu lebih besar larangannya. Ia 
berdasarkan firman Allah. 
Demikian
 tadi hukum yang standard bagi seluruh umat Islam. Secara mudahnya, 
inilah hukum normal bagi keadaan normal. Sebagaimana manual dan panduan 
bagi sesebuah kereta yang rosak normal. Dengan mudah boleh dijumpai 
penyelesaiannya oleh si mekanik. 
Kes Zina Bermasalah 
Bagaimanapun
 dalam kes ‘iddah bagi individu yang ‘termengandung' akibat zina dan 
hukum si wanita ini berkahwin dengan lelaki samaada pasangan zinanya 
atau lelaki lain bagi menutup malunya dengan segera atau apa jua sebab 
lain. 
Ulama berbeza pandangan dalam hal ini. 
Mazhab Maliki, Syafie dan At-Thawry
 berpendapat bahawa tiada hukum ‘IDDAH bagi wanita berzina. Menurut 
aliran mazhab ini, perbuatan berdosa dan haram seperti zina tidak akan 
diiktiraf, Hasilnya, tiada hukum boleh terbina di atas sesuatu yang 
tidak sah seperti zina. ( Rawdah at-Tolibin, 7/113 ; Bidayatul Mujtahid,
 ibn Rusyd, 2/21) 
Pandangan
 ini juga diriwayatkan telah dipegang sebelumnya oleh beberapa sahabat 
Nabi yang utama seperti Khalifah Abu Bakar As-Siddiq r.a , Umar 
Al-Khattab r.a dan Ali Bin Abi Talib r.a. 
Ia berdasarkan hadith Nabi yang diriwayatkan oleh Aisyah r.a : 
Ertinya : "..penzina (muhsan) tidak lagi layak kepada sesuatu kecuali rejaman batu sehingga mati" 
Dan juga sebuah lagi dalil iaitu : 
لا يحرم الحرام الحلال , إنما يحرم ما كان من نكاح 
Ertinya 
 : Sesungguhnya perbuatan yang haram tidak akan mengharamkan yang halal (
 iaitu perhubungan hasil zina tidak akan membawa sebarang kesan kepada 
hubungan semendaan) , sesungguhnya hanya akan menjadi haram kerana 
persemendaan jika dari nikah yang sah" ( Riwayat Ibn Majah, Al-Bayhaqi :
 As-Sayuti : Dhoif) 
Hasil
 dari dalil-dalil itu, jelas bahawa zina yang haram tidak membawa 
sebarang hukum ‘iddah, hanya nikah yang sah terdapat ‘iddah. Justeru, 
perkahwinan penzina wanita yang sedang mengandung itu dengan pasangannya
 adalah sah menurut mazhab ini dan juga disepakati oleh Imam Abu 
Hanifah. 
Lagi Displin Khas 
Bagaimanapun,
 jika wanita penzina melakukan zina dengan ramai lelaki sehingga ia 
tidak pasti yang berada di dalam kandungannya adalah dari lelaki 
tertentu. Pernikahannya itu masih sah menurut seluruh mazhab yang telah 
disebutkan di atas tetapi dengan SYARAT : MEREKA TIDAK BOLEH BERSETUBUH 
SEHINGGALAH SI WANITA ITU TELAH BERSALIN!. Jika mereka bersetubuh, maka 
berdosalah mereka walaupun perkahwinan telah sah. 
Ia berdasarkan sebuah hadith yang ertinya : 
"Tidaklah
 halal bagi sesiapa yang beriman dengan Allah dan RasulNya, untuk 
menyiram benih kepada tanaman lelaki lain ( iaitu jika wanita sedang 
mengandungkan benih lelaki lain)" ( Riwayat Abu Daud, At-Tirmidzi : 
Hadith Hasan) 
Sekiranya
 wanita itu berkahwin dengan satu-satunya lelaki dan pasti pula ia 
adalah benih lelaki tersebut. Di ketika itu, ia dibenarkan untuk bersama
 selepas pernikahan dan pernikahan itu juga sah. 
Jawapan di
 atas juga ada benar sebahagiannya jika dilihat dari perspektif mazhab 
Hanbali dan beberapa ulama kontemporari, yang mana mereka mengiktiraf 
mengandung hasil zina boleh membawa hukum ‘iddah, hasilnya, haram 
bernikah dengan wanita yang sedang ‘iddah dan berlakulah segala satu 
macam kerumitan sebagaimana yang digambarkan dalam jawapan tuan imam 
ini. 
Kesimpulan 
Bagi
 saya jawapan yang lebih utuh dalam keadaan masyarakat yang amat 
bermasalah hari ini adalah sah pernikahan dengan syarat si pasangan 
bertawbat dan jika wanita itu berkahwin dengan pasangan yang bukannya 
pemilik benih kandungannya, wajiblah ia menjauhi wanita itu sehinggalah 
ia bersalin. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan