Abstrak
Walaupun kebanyakan Mat Rempit sering berlumba, ada juga yang cuma menunggang secara berbahaya di jalan raya. Mat Rempit biasanya berkumpulan dan akan berlumba di tengah-tengah kota pada malam hujung minggu.
Kebanyakan motosikal yang digunakan Mat Rempit tidak memenuhi piawai, ataupun telah diubah suai dengan banyak. Malah ada juga Mat Rempit yang tidak mempunyai lesen sah, tidak membayar cukai jalan dan menaiki motosikal curi. Kini, taman perumahan turut telah ditukar menjadi litar lumba oleh Mat Rempit. Dianggarkan di Malaysia sahaja terdapat kira-kira 200,000 Mat Rempit. Istilah Mat Rempit ini turut digunakan di Singapura dan Indonesia untuk tujuan yang sama.
Mereka beraksi pada waktu senja , malam atau selepas ibu bapa pulang daripada bekerja. Remaja ini mencuri kunci motosikal atau memberi alasan membeli barang di kedai berdekatan atau pergi ke pasar malam. Ibu bapa tidak sedar anaknya boleh pergi jauh sehingga ke Kuala Lumpur.
Mereka beraksi di celah-celah kereta yang penuh sesak di Kuala Lumpur untuk mendapat perhatian orang ramai. Di Kuala Lumpur jalan yang popular ialah Jalan Raja Laut, Jalan Tuanku Abdul Rahman dan Jalan Bukit Bintang. Lebuh raya Lekas di Semenyih yang belum siap sepenuhnya telah mengorbankan beberapa remaja belasan tahun.
Teknik menunggang
Teknik menunggang juga diperhatikan dan berubah dari semasa ke semasa. Semakin bahaya, semakin mendapat tepukan penonton dan mereka berasa bangga menjadi juara. Teknik itu seperti willi, baring, berdiri dan sebagainya.
Cabaran
Jalan yang mencabar ialah di selekoh berbahaya, jalan berlubang, berair, berlumba melawan arus, tanpa lampu depan dan menerima cabaran rakan-rakan, musuh dan orang ramai.
Sanggup mati katak
Mereka sanggup cedera parah malah berani mati katak ketika berlumba. Ketika berlumba, mereka akan pejam mata, lampu motosikal ditutup dan menunggang motosikal melawan arus jalan raya. Pastinya mereka di bawah pengaruh dadah sintetik seperti syabu dan ice. Ketika berlumba mereka terbayang 'ular' atau musuh 'alien' yang perlu ditentang habis-habisan. Mereka ditugaskan untuk menjadi hero membunuh musuh. Mereka tidak ada perlindungan diri seperti kasut, seluar tebal , lapik lutut, topi keledar mahupun insurans nyawa.
Sekatan jalan raya
Sekatan jalan raya oleh polis trafik lebih menyeronokkan. Mereka akan berpatah balik melawan arus jika ada sekatan polis. Ada juga yang merempuh sekatan jalan raya. Polis trafik yang bersenjata pistol dan kayu cota tidak dipedulikan. Ibu bapa dan masyarakat akan menyalahkan polis jika bertindak kasar seperti menendang motosikal yang bergerak laju. Ada juga kes polis yang membaling kayu pada tayar yang bergerak laju untuk melarikan diri. Usaha polis trafik mengadakan sekatan jalan raya dan mengawasi pergerakan mat rempit seolah-olah diperlekehkan sehingga ada yang berani merempuh sekatan yang diadakan. Kelicikan mat rempit mengenal pasti jalan-jalan yang selamat juga menyebabkan golongan ini mendabik dada kononnya mereka bijak melarikan diri daripada pengawasan pihak berkuasa. Malahan, anggota polis sendiri pernah menjadi mangsa tindakan melulu mat rempit di mana ada anggota polis yang pernah cedera dan terkorban dalam operasi terhadap mat rempit.
Ganjaran
Biasanya mat rempit terdiri daripada remaja belasan tahun yang masih bersekolah , menggunakan motosikal ibu bapa atau abang-abang mereka. Mereka menunggang motosikal tanpa lesen memandu yang sah. Mereka bersaing sesama sendiri dan ada kalanya mendapat 'hadiah' berbentuk wang dan gadis bohsia sebagai taruhan. Bagi menambah kelajuan motosikal, piston, brek, handle, tayar dan lain-lain diubahsuai.
GELARAN 'MAT REMPIT' SEOLAH PENGIKTIRAFAN
Hentikan menggelar mereka yang terbabit dengan kegiatan perlumbaan motosikal haram sebagai 'Mat Rempit' - demikian langkah pertama yang dicadangkan pakar psikiatari terkenal, Prof Mohamad Hussain Habil bagi mengatasi masalah itu.
KESIMPULAN
Sebagaimana gejala sosial yang lain, peranan yang dimainkan ibu bapa adalah amat penting untuk menjayakan sebarang usaha menangani masalah tersebut. Selain mengenakan tindakan tegas ke atas mat rempit, tindakan yang sama tegas terhadap ibu bapa atau pemilik motosikal yang digunakan juga boleh membantu untuk menangani masalah ini, kalau tidak sekalipun, membantu mengelakkan gejala ini dari menjadi lebih buruk lagi. aktivis sosial termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO) juga perlu memainkan peranan untuk mencapai matlamat menangani gejala merempit. Apa sekalipun, yang pasti, masalah ini kini kian meruncing dan kesepaduan semua pihak adalah merupakan kunci yang akan dapat menyelesaikan segala permasalahan ini
'Samseng jalanan' akan menggantikan 
istilah Mat Rempit bagi mengelak publisiti dan pembentukan identiti 
kepada golongan berkenaan. Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman, Datuk Abdul 
Aziz Yusof menyatakan bahawa keputusan tersebut dicapai oleh Polis 
Diraja Malaysia (PDRM) pada mesyuarat pasukan itu di Pulau Pinang 
baru-baru ini. Beliau turut meminta pihak media dan pengeluar filem agar
 tidak mengagung-agungkan golongan berkenaan dengan memberi publisiti 
keterlaluan. Pihak Polis tidak mahu mempopularkan istilah Mat Rempit 
kerana tidak mahu golongan itu mempunyai identiti sendiri dan bangga 
dengan istilah tersebut. Penggunaan istilah dan penghasilan filem 
aktiviti Samseng Jalanan pada pendapatnya dapat menggalakkan lagi 
kegiatan tidak bermoral di kalangan belia negara ini.
Pengenalan
Mat Rempit merupakan istilah kepada 
penunggang motosikal yang terlibat dalam perlumbaan haram, biasanya 
dengan menggunakan moto kapcai atau skuter. Ia merupakan satu gejala 
sosial remaja di Malaysia sekarang. Minah Rempit pula boleh jadi 
merupakan seorang pelumba perempuan, atau teman wanita Mat Rempit.
Walaupun kebanyakan Mat Rempit sering berlumba, ada juga yang cuma menunggang secara berbahaya di jalan raya. Mat Rempit biasanya berkumpulan dan akan berlumba di tengah-tengah kota pada malam hujung minggu.
Kebanyakan motosikal yang digunakan Mat Rempit tidak memenuhi piawai, ataupun telah diubah suai dengan banyak. Malah ada juga Mat Rempit yang tidak mempunyai lesen sah, tidak membayar cukai jalan dan menaiki motosikal curi. Kini, taman perumahan turut telah ditukar menjadi litar lumba oleh Mat Rempit. Dianggarkan di Malaysia sahaja terdapat kira-kira 200,000 Mat Rempit. Istilah Mat Rempit ini turut digunakan di Singapura dan Indonesia untuk tujuan yang sama.
Mereka beraksi pada waktu senja , malam atau selepas ibu bapa pulang daripada bekerja. Remaja ini mencuri kunci motosikal atau memberi alasan membeli barang di kedai berdekatan atau pergi ke pasar malam. Ibu bapa tidak sedar anaknya boleh pergi jauh sehingga ke Kuala Lumpur.
Mereka beraksi di celah-celah kereta yang penuh sesak di Kuala Lumpur untuk mendapat perhatian orang ramai. Di Kuala Lumpur jalan yang popular ialah Jalan Raja Laut, Jalan Tuanku Abdul Rahman dan Jalan Bukit Bintang. Lebuh raya Lekas di Semenyih yang belum siap sepenuhnya telah mengorbankan beberapa remaja belasan tahun.
CERITA MAT REMPIT
Teknik menunggang
Teknik menunggang juga diperhatikan dan berubah dari semasa ke semasa. Semakin bahaya, semakin mendapat tepukan penonton dan mereka berasa bangga menjadi juara. Teknik itu seperti willi, baring, berdiri dan sebagainya.
Cabaran
Jalan yang mencabar ialah di selekoh berbahaya, jalan berlubang, berair, berlumba melawan arus, tanpa lampu depan dan menerima cabaran rakan-rakan, musuh dan orang ramai.
Sanggup mati katak
Mereka sanggup cedera parah malah berani mati katak ketika berlumba. Ketika berlumba, mereka akan pejam mata, lampu motosikal ditutup dan menunggang motosikal melawan arus jalan raya. Pastinya mereka di bawah pengaruh dadah sintetik seperti syabu dan ice. Ketika berlumba mereka terbayang 'ular' atau musuh 'alien' yang perlu ditentang habis-habisan. Mereka ditugaskan untuk menjadi hero membunuh musuh. Mereka tidak ada perlindungan diri seperti kasut, seluar tebal , lapik lutut, topi keledar mahupun insurans nyawa.
Sekatan jalan raya
Sekatan jalan raya oleh polis trafik lebih menyeronokkan. Mereka akan berpatah balik melawan arus jika ada sekatan polis. Ada juga yang merempuh sekatan jalan raya. Polis trafik yang bersenjata pistol dan kayu cota tidak dipedulikan. Ibu bapa dan masyarakat akan menyalahkan polis jika bertindak kasar seperti menendang motosikal yang bergerak laju. Ada juga kes polis yang membaling kayu pada tayar yang bergerak laju untuk melarikan diri. Usaha polis trafik mengadakan sekatan jalan raya dan mengawasi pergerakan mat rempit seolah-olah diperlekehkan sehingga ada yang berani merempuh sekatan yang diadakan. Kelicikan mat rempit mengenal pasti jalan-jalan yang selamat juga menyebabkan golongan ini mendabik dada kononnya mereka bijak melarikan diri daripada pengawasan pihak berkuasa. Malahan, anggota polis sendiri pernah menjadi mangsa tindakan melulu mat rempit di mana ada anggota polis yang pernah cedera dan terkorban dalam operasi terhadap mat rempit.
Ganjaran
Biasanya mat rempit terdiri daripada remaja belasan tahun yang masih bersekolah , menggunakan motosikal ibu bapa atau abang-abang mereka. Mereka menunggang motosikal tanpa lesen memandu yang sah. Mereka bersaing sesama sendiri dan ada kalanya mendapat 'hadiah' berbentuk wang dan gadis bohsia sebagai taruhan. Bagi menambah kelajuan motosikal, piston, brek, handle, tayar dan lain-lain diubahsuai.
GELARAN 'MAT REMPIT' SEOLAH PENGIKTIRAFAN
Hentikan menggelar mereka yang terbabit dengan kegiatan perlumbaan motosikal haram sebagai 'Mat Rempit' - demikian langkah pertama yang dicadangkan pakar psikiatari terkenal, Prof Mohamad Hussain Habil bagi mengatasi masalah itu.
Beliau memberitahu dengan memberi 
gelaran itu kepada mereka, golongan berkenaan akan berasa lebih besar 
kepala dan mendorong mereka untuk meneruskan gelagat mereka dengan lebih
 kerap dan angkuh.
Mohamad Hussain, yang menerajui Jabatan Psikiatari Universiti Malaya, berkata sebenarnya, remaja yang terlibat dengan perlumbaan motosikal haram ingin mencari perhatian dan label 'Mat Rempit' yang diberi kepada mereka akan menjadikan mereka lebih seronok dan menganggapnya sebagai lesen atau pengiktirafan oleh masyarakat terhadap kegiatan mereka
Mohamad Hussain, yang menerajui Jabatan Psikiatari Universiti Malaya, berkata sebenarnya, remaja yang terlibat dengan perlumbaan motosikal haram ingin mencari perhatian dan label 'Mat Rempit' yang diberi kepada mereka akan menjadikan mereka lebih seronok dan menganggapnya sebagai lesen atau pengiktirafan oleh masyarakat terhadap kegiatan mereka
"Cerita tentang mereka yang sering 
tersiar dalam akhbar, majalah, radio dan televisyen juga menjadikan 
mereka lebih berazam untuk meneruskan gaya hidup mereka itu kerana ia 
memenuhi ego mereka yang kononnya merupakan golongan yang macho dan 
berani," katanya
INDIVIDU YANG TERLIBAT DENGAN GEJALA INI
1. Remaja
2. Remaja Bawah Umur dan Masih Bersekolah
1. Remaja
2. Remaja Bawah Umur dan Masih Bersekolah
PUNCA-PUNCA
1. perasaan ingin mencuba
2. tiada kawalan atau perhatian dari ibu bapa
3. kurang kasih sayang keluarga
4. pengaruh kawan-kawan
5. mengisi masa lapang/senggang
6. mendapat kepuasan ekstrem untuk menunjuk-nunjuk
7. mendapatkan habuan atau ganjaran
8. gaya hidup dan taraf pendidikan yang rendah
9. pengaruh filem atau cerita
10. tanda protes
1. perasaan ingin mencuba
2. tiada kawalan atau perhatian dari ibu bapa
3. kurang kasih sayang keluarga
4. pengaruh kawan-kawan
5. mengisi masa lapang/senggang
6. mendapat kepuasan ekstrem untuk menunjuk-nunjuk
7. mendapatkan habuan atau ganjaran
8. gaya hidup dan taraf pendidikan yang rendah
9. pengaruh filem atau cerita
10. tanda protes
MAT REMPIT JUGA MELAKUKAN JENAYAH SEPERTI:
1. kegiatan gengster
2. rompak berkumpulan
3. pergaduhan
4. laku musnah
5. membunuh
6. kecurian
7. buli
8. rogol
9. seks bebas
10. pengambilan dadah dan alkohol
1. kegiatan gengster
2. rompak berkumpulan
3. pergaduhan
4. laku musnah
5. membunuh
6. kecurian
7. buli
8. rogol
9. seks bebas
10. pengambilan dadah dan alkohol
LANGKAH PENCEGAHAN 
• Bagi membanteras gejala lumba haram di ibu negara, polis trafik telah melancarkan operasi besar-besaran dengan lebih 500 mat rempit diperiksa di Dataran Merdeka. Operasi sama turut diadakan serentak di negeri lain iaitu Perak, Pulau Pinang dan Selangor.
• Bagi membanteras gejala lumba haram di ibu negara, polis trafik telah melancarkan operasi besar-besaran dengan lebih 500 mat rempit diperiksa di Dataran Merdeka. Operasi sama turut diadakan serentak di negeri lain iaitu Perak, Pulau Pinang dan Selangor.
• Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan 
Jenayah Malaysia (MCPF), Tan Sri Lee Lam Thye mencadangkan Akta 
Pengangkutan Jalan dipinda bagi membendung gejala "mat rempit" dan 
perlumbaan motosikal haram. Pelajar berumur 15 hingga 19 tahun merupakan
 pelajar yang kandas dalam pelajaran atau telah berhenti sekolah, perlu 
ditahan di sekolah juvana, Sekolah Henry Gurney jika didapati bersalah 
untuk suatu tempoh ditetapkan. Mereka hendaklah dihukum membuat 
kerja-kerja amal sehingga 100 jam dan motosikal dirampas.
• Samseng jalan raya atau 'Mat Rempit' 
mungkin akan dikenakan hukuman lebih berat iaitu hukuman penjara 
mandatori setelah Seksyen 42 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 dipinda. 
Ini berikutan hukuman yang sedia ada ke atas samseng jalan raya yang 
disabitkan kesalahan iaitu denda minimum RM5,000 atau penjara tidak 
lebih daripada lima tahun tidak mampu menyedarkan mereka. Ketua Trafik 
Pasukan Bukit Aman, Datuk Abdul Aziz Yusof berkata, cadangan itu yang 
kini masih pada peringkat Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan dibawa ke 
Kementerian Pengangkutan sebelum mendapatkan kelulusan."Pihak kita ada 
berbincang untuk laksanakan hukuman penjara mandatori bagi samseng 
jalanan. Sebelum ini kebanyakan kes, pesalah hanya membayar denda atau 
saman, tetapi dengan dikuatkuasakan undang-undang tersebut, semua 
pesalah perlu menjalani hukuman di penjara mengikut kesalahan yang 
dilakukan," katanya kepada pemberita di Dataran Merdeka di sini hari 
ini. Beliau berkata, bagaimanapun hukuman penjara mandatori itu hanya 
dicadangkan bagi samseng jalanan yang berumur 18 tahun ke atas manakala 
bagi mereka yang di bawah umur, kumpulan berkenaan masih tertakluk pada 
Akta Perlindungan Kanak-kanak. "Kita juga sedang mengkaji supaya 
pesalah-pesalah yang di bawah umur dihantar ke sekolah-sekolah juvana," 
katanya. Dalam usaha mencegah kegiatan lumba haram dengan lebih agresif,
 beliau berkata, pihaknya akan memperluaskan lagi Skuad 42 yang khusus 
menjalankan operasi membanteras lumba haram ke semua kontinjen di 
seluruh negara. "Kini ada beberapa kontinjen yang sudah ada skuad 42 
seperti Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur (IPKKL) yang 
sememangnya fokus kepada operasi cegah lumba haram. Jadi saya berharap 
setiap kontinjen akan mempunyai Skuad 42 mereka masing-masing sebelum 
hujung tahun ini," katanya.
• Presiden kelab motosikal "Kelab RD", 
Azhanyzam Zakaria pula berpendapat langkah kerajaan itu baik namun masih
 belum mencukupi untuk membendung gejala mat rempit atau perlumbaan 
motosikal haram ini. Ketika dihubungi, beliau berkata kerajaan juga 
perlu menimbangkan untuk mewujudkan satu lagi litar lumba yang 
dirasakannya strategik iaitu di Bukit Jalil selain mengenakan tindakan 
tegas kepada mereka yang terlibat dengan perlumbaan haram. Azhanyzam 
berpendapat pembinaan litar lumba di Bukit Jalil berhampiran Kuala 
Lumpur mungkin mampu mengurangkan aktiviti perlumbaan motosikal haram di
 jalan raya ibu kota. "Kalau di Bukit Jalil, dekatlah sikit berbanding 
Sepang. Mereka ini tak mahu tempat yang jauh. Sekiranya kerajaan sudah 
menyediakan tempat untuk mereka melakukan aktiviti dan kalau mereka 
masih lagi berlumba haram di luar, kenakan sahaja tindakan tegas 
terhadap mereka. "Tindakan merampas motosikal bukanlah satu tindakan 
yang baik, sebaliknya akan mengundang jenayah lain iaitu mencuri 
motosikal. Kita kena tahu kebanyakan mereka ini datang daripada golongan
 keluarga bermasalah serta hidup dalam kemiskinan," katanya. Azhanyzam 
juga berpendapat tindakan undang-undang yang lebih ketat harus meliputi 
pembatalan lesen memandu serta-merta dan pengharaman pembelian motosikal
 bagi merekayang disabitkan kesalahan.
• Bagi menangani isu mat rempit, 
pelbagai saranan dalam bentuk meminda peraturan dan undang-undang jalan 
raya hendak dilakukan. Tetapi akhirnya, apa guna segala undang-undang 
yang digubal jika tidak ada penguatkuasaan dilakukan. Walaupun mungkin 
sesetengah anggota masyarakat sudah bosan dan letih dengan karenah mat 
rempit, tetapi kerajaan harus terus berusaha dan serius mewujudkan 
kesedaran dan membina akhlak mulia di kalangan remaja agar tidak 
terjebak dengan gejala ini. Kempen membanteras gejala mat rempit selama 
ini hanya sia-sia kerana tidak mendapat sokongan ibu bapa serta 
masyarakat. Kegagalan kawalan dan kurang perhatian ibu bapa menyebabkan 
anak-anak mereka sanggup menggadai nyawa di jalan raya. Kerajaan perlu 
terus serius mengadakan kempen berterusan untuk memberi kesedaran kepada
 golongan muda supaya sayangkan diri dan tidak menggadaikan nyawa di 
atas jalan raya. Selain pendekatan lembut, pendekatan keras juga perlu 
dilakukan. Tiada istilah kompromi untuk menangani golongan mat rempit 
yang menunggang motosikal secara berbahaya.
• Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan 
menjalinkan kerjasama yang lebih erat dengan Jabatan Pengangkutan Jalan 
(JPJ) bagi membanteras gejala mat rempit yang kian berleluasa sejak 
kebelakangan ini. Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata, 
pihaknya telah mengadakan perbincangan dengan JPJ berhubung usaha 
meningkatkan kerjasama itu, baru-baru ini. Menurutnya, kerjasama antara 
dua agensi penguat kuasa itu perlu disebabkan JPJ mempunyai beberapa 
keistimewaan yang tidak ada pada pasukan polis.
HUKUMAN
Lumba Haram
Bil 1.
Kesalahan Menaja/menyertai lumba haram.
Seksyen/ Kaedah Kesalahan Seksyen 81
Seksyen/ Kaedah Hukuman Seksyen 81(2)
Seksyen 81(3)
Kadar Kompaun Mahkamah
Kadar Mahkamah Denda RM 2000 atau 6 bulan penjara atau kedua-duanya. Denda RM 2000 atau 6 bulan penjara dan lesen digantung satu bulan. Sabitan kedua denda RM 5000 atau penjara satu tahun atau kedua-duanya dan lesen digantung selama 3 tahun.
Lumba Haram
Bil 1.
Kesalahan Menaja/menyertai lumba haram.
Seksyen/ Kaedah Kesalahan Seksyen 81
Seksyen/ Kaedah Hukuman Seksyen 81(2)
Seksyen 81(3)
Kadar Kompaun Mahkamah
Kadar Mahkamah Denda RM 2000 atau 6 bulan penjara atau kedua-duanya. Denda RM 2000 atau 6 bulan penjara dan lesen digantung satu bulan. Sabitan kedua denda RM 5000 atau penjara satu tahun atau kedua-duanya dan lesen digantung selama 3 tahun.
KESIMPULAN
Sebagaimana gejala sosial yang lain, peranan yang dimainkan ibu bapa adalah amat penting untuk menjayakan sebarang usaha menangani masalah tersebut. Selain mengenakan tindakan tegas ke atas mat rempit, tindakan yang sama tegas terhadap ibu bapa atau pemilik motosikal yang digunakan juga boleh membantu untuk menangani masalah ini, kalau tidak sekalipun, membantu mengelakkan gejala ini dari menjadi lebih buruk lagi. aktivis sosial termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO) juga perlu memainkan peranan untuk mencapai matlamat menangani gejala merempit. Apa sekalipun, yang pasti, masalah ini kini kian meruncing dan kesepaduan semua pihak adalah merupakan kunci yang akan dapat menyelesaikan segala permasalahan ini
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan