1. Bertaubat dan Memohon Keampunan
Di malam pertama Islam menganjurkan 
kepada pasangan suami isteri supaya membersihkan diri dari dosa dan noda
 yang pernah dilakukan sebelum ini sama ada zahir dan batin. Oleh itu 
mereka disarankan supaya memohon taubat kepada Allah sama ada dengan 
sembahyang sunat taubat atau beristiqfar kepadanya.Diharapkan pertemuan 
buat kali pertama,ini benar-benar memberi makna dalam membina kehidupan 
baru yang dapat mengabdikan diri kepada Allah.
2. Amalan Semasa Masuk Bilik / Rumah
Semasa masuk rumah atau bilik bacalah doa terlebih dahulu iaitu :
اللــــــهُمَّ إنِي أَسْئَلُكَ خَيْرَالمَوْلج وَخَيْرَ المَخْرَج بِاسْمِ الله ولَحَنَا وباسم الله خَرَجْنَا وَعَلَى الله رَبَنَّا تَوَكَّلْنَا
Ertinya : “Wahai Allah, aku pohonkan 
daripada kamu sebaik-baik tempat masuk dan tempat keluar ini. Dengan 
nama Allah kami masuk dan dengan nama Allah kami keluar dan kepada Allah
 kami berserah.”
Dan dahulukan kaki kanan apabila masuk bilik / rumah tersebut.
3. Sembahyang Sunat di Bilik Tidur
Seterusnya apabila suami isteri sudah 
berada di bilik tidur maka sunat keduanya sembahyang sunat dua rakaat. 
Selesai sembahyang sunat, bacalah surah Al-Fatihah, surah Al-Ikhlas dan 
selawat Nabi sebanyak tiga kali dan diiringi dengan doa seperti berikut :
اللــهم بَارِكْ لِي فِي اَهْلِي وَبَارِكْ لَهُمْ اللــــهم اجْمَعْ بَيْنَنَا مَا جَمَعْتَ بِخَيْرٍ وَفرّق بَيْنَنَا اذا فَرَقّتَ بِخَيْرٍ
Ya Allah, berkatilah bagiku di sisiku 
ahliku, dan berkatilah bagi mereka. Ya Allah, jadikanlah pertemuan kami 
ini suatu pertemuan yang baik. Dan pisahkanlah kami, andainya perpisahan
 itu sebagai kebaikan.
Ya Allah, berilah rezeki kepada mereka 
daripada ku dan berilah rezeki kepada aku daripada mereka. Dan 
jadikanlah kemesraanku dan kasih sayangku bagi mereka. Dan jadikan kami 
semua saling cinta mencintai.
4. Beramah Mesra
Selepas itu si suami hendaklah 
memusingkan badannya dan hadapkan mukanya tepat kepada isterinya dan 
duduk bertindih peha seraya memberi salam kepadanya.
Ini adalah sebagai mukaddimah untuk berbual mesra antara suami dan isteri supaya ianya benar-benar merasa gembira dan mesra.
5. Meletak tangan kanan di atas ubun-ubun isteri
Selepas itu suami hendaklah meletakkan 
tangan kanannya di atas ubun-ubun isterinya bertujuan memohon keberkatan
 dan kebaikan dan bacalah doa seperti berikut:-
اللــــــــــــــهم إني اســـــــــئلك مــِن خَيْرِهَـــــــا وَخَير مَــــا جـــــبلتُهَـــــا عَليْه وأعــــوذبــِك مـِنْ شَـــرهــــــا وشرمــا جبلتها عليــه
Ertinya : Ya Allah, sesungguhnya aku 
pohon daripada Kamu dari sebaik baiknya barang ciptaan Kamu. Dan aku 
berlindung dengan kamu daripada seburuk-buruknya dan seburuk-buruk yang 
telah Kamu ciptakannya.
- Bersedia dan dalam keadaan selesa
Suami isteri hendaklah memastikan 
pasangan masing-masing dalam keadaan bersedia, tempat yang selesa dan 
masa yang sesuai. Suami isteri juga hendaklah mengambil kira dan tidak 
melakukan hubungan kelamin ketika pasangan berada dalam keadaan berikut;
- Sedang sakit yang memudaratkan
- Keletihan
- Kesedihan
- Kekenyangan (baru lepas makan) atau pun sedang kelaparan.
- Keletihan
- Kesedihan
- Kekenyangan (baru lepas makan) atau pun sedang kelaparan.
Ini untuk mengelakkan dari pasangan merasa benci, kecewa, marah, sedih dan tertekan.
- Lucut Pakaian Kesemuanya Di Waktu Bersetubuh
Di antara adab-adab bersetubuh
 iaitu janganlah mendatangani isterinya selagi isterinya belum 
melucutkan semua pakaiannya. Kedua-duanya hendaklah berselimut di dalam 
satu kain selimut sebaik-baiknya kedua-duanya melucutkan pakaian.
Tetapi janganlah kedua-duanya bertelanjang bogel di waktu melakukan persetubuhan
 kerana kepada Allah sepatutnya kamu lebih-lebih lagi rasa malu. Adalah 
Rasul (s.a.w) di waktu dia mendatangani isterinya, dia menutupi 
kepadanya.
Suaranya diperlahankan dan dia berkata 
“bertenang”. Suami yang hendak mendatangani isterinya, sepatutnya dia 
dan isterinya tertutup di dalam satu kain selimut. Tidak menjadi soalan 
sama ada mereka menghadap Kiblat ataupun tidak. Beginilah tegasnya Al 
Khatab.
- Bercumbu cumbuan
Di antara sunnah Islam ialah bercumbu 
cumbuan, bersuka ria dan bergurau senda dengan isteri terlebih dahulu. 
Rasulullah s.a.w. pernah berjenaka atau bergurau senda dengan 
isteri-isterinya. Beliau menyelami peringkat peringkat akal mereka dalam
 pekerjaannya dan tingkah laku, sehingga al Nasai, Abu Daud dan Ibn 
Majah ada meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. pernah berlumba lari 
dengan isterinya `Aisyah menang satu hari dan Rasulullah s.a.w. menang 
beberapa hari, maka baginda berkata : “Ini lawan itu” Saiyidina Omar, 
walaupun terkenal kasar pernah berkata bahawa seseorang lelaki sebaiknya
 menjadi seperti seorang kanak-kanak ketika berada di sisi keluarganya. 
Apabila mereka menuntut sesuatu daripadanya, hendaklah dia menjadi 
seorang lelaki. Di dalam dua hadis sahih Bukhari dan Muslim, hadis yang 
diriwayatkan oleh Jariah bin Wahab al Khazai, bermaksud :
“Apakah kamu mahu mendengar tentang ahli neraka, dia ialah setiap orang yang keras, megah dan angkuh”
Di dalam riwayat Abu Daud : “Tidak masuk syurga orang yang megah dan angkuh”
Maksudnya orang yang bersikap kasar 
terhadap ahli keluarganya dan angkuh dengan dirinya. Dalam hadis 
Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Jabir : “Kenapakah kamu tidak mengahwini anak dara, dia bermesra denganmu dan kamu pula bermesra dengannya”
Tetapi sederhana di dalam beramah-mesra adalah baik seperti sederhana di dalam lain-lain hal juga.
Sunat dimulai dengan menyebut nama Allah
 s.w.t. atau dengan membaca `Bismillah’ kemudian membaca surah Al-Ikhlas
 serta membaca takbir “Allahu-Akbar” dan tahlil. Kemudian menyebut :
باسم الله العلي العظيم اللهم اجعلنها ذرية طيبة إن كنت قدرت ان تخرج ذلك من صلبي
“Dengan nama Allah Yang Maha Tinggi Lagi
 Maha Besar. Ya Allah, jadikanlah dia zuriat yang baik, jika engkau 
mentakdirkan ianya keluar dari sulbiku”.
Dan baca doa terlebih dahulu sebelum memulakan hubungan kelamin, bagi melindungi mereka dan zuriat mereka dari gangguan syaitan. Doanya seperti berikut;
بسم الله اللهم جنبنا الشيطان وجنب الشيطان ما رزقتنا
Maksudnya: “Dengan nama Allah, wahai 
Tuhan kami jauhilah kami daripada syaitan dan hindarilah anak yang 
Engkau anugerahi kepada kami daripada gangguan syaitan.”
Sabda Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh al-Syaikhan (Bukhari dan Muslim), daripada Ibn Abbas”
“Jika seorang dari kamu apabila mendatangi keluarganya (mahu menyetubuhi isterinya) lalu berdoa :
“Jika seorang dari kamu apabila mendatangi keluarganya (mahu menyetubuhi isterinya) lalu berdoa :
اللـــّــــــــهُمَّ جَنِبْنَا الشَّيْطَانَ وَجَنِّبِ الشَّيْطَانَ مَا رَزَقْتَنَا
Erti maksudnya ialah; “Ya Allah, 
jauhilah kami dari syaitan dari apa yang Engkau kurniakan untuk kami.“ 
Jika sekiranya mereka berdua dikurniakan anak, nescaya tidak diganggu 
oleh syaitan.
Beginilah doa yang tersebut di dalam 
hadis yang telah diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas r.a. daripada Nabi
 s.a.w. dengan sabdanya yang berbunyi :
لو كان احدكم إذا أتي اهله قال باسم الله اللهم جنبنا الشيطان وجنب الشيطان ما رزقتنا
Ertinya : “Jikalaulah sesungguhnya siapapun daripada kamu hendak mendatangi
 isterinya, dia berdoalah : “Dengan nama Allah. Ya Allah ! Jauhilah kami
 dari syaitan. Dan jauhilah syaitan dari barang yang Kamu kurniakan 
rezeki kepada kami.” Maka jika dikurniakan bagi keduanya seorang anak, 
nescaya tidak boleh dirosakkannya oleh syaitan buat selama-lamanya”. 
(Hadith Riwayat Al-Bukhari)
Ulamak-ulamak fiqh bersalahan pendapat 
tentang makna “tidak boleh dirosakkannya oleh syaitan buat 
selama-lamanya.” Ada di antara mereka berpendapat, bahawa syaitan tidak 
mampu hendak merosakkan akidah anak yang akan dilahirkan nanti. Ertinya 
syaitan tidak boleh menggoda agama kanak-kanak ini, hingga dia menjadi 
kafir. Pendapat ini memberi artikulasi masa depan anak yang akan 
dilahirkan ke dunia. Yang mana dia telah ditulis di masa dia masih di 
dalam kandungan lagi, bahawa dia akan mati kelak di dalam keimanan. 
Golongan ulamak yang lain pula berpendapat, bahawa yang dikehendaki 
dengan hadis tadi, iaitu dengan berkat doa ini, anak yang akan 
dilahirkan nanti akan menjadi hamba Allah yang ikhlas.
Apabila hampir mengeluarkan mani (inzal), maka katakan di dalam hati tanpa menggerakkan dua bibirmu:
الحمد لله الذي خلق من الماء بشرا فجعله نسبا طهرا وكان ربك قديرا
“Segala pujian bagi Allah yang 
menciptakan manusia dari air, lalu ia jadikan manusia itu punya 
keturunan dan musaharah (hubungan kekeluargaan melalui perkahwinan 
seperti menantu, ipar dan lain-lain). Tuhanmu Maha Berkuasa”
- Kemudian dia mengelakkan diri dari 
mengadap qiblat. Dia tidak mengadap ke arah qiblat kerana dia seorang 
yang berjunub, sebagai menghormati qiblat.
- Kemudian apabila si suami mahu 
menamatkan persetubuhan itu, hendaklah dia perlambatkan sedikit untuk 
memberi peluang kepada isterinya sampai ke puncaknya, kerana inzal atau 
pancutan mani si isteri mungkin terlewat dan merbahaya kepada syahwatnya
 …
Kemudian jika terlalu lambat mungkin 
menyakitkan isterinya pula. Ketidaksamaan di segi tabiat inzal ini akan 
menimbulkan kegelisahan, sekalipun suami mendahului, isterinya, 
sebaliknya persamaan masa inzal lebih melazatkan. Kalau suami berdiam 
diri selepas inzal, mungkin isterinya malu walaupun dia (isteri) belum 
sampai ke peringkat tersebut.
Persetubuhan patut 
dilakukan empat malam sekali, jika suami mampu berbuat demikian. Itu 
lebih adil, difahamkan daripada bilangan isteri yang dibenarkan kahwin 
seramai empat orang. Boleh pula dikurangkan dari kadar tersebut. Ya, 
sebenarnya boleh ditambah atau dikurangkan mengikut kadar keperluan 
dalam menjaga diri melalui perkahwinan, kerana menjaga diri melalui 
perkahwinan itu menjadi kewajipan.
- Memberi penghargaan – Suami isteri 
digalakkan mengucap syukur pada Allah S.w.t kerana diberi nikmat dan 
kepuasan dalam melakukan hubungan kelamin. Suami isteri juga harus 
saling berterima kasih kepada pasangan dengan ucapan, ciuman dan 
pelukan. Penghargaan yang diberi akan menyuburkan kasih sayang dan 
meningkatkan kendiri (self esteem).
- Bersederhana – Hubungan kelamin @ jima’
 yang baik ialah yang dilakukan dalam keadaan sederhana mengikut 
keperluan dan kemampuan suami isteri sama ada dari segi kekerapan 
ataupun teknik yang digunakan.
Suami isteri dilarang melakukan hubungan kelamin yang boleh memudaratkan kesihatan dan emosi seperti menyiksa dan memukul pasangan sebelum melakukan jima’. Pasangan suami isteri dinasihatkan tidak menonton video lucah atau meniru aksi yang bertentangan dengan nilai kemanusiaan.
- Tidak menyebarkan rahsia – Suami isteri haram menyebarkan rahsia hubungan kelamin kepada orang lain walau dengan apa cara sekalipun.
Rasulullah S.a.w bersabda yang maksudnya, “Sesungguhnya
 sejahat-jahat manusia di sisi Allah pada hari Kiamat ialah seorang 
lelaki yang melepaskan hajatnya kepada isterinya dan isterinya 
melepaskan hajatnya kepadanya kemudian dia menyebarkan rahsia itu.” (Hadith Riwayat Muslim)
Sebagai kesimpulan lihatlah perkara-perkara seperti berikut :
A. Sunat-sunat dalam melakukan Persetubuhan
1. Suci daripada hadas kecil, tegasnya sunat terlebih dahulu mengambil air sembahyang.
2. Mandi dan memakai wangi-wangian.
“Sesungguhnya Allah itu baik dan menyukai kebaikan, bersih dan menyukai kebersihan”. (Hadith Riwayat Tirmizi)
3. Memakai pakaian yang mengghairahkan tegasnya pakaian menimbulkan nafsu syawat (lelaki atau perempuan).
4. Sunat melakukan persetubuhan pada hari Jumaat atau malamnya, malam Khamis dan malam Isnin.
5. Sunat bersetubuh diwaktu sihat, jangan waktu terlalu lapar atau terlalu kenyang.
6. Sunat bersetubuh 
dengan bersenda gurau dan bermain-main terlebih dahulu supaya dapat 
membangkitkan syawat seterusnya jika memperolehi anak, insyaAllah akan 
cerdik (berakal). Kemesraan mesti ada, dan proses ini penting untuk 
mengurangkan kesakitan, perasaan gemuruh, gementar, malu, takut dan rasa
 tertekan.
7. Sunat bersetubuh dalam satu selimut dan di atas satu hamparan elakan daripada telanjangbogel tanpa penutup kain.
8. Sunat membaca bismillah dan doa sebelum dan sesudah bersetubuh.
9. Selesai bersetubuh 
sunat disegerakan mandi junub jika tidak dapat dilakukan atas 
sebab-sebab tertentu sunat membasuh kemaluan dan mengambil air 
sembahyang (wuduk).
Imam Al-Ghazali berkata : “Setengah 
ulamak menyatakan sunat bersetubuh pada hari Jumaat dan Malamnya, 
berpandukan salah satu ta’wil daripada sabda Rasulullah s.a.w. bermaksud “Allah merahmati orang yang mandi dan memandikan isteri (Pada hari Jumaat)”.
B. Perkara Yang Makruh dalam Persetubuhan
1. Makruh jima’ pada malam dua hari raya dan pada awal pertengahan (tanggal 15) dan akhir tiap-tiap bulan Islam.
2. Makruh jima’ di bawah matahari atau bulan mengambang.
3. Makruh jima’ selepas solat zohor hingga ke petang.
4. Makruh lelaki melihat faraj isterinya dan perempuan melihat zakar suaminya boleh mewarisi buta.
5. Makruh jima’ jika dapat dilihat atau didengar orang malah haram sekiranya sengaja dilihat orang.
Ada pendapat yang mengatakan : Bahawa makruh bersetubuh
 tiga malam dalam bulan Islam, iaitu malam yang pertama, malam yang 
akhir dan malam pertengahan bulan. Dikatakan bahawa kenyataan tersebut 
adalah mengikut pendapat Ali, Mu’awiah dan Abu Hurairah.
Fatwa sahabat bukanlah merupakan satu 
hujah syara’ yang diwajibkan mengikutinya, jika fatwa tersebut tidak 
disandarkan kepada Rasulullah s.a.w. Ini adalah pendapat jumhur 
(kebanyakan) ulama.
Ada juga ulama’ berpendapat makruh bersetubuh pada malam pertama hari raya Aidl Fitri dan Aidil Adha.
C. Perkara yang haram dalam persetubuhan
1. Haram jima’ ketika isteri haid, nifas dan wiladah. Jika bersetubuh pastikan putus haid, nifas dan wiladah dan selepas mandi hadas besar.
“Mereka bertanya kepadamu tentang haidh,
 katakanlah: “Haidh itu adalah suatu kotoran”, oleh sebab itu hendaklah 
kamu menjauhkan diri dari wanita di waktu haidh, dan janganlah kamu mendekati
 mereka, sebelum mereka suci, apabila mereka telah suci, maka campurilah
 mereka itu di tempat yang diperintahkan Allah kepadamu. Sesungguhnya 
Allah menyukai orang-orang yang taubat dan menyukai orang-orang yang 
mensucikan diri.” (Surah Al-Baqarah : Ayat 222)
Dari Masruuq b.Ajda’i berkata: “Aku 
telah bertanya kepada ‘Aisyah tentang sesuatu yang boleh dilakukan 
seorang suami terhadap isterinya yang sedang Haid.” ‘Aisyah menjawab, 
Apa saja boleh, kecuali kemaluannya (bersetubuh). (Riwayat Bukhari)
2. Haram jima’ melalui 
jalan belakang (melalui dubur) walau pun isteri. “Terkutuklah orang yang
 menyetubuhi isteri diduburnya.” (Hadits Riwayat Abu Dawud dan an-Nasa’i
 dari Abu Hurairah.)
3. Haram jima’ membawa ayat-ayat Al-Quran nama-nama Allah, Nabi. Malaikat dan lain lain seperti azimat.
4. Haram jima’ dalam masjid / surau.
5. Haram jima’ sedang berpuasa di bulan Ramadhan.
6. Haram jima’ sedang dalam ihram haji atau ihram umrah.
7. Haram jima’ di tempat terbuka (tempat awam).
Tambahan
Boleh mendatangi dari arah mana pun untuk bersetubuh, tidak kira depan, tepi atau belakang, asalkan sasarannnya ialah lubang faraj, dan bukannya lubang dubur.
Dari Jabir b. Abdulah berkata, bahawa 
orang-orang Yahudi (beranggapan) berkata, Apabila seseorang menyetubuhi 
isterinya pada kemaluannya melalui belakang maka mata anaknya (yang 
lahir) akan menjadi juling. Lalu turunlah ayat suci demikian:
“Isteri-isteri kamu adalah ladang bagimu maka datangilah ladangmu itu dari arah mana saja yang kamu sukai”. (Surah Al Baqarah – ayat 223)
Bersetubuh @ berjima’
 dengan isteri adalah satu ibadah dan mendapat pahala jika melakukannya.
 Rasulullah s.a.w. bersabda: “…..dan apabila engkau menyetubuhi 
isterimu, engkau mendapat pahala”.
Para sahabat bertanya: Wahai Rasulullah, adakah seseorang dari kami mendapat pahala dalam melampiaskan syahwat?
Nabi menjawab: “Bukankah kalau dia meletakkan (syahwatnya) di tempat yang haram dia akan berdosa? Demikian pula kalau dia meletakkan (syahwatnya) pada jalan yang halal maka dia mendapat pahala.” (Hadits Riwayat Muslim).
Dan jika mahu mengulangi jima’ , hendaklah dibasuh dahulu zakar. Seperti mana sabda Rasulullah S.a.w yang bermaksud, “Apabila
 di antara kamu telah mencampuri isterinya kemudian dia akan mengulangi 
persetubuhannya itu maka hendaklah dia mencuci zakarnya terlebih 
dahulu.” (Hadits Riwayat Baihaqi)
والله أعلم
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan