| 
Jenayah zina dalam perundangan Islam berbeza dengan jenayah zina dalam
      perundangan sivil. Perundangan Islam menganggap bahawa setiap persetubuhan haram itu ialah
      zina dan dikenakan hukuman ke atas yang melakukannya sama ada oleh orang yang sudah kahwin
      ataupun belum kahwin. Sementara perundangan sivil pula tidak menganggap setiap
      persetubuhan haram itu zina. Hanya pada kebiasaannya hukuman akan dijalankan dalam bentuk
      yang khas dari kalangan mereka yang sudah berkahwin sahaja. Selain itu ia dianggap sebagai
      pencabulan kehormatan. Apabila persetubuhan itu dilakukan dengan rela hati, maka mengikut
      perundangan sivil, tiada hukuman dijatuhkan selagi kerelaan itu tidak mengaibkan.  
Apa yang dimaksudkan oleh setengah negara dengan kerelaan yang
      mengaibkan itu ialah apabila orang yang disetubuhi itu tidak sampai umur 18 tahun genap.
      Hukuman bagi persetubuhan dengan kerelaan yang mengaibkan ini adalah ringan sahaja, kerana
      perlakuan itu hanya dianggap sebagai salah laku.  
Undang-undang Islam menyifatkan perbuatan zina 
sebagai penggugat kehidupan orang ramai dan kesejahteraan mereka serta 
musuh yang ketat kepada keluarga, sedangkan keluarga adalah asas atau 
punca terdirinya sesuatu jemaah. Dengan membenarkan atau membebaskan 
orang-orang melakukan zina itu boleh menyebarluaskan kejahatan dan 
keburukan di kalangan masyarakat. Mula-mula akan menghancurkan keluarga 
dan akhir sekali menghancurkan ummah. Inilah yang mahu dicegah oleh 
Islam sebagai agama rahmat dan penyelamat sejagat.
   
Adapun menurut  undang-undang sivil, zina 
dianggap urusan individu atau masalah peribadi yang tidak menyentuh 
individu lain, atau tidak menyentuh  urusan masyarakat, kecuali dalam 
kes yang dinamakan pelacuran, dimana setengah-setengah negara akan 
mengenakan tindakan undang-undang. Kerana itu menurut undang-undang  
sivil tiada hukuman dikenakan kepada orang yang melakukan zina, kecuali 
jika tiada kerelaan ketika melakukannya.
       
Masyarakat Eropah dan masyarakat Barat pada umumnya rosak disebabkan
      zina. Akhlak yang mulia hancur disebabkan pergaulan yang tidak mengenal batasan. Anak-anak
      gadis di bawah umur lagi sudah sedia mengenali budaya buruk ini. Umur 15 tahun lagi  
      ataupun lebih awal dari itu, anak-anak gadis sudah hilang dara. Tegasnya bersekedudukan
      sebelum kahwin adalah perkara biasa bagi masyarakat barat.  
Tidak syak lagi, apabila zina telah berleluasa, maka kebajikan pun hancur
      dan azab siksa Allah Ta'ala mendekati semua sebagaimana hadis-hadis menjelaskan yang
      demikian itu :   
Maksudnya : "Daripada Maimunah Radhiallahu Anha beliau berkata :
      "Aku mendengar Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda : "Umatku (ini)
      akan terus berada dalam kebaikan selama tidak tersebar luas anak zina di kalangan mereka.
      Apabila anak zina tersebar luas di kalangan mereka, maka hampir sahaja Allah 'azza wajalla
      akan menurunkan azab siksa kepada mereka seluruhnya."  
( Hadis riwayat Ahmad, baik sanadnya)  
Tersebut dalam 'kitab al-Qadha' hadis Ibnu Umar berbunyi :  
Maksudnya : "Apabila nyata (zahir) perzinaan maka zahir pula
      kefakiran dan kemiskinan."
  
 (Hadis riwayat al-Bazzar)  
Orang-orang barat telah mengharuskan zina dan lain-lain kejahatan yang
      seumpama zina, sehingga kerananya kita telah menyaksikan berbagai-bagai azab diturunkan
      seperti AIDS, penyakit HIV dan lain-lain, yang sebahagiannya itu masih tiada ubat untuk
      menyembuhkannya.  
Sepatutnya, kita semua perlu peka dengan keburukan-keburukan zina itu
      sambil memahami bahawa ia bukanlah urusan peribadi, tetapi adalah jenayah masyarakat yang
      amat merbahaya. Ia mestilah dibanteras bersama-sama sehingga ke akar umbinya, berdasarkan
      ketetapan hukum yang telah ditentukan oleh Allah Ta'ala mengenainya.  
Dasar perundangan Islam melihat, bahawa pertemuan pada faraj (   ) di
      antara dua orang yang halal nikah kecuali suami isteri adalah zina hukumnya haram. Maka
      demikian pula bersentuhan pada yang lain dari faraj di antara keduanya dihukumkan maksiat
      serta berdosa. Dasar ini disebut oleh Allah dalam al-Qur'an, firmanNya :   
Tafsirnya : " Dan mereka yang menjaga kehormatannya (yang menjaga
      nafsu syahwatnya daripada perbuatan zina), kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya,
      maka sesungguhnya mereka tidak tercela. Kemudian, sesiapa yang mengingini selain daripada
      yang demikian, (sesiapa yang mengadakan hubungan dengan yang bukan isterinya atau
      hambanya) maka merekalah orang-orang yang melampaui batas." 
(Surah al-Mu'minun: 5-7) 
Undang-undang Islam juga mengharamkan khalwat dengan perempuan bukan
      mahram. Ini dijelaskan dalam hadis Nabi Sallallahu 'Alaihi Wasallam:  
Maksudnya: "Dan barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari
      kiamat, maka jangan sekali-kali dia berkhalwat dengan perempuan yang tidak ada bersamanya
      mahramnya, (kerana) sesungguhnya syaitan adalah orang ketiga bersama kedua mereka itu." 
(Hadis riwayat Ahmad)  
Apabila berkhalwat diharamkan, maka bersentuhan lebih-lebih lagi ianya
      maksiat dan haram. 
Di antara beberapa kaedah pokok dalam perundangan Islam, terdapat satu
      kaedah yang menyatakan:   
Ertinya: "Apa yang membawa kepada haram itu, hukumnya adalah
      haram." Jika perbuatan seseorang itu belum sampai kepada tahap zina yang membawa
      hukuman hadd, maka ia dikenakan ta'zir, sama ada perbuatan itu belum mencukupi
      syarat-syarat seperti memasukkan zakar di celah-celah paha ataupun hanya berkhalwat,
      berpeluk-peluk, bercium-ciuman dan lain-lain seumpamanya. Semua itu adalah haram dan
      dikenakan ta'zir. Ia tidak syak lagi merupakan pendahuluan zina, maksiat dan dosa besar. 
Dasar pengharaman ini antara lain, firman Allah Ta'ala:  
Tafsirnya: "Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina
      itu adalah perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kepada
      kerosakan)." 
(Surah al-Isra':32) 
Perempuan dan lelaki yang melakukan oral seks padahal mereka itu bukan
      suami isteri seperti yang ditanyakan, yang berbangkit daripada keputusan sebuah mahkamah
      membebaskan mereka  yang melakukannya, adalah pada segi syara'
      ianya tiada terlepas daripada maksiat dan dosa, suatu perbuatan mendekati zina, dan
      mendekati zina itu hukumnya haram serta dikenakan ta'zir, dimana perkara ini tidak
      difahami oleh orang bukan Islam, dan mahkamah bukan Islam. 
Atau yang jelas pada masa ini belum terdapat 
peruntukan hukum ta'zir itu bagi perbuatan oral seks. Kerana itulah 
sesiapa jua yang melakukannya mungkin sahaja tidak boleh didakwa atau 
dengan kata lain akan terlepas begitu sahaja. Namun hukum Allah tiadalah
 terikat dengan semua itu,
      sama ada ia diperuntukkan ataupun tidak. Hukum Allah itu 
berasaskan al-Qur'an atau hadis
      atau ijma' atau apa juga kaedah usul yang disepakati oleh ulama 
mengenai dengan sesuatu
      kesalahan itu. Yang halal dan haram itu sudah jelas, hanya 
terpulang kepada manusia sama
      ada mahu mengikutnya ataupun tidak. Bagi orang-orang yang beriman 
mereka dikehendaki peka
      dengan ungkapan al-Qur'an ini:  
Tafsirnya:  "Dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang diturunkan oleh Allah (kerana
      mengingkarinya), maka mereka itulah orang-orang yang kafir." 
(Surah al-Ma'idah : 44)  
Tafsirnya: "Dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang diturunkan oleh Allah, maka mereka
      itulah orang-orang yang zalim.; 
(Surah al-Ma'idah:45)  
Tafsirnya: "Dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang diturunkan oleh Allah, maka mereka
      itulah orang-orang fasiq." 
(Surah al-Ma'idah: 47) 
Hukum zina adalah jelas daripada al-Quran, 
hadis dan juga ulama telahpun sepakat mengenai pengharamannya. Bahkan 
ijma' ahli-ahli agama juga, sehingga tidak ada satu agama pun yang 
menghalalkannya. 
Firman Allah dalam  surah al-Isra' ayat 32:   
Tafsirnya:"Dan janganlah kamu 
menghampiri zina, sesungguhnya zina itu satu perbuatan yang keji dan 
satu jalan yang jahat (yang membawa kepada kerosakan)." 
FirmanNya lagi dalam surah al-Furqan ayat 68:  
Tafsirnya : "Dan juga mereka yang tidak menyembah sesuatu yang
 lain bersama-sama Allah, dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah 
membunuhnya, kecuali dengan jalan hak (yang dibenarkan oleh syara'), dan
 tidak pula berzina; dan sesiapa melakukan yang demikian akan mendapat 
balasan dosanya."
 
Nabi Muhammad Sallallahu 'Alaihi Wasallam pula bersabda daripada Abdullah bin Mas'ud Radhiallahu 'Anhuma beliau berkata :  
Maksudnya : "Aku bertanya kepada Rasulullah
 Sallallahu 'Alaihi Wasallam : Apakah dosa yang paling besar di sisi 
Allah? Nabi bersabda : Engkau menjadikan bagi Allah sekutu (sedang) Dia 
yang menjadikanmu" Berkata Abdullah : "Aku berkata kepadanya (Nabi) : 
"Sesungguhnya perkara itu amat besar." Berkata Abdullah :"Aku berkata : "
 Kemudian apa lagi?" Bersabda Nabi : Kemudian (selepas itu) engkau 
membunuh anakmu kerana takut dia akan makan bersamamu (takut kepada 
kefakiran)." Berkata Abdullah : "Aku berkata : "Kemudian apa ?" Bersabda
 Nabi : "Kemudian (selepas itu) engkau  berzina (dengan) isteri 
jiranmu."
 
(Hadis riwayat Muslim)
 
Kejahatan dan keburukan daripada perlakuan zina memang tidak dapat 
dinafikan dan tidak syak lagi akan mengakibatkan berbagai-bagai 
kerosakan di dalam kehidupan manusia.
 
Daripada dalil-dalil ini dapatlah kita faham mengapa ugama Islam 
menetapkan hukuman yang berat terhadap orang-orang yang berzina itu. 
Bagi lelaki atau perempuan yang berzina yang muhshan hukumannya ialah 
direjam sampai mati. Manakala bagi lelaki atau perempuan yang berzina 
yang  tidak muhshan, hukumannya  disebat seratus kali dan dibuang negeri selama setahun.
 
Perkara ini tsabit daripada al-Quran dan hadis-hadis. Firman Allah :  
Tafsirnya : "Perempuan dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu 
sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat ; dan janganlah
 kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam 
menjalankan hukum agama Allah, jika benarlah kamu beriman kepada Allah 
dan hari akhirat ; dan hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan
 kepada mereka oleh sekumpulan daripada orang-orang yang beriman."
 
(Surah  an-Nur : 2)
 
Daripada Abu Hurairah dan Zaid bin Khalid al-Juhani berkata :
 
Maksudnya : "Seorang lelaki desa datang menghadap Rasulullah 
Sallallahu 'Alaihi Wasallam seraya berkata : " Wahai Rasulullah ! Atas 
nama Allah, saya minta kepada Tuan supaya Tuan menjatuhkan hukuman 
kepada saya sesuai dengan Kitabullah." Kemudian berkata lelaki lawannya 
dan dia itu lebih pintar daripadanya: "Ya betul !  Putuskanlah perkara 
kami sesuai dengan Kitabullah dan izinkanlah saya lebih dahulu 
berbicara." Bersabda Rasulullah Sallalahu 'Alaihi Wasallam 
"Berbicaralah." Katanya : "Anak lelaki saya bekerja menjadi pekerja 
orang ini, maka dia berzina dengan isteri orang ini dan sesungguhnya 
saya telah diberitahu bahawa anak saya itu harus dihukum rejam, maka 
saya tebus dia dengan seratus ekor kambing dan seorang sahaya perempuan.
 Kemudian saya bertanya kepada ahli ilmu, maka mereka mengatakan kepada 
saya bahawa anak saya itu dihukum sebat seratus kali dan dibuang negeri 
selama satu tahun, sedangkan isteri lelaki ini mendapat hukuman rejam 
(sampai mati). Maka bersabda Rasullullah Sallalahu 'Alaihi Wasallam : 
"Demi Allah yang jiwaku ditanganNya, sesungguhnya aku akan menjatuhkan 
hukuman di antara kedua belah  pihak  sesuai dengan Kitabullah. 
(Tebusan) Hamba sahaya dan kambing itu ditolak dan ke atas anakmu sebat 
seratus kali dan dibuang negeri satu tahun. Wahai Unais ! Besok pagi 
pergilah engkau kepada isteri orang ini ( dan periksa apakah dia memang 
berzina), jika dia mengaku, maka rejamlah dia !" Berkata Abu Hurairah : 
Besok pagi Unais pergi kepada perempuan itu, (ternyata) dia mengaku 
(berzina)." Rasulullah memerintahkan supaya dihukum rejam, maka 
direjamlah perempuan itu." 
(Hadits riwayat Muslim)
 Manakala dari Abdullah bin Abbas berkata :   
Maksudnya : "Telah berkata Umar bin Al-Khattab dan ketika itu 
dia duduk di mimbar Rasulullah Sallalahu 'Alaihi Wasallam : 
"Sesungguhnya  Allah Ta'ala mengutus Nabi Muhammad Sallallahu 'Alaihi 
Wasallam dengan kebenaran dan menurunkan kepadaNya kitab (al-Qur'an). Di
 antara ayat-ayat yang diturunkan kepadanya yang kita semua telah 
membaca, mempelajari, dan memahamkannya ialah ayat al-Rajm (Ayat ini 
telah pun dimansukhkan bacaannya daripada al-Qur'an, tetapi hukumnya 
tiada  mansukh. (Lihat at-Itqan fi 'Ulum al-Quran 3/72). Rasulullah 
Sallalahu 'Alaihi Wasallam telah melaksanakan hukuman rejam, (begitu 
pula) kami telah melaksanakan hukuman rejam selepas Baginda (wafat). 
Maka aku takut, jika semakin lama, (masa berlalu) ada orang yang berkata
 : "Tidak kami dapati hukuman rejam di dalam Kitabullah." Maka mereka 
itu sesat kerana meninggalkan satu kefardhuan yang diturunkan oleh Allah
 Ta'ala. Sesungguhnya hukuman rejam yang terdapat dalam Kitab Allah 
ialah hak ke atas orang laki-laki dan perempuan muhshan yang berzina 
apabila ada saksi atau (ada bukti) seperti hamil atau pengakuan."
 
(Hadis riwayat Muslim)
 
Adapun yang dimaksudkan dengan lelaki atau perempuan muhshan yang 
berzina yang wajib dihukum rejam itu ialah orang yang memenuhi syarat di
 bawah ini :
 
(i) Baligh
 
(ii)  Berakal
 
(iii) Merdeka
 
(iv)  Telah melakukan persetubuhan haram, sedang dia itu dalam pernikahan yang sah. (Raudhah at-Thabilin 10/86 I 'anah at-Thalibin 4/166) 
Hukum rejam atau sebat kepada orang yang berzina ini tidak dilakukan 
kecuali apabila telah mencukupi segala rukun dan syarat-syaratnya serta 
tsabit itu ialah masuk kemaluan lelaki dalam kemaluan perempuan.
 
Walaupun perbuatan oral seks itu bukan zina, namun ia telah menghampir 
zina. Dan dalam keadaan seperti ini zina bila-bila masa sahaja boleh 
berlaku.
 
Zina selain salah satu dosa besar dan hukumnya juga berat, maka 
balasannya di akhirat pula amatlah pedih, sebagaimana riwayat hadis ini :
 Daripada Buraidah Radhiallahu 'Anhu, daripada Nabi Sallallahu 'Alaihi 
Wasallam katanya :  
Maksudnya : "Sesungguhnya tujuh petala langit dan tujuh petala
 bumi bersungguh-sungguh melaknat syeikh (lelaki dewasa) yang berzina, 
dan sesungguhnya kemaluan orang-orang yang berzina itu akan menyakiti 
penduduk neraka dengan baunya yang busuk."
 
(Hadis riwayat al-Bazzar)
 
Bersabda Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam lagi :   
Maksudnya :  "Tiga golongan pada hari kiamat yang Allah tidak 
akan berkata-kata kepada mereka, dan tidak membersihkan mereka dan tidak
 akan melihat mereka, dan bahkan bagi mereka azab yang amat pedih, 
(golongan itu ) ialah syeikh (lelaki dewasa) yang berzina, raja yang 
pembohong dan peminta-peminta yang sombong."
 
(Hadis riwayat Muslim)
 
Balasan kerana zina itu bukan sahaja akan diterima di akhirat, bahkan 
ketika di dunia lagi, sabda Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam :
 
Maksudnya :  "Apabila zahir (nyata zina dan riba dalam 
sesebuah kampung, maka penduduk kampung itu telah menghalalkan untuk 
diri mereka sendiri azab dan siksa Allah".
 
(Hadis riwayat al-Hakim dan dia berkata sahih isnadnya)
 
Demikian sedikit gambaran mengenai balasan terhadap orang-orang yang 
berzina itu, mudah-mudahan ia menjadi iktibar dan peringatan kepada 
orang-orang Islam, khasnya mereka yang melakukan oral seks, kerana di 
antara zina dan perbuatan oral seks itu tiada jauh batas sempadannya. 
Adapun mahkamah yang membebaskannya tanpa sebarang hukuman, sama ada 
kerana tida menepati tuduhan di bawah seksyen mencabul kehormatan, atau 
seks luar biasa, atau kerana ketiadaan peruntukan mengenainya, adalah 
itu semua semata-mata pekara mahkamah, tiada bererti ia menafikan 
keburukan oral seks itu, dan tidak bererti juga ia tidak bersetuju 
bahawa oral seks itu adalah perbuatan tidak bermoral yang mendatangkan 
dosa. Kerana dalam konteks moral semua agama selain Islam adalah sama 
sahaja mengagungkan moral itu. Kerana itulah, seperti juga Islam, maka 
tidak satu agama pun yang merestui zina, yang menghalalkan minum arak 
atau berjudi dan lain-lain keburukan yang sedia ditolak dan diharamkan 
oleh Islam.
 
Maka disegi Islam, keputusan mahkamah membebaskan pelaku oral seks itu 
adalah semata-mata perkara keduniaan. Ia tidak akan membawa apa-apa 
kesan kepada kedudukan hukum. Jika sekiranya sesuatu yang haram pada 
hukum syara' telah diputuskan  sebagai harus atau halal oleh mahkamah, 
maka keputusan itu sama sekali tidak akan mengubah hukum asal yang telah
 ditetapkan oleh syara' itu, walau apapun alasan mengenainya. Jadi 
berlandaskan hukum syara' sesiapa yang terlepas daripada hukuman 
mahkamah itu, tidak bermakna akan terlepas atau bebas pula daripada 
hukuman Allah berupa balasan azab di dunia mahupun di akhirat. | 
KERAJAAN MALAYSIA MEMANG ZALIM KEPADA RAKYAT SATU MALAYSIA TIDAK MEMBERI PELUANG KEPADA RAKYAT MALAYSIA MENGGUNAKAN PARABOLA TVRO DI UTAMAKAN KEPADA MAHARAJA FIRAUN,MENTERI,HOTEL DAN KEDUTAAN ASING.MALAYSIA ADALAH SEBUAH NEGARA CELAKA DAN HARAM JADAH.ALLAH SWT PATUT TURUNKAN BALA DAN LAKNAT DI NEGARA MALAYSIA HARAM JADAH.MALAYSIA ADALAH SEBUAH NEGARA SYAITAN DAN IBLIS PENGHISAP DARAH RAKYAT MALAYSIA.BENDERA MALAYSIA PATUT DI BAKAR DAN DI PIJAK.
Jumaat, 13 Januari 2012
ORAL SEX DARI SEGI HUKUM SYARAK.
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
KETURUNAN SIAM MALAYSIA.
Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.
 
 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan